Myslím, že i po té
stránce jsme měli pravdu, neboť když stopujeme
vnitřní vývoj bolševismu dnes, vidíme,
že bolševictví nepadne jen tlakem z venku, nýbrž
také vnitřním přerodem. Jest zajímavé:
bolševikové začali naprostým vyvlastňováním
bez ladu a skladu u velkostatků, dělilo se a bralo
se, kdo první přišel. Vidělo se však
brzo, že to nechytá dosti dobře u venkovského
obyvatelstva.
Dělaly se tedy v polovici
minulého roku organisace venkovské chudiny, nebo
rady venkovské, totiž selské. Měl býti
vyvolán třídní rozpor mezi sedláky
a lidmi, kteří byli bezzemky nebo skoro bezzemky.
A v březnu letošního roku na sjezdu v Kijevě
Lenin sám odůvodňuje nový zemědělský
program, program, který přejímá od
poražených sociálních revolucionářů.
Sociální revolucionáři byli sovětovou
vládou potlačováni, pronásledováni,
ale vítězná strana přijímá
vlastně nyní velkou část jejich selského
programu a Lenin sám hlásá a sjezd přijímá
program, že se středními rolníky se
musí počítat, že jim musí býti
soukromé vlastnictví ponecháno, že musí
býti pomáháno jejich organisacím atd.
Tedy, zkrátka, bolševismus hroutí se uvnitř
a přeměňuje se na základě zkušeností,
které nemohly naň nepůsobit. Mění
se, když ne úplně, alespoň tak, že
jeho pád jest neodvratný.
Neboť jest jisto, jakmile musí
nějaké hnutí přiznati, že nevystačilo
a nevystačuje s těmi hesly, které dávalo,
působí to nedůvěru a nabývají
důvěry spíše ti, kteří
proti němu oponují a jejichž program je tomu
lidu bližší. Bolševici přišli
k přesvědčení, že jejich methoda
vede na vesnicích k tomu, že větší
sedláci sebrali si pozemků mnoho a na chudé
nezbylo vůbec nic. Bolševici upouštějí
od původního principu, že inteligence, ředitelé
továren, správní úředníci
atd. nesmějí býti přijímáni
do správy. Hledí je volati zpátky, u továren
se pomalu vracejí ke starým poměrům,
zavádějí akordní systém atd.
Tak jako přestřelili napřed, tak zase přestřelují
dnes v tom ústupu. Počítali jsme také
s tím, že vnitřně v Rusku samém
tyto věci se vyřeší. Ale aby bylo používáno
záležitostí ruských k tomu, že
socialismus jest poražen, ne. Bolševictví nebylo
socialismem, nemohl býti tedy socialismus poražen.
Princip diktatury jest nesocialistický, princip sovětů
jest nesocialistický. Právě proto, že
není demokratický, ruší rovnoprávnost
politickou. Tím, že bylo nesocialistické a
protisocialistické, bylo bolševictví tak osudno
a tím také bolševictví upadlo, upadá
a snad upadne, ne těmi vlastnostmi, které mělo
se socialismem společné. Musíme se podívat
také a neřešit poměry k Rusku jednoduše
z nenávisti k bolševismu. Představte si, stačí
přece přečísti, - uvádím
jenom to, co tak nejspíše jest každému
po ruce, denník spisovatele Dostojevského - a přečtěte
si tam, jaký úkol ukládá Dostojevský
Rusku. On sám povídá, že Rusko promluví
osvobozující slovo tím, že uspořádá
nebo vytvoří nový sociální
řád na základě ryze křesťanském.
Co to znamená u ruských
myslitelů, co to znamená u Tolstého a u jiných?
Východním myslitelům a jmenovitě ruským
je křesťanství něco jiného než
pojem jenom církevnický. Dostojevský sám
výslovně vytýkal, že na západě
musel vzniknouti socialismus, poněvadž katolicism
nesplnil svého křesťanského poslání.
Jemu tanul na mysli původ křesťanství,
a křesťanský společenský řád,
třeba že on to nerozvádí do detailů,
jako ruským myslitelům ze všeho, co o nich
víme a známe, tanulo na mysli něco z prvních
dob křesťanských. Ovšem, jemu to tanulo
na mysli s tím idealismem, jaký byl jemu vlastní
a všem myslitelům toho druhu je vlastní, jemu
tanulo na mysli, že by z toho idealismu mohlo dojíti
až do toho komunismu, jak byl v prvních dobách
křesťanských. Jelikož on vytýčil
Rusku tento cíl, tedy myslím, že se nemýlí.
My se můžeme mýliti,
a mohl se mýliti i on ve způsobu provedení,
neboť, jak vidíme, ten první pokus, který
se v Rusku o tu změnu stal, nespočíval na
těch zásadách, na kterých si ho představoval
Dostojevský, ale myslím, že v hlavní
věci se Dostojevský nemýlí a že
se v ní nemýlíme ani my.
Myslím, že už to
centrální postavení Slovanstva k tomu vede.
My Slované stojíme mezi dvěma velkými
světy. Je to svět mongolský, který
jest vlastně daleko větší a kdo ví,
nebude-li jednou nebezpečnější a nebude-li
potřebí zainteresovati na ochranu států
slovanských kde kterého človíčka
a kde kterou sílu. Ale pak vzpomeňme - přece
máme trochu naučení - na svou historii. Kdy
pak jsme byli pevni? Proč na příklad v dobách
husitských v určitou dobu jsme vítězili?
To nebylo jenom náboženské nadšení,
to bylo jaksi také jeho provádění
v praxi, že malý člověk nabýval
práv.
To, co bylo vyjádřeno
táborským bratrstvím, to, myslím,
bylo hlavně to, že lidé osvobozovali se také
z panského jařma a byli tím více interesováni,
poněvadž měli co mluviti do osudu národa,
oni spolurozhodovali a proto byli daleko více zainteresováni.
A myslím, že stát, který chce býti
silný, musí hleděti, aby co nejvíce
lidí bylo na jeho záležitostech zainteresováno,
a sice zainteresováno tak, aby mohli hledati v tom státě
své úplné uspokojení, uspokojení
lepší, než ve kterémkoli jiném
státě. Řekne se, že jest to materialismus,
ale, pánové, jest to idealismus, když ti, kteří
drží vládu v rukou, chtějí ji
držeti dále? Zde jde o určitou, nevyhnutelnou
míru životní, aby mohla nastati pak ta tvorba
kulturní a jiná, neboť z bídy kultura
přece jen neroste. Tedy jest to přece jen při
nejmenším ideálnější nežli
jiné. A tedy neměl ten Dostojevský a jiní
ruští myslitelé pravdu, když řekli,
že Rusko promluví rozhodné slovo, že dá
nový sociální řád? Když
ten lid, dosud z rozhodování o věcech hospodářských
odstavený, ví, že bude moci spolurozhodovati,
nebude zainteresován více?
Pánové, nebojme se
tolik socialismu a socialisace! Já znám jednu pražskou
banku, která do určité míry to zkusila
a dala úředníkům daleko více
práv, než mají v ostatních bankách,
dala jim také podíl ze zisku a pod., oni mají
také právo po př. mluviti do obchodu, a vidíte,
jest to dnes banka z nejagilnějších, začíná
buditi silnou řevnivost a přece v tom, co provedla,
není víc, nežli malá splátka
na to, co my žádáme jako socialisaci. A teď
přišla zpráva ze Slovenska, že tam továrník,
nevím, zda jde o vydělávání
koží či o výrobu bot - socialisoval
továrnu, dává úředníkům
místo ve správě, dává je dělníkům,
prohlašuje jim, že 20% čistého zisku bude
patřit jim atd., a já jsem jist, že ten člověk
nepočítá špatně, i když
by jen počítal. A proč? Protože ty lidi
- i když nic jiného - zainteresuje a vzbudí
v nich také kus vědomí zodpovědnosti
za to. A já myslím, že, když bylo v zahraniční
debatě nebo před ní ukazováno na to,
že ty naše socialisační plány nám
v cizině škodí, ne! Nám škodí
to nejasno! Loni o vánocích prohlásila vláda,
že k těmto věcem sáhne, ale budou pomalu
druhé vánoce a nikdo skoro ještě ani
neví, jakého určitého tvaru nabude
to, co tehdy bylo slíbeno a prohlášeno. Co
nám vadí, je to, že o nás za hranicemi
nevědí, co si mají o nás myslet, s
čím mají vlastně počítat.
S ničím najisto nemůže počítat
nikdo.
Kdybychom my to, co provésti
uznáváme za nutné, a myslím, že
kdybychom přistoupili ke konkretnímu řešení,
že by se ukázalo, že ty poměry u nás
nejsou ani tak rozvráceny a rozhárány, jak
by se zdálo, ale kdybychom přistoupili k tomu, že
bychom byli poměrně brzy s tou nejnutnější
prací hotovi, viděli bychom, že by to upevnilo
i důvěru v naši republiku, neboť, ať
říká kdo chce, co chce, a maluje černé,
jak chce, kdyby chtěl tak černě malovati
i v jiných státech, myslím, že by měl
příležitost a důvod malovat to ještě
černěji, než to maluje největší
pesimista u nás.
My budeme mít svízele
a máme svízele, budeme míti potíže
a máme je, ale že by byly nepřekonatelné,
není pravda a nesmíme také říkat,
že není vůle, aby byly překonány.
Ale po této stránce myslím, že je potřebí
žádat něco na naší vládě.
Jak pak vysvětlila naše vláda vůbec
a jak se svou tiskovou službou, kterou má, se ujala
vůbec těch socialisačních předloh,
které podala, nebo těch, jež byly schváleny?
Řekla někdy vláda svým tiskem, řekla
někdy oficielním projevem, že ta socialisace
u nás není žádné bolševictví?
Promiňte, nemluvím
o tom, aby dělala snad nám socialistům náladu,
ale aby promluvila docela otevřeně o těch
předlohách, které již byly přijaty,
o těch předlohách, které dělá,
aby hájila tedy také to, co za její auspicií
bylo přece uděláno, aby to autoritativně
vysvětlila, aby nebyly buzeny zbytečné pochybnosti,
neboť jisto jest, že za hranicemi buditi jakoukoliv
pochybnost, i jenom dost maličkou, může býti
povážlivé vždycky, že tedy jest prostě
potřeba, aby těmto pochybnostem se předcházelo.
A nemyslím tedy, že je to důvod k zastavení
socialisace, nýbrž prostě k určitému
a, pokud možno, rychlému provedení těch
věcí, kterých jest třeba. Rusko nepadlo
proto, že socialisovalo, nýbrž proto, že
dlouho nesocialisovalo, že dlouho slibovalo, že dlouho
o těch věcech mluvilo. A také u nás
se mluví již příliš dlouho. Teď
by konec konců se mělo přikročiti
vůbec, řekl bych, rychle k činům.
Nesmíme se vymlouvati, že
nejsou ty věci vypočítány a dobře
rozváženy. Není to tak docela pravda. Jest
mnoho věcí, které lze dělati velmi
dobře, aniž by tím život byl ohrožen.
Ale dělati by se musilo, aby se konečně vědělo,
a aby také lidé věřili, že k
něčemu spějeme a k něčemu směřujeme.
Nezáleží ani tolik na tom, bude-li tu náš
postup k těm novým řádům, které
ti lidé očekávají, rychlejší,
nebo pozvolnější, ale musí býti
vůbec nějaký, neboť když mluvíme
a slibujeme, není to žádný postup. Tedy
nějaký postup zde být musí. Proto
říkám, že je potřeba žádati
více resolutnosti a rozhodnosti. A volá-li se u
nás po vládě silné ruky, budiž.
Ale pak můžeme docela klidně říci,
že tou vládou silné ruky může býti
i tato vláda, a my si přejeme, aby byla vládou
silné ruky a pevné, aby program, s kterým
přišla, provedla do důsledků, aby neuhýbala
před žádným odporem, aby měřila
každému podle stejných zásad, aby měřila
podle zákona, ale aby měřila naprosto přísně
a bezohledně, aby se neuhýbala před nikým,
aby se nebudil dojem, že se bojí ta vláda jednou
někoho z těch vrchních nebo po případě
z těch spodních vrstev a aby bylo viděti,
že jest nám vládnuto. Promiňte, to vědomí
doposud ještě není tak silné a vžité,
jak by bylo potřebí. Nechci rozváděti,
proč a jak, myslím však, že jest potřebí,
aby bylo viděti, že vláda vede Nár.
shromáždění, že určitě
a pevně, přesně jde za svým cílem
a že nezavaluje program zbytečnými návrhy,
podávanými jen proto, aby zatěžovaly
výbory, aby zůstaly ležeti a byly zrušeny,
až se Národní shromáždění
rozejde. Myslím si, že by to byla i cesta, která
by mohla obnoviti vážnost k tomuto Národnímu
shromáždění a která by učinila
postavení vlády ještě pevnější.
Nepřeji si to proto jen snad, že patřím
ke straně, která jest ve vládní koalici,
nýbrž prostě proto, že jest to zájem
státu a že střídání příliš
časté, myslím, by tu důvěru
v ten stát neposilovalo a nezlepšilo. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda:
Přerušuji projednávání
1. odstavce dnešního denního pořadu
a nebude-li proti tomu námitek, doporučuji v dohodě
s poradou pánů předsedů klubovních,
abychom vyřídili odstavec 3. a 4. Je snad proti
tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Námitek
proti tomu není, přistoupíme tedy k odst.
3., jímž jest
2. zpráva výboru státně-zřízeneckého
o návrhu člena Národního shromáždění
G. Navrátila a soudr. (tisk č. 1030) na úpravu
hmotných poměrů státních zaměstnanců,
o návrhu člena Národního shromáždění
dra Matouška a soudr. (tisk č. 148) a člena
Národního shromáždění
Hrizbyla, Němce, Buřívala a soudr. (tisk
č. 178) ve věci aktivních přídavků
a příbytečného, dále o
návrzích číslo tisku 154, 242, 319,
335, 354, 382, 528, 563, 598, 865, 1249, 1312, 1315 a o několik
peticích za úpravu hmotných poměrů
státních zaměstnanců (tisk č.
1661).
Zpravodajem jest pan kol. Brodecký,
uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Brodecký:
Slavné Národní shromáždění!
Přikročujeme k zakončení
velikého vnitropolitického činu v naší
republice. Již od počátku republiky pozorujeme,
že správní aparát tohoto státu
nefunguje tak, jak by si bylo přáti a jak jest nutno.
V prvních chvílích, živen velkou naději
do budoucna, vzchopil se sice, aby s plnou vervou, s plnou chutí
svojí prací zachránil, co se pro nový
jeho stát zachrániti dá. Nadšení
však neuživí, proto jsme pozorovali den ze dne
úpadek, ochabování sil, které člověku,
jenž dobře smýšlí se státem,
musilo naháněti těžkých obav.
Bude-li tento sestup chuti k životu v našem státním
aparátě pokračovati jako až do dnes,
pak stojíme - přes velkou lásku státních
zaměstnanců ke své republice - před
neodvratitelnou katastrofou. Toto bylo přesvědčením
každého z nás. Stačilo pouze ve státně-zřízeneckém
výboru viděti, jak den ze dne nové a nové
návrhy přicházejí, jak den ze dne
valí se celé proudy nových peticí,
úpěnlivě prosících o záchranu
ubohoučké existence, aby člověk tohoto
přesvědčení nabyl. Když vzpomněli
jsme, - a to bylo zde už řečeno - jak málo
ti lidé žádají, a přece jsme
viděli, že nemůžeme jim vyhověti,
ale dokonce i když v duchu splnili jsme úplně
vše, co bylo žádáno a viděli jsme
přece před sebou jen nezachranitelné trosky
rozpadávajících se existencí, pak
stával se stav pro členy státně-zřízeneckého
výboru přímo zoufalým. Takovým
způsobem pracovati, touhle cestou dále jíti
nelze! Připomínám, že ta zlatá
bída gážistů ve válce přešla
až do stavu, že vysocí státní úředníci,
lidé zasloužilí, záviděli přidavačům
u zedníků (Tak jest!), záviděli
existenci posledním proletářům v říši.
A co ty spodnější vrstvy úředníků,
co ti zaměstnanci? Když viděli jste, pánové,
jak ráno jdou do služby, mohli jste již na jejich
chodu čísti, co má takový člověk
za sebou: nic, než těžkou bídu, utrpení,
nouzi - a když viděli jste, jak každý
z nich, typicky ku předu nakloněn, spěchá
po svém zaměstnání, pak jste přímo
cítili, že jej tam žene zoufalá myšlenka,
zoufalá starost o to: není to záchrana, ale
nezbývá nic jiného, než jíti,
poněvadž nejíti, znamená teprve konec
každé naděje.
Žádná chuť,
žádná láska k životu, která
jest základní podmínkou chuti a lásky
k práci a zaměstnání, zde byl jedině
protivný kategorický imperativ nutnosti, to byla
v pravém slova smyslu knuta, kterou hnáni byli do
svého zaměstnání státní
zaměstnanci.
V tomto problému udělat
pořádek! Jak ale? Kterak? Na jedné straně
finance republiky, finance státu, který se staví
z ničeho, jemuž válka nevzala jenom minulost
a hodný kus přítomnosti, státu, jemuž
válka vzala také veliký, daleký kus
budoucnosti - v tomto státu, v jeho postavení, žádat
takovou úpravu existenčních poměrů
státních zaměstnanců, která
by opravdu vrátila chuť a lásku k životu,
bylo přímo šíleným pokusem, šílenou
myšlenkou. Když jsme viděli, jak těžko
docilovalo se to malounko, co bylo dosud pro státní
zaměstnance uděláno, pak opravdu do budoucna
vlastně nás ovládla téměř
úplná beznaděje. Jedna myšlenka byla:
kdyby bylo možno všechny ty náhledy, kdyby bylo
možno všechny ty úpěnlivé prosby
na státně zřízenecký výbor
a na vládu řízené směstnat,
zhutnit v jeden jediný požadavek, který splněn,
byl by s to, ukázati velikým nějakým
činem státním zaměstnancům,
že i když není možno všechno udělati,
co by uděláno býti chtělo, tož
aspoň tolik, že se dělá, co se dělati
dá, ba, že vláda chce jíti až na
nejkrajnější mez možností tohoto
státu, aby zachránila to nejcennější,
co v státních zaměstnancích tlumeno
jest dusivou bídou, to jest - chuť k práci,
chuť k životu a loyalitu k státu. Když přicházeli
jsme mezi státní zaměstnance, slyšeli
jsme: "Chápeme, že nejde dělati všechno.
Víme, že musíme býti trpělivi,
víme, že musíme čekati, věříme,
že odměna nás nemine za naši práci,
ale, pro Bůh, co máme dělati? My věříme
vše, ale doma nám hubnou děti, doma nám
umírají děti a ženy nedostatkem. Co
dělati? Všechna ta láska k státu, všechna
ta láska k nové svobodě nestačí,
aby zoufalost z bídy tlumila, aby červu, který
v rozum člověka položila bída,
znemožnila jeho zhoubnou činnost, ten hlodá,
hlodá stále, až z člověka opravdu
plného lásky k státu udělá
člověka, který zvolna sice, ale jistě
propadá melancholii, propadá, řekl bych,
fatalismu, ve kterém vidí: všechno jest marno;
nedočkám se, nepřečkám té
bídy a kdybych to vše přečkal, když
toho nepřečkají moje děti se ženou,
není mně to stejně nic platno, a proto nemohu
čekat a déle trpět."
Tedy takového něco
kdyby bylo možno udělati, z čeho by ti lidé
viděli, že se jim pomoci chce, co je možné,
že se opravdu udělá, aby odpadla výmluva:
Mohli byste, kdybyste chtěli! Ano, museli by viděti,
že co je možno, bude uděláno. A odtud
vyplývá myšlénka zvýšením
existenčního minima, co možno, na roveň
ostatních průmyslových dělníků
a zaměstnanců, to jest: vyrovnáním
rozdílu mezi platy zřízenců státu
a platy zaměstnanců průmyslových podniků
provésti důkaz o tom, že stát dělá
pro své zaměstnance, co se dělati dá.
Myšlénka, které jsme se již nezbavili,
myšlénka, která při každé
příležitosti znovu a znovu se vracela: Postaviti
státní zaměstnance, totiž jejich existenční
minimum, na roveň zaměstnanců soukromého
průmyslu a obchodu! To jest spasná myšlénka,
které snad budou rozuměti a ve které snad
budou viděti státní zaměstnanci opravdu
velkou pomoc; čím slabší snad, o to
s větší láskou a s větší
upřímností státním zaměstnancům
se strany vlády poskytovanou.
Přišla nová vláda,
vláda plná dobré vůle, něco
dobrého vykonati, něco dobrého v tom velkém
problému, řekl bych, vnitropolitickém. Ale
ani tato vláda nemohla pouhými sliby situaci zlepšiti.
Na chvíli snad by na takový slib, ale jenom na chvíli,
znovu vybleskl plamének naděje, zkomíral
by ale a zkomíral, až by opět úplně
zmizel. Ne, není možno déle slibovati; těm,
kdož jsou úplně vystřebáni, kdož
již leží shrouceni bídou na zemi, není
možno dáti života slibem: Počkejte, my
opravdu něco uděláme! Zde není možno
už pomáhati sliby. A v této chvíli,
myslím, že musíme veřejně kvitovati
jako první zdravý, veliký, moderní
a rozumný počin u naší vlády,
že pochopila to, co se státi musí! Nejdříve
musíme my těm lidem něco dáti, abychom
nalili do jejich duší naprostou důvěru
a pak teprve od nich můžeme sami něco žádati.
Přišel do státně
zřízeneckého výboru návrh kol.
Navrátila, návrh ze starší doby,
z května, návrh, který se z části
zabýval také myšlénkou zvýšení
existenčního minima, ve většině
ale zůstává na dosavadním systému
úprav, totiž na zvýšení drahotních
přídavků. Měli jsme ale tehdy už
pevné přesvědčení, že
cesta drahotních přídavků jest nadále
neschůdná, že se totiž na cestě
drahotních přídavků, které
jsou jen labilním příjmem, nedají
splniti naděje státních zaměstnanců
do života. A proto učinili jsme pokus, zda by se při
této příležitosti nemohlo okamžitě
provésti to, co nám všem tanulo na mysli. Udělali
jsme proto rámcový návrh, skládající
se z 10 bodů, rámcový návrh, do kterého
jsme vložili všecky své zkušenosti za 25
roků o poměrech státních zaměstnanců
v našich akcích získaných.
Vím, že dobré
věci bývají ještě dříve
zapomínány než věci zlé, ale
jedno nebude moci býti nikdy zapomenuto: že při
sdělávání tohoto návrhu pracovali
všichni, kdož na návrhu byli súčastněni,
nejen svým rozumem, nejen svými znalostmi, ale celým
svým srdcem a celou svou vůlí, udělati
něco velkého, co možno největšího,
co se jenom do rámce dnešních možností
dá vsunouti. To nebyl stranický boj proti návrhu
kol. Navrátila, ani to nebyl boj proti vysokým úředníkům,
jak bylo původně mylně míněno.
Dnes jest nutno pověděti čistou pravdu, pravdu
proto, poněvadž návrh má pokud možno
vymýtiti jakoukoliv trpkost a hořkost z řad
státních zaměstnanců, návrh
má býti přijat všemi s tou láskou,
s tou upřímností, s jakou byl sděláván
pro veškeré kategorie státních zaměstnanců,
od nejnižšího dělníka až k
nejvyššímu úředníku. Žádná
trpkost zde nemá býti zanechána už proto,
poněvadž počítáme s tím,
ne proto, že bychom byli špatní a vypočítaví,
ale proto, že počítáme s tlakem nutnosti
- že tento návrh, který jistě bude zákonem,
nemá býti jen úpravou poměrů
státních zaměstnanců, ale má
jím býti provedena úprava poměrů
ve státní správě u nás vůbec,
t. j. pronikavá úprava ve správním
aparátě.