Jest tudíž nutno u těchto
bytů se málo pozdržeti. Velmi nerad, pravím,
velmi nerad, ale musím se jedné instituce spolu
dotknouti, abych prokázal, že máme spoluúčast,
zájem, aby se věci odpomohlo.
Bytová otázka jest
nejpalčivější, ona se nejvíc
ventiluje v této době, protože přibývá
více a více obyvatel, velké domy a paláce
zabírají se pro státní účely,
ale nestaví se. Otázka stavební je nerozřešena.
(Hlas: Proč?) To ovšem může zodpověděti
pan ministr sociální péče, já
to nemohu zodpověděti, ale přece se musíme
těchto nešťastníku zastati. Dnes, kdyby
ti lidé to nezaplatili, nebudou míti kde bydleti,
anebo když to platí a udají to, je ten člověk
takřka v černé knize zaznamenán a
pomalu v Praze bytu nedostane.
Připomínám,
že je zde cizinecký úřad, - já
poukazuji jen na soukromé věci - který zabavuje
pokoj pro různé návštěvy a cizince,
kteří přijdou do Prahy. Zřízenci,
kteří obstarávají ono zabavení,
také s tím provádějí nekalé
řemeslo, neboť mám doklady, že byt od
některé strany, která má byt pronajmouti,
nezabaví, ovšem s tou podmínkou, když
tato strana zaplatí pokoj v hotelu, v němž
spí zřízenec cizineckého úřadu,
zatím co sta lidí bloudí po Praze, když
bytu si nezaopatří.
Ale já ukazuji dále:
Cizineckému úřadu jsou ohlašovány
velké byty pro tak zvané nahodilé přijetí
cizinců jenom prý z politických důvodů.
Tyto byty nejsou vůbec obsazeny a je to jen reserva, aby
se ty byty neobsazovaly.
Já nemohu souhlasiti, vážené
shromáždění, s názorem pana prof.
Svobody, který tolik ve své přednášce
snesl důvodů proti obmezování osobní
svobody, že zákon sahá tak daleko, že
bere jednotlivci i soukromé právo nad bytem.
Račte odpustiti! V tu chvíli,
kdy dělník nebydlí v bytě, nýbrž
ve sklepě, který není ani obydlitelný
a kam ani ty nejhorší potřeby nemožno
dáti, když někdo bydlí ve vagoně
a pod. a druhý má 15 pokojů, tu, velevážení
pánové, jest to přece v zájmu republiky
a není obmezením svobody soukromého majetku,
když dáme do tak velkého bytu za spolunájemníka
řádnou počestnou rodinu úřednickou,
která přece také někde musí
bydlet! Zákon, který má dnes býti
přijat, jen tenkrát vykoná dobrodiní
a svůj úkol, když především
každý občan a občanka republiky bude
konat spolupovinnost a bude spolu se starati, aby válkou
naočkované zločiny byly odstraněny.
Já v této chvíli
chci na malou věc poukázati. Když se zde tolik
horovalo pro soudcovskou neodvislost, mám zde opis jednoho
rozsudku z Opavy, podepsaného za správce zemské
vlády opavské Gotterem, kde zemská vláda
potrestala provinilého mlynáře pokutou 10
K. To je provokace malého lidu, který k takovým
soudům nemůže míti důvěry,
a nedivte se, že zaměstnanci přicházejí
s přáním, aby co do dozoru i po této
stránce mohli spoluzodpovídati činitelé,
o které jde a kteří spolu chtějí
do věci mluviti.
Ale musím ještě
na něco poukázati a podotýkám, že
hned budu hotov. Bude nutno všimnouti si, jaká jest
bezpečnostní ochrana veřejnoprávních
úřadu, co se týče potírání
lichvy, ale také vůbec celého toho aparátu.
Já zúmyslně to přednáším,
poněvadž dle mého mínění
soud může souditi teprve chyceného viníka.
Nebudou-li tyto orgány vypraveny dostatečně,
pak tento zákon, na který sta a tisíce lidí
čekají, nevykoná svého dobrodiní.
Upozorňuji na následující případy:
Pražský úřad pro potírání
lichvy jest s následujícím komfortem sestaven,
a neudělá-li vláda a Nár. shromáždění
v této věci náležitou reformu, pak ovšem
se domnívám, - odpusťte, já to říkám
na svou zodpovědnost - že se to nemíní
ani vážně. Já vám to přečtu
(čte):
Postavení těchto úřadoven:
Úřadovny tyto buďtéž úplně
samostatné, odloučeny od politických a policejních
úřadů a podřízeny ministerské
radě. Personál: V úřadovně
v Praze, jež pracuje pro celé Čechy, jsou 3
policejní komisaři, 4 soudcové a 2 finanční
komisaři. V první řadě nutno zadati
stálost těchto sil. Původně byli přiděleni
od finančního ministerstva této úřadovně:
3 finanční komisaři, 2 berní úředníci
a 4 finanční naddozorci, z nichž zbyli pouze
dva shora uvedení komisaři, kteří
budou ponecháni toliko do konce t. r. Ze 4 soudců
byli 3 jmenováni k venkovským soudům. Zapracování
nových sil konceptních do úřadu spojeno
jest s velkými obtížemi a zdržováním
ostatního úřednictva.
Zajisté je nutno, aby materiál,
vyšetřený od dozorcích orgánu,
byl zpracován a dodán rychle soudům a příslušným
úřadům politickým k potrestání.
Za nynějších okolností
snadno může se státi, že úřadovně
zůstanou pouze tři konceptní úředníci
místo 9 systemizovaných. Též dozorčí
orgánové buďtež ponecháni stále.
Úřední místnosti
úřadovny pro potírání lichvy
v Praze I. Bartolomějská ul. č. 4 svému
určení nevyhovují. Místnosti ty pozůstávají
ze 2 větších pokojů a 4 malých.
V jedné z větších místností
sedí 3 vyšetřující konceptní
úředníci a jest jediný ústřední
telefon. Zajisté okolnost ta rychlému vyšetřování
neposlouží. I ostatní místnosti jsou
přeplněny.
Počet potřebných
místností je 14.
Pomůcky: úřadovna
potřebuje nutně aspoň ještě jeden
ústřední (centrální) telefon,
dále jeden automobil a povoz k odvezení zabavených
věcí.
Úřad nemá ani
svého vozu k odvezení zabaveného zboží,
které bylo zabaveno pro lichvu. Dokonce bylo zjištěno,
že se dělají překážky, aby
tento úřad nemohl vykonávat svou tak důležitou
službu veřejnosti. Jestliže může
se v této věci udělati nějaká
náprava, pak nám nezbývá nic jiného,
než i těch orgánů si všímati.
Já však se jich zastávám a prosím,
aby nebylo zapomenuto na tyto záležitosti.
A ku konci si ponechávám
následující záležitost: Mám
nezvratitelný doklad, vážené Národní
shromáždění, že úřady
vyšetřily o 500 činitelů, ať již
jsou průmyslníci, neb jakéhokoliv způsobu
boháči, že u nich bylo zatajeno 300 milionů,
které musily připadnout ve prospěch republiky,
a 9.000 jich dosud není vyšetřeno. Je zde opětný
důkaz, v jakých poměrech žijeme; je
potřebí si všimnouti a ukázati dobrou
vůli našemu lidu, je zde opětný důkaz,
že na všechno je dosti času. Já na konec
ještě se nemohu ubrániti jednomu: já
žádám, aby vysvětlil pan podplukovník
Vitovský v Bratislavi, zda je mu známo, že
tamní zubní technikové, Kučera a Janský,
plombují vojákům zuby za 25 K plombu, ku
které používají státního
materiálu. Já upozorňuji na to, kdo lichvaří,
kde ta lichva všude je, kde se zahnízďuje. V
každém odstínu, v každé výrobě
je zkrátka potřebí, aby tomuto zákonu,
který dnes má přijíti k odhlasování,
pomáhal. Každý z nás, každý
člen republiky, každý jedinec - a jenom tím
může tento zákon vykonati své velké
dobrodiní. (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Slovo má dále kolega dr. Soukup.
Posl. dr. Soukup: Vážení
pánové!
Já mohu prohlásiti
jménem klubu sociální demokracie, že
budeme hlasovati pro předlohu, jak byla právě
p. referentem doporučena, a že v ní chceme
spatřovati nad jiné účinný
pokus za tím účelem, aby se dalšímu
vzestupu lichvy kladly meze a lichva dosavadní aby, pokud
bude v mezích lidské možnosti, se redukovala.
Musím prohlásiti, že tato osnova zákona
byla opravdu způsobem velmi pečlivým zpracována
v ministerstvu spravedlnosti a že jsme také vděční
pp. prof. dru Miřičkovi a Prušákovi,
že způsobem tak účinným práce
právního výboru umožňovali. Tento
zákon sám ukázal se býti beze sporu
nutným. Po převratu jsme měli za to, že
vystačíme s dosavadními trestními
předpisy, které samy o sobě nesporně
byly tak účinnými, že, jak se zdálo,
mohly by bývaly vystačovati. Ovšem veřejné
žaloby však zpravidla ztroskotávaly z toho důvodu,
že nebylo možno provésti nezvratný důkaz
objektivní i subjektivní, pokud se týká
předpokladů zřejmě přemrštěných
cen, že podruhé bylo zde řízení
způsobem dalekosáhlým protahováno
a že zde také konečně do značné
míry spolupůsobilo, co bychom mohli zváti
justicí třídní, totiž to, že
případy malé byly zákonem postihovány,
kdežto případy dalekosáhlé naprosto
unikaly. Zákony nové, které se předkládají,
v tomto případě mají tu přednost,
že především pojem lichvy se přesně
definuje a že podruhé také řízení
samo se do té míry urychluje, že lze pevně
očekávati, že působením tohoto
zákona zajisté náprava se stane. Od zavedení
specielních soudů lichevních, podrobení
přestupků správních orgánů
soudních, zavedení příkazů
trestních a ponechání volného uvážení
těmto soudům můžeme pevně očekávati,
že náprava v tomto směru velmi účinná
provedena bude.
Můžeme vysloviti jen
přání, aby tento zákon nezůstal
jen na papíře, nýbrž aby skutečně
praktikován byl.
Jest nesporno, že podnětů
k tomuto praktikování zákona bude zde jistě
velmi mnoho, uvážíme-li zejména to,
že se u nás se zvláštní oblibou
počíná propagovati heslo volného obchodu,
kteréžto heslo nezbytně dozajista není
ničím jiným než uvolněním
všech bran právě pro lichvu, jak to vidíme
zejména také i na Slovensku, kde uvolněním
obchodu obilím a jinými životními potřebami
horentní měrou ceny těchto produktů
životních stoupají a dosahuje se pravého
opaku toho, čeho by se jinak zavedením volného
obchodu dosíci chtělo. Ovšem, vážení
pánové, má-li tento zákon účinně
působiti, mám za to, že jest nezbytně
nutno, aby tento zákon byl doplněn velmi pečlivým
a velmi důkladným vybudováním řádných
úřadů revisních. (Výborně!)
Dosavadní organizace revise v tom směru naprosto
nedostačovala, kdo z vás, pánové,
zná tuto organizaci, ví, jakým způsobem
prachatrným je opatřena, a bude nutno, aby tento
zákon právě mohl býti prováděn
ve velkém, aby těmto řádným
úřadům revisním byly také dány
veškeré možnosti, aby své úkoly,
své funkce mohly také naplniti. Vy víte,
pánové, že nám zde rapidním způsobem
vyrůstají celé řady nových
společností exportních a importních.
Je nutno, aby na tyto společnosti veden byl zvláštně
dozor, abychom viděli, jakou měrou se zboží
k nám dovážené tímto způsobem
u nás zdražuje.
Pro tento dozor ovšem bude třeba
orgánů zvláště kvalifikovaných
a také finance dobře dotovaných, aby tyto
své úkoly mohly také plniti. Je nesporno,
že bude nutno přikročiti k tomu, aby také
hospodářská činnost našich bank
této revisi pravidelně podrobována byla.
(Výborně!) Já těžko chápu,
jak je možno, aby na př. Pozemková banka, která
před třemi roky přeplacením obce pražské
nabyla ohromných pozemkových prostorů na
velkostatku hornokrčském, pozemkových parcel
neobyčejně cenných, na kterých byla
by mohla Praha sama provozovat velmi racionální
politiku komunální a stavební, že tato
Pozemková banka může nyní veřejně
inzerovati, že prodává takové množství
stavebních parcel z volné ruky od velkostatku, který
přece podle záborového zákona z dubna
nesporně zabrán také byl. (Slyšte!)
Těžko chápati, jak je možno, aby zejména
tak cenný les pro politiku komunální, jako
les jirenský, mohl bytí nyní soustavně,
což stalo se již v několika případech,
odprodáván k účelům čistě
spekulantským (Posl. Pik: Ministerstvo zemědělství
dává k tomu souhlas!), aby v těchto lesích
17 km od Prahy mohlo býti nahromaděné dříví
poražené prodáváno za horentní
ceny a mohlo býti odprodáváno do Prahy. (Slyšte!)
Mám za to, pánové,
bude-li v tomto směru revise řádným
způsobem prováděna, že se podaří
pro republiku zachrániti opravdu nespočítané
miliony korun.
Můžeme plným právem
očekávati výsledek revise, která dozajista
bude provedena po dnešním soupisu majetku. Víme
a můžeme konstatovat, že tato revise zajistí
nesmírné miliony korun jmění a příjmů
zatajených. Můžeme vysloviti přesvědčení,
že tyto obnosy zatajených příjmů
budou moci dosáhnout v republice korektního obnosu
3-4 tisíc milionů korun. Tedy se již nejedná
o miliony, nýbrž jedná se o celé miliardy,
které mohou býti tím způsobem postiženy,
a máme jen tu touhu a to přání, aby
zde revise provedena byla objektivně a způsobem
rigorosním pro všechny, nahoru i dolů, aby
v tomto případě nebylo činěno
žádných rozdílů mezi jednotlivci
a velkými podniky, poněvadž jen takovým
způsobem jest možno, aby se dalšímu bujení
všech těchto zjevů mohlo nejlepším
způsobem čeliti. - Kromě toho mám
za to, že po vykonaném šetření
by měla býti uveřejněna jména
firem, jména bank a jména jednotlivců, u
nichž takové úžasné obnosy byly
již a budou zjištěny, nevyjímaje ani členy
Národního shromáždění.
(Posl. Teska: Ano, dát je na veřejný pranýř!)
Pánové, myslím,
že má-li mít naše vláda pevnou
ruku, jak se po tom tolik volá, že jest nutno, aby
právě v tomto směru byl přesný
a rozhodný režim. Pánové, mohli jsme
velmi těžce žalovati na to, co se často
stalo také na Slovensku. Těch případů
máme několik, nechci zacházeti do podrobností,
bylo by možno jen tangovati onu těžkou aféru
Rataje, kde byly disponovány ohromné miliony bez
jakéhokoliv výkazu, všechno za účely
naprosto lichevními. Mám také za to, pánové,
že jest nutno, aby zde byla také prováděna
důkladná revise oné ekonomie, s jakou se
provádí provoz na našich drahách.
(Tak jest!) Jest nesporno, že se používá
vagonů, naší tonáže železniční
k účelům eminentně lichevním,
že zde máme co činiti s vyloženou pasivní
resistencí určitých železničních
orgánů (Hlas: Za všech okolností!),
které ve spojení s organizací lichevní
provozují vyloženou sabotáž nejen pokud
se týče vagonů, nýbrž také
zboží, které dopouštějí,
aby se zboží zkazilo a ve stavu zkaženém
mohlo býti svému původnímu účelu
konsumnímu odňato. (Zcela správně!)
Vážení pánové!
Pan dr. Matoušek sem předložil tři
resoluce, tři návrhy. Návrhem prvým,
který se týká změny čl. 21.
osnovy zákona, chce pan dr. Matoušek do jisté
míry pozvednouti pravomoc soudce při vybírání
přísedících lichevního soudu.
Já mám za to, že tento návrh dojista
účelným není, poněvadž
nejedná se zde jen o pravomoc soudce, nýbrž
jedná se zde také o zodpovědnost občanstva.
Jestliže my touto osnovou zákona ponecháváme
organizacím občanstva odborným i politickým,
aby designovaly seznam osob, které uznávají
za způsobilé k úřadu lichevních
soudců, a ponecháváme-li pak přednostovi
soudu, aby on z tohoto souboru osob mohl vybírati osoby,
které on za způsobilé pro úřad
soudců lichevních uznává, ponecháváme
zajisté soudci tolik volnosti při výběru
soudu, že dozajista osnova zákona plným způsobem
intencím našim vyhovuje a není potřebí,
aby kompetence organizací občanstva a tím
také zodpovědnost byla nějakým způsobem
zeslabena.
Ale pan dr. Matoušek
nám předložil také návrh, kterým
chce docíliti toho, aby bylo do této osnovy zákona
pojato trestní ustanovení, dotýkající
se tak zvané lichvy s prací. Já mám
za to, vážení pánové, že
my v tomto směru pro tento návrh pana dra Matouška
hlasovati nemůžeme - jednak z toho důvodu,
že v právním výboru dohodou stran stalo
se ujednání, že se spokojíme s přijetím
resoluce, kterou bude vláda vyzvána, aby v tomto
směru pracovala na specielní osnově zákona,
a dále není možno, abychom my mohli ihned s
patra do této zpracované a promyšlené
osnovy zákona zpresovati materiál tak důležitý
a komplikovaný, jako jest otázka lichvy prací,
věc, která sama o sobě vyžaduje předběžného
studia a předběžných úvah, a
konečně, pánové, nemůžeme
my nijakým způsobem dopustiti, aby takovýmto
vpravením tohoto návrhu do osnovy zákona
mohlo býti jakýmkoliv způsobem ohroženo
koaliční právo dělníka. Koaliční
právo jest pro nás otázka sama pro sebe,
quod non, jehož jakékoliv zúžení
nemůžeme nijakým způsobem dopustiti.
Ponecháváme-li, vážení pánové,
aby otázka tato byla řešena ve zvláštním
jednání, vyšli jsme tím také
dostatečně vstříc intencím,
které vedly p. kol. Matouška, aby tento návrh
podal.
Vážení pánové,
mám za to, že u nás panuje zvyk, věci
často velmi nepatrné úžasným
způsobem zveličovati, že je to přímo
hotová infekce, epidemie, že se z ničeho činí
velké aféry a že věci malicherné
se nepoměrně zveličují. Také
tento návrh p. kol. Matouška jest, myslím,
jistou součástkou onoho odia, které se zde
z určitých kruhů soustavně vrhá
na to, aby základní intence tříd pracujících
byly tímto způsobem v očích veřejnosti
znehodnoceny. To jest ta infekce, která jde republikou
v tom směru, že se poukazuje na vyživovací
příspěvky, podpory pro nezaměstnané
a jiné věci. Mám za to, že pracující
třída československá jest do té
míry seriosní a inteligentní, že by
mohla již konečně takové odiosnosti
býti ušetřena.
Vážení pánové,
naše dělnictvo prokázalo nesčíslněkráte,
že jest velmi zdatným a spolehlivým pilířem
celé republiky. Bylo prokázáno v dělnických
kruzích, že v době po převratu nedošlo
u nás k nejmenším konfliktům s pracujícím
lidem. Byl jsem nedávno v Hamburku a viděl jsem,
že hamburská radnice je od shora dolů rozstřílena,
že tam vznikly nepokoje následkem drahoty a že
vedly k tomu, že se postavilo organisované dělnictvo
se zbraněmi proti sobě. To vedlo k demolování
vnitřní části Hamburku. Toho však
u nás nebylo, a uvážíme-li další
momenty nad jiné důležité, že na
př. u nás o takových ohromných stávkách
jako jinde nemůže býti řeči,
že v takové velké otázce, jako jest
kolonizace velkostatků, nemáme případu,
aby se stalo jakékoliv rušení držby, že
náš lid s klidem vyčkává, až
tato otázka bude vyřešena zákonem, mám
za to, že v tomto chování se našich pracujících
tříd jest tak ohromná morální
síla republiky, že musí býti uznána
a v zájmu republiky oceněna. (Výborně!)
Vážení pánové,
konečně dovolím si vás upozorniti
na to, že snad není potřebí, abychom
tento zákon usnášeli pouze na dobu jednoho
roku, abychom dávali panu ministru spravedlnosti pouvoir,
aby po této době mohl, kdyby se snad ukázala
toho potřeba, tento zákon znovu obnoviti. Národní
shromáždění má tento zákon
stále v rukou a, uzná-li, že jeho příčiny
odpadly, má každé chvíle možnost,
aby odvoláním tohoto zákona zřídilo
stav quo ante, anebo zavedlo nějaký právní
poměr nový. Myslím, že není třeba,
aby si Národní shromáždění
vázalo ruce, a zajisté náš pan ministr
spravedlnosti do jisté míry necítí
potřeby, aby v tomto případě takový
pouvoir byl mu do rukou dáván, a bylo mu ponecháno,
aby v té věci činil nějaké
disposice další.
Jinak, vážení
pánové, můžeme tuto osnovu zákona
jen pozdraviti a můžeme býti vděčni
pánům, kteří na té osnově
s takovým zájmem a pílí pracovali,
a můžeme vysloviti přání, aby
tato osnova zákona stala se velkým podnětem
pro další vývoj poměrů u nás
a zdrojem pro rozvoj a upevnění těch velkých
mravních kvalit, které v našem lidu jsou, které
známe, které musíme podepírati, těch
kvalit, které vedly nejen k tomu, abychom republiky dobyli,
ale s kterými se nám, jak pevně doufám,
podaří také republiku způsobem zdárným
do budoucna vybudovati. (Výborně! Potlesk.)