Pátek 17. října 1919

Pokud jde o předpoklady o osobě obžalovaného, staví se osnova na stanovisko, že nejen naprostá zachovalost připouští, aby zákona bylo užito, nýbrž, že také za jistých předpokladů, které jsou uvedeny pak v § 2., podmíněné odsouzení vysloveno býti může i při osobách, které jedenkráte již trestány byly. Při kterých trestních činech? Osnova zase staví se na stanovisko hodně liberální: ať zločin, či přestupek, jestliže nebude vysloven trest těžší jednoho roku, pak soudce tohoto zákona užíti může. Jaké tresty lze odložiti? Osnova staví se na stanovisko: jak tresty na svobodě, tak tresty peněžité.

Dobu osvědčovaní odlišuje na 1-3 roky při přestupcích, při těžších trestních činech na 2-5 let. Myslím, že to je doba zcela rozumně zvolená.

Osnova zcela správně dává toho, kdo podmínečně být odsouzen, pod ochranný dozor, který nesmí býti směšován s policejním dozorem. Budou tu vybrány osoby, řekněme, z týchž hledisek, z jakých vybírání byli ti poručníci, kteří vykonávají poručenský dozor nad celou řadou sirotků. Nebude to míti nic společného s diffamujícím ustanovením o policejním dozoru. Takové osobě bude dán "otcovský rádce", který bude ji napomínat a, bude-li upozorněn, že jeho poručenec chová se způsobem nehodným, může vyvolati výkon trestu. Pokud jde o otázku, kdy se ztrácí výhoda, osnova velmi správně se rozhoduje pro toto stanovisko: nejen novým odsouzením aneb novým spácháním trestného činu pozbývá se této výhody, nýbrž také životem závadným.

Konečně řekl bych, že osnova se také správně staví na stanovisko, že má býti pokládáno za to, že obžalovaný vůbec nebyl odsouzen a že nemá býti pokládáno za to, že trest byl odpykán.

Pokud jde o instanci, která má vysloviti, že trest se odkládá, tedy proti mému názoru vláda žádá, aby bylo to ponecháno i při porotě soudcům zkoušeným. Nemám konečně ničeho proti tomu.

Pokud jde o podmíněné propuštění, nemusím k tomu vlastně víc přičinit, poněvadž podmíněné propuštění založeno jest na témž myšlenkovém podkladu, jako instituce podmíněného odsouzení.

Skončil bych skoro týmiž slovy, jakými jsem začal. Jsem skutečně šťasten, že jsem mohl slavnému Národnímu shromáždění tento zákon navrhnouti a gratuluji upřímně vládě, poněvadž pan ministr spravedlnosti říkal, abych o něm se nezmiňoval - tedy gratuluji upřímně vládě a když ne p. ministrovi, poněvadž si to zapověděl, tedy zejména p. sekčnímu šéfovi dru Polákovi a dru Milotovi, že s takovou obezřetností a tak velikou svědomitostí docílili toho, že Národní shromáždění tímto zákonem dnes může se zabývati, že může jej odhlasovati a že jej našemu národu dne 28. října může také dát do vínku. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Slovo si vyžádal p. ministr spravedlnosti dr. Veselý. Uděluji mu je.

Ministr spravedlnosti dr. Veselý: Vážené Národní shromáždění!

Zákon lichevní, který jsme dnes projednali, vynutila si smutná a trpká nutnost. Tu jsme se přizpůsobovali jen zlým časům nynějším. Zákon o podmíněném odsouzení, který tady projednáváme, má býti však pokrokem v našem soudnictví. To jest zákon, kterým se hlásíme k demokratickým a svobodným národům evropským. Jest ku podivu, že Německo ani Rakousko nebylo s to, aby zavedly takovýto svobodomyslný zákon, který má vychovávati provinilce. Jde přece o to, aby bylo ukázáno, že člověk, který se dopustil trestného skutku, není ještě něčím zkaženým, ze světa vyvrženým, že má v sobě ještě jiskru lidskosti, která ho opravňuje, aby žádal od společnosti lidské znovu vrácení cti a uvedení do lidského práva. Německo mělo instituci podmíněného omilostnění. Tedy tam nebyl trest vykonán na odsouzeném, ale byla mu dána naděje, bude-li se správně chovati, že za několik let dosáhne milostí císařskou odpuštění trestu. Tedy milost císařská. V Rakousku několik pokusu o zavedení tohoto zákona bylo zmařeno, poněvadž byl úmysl, udržeti zase jen milost císařskou. U nás v Rakousku nebylo jiné pomoci, než žádati o milost a Vy víte, jak ty milosti císařské vždy vyhlížely, jak uctivě, na kolenou obyčejně, ti prosebníci museli se ucházeti o tu milost na stupních nejvyššího trůnu, ubezpečujíce věrností, atd. - tedy způsobem pokořujícím, způsobem zahanbujícím, způsobem, který sváděl k licoměrnosti a ne pravdě, tak byla udělována v Rakousku milost.

My tímto zákonem - jak jsem řekl - hlásíme se k svobodným a demokratickým národům evropským, které nárok na milost a odpuštění - nikoliv jen pouhou milost - zabezpečují již zákonem. Člověk, který opravňuje k naději, že bude poctivě žíti, že se příště vyvaruje všech zločinných jednáních, ten má nárok, aby soud již mu přiznal shovívavost, aby mu odložil trest a aby mu trest po případě byl vymazán z celého jeho života. Upřímně řeknu, že si zakládám na tom, že nynější vláda mohla s tímto zákonem přijíti, a doufám, že Národní shromáždění, rozumějíc těmto intencím vládním, mu dá své schválení. My se tím vybavíme z vlivu německého, z té německé poroby, ve které jsme duševně i zákonodárně vězeli, a je to tím potěšitelnější, jak nedávno bylo v časopisech zjištěno, že se tím vracíme k té veliké minulosti česko-bratrské, ve které již bylo známo takové podmíněné prominutí trestu a uveden jest spisovatelem Karafiátem případ českého bratra Jana Dubského, který na svých panstvích již odpouštěl trest provinilému zloději s podmínkou, že se již nikdy žádného zlého skutku nedopustí. My takto vědomě navazujeme na tu velikou minulost česko-bratrskou, ku které jsme nyní po osvobození svém se mohli s radostí vrátiti.

V zákoně o podmíněném propouštění jest zmínka také o ústavu přechodním. Tato zmínka není pouhou frází a není pouhým těšínským jablíčkem, nýbrž vláda má skutečně úmysl, opravdově provozovati toto přikazování provinilců do ústavu přechodních. My opravdu máme také ústav, který se ku přechodnému uvěznění hodí, na Slovensku, kde již přechodná uvěznění jsou zavedena od dřívějška, my používáme tohoto ústavu v Leopoldově k tomu, aby vězňové, kteří dávají naději na polepšení, mohli do přechodné vazby býti uváděni, aby tam za pouhého dozoru, nikoliv žalářního omezení, mohli se uváděti do normálnějšího života.

Podmíněné odsouzení na celém světě vzdělaném mělo příznivé výsledky. Jsem jist, že také zde se projeví dobrá a zdravá povaha našeho národa, a že i u nás výhoda podmíněného odsouzení bude kvitována tím, že provinilci, které již osud stihl, že v pobloudilosti nebo v okamžitém rozčilení dopustili se nějakého trestného skutku, prokáží, že tento ústav je výborným vychovávacím prostředkem, nejen k zmírnění trestnosti, nýbrž také k povznesení mravnosti. Jest to počátek reformy trestného soudnictví, zavedení nového názoru na provinilce. Těším se tomu, že tento zákon přinese všemu českému lidu, celé naší republice nejpříznivějších výsledků. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přeje si pan zpravodaj slovo k doslovu?

Zpravodaj dr. Bouček: Prosím, aby v § 5. odst. 2. - to jest něco věčného a musí to býti zvláště schváleno - místo: "Výkon výroku o propadnutí věci odloží soud jedině, nebrání-li tomu ohledy veřejné" stálo: "zřetele veřejné nebo důležité zřetele soukromé". Přičiňuji to mimo usnesení právního výboru, poněvadž jsme o tom včera nejednali. Jde tu o patentní nebo známkové věci.

§ 9. odst. 3. má zníti takto: "Pokud lhůta zkušebná neuplynula, smí býti podána zpráva o podmíněném odsouzení pouze soudu, jiným úřadům však jedině, jde-li o udělení místa ve veřejné službě. Podati zprávu po lhůtě zkušebné jest dovoleno jedině soudu, zavedli se trestní řízení proti podmíněně odsouzenému."

Tedy to jsou dva věcné doplňky.

Předseda: Debata jest skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali místa.

Míním dát hlasovat tímto způsobem: Nejprve o článku I. a to o §§ 1., 2., 3. a 4., jak jsou obsaženy ve zprávě výborové. O § 5. dám hlasovat zvláště. Pan zpravodaj na konci doporučuje věcnou změnu, a sice navrhuje, aby místo slova "ohledy veřejné" stálo "zřetele veřejné nebo důležité zřetele soukromé". Dále dám hlasovati o § 6., 7. a 8. podle zprávy výborové, na to v § 9. dám hlasovati zvláště o slově "soudu", které doporučuje pan zpravodaj, aby v odst. 3. v řádce 3. zdola místo slova "v případě" bylo vsunuto. To jest stylistická změna. Na to bych dal odhlasovati § 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23. a 24., jakož i o nadpisu zákona podle zprávy výborové.

Jsou snad proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? (Námitek nebylo.) Není jich. Tedy budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s § 1. až 4. zákona podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. § 1. až 4. zákona jsou schváleny.

Teď § 5. Dám nejprve hlasovati o odst. prvém ve smyslu zprávy výborové. Kdo souhlasí s odst. prvým ve smyslu zprávy výborové, prosím. aby povstal. (Děje se.) To je většina. Odstavec prvý je schválen.

O odst. druhém dám hlasovat nejprve v tomto znění: "Výkon výroku o propadnutí věcí odloží soud jedině, nebrání-li tomu zřetele veřejné". - Kdo souhlasí s tímto zněním, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Odstavec v tomto znění je schválen.

Teď dám hlasovati o dodatečném návrhu p. kol. zpravodaje a o doplňujícím návrhu a to o slovech: "nebo důležité zřetele soukromé".

Kdo s tímto doplňujícím návrhem souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Také doplňovací návrh p. zpravodaje byl schválen.

Kdo souhlasí s § 6., 7., 8. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. § 6., 7. a 8. jsou podle zprávy výboru schváleny.

§ 9. Dám hlasovati nejprve o prvém a druhém odstavci beze změny tak, jak jsou obsaženy ve zprávě výborové. Kdo souhlasí s odst. prvým a druhým § 9. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Odst. prvý a druhý § 9. jsou schváleny.

Odstavec třetí ve 3. řádce zdola místo slova "v případě", navrhuje pan zpravodaj, aby stálo slovo: "soudu".

Kdo souhlasí s takto pozměněným odstavcem třetím, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Také odstavec třetí s touto změnou je schválen.

Kdo souhlasí s odstavcem čtvrtým beze změny, jak jest obsažen ve zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Odstavec čtvrtý je schválen.

Kdo souhlasí s § 10. až 24. zákona podle zprávy výborové, jakož i nadpisem jeho, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. § 10. až 24., jakož i nadpis zákona jsou schváleny.

Ke druhému čtení přeje si pan zpravodaj slovo?

Zpravodaj posl. dr. Bouček:

V § 3. druhé větě místo "činí 1 až 3 léta" má státi "rok až tři léta";

pak v § 6. odst. druhý místo "odal-li se" - "oddal-li se";

v § 7. v odstavci druhém, druhá řádka zdola, jest vynecháno slovo "usnesením".

Předseda: Přistoupíme ke druhému čtení.

Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení také ve čtení druhém, a to s textovými změnami v §§ 3., 6. a 7., právě doporučenými panem zpravodajem, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen také v druhém čtení.

Slovo si vyžádal ještě pan ministr spravedlnosti dr. Veselý. Uděluji mu je.

Ministr spravedlnosti dr. Veselý: Vážené Národní shromáždění!

Prosím, aby mně bylo dovoleno, abych poděkoval ze srdce všem pánům, kteří při sdělávání dnes přijatých zákonů spolupracovali. Jde o velký zákon lichevní i o tento důležitý zákon a tu prosím, aby vzdán byl dík zejména právnímu výboru, který věnoval oběma zákonům velkou pozornost a píli, mnoho času a práce, zejména také našim přibraným expertům, znalcům profesoru dru Miřičkovi a profesoru dru Prušákovi a kromě toho referentu dru Boučkovi, který neobyčejně mnoho píle a práce těmto zákonům věnoval. Rozumí se, že také úřednictvu našeho ministerstva, které připravilo zákon, připravilo celou látku k projednání do Národního shromáždění, vzdávám srdečný dík a doufám, že příznivé výsledky obou těchto zákonů budou nejlepší odměnou všem pracovníkům. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Tím jest denní pořad dnešní schůze vyčerpán. Nebude-li proti tomu námitek, provedeme ještě některé doplňovací volby do výboru. Námitek proti tomu není? (Nebyly). Přistoupíme k volbě a to do výboru státně zřízeneckého. Navrhuje se za posl. Janošku Andrej Hvizdák, do výboru finančního za posl. Ziku dr. Horáček, do výboru imunitního za posl. Janošku - dr. Ivanka, za dra Jehličku - dr. Dérer. Kdo s navrženými změnami souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Navržené změny jsou schváleny.

Sděluji dále, že z předsednictva přikázáno bylo: Výboru právnímu tisk č. 1698, vládní návrh zákona, kterým se vláda zmocňuje, aby zatímně upravila obchodní styky s cizinou. Vláda žádá, aby o návrhu podána byla zpráva ve lhůtě osmidenní.

Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.) Není jich, lhůta tato jest schválena.

Návrh členů Národního shromáždění Slavíka, Malkuse a soudruhů, aby byla zřízena státní dobytčí pojišťovna, tisk č. 1645, byl přikázán výboru sociálně politickému a pojišťovacímu k řízení. Byl jsem požádán, aby byl na místě výboru pojišťovacímu přikázán výboru zemědělskému. Jsou snad proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.) Není jich, zůstává tedy při mém návrhu.

Přistoupíme k ukončení schůze a navrhuji, aby Národní shromáždění odročilo své schůze až do úterka dne 28. října 1919, kdy konati se bude schůze o 11. hod. dopolední ve Smetanově síni obecního domu pražského s denním pořadem:

Oslava 28. října.

K této schůzi bude pozván pan president republiky. (Výborně! Potlesk.).

Nejblíže příští schůzi - v dohodě s pány předsedy klubovními - navrhuji ve středu dne 29. října 1919 o 2. hodině odpolední a to opět v této místnosti s tímto denním pořadem:

1. Zpráva kulturního výboru o vládním návrhu zákona (č. t. 1663), jímž se upravují zásady, podle nichž lze učitelstvo škol obecných a občanských dočasně přikázati na kterékoliv služební místo v republice československé (č. t. 1706).

2. Zpráva právního výboru o vládním návrhu zákona (č. t. 1365), kterým se zrušuje pokladna patentního úřadu (č. t. 1713).

3. Zpráva výboru finančního o návrhu člena N. S. Dra Gustava Heidlera a soudr. (č. t. 1379), aby byla reformována devisová ústředna, aby byl zahájen obchod cennými papíry a devisami, a o návrhu člena N. S. dra Rašína a soudr. (č. t. 1538) na úpravu vývozu a dovozu (č. t. 1707).

Po případě, dojdou-li včas tiskem:

4. Zpráva výboru sociálně-politického o vládním návrhu zákona (č. t. 1635) o zabírání bytů obcemi.

5. Zpráva výboru sociálně-politického o návrzích členů N. S. R. Laubeho a soudr. (č. t. 1060) o úpravě pensijních a zaopatřovacích platů horníků, vdov a sirotků a člena N. S. Brožíka a soudr. (č. t. 1071) o zřízení ústředních fondů zaopatřovacích, z jichž peněz by byly zvýšeny požitky hornických pensistů.

6. Zpráva výboru sociálně-politického o drahotních příplatcích k úrazovým důchodům.

Jsou proti oběma navrženým schůzím, jak pokud se týče doby, tak pokud se týče denních pořádku, nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Prohlašuji svůj návrh za přijatý a končím schůzi.

Konec schůze o 4. hod. 16. min. odp.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP