V § 16. jest nesprávná
citace. Jsou totiž citovány v závorce §§
19. a 24., ale správně mají býti citovány
§§ 20. a 24.
A nyní bych přišel
k materielně právní části.
Tu bych hned upozornil na dvě podstatné tiskové
chyby. V § 2. odst. 2. se praví: "Vedle trestu
vězení lze uložiti trest peněžitý
do jednoho tisíce korun." Vynecháno jest "sta"
tedy do jednoho sta tisíc korun.
V § 18., když jedná
se o konfiskaci jmění: "Počínajíc
dnem vyhlášení na desce soudní, jsou
právní jednání obviněného
o jeho jmění",..... vynechána jsou slova:
"pokud přesahují meze obyčejné
správy - vůči státu bezúčinná,
uzná-li rozsudek na konfiskaci." Tedy prosím,
aby v tom směru osnova zákona byla opravena.
A nyní k věci samé.
V materielně právních předpisech dotkl
bych se těchto tří skupin: zatajování
zásob, z úmyslného porušení dodávkové
povinnosti a předražování. Úchylky
od platného práva projevují se v podstatném
zvýšení trestu, stanovením míry
peněžitého trestu, pod kterou sumu se nesmí
jíti, dále tím, že sazby trestní
jsou méně pružné, soud jest vázán
na určité minimum a konečně že
konstruují se nové zločiny. Úchylky
jsou velice podstatné. Tak na př. vyňal bych
jen některé věci. U přestupků
se zvyšuje trest peněžitý s 20 na 50.000
K, u přečinu byla dosavadní sazba dvouměsíční
tuhé vězení do dvou let, vedle něhož
mohl býti uložen trest peněžitý
do 200.000 K. My zvyšujeme trest na dobu od 6 měsíců
do 3 let a zároveň stanovíme, že peněžitý
trest nesmí býti vyměřen pod 1000
K a že může býti vyměřen
až do 500.000 K. Při zločinech dokavaď
stíhán byl zločin těžkým
žalářem od 6 měsíců do
3 let, vedle čehož mohl býti vyměřen
trest do 500.000 K. Soudce žádným minimem nebyl
vázán. My navrhujeme těžký žalář
od 1 do 5, po případě 10 až 20 let a
soud musí vysloviti vedle trestu na svobodě peněžitý
trest nejméně 10.000 korun, který může
býti zvýšen do 2 milionů korun.
Podobné jest zostření
při jiných deliktech. Také konstruujeme některé
nové delikty, jsou to v § 12. a 13. tato ustanovení,
dosud v císařském nařízení
z r. 1917 neobsažená: § 12: "Kdo zastaví
nebo podstatně omezí veřejný prodej
předmětů potřeby a je schovává
nebo pod rukou prodává, dopouští se
přečinu a bude potrestán tuhým vězením
od šesti měsíců do jednoho roku a na
penězích od jednoho tisíce korun do jednoho
milionu korun."
A druhý delikt, § 13:
"§ 13. Kdo odepře
prodej předmětů potřeby, nebude-li
zároveň odebráno jiné zboží,
dopustí se přečinu a bude potrestán
soudem tuhým vězením od šesti měsíců
do jednoho roku a na penězích od jednoho sta korun
do jednoho sta tisíců korun. S odsouzením
pro tento přečin může být uznáno
na ztrátu živnostenského oprávnění
nejdéle na jeden rok."
Za platnosti cís. nařízení
z r. 1917 shledalo se, že nelze postihnouti různé
formy nekalého jednání. Na př. bylo
si stěžováno na pražské řezníky,
že měli sice zásoby masa, ale prostě
neprodávali. Neměli žádného dokazatelného
úmyslu, zvyšovati tím ceny, nemohli tudíž
býti postiženi; měli je v krámě,
neprodávali, nebo prodávali jen pod rukou. Aby tedy
takováto, řekněme, sabotáž v
zásobování mohla býti postižena,
proto jsme ustanovili, co jsem citoval v § 12.
Paragraf 13. chce postihnouti všechny,
kteří se dopustili válečné
lichvy tím způsobem: když někdo přišel
koupit si věc pro sebe potřebnou, oni jej nutili
k tomu, aby odebral také nějakou jinou věc,
na které více vydělali a které ten
odběratel snad vůbec ani nepotřeboval. Tedy
také tento způsob válečné lichvy
má býti stíhán.
Důležitým jest
předpis § 8. Týká se lichvy bytové.
V původní osnově
mluvilo se také o lichvě pachtovní, ale ukázaly
se velmi těžké překážky,
abychom v rámci tohoto zákona otázku pachtu
lichevního řešili, a proto právní
výbor usnesl se na resoluci, kterou slavnému Nár.
shromáždění předkládám.
Resoluce ta zní:
"Vláda se vyzývá,
aby nejdéle do tří neděl předložila
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o potírání lichvy při
pachtu".
Novým je také trestný
čin, konstruovaný v § 5:
"Kdo se s jinými smlouvá,
je svede nebo svésti hledí, aby hromadně
spáchali některý z trestných činů
v §§ 3. a 4. uvedených, dopouští
se zločinu a potrestá se za to těžkým
žalářem od jednoho do pěti let a konfiskací
všeho jmění."
Jestli někdo chce tedy přímo
polní tažení proti řádnému
zásobování zosnovati, pak dopouští
se jistě trestného činu tak těžkého,
že tím ohrožuje přímo široké
kruhy našeho národa, ohrožuje tím přímo
existenci našeho státu, a proto musí také
nejbezohlednějším způsobem proti němu
býti zakročeno. Trestem je trest na svobodě
od 1 do 5 let a imperativní výrok, že veškeré
jeho jmění propadá ve prospěch státu.
(Výborně!) Dle mého soudu rozváží
si každý, aby takovýmto způsobem chtěl
získávati jiné k tomu, aby znemožnil
zásobování, přičemž jistě
mu je jedinou pohnutkou, že ceny, které by za svůj
výrobek dostal, byly příliš nízké
a že by právě tímto způsobem
stát byl přímo donucen, aby zvýšil
ceny. Jestliže je mu takovou pohnutkou ta nízká
snaha po obohacení, pak ať vidí, že když
bude postižen, nezůstane mu z celého jeho jmění,
nestoudným způsobem nabytého téměř
pranic.
Zavádíme konfiskaci
nejen v § 5., nýbrž i podle § 18. Je to
prostředek arciť hodně středověký,
brutální, ale nezapomínejme, že jsme
se ocitli také v poměrech nesmírně
brutálních. Lidé hodně hluboko poklesli,
lidstvo hodně sestoupilo a proto nezbude, než aby
právě zostřenými prostředky
bylo čeleno všemu tomu, co jest následkem této
znemravnělosti. My, třeba si neslibujeme od trestního
zákona přespříliš, přece
pokládáme za to, že takové ostré
hrozby bez následku dobrých nezůstanou. Z
ostatních následků odsouzení upozornil
bych ještě na paragraf 19.
Následkem trestu může
býti totiž ztráta oprávnění
živnostenského a může býti také
dozor na výkon živnosti a hospodářství
zemědělského. Původně bylo
v osnově ustanovení, že přímo
byl dán rolník pod sekvestrací, ale tu bylo
právě ukazováno na to, že zejména
drobnější nebo střední statky
sekvestrace nesnesou, že by to znamenalo jen zruinování
hospodářství a že by prospěch
neměl z toho nikdo. Proto právě k návrhu
pana zástupce strany republikánské usnesli
jsme se na tom, aby takový rolník, který
dopustí se určitého válečného
deliktu, byl dán pod dozor. Tedy výmlat, sklizeň,
zkrátka všechno bude vykonáváno jen
za úředního dozoru. A bude mu také
přirozeně znemožněno, aby prodával
ze svých zásob, nýbrž to bude se zase
díti pod dozorem osob k tomu určených a tím
bude mu vzata možnost, aby požadoval za své výrobky
ceny přemrštěné.
My jsme vyloučili v §
16. užití práva zmírňovacího
a přeměňovacího. Již jsem o tom
mluvil, že soudy prostě zneužívaly tohoto
práva. My zcela vědomě vyhrožujeme tresty
příkrými a nechceme, aby ostří
zákona bylo ulomeno tím, že by soudcové
nám zase sestupovali pod sazbu zákonnou. Chceme,
aby, kdo se dopustí trestného činu v tomto
zákoně formulovaného, byl stíhán
tím trestem, který vědomě dosti jsme
zaostřili.
Vážené shromáždění!
Já bych ke konci uvedl toto: Jsem si vědom, že
zákon jest přímo brutální,
ale ta brutalita jest na místě se zřetelem
na brutalitu zločinců. Lidstvo jest znemravněno
a tu jest zapotřebí, aby zesíleny byly zrážlivé
představy, které odvracejí od spáchání
trestního činu. I moderní škola trestní
stojí na stanovisku generální prevence. Pohrůžka
ostrým trestem má vzbudit takovou zrážlivou
představu a má si každý dobře
rozvážit, zdali ty výhody, které mu
spáchaný trestní čin přinese,
nejsou daleko převáženy následky odsouzení.
Pak si musíme jedno uvědomit:
bída plodí zločinnost. Již fysiologicky
člověk vyhladovělý jest méně
resistentní a vzpomínám, že r. 1900
amsterodamská universita vypsala cenu na nejlepší
práce, týkající se právě
následkův ekonomických nedostatků.
Poukázal bych na př. na dva spisy tenkráte
cenou poctěné: spis Bongera: "Criminalité
et conditions économiques" anebo na spíš
Kanův: "Les causes économiques de la criminalité."
Tedy, když víme, že
bída plodí zločinnost, musíme přece
hleděti čelit tomu, aby té zločinnosti
nepřibývalo, aby právě zločinností
jedněch nebyli přímo vyráběni
zločinci, kteří by se jimi nikdy nestali,
kdyby bídou k tomu nebyli dohnáni.
Jelikož jsem si právě
vědom následku zločinné činnosti
válečných lichvářů,
řekl jsem si k ospravedlnění svému
vnitřnímu: musíš nechat všechny
teoretické úvahy stranou a prostě zakročiti
tím způsobem, od kterého lze si slibovat
nápravu.
Mám také slavnému
Národnímu shromáždění
vedle resoluce již přečtené navrhnouti
resoluci druhou (čte): "Vláda se vyzývá,
aby nejdéle do 3 neděl předložila Národnímu
shromáždění osnovu zákona o potírání
lichvy lidskou prací."
Slavné shromáždění!
Pověděl bych k této resoluci toto: Byli to
pp. kolegové Bechyně a Jirásek, kteří
svého času poukázali k tomu, že by bylo
zapotřebí zákona k potírání
lichvy prací. Nemám pražádných
pochybností o tom, že lichva prací existuje.
Na př. těžce jsem nesl, když šlo
o hnutí bankovních úředníků,
že se tam kladl požadavek 6ti hodinné práce
denně. Podle mého názoru, kdo nechce pracovati
8 hod. denně, jest v mých očích lenochem,
a hodně těžce jsem nesl, že na př.
byly kladeny požadavky, aby hoch, sotva vyšlý
z obchodní akademie, dostal již plat 7.200 kor. ročně
za 6 hod. denní práce. Mé přesvědčení
jest, že následkem, řekněme, té
možnosti k lenošení a toho nadbytku peněz
u takového hocha budou prostě pohlavní nemoce,
protože kdo má povinnost pracovati jen 6 hodin denně
a může 18 hodin lenošit, ten chodí po
kavárnách a restauracích a večer ovšem
do těch místností, které jsou pařeništěm
těch nemocí. (Poslanec Josef Špaček:
Zrušte kavárny a restaurace, v Americe také
nejsou!)
Já jsem, slavné shromáždění,
byl přímo dojat, když mi jeden z ministrů,
který právě sociálním úkolům
jest hodně blízko, řekl, že přišel
na universitu, maje s sebou od maminky hroudu másla, a
maminka mu řekla, aby máslo prodal a potom s tím
výtěžkem hleděl se dále nějak
protlouci. A dotáhl to na ministra! Mne ministerský
titul nebo hodnost neimponuje, ale je to jeden z našich dobrých
ministrů!
Přesto, že tedy uznáváme,
že lichva prací existuje, nemohli jsme pojmouti ustanovení
příslušných do tohoto zákona.
Proč? Poněvadž předem není všechno
lichvou práce, co se lichvou prací býti zdá.
Je v právu dělník, který nechce, aby
většina výtěžku jeho práce
plynula do cizích kapes. To je nejpřirozenější
požadavek zaměstnanců, aby to, co oni svou
prací vyrobí, resp. výtěžek z
jejich práce, plynul v přední řadě
do kapes jejich a jest v právu dělník, který
chce svou prací umožniti, aby jeho děcko bylo
vychováváno způsobem, který jeho nadání,
jeho vlohám je vhodný. Je velmi obtížno,
konstruovati ten delikt lichvy prací. My jsme to viděli
přece již při zákonech na potírání
lichvy - statky potřeby. Kolik těch císařských
nařízení bylo vydáno, jak se tyto
zákony měnili podle toho, jak zkušenosti nabyté
při judikatuře vyžadovaly. A tu se přichází
pojednou s požadavkem, který v jádru není
neodůvodněný, ale pro který scházejí
přece jen nutné statistické předpoklady.
Nemohli jsme tedy takováto ustanovení do osnovy
zákona pojmouti, ale jest věcí vlády,
aby čelila také těm různým
nepěkným zjevům, které v tomto ohledu
se projevily.
Proto prosím, aby slavné
Národní shromáždění také
této resoluci dalo své schválení,
neboť jsem přesvědčen o tom, že
při dobré vůli a zralé úvaze
bude možno zjevy trestuhodné i v oboru lichvy prací
přiměřeným způsobem postihnouti.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný
(zvoní):
Přistoupíme k debatě.
Dříve nežli tak
učiníme, dovoluji si sděliti slavnému
Národnímu shromáždění,
že členové Nár. shromáždění
dr. Matoušek a soudr. podali k vládní
osnově zákona o lidových soudech pro trestání
válečné lichvy pozměňovací
návrhy, a to: Do § 21. osnovy vládní
zákona o lidových soudech pro trestání
válečné lichvy místo 5. a 6. věty
1. odstavce, který počíná slovy: "Jmenování
děje se" až na konečná slova "vhodné
osoby" budiž vloženo: "Přísedící
jmenuje předseda lichevního soudu podle vlastních
znalostí okresu, vybere svědomitě osoby nejvhodnější.
Při vybírání osob nechť vyžádá
si předseda lichevního soudu do rozdání
odborových nebo jiných organizací těch
skupin, z nichž má přísedící
jmenovat".
Konečně k vládní
osnově zákona o trestání válečné
lichvy pozměňující návrh toho
znění, aby čl. 2. doplněn byl těmito
dvěma větami: "Platnost zákona stanoví
se na rok. Ministr spravedlnosti se zmocňuje, aby platnost
zákona prodloužil nařízením na
další rok, nezmění-li se poměry,
jež zákon vyvolaly."
Návrhy tyto jsou dostatečným
počtem podpisů opatřeny, tvoří
tedy předmět jednání. Dříve
než udělím slovo prvnímu řečníkovi,
navrhuji, aby řečnická lhůta
pro jednotlivého řečníka - po dohodě
s předsedy klubů - byla stanovena na 15 minut.
Je proti tomuto návrhu nějaká
námitka? (Nebyla.) Není tomu tak. Tedy řečnická
lhůta 15 minut pro jednoho řečníka
se schvaluje a uděluji nyní slovo prvnímu
řečníku, jímž je občan
dr. Matoušek.
Posl. dr. Matoušek: Vážené
Národní shromáždění!
Budiž mi dovoleno, abych k pozměňujícím
návrhům svým podal krátké vysvětlení.
Předem bych rád, aby nebylo nedorozumění;
náš klub, jako všechny strany této sněmovny,
jest na tom stanovisku, že proti dnešní lichvě
sluší sáhnouti k nejostřejším
prostředkům a že v otázkách často
teoretických musíme se zbaviti mnohých skrupulí.
My stojíme na stanovisku, které vyjádřil
ve svém vstupním prohlášení také
pan ministr spravedlnosti, že proti drahotě a proti
lichvě dá se bojovati nejspíše prostředky
hospodářskými. A dále trváme
na tom, že sluší rozlišovati lichvu od drahoty.
My jsme přesvědčeni, že v boji proti
drahotě neprospěje žádný sebe
krutější prostředek, že budeme
musit proti drahotě bojovati jinak, že budeme musit
hleděti opraviti poměry hospodářské,
zásobovací, rekvisiční, poměry
ústředen - všechno to musí býti
upraveno, a teprve pak můžeme dojíti k tomu,
že se drahotní poměry změní.
To, že cena másla se 42 K stoupla na 58 K právě
v té chvíli, kdy taková ústředna
prohlásila, že bude obhospodařovat máslo,
a že se pod rukou začíná prodávati
metrák pšenice za 800 K v té chvíli,
kdy začíná porucha v zásobování,
to nám snad ukazuje nejlépe hlediska a směry,
kam bychom měli směřovati. Jinak ale přiznávám,
že i přísný trestní zákon,
přísný trestní předpis bude
jmenovitě preventivně působiti, a proto jsme
pro nejpřísnější trestání,
doufajíce, že jmenovitě krutý trest
konfiskace majetku, jak správně pan referent řekl,
bude působiti právě u těch nejvíce,
kde mamon byl povýšen na modlu. Má-li však
zákon takto přísný působiti,
pak mně se zdá, že je potřeba, aby byl
úplně spravedlivý proti všem vrstvám,
aby bylo viděti, že zákonodárce bojuje
proti každé lichvě. Sebe menší
nespravedlnost, sebe menší nesrovnalost bude působiti
nedůvěru k zákonu a také bude nedůvěra
u těch, kteří by mohli býti strážci
zákona, udávajíce bez milosti každé
jeho porušení, ne tedy udavači v tom špatném
slova smyslu, ale opravdoví strážci našeho
pořádku. Já když budu viděti,
že nebude spravedlnosti a rovnosti v tom boji, nebudu míti
tolik chuti udělati pořádek, nebudu mít
tolik chuti, udat porušení tohoto zákona.
A tu lituji právě,
že lichva práce nebyla do zákona samého
pojata. Původně měl jsem chuť, také
v tom směru podati pozměňovací návrh.
Zdá se mi však, že můžeme míti
důvěru v dnešní vládu potud,
že nám ten slib - bude-li to přijato Národním
shromážděním - splní, že
co nejdříve nám vypracuje zákon, který
se bude dotýkat lichvy s prací. Zdá se mi
také, ovšem to uvádím až dnes,
po dobrozdáních, která nás docházejí
od obchodních komor, a tím omlouvám, že
jsem už v právním výboru jako předseda
na věc nepoukazoval - že snad by bylo dobře,
abychom pomýšleli na nějaké zařízení
proti lichvě s pozemky. Mám dnes konkrétní
případ, že určitá záložna,
spořitelna, nechce prodati pozemky, doufajíc, že
budou dražší. (Posl. dr. Bouček:
Není to Vršovická záložna?)
To, co dnes nás nejvíce trápí, nedostatek
bytů, taková záložna, spořitelna
zhoršuje tím, že odpírá prodat
pozemky, jichž je třeba pro stavbu nejnutnějších
budov.
Některé nesrovnalosti
podařilo se nám již ve výboru samotném
odstraniti. Bylo tam kruté ustanovení, že při
některých deliktech musí soudce vysloviti
ztrátu živnosti, ačkoliv podobné ustanovení
při podniku zemědělském nebylo vydáno.
Ustavní výbor dal se přesvědčiti
a ustanovení v tom smyslu škrtl, takže nemáme
obligatorního vyslovení ztráty živnosti;
dle dnešního znění soudce může
v určitých případech vysloviti ztrátu
živnosti. Nyní přicházím k jednotlivostem,
jichž se týká můj pozměňovací
návrh. V osnově, která přijata byla
právním výborem, v § 21 se praví:
"Jmenování děje
se ve všech skupinách výběrem z osob,
navržených odborovými organizacemi skupiny,
o kterou jde, a není-li jich, politickými organizacemi
týchž skupin. Není-li takových organizací,
nebo nenavrhnou-li způsobilých osob do osmi dnů
po vyzvání, jmenuje je předseda lichevního
soudu podle vlastní znalosti okresu, vybrav svědomitě
vhodné osoby."