Deputace organisací státního
zřízenectva, která se dostavila do ministerské
rady, jednala s námi o požadavcích státního
zřízenectva, a ujistila nás, že v tom
případě, bude-li jim vládou a Národním
shromážděním vyhověno, že
zaručují a zavazují se, že se postarají
o to, aby státní zřízenci napnuli
všechny své síly, a aby vzorným konáním
svých povinností odměnili se státu
za to, že jim vychází vstříc.
My, vážení pánové, dnes před
odhlasováním považujeme za svou povinnost -
a činím tak dnes jménem vlády z tohoto
shromáždění ven k státním
zřízencům všech kategorií - považujeme
za svou povinnost, se k nim obrátiti a na tento závazný
slib, který nám byl učiněn, je upozorniti.
(Výborně!) A já očekávám
jménem vlády, a mám zajisté to právo,
abych to očekávání vyslovil i jménem
celého Národního shromáždění,
(Výborně!) že státní zřízenci,
bez ohledu na kategorie, postarají se o to, aby tam, kde
různé nedostatky v naší veřejné
správě snad jsou, aby byly v nejkratší
době zlepšeny a aby státní zřízenci
ve vykonávání svých povinností
napjali všechny síly.
Pánové, mnohé
a mnohé se nám jistě na naší
veřejné správě ještě stále
nelíbí. Bylo by krátkozrakým od nás,
kdybychom si líčili poměry jinak, než
jsou. Nechci napadati, nechci na naše státní
zřízence útočiti, poněvadž
vím, že jsme převzali stát od Rakouska
v naprostém rozvratu. Vím, že mnohé
ty věci, které nás neuspokojují ve
veřejné správě a ve státních
podnicích, jsou ještě nevyléčitelnými
chorobami, které jsme převzali od starého
státu. Ale, pánové, pomalu budeme slaviti
jednoroční trvání republiky, a tu
jest již nejvýš na čase, abychom se těch
starých zlořádů energicky zbavili.
(Výborně!) Není možno, aby ve
státních podnicích, ve státních
úřadech stále rostl takovým ohromným
způsobem počet zaměstnaných. Jest
nutno, aby počet jich zbytečně a nad potřebu
zvyšován nebyl, jest potřeba, aby každý
vzorně konal svou povinnost, (Výborně!)
a jen tak, když každý tak bude činiti
a když zejména státní zřízenci
budou také pracovati k tomu, aby jejich dobrá pověst
byla co nejlepší, aby veškerým těm
pomluvám o korupci, o různých těch
zlořádech byl učiněn konec, a když
ty jednotlivce, kteří by se něčeho
takového dopustili okamžitě sami odevzdají
tam, kam takoví lidé, kteří něco
podobného páší, patří,
jen takovým způsobem dojdeme tam, kde chceme všichni
býti. (Výborně!)
Pánové, nevyjímám
z toho žádnou kategorii. Jest příliš
mnoho stesků, žalob a bolestí. Volá
se každou chvíli na vládu, aby vláda
ukázala pevnou ruku, aby vláda tam neb onde zakročila.
Řeknu zcela otevřeně, že jsme dělali,
co jsme mohli, ale vždycky jsme ještě při
tom mezi sebou pravili: Dokud neupravíme státním
zřízencům radikálně jejich
poměry, do té doby nemůžeme také
tak příliš radikálně zakročiti.
Ale nyní přišla
ta chvíle, kdy musíme žádati bezpodmínečně
konání povinnosti. (Výborně! Potlesk.)
A to žádáme od
posledního výhybkáře na dráze,
až do sekčního šefa. (Výborně!
Potlesk.)
Obracím se, pánové,
od zřízenců, od dělníků,
k našim státním úředníkům.
My máme úřednický sbor přímo
výtečný, my máme v našem úřednictví
síly prvého řádu a kvalifikované
tak, jakých jistě hned tak žádný
stát v Evropě nemá, výborné
odborníky, výborné pracovníky. Co
nám chybí, jest snad dosud to, že ten náš
celý systém pracovní nedovedli jsme si ještě
demokraticky a republikánsky upraviti, ještě
to chodí v našich úřadech trochu moc
po rakousku, totiž pomalu a s velkým šlendriánem.
A pod tím právě ti nejschopnější
lidé v našem byrokratismu trpí, jako to naše
obecenstvo.
Jest nutno, aby mezi našimi
úředníky bylo více pružnosti,
více také samostatnosti, více pocitu zodpovědnosti,
aby přestaly ty zlopověstné šíbry,
kde žádný nechce rozhodovat a strká
to jeden na druhého. Největším ideálem
mnohých úředníků je, když
se může nepohodlného aktu zbaviti a strčiti
ho kolegovi. Je nutno, aby toto staré rakouské,
nedemokratické úřadování přestalo,
aby každý cítil, že on je sám také
za věc zodpovědným, aby se pracovalo rychle,
čili, aby si úředníci uvědomili
v republice, že ta republika není k vůli nim,
nýbrž že oni jsou tady k vůli republice,
k vůli občanstvu, k vůli potřebám
veřejnosti. (Výborně! Potlesk.)
Pánové! Byly vysloveny
nářky na to, že se provozuje se strany některých
úředníků, zejména vyšších,
passivní resistence nebo sabotáž. Pánové,
já jsem sám ve 2 nebo 3 případech
na podobnou věc přišel a nechal jsem ji ihned
energicky vyšetřit. Já, pánové,
prohlašuji toliko zde veřejně jménem
vlády, že kdyby se měly snad tyto případy
opakovati, že s největší přísností
a bezohledností bude zakročeno. (Výborně!
Potlesk.) To trpěti nebudeme, stůj co stůj!
(Výborně!) Pánové! Já
nejsem ten, který by rád hrozil, naopak já
jsem toho názoru, že o vládě má
býti co možná nejméně slyšet
a ty řeči o silné ruce, ty nepatří
do demokratického státu. Ale v tom případě,
kdyby se měl takový případ opakovati,
říkám, pak bychom my ve vládě
museli tu silnou ruku také ukázati (Výborně!),
poněvadž vláda musí míti bezpodmínečně
celý správní aparát k disposici, a
když ho nemá k disposici, pak by to byl začátek
anarchie. Prosím tedy, aby i v tom směru bylo se
strany úředníků vycházeno co
nejvíce vládě vstříc, aby si
pánové uvědomili, že každé
takové počínání by musilo vésti
k velmi nemilým a nepříjemným důsledkům.
K předloze samé vyslovila
vláda požadavek nebo přání, aby
v odstavci zákona čl. III. § 2. byl vynechán,
a sice z důvodu toho, že považujeme otázku,
která jest tam naříznuta, za příliš
dalekosáhlou, než aby mohla býti zákonem,
kde se jedná o zlepšení platů, řešena.
Považujeme ji ale za tak důležitou, že bude
musiti býti řešena zvláště.
Jinak proti principu, který tam byl vysloven, proti tomu,
aby schopní lidé se mohli ve státní
správě uplatniti bez ohledu na to, jaké mají
předběžné školní vzdělání,
proti tomu jistě v demokratickém státě
není námitek. Ale poněvadž jsme převzali
státní aparát na podkladě té
staré rakouské pragmatiky, jest přece jen
nutno, aby tato zásada byla řešena velice opatrně,
aby veřejná správa pod tím netrpěla.
Dále, pánové,
jsem nucen ještě něco k důvodové
zprávě prohlásiti. V důvodové
zprávě jsou na straně 17. uvedeny příklady
pro přeřadění úředníků
a středoškolských professorů do nových
stupnic platových. Vládě nebylo v krátké
době po rozdání zprávy možno
bezpečně tyto případy prozkoumati
a musí si proto vyhraditi přeřazení
cestou nařizovací v duchu zákona samého
stanoviti, aniž by se cítila zmíněnými
příklady vázána.
Nyní, pánové,
k finanční otázce. Předloha vyžaduje
nákladu asi kolem 600,000.000 K. Určitou cifru,
chápete sami, není možno hned přesně
na jeden milion vypočítat, ale počítáme
s nákladem asi 600 milionů. Vláda, když
byla předloha ve výboru vypracována, projevila
principielní souhlas s předlohou, avšak ihned
byla svolána konference klubovních předsedů
a v této konferenci vláda celou záležitost
předložila a žádala, aby všechny
strany převzaly závazek, že postarají
se o to, aby tento ohromný náklad byl Národním
shromážděním hražen. Předsedové
klubů tento závazek na se vzali. Pánové,
my jsme byli v pokušení, máme-li vysloviti
junctim mezi touto předlohou a předlohami daňovými,
ale, pánové, my jsme se rozhodli, že po té
starorakouské cestě nepůjdeme. To nám
dělávala ve Vídni vídeňská
vláda v parlamentě, že nám svázala
obyčejně předlohu nějakou populární
s předlohami nepopulárními. My domníváme
se, že to, co bylo nutno ve Vídni, co rakouská
vláda dělat snad tehdá musila, poněvadž
strany neměly žádného ohledu a lásky
ke státu, to že v našem demokratickém
státě potřeba dělat není. (Výborně!)
Domnívám se, že
v naší Československé republice hlasovati
pro daně nebude náležeti k nepopulárním
věcem, (Výborně!), nýbrž
domnívám se a očekávám, že
v naší československé republice hlasovati
pro daně bude se považovati za samozřejmou
povinnost každého parlamentu. Proto, vážení
pánové, vláda nevyslovuje sice junktim formální,
ani junktim faktické, ale já vyslovuji junktim morální,
které, domnívám se, že v parlamentě
demokratického státu jest silnější
a vážnější, než junktim formální.
Nemělo by to žádného smyslu, aby dnes
vláda šla k organisacím státních
zřízenců a říkala: pánové,
tady máte předlohu, my vám ji dáme,
ale teď jděte na poslance všech stran, na všechny
strany a bičujte je, aby hlasovali pro daň. Tak
se nám to dělalo v Rakousku, ale, pánové,
myslím, toho u nás není potřeba. To
by bylo, myslím, našich nových poměrů
nedůstojno. Ale domnívám se, že vy všichni
se postaráte, aby ten závazek, který tenkráte
konference klubovních předsedů převzala,
byl do poslední písmenky vyplněn. (Výborně!)
Ve výboru finančním jest, pánové,
celá řada předloh, které ještě
předložila vláda minulá. Prosím
vás, pánové, abyste působili, aby
tyto předlohy byly v nejkratší době
ve výboru projednány, aby se co nejdříve
dostaly na stůl sněmovní.
Ohlašuji dále, že
vláda v nejkratší době přijde
s velkými, dalekosáhlými daňovými
reformami a já doufám, že se stejnou ochotou...
(Posl. Sechtr: To je potěšení!) Já
se domnívám, že vás budou ty předlohy
těšiti. Mám za to, pánové, že
hlasovati pro to, abychom měli v naší domácnosti
pořádek, má býti skutečně
radostí pro každého poslance. (Výborně!)
Ke konci vyslovuji své přesvědčení
a naději, že pánové se všech stran,
jako nepochybuji, že dnes jednomyslně budou hlasovati
pro přání státních zřízenců,
se stejnou jednomyslností postaví se za vládu,
až přijde se svými daňovými návrhy
a plány. (Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen,
debata jest skončena.
Táži se pana zpravodaje,
přeje-li si slova k doslovu.
Zpravodaj posl. Brodecký:
Nemám nic, co bych podotkl, nežli že jsme se
ve státně zřízeneckém výboru
stotožnili se žádostí vlády, resp.
s návrhem ohledně čl. III §u 2., aby
totiž § 2. čl. III. byl škrtnut.
Předseda
(zvoní): Přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, aby zaujali svá místa.
(Děje se.)
Hlasovati míním dáti
tímto způsobem: Nejprve budeme hlasovati o čl.
I. a II. ve znění, jak jsou obsaženy ve zprávě
výborové. Při článku III. dám
hlasovati nejprve o §u 1., pak dám hlasovati o návrhu
pana kol. Mazance. Na to budeme hlasovati, poněvadž
není žádných pozměňovacích
návrhů, o čl. IV. až XI-V., jakož
i o nadpisu zákona. Na to vyřídíme
ještě resoluce, obsažené ve zprávě
výborové.
Jsou snad námitky proti způsobu,
který jsem právě navrhl? (Nebyly.)
Není jich, budeme tedy hlasovati,
jak jsem právě uvedl.
Kdo souhlasí s čl.
I. a II. zákona, jak jest obsažen ve zprávě
státně zřízeneckého výboru,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Čl.
l. a lI. jsou ve smyslu zprávy výborové schváleny.
Kdo souhlasí s §em 1.
článku III., jak jest obsažen na str. 4. zprávy
výborové, prosím, aby povstal. (Děje
se.)
To jest většina. Také
§ 1. článku III. jest schválen.
Kdo souhlasí s návrhem
pana kol. Mazance, - připojil se k němu pan
referent a také pan min. předseda - aby § 2.
článku III. byl škrtnut, prosím, aby
povstal. (Děje se.)
To jest většina, §
2. článku III. tím odpadá, jest škrtnut.
Kdo souhlasí s články
IV., V., Vl., VIl., VIII., IX., X., XI., XII., XIII. a XIV. zákona,
jak jsou obsaženy ve zprávě výborové,
jakož i s nadpisem zákona a s úvodní
formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Články
lV.-XIV. incl., jakož i nadpis zákona a úvodní
formule jsou schváleny. Přeje si pan zpravodaj
ke druhému čtení slova? Jsou nějaké
textové změny?
Zpravodaj posl. Brodecký:
Mám textové změny, a to v čl. I. na
str. 2. má ve 2. řádce druhé kolony
na místo 20.604 státi 20.508 K.
V § 3. téhož článku
v řádce 2. má být čárka
za "sluhů" a pak má být "stanovená"
místo "stanovena".
V čl. VII., § 7., str.
8., konec odstavce. Odstavec končí: "při
provádění čl. IV. § 1.",
a má tam vysvětlujícím způsobem
státi "al. IV., § 2., odst. 1."
Dále na str. 11. v čl.
IX. v dolejší tabulce mají prvé dvě
kolony končiti vesměs místo nulou osmičkou,
a to pro dělitelnost dvanácti.
Vedle toho v téže koloně
nahoře pod VII. (roční přídavek
v korunách) místo 6328 má státi 6228
a v poslední řádce od prava 3. číslice
místo 3308 má býti 3108.
V čl. IX. na str. 13. v odst.
B. v 3. řádce končí věta "pro
květen 1919 stanovené" - má býti
vloženo: "s obměnou stupnice služného
dle odstavce A. č. 1."
Poslední korektura je na str.
15. v důvodové zprávě v předposledním
odstavci řádek 7. odst. 3.; uprostřed má
státi místo "3.000 K" "4.000 K".
Nemám ničeho více,
než vřelé odporučení, aby zákon
byl ve druhém čtení jednohlasně přijat.
Předseda:
Přistoupím k druhému čtení.
Kdo souhlasí s přijatým právě
zákonem v prvním čtení, také
ve druhém čtení a sice s textovými
změnami, doporučenými právě
panem zpravodajem v čl. l., v § t. a 3., pak v čl.
VII. a konečně v čl. IX., prosím,
aby povstal. (Děje se.) To jest většina,
zákon jest schválen také ve druhém
čtení. (Dlouhotrvající, bouřlivý
potlesk.)
Přistoupíme k vyřízení
navržených resolucí, obsažených
ve zprávě na str. 14-20. Jest nám hlasovati
o resoluci nejprve ke čl. II., jak jest obsažena ve
zprávě výborové na str. 18., dále
ke čl. III. na téže stránce, k čl.
VIl. na téže stránce, dále o resolucích
k čl. X., které jsou obsaženy na str. 16. a
konečně na str. 18. a 19. Tu upozorňuji,
že ty resoluce, které před tím byly
vytištěny způsobem nápadným,
proloženým písmem se zarážkou,
a delší resoluce na konci str. 18. a 19. jsou obsaženy
v tom ostatním textu, takže jest dlužno si uvědomiti,
že ta resoluce na str. 18. začíná slovy:
"V důsledcích zásad z předu uvedených"
a končí na str. 19., odstavcem 7.: "Provedením
tohoto nařízení pověřují
se veškerá ministerstva". Konečně
poslední resoluce začíná slovy: "Kdyby
pro velké rozměry práce," t. j. poslední
odstavec na str. 19. a končí slovy: "nových
nařízení." K titulu a k nadpisu zákona
jest uvedena ve zprávě resoluce na str.16.
Kdo se všemi těmito resolucemi,
obsaženými ve zprávě výborové,
jež doporučil také pan zpravodaj, souhlasí,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Resoluce
tyto jsou schváleny a tím jest tento odstavec denního
pořadu vyřízen a přistoupíme
k odstavci dalšímu, jímž jsou:
3. Doplňovací volby
do jednotlivých výborů.
Do výboru branného
jest navržen za člena N. S. Dvořáka
- člen N. S. prof. Srdínko,
dopravního:
za člena N. S. Bradáče - člen
N. S. Donát,
pro pozemkovou reformu: za
dra Viškovského - člen N. S. Špaček
Josef, za Bradáče - člen N. S. Fr.
Mašata,
právního:
za člena N. S. dra Kubíčka - člen
N. S. Kroiher, za Ecksteinovou - člen N.
S. Pik.
sociálně-politického:
za člena N. S. dra Viškovského - člen
N. S. dr. Kubíček, za člena N. S.
Sáblíka - člen N. S. Dubický,
za člena N. S. Tayerle - člen N. S. Marek
Jaroslav,
státně-zřízeneckého:
za člena N. S. Stoupala - člen N. S. dr.
Kubíček,
technického:
za člena N. S. Ziku - člen N. S. Stoupal,
ústavního:
za člena N. S. Bradáče - člen
N. S. dr. Zahradník,
pro Velkou Prahu:
za člena N. S. dra Srdínka - člen
N. S. prof. Velich,
zahraničního:
za člena N. S. dra Viškovského - člen
N. S. dr. Zahradník,
kulturního:
za člena N. S. Maxe Piláta - člen
N. S. Hrejsa,
zásobovacího:
za člena N. S. dra Viškovského - člen
N. S. Hyrš,
zemědělského:
za člena N. S. Chroustovského - Marcha,
do výboru imunitního:
za člena Národního shromáždění
dra Jehličku - dr. Dérer; za člena
N. S. Janošku - dr. Ivanka.
Kdo se všemi těmito navrženými
změnami souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje
se.) To je většina. Navržené změny
jsou schváleny.
Přistoupíme k ukončení
schůze. (Zvoní.)
Navrhuji,
aby se příští schůze konala ve
čtvrtek, dne 9. října 1919 11. hod. dopol.
s tímto
- Pokračování v rozpravě o výkladu min. věcí zahraničních dra Beneše.
- Zpráva finančního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1557), jímž se zavádí daň ze zapalovadel pro Slovensko, (č. tisku 1655.)
- Zpráva finančního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1402), jímž se mění zákon ze dne 9. března 1897 ř. z. č. 195 o dani z tržby cenných papírů, (č. tisku 1656).
- Zpráva kulturního výboru o návrhu člena N. S. dra O. Srdínka a soudr. (tisk. č. 1515), aby vydán byl zákon o zřízení fondu k vybudování a vydržovaní "Akademického domu v Praze" (č. tisku 1654).
- Zpráva školského výboru o návrhu členů N. S. prof. dra Horáčka, prof. dra Krejčího a soudr. (tisk č. 953), aby byla odevzdána budova Akademie Strakovy k účelům pražského vysokoškolského studentstva (č. tisku 1195).
- Zpráva I. výboru kulturního, II. sociálně-politického o návrhu členů N. S. dr. A. Masarykové, dra Lukavského, dra A. Hajna, dra Schieszla a soudr. (tisk č. 331) na řešení sociálních poměrů vysokoškolského studentstva (č. tisku 1643).
Je snad proti návrhu mému,
jak pokud se týče dne, tak pokud se týče
denního pořadu, nějaká námitka?
(Nebyla.)
Není tomu tak. Návrh
můj je přijat. Končím
schůzi.