Předseda:
Dodatečně sděluji, že jako zástupce
ministerstva spravedlnosti dostavil se pan sekční
chef dr. Polák.
Uděluji slovo dalšímu
řečníku zapsanému v listině
řečnické, p. kolegovi dru Rolíčkovi.
Poslanec dr. Rolíček:
Slavné Národní shromáždění!
Musím, bohužel, připojiti
se k úvodním slovům kolegy Hrizbyla a prohlašuji,
že vzhledem ke krátkosti vyměřeného
času omezím se pouze na některé momenty
kriminálně-politické a kriminálně-filosofické,
které tvoří duši celého tohoto
zákona.
Vůdčí problém
obou dvou osnov předloženého zákona
jest prostý. Jest to snaha, čeliti výstřelkům,
které směřují proti zásobování
obyvatelstva, které ohrožují vnitřní
mír, tak nezbytně nutný pro evoluci, a které
jeví se býti tudíž v pravém slova
smyslu útokem na lidskou společnost a na stát.
Obě osnovy nutno upřímně
a bez jakýchkoliv výhrad vítati. Ony jsou
v pravdě možným činem, velkým
osvobozujícím gestem, které podnikla vláda
s ministrem spravedlnosti v čele. Jest nejvyšší
čas, aby proti lichvě, tomuto nejkrajnějšímu
výstřelku všech velkých nepřístojností,
které zplozeny byly válkou, podniknut byl rozhodný
krok.
Problém, o jehož řešení
osnova zákona usiluje, je ve svých sociálních
funkcích jednotný. Není však pochybností,
že vnější forma právní tohoto
problému je mnohotvárná.
Uhelným kamenem všech
ustanovení materielně-právní osnovy
zákona je snaha, potlačovati nejkrajnějšími
prostředky lichvu, t. j. požadování
cen zřejmě přemrštěných.
Od 14 dnů do 20 let a peněžitými tresty
do 2 milionů korun a dalšími zostřeními
trestu chce osnova zákona stíhati tyto nejhrubší
formy nepřístojností proti zásobování
širokých vrstev lidových.
Tak přísný trest
je možný a je také přípustný
již z toho důvodu, poněvadž osnova sama
činní rozdíl mezi požadováním
cen zřejmě přemrštěných
a mezi prostým přestupováním cen normovaných,
mezi tímto přestupováním cen maximálních
a jinak stanovených, z toho důvodu, poněvadž
je si vědoma, že problémem normování
cen nebylo zde vyřčeno poslední závěrečné
a neodvolatelné slovo v otázce úrovně
cen vůbec. Zákon nemohl neviděti, že
problém jednotné ceny maximální, nebo
ceny přejímací, nebo směrné
není s matematickou jistotou vůbec řešitelný.
Nemohl přehlédnouti, že pro jednotlivé
předměty potřeb nebyly nejvýš
přípustné nebo běžné ceny
stanoveny a nemohly ani býti stanoveny na základě
úvah hospodářsko-politických, výrobně-politických,
nýbrž že v mnohých případech
byly stanoveny a musily býti stanoveny na základě
momentu konsumně-politických a hospodářsko-sociálních.
Za další, stejně těžký delikt,
jako požadování cen zřejmě přemrštěných
označuje právem osnova odnímání
potravin lidské spotřebě z důvodu
zištnosti jejich kažením, ničením,
skupováním, omezováním výroby
a řetězový obchod. Na tyto delikty uvaluje
osnova stejně těžké tresty jako na přemršťování
cen, jako na požadování cen zřejmě
přehnaných, a to plným právem, neboť
tyto zločiny možno označiti ze všech zločinů,
jež zplodila válka, za nejtěžší,
poněvadž nejtíže ohrožují
zásobování samé.
A stejně trestny jsou pro
osnovu zákona materielního zločiny přeplácení
cen těmi, kdo předměty denní potřeby
dále chtějí prodávati. Opětně
úplně právem, neboť přeplácení
jest jen jiná forma požadování cen zřejmě
přemrštěných, ale ve svých hospodářsko-sociálních
důsledcích forma daleko nebezpečnější,
než předražování samé, poněvadž
při prodeji konečném jest zřejmo,
že ten řetěz dospěl ke svému
poslednímu článku, kdežto při
přeplácení těmi, kdo dále chtějí
prodávati, pravděpodobně ten článek
řetězu teprve začíná. (Výborně!)
A za těmito delikty následují
smlouvy za účelem zdražování,
za účelem přemršťování
cen, trestné od šesti měsíců
až do pěti let, a pokutami peněžitými
až do jednoho milionu korun.
O zvrhlosti takových smluv,
takového zneužívání práva
smluvního, které má sloužiti k vyrovnání
hospodářských zájmu mezi různými
sférami individuelních zájmů hospodářských,
rovněž nepotřebuji šířiti
slova.
Konečně stíhá
osnova trestem zastavení a omezení veřejného
prodeje předmětů za tím účelem,
aby předměty potřeby z důvodů
zištných nebyly schovávány a aby potají
bylo jimi obchodováno.
Tato ustanovení jsou nutným
doplňkem ustanovení předchozích, poněvadž
jsou zvláštní formou, která má
znemožňovati lichvu: předražování,
požadování cen zřejmě přemrštěných.
Toto ustanovení tvoří
první skupinu opatření osnovy zákona
materielního, jež se týkají jednak cen
předmětů potřeby, jednak úmyslných
a přímých útoků, jež ohrožují
zásobování obyvatelstva předměty
potřeby.
Avšak zákon plným
právem nespokojuje se pouze zaujetím stanoviska
proti této skupině deliktů. V druhé
skupině jsou ustanovení, která sledují
nikoliv negativní cíl minimální politiky,
nýbrž která staví se na stanovisko positivní
a která chtějí přímo zabezpečiti
zásobování obyvatelstva předměty
potřeby. Sem spadá především
ustanovení, namířené proti zatajování
zásob, jež podléhají oznámení,
sem spadají ustanovení o úmyslném
porušení povinnosti dodávkové, založené
na platném příkaze úředním,
sem spadají ustanovení, založená na
smlouvě s veřejnými úřady,
anebo s orgánem veřejným úřadům
rovnocenným.
Dále spadají sem úmluvy
více zúčastněných, kterými
spáchán má býti jeden z těchto
dvou uvedených deliktů.
Nutno zdůrazniti, že
plným právem na takovéto úmluvy opět
klade osnova materielního zákona trest zvýšený,
přísnější, vyhrožující
trestem na svobodě od 6 měsíců do
dvou let a peněžitou pokutou, která stupňována
v konfiskaci jmění.
O tom není nejmenší
pochybnosti, že problémy této druhé
skupiny jsou daleko těžší že stanoviska
kriminálně-technicko-juristického, než
problémy skupiny první.
Mám na zřeteli, jako
příslušník strany, jež hájí
zájmy zemědělského lidu, především
zemědělce. A tu při trestném zatajování
zásob, jež podléhají povinnému
oznámení, jest zřejmo, že musejí
býti splněny určité předpoklady,
nejen morální, nýbrž i materielně-právní.
Vždyť zatajování zásob může
se také státi bez úmyslu zištného.
V této poušti lidského egoismu, který
byl zplozen válkou, můžeme také poukázati
na časy, kde zatajení zásob stalo se z důvodů
ryze sociálních, z důvodů altruistických!
Nesmíme zapomínati, že zemědělec
má nejen právní, nýbrž i mravní,
ale také hospodářskou povinnost, uživiti
především sebe a členy své rodiny
a všechny osoby, které u něho jsou zaměstnány
a u nichž zásobování není aktem
jednostranné politiky konsumní, nýbrž
též aktem politiky výrobní. A v těchto
jednotlivých případech, které budou
ovšem tím řidší, čím
dokonaleji bude fungovati aparát veřejné
správy aprovisační, bylo zajisté zatajování
zásob obranou proti nesmyslným, nespravedlivým
předpisům, které nejen sahaly, mluvím
o jednotlivých případech, na to, co zemědělci
podle psaných předpisů a podle nepsaných,
ale neméně závažných důvodů
mravních mělo a musilo býti ponecháno,
nýbrž sahaly v jednotlivých případech
na to, čeho zemědělec prostě neměl.
A totéž platí
o úmyslném porušení povinnosti, dodávati
na základě platných nařízení
úředních.
Také tato trestní ustanovení
musí býti prováděna s plnou přísností,
o tom není nejmenší pochybnosti. Vyžaduje
toho velká doba, která nepřipustí
ohledu na žádnou skupinu interesentů, ať
je to skupina jakákoliv. Ale současně musíme
míti vždy na paměti, že tato trestní
ustanovení jsou pouhým závětím
a že předvětí tohoto výroku trestního
musí býti vyřčeno veřejnou
správou aprovisační, má-li dovětí,
vyhlášení trestu, prohlášení
trestnosti činu, býti možným, má-li
soud míti tolik morální autority, aby přísný
rozsudek mohl skutečně vyřknouti.
Dva problémy předražování
nebyly v této osnově zákona řešeny
a odkázány byly do zvláštních
resolucí. Já opět prohlašuji, že
pro krátkost času nemohu se dotknouti zejména
myšlenky, kterou se stanoviska etiky všeobecné
úplně dobře chápu, aby i ojedinělé
výstřelky, které se jeví při
předražování práce, byly stíhány,
či lépe řečeno, aby jim bylo zabráněno.
Ovšem nemohu si zatajiti, že
jádro tohoto problému netkví v mechanických
opatřeních trestně právních,
nýbrž souhlasím s předřečníkem
panem kol. dr. Soukupem, že jádro tohoto problému
tkví v problému pro dělnictvo nadmíru
důležitém, ale také velmi nesnadném:
v problému koaliční svobody a všech
jejích dalších konsekvencí, z nichž
ne poslední jest otázka bojovných prostředků
organizací dělnických.
Avšak chovám pevnou naději,
že první krok na této, nikoliv negativní,
nikoliv zastrašující cestě, nýbrž
na cestě positivní, na cestě řešení
vývojového byl již učiněn, a
vzpomínám si, že jsem před 10 lety pozdravil
z Ameriky tuto první vlaštovku, která hlásala
první poselství sociálního míru
na zemi, k němuž, věřím, po velkých
výsledcích v oboru sociálním, které
přivodila světová válka, jsme se zajisté
přiblížili.
Již z přísnosti
trestu, kterou jsem zde stručně nastínil,
jakož i z mnohotvárnosti těchto trestů
jest zřejmo, že zákon odhodil všechnu
tradici kriminálně politickou a kriminálně
filosofickou a že se postavil na vlastní, svéráznou
filosofii kriminální, kterou postavil úplně
do služeb cíle, jejž sleduje. Nepotřebuji
zvláště zdůrazňovat zostření
trestu, který může býti stupňován
v trest smrti v případě uvalení stanného
práva, v konfiskaci jmění, odnětí
živnostenského oprávnění, zavedení
nuceného dozoru, pranýřování
atd.
Z této mnohostrannosti a z
této přísnosti trestu je zřejmo, že
osnova vrací se od poslední akademické fáze
ve vývoji kriminální politiky a kriminální
filosofie, v niž Liszt a Bindnig zaujímají
takové význačné místo, zpět
přes Merklovu filosofii trestu, který klade tak
nesmírnou váhu na úměrnost mezi vinou
a trestem, do doby prvních jednostranných, útočných
theorií kriminálně-politických. Avšak
ani z těchto starších theorií nestaví
se osnova na stanovisko theorií Herbartovy mravní
odplaty, nestaví se na stanovisko Kantovy odplaty právní,
na stanovisko Heglerovy theorie dialektického procesu porušení
práva, odmítajíc Kohlerovu theorii usmíření.
Ona staví se s vášnivou upřímností
na stanovisko Bauerovy theorie výstrahy a Grolmanovy theorie
napomenutí, zejména však na stanovisko Feuerbachovy
theorie psychologického donucení, které má
přidržeti občana k tomu, aby konal své
povinnosti. Pružinám lidských pudů překypělých,
slepých nebo zvrhlých, má býti čeleno
vědomím, že to, co libého očekává
pachatel za spáchaného skutku, vyváženo
je daleko tím, co pachateli hrozí.
To je síla předloženého
zákona materielně-právního, avšak
v určitých směrech také jeho slabost.
Je nutno přísných sazeb zákona bezpodmínečně
s krajní přísností používati.
Avšak v žádném
případě nesmí míti použití
nejpřísnější sazby zřejmou
značku vědomě chtěného bezpráví.
I nejpřísnější
rozsudek soudu musí hodnotiti Merklovu filosofii trestu.
Rozsudek musí býti fakticky i právnicky pravdivým,
stejně jako musí býti etickou pravdou zákona,
který trestem hrozí, souhlas tohoto zákona
s reálnými silami, které stávají
a působí v národě a jež jsme
zde ohledně materielního právního
zákona jednomyslně všichni konstatovali.
Avšak jako není libovolným
spojování mezi vinou a trestem, tak i stanoveny
jsou přesně druh a míra trestu. I zde musí
zákonodárná a soudcovská moc směřovati
k tomu, aby zkondensovala úsudky lidu, a musí si
býti vědoma, že jen takový rozsudek,
který jeví se dle těchto úsudků
lidu samotného spravedlivým, je také rozumný
a účelný.
Tyto obtíže nedolehnou
na soudy lidové při souzení notorických
lichvářů, kde není zapotřebí
býti skrupulosním. Ony však dolehnou na soudy
lidové v rozsuzování případů,
kde se jedná o zjištění hranice mezi
pouhým překročením běžných
cen normovaných a požadováním cen zřejmě
přemrštěných, při posuzování
právní i mravní vymahatelnosti povinnosti
oznamovací a dodávkové, z platných
předpisů i individuelního příkazu
vyplývající.
V těchto případech
musí býti splněny ony morální,
právní a hospodářské předpoklady
veřejné správy aprovisační,
o nichž jsem se zde zmínil.
Bude věcí soudů
lidových, aby přísnosti zákona korigovaly
bedlivým zkoumáním těch předpokladů.
A nebude-li těch předpokladů, bude-li nutno
odsouditi dle přísnosti zákona hříšníka
tuctového, nikoliv rafinovaného, zlobného,
který míří na kořeny společnosti
lidské, nýbrž hříšníka
z nevědomosti, pak chovám naději, že
nový zákon o podmíněném odsouzení
bude skýtati možnost, aby tyto nevyrovnatelné
příkrosti zákona byly zmírněny.
Jest pravda, že nová
osnova zákona zevně jeví se jako pouhá
rekonstrukce nařízení z r. 1917. Mezi ní
však a mezi nařízením císařským
z r. 1917 jest velký, přímo nebetyčný
rozdíl. Morálka této osnovy jest právě
úplně jiná, než toho nařízení
císařského. Nařízení
císařské neobíralo se bídou
lidskou, ono nevyprýštilo z toho všeobecného
přesvědčení morálního,
že stav, který zde zavládl, jest neudržitelný,
nýbrž ono mělo se státi pouhým
nástrojem bídné, nejbídnější
správy státní, která kdy existovala,
pro další vedení války, pro prodlužování
a udržování těchto hrůz válečných.
To jest podstatný rozdíl
mezi novým zákonem a starým nařízením
císařským a to jest zároveň
vyvrácením výtky nepokrokovosti, která
by zlomyslnými kruhy mohla býti činěna
zákonu, jakoby zákon ten znamenal zhoršení
těch bídných poměrů toho bývalého
nešťastného Rakouska.
Avšak při tom při
všem vidím i v tomto zákoně přes
jeho přísnosti a krutosti a děsivý
tón, který mluví ke všem občanům,
vidím i v něm probleskovati optimismus.
Jest to proklamování
a uznávání jeho přechodného
rázu.
Věřím, že
ustanovení tohoto zákona nebude zapotřebí
formálně suspendovati zvláštními
zákony, věřím, že dříve,
než formálně zákon konstatuje, že
zmizely předpoklady pro použití tohoto zákona
v praksi, hospodářským a sociálním
vývojem stávati se budou zločiny zde uvedené
čím dále tím řidčími.
Věřím, že
nebudeme musiti na to čekati příliš
dlouho, neboť věřím v génia národa,
který několik set let vydán byl těžkým
zkouškám, věřím v republiku tohoto
národa, v její bohdá lepší a
šťastnější budoucnost. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Slovo
si vyžádal pan ministr spravedlností dr. Veselý.
Uděluji mu je.
Ministr spravedlnosti dr. Veselý:
Vážené Národní shromáždění!
Ve veřejnosti bylo tvrzeno,
že vláda tyto předlohy podává
za tím účelem, aby svalila odpovědnost
za vykonávání lichevních zákonu
na činitele jiné, laiky, kteří mají
býti také soudci lichevními. Ubezpečuji
vás, že nám nešlo o to, abychom svalili
odpovědnost na živel laický, nýbrž
my jsme si vědomi, že tyto zákony ukládají
soudu příliš velkou moc. Vidíte, že
tu jde o konfiskaci celého jmění, o správu
hospodářství, tedy prostředky zcela
neobyčejné, kterými má býti
potíráno předražování.
V tom případě si byla vláda vědoma,
že jest potřebí, aby se laický živel,
občanstvo samo zúčastnilo také vykonávání
spravedlnosti. Jde tu o týž princip, který
jest při porotách. Na těžké zločiny,
které rozhodují o životě a smrti, byly
zavedeny poroty, poněvadž každý rozumný
státník vyžaduje, aby v tak důležitých
případech, tak závažných rozhodnutích
o životě nebo o jmění občanstva
měl účast nejen úředník
a nejen soudce, nýbrž aby byl zúčastněn
také občan sám. Tedy žádný
strach, žádná zodpovědnost, nýbrž
pouze vědomí velikého významu tohoto
zákona a poskytnutí příležitosti,
aby občanstvo mohlo samo přímo zúčastniti
se vykonávání této spravedlnosti.
Pan dr. Matoušek uvedl,
že lichva nebude odstraněna pouhými zákony,
nýbrž poměry hospodářské
že tu budou lepší. To je zcela správné
a toto mínění jsem již při předložení
zákonů také projevil. My jsme si jisti, že
žádný trestní zákon neodstraňuje
trestného skutku, žádný trestní
zákoník že ještě nezamezil páchání
trestných činů. Krádež, ač
na ni ve středověku byl trest smrti uvalen, přece
jen nebyla trestním zákonem odstraněna. Trestní
skutky musí býti odstraňovány jinak:
morálkou, zvýšením morálky a
úkolem těchto lichevních zákonů
je právě, aby nespravedlivé konání
i tu chtivost zisku, která zaslepuje, to bažení
po mamonu stigmatizovaly jako skutky nemravné, jako skutky
trestné. A tu myslím, že právě
zákonodárce jest nejpovolanějším
činitelem, aby vyslovil, co pokládá za nemravnost,
co pokládá za skutek, příčící
se zájmům státním. Proto byly tyto
zákony také předloženy. Tyto zákony
právě mají tuto mravní stránku
zvýšiti, tyto zákony mají právě
vyznačiti, mají na paměť uvésti,
jak nebezpečné je počínání
všech lidí, kteří podvracejí
pořádek u nás, kteří podvracejí
mravnost, který ohrožují výživu
všeho lidu tím, že denní potřeby
životní tolik zdražují. Tedy tyto úkoly
mají naše zákony. Jsem si vědom, že
neodstraní drahoty, ale budou pomůckou při
napravování nynějšího smutného
stavu a budou pomocníky k nápravě nynějších
zlých poměrů.