Pátek 17. října 1919

Zpravodaj posl. dr. Bouček: Navrhuji, aby nadpis § 6. "Řízení mandátní" byl škrtnut, poněvadž bychom přišli do kolise s § 9. Dále, aby v § 14., odst. 3. místo instrumentálu "příslušným" zůstal nominativ "příslušný". V odst. 4., aby bylo vypsáno "pěti" místo číslice 5. Dále v § 16., řádce 4. musí býti vsunuto slovo "spáchaných". V odst. 2. místo "vznésti odvolání", aby bylo "podati odvolání". V odst. 2., aby druhá věta byla takto stylizována: "V řízení pro čin trestní může se veřejný žalobce odvolati, nebylo-li ručení vysloveno". Tedy jest to jen správnější stylizace. V následující větě a sice: "ohlášení a provedení odvolání..." odpadnou slova "proti soudnímu rozsudku", poněvadž jsou vyjádřena v předchozí větě, "a další řízení řídí se podle ustanovení trestního řádu o odvolání z výroku o trestu" místo "v otázce trestu". V § 17. řádce 2. místo slov "v těchto případech" budiž "v tom případě".

Dále v řádku 5. téhož § 17. místo "trestního činu" budiž "trestného činu". Dále má zníti: "při němž lze uznati na ztrátu živnostenského oprávnění" a nikoliv "živnostenských oprávnění", a následovalo by "nebo na dozor ve výkonu živnosti nebo hospodářství zemědělského". Dále má býti: "19. odst. čtvrtý" místo chybně vytištěného "třetí".

V § 18. str. 6. poslední řádek místo: "za války" "od počátku války".

V § 21. třetí řádek zdola, odst. 1. místo: "jmenuje je" "jmenuje přísedící".

V § 24. odstavec pátý místo: "přísaha jednou složená platí....", "Přísaha přísedícím složená platí....." (Hlas: Kdo to korigoval?) Prosím, já jsem to dostal teprve dnes. (Posl. dr. Franta: To jest to, že dostáváme jednotlivé návrhy zákonů a ihned o nich jednáme!) Věc jest velmi naléhavá, nebýti lichvy, nemusili bychom se tím zabývati.

§ 28. Stanné právo. Místo "v dohodě s vrchním státním zástupcem" - "ve shodě", v odst. druhém....."u dotčeného lichevního soudu" - "u lichevního soudu, o který jde."

Nadpis § 29. "Ustanovení závěrečná a přechodná" - místo závěrečné a přechodné".

§ 29. odst. 1. nechť zní: "Vláda jest oprávněna, stanoviti nařízením, že některé obvody se vylučují z působnosti tohoto zákona". Jest to jen přehození slova.

V § 30. byla vynechána tři slova. Má zníti: "Zákon tento nabývá účinnosti sedmým dnem po vyhlášení, a to i při trestných činech, spáchaných "před tímto dnem", avšak po 28. říjnu 1918".

§ 31. "Vykonati tento zákon ukládá se ministrům...."

Předseda (zvoní): Kdo souhlasí s přijatým zákonem v prvním čtení s korekturami textovými a to v § 6, kde odpadá nadpis, dále v §§ 14., 16., 17., 18., 21., 24., 28., 29., 30. a 31. a to s korekturami, právě teď doporučenými p. zpravodajem, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen také ve druhém čtení. Resoluce vyřídíme až po vyřízení odhlasování zákona druhého.

O zákonu druhém budeme hlasovati, jak jsem uvedl, a to nejprve v článku I. podle zprávy výborové, potom v článku II. tak, jak je obsazen ve zprávě výborové, a potom o dodatečném návrhu p. kol. dra Matouška a konečně o čl. III. a nadpisu zákona.

Kdo souhlasí s čl. l. druhého zákona tak, jak je obsažen na str. 9. až 19. zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Článek I. je schválen podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s čl. II. podle zprávy výborové a to s větou: "Zákon tento nabývá účinnosti sedmého dne po vyhlášení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Také čl. II. je schválen.

Kdo souhlasí teď s doplňovacím návrhem p. kol. Matouška, aby článek tento byl doplněn těmito dvěma větami: "Platnost zákona stanoví se na rok. Ministr spravedlnosti se zmocňuje, aby platnost zákona prodloužil nařízením na další rok, nezmění-li se poměry, jež zákon vyvolaly," prosím, aby povstal.

Kdo souhlasí s tímto doplňovacím návrhem, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s čl. III. zákona druhého jakož i nadpisem jeho, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Článek III., jakož i nadpis zákona jsou schváleny.

K druhému čtení přeje si pan zpravodaj slovo?

Zpravodaj posl. dr. Bouček: V § 18. jest vynecháno v 5. řádce slovo "pachatel." Za slovo "poškodil-li," má se vsunout slovo "pachatel." Odstavec 6. již byl korigován a jest doplněn. V § 19. v třetí a čtvrté řádce má býti: "Když se trest ukládá, může býti též uznáno, že živnostenské oprávnění se ztrácí na vždy nebo na určitou dobu, nebo jde-li o reálnou živnost, že se zapovídá...." místo slov "u reálné živnosti." V § 20. v druhé řádce místo "vyřknouti" má býti "vysloviti." V § 21. odst. 3. musí býti místo znaménka "§" vypsáno slovo "paragraf." V nadpisu § 24. místo "majitelů podniků" musí býti "majitele podniku."

Předseda (zvoní): Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení s korekturami, které teď doporučil pan zpravodaj, a to v paragrafu 18., dále v paragrafu 19, 20, 21, potom v nadpisu paragrafu 24, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení.

Nyní přistoupíme k resolucím. Pan zpravodaj doporučuje dvě resoluce. První zní: "Vláda se vyzývá, aby nejdéle do tří neděl předložila Národnímu shromáždění osnovu zákona o potírání lichvy lidskou prací."

Druhá resoluce zní: "Vláda se vyzývá, aby nejdéle do tří neděl předložila Národnímu shromáždění osnovu zákona o potírání lichvy při pachtu."

Kdo s těmito resolucemi, panem zpravodajem doporučenými, souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, obě resoluce jsou schváleny a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen. Přistoupíme k bodu poslednímu, totiž ke

4. zprávě právního výboru o vládním návrhu zákona o podmíněném odsouzení a podmíněném propuštění. Tisk číslo 1714.

Zpravodajem jest pan kolega dr. Bouček. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Bouček: Slavné Národní shromáždění! Snad ještě nikdy v životě jsem tak rád nemluvil jako dnes.

Mám odůvodniti návrh zákona, který patří k nejkrásnějším vymoženostem moderní kriminalistiky. Že to jest zákon dobrý, o tom vás přesvědčí již prostě ta úvaha, že jej mají téměř veškeré moderní státy a že v Rakousku ne a ne se ho domoci. Myslím, to že jest dobrým doporučením osnovy zákona, o kterou jde.

Jaká jest základní myšlenka zákona o podmíněném odsouzení? Nejtěžší pochybnosti měli kriminalisté, pokud jde o trestání osob mladistvých. Vím, že kriminály jsou vlastně vysokou školou pro výchovu zločinců. A tu se přirozeně vnucovala myšlenka, jak by bylo možno učiniti zadost požadavkům právním po potrestání vinníků a přece jen nevydat, zejména mladistvé osoby, zkáze mravní, které nezbytně propadají v našich žalářích. A tu prostě moderní kriminalistika řekla si toto: Jaký účel má trest? A odpověď zněla: Jedním z účelu jest zesíliti zrážlivé představy, které by odvracely člověka od spáchání zločinu. Všeobecná pohrůžka trestem, rozumí se, že takovéto zrážlivé představy vzbuzuje, ale myslelo se, jak při osobách, které se již dopustily trestního činu, mohla by se zesíliti zrážlivá představa, a tu se dospělo právě k instituci podmíněného odsouzení. Řeklo se: Když někdo se již dopustil trestného činu a mohu-li předpokládati, že tu nemám před sebou habituelního zločince, nýbrž člověka, který se ještě může napraviti, tedy snad stačí, když tu pohrůžku nějakým způsobem zostřím, t. j. když po případě vyslovím odsouzení a vyslovím také trest, ale řeknu mu zároveň: Já tě teď do kriminálu nepošlu, budeš-li se chovati po určitou dobu způsobem nezávadným. Považte teď, prosím, velectění pánové, jak nyní se utváří duševní rozpoložení toho člověka! On se na př. dopustil krádeže, propadl již vlastně trestu, soudce je oprávněn, aby nejen jej odsoudil a vyřkl trest, nýbrž poslal jej i do žaláře, ale ten soudce mu řekne: Já jsem přesvědčen o tobě, že nejsi zločinec, nýbrž že jsi se jen dopustil trestného činu, ale budeš-li se chovati řádným způsobem po dobu 2-3 let, budu míti za to, že není potřeba, na tobě trest vykonati. Zde již není hroženo nějakým trestem všeobecně, nýbrž ten člověk po 2 nebo 3 léta, po která trvá osvědčovací lhůta, pořád chodí s vědomím: Musím se chovati dobře, sic, kdybych se dopustil nového trestného činu, ten soudce nový nejen že by mne tím tíže potrestal, poněvadž mám býti již po druhé trestán, nýbrž také ten první trest, o kterém ví, jak vysoko byl vyměřen, bude na mne vykonán. To je tedy základní myšlenka instituce podmíněného odsouzení.

Vyvíjela se dvěma určitými formami a již důvodová zpráva velmi případně poukazuje na rozdíl mezi institucí angloamerickou a mezi institucí kontinentální. V Anglii bez zvláštního zákonného podkladu, a řekl bych, přímo proti zákonu angličtí soudcové, kteří jsou přímo neobmezení, prostě postupovali tím způsobem, že v případech, kde šlo o nepatrný trestní čin, užili svého ohromného práva, které jim náleží, a dali obžalovanému prostě nějaké napomenutí a řekli mu: "Odejdi, já tě neodsoudím. Vím sice, že jsi to udělat, ale byl to jen chybný krok a myslím, že není potřeba, abych tě vůbec odsoudil. Odejdi, ale dovím-li se, že jsi se znovu provinil, předvolám si tě a řádně tě potrestám." To byla základní myšlenka, která ovládala anglické zákony z roku 1879 a 1887. Anglický soudce přesto, že nabyl přesvědčený o vině obžalovaného, nevynesl rozsudku. Zprostiti obžalovaného nemohl, poněvadž nabyl přesvědčený, že se trestního skutku dopustil, ale on prostě odepřel vynésti rozsudek.

Nastalo nápodobení těchto institucí na kontinentě a byl to zejména slavný senátor francouzský Béranger, který myšlenku podmíněného odsouzení chtěl míti ve Francii zákonně provedenu. Již v letech osmdesátých prováděl velmi ostré zápasy o tuto instituci, ale došlo k uzákonění jeho osnovy až teprve roku 1891, když již před tím na základě snah Bérangerových Belgie tento zákon byla přijala.

Kontinentální zákonodárství a pod jeho vlivem anglický zákon z roku 1907 postavily se na stanovisko, že soudce má sice vyřknout, že obžalovaný je vinen, že má také vynésti rozsudek, ale že může výkon trestu odložiti, jestliže se obžalovaný po určitou dobu způsobem nezávadným bude chovat. Tedy to je vývoj a dnešní stav zákonodárství. V teorii pak byly sváděny různé půtky v podstatě o tyto věci, kterých se chci dotknout. Jaké musí býti předpoklady v osobě obžalovaného, aby mohlo býti podmíněno odsouzení?

Jedna skupina kriminalistů žádá naprostou zachovalost a na toto stanovisko staví se také celá řada zákonů, na př. právě zmíněná loi Béranger. Jiná skupina kriminalistů tvrdí, že není potřebí, obmezovat užití podmíněného odsouzení jen na takové osoby, které dosud nebyly trestány, nýbrž že lze užíti také instituce, kterou nazýváme promlčením recidivy, a odůvodňuje to tímto způsobem: Jestliže někdo byl odsouzen, ale jestliže po dlouhou řadu let - bývá to na př. 5 let při přestupku, osnova připouští tuto gradaci, nebo při zločinu 10 let - jestliže chová se po tuto řadu let nezávadně, nelze seznát příčiny, proč by této výhody zákona nemohlo být i při takovémto člověku užito, jestliže nastávají určité podmínky, dle kterých soudce usuzuje, že by výhoda tato obžalovanému mohla být poskytnuta.

Další sporná otázka byla, při kterých trestných činech lze podmíněně odsouditi, a tu zase setkáváme se s nejrůznějšími názory; na př. řeklo se: ne při zločinech, jenom při středních a nejmenších trestních činech, tedy při přestupcích nebo přečinech lze užíti této výhody. Jiná skupina stála na stanovisku jiném: že nestojí to za to, - poněvadž tresty, které se na přestupky ukládají, jsou nepatrné - aby celý aparát, který při podmíněném odsouzení musí býti do pohybu uveden, do pohybu být uváděn.

Třetí sporná otázka byla: jaké tresty lze odložiti? Jen tresty na svobodě, anebo také tresty peněžité? Názory pro a proti. Na příklad při trestech na svobodě stojí určitá skupina kriminalistů na stanovisku, že nemají býti odkládány, na příklad tresty těžkého žaláře, v Německu Zuchthaus atd.

Další otázka byla, jak dlouhá má býti lhůta osvědčovací. V Anglii neměli původně vůbec nic ustanoveno. Někteří varovali před příliš krátkými lhůtami, někteří zase před příliš dlouhými lhůtami a právem před příliš dlouhými lhůtami, stejně právem před příliš krátkými lhůtami, poněvadž my chceme přece, aby ta zrážlivá představa, to vědomí, že každou chvíli mohu se dostati do kriminálu, že trest může býti na mne vykonán, aby to vědomí nebezpečí hrozícího toho člověka delší dobu při mravnosti udržovalo. Ale také příliš dlouhá doba se neodporučuje, poněvadž jednak ten člověk pozbývá možnosti, dosíci v dotyčné době té výhody, aby se řeklo: Všechno je smazáno, já nebyl ani trestán! A konečně v dlouhé době také vybledne prostě ta představa hrozícího trestu. Tedy také zde jest úkolem zákonodárství, aby vždycky rozumným způsobem hledělo najíti pravou cestu. Další otázka byla: Co s takovým člověkem, který podmíněně byl odsouzen?

Jest zajímavo, že Anglie, která svůj probation - systém přijala z Ameriky, že anglické zákonodárství z r. 1 879 a 1887 o nějakém probation - systémů v zákoně nic nepovídá. To souvisí s tím, že Angličané jsou vůbec proti policejnímu dozoru a tam ten ochranný dozor, jak jej osnova zákona našeho přijímá, nebyl ještě prostě nijak upraven. Bývalo by došlo jen na policejní dozor a, protože Angličané jej perhoreskovali, proto ten, kdo byl podmíněně odsouzen, pod žádným dozorem nebyl.

Další otázka: jaké mají býti podmínky pro ztrátu výhody podmíněného usouzení? Jedna skupina kriminalistů říkala: Jen když někdo nového trestního činu se dopustí. Druhá skupina: jen když se dopustí určitého, těžkého trestného činu, na př. přečinu, po případě zločinu a konečně třetí skupina říkala: Ne, nemusí se někdo proviniti proti trestnímu zákonu a přece může soud nabýti přesvědčení, že ten člověk není hoden výhody, která mu byla poskytnuta. Na př. oddá se nemravnému, zahálčivému životu, pijáctví a to již nasvědčuje tomu, že ten člověk vlastně neměl býti učiněn účastným výhody, kterou mu zákon přiznává. Nyní naskytla se otázka další, jaký měl býti následek, když se odsouzenec osvědčil? Má býti za to pokládáno, že trest si odpykal, - a to jest stanovisko na př. francouzského a belgického zákona - má se předpokládati, jako by vůbec nebyl býval nikdy odsouzen? Konečně poslední sporná otázka: kdo má vysloviti, že se odsouzenému přiznává výhoda podmíněného odsouzení? Otázka ta jest hodně epinésní při porotě. Bylo by nejpřirozenější dle mého názoru, - přiznávám však, že jsem přes odpor p. ministra a těch jeho spolupracovníků, jinak velmi vynikajících, tu myšlenku svou nemohl uskutečniti - kdyby prostě byla položena otázka, kterou by dotázání byli porotci, zdali u obžalovaného takové podmínky dány jsou, pro které by mohl, aneb měl býti účastným výhody podmíněného odsouzení. Proti tomu arci se namítá, že vlastně u nás na př. porota nemá naprosto žádného vlivu na trest. To není tak úplně správné, poněvadž přiznání polehčujících nebo přitěžujících okolností může velmi účinným způsobem zasáhnouti do trestu, neboť ustanovuje rámec, ve kterém trest soudem vyslovený musí se pohybovati.

V tom, co jsem řekl, jest vystižen ovšem velmi stručně vývoj zákonodárství a stavu teorie. - Já mohu říci jenom, že jest mi velmi líto, že nemůžeme tomuto zákonu věnovati aspoň dvě schůze, ve kterých bych vám bych jenom já řečníkem, já bych vám toho tak rád tolik napovídal o této pěkné instituci a myslím, že bychom všichni měli z toho něco, ale nezbývá mi nyní, než abych zabýval se konkrétně tímto zákonem. Zákon, který vám předkládá pan ministr spravedlnosti, stojí na stanovisku, že má dojíti k odsouzení, když někdo shledán byl vinným a že má býti vysloven trest také. Tedy nepřijímá onoho stanoviska, které bylo původně v Anglii zastáváno. Jest však zajímavo, jakým způsobem má soudce řešiti si otázku, zdali může užíti podmíněného odsouzení? Zde zákon praví - a myslím, že jest to dobré a jsem rád, že jsem s tímto návrhem prorazil: "Soud může odložiti výkon trestu peněžitého a trestu na svobodě, nepřesahujícího dobu jednoho roku, má-li z podstatných důvodů za to, že odsouzený povede pořádný život a že tudíž výkonu trestu není zapotřebí." Tu není možno, aby soudce počínal si příliš libovolně. On musí sobě položiti prostě otázku: jsou dány takové předpoklady, že mohu mysliti, že obžalovaný povede řádný život a nemusí trest vykonat? Jestliže tuto otázku bude si moci zodpověděti kladně, pak mu dána také direktiva, že nesmí obžalovaného, přesto, že jej odsoudil, dáti do kriminálu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP