Pátek 17. října 1919

Jest tudíž nutno u těchto bytů se málo pozdržeti. Velmi nerad, pravím, velmi nerad, ale musím se jedné instituce spolu dotknouti, abych prokázal, že máme spoluúčast, zájem, aby se věci odpomohlo.

Bytová otázka jest nejpalčivější, ona se nejvíc ventiluje v této době, protože přibývá více a více obyvatel, velké domy a paláce zabírají se pro státní účely, ale nestaví se. Otázka stavební je nerozřešena. (Hlas: Proč?) To ovšem může zodpověděti pan ministr sociální péče, já to nemohu zodpověděti, ale přece se musíme těchto nešťastníku zastati. Dnes, kdyby ti lidé to nezaplatili, nebudou míti kde bydleti, anebo když to platí a udají to, je ten člověk takřka v černé knize zaznamenán a pomalu v Praze bytu nedostane.

Připomínám, že je zde cizinecký úřad, - já poukazuji jen na soukromé věci - který zabavuje pokoj pro různé návštěvy a cizince, kteří přijdou do Prahy. Zřízenci, kteří obstarávají ono zabavení, také s tím provádějí nekalé řemeslo, neboť mám doklady, že byt od některé strany, která má byt pronajmouti, nezabaví, ovšem s tou podmínkou, když tato strana zaplatí pokoj v hotelu, v němž spí zřízenec cizineckého úřadu, zatím co sta lidí bloudí po Praze, když bytu si nezaopatří.

Ale já ukazuji dále: Cizineckému úřadu jsou ohlašovány velké byty pro tak zvané nahodilé přijetí cizinců jenom prý z politických důvodů. Tyto byty nejsou vůbec obsazeny a je to jen reserva, aby se ty byty neobsazovaly.

Já nemohu souhlasiti, vážené shromáždění, s názorem pana prof. Svobody, který tolik ve své přednášce snesl důvodů proti obmezování osobní svobody, že zákon sahá tak daleko, že bere jednotlivci i soukromé právo nad bytem.

Račte odpustiti! V tu chvíli, kdy dělník nebydlí v bytě, nýbrž ve sklepě, který není ani obydlitelný a kam ani ty nejhorší potřeby nemožno dáti, když někdo bydlí ve vagoně a pod. a druhý má 15 pokojů, tu, velevážení pánové, jest to přece v zájmu republiky a není obmezením svobody soukromého majetku, když dáme do tak velkého bytu za spolunájemníka řádnou počestnou rodinu úřednickou, která přece také někde musí bydlet! Zákon, který má dnes býti přijat, jen tenkrát vykoná dobrodiní a svůj úkol, když především každý občan a občanka republiky bude konat spolupovinnost a bude spolu se starati, aby válkou naočkované zločiny byly odstraněny.

Já v této chvíli chci na malou věc poukázati. Když se zde tolik horovalo pro soudcovskou neodvislost, mám zde opis jednoho rozsudku z Opavy, podepsaného za správce zemské vlády opavské Gotterem, kde zemská vláda potrestala provinilého mlynáře pokutou 10 K. To je provokace malého lidu, který k takovým soudům nemůže míti důvěry, a nedivte se, že zaměstnanci přicházejí s přáním, aby co do dozoru i po této stránce mohli spoluzodpovídati činitelé, o které jde a kteří spolu chtějí do věci mluviti.

Ale musím ještě na něco poukázati a podotýkám, že hned budu hotov. Bude nutno všimnouti si, jaká jest bezpečnostní ochrana veřejnoprávních úřadu, co se týče potírání lichvy, ale také vůbec celého toho aparátu. Já zúmyslně to přednáším, poněvadž dle mého mínění soud může souditi teprve chyceného viníka. Nebudou-li tyto orgány vypraveny dostatečně, pak tento zákon, na který sta a tisíce lidí čekají, nevykoná svého dobrodiní. Upozorňuji na následující případy: Pražský úřad pro potírání lichvy jest s následujícím komfortem sestaven, a neudělá-li vláda a Nár. shromáždění v této věci náležitou reformu, pak ovšem se domnívám, - odpusťte, já to říkám na svou zodpovědnost - že se to nemíní ani vážně. Já vám to přečtu (čte):

Postavení těchto úřadoven: Úřadovny tyto buďtéž úplně samostatné, odloučeny od politických a policejních úřadů a podřízeny ministerské radě. Personál: V úřadovně v Praze, jež pracuje pro celé Čechy, jsou 3 policejní komisaři, 4 soudcové a 2 finanční komisaři. V první řadě nutno zadati stálost těchto sil. Původně byli přiděleni od finančního ministerstva této úřadovně: 3 finanční komisaři, 2 berní úředníci a 4 finanční naddozorci, z nichž zbyli pouze dva shora uvedení komisaři, kteří budou ponecháni toliko do konce t. r. Ze 4 soudců byli 3 jmenováni k venkovským soudům. Zapracování nových sil konceptních do úřadu spojeno jest s velkými obtížemi a zdržováním ostatního úřednictva.

Zajisté je nutno, aby materiál, vyšetřený od dozorcích orgánu, byl zpracován a dodán rychle soudům a příslušným úřadům politickým k potrestání.

Za nynějších okolností snadno může se státi, že úřadovně zůstanou pouze tři konceptní úředníci místo 9 systemizovaných. Též dozorčí orgánové buďtež ponecháni stále.

Úřední místnosti úřadovny pro potírání lichvy v Praze I. Bartolomějská ul. č. 4 svému určení nevyhovují. Místnosti ty pozůstávají ze 2 větších pokojů a 4 malých. V jedné z větších místností sedí 3 vyšetřující konceptní úředníci a jest jediný ústřední telefon. Zajisté okolnost ta rychlému vyšetřování neposlouží. I ostatní místnosti jsou přeplněny.

Počet potřebných místností je 14.

Pomůcky: úřadovna potřebuje nutně aspoň ještě jeden ústřední (centrální) telefon, dále jeden automobil a povoz k odvezení zabavených věcí.

Úřad nemá ani svého vozu k odvezení zabaveného zboží, které bylo zabaveno pro lichvu. Dokonce bylo zjištěno, že se dělají překážky, aby tento úřad nemohl vykonávat svou tak důležitou službu veřejnosti. Jestliže může se v této věci udělati nějaká náprava, pak nám nezbývá nic jiného, než i těch orgánů si všímati. Já však se jich zastávám a prosím, aby nebylo zapomenuto na tyto záležitosti.

A ku konci si ponechávám následující záležitost: Mám nezvratitelný doklad, vážené Národní shromáždění, že úřady vyšetřily o 500 činitelů, ať již jsou průmyslníci, neb jakéhokoliv způsobu boháči, že u nich bylo zatajeno 300 milionů, které musily připadnout ve prospěch republiky, a 9.000 jich dosud není vyšetřeno. Je zde opětný důkaz, v jakých poměrech žijeme; je potřebí si všimnouti a ukázati dobrou vůli našemu lidu, je zde opětný důkaz, že na všechno je dosti času. Já na konec ještě se nemohu ubrániti jednomu: já žádám, aby vysvětlil pan podplukovník Vitovský v Bratislavi, zda je mu známo, že tamní zubní technikové, Kučera a Janský, plombují vojákům zuby za 25 K plombu, ku které používají státního materiálu. Já upozorňuji na to, kdo lichvaří, kde ta lichva všude je, kde se zahnízďuje. V každém odstínu, v každé výrobě je zkrátka potřebí, aby tomuto zákonu, který dnes má přijíti k odhlasování, pomáhal. Každý z nás, každý člen republiky, každý jedinec - a jenom tím může tento zákon vykonati své velké dobrodiní. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Slovo má dále kolega dr. Soukup.

Posl. dr. Soukup: Vážení pánové!

Já mohu prohlásiti jménem klubu sociální demokracie, že budeme hlasovati pro předlohu, jak byla právě p. referentem doporučena, a že v ní chceme spatřovati nad jiné účinný pokus za tím účelem, aby se dalšímu vzestupu lichvy kladly meze a lichva dosavadní aby, pokud bude v mezích lidské možnosti, se redukovala. Musím prohlásiti, že tato osnova zákona byla opravdu způsobem velmi pečlivým zpracována v ministerstvu spravedlnosti a že jsme také vděční pp. prof. dru Miřičkovi a Prušákovi, že způsobem tak účinným práce právního výboru umožňovali. Tento zákon sám ukázal se býti beze sporu nutným. Po převratu jsme měli za to, že vystačíme s dosavadními trestními předpisy, které samy o sobě nesporně byly tak účinnými, že, jak se zdálo, mohly by bývaly vystačovati. Ovšem veřejné žaloby však zpravidla ztroskotávaly z toho důvodu, že nebylo možno provésti nezvratný důkaz objektivní i subjektivní, pokud se týká předpokladů zřejmě přemrštěných cen, že podruhé bylo zde řízení způsobem dalekosáhlým protahováno a že zde také konečně do značné míry spolupůsobilo, co bychom mohli zváti justicí třídní, totiž to, že případy malé byly zákonem postihovány, kdežto případy dalekosáhlé naprosto unikaly. Zákony nové, které se předkládají, v tomto případě mají tu přednost, že především pojem lichvy se přesně definuje a že podruhé také řízení samo se do té míry urychluje, že lze pevně očekávati, že působením tohoto zákona zajisté náprava se stane. Od zavedení specielních soudů lichevních, podrobení přestupků správních orgánů soudních, zavedení příkazů trestních a ponechání volného uvážení těmto soudům můžeme pevně očekávati, že náprava v tomto směru velmi účinná provedena bude.

Můžeme vysloviti jen přání, aby tento zákon nezůstal jen na papíře, nýbrž aby skutečně praktikován byl.

Jest nesporno, že podnětů k tomuto praktikování zákona bude zde jistě velmi mnoho, uvážíme-li zejména to, že se u nás se zvláštní oblibou počíná propagovati heslo volného obchodu, kteréžto heslo nezbytně dozajista není ničím jiným než uvolněním všech bran právě pro lichvu, jak to vidíme zejména také i na Slovensku, kde uvolněním obchodu obilím a jinými životními potřebami horentní měrou ceny těchto produktů životních stoupají a dosahuje se pravého opaku toho, čeho by se jinak zavedením volného obchodu dosíci chtělo. Ovšem, vážení pánové, má-li tento zákon účinně působiti, mám za to, že jest nezbytně nutno, aby tento zákon byl doplněn velmi pečlivým a velmi důkladným vybudováním řádných úřadů revisních. (Výborně!) Dosavadní organizace revise v tom směru naprosto nedostačovala, kdo z vás, pánové, zná tuto organizaci, ví, jakým způsobem prachatrným je opatřena, a bude nutno, aby tento zákon právě mohl býti prováděn ve velkém, aby těmto řádným úřadům revisním byly také dány veškeré možnosti, aby své úkoly, své funkce mohly také naplniti. Vy víte, pánové, že nám zde rapidním způsobem vyrůstají celé řady nových společností exportních a importních. Je nutno, aby na tyto společnosti veden byl zvláštně dozor, abychom viděli, jakou měrou se zboží k nám dovážené tímto způsobem u nás zdražuje.

Pro tento dozor ovšem bude třeba orgánů zvláště kvalifikovaných a také finance dobře dotovaných, aby tyto své úkoly mohly také plniti. Je nesporno, že bude nutno přikročiti k tomu, aby také hospodářská činnost našich bank této revisi pravidelně podrobována byla. (Výborně!) Já těžko chápu, jak je možno, aby na př. Pozemková banka, která před třemi roky přeplacením obce pražské nabyla ohromných pozemkových prostorů na velkostatku hornokrčském, pozemkových parcel neobyčejně cenných, na kterých byla by mohla Praha sama provozovat velmi racionální politiku komunální a stavební, že tato Pozemková banka může nyní veřejně inzerovati, že prodává takové množství stavebních parcel z volné ruky od velkostatku, který přece podle záborového zákona z dubna nesporně zabrán také byl. (Slyšte!) Těžko chápati, jak je možno, aby zejména tak cenný les pro politiku komunální, jako les jirenský, mohl bytí nyní soustavně, což stalo se již v několika případech, odprodáván k účelům čistě spekulantským (Posl. Pik: Ministerstvo zemědělství dává k tomu souhlas!), aby v těchto lesích 17 km od Prahy mohlo býti nahromaděné dříví poražené prodáváno za horentní ceny a mohlo býti odprodáváno do Prahy. (Slyšte!)

Mám za to, pánové, bude-li v tomto směru revise řádným způsobem prováděna, že se podaří pro republiku zachrániti opravdu nespočítané miliony korun.

Můžeme plným právem očekávati výsledek revise, která dozajista bude provedena po dnešním soupisu majetku. Víme a můžeme konstatovat, že tato revise zajistí nesmírné miliony korun jmění a příjmů zatajených. Můžeme vysloviti přesvědčení, že tyto obnosy zatajených příjmů budou moci dosáhnout v republice korektního obnosu 3-4 tisíc milionů korun. Tedy se již nejedná o miliony, nýbrž jedná se o celé miliardy, které mohou býti tím způsobem postiženy, a máme jen tu touhu a to přání, aby zde revise provedena byla objektivně a způsobem rigorosním pro všechny, nahoru i dolů, aby v tomto případě nebylo činěno žádných rozdílů mezi jednotlivci a velkými podniky, poněvadž jen takovým způsobem jest možno, aby se dalšímu bujení všech těchto zjevů mohlo nejlepším způsobem čeliti. - Kromě toho mám za to, že po vykonaném šetření by měla býti uveřejněna jména firem, jména bank a jména jednotlivců, u nichž takové úžasné obnosy byly již a budou zjištěny, nevyjímaje ani členy Národního shromáždění. (Posl. Teska: Ano, dát je na veřejný pranýř!)

Pánové, myslím, že má-li mít naše vláda pevnou ruku, jak se po tom tolik volá, že jest nutno, aby právě v tomto směru byl přesný a rozhodný režim. Pánové, mohli jsme velmi těžce žalovati na to, co se často stalo také na Slovensku. Těch případů máme několik, nechci zacházeti do podrobností, bylo by možno jen tangovati onu těžkou aféru Rataje, kde byly disponovány ohromné miliony bez jakéhokoliv výkazu, všechno za účely naprosto lichevními. Mám také za to, pánové, že jest nutno, aby zde byla také prováděna důkladná revise oné ekonomie, s jakou se provádí provoz na našich drahách. (Tak jest!) Jest nesporno, že se používá vagonů, naší tonáže železniční k účelům eminentně lichevním, že zde máme co činiti s vyloženou pasivní resistencí určitých železničních orgánů (Hlas: Za všech okolností!), které ve spojení s organizací lichevní provozují vyloženou sabotáž nejen pokud se týče vagonů, nýbrž také zboží, které dopouštějí, aby se zboží zkazilo a ve stavu zkaženém mohlo býti svému původnímu účelu konsumnímu odňato. (Zcela správně!)

Vážení pánové! Pan dr. Matoušek sem předložil tři resoluce, tři návrhy. Návrhem prvým, který se týká změny čl. 21. osnovy zákona, chce pan dr. Matoušek do jisté míry pozvednouti pravomoc soudce při vybírání přísedících lichevního soudu. Já mám za to, že tento návrh dojista účelným není, poněvadž nejedná se zde jen o pravomoc soudce, nýbrž jedná se zde také o zodpovědnost občanstva. Jestliže my touto osnovou zákona ponecháváme organizacím občanstva odborným i politickým, aby designovaly seznam osob, které uznávají za způsobilé k úřadu lichevních soudců, a ponecháváme-li pak přednostovi soudu, aby on z tohoto souboru osob mohl vybírati osoby, které on za způsobilé pro úřad soudců lichevních uznává, ponecháváme zajisté soudci tolik volnosti při výběru soudu, že dozajista osnova zákona plným způsobem intencím našim vyhovuje a není potřebí, aby kompetence organizací občanstva a tím také zodpovědnost byla nějakým způsobem zeslabena.

Ale pan dr. Matoušek nám předložil také návrh, kterým chce docíliti toho, aby bylo do této osnovy zákona pojato trestní ustanovení, dotýkající se tak zvané lichvy s prací. Já mám za to, vážení pánové, že my v tomto směru pro tento návrh pana dra Matouška hlasovati nemůžeme - jednak z toho důvodu, že v právním výboru dohodou stran stalo se ujednání, že se spokojíme s přijetím resoluce, kterou bude vláda vyzvána, aby v tomto směru pracovala na specielní osnově zákona, a dále není možno, abychom my mohli ihned s patra do této zpracované a promyšlené osnovy zákona zpresovati materiál tak důležitý a komplikovaný, jako jest otázka lichvy prací, věc, která sama o sobě vyžaduje předběžného studia a předběžných úvah, a konečně, pánové, nemůžeme my nijakým způsobem dopustiti, aby takovýmto vpravením tohoto návrhu do osnovy zákona mohlo býti jakýmkoliv způsobem ohroženo koaliční právo dělníka. Koaliční právo jest pro nás otázka sama pro sebe, quod non, jehož jakékoliv zúžení nemůžeme nijakým způsobem dopustiti. Ponecháváme-li, vážení pánové, aby otázka tato byla řešena ve zvláštním jednání, vyšli jsme tím také dostatečně vstříc intencím, které vedly p. kol. Matouška, aby tento návrh podal.

Vážení pánové, mám za to, že u nás panuje zvyk, věci často velmi nepatrné úžasným způsobem zveličovati, že je to přímo hotová infekce, epidemie, že se z ničeho činí velké aféry a že věci malicherné se nepoměrně zveličují. Také tento návrh p. kol. Matouška jest, myslím, jistou součástkou onoho odia, které se zde z určitých kruhů soustavně vrhá na to, aby základní intence tříd pracujících byly tímto způsobem v očích veřejnosti znehodnoceny. To jest ta infekce, která jde republikou v tom směru, že se poukazuje na vyživovací příspěvky, podpory pro nezaměstnané a jiné věci. Mám za to, že pracující třída československá jest do té míry seriosní a inteligentní, že by mohla již konečně takové odiosnosti býti ušetřena.

Vážení pánové, naše dělnictvo prokázalo nesčíslněkráte, že jest velmi zdatným a spolehlivým pilířem celé republiky. Bylo prokázáno v dělnických kruzích, že v době po převratu nedošlo u nás k nejmenším konfliktům s pracujícím lidem. Byl jsem nedávno v Hamburku a viděl jsem, že hamburská radnice je od shora dolů rozstřílena, že tam vznikly nepokoje následkem drahoty a že vedly k tomu, že se postavilo organisované dělnictvo se zbraněmi proti sobě. To vedlo k demolování vnitřní části Hamburku. Toho však u nás nebylo, a uvážíme-li další momenty nad jiné důležité, že na př. u nás o takových ohromných stávkách jako jinde nemůže býti řeči, že v takové velké otázce, jako jest kolonizace velkostatků, nemáme případu, aby se stalo jakékoliv rušení držby, že náš lid s klidem vyčkává, až tato otázka bude vyřešena zákonem, mám za to, že v tomto chování se našich pracujících tříd jest tak ohromná morální síla republiky, že musí býti uznána a v zájmu republiky oceněna. (Výborně!)

Vážení pánové, konečně dovolím si vás upozorniti na to, že snad není potřebí, abychom tento zákon usnášeli pouze na dobu jednoho roku, abychom dávali panu ministru spravedlnosti pouvoir, aby po této době mohl, kdyby se snad ukázala toho potřeba, tento zákon znovu obnoviti. Národní shromáždění má tento zákon stále v rukou a, uzná-li, že jeho příčiny odpadly, má každé chvíle možnost, aby odvoláním tohoto zákona zřídilo stav quo ante, anebo zavedlo nějaký právní poměr nový. Myslím, že není třeba, aby si Národní shromáždění vázalo ruce, a zajisté náš pan ministr spravedlnosti do jisté míry necítí potřeby, aby v tomto případě takový pouvoir byl mu do rukou dáván, a bylo mu ponecháno, aby v té věci činil nějaké disposice další.

Jinak, vážení pánové, můžeme tuto osnovu zákona jen pozdraviti a můžeme býti vděčni pánům, kteří na té osnově s takovým zájmem a pílí pracovali, a můžeme vysloviti přání, aby tato osnova zákona stala se velkým podnětem pro další vývoj poměrů u nás a zdrojem pro rozvoj a upevnění těch velkých mravních kvalit, které v našem lidu jsou, které známe, které musíme podepírati, těch kvalit, které vedly nejen k tomu, abychom republiky dobyli, ale s kterými se nám, jak pevně doufám, podaří také republiku způsobem zdárným do budoucna vybudovati. (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP