Úterý 7. října 1919

Shodli jsme se na tom, že uděláme cílem svým pronikavou úpravu existenčního minima státních zaměstnanců do budoucna. Již dávno, řekl bych, přesvědčeni jsme všichni o tom, že nikdy již nevrátíme se na staré předválečné ceny životních potřeb, ba že nejméně ještě jednou tak draho budeme všichni platiti životní potřeby i potom, až přijdou normální doby. Toto přesvědčení jistě již dávno opanovalo nás všechny, a to jsme si také jaksi postavili za maximu.

Kdyby bylo možno průměrně aspoň o těchto 100 proc. zvýšiti existenční minimum státních zaměstnanců, pak jistě by tomu státní zaměstnanci rozuměli, a kvitovali by tuto péči tím, co stát od nich žádá a žádati musí, totiž zvýšeným pracovním výkonem. Seděli jsme celé týdny v anketě všech organisací státních zaměstnanců, pro všechny jsme měli sluch, všichni měli možnost, účastniti se na této práci a tuto účast také bohatě využitkovávali. Celá odpůldne až do noci vyseděli jsme, abychom se rozešli a znovu zase sešli a začali tam, kde jsme posledně přestali.

Konečně je před námi hotový elaborát. Co se jeví v něm? Jeví se v něm, že ono 100% zvýšení existenčního minima bylo dosaženo. Ne dosaženo tak, jak zněly některé návrhy: zvýšení buď základního platu o 100%, nebo zvýšení drahotního přídavku o 100%. Tomu neštěstí jsme se vyhnuli. 100% je hezké slovo a také demokratické, když se řekne 100%, každému stejně, ale dejte ve dnešních poměrech služebníku 900 k, dejte úředníku 6000 k, to je 100% - to je ale čin, který teprve způsobí takové pobouření mezi personálem, jaké nikdy nebudeme s to uklidniti. To se na štěstí nestalo. Pravda je, že jsme v našem návrhu tu a tam šli přes těch 100% a snad docela, ovšem jenom v jednotlivých případech, maloučko pod 100%. Ale uvidíte všichni ti, kdož jste nepřijímali tohleto rozdělení, řekl bych, s úplným uspokojením, uvidíte, že jsme vykonali dobrý čin, když jsme dali tam, kde je největší bída a největší nouze, třeba i o 200% více a když jsme dali přes to velice značnou částku nahoře, kde nebyla přece ta bída tak veliká, jako byla dole. Uvidíte, že tímto získáme velmi mnoho a že ten nepoměr mezi zřízencem, úředníkem, nižším úředníkem, vyšším úředníkem přece jenom bude hodně zmírněn.

Teď byly stanoveny nové tabulky, kde jsme k základnímu platu každé tabulky připočítali 1200 k; ať to je služebník, ať podúředník, ať dělník, ať úředník, každý dostane svých 1200 k. To je t. zv. nivelisace, nivelisace, která se neobjevila nakonec tak, jak byla vykládána, nýbrž, kterou § 4. původního návrhu velice oslabil a učinil přijatelnou i pro ty, kdo do poslední chvíle stáli proti.

Když si vzpomenete, že byly poměry státních zaměstnanců takové, že na př. sluha měl začátečního platu 900 k a 360 k příbytečného, tedy celkových 1260 k, na které musil dříve 5 a mnohdy 10, 15, 20 roků čekati, než je dostihl, dovedete si představiti, co to znamená 1260 k do dnešních poměrů, i když zde byl drahotní přídavek! Kde má býti vzata chuť k práci za tento základní plat? My teď říkáme: základní plat jest 2100 k pro sluhu a 1050 k místního přídavku, čili 3150 k - proti 1260 kor. To již jest přece jen základna, o které jest možno říci, že může po snížení cen životních potřeb v době normální tvořiti existenční minimum malého člověka.

U úředníků zvyšujeme základnu ze 1600 k na 2800 k a příbytečné asi ze 450 k na 1400 k místního přídavku. Tedy místní přídavek se tvoří ze starého aktivitního přídavku, případně příbytečného, ruší se jako příbytečné ze známých a pochopitelných důvodů, zavádí se jako místní přídavek a dělají se současně třídy pro příští zařadění různých míst.

Veliký čin, který nám nezapomenou zaměstnanci, vdovy a sirotci po nich na dlouhá desítiletí, vykonali jsme přijetím § 5. článku lI., ve kterém se praví, že do základu pro vyměření pense pobírá se plat a 5% pražského místního přídavku. Jaký jest to čin, chtěl bych ukázati jen na jednom konkrétním čísle. Minimální pense pro vdovu po zřízenci tvořila dodnes 400 k, po úředníku 800 k. Minimální, tedy nejnižší pense příště činí pro vdovu služebníka asi 1100 k, pro vdovu úředníka 1400 k. Ostatně tyto věci budou ještě zvláště vyřízeny, ale pro jistotu byla vzata do § 5. platnost nové základny pensí od 1. září.

Když procházíte zákon sám, nalézáte, že byly činěny určité výminky proti dnešnímu systému ustanovovacímu. Chci tu jednu výminku zvláště označiti, aby netvořila základnu pro novou trpkost těch, kdož také žádali, a jichž žádostem nemohlo býti vyhověno. A sice ve čl. III. § 1. se praví, že pro úředníky u horních úřadů skupiny A, kteří s úspěchem vykonali předepsaná studia právnická a montanistická, platí pro časový postup v IX. a VlIl. hodnostní třídě lhůta čtyř a v VII. hodnostní třídě lhůta pěti let, totiž lhůty sníženy vždy o jeden rok. I jíní to žádali, kteří mají nárok přijíti do skupiny A, nebylo však možno tomu vyhověti, prostě proto, poněvadž by to bylo prolomením zásady. Jenom zde bylo možno vyhověti proto, poněvadž se opírá vyhovění o dvojí vysokoškolská studia.

K § 2. čl. III. jest podán návrh, který bude ještě ohlášen. Měli jsme současně k luštění velmi obtížný úkol. Až dosud se totiž konaly veškeré úpravy státních zřízenců tím způsobem, že se stanovilo datum a od tohoto data měla ona úprava platnost. Tím jsme přicházeli do těch poměrů, ve kterých dnes se nalézáme, totiž že stálé úpravy měly za následek, že staří zřízenci nalézali se téměř stále a stále na začátečním platě. A vždycky jenom takovou novou úpravou jsme způsobili obrovskou trpkost v řadách starých zřízenců, kteří nám vytýkali: "Ale to je zase pro ty mladé, ale pro nás se nedělá nic". To byla těžká otázka k vyřešení. Nějaká zpětná platnost ke všem těm nespravedlnostem, nějaké vyrovnání všech těch křivd, spáchaných na státních zaměstnancích, jest věcí naprosto vyloučenou.

Neexistuje člověk, a kdyby byl sebe vtipnější personalista, aby nám mohl podati návrh, jakým způsobem bychom vyřídili otázku plného vyrovnání starých křivd v poměru státních zaměstnanců. Nalézti zde jednak v rámci dané možnosti, jednak v celém chaosu té spleti otázek cestu, jak bychom ty staré státní zaměstnance uspokojili, jest holou nemožností. Nesmíme zapomínati na jedno: Sta - a ony to budou tisíce a tisíce - státních zřízenců, čekají na tuto úpravu, aby se mohli odebrat do pense. Jsou to lidé, pro něž je dnes zaměstnání hotovým martyriem, kteří jdou do zaměstnání jenom proto, poněvadž čekají, že z nové úpravy přece jenom pro ně poskytnuta bude taková kvota pense, aby mohli býti živi. Měl jsem náhodou před několika dny před očima opravdu drastický případ. V Olomouci starý revident, člověk, který se bez hole nemohl postaviti, nemohl kroku udělati, nutil se do služby jenom proto, aby dočkal se nové úpravy - a pak půjdu, říkal! A ta tragika osudu! Ačkoliv je úprava platnou od 1. září 1919, ten člověk 2. září na cestě do služby padl pod vlak a kola mu ujela hlavu. Ten člověk byl 69 roků stár, sedřený z té staré státně zřízenecké bídy, sotva mohl na nohy a myslel, že se dobelhá až k provedení této úpravy, aby mohl pak jíti do pense. To jest jeden případ z tisíce tisíců případů, které nám musely tanouti na mysli, a my jsme nemohli podati tomuto slavnému shromáždění návrhy zákona, aniž bychom měli na mysli, co tomu řeknou staří zaměstnanci, co tomu řeknou všichni ti, jichž celá životní naděje zkoncentrována jest na tom činu, který dnes stojí před rozhodnutím Národního shromáždění.

Našli jsme zde cestu, myslím jedinou cestu, která byla. Řekli jsme: Dobře, dnes jsou tabulky, dnes jsou stupně. My konstituujeme nové tabulky a nové stupně, postavíme je vedle sebe a zkusíme, zdali by nebylo možno, staré státní zaměstnance, když již ne podle ztrávených let, tedy podle dosažených stupňů do nejnovější pragmatiky a nejnovějších ustanovení přeřaditi dotyčného z toho stupně, který má dnes, na týž stupeň nové pragmatiky. Dělali jsme zkoušky. Přiznám se dnes, a myslím, že ten okamžik jest k tomu nejvhodnější, že když jsme toto srovnání učinili a když jsme tak ideálně ty staré naše veterány přeřadili do nových stupňů, že jsme ztratili všechnu odvahu mysliti, že by se to dalo provésti. Museli jsme znovu a znovu počítati, abychom si uvědomili a se utvrdili o tom, že je to sice veliká věc, ale že nelze ani jinak, neboť bez tohoto přeřadění by neznamenala celá nová úprava poměrů pro staré zaměstnance téměř ničeho. Jsme povinni těmto lidem toto přeřadění poskytnouti a ono jest obsaženo ve článku IV.: Každý zařaděn bude do toho stupně, kterého dosáhl a my máme případy, - člověk přece jen zůstává i v politickém životě člověkem, aspoň v nestřežených chvílích - že počítáme, počítáme a teprve teď vidíme, co velikého jsme udělali. Vidíme, že lidé, kteří nemohli jít do pense, kteří musili tak dlouho chodit do služby, až zůstanou na té koleji ležet, až zůstanou v tom úřadě ležet, že ti lidé dnes už do pense mohou jít, poněvadž by byli šli s 1100-1200 K a dnes půjdou do pense s 3000-3500 K.

Velkou otázkou byla také otázka tak zvaných praktikantů státní služby. Já myslím, slovo "skandál", které tisíckrát bylo opakováno, když se mluvilo o auskultantech, o praktikantech, o té praktikantské mizerii, je slabé. To slovo skandál slyšeli jsme tisíckrát, a on to také skandál byl. Projdi, hochu, vysokoškolská studia - a pak dostaneš 50 K měsíčně, anebo nedostaneš tolik a tolik měsíců vůbec nic, a může tě maminka živit a šatit; a když jsi živil maminku ty ze soukromého vyučování, které jsi přes den konal, dobře, hochu! Pak jdi do úřadu, služ vládě, a večer, až nebudeš moci z místa, najdi si nějaké večerní vyučování. Maminka nemůže čekat totiž, co ten stát na ní žádá, nemůže již dát. Nemůže ještě ke všemu, co s tebou prodělala, ještě celý rok počkat, než jí přineseš domů tolik, aby si mohla koupit brambory. V této otázce byl učiněn také konec, ovšem zase v té míře, jak bylo možno, ale v míře velice nepoměrné k tomu, co až dnes bylo údělem těchto lidí. Je totiž ustanovení v čl. V. § 1., že každý z těch praktikantů zařaděn bude do nejnižší hodnostní třídy svého stavu, a když druhým rokem složí tu předepsanou zkoušku atd., bude jmenován definitivně, resp. není-li to možno, vstoupí do plného platu i s místním přídavkem. Tedy zde byl učiněn opravdu veliké nespravedlnosti konec.

Těžká otázka byla při otázce provedení postupových lhůt, resp. platových úprav profesorů na novou úpravu, kde bienálky a trienálky hrají velkou roli, zvláště bienálky. Tam ty kvinkvenálky byly tak renitentní, že se žádným způsobem nechtěly nechat vtlačiti do nového postupového schematu, ale konečně bylo i to překonáno v dohodě se zástupci stavu profesorů, tak že se dá očekávati, že i ti budou uspokojeni tak, jak byla převedena pětiletí na dvou- a tříletí.

Kontaktně k tomuto novému odměňování bylo také zvýšení platu za hodiny přes čas, resp. hodiny zvláštního vyučování atd. v § 15.

Dále jest nutno výslovně poukázati na článek X. Veliká většina státních zaměstnanců nespadá pod zákon z 25. ledna r. 1914. Jejich poměry byly upravovány dosud cestou nařizovací, a bylo nutno pro tyto zaměstnance v duchu zákona stejným způsobem upraviti poměry. Na to myslí článek X., který o těch věcech mluví.

V konkrétním bych měl ještě jednu velice důležitou věc. Je to věc dělníků. Pro dělníky přijato bylo ustanovení nejenom o provedení vyrovnání ve mzdách podle vzoru vyrovnání platů definitivního personálu, ale v § 6. rámcového návrhu bylo ustanoveno, aby po 10 letech každý dělník jmenován byl definitivním. Jak tyto věci budou praktikovány, jest otázkou nejbližší budoucnosti, ale my chceme věřiti, že se vyjde vstříc našim požadavkům po té stránce do té míry, aby opravdu duchu zákona tak, jako pro ostatní zaměstnance, vyhověno bylo i pro zaměstnance v poměru dělnickém.

Navrhuje se celá řada resolucí, které jsou obsaženy v důvodové zprávě a o kterých má býti také hlasováno. K tomu jest nutno připomenouti, že v resoluci na str. 16. na př. původně bylo ustanoveno, že sem náleží také montanní dělníci, báňští dělníci, pak se však ukázalo, že tam jsou poměry upraveny kolektivní smlouvou. My bychom byli velice rádi, aby tito dělníci měli z tohoto zákona výhodu, když ne již jinak, tedy aspoň po stránce starobního a invalidního pojištění, aby konečně byli vyňati aspoň ti, kteří jsou ve státních podnicích, z bratrských pokladen, kde sice renta má býti zvýšena, ale přece jest absolutně nedostatečná, uvážíme-li, že má býti z 200 K zvýšena na 600 K ročně. Sem nutno ovšem poznamenati, že po té stránce budeme musiti také jednati i o dělnících v tiskárnách státních, tedy ve státní tiskárně a knihoskladě státním, kteří mají své starobní pojištění a platové poměry upraveny cenníkem, tedy také kolektivní smlouvou, ale jejichž starobní a invalidní poměry jsou naprosto neupraveny. Budeme musit u všeho tohoto dělnictva počítati s tím, jakým způsobem se jim započítá těch 900 K, které musí na drahotní přídavek dostati veškeří státní zaměstnanci, tedy i veškeří dělníci státní.

Důležitou věcí jest také otázka kancelářských officiantů, kterou bylo nutno pojmouti do resolucí, a to také proto, poněvadž tito nezařazení nepodléhají dosud zákonu, v tomto případě zákonu ze dne 25. ledna 1914. Pro ty souhlasně se zákonem byly v důvodové zprávě stanoveny nové stupně platové s místními přídavky a bude s nimi jednáno tak, jako s úředníky a zaměstnanci ostatními.

Jest ovšem veliká otázka, jakým způsobem všechny tyto náklady, kterých tato úprava bude vyžadovati, budou kryty. Myslím, že nevyhlašuji žádnou tajnost, když řeknu docela otevřeně: "My jsme si byli vědomi těch obrovských sum, které provedením tohoto zákona narostou, ale my jsme si nebyli docela vědomi, jak budou kryty. Jen jedno přesvědčení jsme měli: že bude tímto slavným shromážděním pochopeno, že tu nebyl udělán žádný čin nějaké lehkomyslnosti, nějakého marnotratnictví, nýbrž že tento obnos musil býti dán pro záchranu státu, musil býti dán pro urovnání poměrů ve správním aparátu státu, že nebylo možno se jinak obejíti. Tento náklad, krátce, musil býti učiněn pro vnitřní výstavbu státu a bude musit býti nalezena také pro něj úhrada. Ovšem máme slovo státních zaměstnanců, - a nemáme příčiny jim nevěřiti - že když opravdu vláda přichází a poskytuje jim nejen slovy, ale i činem opravdu velikou, silnou pomoc do života, že tuto pomoc budou okamžitě kvitovati ze všech svých prostředků co možným zvýšením pracovní výkonnosti, zjednodušením práce, co možným odstraněním byrokratismu z úřadův a všech těch jiných nepěkných průvodů války, které tolik hlodaly na správním aparátu tohoto státu i států jiných. Nemáme příčiny, nevěřiti tomu, proto, poněvadž máme pevné přesvědčení, že jakmile zítra, pozítří bude zákon venku, jakmile bude konec té nejistoty o tom, bude-li všechno zákonem, nebo nebude-li to zákonem - mám přesvědčení, že každý z těch lidí si sedne, bude počítat a, když vypočítá efekt, který pro něho z tohoto zákona vypadne, - promiňte, budu mluviti docela vulgárně - pak by musil býti opravdu mizernou povahou, aby nepochopil, s jakou láskou mu vychází v tomto případě zákon vstříc, aby nepochopil, že za takový čin jest určitá povinnost mravní, povinnost charakteru, aby vykonal se své strany při nejmenším aspoň tolik, co stát ve svých těžkých finančních obtížích vykonal nejdříve naproti němu. (Výborně!) To očekávám, očekávám to nejen, řekl bych, z toho povšechného názoru o věci, ale ti všichni, k nimž tento zákon bude zítra, pozítří mluviti, ti všichni jsou ponejvíce otci rodin, ti všichni ponejvíce jsou lidé zkrušení bídou a nouzí ve svých rodinách a není sporu o tom, že bude takový výpočet: "Rodina je zachráněna, já mohu počítati s tím, že z toho nejhoršího jsem se dostal, tedy ku předu, k další výchově mých dětí, já je zachránil pomocí státu, tu nemohu našemu státu, proti němuž jsem do poslední chvíle runcal, že nic nedělal a že ta bída tu zůstala - nic odpírati, když tento stát odhodlal se nyní k činu, kterým zjednána bude pomoc."

Nevěřím, že po takovém, přímo živelném uvolnění, k němuž musí v nitru každého jednotlivce dojít, by se našli lidé, kteří by nekvitovali ten čin státu, ten čin zákonodárného shromáždění, opravdovým splněním toho slibu, který nám dala anketa, a že státní zaměstnanci v případě splnění tohoto zákona opravdu nevykonají, co na nich leží, aby správní aparát této říše vybudován byl pro dobu potřeby, pro dobu nutnosti.

Připomínám ku konci docela stručně: Přes všechny výhody, přes všechnu velikost úpravy poměrů, která jest obsažena v tomto návrhu, přes to, že poměry státních zaměstnanců jsou v nižších kategoriích o 180, 160, 150% zlepšeny - na existenčním minimu - přes to přese všechno mám za povinnost, jménem těchto státních zaměstnanců prositi toto slavné shromáždění, aby nezůstalo jenom při tomto činu, poněvadž, nedojde-li v době nejblíže příští k pronikavému snížení cen životních potřeb, byl by tento čin zase jenom z většího dílu ranou do vody. To jest druhý úkol, který na nás čeká, máme-li zachrániti situaci, a já věřím na konec, že přece jen tak, jako tento skoro nemyslitelný, neuvěřitelný úkol podařilo se nám vykonati, že se nám podaří vykonati i úkol druhý, že tím postavíme naši republiku beze sporův o bolševismus, beze sporu o monarchismus, o všecky ty věci, které běhají v různých zprávách, na základnu, ze které opravdu vyroste v stát, který bude mít respekt Evropy a celého světa. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Předseda: Došel mne návrh člena N. S. dra Gustava Mazance na škrtnutí § 2., čl. III. předlohy, který má toto znění:

"Poněvadž v dosavadních ustanoveních služebních jest § 2., čl. III. této osnovy zákonné obsažen a v praksi ho i používáno, navrhuji, aby celý tento paragraf 2., čl. III. byl škrtnut a podrobnější jeho případné vymezení ponecháno do příští pragmatiky".

Návrh tento jest opatřen dostatečným počtem podpisů a jest předmětem jednání. Uděluji slovo přihlásivšímu se o ně panu ministerskému předsedovi.

Ministerský předseda Tusar: Slavné Národní shromáždění!

Před odchodem Národního shromáždění na letní prázdniny slíbila vláda zástupcům organisací státního zřízenectva, že po letních prázdninách předstoupí před Národní shromáždění s osnovou, která by přáním jejím vyhovovala, a že půjde ve snaze, vyhověti jejich požadavkům, až k mezím možnosti. Vláda uznala, že znehodnocením naší měny, rostoucí drahotou, jest nutno pro státní zřízence vykonati vše, co se vykonati dá. Jsme pamětlivi slov našeho velikého presidenta, že základem demokracie jest dobrá administrativa, nositelem pak administrativy jsou lidé, jsou ti zřízenci a úředníci. Chceme-li, aby ti spokojeně pracovali, jest povinností státu, aby pro ně učinil, co v silách státu jest. Pánové, z předlohy, která jest dnes v Národním shromáždění, o které máte dnes rozhodnouti, vidíte, že šli jsme snad až tak daleko, že mohlo by se namítnouti proti té předloze, že rozpočet státu, jehož finance jsou v nepříliš utěšeném stavu, bude snad předlohou touto až příliš zatížen. Vzdor tomu však ale ve vládě jsme vyslovili s touto předlohou souhlas a byli jsme vedeni hlavně následující úvahou:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP