Soudy, až budou prováděti
tyto zákony, jistě přičiní
se také o to, aby poučováním vychovatelsky
působily na občanstvo a na provinilce. Já
výslovně požádám ještě
jednotlivé soudce, aby poučovali o tom, jak nebezpečný
stav byl nynějším zdražením všech
životních potřeb zaveden a že jest v zájmu
státu, aby tento stav byl co možná brzy napravován.
Pan kol. Hrizbyl poukázal
na to, že dějí se nesprávnosti v účtech,
zejména v účtech na uhlí. Já
si dovoluji poukázati na § 14. nového zákona,
který pamatuje na tyto nesprávné údaje
a který ustanovuje:
"§ 14. 1. Kdo úmyslně
v účtech, závěrečných
listech, dodávkových listech, průvodních
listech o zboží, nebo podobných obchodních
papírech, nebo v obchodních knihách udá
nesprávně nebo neúplně cenu předmětu
potřeby, neb okolnosti, důležité pro
určení jeho hodnoty, bude potrestán - není-li
čin přísněji trestný - pro
přestupek vězením od čtrnácti
dnů až do šesti měsíců.
Vedle trestu vězení
může být uložen trest peněžitý
do dvaceti pěti tisíc korun.
2. Pachatel bude potrestán
- není-li čin přísněji trestný
- pro přečin tuhým vězením
od tří měsíců do dvou let,
spáchal-li jej ve velkém rozsahu.
Vedle trestu vězení
lze uložiti trest peněžitý do dvou set
tisíc korun."
Tedy tomuto přání
a tomuto podnětu již zákon úplně
vyhovuje.
Kromě toho bylo poukazováno
na to, že jest potřebí stíhati také
lichvu s byty; ale i tu nyní již zákon vyhovuje
potřebě této a ustanovuje v § 8.:
"Kdo, využívaje
mimořádných poměrů, vyvolaných
válkou, žádá částky zřejmě
přemrštěné, nebo dává
ji sobě nebo jinému poskytovati nebo slibovati jako
nájemné z nemovitostí, sloužící
přímo nebo nepřímo k ukojení
životních potřeb lidí a domácích
zvířat, anebo za propůjčení
k stejným účelům sloužících
věcí movitých" - tím jest míněn
nábytek a zejména byty pro studentstvo i garçonské
byty - "ať s osobními úsluhami a jinými
úkony nebo bez nich" - posluha, malé vyvarovaní,
které se ve studentských a mládeneckých
bytech poskytuje - "dopouští se přestupku"
atd. Zákon chce i po této stránce zjednati
nápravu a jistě že poskytne ochrany těm,
kteří by byli vykořisťováni.
Mluvilo se také o lichvě
s pozemky. Na pozemky se tento zákon nevztahuje, ale podnět
jest mně milý a jistě že tohoto podnětu
pana dra Matouška bude si povšimnuto.
Doufám, že při
vykonávání těchto zákonů
bude nám nápomocno také ministerstvo financí,
které slibuje, že v brzké době uvalením
nové daně z majetku a stíháním
válečných zisků bude odnímati
těm kořistníkům právě
výtěžek jejich zlé činnosti a
tím je zbaví radosti z toho, čeho dosáhli
svým trestným podnikáním. Doufám,
že to bude také jednou z těch pomůcek,
které budou přispívati k odstraňování
nynější touhy po mamonu.
Ostatně ubezpečuji
pány, že celé vládě bude příjemno,
když zákon tento bude míti příznivý
účinek tak, aby mohl býti odstraněn.
Radostným dnem bude vládě a zejména
mne, až budeme moci říci: Tohoto zákona
není potřebí, poměry jsou tak normální,
že jest možno jej zrušiti. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda (zvoní):
Slovo dále má pan kol. Votruba Vilém.
Člen N. S. Votruba Vilém:
Slavné Národní shromáždění!
Oba zákony lichevní,
které právě projednáváme, diktovány
byly nynějšími poměry. Nynější
poměry - hospodářské si je vynutily.
Jsou výkřikem zoufalství naší
justiční správy nad tím, že až
dosud pomocí platných předpisů a zákonů
nepodařilo se lichvu omeziti, natož pak vymýtiti.
Jsou však také důrazným, varovným
hlasem, volajícím proti všem, kteří
posud v lichvě vidí své živobytí,
že příště je stihnou tresty daleko
krutší, které, můžeme říci,
blíží se i až ku středověku.
Všechny ty přísné tresty na svobodě,
ukládání vysokých pokut, právo
odnětí živnosti, právo dozoru nad živností,
vypovězení z obce, ba i to stanné pravo,
které může míti v důsledcích
svých i odsouzení k trestu smrti, jsou drakonickými
ustanoveními, ale nejsou proto ustanoveními novými;
vzpomínám, že také Jakobíni ve
Francii svého času zavedli na lichvu a vyhlásili
trest smrti. Ovšem záležeti bude na tom, zdali
i tyto tresty zmírní aspoň příčinu,
která vedla zákonodárce k podání
těchto osnov. Když budeme o příčině
té mluviti, musíme se dotknouti drahoty, neboť
drahota jistě vyvolala tyto dva zákony.
K zákonům samotným
pak chci několik slov a několik připomínek
promluviti. V zákonech mluví se o několikerých
cenách. O "cenách obvyklých", na
př. v § 9., v témže § se mluví
o "cenách úředně stanovených",
v jiných paragrafech se mluví o "ceně
maximální" a pak převládá
zde "cena zřejmě přemrštěná".
Nyní jest otázka, jak soudcové budou si počínati
při posuzování jednotlivých případů.
Co jest cena zjevně přemrštěná?
Co jest cena dosud obvyklá? To není zde dosud přesně
vymezeno, my víme, co jest cena úředně
stanovená, co jest cena maximální. Právě
ale můžeme na příklad říci,
že co dosud u nás bylo obvyklým, nebylo právě
nejlepším a také ceny dosud u nás obvyklé,
nejsou ty nejpřijatelnější pro nás:
pro člověka spravedlivého dnes, když
posuzuje běh hospodářských věcí,
i ty maximální ceny u nás jsou cenami zřejmě
přemrštěnými. Tedy, kdyby se logicky
to bralo, musil by soudce stíhati i toho, kdo prodává
za maximální cenu. V této věci bude
zapotřebí zajisté později vydati nějaké
nařízení prováděcí,
které by také chránilo řádného
a legitimního obchodníka. Ten zde kráčí
úplně na srázu propasti, poněvadž
neví, za co bude trestán. On prodá podle
nákupu s občanským výdělkem
a přece se může říci, že
cena jest zřejmě přemrštěná.
Cena maximální, anebo cena úředně
stanovená, to jest něco, co jest nám všem,
i obchodníkovi jasno. Avšak cena zřejmě
přemrštěná jest pojem nevymezený,
který bude úskalím pro každého
řádného obchodníka, jenž se strachem
bude prodávati.
Neračte se diviti, pane referente,
já vám dokáži, že i soudní
praxe v této věci byla naprosto kolísavá
i ve starém Rakousku. Původní nařízení
proti lichvě jest z 1. srpna 1914, a toto nařízení
mluví o "ceně zřejmě přemrštěné".
Jaká byla soudní praxe? V nařízení
stálo "cena zřejmě přemrštěná",
ale pro cenu zřejmě přemrštěnou
nebyl nikdo odsouzen, nýbrž pro přemrštěný
zisk. Tedy praxe byla docela jiná. Dokáži to
na praktickém případě. Bylo to v polovici
února 1915, kdy rozhodoval odvolací soud ve Vídni
o tomto případě:
Obchodník se smíšeným
zbožím odsouzen byl okresním soudem v Margarethách
pro přestupek § 7. citovaného nařízení,
ježto hrubou pšeničnou mouku č. 0, kterou
obdržel z mlýna za 65.2 haléřů
za kg a která za připočítání
výloh přišla ho na 67.7 za kg, prodával
za 76 a později za 80 haléřů, dále,
že jemnou mouku pšeničnou č. 0, která
ho, včetně všeho vydání, stála
73.8 haléřů za kg, prodával za 80
a později za 84 h. Okresní soud vycházel
přitom se stanoviska, že prodáváno bylo
za cenu, jež u přirovnání s cenou nákupní
byla nápadně přemrštěná,
když i tehdejší cena taková nebyla k označeným
obnosům v žádném nepoměru. Soud
zemský, jako odvolací vyhověl proti rozsudku
tomuto podané zmateční stížnosti
a odvolání s odůvodněním, že
císařským nařízením
ze dne 1. srpna 1914 není zakázán přemrštěný
výdělek, nýbrž toliko požadování
přemrštěné ceny.
Tato věc dostala se k nejvyššímu
soudu, který všecko to zvrátil a potvrdil rozsudek
prvního soudce. Nejvyšší soud vycházel
i proti zřejmému znění císařského
nařízení ze dne 1. srpna 1914, které
mluví o zřejmě přemrštěné
ceně, jako mluví o tom obě tyto předlohy,
z názoru, že zde není rozhodující
přemrštěná cena, poněvadž
tato cena byla cenou trhovou, ale přemrštěný
zisk. To jest doklad k tomu, že není třeba
diviti se, když žádáme, aby bylo zřejmě
stanoveno, co jest přemrštěná cena.
Jsem jist, že naše úřady nebudou věděti
si rady. Některý soudce bude odsuzovati pro přemrštěný
zisk, druhý pro přemrštěnou cenu. Nebude
zde úplné jednoty a jest tedy potřeba, aby
justice jednotu do toho vnesla, aby chránila legitimního
obchodníka, aby mohl pracovati. Tedy pokud se týče
cen a vymezení jejich, žádám jasnost.
Jak to bylo posud u nás, ukázal
jsem na tomto krátkém případě.
Pravidelný postup soudu u výrobců byl ten,
že se individuelně zjišťovaly jednotlivé
náklady, tedy v každém jednotlivém případě.
U obchodníka zjišťovala se zase výše
nákupu a podle toho se měl souditi, je-li požadovaná
cena přemrštěná nebo ne. Ale soud již
praktikoval všechno podle nejvyššího soudu
z února 1915, zda-li ten zisk jest přemrštěný
nebo ne. To ovšem byl postup, procedura náramně
těžkopádná a proto ještě
dnes jest několik tisíc případů,
kde byla udání pro lichvu nevyřízena,
poněvadž to dává soudu mnoho a mnoho
práce a museli býti voláni znalci. Zde jest
třeba, aby se toto řízení poněkud
zjednodušilo. Zjednodušiti se může tím,
když se stanoví průměrné výrobní
náklady. Nám v našem hospodářském
životě chybí jedno, chybí nám
orientace o životních nákladech.
My musíme konečně
již jednou přikročiti k oné metodě
objektivního jejich stanovení, která se zejména
v Anglii provádí více než půl
století pod jménem cenových indexu. A dokud
nebudeme míti tohoto měřítka, nemohou
naše soudy objektivně a správně souditi,
tedy v každém jednotlivém případě,
dokud nebudeme věděti a dokud nebudeme znáti
nákladů na živobytí, které v
cenových indexech v Anglii a v Americe jsou pevně
stanoveny, nebudeme míti také přehledu o
tom, jak jednotlivé zboží stoupá, zda-li
relativní jeho cena je skutečně úměrná
k jeho drahotě a jeho potřebě pro naše
živobytí a k ceně zboží jiného.
Má-li jak jeden, tak druhý
zákon náležitě působiti, pak
myslím, že je nutno, aby byla vydána sbírka
všech zákonů a nařízení,
která byla vydána od počátku války
k tomu účelu, aby zásobování
bylo zabezpečeno. Dnes sotva se najde jediný úředník,
který by všechna tato nařízení
znal a ovládal. A jestli se k tomu nepřikročí,
pak zase praxe soudu nebude jednotná a bude se v každém
jednotlivém případě souditi jinak.
Chápu, proč tyto předlohy
byly podány. Příčinou toho je drahota.
Já si neslibuji - upřímně řečeno
- mnoho od těchto 2 předloh, i když budou ve
skutek uvedeny a uzákoněny. Vyznívá
to i ze slov ministra spravedlnosti, že také si od
toho mnoho neslibuje, poněvadž bere na pomoc ještě
akci umravňovací a jiné ještě
vlivy, které by mohly k odstranění lichvy
spolupůsobiti. Neslibuji si mnoho do té doby, pokud
to, co s tím úzce, logicky, vniterně a materielně
souvisí, nebude odstraněno. S lichvou souvisí
drahota, poněvadž lichva je dcerou drahoty a, chceme-li
lichvu potírati s úspěchem, musíme
uměti nalézti k ní cestu. Proti drahotě
a jejím účinkům není zákona,
ale je možnost a jsou mnohé a mnohé cesty,
které vedou k potírání drahoty. Jestli
se pan referent zde zmínil o tom, že zde platí
pouze stará železná národohospodářská
zásada o poměru nabídky k poptávce,
pak pravím, že jest to zastaralá teorie národohospodářská,
že moderní národohospodáři již
na tomto stanovisku nestojí, nýbrž nalézají
cesty, kde je možno drahotě čeliti, kde se
nabídka a poptávka pak samy upraví.
Jak máme bojovati proti drahotě?
Když odstraníme všechny
zdroje, které u nás drahotu přivodily. Nejsou
to v poslední řadě ty naše nešťastné
ústředny. Ty bych já vzal hned první
na mušku. Jsou jednou z těch institucí, které
u nás drahotu zavinily. A při tom musíme
se zde dotknouti, zda to vůbec bylo požehnané
hospodářství státní, či
zda bylo lepším to naše hospodářství
individuelní. Ústředny jsou děckem
války. Hlavní myšlenka těch, kteří
je uvedli v život, byla, že se zakládají
a zřizují proto, aby se zboží co nejvíce
podchytilo, které by zde bylo, a také co možná
nejkratší a nejlacinější cestou
se dostalo do konsumu. Tvrdím, že všechny ústředny
tropily vše jiné, než aby zachycovaly zboží,
poněvadž jest dokázáno, že ho nezachytily,
když jsme zde mohli míti keťasování
a pokoutní řetězový obchod po straně,
nedodaly je nejkratší cestou, poněvadž
v době nedostatku vagonů zboží vozily
s jedné tratě na druhou.
My jsme na př. u nás
měli v obci vymlácené vlastní obilí,
které jsme musili dodati do Hustopeče. Mouku jsme
dostali z Rosic. My jsme si nesměli dáti vlastní
obilí v našem mlýně semlíti.
Tedy nedostalo se zboží nejkratší cestou,
že nedostalo se nejlacinější, to také
víme. Ústředny nemohou zboží
dodávati lacino proto, poněvadž mají
obrovskou režii, nejsou pro mne institucí, která
prospívá všeobecnosti, ale institucí,
která prospívá lidem, kteří
v těchto ústřednách jsou zaměstnáni,
ať jako předáci, nebo úředníci,
nebo jako zřízenci.
Nepotřebuji daleko choditi
pro důkazy. Nechci zde uváděti lecjaké
to bahno, které tu a tam se provalilo vždycky na nějakou
ústřednu. Člověk, když ráno
béře noviny do ruky, čeká, kdy zase
bude čísti o jiné ústředně.
Ale podívejte se na ty pány, kteří
se dostali do ústředen, jak vypadali před
tím, než se tam dostali, a jak dnes vypadají.
Podívejte se na jejich jmění. Mají
své činžáky, vily, blahobyt, nádherné
zařízení bytů, mají všechno,
o čem se jim dříve nesnilo, a mnozí
z nich před válkou byli zkrachováni, nemohli
se ani řádně uživiti. (Výborně!)
Není to myšlenka snad nová, tohle hospodářství
ústředen a hospodářství státní.
Již u Platona se vyskytuje tato myšlenka. Plato se vyslovil,
že jest potřebí, hospodářství
s nejdůležitějšími potřebami
našeho lidu svěřiti těm, u nichž
jest každé podezření ze ziskuchtivosti
vyloučeno. Po Platonovi celá řada hospodářských
myslitelů v určitých periodách a v
určitých státech zabývala se touto
otázkou a každý si představoval pod
těmito lidmi příslušníka určitého
zaměstnání a každý příslušníky
jiného zaměstnání. Tak na příklad
Plato a Morus pokládali jenom filosofy za schopny vésti
státní hospodářství, Campanella
kněze, Rodbertus organisátory, Rathenau a Möllendorf
finančníky a předáky průmyslu.
To právě, že tolik národohospodářů,
i od Platona počínaje, se touto myšlenkou státního
hospodářství zabývalo, není
mne důkazem, že by toto státní hospodářství
v tomto směru bylo myšlenkou dobrou, nýbrž
je mne důkazem, že přes všechno možné
pilování nejen nedospělo nikde k určitému,
pevnému a dobrému konci, tak, jako my jsme nedospěli
k dobrému konci se svými ústřednami.
Že myšlenka státního
hospodářství nenalezla ani u povolaných
národohospodářů našeho věku
náležitého oživení, jest viděti
z tohoto: v roce 1917, kdy již začínalo se
u nás mluviti, že válka přestane a že
bude potřebí opatření pro přechodné
hospodářství, byl v Budapešti sjezd
středoevropských hospodářských
svazů a tam mluvilo se o formě přechodného
a budoucího hospodaření, tehdy pak doufalo
se, že ještě příštího
Rakouska.
Říšskoněmecký
poslanec dr. Streseman za živého souhlasu shromážděných
pravil, že jest sice již zahrnuto v pojmu přechodného
hospodářství, že úplné
uvolnění nyní vázaného hospodářství
a jednoduchý přechod k plné volnosti jest
věcí nemožnosti. O tom, že jest i v nejširších
kruzích úplná shoda. Dospívají-li
však z důvodů výrobní techniky
a z důvodů povahy finanční jednotlivé
kruhy k tomu názoru, že stát nemá považovati
se jen za spolupracovníka, nýbrž za vůdce
a správce národního hospodářství
budoucnosti, pak zdá prý se mu, že takovými
tendencemi a takovými názory jest budoucnost
německého světového hospodářství
více ohrožena, než všemi hospodářskými
konferencemi našich nepřátelů. "Jak
povstalo německé světové hospodářství?
Nikoliv za státního vedení a mecenášství.
Nepovstalo také za nucené vázanosti, nýbrž
povstalo působením oněch desítitisíců
Němců, kteří šli do světa,
pozorovali, jaký kde vítr věje, a kteří
venku zkoumali psychologicky mnohdy lépe svět, než
by našim politickým vůdcům bylo možno.
To učinili ti Němci, kteří v době,
kdy Německo bylo nenáviděno, nedopustili,
aby nenávist byla přenesena na německé
zboží, kteří šli až do posledního
městečka v Kanadě, kteří vydali
své ceníky ve 14 řečích, přizpůsobené
potřebě každého, s onou hospodářskou
psychologií, která vyhledává zákazníky
v jich domě, a přemohli tím konservativní
Angličany, kteří ve své pohodlnosti
nechali zákazníky choditi k sobě. Tato činnost
však, tato iniciativa, tento souhrn naší životní
filosofie, tato práce až do posledního dechu:
to jest jen možno, může-li síla vyvinouti
se z vlastní iniciativy, nikoliv však oné vázanosti,
která člověka jako státního
zřízence v odvislém postavení tísni.
Bude-li u nás zničeno hospodářství
jednotlivce, bude tím zničeno též naše
hospodářské Německo. Pak odpadnou
také finanční možnosti, aby se z německého
příjmu a německého jmění
bráti mohly miliardy, umrtví-li se výroba,
která, byvši jedenkráte zničena, nikdy
více nemůže býti vybudována."
"Činnost tisíců mozků nelze přece
nikterak nahraditi šablonou státního organismu.
To byla by věc nemožná. Stát nemůže
přece vykonati to, co od obchodníka musí
se požadovati, a proto neměl by se o to ani pokoušeti
a měl by zavésti opět volnou soutěž,
jakmile nastanou normální poměry."
Dále president sdružení
"Hansabund", tajný rada Riesser, pravil:
"Nikoliv nejhorší, nýbrž velice opatrní
a velice prozíraví muži jsou dnes toho názoru,
že stát osvědčil se ve válce
tak skvěle, že musí dle svého receptu
dále vařiti, k prospěchu obchodu a průmyslu,
jež nemohou učiniti nic lepšího, než
vrhnouti se i nadále do široce otevřené
náruče státu". I kdyby se byl podařil
pokus ten v době války, nedokazovalo by to dle názoru
řečníka nic, "neboť, jelikož
stát všechny podmínky nařídil
a předepsal, není divu, že věci šly
jakž takž dosti dobře, ovšem jen polovičatě.
A proto je to spíše důkazem proti státnímu
hospodářství, než pro státní
hospodářství. Totéž nechť
platí i o válečných společnostech.
Obhájci válečných společností
jdou tak daleko, že považují celou soukromou
výdělkovou snahu za činitele napolo zavržitelného.
Avšak výdělečná snaha společnosti
lidské jest něco, jako hlad a láska, což
udržuje státní organismus, a kdo by chtěl
oprávněnou snahu výdělečnou
snad vypuditi, poškozoval by stát sám.
Nejsme zástupci bezuzdné snahy výdělkářské,
avšak chraniž nás Bůh před cejchovní
komisí, upravující pud po výdělku,
před státně koncesovaným pudem výdělkovým."
Vedle těchto odborníků
vyslovuje se náš lid ve velké své většině
proti ústřednám. Že ovšem tyto
ústředny čili, jak jsme je nyní moderně
přebarvili, komise, se dále udržují,
to je prostě proto, že politické strany tam
mají své zástupce. (Posl. Bechyně:
To jest hanba, takto mluvit, svoboda obchodu v době nedostatku
je svoboda pro lichváře! Podkopáváte
bezpečnost státu!)