Čtvrtek 9. října 1919

Vážení pánové, žert stranou! Ale já nevěřím, že by nějaký separatismus na Slovácku u lidu uvědomělého, u lidu informovaného mohl existovati. Je to možné, aby uvědomělý Slovák chtěl míti vlast svou malou? Je to možné? Bylo by to ku prospěchu Slováka, rasy odpočaté, která dovede, jak dokázala celou řadou příkladů, pracovati při nejmenším jako my? Kdybychom to vzali od Kollára, Šafaříka k Štefánikovi, vidíme celou řadu vynikajících mužů, poměrně percentuelně početnější, nežli z našich vlastních řad. Je to možné, aby Slovák pěstoval separatismus, aby chtěl míti vlast svou malou, aby jeho vlast končila pod Tatrami? Není to v jeho eminentním prospěchu hospodářském a politickém, aby jeho vlast byla co možná největší? Nikdo nemůže bráti vážně separatismus. Ten zde není. Je tu několik lidí, kteří se snaží separatismus naočkovati z příčin sobeckých. Řeknu to ještě jinak. My nejsme ani zde přeorientováni. Slovácko namnoze jest orientováno maďarsky. Na druhé straně řeknu, že my u nás, v českých zemích, namnoze jsme ještě orientováni starorakousky nebo německy, jak tomu chcete říci. (Souhlas.) Zde by musilo býti zvláštní pole diskusse. My a vy nejsme ještě náležitě vyspělí, nejsme orientováni náležitě, a jest třeba, abychom se přeorientovali na jednu společnou základnu.

Vážení pánové! Jako závěrečný řečník jsem nucen několik slov říci i o Němcích. Spokojím se jen s těmi našimi domácími Němci.

Pokud se týče Němců neb Maďarů u nás, dlužno konstatovati jedno: máme československý stát, druzí národové ať Němci, ať Maďaři, jsou národnostními menšinami. Tak zvané "Deutschböhmen" mělo špatný kurs u nás již za starého Rakouska. Nikdo za starého Rakouska nikdy nepřipustil, že by kdekoliv v zemích českých mohlo "Deutschböhmen" býti vytvořeno, tím méně můžeme to připustiti my, o tom nemůže býti řeči, to není diskutábl. Menšiny jsou chráněny mezinárodní smlouvou, my jim jistě ochrany dopřejeme, půjdeme snad na cestě dobré shody ještě dále, již na základě krásného rčení Kollárova: "Sám svobody kdo hoden, svobodu zná vážiti každou. (Výborně! Potlesk.)

Rozhodnout dnes o tom, kdo má největší zásluhu ze zahraničních mocí o naše osamostatnění, o dosažení našeho konečného cíle, nechci. Až přijdou legionáři ze všech zemí domů a budou nám vypravovati, jak se ty legie kdy tvořily, pak snad řekneme, že především jsme díkem zavázáni všem těm státům, kde vzniklo embryo československého státu, kde vznikly legie. To byla Francie, to bylo Rusko, to byla Amerika, to byla Italie. (Výborně!) Potlesk.)

Jest třeba několik slov ještě k závěru říci vzhledem na náš poměr k Jugoslavii. Jugoslavie hrála v naší minulosti již před válkou důležitou úlohu. Již ve starém Rakousku šli s námi zástupcové Jugoslavie ruku v ruce. My jsme s nimi v posledních letech vstoupili do jistého poměru pobratimského, my jsme jim mnohým povinni, čeho jsme docílili a nikdy toho nesmíme zapomenout. My si také přejeme, aby Jugoslavie šťastně rozřešila spor jihoslovanský, spor srbsko-bulharský, ale jako se nechceme a nebudeme nikdy plést do sporu, řekněme polsko-ruského, tak myslím, že se nemůžeme plést do sporu jihoslovanského. Přáli bychom si z té duše, aby bratři slovanští jak na severu, tak na jihu se mezi sebou dohodli, ale jsou to suverenní státy a suverenní národové a my nikdy nemáme práva, abychom se do záležitostí jejich jakýmkoliv způsobem míchali, ani abychom jím udělovali rady, když k tomu přímo nejsme vyzváni. (Výborně!)

S celým světem tedy - to jest dáno celou politikou - budeme se snažiti, udržovati styky co nejpřátelštější. Budeme hledati především všechno, co nás pojí, ale při tom budeme spoléhati na vlastní sílu v tom přesvědčení, že vlastní síla spočívá především v disciplinovanosti a ukázněnosti československého tábora. Budeme-li silni, přirozeně budeme méně mluviti a více pracovati. Nebudeme nikdy hrozit, což je vždycky známkou slabosti, ale v čas, kdy nebude jiného vyhnutí, dovedeme silně uhoditi. Máme celkem všechnu příčinu ke spokojenosti. Když uvážíme, jaký osud zdál se nám býti přisouzen na počátku světové války, jak jsme se musili strachovati ještě v prvnich dobách války budoucnosti přímo hrozné, a když uvážíme, čeho jsme konečně docílili, musíme říci, že jsme ze všech účastníků světové války vyšli z toho ohromného světového zápolení v každém směru nejdůstojněji. A to nám věru prozatím může postačiti. (Výborně! Hlučný potlesk. Řečníku se blahopřeje.)

Předseda (zvoní): Řečnická listina je vyčerpána, rozprava o výkladu ministra věcí zahraničních dra Beneše je skončena.

Podle § 67. j. ř. jest debatu o prohlášení ministerském zakončiti hlasováním, schvaluje-li Národní shromáždění prohlášení, čili nic.

Přistoupíme k hlasování.

prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Prosím členy Národního shromáždění, kteří schvalují prohlášení pana ministra zahraničních věcí, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. Prohlášení pana ministra zahraničních věcí jest schváleno. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Tím jest prvý odstavec denního pořádku dnešního vyřízen. Přistoupíme k dalšímu odstavci, jímž jest

2. zpráva finančního výboru o vládním návrhu zákona, jímž se zavádí daň ze zapalovadel pro Slovensko, tisk 1655.

Zpravodajem jest pan kol. Rudolf Pilát. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj post. Rudolf Pilát: Velectěné Národní shromáždění!

V Čechách, na Moravě a ve Slezsku byla zavedena ze zapalovadel daň ze dne 29. srpna 1916 č. 278 ř. z. Tato daň činí u zápalek 2 h z každé normální krabičky s obsahem do 60 kusů, nebo do 90 kusů zápalek a daň ze zapalovačů 50 h, 1 K a 3 K z kusu podle váhy.

Tato daň dosud nebyla zavedena na Slovensku a tím vznikají nesnáze nejen pro finanční zprávu, nýbrž i pro obchod se zápalkami. Vzhledem na stanovené nyní hranice je na Slovensku té doby 6 továren na zápalky a sice v Báňské Bystřici, Ružomberku, 2 továrny ve Velké Byči, v Žilině a Trnavě. Jejich výroba ovšem nestačí k úhradě tamní spotřeby.

Přes to z valné části dovážejí se ze Slovenska zápalky do zemí ostatních, zejména do přilehlých částí Moravy, aniž byly zdaněny, poněvadž továrny na Slovensku využívají své značné výhody proti ostatním továrnám k tomu, že nabízejí své nezdaněné zboží. I když se nepřihlíží k tomu, že při nynějším stavu uniká státu značný zisk, je v zájmu jednolitosti československé republiky nejvýš nutno, aby zákon, který jest dosud v platnosti pro Čechy, Moravu a Slezsko, byl též platný pro Slovensko.

Finanční výbor se radil o tomto zákonu a navrhuje Národnímu shromáždění, aby navržená předloha byla přijata ve znění vládou navrženém.

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena.

Přistoupíme k hlasování.

Prosím pány o zaujetí místa. (Děje se.)

Míním dát hlasovat o celém zákoně najednou, poněvadž má pouze 3 paragrafy a žádný pozměňovací návrh nebyl učiněn. Námitek proti tomu není.

Kdo souhlasí s §§ 1., 2. a 3. zákona, jak je obsažen ve zprávě finančního výboru, jakož i s nadpisem zákona a úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen v prvém čtení. Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. Rudolf Pilát: Ne.

Předseda: Není tomu tak. Textové změny nejsou žádné?

Zpravodaj posl. R. Pilát: Nejsou.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvém čtení, i ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen i ve druhém čtení a tím je druhý odstavec denního pořádku vyřízen. Přistoupíme ke 3., jímž je

3. Zpráva finančního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1042), jímž se mění zákon ze dne 9. března 1897, ř. z. č. 195 o dani z tržby cenných papírů (tisk č. 1656). Zpravodajem je p. kol. Rudolf Pilát. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Rud. Pilát: K zapravování daně z tržby cenných papírů byly u nás zavedeny svého času zvláštní kolky, které se lišily od všeobecných běžných kolků. Vláda byla současně zmocněna, aby povolila peněžním ústavům, jakož i osobám, jež o to zažádají, aby tato daň byla zapravována přímo. Dělo se to ve zvláštních rejstřících, kde se daň tato zapisovala, a kolky ty se odváděti pak nemusily. Tento způsob přímého zapravování daně stal se postupem doby téměř pravidlem, tak že spotřeba zvláštních kolků pro daň z tržby cenných papírů klesla na minimum. Činila na př. v létech 1914 až 1918 v Čechách průměrně ročně 27.140 kusů v ceně 28.390 K.

Poněvadž by při této nepatrné spotřebě výroba zvláštních kolků republiky československé pro daň z tržby cenných papírů spojena byla s nepoměrně značným nákladem výrobním a zřetel statistický ustupuje do pozadí, doporučuje se, aby se od vydání zvláštních kolků pro daň z tržby cenných papírů upustilo.

Finanční výbor radil se o tomto vládním návrhu a doporučuje, aby zákon z 9. března 1897 ř. z. č. 195 o dani z tržby cenných papírů byl v navrženém znění schválen.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování.

Poněvadž také tento zákon má pouze 2 články a žádné pozměňovací návrhy učiněny nebyly, budeme hlasovati o věci v celku. Námitek proti tomu není. Kdo souhlasí s čl. l. a II. zákona, jakož i s jeho nadpisem, prosím, aby povstal. (Děje se).

To je většina. Zákon je schválen v prvém čtení.

K druhému čtení si pan zpravodaj nepřeje slova?

Zpravodaj posl. Rud. Pilát: Nikoliv.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, také ve druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je přijat také ve druhém čtení a tím je 3. odstavec denního pořádku vyčerpán a přistoupíme ke 4., jímž je

zpráva kulturního výboru o návrhu člena Národního shromáždění dra. o. Srdínka a soudr. (tisk č. 1515), aby vydán byl zákon o zřízení fondu k vybudování a udržování "Akademického domu v Praze" (tisk č. 1654).

Zpravodajem jest p. kol. dr. Srdínko, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Srdínko: Slavné Národní shromáždění!

S upřímnou radostí ujímám se slova, abych podal zprávu z kulturního výboru o záležitosti, která po více jak čtyři desítiletí byla tužbou nejen českého studentstva, ale i celé české veřejnosti. Sociální potřeby studentstva jsou veliké a ve věcech těchto byly podány zde v Národním shromáždění celkem tři návrhy. První návrh dr. Masarykové, dra Hajna a dra Lukavského kryje se v zásadě s pamětním spisem "Svazu českoslovanského studentstva". Návrh tento jest však pouze všeobecný. Protože z tohoto návrhu nebylo možno, aby studentstvo mělo přímo hned nějakého zisku, bylo zřejmo, že jest třeba vyjmouti některé věci z tohoto všeobecného návrhu a zvláště formou jinou, ve formě osnovy zákona projednati a předložiti ji slavnému Národnímu shromáždění ke schválení. Dovolil jsem si proto podati návrh, aby z prostředků státních byl zřízen fond, ze kterého by byl zřízen a udržován Akademický dům v Praze.

Nedostatky zdravého, vábivého prostředí dolehly na českou mládež studující již více, jak před 40 lety. Myšlenka, dáti studentstvu Akademický dům, vznikla již v letech sedmdesátých a r. 1874 byl založen k tomu cíli Spolek pro vystavění Akademického domu. První valná hromada konala se na radnici staroměstské 27. června 1875. Od té chvíle bez únavy a oddechu pracoval spolek, aby došel cíle, totiž aby mohl vybudovati Akademický dům. Po dlouhých letech šetření podařilo se mu, že r. 1895 mohl koupiti ve Spálené ulici dům "U římského císaře", který r. 1902 byl upraven v dnešní provisorium. Jak toto provisorium vypadá, zajisté jest známo velké většině pánů členů Národního shromáždění. Ani po stránce hygienické, ani po stránce kulturní, ani po stránce společenské a esthetické toto provisorium Akademického domu ve Spálené ulici naprosto nevyhovuje. Do dnešního dne podařilo se Spolku pro vystavění Akademického domu celkem nastřádati jmění asi 300.000 K. Uvážíme-li podmínky zdražení stavby, vidíme, že by obnos tento sotva stačil na opatření stavebního místa dostatečně rozlehlého a že by ku vlastní stavbě nemohlo dojíti ani za řadu dalších desetiletí.

Vzhledem k tomu uznal kulturní výbor potřebu, aby Národní shromáždění dalo zákonitý základ Akademickému domu, a předkládá dnes slavnému Národnímu shromáždění ke schválení návrh, aby z prostředků státních byl povolen obnos 5,000.000 K, kterým by byl tento Akademický dům zajištěn tak, aby se stavbou se mohlo co nejdříve - snad již příštího roku - započíti. (Výborně!) Slavné Národní shromáždění, celá situace otázky stavby Akademického domu skutečně jest taková, že jest patrno, že pouze cestou zákona lze Akademický dům zajistiti. Dlouholetá svépomoc nestačí na dalekosáhlé požadavky, neboť poskytuje úhrad jen nepatrných a dočasných. Československá veřejnost neujímá se studentstva českého ani do té míry, aby náš student nemusil záviděti pražskému studentstvu na školách německých. To jest patrno nejlépe z toho fakta, že Spolek pro vystavění Akademického domu za celých 45 roků nemohl přikročiti vlastně ke stavbě. Co schůzí bylo za celou tu dobu! Tak zvláště r. 1910 konala se velmi významná schůze v sále Plodinové bursy, kde mezi jinými řečníky mluvil též nynější náš president republiky profesor Masaryk. A ten pravil: "Každá idea a nejideálnější snaha jest konec konců při provádění též otázkou finanční. Idealismus tedy jen nestačí a třeba peněz." A tyto peníze máme dnešním usnesením zajistiti studentstvu, aby se dočkalo v nejbližší době Akademického domu.

Přimlouvám se tudíž vřele za přijetí osnovy zákona, kterým se na stavbu Akademického domu povoluje částka 5,000.000 korun, tak, aby se stavbou se mohlo započíti v příštím roce. Schválení této osnovy zákona bude nejkrásnějším uvítáním těch více než deseti tisíc našich studentů, kteří v těchto dnech se sjíždějí po prázdninách do Prahy na vysoké školy. (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP