Zpravodajem jest pan kolega Jaroš.
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj poslanec Jaroš:
Velectěné shromáždění!
Odstranění pracovních
a čeledních knížek, jakož i zrušení
trestnosti bezdůvodného zrušení pracovního
poměru jest dávným požadavkem dělnictva
a jsou zajisté v paměti ještě akce,
které dělnictvo za tím účelem
před válkou pořádalo. Jsou to přežitky
starých dob, které měly zmizeti i se starým
Rakouskem. Byly státy, které podobných opatření
neměly vůbec, obešly se bez nich, a státy,
které je měly, dávno je zrušily. Konečně
i v Rakousku před válkou jednáno bylo na
říšské radě o zrušení
trestnosti při opuštění práce
a také zákon v poslanecké sněmovně
v r. 1912 byl přijat a jen panská sněmovna
zabránila jeho uzákonění. Dnes v Dolnorakouské
republice trestnost při opuštění práce
jest zrušena, rovněž tak zrušeny jsou pracovní
knížky. Ke zrušení čeledních
knížek se však v Dolnorakouské republice
dosud nedostali. Naše vláda však vychází
z názoru, že, co není potřebno pro jednu
kategorii dělnictva, není také potřebno
ani pro druhou.
Při porušení pracovní
smlouvy nemůže býti dvojího práva
- jiné pro dělníka, jiné pro zaměstnavatele.
Přeruší-li pracovní poměr zaměstnavatel,
musí se dělník s vymáháním
svých nároků obrátiti na cestu soukromého
práva. Pakliže však porušil pracovní
smlouvu dělník, může býti nejen
donucen nahraditi vzešlou škodu, dále donucen
k ukončení pracovního poměru, nýbrž
může býti také potrestán vězením.
Tedy je tu trojí trest, nehledě k tomu, že
zatím může býti zbaven zaměstnání,
které u nového zaměstnavatele získal.
Domnívati se, že snad bude dělnictvem toho
nadužíváno, když nebude trestnost v takových
případech, bylo by nespravedlivo, poněvadž
odborné organizace, jestliže trvají na dodržení
smluv se strany zaměstnavatelů, mají také
jistě povinnost, aby trvaly na dodržení smluv,
pokud jsou uzavřeny dělníkem.
Osnova zákona konečně
také ukládá zaměstnavateli, který
dělníka přijímá, aby náležitě
zkoumal, jestli dělník s dřívějším
zaměstnavatelem byl vyrovnán. Pak-li zaměstnavatel
věděl o tom, že přerušil pracovní
poměr, aniž se se svým zaměstnavatelem
vyrovnal, nutí ho zákon k tomu, aby společnou
rukou hradil škody předešlému zaměstnavateli
vzniklé.
Druhá část navrhované
osnovy jedná o odstranění pracovních
knížek. Zajisté tímto opatřením
budou mile překvapeni nejen dělníci, ale
též i zaměstnavatelé, zrovna tak úřady
(Hlas: Zvláště na venkově!),
zvláště na venkově. Pracovní
knížka, pokud měla býti obrazem charakteru
dělníka, nebyla jím nikdy, poněvadž
vysvědčení, která se dávala
do pracovní knížky, bývala šablonovitá,
nic nepovídající. Vedle toho ovšem ztráta
pracovní knížky, zejména měl-li
dělník v ní několik vysvědčení,
byla ztrátou dosti citelnou, poněvadž nový
zaměstnavatel, nemaje možnosti se přesvědčiti
z knížky, jak dlouho byl zaměstnán dříve
dělník, vždycky přijímá
dělníka s reservou.
Někdy ovšem bylo při
tom pro dělníka nebezpečí, zejména
pro takového, který musel zaměstnání
často měniti, mnohdy bez vlastní viny, stagnací
v průmyslu, že zaměstnavatel, když tam
viděl několik krátkých vysvědčení,
myslil, že přijímá ledabylého
dělníka a byl k němu hned z počátku
jat nedůvěrou. Úřady byly vystavováním
ohromného množství pracovních knížek
přetíženy a zejména nyní, když
nové a nové agendy se předávají
úřadům, jest v zájmu úřadování,
aby zbytečné vystavování pracovních
knížek odpadlo.
Předloha v náhradu
za pracovní knížky stanoví, že
mohou býti dělníkům, kteří
o to požádají, vystavovány občanské
legitimace. To se ovšem bude týkat ponejvíce
dělníků, kteří jdou ze svého
místa působiště, aby na jiném
místě mohli se legitimovati. Budou jistě
tisíce a desetitisíce dělníků,
kteří, jsouce neustále v jednom místě
svého působiště, podobných legitimací
nebudou potřebovati, a tím také úřady
nebudou zbytečně obtěžovány.
Zaměstnavatel naproti tomu
jest dle předlohy povinen, vésti řádný
seznam dělníků, ve kterém rodinná
i jiná data musí býti zaznamenána,
kterýžto seznam na požádání
úřadů musí býti předložen.
Tedy oběma částmi
této předlohy ruší se přežitek
starých dob, jak jsem pravil, v některých
státech vůbec neznámý. Anglie a Amerika
jich nikdy neznaly a v důsledku toho jest jistě
nejvýše na čase, aby i u nás podobná
ustanovení byla také zrušena.
Jest pochopitelno, že musí
býti zrušena celá řada ustanovení
živnostenského řádu, a k tomu také
předloha přihlíží. Výbor
pojednal v této předloze, uznal právem, že
jest na místě, aby beztrestnost, jakož i odstranění
pracovních knížek bylo provedeno, a navrhuje
předlohu k ústavnímu schválení.
(Výborně!)
Předseda (zvoní:)
K slovu není nikdo přihlášen, debata
jest skončena. Přistoupíme k hlasování.
Prosím o zaujetí místa. (Děje se).
Zákon se stává
z osmi článků, pozměňovací
návrh žádný učiněn nebyl,
budeme tedy hlasovati o zákonu v celku. Námitka
proti tomu není? (Nebyla.)
Kdo souhlasí se zákonem,
obsaženým ve zprávě sociálně-politického
výboru s článkem I.-VIII. incl., jakož
i s nadpisem jeho, jak jsou obsaženy ve zprávě,
prosím, aby povstal. (Děje se). To jest většina,
zákon jest schválen v prvním čtení.
Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení
slova?
Zpravodaj poslanec Jaroš:
Ve článku VI. navrhuji, aby v druhém odstavci
v druhém řádku na místo slova "ustanoveních"
bylo slovo "předpisech". Dále v článku
VIII. v druhém řádku na místo slova
"nařízení", aby stálo "nařízením"
a ve třetím řádku na místo
slova "pravidla" aby stálo "ustanovení".
Dále navrhuji, aby článek VII. s VIII. byly
zaměněny tak, aby článek VIII. přišel
na místo VII. a článek VII. na místo
VIII.
Předseda
(zvoní:) Kdo souhlasí s přijatým
právě zákonem v prvém čtení
se změnami textovými, jež doporučil
právě pan zpravodaj, a to v článku
VI. se záměnou slova "ustanoveních"
slovem "předpisech", v článku VIII.
se záměnou slova "pravidla" za slovo "ustanovení"
a konečně se změnou číslování
obou posledních článků, tak, aby čl.
VIII. se stal článkem VII. a článek
VII., aby se stal článkem VIII., také ve
čtení druhém, prosím, aby povstal.
(Děje se).
To jest většina.
Zákon je schválen
také ve druhém čtení a tím
tento odstavec denního pořádku je vyčerpán.
Přistoupíme k odstavci
dalšímu, jímž jest
3. zpráva sociálně
politického výboru o vládním návrhu
zákona (tisk č. 1653) na změnu a doplnění
zákona o podpoře nezaměstnaných
(tisk č. 1694).
Zpravodajem jest pan kol. Johanis.
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Johanis: Velectěné
Národní shromáždění!
Nezaměstnanost je právem
vždy považována za velkou sociální
chorobu a již před válkou jsme velmi často
slyšeli stesky že právě otázce
nezaměstnanosti se věnuje pozornost poměrně
nepatrná. Zejména to byly schůze dělnické,
v zimních dobách, mimo to odborové organizace,
které vytýkaly již za Rakouska, že nezaměstnanosti
se poměrně nevěnuje tolik péče,
aby zejména podporování nezaměstnaných
bylo dokonale provedeno.
Je samozřejmo, pánové,
že válka otázku nezaměstnanosti přivedla
ještě do horšího stádia, a proto
také, jak je známo, naše státní
správa předložila již při počátku
naší zákonodárné činnosti
návrh, jak chorobu, jakou nezaměstnanost jest, léčiti.
Původní zákon,
jak je Vám známo, vyřídili jsme v
prosinci 1918, v platnost vešel 15. prosince 1919, a byl
v platnosti do 15. února 1919. Pak byl prodloužen
cestou zákona do 15. dubna a pak zvláštním
nařízením do 15. května. Na to následujícím
zákonem nestanovena žádná lhůta
a ministr zmocněn k zastavování podpor v
jednotlivých okresech. Dnes jest, pánové,
stav takový, že máme úplně zastavenou
podporu v 125 okresích a částečně
v 116 okresích. (Posl. Dubický: A co v německých
okresech?)
Pánové, já jsem
vám předložil ochotou p. referenta ministerstva
sociální péče, ministerského
rady Frice mapy, abyste měli přehled o tom, jak
jednotlivé okresy podporu dosud vyplácejí.
V okresech, označených na těch mapách
červenou barvou, jest podpora zastavena, kdežto v
okresích, které nejsou označeny červeně,
značí to, že se podpora dosud vyplácí
plně nebo částečně. (Posl.
Dubický: To jsou jen německé okresy!)
Co se týče německého území,
kdybychom snad chtěli úplně sdíleti
názor p. kol. Dubického, myslím, že
bychom křivdili německým okresům,
poněvadž již v minulých debatách
při změnách zákona bylo konstatováno,
že přece jen větší vyplácení
podpor v německých okresích vysvětluje
se jednak tím, že je tam více průmyslu,
jednak, že dělnictvo z temnějších
okresů nebylo tolik ve válce, a konečně,
že některé okresy byly zvláště
zamořeny, ale nicméně jest nesporno, že
domněnky, že německé okresy nešetří
republiky tak, jako okresy české, nýbrž
vyplácejí více, jsou oprávněny.
Ale, velectění pánové, jest přece
nutno posuzovati tuto otázku se stanoviska objektivního.
Pozoruhodna jsou data, pokud jsme
vypláceli podpory do června. Vlivem zaneprázdnění
zvláště berních úřadu
dostáváme data opožděně, dosud
jen data do června. Dle dat, která jsou opatřena,
bylo v červnu v Čechách 138.076 nezaměstnaných,
kterým se vyplatilo 17,821.346 K, na Moravě 20.397
nezaměstnaných, kterým se vyplatilo 1,679.068
K, a ve Slezsku 4.597 nezaměstnaných, kterým
bylo vyplaceno 443.864 K. Celkem tedy jsme měli koncem
června 163.070 nezaměstnaných, kterým
se za červen vyplatilo 19,944.278 K.
Tedy, pánové, podpory
vyplácené jsou dosud značné, ale jest
nutno říci, že dnes ani této číslice
nedosahují, poněvadž od června do října
je značný počet okresu, v nichž podpory
v celku nebo částečně byly zrušeny.
Zákon o podpoře v nezaměstnanosti
nabyl platnosti dne 15. prosince 1918, avšak demobilisační
výbory, kterým bylo svěřeno provádění
zákona, vstupovaly v život nestejnoměrně
v druhé polovině prosince 1918. Základem
statistiky mohou proto býti teprve výkazy za měsíc
leden 1919 a další.
Nápadný vzestup podporovaných
osob a vyplacených podpor v měsíci únoru
1919 v Čechách a na Moravě možno tím
vysvětliti, že teprve během ledna vešla
ve známost státní akce podpůrná
a že nezaměstnaní, mnozí neprávem,
počali této výhody ve větším
rozsahu používati.
Úhrn vyplacených podpor
klesal větší měrou, než počet
nezaměstnaných z toho důvodu, že volnost,
s jakou si z počátku demobilisační
výbory při poskytování podpor počínaly,
byla později omezována jejich vlastní zkušeností,
jednak dozorem, který vycházel z ministerstva sociální
péče.
Třeba dodati, že v připojených
tabulkách nejsou pojaty podpory, které někteří
průmyslníci sami vypláceli nezaměstnaným
dělníkům svých závodů
a které jim byly později státem nahrazeny.
V měsíci červenci
až říjnu t. r. byla výplata podpor v
nezaměstnanosti zastavena nebo omezena v té míře,
že dnes není v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku jediného okresu, v němž by byly
podpory vypláceny v původním rozsahu. V Čechách
a na Moravě vyplácejí se podpory téměř
toliko v krajích pohraničních, více
méně průmyslových, kdežto ve
větší části těchto zemí
jsou úplně zastaveny.
Pánové, zhorší
se stav však v zimě. My, kteří máme
co dělat s odborovými organizacemi, již dnes
tušíme, že podpory v nezaměstnání
pravděpodobně v měsících zimních
se zvětší, a to proto, že některé
odbory práce nebudou moci při nejlepší
vůli své pracovníky plně zaměstnati.
Mimo to kalamita uhelná, nedostatek benzinu a petroleje,
a i jiné okolnosti přispějí k tomu,
jak již dnes je vidět zejména u domácího
dělnictva, že nezaměstnanost se zhorší.
Tu nutno říci, že sociální bolák
společnosti, jak jsem to nazval při počátku
své řeči, nesporné dlouho ponese své
stíny a že i v dobách zimních, když
si přimyslíme, že dnes se provádí
demobilizace některých ročníků,
které 15. října měly býti demobilizovány,
když uvážíme, že ještě
do konce října budou některé ročníky
propuštěny, - musíme si býti vědomi,
že zákon v prosinci v Národním shromáždění
usnesený, několikráte pozměněný
a dnes reformovaný bude tím nutnější,
čím více bude prováděna demobilizace
a čím více budeme míti obtíží
takových, jako je otázka kalamity uhelné,
petrolejové a benzinové - tu nutno říci,
že státní správa novou osnovou chce
provésti radikální změny tím,
že chce, aby příště měla
jakési donucovací právo, aby také
některé podniky, zejména ty, které
by sloužily všeobecnému veřejnému
zájmu, byly prováděny. Bylo si totiž
často stěžováno, že mnoho prací
nouzových by se bylo dalo provésti v daleko větší
míře, než se dalo, a že nezaměstnanosti
se dalo čeliti jiným způsobem, než se
čelilo, kdyby se zejména silnic a jiných
podniků, které slouží všeobecnému
dobru, byly ujaly zejména orgány samosprávné
s tou pílí, jak to sdělávaný
zákon předpokládal. To se nestalo a na základě
toho státní správa navrhuje v nové
osnově, aby okresní správa politická
také mohla obcím, okresním zastupitelstvům
a okresním silničním výborům
uložiti, aby ony práce prováděly. Dává
jim ovšem právo, aby v případech, kdyby
šlo o určité obnosy - u obcí je to 50.000
K, u okresních zastupitelstev 250.000 K, - měly
právo z nařízení okresní správy
politické se odvolat.
Důležité ustanovení
v osnově, pánové, jest, které vyplynulo
ze zkušeností správy státní,
že se v § 2. stanoví, že, nezahájí-li
obec nebo okresní zastupitelstvo ve stanovené lhůtě
okresní politickou správou práce, jež
by bylo nutno vykonati právoplatně, z jiného
vlivu, že může okresní správa politická
případně jak jsme věc opravili v komisi,
obci nebo okresu tu práci naříditi. Pánové!
To jest ustanovení v osnově snad na pohled dosti
přísné, ale jak víme všichni,
ať již projíždíme nebo procházíme
kterýkoliv okres, myslím přece, že je
nutno, že státní správa musí
míti zájem, aby nezaměstnanosti čelila
a aby zejména čelila té snaze, aby někdo
vybíral od státu podporu, bral peníze, aniž
by konal za to užitečnou práci. Ovšem,
že lze toto ustanovení vítati a jistě
se také osvědčí. Ve výboru
to bylo zvláště oceněno a já,
pánové, zvláště vyzdvihuji tuto
okolnost, že nový zákon jistě provede
určitou reformu.
Státní správa
dle zákona se zavazuje, že tam, kde budou stavebníci
- myslí se obec, okres, případně jiní
činitelé, případně okresní
nemocnice - prováděti takovéto práce,
že za každou osobu, která by měla nárok
na podporu v nezaměstnání, přispěje
dvěma třetinami mzdy obvyklé v místě,
nejvýše však 6.- K denně, kterážto
podpora podle zákona z 10. prosince m. r. se nezaměstnaným
vyplácí, a státní správa očekává
od tohoto ustanovení, že jaksi tím bude podepřena
podnikavost a že jaksi tím stavebníci, kteří
budou uznávati za potřebno, v tom nebo onom obvodu
nebo okresu práce prováděti, že tímto
příspěvkem jaksi u nich podnikavost bude
podepřena a že zejména ovšem bude odstraněna
nechuť ku práci, na kterou si někde bylo právem
stěžováno. Někde ovšem byly věci
přehnány. Když jsem u té otázky
nechuti ku práci, jest nutno říci, pánové,
že všeobecně se dělnictvu jako třídě
vyčítá, že lenoší, že
chce bráti podpory, tato výtka však jest z
větší části jenom paušální.
Nechci jako referent a jako člen jednoho z největších
klubu, který má nejvíce s dělnictvem
jako třídou co dělat, říci,
že by se v dělnictvu nenašli jednotlivci, kteří
by nezasloužili pokárání. To my nijak
nepopíráme. Konstatovalo se však, pánové,
nejen ve výboru, ale i v tisku a máme na to mnoho
četných dokladů, že poměrně
vyplácení podpor resp. dobrodiní zákona
prosincového z minulého roku nejvíce využitkovávají
lidé, kteří s dělnictvem jako třídou
mají nejméně co dělat. Ve výboru
bylo konstatováno, že dcerka pana presidenta krajského
soudu v Chebu brala od prosince podporu a neměla tu odvahu,
jako dcerka vysokého státního úředníka,
jehož příjmy snad i při dřívějších
neupravených platech státních zaměstnanců
byly takové, že svou dcerku mohl uživiti, a přesto
přece jen měla odvahu podporu vybírati. Chci
konstatovati, pánové, jen tento fakt, abych připomněl
ještě jiné.
V Nuslích jest hostinský,
který s dělnictvem jako třídou neměl
co dělat. Ten provozoval živnost od platnosti zákona,
jest majitelem domu a měl tu odvahu, že se přihlásil
jako nezaměstnaný a podpora mu byla vyplácena.
(Vzrušení.)
Byl konstatován také
z obvodu nuselského třetí případ,
že jedna ze slečinek, která chodí v
národním úboru po pražských ulicích,
kde koho vítá, zejména, když různí
hosté přijíždějí do Prahy,
byla přihlášena na podporu v nezaměstnanosti
a brala ji. Před tím však nechala si vystavěti
falešné osvědčení, že dříve
měla práci, a brala podporu dotud, dokud demobilisační
výbor na toto zlo nepřišel. (Posl. Němec:
Jménem jmenovat! Výkřik: Svoboda, Nusle!)
Pánové, chci konstatovati, že ta jména
se právě zjišťují. Tyto tři
případy uvádím jako charakteristiku.
Abych dodal, - chci býti objektivní - že snad
i v dělnictvu jsou činitelé, kteří
tu a tam mohli vzíti práci a ne bráti podporu.