Pánové! Z největší
části však vyplácení podpory
jest oprávněné. Z největší
části, zejména u textilního odboru,
ve stavebních odborech i při jiných odborech
musíme odmítnouti podezřívání
a paušalování, jakoby dělnictvo, jako
třída, na podporu činilo nárok, poněvadž,
co je zákon v platnosti, je dokázáno, že
z řad dělníků nejen jednotlivci, ale
masy vyslovovaly politování nad tím, že
podporu bráti musí (Tak jest!). Ano, známe
řadu případů, že jednotliví
dělníci sami naléhali na to, - a zvláště
to bylo ve stavebních a textilních odborech - aby
měli práci, poněvadž uváděli
za důvod, že je jim hanba pro podpory choditi, když
se jim, zejména se strany tisku protisocialistického,
proto činí výčitky. A tu nutno při
otázce, jestli podpora oprávněně či
neoprávněně byla vybírána,
otevřeně říci, že to nelze paušalovati,
ale že je nutno jaksi se stanoviska ochrany dělnictva
zákon přece jen vítati jako velký
pokrok. My se nezbavíme vůbec podpor v nezaměstnanosti,
dokud budou soukromokapitalistické rady trvati, a musíme
konstatovati, že nezaměstnanost bude se objevovati
ve všech státech, jako u nás. A když si
uvědomíme, že ministerstvo sociální
péče připravuje zvláštní
zákon o pojištění nezaměstnaných,
musíme si také uvědomiti, že jistě
státní správa počítá
s tím, že dosavadní zákon nejen nestačí,
nýbrž že se nezaměstnanost vyčítáním
nebo zvláště omýváním
jedné třídy nedá řešiti.
Pánové, u vyplacených
podpor, které činí velké obnosy, nutno
také konstatovati, že z největší
části podpory tyto byly vyplaceny v důsledku
válečných poměru, a zejména
nutno, abychom byli si vědomi toho, že vyplácení
podpory v nezaměstnanosti z největší
časti dalo se také osobám nezaměstnaným.
Je Vám dojista známo, že zákon z 10
procent neřeší jen otázku podporování
osob, které nemají zaměstnání,
nýbrž také otázku výživy
osob, které přišly z války a nemají
zaměstnání. Tedy, pánové, je
nutno jaksi konstatovati, že vyplacené obnosy, těch
240 mil. korun, jsou vlastně, řekl bych, z části
zhojením ran, které způsobila válka.
A pánové, je otázkou podřadnou, jak
se ty položky vyplacené demobilizovaným zaúčtují,
jestli jako vyživovací příspěvky,
nebo jako podpora v nezaměstnanosti. Ale je nesporno, že
bylo by zajímavo jednou konstatovat, co asi dělaly
podpory v nezaměstnanosti u skutečně nezaměstnaných
osob a co činily u osob demobilizovaných, a které
byly vlastně obětmi války. (Hlas: vždyť
to byli vlastně nezaměstnaní!)
Ano, byli to nezaměstnaní, ale musíme si
uvědomit, že to byl důsledek válečných
poměru, poněvadž, kdybychom byli zákon
o podporách v nezaměstnanosti neměli v naší
republice a také v Německém Rakousku, podle
kterého jsme jej zavedli, zajisté bychom byli vypláceli
vyživovací příspěvky těm
demobilizovaným a pak se to nemohlo na účet
podpor nezaměstnaným nijakým způsobem
zaúčtovat.
Pánové, dále
osnova má důležité ustanovení
tím, že ruší v paragrafu 7. demobilisační
výbory. Demobilisační výbory byly
v původním zákonu zamýšleny jako
orgány, které měly dbát na vyplácení
podpory, které měly zkoumat i jiné okolnosti,
které souvisejí s podporami nezaměstnaným.
Státní správa v důvodové zprávě,
kterou nám předkládá, jaksi vykládá
delším způsobem, že demobilisační
výbory se v četných případech
osvědčily, ale v mnohých případech
se také neosvědčily. Z těch důvodu
je ruší. Já musím jako zpravodaj říci,
že mám dojem, že demobilisační
výbory všude nekonaly správně svoji
povinnost.
Když jsme zde uvedli případ
ašský aneb 2 případy nuselské,
- a mohli bychom jich uvésti příliš
mnoho - musíme také říci, že
snad přece z části tím stavem byly
vinny demobilisační výbory. Jest nesporno,
že u demobilisačních výborů byla
to vada, že ti lidé byli tak mnoho zaměstnáni,
že se těm věcem nemohli věnovat, ale
na druhé straně demobilisační výbory
neměly odvahy, prováděti nad vyplácením
podpor v nezaměstnanosti kontrolu.
Pánové, kontrola nad
vyplácením podpor - také u nemocenských
pokladen vidíme ten fakt, často vyčítaný,
- jest nutna z mnoha důvodů. My vidíme i
v nemocenských pokladnách, že jest potřebí
kontroly, a nemocní skutečně nepovažují
kontrolu nemocenského pojištění za špatnou,
za špatnou považují jen simulanti. Musím
konstatovati zde právě na základě
zkušeností, že, kdyby byla se prováděla
ve výboru pro podporu v nezaměstnanosti a užila
takovým způsobem, jako jest v nemocenských
pokladnách, resp. kdyby byl demobilisační
výbor v dohodě s nemocenskou pokladnou byl prováděl
kontrolu s větší péčí
a intensitou, než to činil, mohli jsme v této
věci přijíti k ušetření
značných částek, které se zbytečně
na podporách v nezaměstnanosti vyplatily. Ale státní
správa, jak vyciťujeme z její důvodové
zprávy, navrhuje zrušení demobilisačního
výboru hlavně z toho důvodu, že dnes
nezaměstnanosti ubývá, proto jaksi evidenci
a dozor nad ní mají vésti okresní
správy politické a výslovně se v důvodové
zprávě odvolává státní
správa na to, aby okresní správou politickou
jako zodpovědnou institucí státní
byla vedena evidence a vyplácení podpor v nezaměstnanosti
bylo přiděleno.
Pánové, tolik k zákonu,
který ministerstvo sociální péče
sněmovně předložilo a výbor jej
projednal. Fakt jest, že osnova zákona jest, jak jsem
z počátku řekl, důsledkem zkušeností,
kterých státní správa nabyla, a sociálně-politický
výbor pozdravil změnu navrhovanou. Pánové,
já bych chtěl k závěru říci,
že přece jen musíme pořád uvažovati,
že my nezaměstnanost nemůžeme vyřešiti
zákonem, žádnými podporami v nezaměstnanosti,
nýbrž musí se dáti příležitost,
aby se nezaměstnancům poskytla práce. Tvoření
hodnot musí býti ideálem, pánové,
jak dělníků tak také úředníků
a jiných činitelů, kteří jsou
jako zaměstnanci zaměstnáni, ale také
podnikatelů. Jest nesporno, že vyplácení
podpor v nezaměstnanosti z veliké části
také proto povstalo, že u podnikatelů a kapitalistů
v naší republice nebylo odvahy, aby se podnikalo,
aby se pracovalo. Pánové, tato výtka byla
zejména vržena na adresu našich bank; pravím
dle svého názoru, kdyby naše banky, u nichž
jest tolik kapitálu, byly si vědomy toho, že
mají prováděti také podniky, které
nemusí míti vždy pozadí obchodní,
se kterým se dnes naše banky zaměstnávají,
(Hlas: Lichváři!) že by jistě
se mohlo v otázce potírání nezaměstnanosti
dojíti k lepším výsledkům, než
jsou. Musíme míti na mysli a volati, aby otázka
potírání nezaměstnanosti měla
také řádné zákonodárství,
nutno také říci, že sice u nás,
zejména s jedné strany v naší republice
stále se vyčítá, že v sociální
politice jdeme rychlým tempem ku předu. Já
jeho názoru nesdílím, naopak dělnictvo
vyčítá nám, že v sociální
politice jde se ku předu pomalým tempem. Ale jest
nutno konstatovati, že, co v sociální politice
bylo vykonáno, dělnictvo rádo uznává
(Hlas: Stát to nic nestálo!)...... k tomu
právě chci v závěru přijíti.
Co bylo vykonáno a obětováno na penězích,
bylo obětováno, jak jsem řekl zprvu, nejen
ze sociálně-politických, nýbrž
také z důvodů vojenských. Ale, pánové,
mimo podpor v nezaměstnanosti státní správa
na sociální politiku dosud kapitálově
nic nevěnovala (Hlas: Slyšte!), ať je
zde zákon o osmihodinné době pracovní,
kterým se rádi chlubíme a dělnictvo
ho oceňuje, tak ostatní zákony, ať jest
to již reforma pojištění nemocenského,
úrazového, zákon o práci dětské,
zákon, který jsme dnes přijali ohledně
zrušení pracovních a čeledních
knížek.
Některé zákony
bylo nutno prováděti vzhledem k tomu, že jsme
ve svém vlastním státu, jiné zákony
byly nutny, poněvadž je Rakousko dělníkům
dlouho slibovalo, ale jiné zákony, které
očekávalo, zejména starobní a invalidní
pojištění, teprve budou musiti republiku něco
státi.
To jest nutno říci
těm, kteří rychlé tempo v soc. politice
stále vytýkají. Lze jen litovati, že
tak činí zejména bývalý ministr
financí, který chodí po schůzích
a vytýká paušálně dělníkům
lenošení.
Tyto názory nejsou se stanoviska
objektivního správny. Proto při té
příležitosti apeluji na všecky činitele
s tohoto místa, abychom dali dělníkům
příležitost, aby se jim práce poskytla
a aby nejen dělníci, ale také zřízenci
a úředníci tvořili hodnoty, které
budou k prospěchu republiky. Při té příležitosti
současně apeluji, aby státní správa
hleděla předložiti co nejdříve
Národnímu shromáždění
zákon o pracovní povinnosti. Jest již nejvyšší
čas, abychom všichni v republice pracovali, když
se po té práci, která tvoří
národní blahobyt, tolik volá. Když musí
jedna část lidí pracovati, proč nemohou
pracovati způsobilí všichni, nejen venku, nýbrž
i v městech? Vidíme, co se v tom směru dělá
v Praze a v jiných městech.
Jest nutno přece jen míti
zřetel k lidem, kteří nemají odvahy,
aby se k práci hlásiti a tvořili hospodářské
hodnoty. Žel, že k tomu musí býti zákon,
ale takový zákon musí býti pro ty,
kteří se dobrovolně k práci nehlásí.
Tedy volati po zákonu o pracovní povinnosti jest
ideálem nejen dělnické třídy,
nýbrž musí býti ideálem každého
věrného republikána.
Končím prosbou, abyste
osnovu zákona, která mění a doplňuje
zákon prosincový, schválili. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda:
K slovu se přihlásil pan kolega inž. Bečka.
Uděluji mu je.
Posl. inž. Bečka:
Slavné Národní shromáždění!
Doplněk, respektive oprava
dřívějších zákonů
o podpoře nezaměstnaných, tak jak nyní
jest navržena, celkově s naší strany nachází
sympatie, neboť jest přiznati, že se snaží
sledovati cíl, jednak aby dosavadní podpora nezaměstnaných
byla zužitkována ve prospěch státu tím,
že přeměněna jest v práci užitečnou
jinak, pak směřuje k tomu, aby část
nákladu, které celé spočívaly
na republice, byla přenesena na obce a okresy. Tato idea
jest jistě správnou. Tedy proti tendenci, která
se v této osnově nese, celkově se nestavíme.
Ovšem, jak jest navržena, aby se tohoto účelu
dosáhlo, zdá se nám, že jest třeba
v mnohém ji doplniti. Nebudu dlouho unavovati důvody,
které k tomu směřovaly. Připomenu
jen, že jsme přednesli své stížnosti
přímo p. referentovi a p. ministrovi sociální
péče a že došli jsme ke společné
shodě v té věci. Dovoluji si tudíž
ihned přikročiti k opravám, respektive ku
doplňovacím návrhům této osnovy
a sice jest třeba, aby § 1., místo tak, jak
byl navržen panem referentem, zněl:
§ 1. Okresní správa
politická může po návrhu komise, sestávající
z okresního správce politického, přednosty
okresní stavební správy, přednosty
berní správy okresní, zástupce okresu
(autonomie) a dvou zástupců obcí z okresu,
naříditi obcím, okresním zastupitelstvům
a okresním silničním výborům,
aby s pracemi, jež vykonati je ve veřejném
zájmu a při nichž lze zaměstnati větší
počet nezaměstnaných osob, ihned započaly.
Obcím s vlastním statutem vydává nařízení
toto zemská politická správa po návrhu
obdobně sestavené komise, jak výše uvedeno.
Z příkazu toho možno
se do 8 dnů odvolati k instanci, která politické
správě okresní je nadřízena,
když rozpočet nakázaných prací
přesahuje úhrnem u obce 50.000 K a u okresu 250.000
K. Tato instance rozhoduje s konečnou platností.
§ 2. V zásadě
přijetí toho § 1. pozměnil by se tím,
že ku konci, a sice za slova: "........ na jejich náklad",
přidáno by bylo: "po návrhu v §
1. uvedené komise."
Dále, aby byl vsunut jako
§ 3. paragraf, který již s ohledem stávajících
zákonů vlastně jest v platnosti, to jest:
provádění těchto prací jest
svěřiti osobám, platnými zákony
ku pracím těmto oprávněným.
V §u 5. pak aby bylo dodáno
za slova: "správě politické", "ve
srozumění se správou berní",
a aby dále přispíval nikoli "podnikatel",
zde má státi "stavebník".
Taktéž v §u 6. místo
"podnikatel prací" státi má "stavebník".
Paragraf 7. by vůbec odpadl.
Paragraf 6. by odpadl a na místě
jeho by nastoupily postupně beze změny §§
7., 8., 9.
Změny tyto navrhovány
jsou hlavně z toho důvodu, - jen chci zkrátka
podotknouti - aby libovůle, která je v tomto zákoně
ponechána úplně v rukou okresního
hejtmana, který nijak není pak kontrolován,
jak dotyčné nařízení bude prováděti,
jak se jich bude domáhati, v jakém rozsahu bude
taková nařízení jednotlivým
obcím udělovati, aby obce i okresy byly proti této
libovůli chráněny. K ničemu jinému
tyto paragrafy nesměřují, a prosím,
abyste laskavě v zájmu celkovém, v zájmu
republiky, ráčili je schváliti.
Předseda:
K slovu není nikdo přihlášen, debata
je skončena.
Přeje si pan zpravodaj doslov?
Zpravodaj posl. Johanis: Prosím.
Předseda:
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj: posl. Johanis:
Pánové!
My s návrhem p. inž.
Bečky se ztotožňujeme a připomínám,
že ještě jsme po poradě s některými
členy výboru a s p. ministrem sociální
péče se dohodli, aby jaksi byl větší
dozor nad případnými penězi, které
by státní správa jednotlivým stavebníkům
povolila, že v prováděcím nařízení,
které ministerstvo po schválení zákona
vydá, bude mimo jiné ustanovení, že
politickým správám bude uloženo, aby
zejména svými technickými orgány bděly
nad tím, aby stavebník práci správně
a účelně prováděl, aby stát
nebyl zatěžován nadměrným využitkováním
podpor v § 5. uvedených.
Pánové! Mám
povinnost jaksi vysloviti přání, co bychom
chtěli míti v prováděcím nařízení
k vůli tomu, aby bylo nesporno, že o povolený
peníz stavebníkem, ať to bude obec, nebo okresní
nemocnice, nebo jiní, musí býti mimořádně
pečováno zejména orgány okresní
politické správy, aby peníze opravdu byly
všestranně a dobře hlídány. Já
se ztotožňuji s návrhy p. inž. Bečky
a prosím, aby bylo o nich hlasováno.
Předseda
(zvoní): Přistoupíme k hlasování,
prosím o zaujetí míst. (Děje se.)
Jelikož pan zpravodaj přizpůsobil
se pojmenovacím návrhům, podaným panem
kolegou inž. Bečkou, mohu předpokládati,
že hlasování bude jednotné, a nebude-li
proti tomu námitek, dám hlasovati o celém
zákonu v celku i s těmi pozměňovacími
návrhy, za které se přimluvil pan zpravodaj.
Návrh pana kolegy inž. Bečky jest dostatečným
počtem podpisů opatřen a jest tudíž
také předmětem jednání.
Jest snad proti mému návrhu
nějaká námitka? (Nebyla.) Není.
Tedy budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.