Ke svobodě obchodu budeme
musiti dojíti. (Posl. Bechyně: Až budeme
míti přebytek zboží!), poněvadž
chtíti u nás řádný hospodářský
život..... (Posl. Bechyně: To je svoboda pro keťasy,
co Vy chcete!). Nejsem ten, který bych tady stál
proto, abych hájil keťasy. Já myslím,
že keťas je pojem tak mezinárodní, jako
pojem lump. Ve všech stranách mohou se nalézti
keťasové a já zde nemluvím se stanoviska
politického, nýbrž se stanoviska hospodářského.
Jestliže voláme po zavedení svobodného
obchodu, je to zcela přirozeno a na důkaz podívejme
se na zeleninovou ústřednu. (Posl. Bechyně:
Ta byla zrušena!) Ano, ta byla zrušena, ale pokud
trvala, poslední cena cibule byla 2 koruny za 1 kg., ale
jen byla zrušena, klesla cena cibule na K 1˙20 a později
na 80 hal. za 1 kg. (Posl. Bechyně: Podívejte
se na maso a na kůže! Posl. Němec: To není
pravda, co zde povídáte! Posl. Bechyně:
To je agitace, nebezpečná státu!).
Předseda
(zvoní): Prosil bych, aby pan řečník
nebyl vyrušován. (Posl. Bechyně: To udělali
v Rusku, že zrušili ústředny a přišel
bolševismus! To se musí zde přibíti
na místě!)
Poslanec Vilém Votruba
(pokračuje): Zeptejte se svých lidí
a uvidíte, že jsou také pro zrušení
ústředen, slyšíme, jak lidé soudí
o centrálách.
Ostatně já i podle
nynějšího zákona, který byl předložen,
a sice podle § 13. očekávám, že
i na tak zv. centrály může dojíti. §
13. praví:
"Kdo odepře prodej předmětů
potřeby, nebude-li zároveň odebráno
jiné zboží, dopustí se přečinu
a bude potrestán soudem tuhým vězením
od šesti měsíců do jednoho roku a na
penězích od jednoho sta korun do jednoho sta tisíců
korun. S odsouzením pro tento přečin může
být uznáno na ztrátu živnostenského
oprávnění nejdéle na jeden rok."
Kdyby tento paragraf platil již
před rokem, pak lidová ošacovna by byla celá
zavřena, poněvadž prodávala našim
obchodníkům běžné zboží
jen pod tou podmínkou, když vzali také papírové
tkaniny, které museli zaplatiti, ale které nemohli
dále prodati, poněvadž nikdo jich nekupoval.
Mluvil-li jsem proti státnímu
hospodářství, mluvil jsem zde ne jako demagog,
ne jako politik, nýbrž jako člověk,
který chce zde míti určitou hospodářskou
nápravu, a se stanoviska národohospodářského.
Že my nechceme hájiti
keťasy, vyplývá již z prohlášení,
které učinil kolega dr. Matoušek. On
přece řekl, že my budeme hlasovati pro tuto
předlohu a totéž prohlašuji i já,
neboť my si přejeme potírání
lichvy, ale my si přejeme také potírání
příčin, které k lichvě vedou,
totiž, potíraní drahoty.
Je celá řada cest,
které mohou vésti k potírání
drahoty. Předně je to vyvolávání
jisté úměrnosti mezi cenami, neboť náš
lid nepochopí, když platí mouku 4-5krát
tak draho, proč vedle mouky musí tuky platiti 30-50krát
tak draho, ač jich nutně potřebuje k životu.
Stejně jest to s látkami, oděv stojí
dnes 10-15krát tolik, co dříve. Lid potřebuje
tedy jistou relaci, jistou úměrnost ve vztazích
cen k důležitosti předmětů, zavedení
cenového indexu u nás, odstranění
ústředen, jiné upravení dovozu a vývozu,
nežli se děje dnes a které svádí
ke korupci. Když se dovoz a vývoz povoluje individuálně
určitým společnostem a lidem, neděje
se to v zájmu celku, nýbrž v zájmu těchto
lidí a společností a to svádí
vždy ke korupci a zapáchá korupcí. (Hlasy:
Syndikáty!) Já ani syndikáty nehájím,
měl jsem příležitost o nich mluviti
a také je pokládám za zlo, které je
třeba z ohledu národohospodářských
za účelem volného obchodu odstraniti.
Přejeme si tudíž
nejen odstranění lichvy, nýbrž i odstranění
a potírání drahoty a žádáme,
když vláda udělala první krok tímto
zákonem, že také na poli národohospodářském
přikročí k vážné práci,
kterou se u nás odstraní drahota! (Výborně!
Potlesk.)
Předseda (zvoní):
Slovo má dále pan kol. dr. Novotný.
Posl. dr. Novotný:
Velevážené shromáždění!
Jménem československé
strany lidové prohlašuji, že budeme hlasovati
pro obě osnovy zákona, a to proto, poněvadž
v nich vidíme krok k lepšímu, poněvadž
vidíme v nich jednu část těch opatření,
která směřují k tomu, aby konečně
lichva byla potřena.
Nechci se pustit na rozbor hospodářských
námětů, jak to bylo učiněno
se strany mého předřečníka,
chci jen uvésti některé pochybnosti, které
moje strana má proti těmto zákonům
se stanoviska právního.
Zákon vyvolává
u nás pochybnosti proto, že považujeme za povážlivé
třídění a sestavování
soudců podle sociálních a odborných
skupin. Dle mého názoru nese každý takový
soud osten zaujatosti v sobě a není a nebude v něm
oné nestrannosti, jak bychom si ji přáli
u našich soudů. Mluvím zde jako praktik, a
i když v zásadě souhlasím, aby lid byl
zastoupen v našem soudnictví, přece musím
konstatovat, že výsledky laického zastoupení
v našem soudnictví nejsou nejlepší a nejsou
uspokojivé. Zastoupení laiku u našich soudů
nabývá velmi často té povahy, že
ten soudce-laik je často pouhou figurkou u tohoto soudu
a nevykonává onoho úkolu, ku kterému
byl tam vlastně povolán. Neříkám
a netvrdím, že tomu tak bude i nadále v budoucnosti.
Doufám a pevně věřím, že
tento nedostatek v našem laickém soudnictví
v budoucnosti bude odstraněn.
A zde skutečně musím
s radostí konstatovat, že to jsou právě
dělnické vrstvy, které vysílají
právě v poslední době k soudům
lidovým dobré lidi, své nejlepší
lidi, a že, bude-li se skutečně ve všech
třídách a hlavně u všech politických
stran podobně postupovat, jako u dělnických
tříd, které své lidi poučují
a které své lidi k tomu úkolu vychovávají,
že i v budoucnosti to zastoupení laických elementů
v našem soudnictví ponese své dobré
ovoce.
Dále máme pochybnosti
proti tomu, že výrok rozsudku se skládá
v ruce práv neznalého a nezkušeného
lidu a že rozhodují dle volného uvážení
všech okolností. Dle mého názoru nesrovnává
se s právem a zákonem, aby soudce z lidu libovolně
uvažoval o přiměřenosti cen, aniž
by byl vázán na důkaz pravdy.
Bylo zde předřečníkem
na to poukázáno, jak komplikováno je často
zjištění nákladů výroby,
a musím konstatovat, že vypočítávání
nákladů, vypočítávání
režie a vypočítávání spravedlivého
nároku na zisk je v praktickém životě
u soudů tou nejtěžší stránkou
celého rozhodování, a zde vidíme právě
tu osudnou vadu, že soudce-laik neuzná-li práva,
má rozhodovati o přiměřenosti cen,
a spatřujeme v tom nedostatek celého zákona,
že pojem přemrštěnosti cen nebyl jasně
a obecně srozumitelně v tomto zákoně
vyjádřen. Já jsem již pravil, že
nebojím se toho a uvážíme-li, co řekl
zde pan ministr spravedlnosti dr. Veselý, že se postará
o to, aby soudci poučovali soudce-laiky, aby je důmyslně
vedli a aby jim náležitým způsobem vše
vysvětlili, pak očekávám, že
i tato pochybnost, kterou zde máme, bude v budoucnosti
odstraněna, ale samozřejmě jen cílevědomým
vedením se strany justice a našich soudců.
A tu bych činil apel na našeho ministra spravedlnosti,
aby k těmto laickým soudům vyslal pouze nejlépe
kvalifikované soudce. Mohu jako praktik zde konstatovati,
že se to bohužel často neděje a že
právě k těmto cenovým soudům
byli často vysíláni soudci, kteří
dostatečné kvalifikace naprosto nemají.
Jsem tudíž toho názoru,
že jenom tehdy tento zákon splní svůj
úkol, když netoliko správa justiční,
nýbrž i veškeré jiné složky
občanské, jak politické, tak sociální
- budou poučováním k tomu působiti,
aby soudcové-laici v tomto laickém soudnictví
byli na svém pravém místě.
Další naše pochybnost
týká se toho, že vlastně v tomto zákoně
není jasně a obecně srozumitelně vystižena
podstata, co vlastně předražování
jest.
Velectěné Národní
shromáždění! Nejde mi o to, aby vyhraněním
přesným toho, co vlastně předražování
jest, chráněni byli praví keťasové,
kteří jsou stínem každé války
a které nezastaví v jejich počínání
ani trest smrti. Jedná se však o ony široké
vrstvy obchodníku a výrobců, kteří
si chtějí poctivě počínati
a chtějí jen žádat poctivý zisk,
na který mají přece dle zákona nárok,
a jedná se o to, aby tací obchodníci a výrobci
nebyli proti své vůli a svědomí, jedině
z neznalosti zákona uvrženi v trest a zkázu
své cti a majetku. Bohužel musím to vytýkati
celému zákonu, že podstata, co jest předražování,
i v tomto zákoně není jasně vytčena.
Netajím se tím, že jsou to hrozné obtíže
a jako člen právního výboru musím
se k tomu přiznati, že nemůžeme zde právnímu
výboru vytýkati, že by snad něčeho
opomenul. Jest to strašně těžká
otázka, stanovení právě této
podstaty. Staré soudnictví bojovalo právě
s tou obtíží, že podstata, co jest předražování,
nebyla dosud jasně a obecně srozumitelně
vystižena. Následky toho jevily se přímo
hrozné, znalci se v potu tváří namáhali,
aby vystihli při tom, co jest předražování,
co jest přemrštěná cena. A když
se konečně podařilo dokázati obviněnému,
že nebyl si vědom té nadměrnosti ceny,
byl osvobozen. Platilo dosud dogma výrobních nákladů
a v našem novém zákoně není zde
bohužel jasně stanoveno, zdali ten výrobní
náklad dále platí, naopak je to přenecháno
volnému uvážení soudu, kdy jest cena
přemrštěná a kdy nikoliv. Pravil jsem,
že přesné stanovení této podstaty
jest nesmírně těžké, ale opětně
doufám, že, bude-li justiční správa
správně a cílevědomě postupovati
a vyšle-li nejlepší své soudce, pak tito
naši soudcové tyto vady tohoto zákona, hlavně
vady té definice, co jest vlastně předražování
a přemrštěné ceny, vynahradí
tu těžkost stanovení správné
definice, která by nebyla ani akademická, ani gumou,
která by se dala různě interpretovati.
Bylo zde předřečníkem
poukazováno na to, že si neslibuje od tohoto zákona
příliš mnoho. Dle mého názoru
poměry lichevní jsou tak hrozné, že
každý krok, který přinese jen nepatrnou
nápravu v těchto lichevních poměrech,
jest vítati, a my tento zákon vítáme
protože jsme přesvědčeni, že přece
aspoň malou nápravu těchto hrozných
poměrů přinese. Proto vítáme
tento zákon a proto pro tento zákon budeme hlasovati.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní):
Řečnická listina je vyčerpána,
debata je skončena. Přeje si pan zpravodaj slova
k doslovu? Je tomu tak. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Bouček:
K vývodům prvního řečníka
strany národně demokratické uvedl bych toto:
Obavy před nějakým zpolitizováním
proto nejsou, že soudci podle § 21. dáno jest
hojně osob k výběru.
V § 21. praví se: "V
obou posledních skupinách budiž vzato po dvou
ženách. Pro každou skupinu buďtež jmenováni
dva náhradníci, bydlící v sídle
soudu. Jmenování děje se ve všech skupinách
výběrem z osob, navržených odborovými
organizacemi skupiny, o kterou jde, a není-li jich, politickými
organizacemi týchž skupin." V každém
okresu bude jistě takových odborových a politických
organizací hojně. Není přemrštěno,
řeknu-li, že není okresu, ve kterém
by nebylo aspoň nějakých 10 politických
a 10 odborových organizací. Každá ta
organizace může navrhnouti 20 až 30 osob, takže
soud bude si vybírati z počtu 200-300 osob 24 přísedících,
kterých potřebuje. Nevidím tudíž
pražádné obavy, když bude uzákoněn
§ 21. v tom znění, v jakém jest navržen.
Navrhuji tudíž slavnému Národnímu
shromáždění, aby dodatek p. kol. Matouška,
a sice první k této osnově, zamítlo.
Rovněž prosím,
aby zamítnut byl druhý dodatek, tykající
se omezení platnosti zákona. Pan navrhovatel myslí,
že nám před cizinou uškodí, když
nedáme tomuto zákonu pečeť výjimečnosti.
Cizina bojuje proti válečné lichvě
stejně jako my a my nejsme v horší pozici,
než jest právě cizina. Nevidím tudíž
pražádné příčiny, proč
bychom měli platnost zákona tímto způsobem
omezovati a prosím tudíž, aby také tento
dodatek byl zamítnut.
K vývodům druhého
řečníka strany národně-demokratické
uvedl bych toto: on jednoduše vybírá z různých
paragrafů různou terminologii a přehlíží,
co v určité skupině muselo býti vyznačeno.
O ceně doma obvyklé mluví se v § 9.,
kdež jde o předražování, a bylo
nutno něco takového zde vysloviti. Prosím
račte uvážiti:
"Kdo při nákupu
předmětů potřeby, jež hodlá
zciziti, přeplácí prodavačem požadovanou
cenu, nebo, nepožaduje-li se určitá cena, úředně
stanovenou cenu, není-li tu však takové ceny,
až dosud obvyklou cenu, potrestá se......"
To jsou přece nejhnusnější
případy, které vůbec lze si mysliti;
aby někdo mohl vytěžiti, přijde a vyhání
uměle cenu tím, že řekne: "Ty žádáš
ode mně 50 hal., já ti dám 1 K" a bude
to prodávati za 1˙50 K, jen aby se udržela cena
hodně vysoká. Tedy opravdu nechápu, jak může
někdo vystupovati proti takovému ustanovení
zákona a jak může se někomu zdáti
toto ustanovení nějak nejasným. To jest k
§ 9.
O cenách maximálních
mluví se v § 6. My rozlišujeme překročování
nejvyšších cen, které znamená požadování,
zřejmě přemrštěné ceny.
Když jest stanovena maximální cena úředně
na 1 K a někdo žádá 1 K 2 h., dopouští
se trestného činu, stanoveného v § 6.,
ale proto nemusí ještě býti žádným
tak těžkým zločincem, jako ten, kdo
se dopustil trestného činu, zařazeného
do skupiny o předražování. Tu myslím,
že vůbec nedá se vystihnouti nijak blíže
ten pojem zřejmě přemrštěné
ceny, ale že také každý člověk
dobré vůle a zdravého rozumu docela dobře
rozezná, co je to zřejmě přemrštěná
cena. Já bych panu řečníku položil
prostě otázku; když obyčejně
se prodává 1 kg másla za 50 K a teď
někdo požaduje 200 K, je-li on v pochybnostech o tom,
že to jest zřejmě přemrštěná
cena, či-li nic? A požaduje-li někdo 51-52
K, musí si každý říci, že
to zřejmě přemrštěná cena
není. Vidím jen, že tu jde o úmyslné
takové vnášení nejasnosti do zákona,
kde nejasnosti v tomto směru není. Ale ovšem
pochopuji stanovisko dotyčného pana řečníka,
když si přimyslím to, co mluvil proti ústřednám.
Já věřím, že se to do programu
strany, jménem které mluví, dobře
nehodí. Ale již bylo se strany tak rozvážné
representace sociálně-demokratické strany
na to poukazováno, že jest to svrchovaná nesvědomitost
a státu přímo nebezpečné, jestliže
se tento nynější způsob hospodaření
takovým způsobem podrývá. Když
uvážíme, že kožařská
ústředna byla rozpuštěna dne 1. října
t. r. a že od té doby stouply ceny o 150 %, tedy myslím,
že každému člověku, kterému
nejde jen o pouhou agitaci, musí býti zjevno, že
dnes ústředen prostě šmahem zbaviti
se nemůžeme. My se jich také nezbavíme,
třeba to ovšem straně, jejíž mluvčí
zde se o to zasazoval, šlo proti srsti. Nám jsou zájmy
státní mnohem bližšími, než-li
zájem kterékoliv strany jednotlivé. (Výborně!)
Předseda
(zvoní): Přistoupíme
k hlasování. Prosím pány o zaujetí
míst. Dám hlasovati tímto způsobem:
Poněvadž byl podán
pouze pozměňující návrh pana
kol. dra Matouška k § 21. v prvém zákoně,
dám hlasovati při prvém zákoně
nejprve o §§ 1.-20. podle zprávy výborové,
na to dám o § 21. až k větě páté
hlasovati podle zprávy výborové. Na to dám
hlasovati o návrhu pana kol. Matouška a, kdyby
byl zamítnut, pak teprve o příslušných
větách podle zprávy výborové.
Na to bych dal hlasovati o §§ 22,-31., jakož i
nadpisu zákona podle zprávy výborové.
Při zákoně druhém
dal bych hlasovati o čl. I. a sice o všech 26 paragrafech,
při nichž není žádných pozměňujících
návrhů. Na to bych dal hlasovati v čl. II.
nejprve o větě, která jest obsažena
ve výborové zprávě, na to bych jako
o doplňku dal hlasovati o návrhu kol. Matouška,
pak bych dal hlasovati o čl. III. a nadpisu zákona
podle zprávy výborové.
Není proti tomuto způsobu
hlasování nějakých námitek?
(Nebyly.) Není jich, dám hlasovati takovým
způsobem, jak jsem právě uvedl.
Kdo souhlasí při zákoně
prvém s §§ 1.-20. podle zprávy výborové,
prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina.
§§ 1.-20. incl. jsou schváleny.
Kdo souhlasí v § 21.
s prvními čtyřmi větami od slov "Přísedící"
až k slovům "v sídle soudu"?
Kdo souhlasí s tím
podle zprávy výborové, prosím, aby
povstal. (Děje se.) To jest většina.
Odstavec tento až k slovům: "v sídle soudu"
je schválen.
Teď dám hlasovati o nahrazení
dalších vět větami: "Přísedící
jmenuje předseda lichevního soudu podle vlastních
znalostí okresu, vybere svědomitě osoby nejvhodnější.
Při vybírání osob nechť vyžádá
si předseda lichevního soudu dobrozdání
odborových nebo i jiných organizací těch
skupin, z nichž má přísedící
jmenovat", podle návrhu kolegy dra Matouška.
Kdo s tímto pozměňovacím
návrhem p. dra Matouška souhlasí, prosím,
aby povstal. (Děje se.) To jest menšina, návrh
jest zamítnut.
Kdo souhlasí teď s příslušnými
větami, a to začínajícími:
"Jmenování děje se...... až vhodné
osoby", podle zprávy výborové, prosím,
aby povstal. To jest většina. Příslušné
věty jsou schváleny. Kdo souhlasí
také s druhým odstavcem ve smyslu zprávy
výborové, prosím, aby povstal. (Děje
se.) To je většina. Také druhý odstavec
§ 21. ve smyslu zprávy výborové jest
přijat.
Kdo souhlasí s §§
22.-31. ve smyslu zprávy výborové, jakož
i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje
se.) To jest většina. §§ 22.-31., jakož
i nadpis zákona jsou schváleny.