Úterý 7. října 1919

Bylo zde také již mnohokráte děkováno všem našim spojencům. Zač vlastně jim děkujeme? Já myslím, že děkujeme nejvíc za to, že konečně pochopili naši spojenci - ať Francie, ať Anglie - jaksi svůj úkol politický lépe, než jej chápali dříve. Vytkl to ještě ve svém spisu "Svět a Slované" i nynější president Masaryk, který ukázal, že vlastně západní národové a západní Evropa je vinna, jestliže se u nás šířil panrusismus a p.

Tedy my neděkujeme jako almužníci, kteří přijímali almužnu, nýbrž děkujeme za to, že naše požadavky byly konečně pochopeny a že dostalo se nám pomoci, ovšem pomoci, jakou dává přítel příteli a spojenec spojenci. (Výborně!)

Myslím však, že při těchto věcech právě by nebylo dobře, kdybychom východiskem nebo měřítkem své zahraniční politiky dělali jenom hodnoty válečné, nebo ty věci a ty události a shodu okolností, jak k nim za války právě došlo, poněvadž nesmíme zapomínat, že poměry při každé válce a v každé válce dají se přirovnati. Tato válka světová nebyla tak příliš ohromná, aby nebylo možno srovnat s ní války dřívější. Srovnáme-li technický vývoj, jaký byl v dobách Napoleonových a srovnáme-li populaci tehdejší, uvědomíme-li si, kolik národů bylo tehdy ve válce, jaké byly zhouby, kolik roků trvaly, tedy myslím, že béřeme-li zřetel k poměrům dnešním a tehdejším, snese to přirovnání dobře.

Za války napoleonské jaké byly poměry? Anglie blokovala pevninu, blokovala kontinenty. Napoleon zase chtěl osamotniti Anglii a znemožniti jí obchod. Byly svazky přátelské i nepřátelské. Bylo by se zdálo, že budou trvati na věky, ale také se to měnilo jako v kaleidoskopu, poněvadž ani přátelství národů, ani jejich smlouvy nejsou tak pevné, aby se s ním mohlo počítati na věky. Nejsou to tedy hodnoty neproměnné. Jenom to bych chtěl, abychom si uvědomili, že to nejsou hodnoty neproměnné, a že nemohou být tedy jaksi jediným východiskem, jediným měřítkem a jediným jaksi pravidlem hodnocení toho, co máme v zahraniční politice dělat do budoucna. Jestliže tedy na př. u nás nyní velice mnoho a s určité strany přepjatě mnoho naděje se skládá na Svaz národů, tedy přece jenom prohlédněme si klidně, co ten Svaz národů dnes je.

Právě nedávno přišla zpráva, že v americkém senátě byl podán návrh, že Spojené státy nezavazují se nikterak k tomu, že zaručí teritoriální neporušitelnost nebo politickou neodvislost jakéhokoliv jiného státu, anebo že zasáhnou do sporu jiných národů bez ohledu na to, zda dotyční jsou členy Svazu národů, či nikoliv. Spojené státy nezavazují se ani k tomu, že by daly pro určité cíle k disposici vojenské nebo námořní síly, leč by jinak určil kongres, jenž dle ústavy sám jediný má právo vypovídati válku nebo rozhodovati o vojenské moci. To znamená, že, dosáhne-li v kongresu většiny tento názor a bude-li Amerika žádati změnu smlouvy na Svazu národů v tomto smyslu, vlastně tedy - řekněme si to otevřeně - Svaz národů jest veličina skoro nepostižitelná, poněvadž, jestliže Amerika prohlásí, že se nezavazuje ručiti za integritu území atd. ani členů Svazu, tedy čeho je vlastně potom ten Svaz zárukou? A já myslím, že nemůžeme také počítati se Svazem národů. To není vina Ameriky, to není vina Francie, to není vina Anglie. Svaz národů jest něco, co se vlastně teprve rodí. Je to jistě pěkná věc a byla by nádherná, kdyby ji bylo možno dobudovati již dnes. Ale nádherná byla také zásada svobody svědomí, prohlášená v bouřích husitských; ale ten, kdo by byl chtěl na prohlášení tom stavět jako na záruce své bezpečnosti, své svobody a existence, ten by byl přece jen stavěl na něčem, co ještě nebylo pevnou půdou, tedy byl by stavěl na něčem, co nebylo fixováno.

Směřovat k tomu, usilovati o to, aby k tomu došlo, ano, ale zakládati na tom svoji budoucnost, jest naprosto nemožno. Ty záruky musí býti docela jiného rázu. Promiňte, když řeknu, že nevěřím dobře, i kdyby Svaz národů mohl býti dnes dokonalejší, že zaručiti může někdo věčný mír. Neberu tuto zkušenost snad z nějakých kapitalistických nebo jiných směrů, nýbrž prostě z bolševického Ruska. Bylo to loni v dubnu, kdy se rozhodovalo v Rusku o otázce armády, tuším loni v dubnu, má-li býti armáda stálá, má-li býti provedena branná povinnost všeobecná anebo má-li býti milice. Tehdy Lenin prohlásil, že musí býti armáda stálá, že není možno spoléhati se na milici a že není možno také býti proti válce, dokud socialismus nestane se pánem světa. Tedy co to znamená? To znamená, že si mohou lidé, po případě i socialisté, najíti nový titul k válce a že ani v tom nemusí býti záruky, že by válka nevypukla.

Té záruky tedy jaksi doposud není. Já také po té stránce ve věčný mír, řeknu upřímně, nemohu věřiti, prostě proto, že nebudou nikdy na světě andílkové, nýbrž vždycky jen lidé. Myslím, že hodně mnoho pravdy má Neruda, který to charakterisoval, když povídá poloironicky, že "ctí též humanistů víru, již myšlenkou lidstvu pracují ku věčnému v lidstvu míru. Však mateřské slunce prajinak náš osud kdys upravilo a Zem mezi Venuši a Marse tak doprostřed postavilo. A marno je všecko kázání a marna je všecka práce, nám hvězdami pro vždy souzeno ach: milovat se a prát se! " Jistě Neruda se tomu neposmíval, ale chápal svět, jak jest a my ho musíme také chápat, jak jest, a hleděti se pojišťovat reálně proti všem možným eventualitám, komplikacím a konfliktům, ke kterým by mohlo dojíti. Řekl jsem tedy, že Liga národů není něčím takovým, co by nás naprosto mohlo zabezpečiti, s čím bychom mohli počítati jako s naprostou reální hodnotou a základem svobody, slovem, že jsou některá místa, která by mohla býti povážlivě vykládána i v mírové smlouvě.

Připomeňte si jen, že jest tam místo o ochraně menšin. Tedy určité naše vnitřní záležitosti - to jest abych tak řekl jádro toho - stávají se záležitostmi zahraničními. Do určité míry jest to tak: Dáme-li Němcům jenom to, co jest v těch podmínkách mírové smlouvy stanoveno, dobře, pak oni jen s tím budou moci choditi na mezinárodní forum. Jest však otázka, jak my naše Němce známe, dáme-li my jim více, jako že jsme všichni ochotni a byli odhodláni, dáti více než jest zde, nebudou-li oni z toho více dělati také otázku mezinárodního fora a nebudou to všechno tam nosit. Může nám to býti potom také lhostejno, jestliže oni to plus, které my jim dáme, budou hleděti tahati a zveličovati na mezinárodním foru? To, myslím, že by nám naprosto již lhostejným býti nemohlo. Při té příležitosti jest snad nutno, zmíniti se poněkud o poměru Němců k nám, anebo o našem poměru k nim. Myslíme, že jest možna na těch zásadách, které my stavíme, jednotnost státu a úplná rovnoprávnost uvnitř toho jednotného státu, úplná a naprostá a že by bylo možno dohodnouti se s každým.

Já se však bojím, že u Němců není ještě dnes těch předpokladů, že je pořád u nich ta mentalita jako před válkou, když nám známý Hanau vydával mapy Chebska a o rozdělení Čech docela na př. postavil požadavek, že Čechy musí býti rozděleny a část Prahy že musí býti přiřknuta Němcům, pak na to vydali mapku druhou, ve které řekli: "My se teď té Prahy, která by nám patřila, vzdáme, ač je nám to těžko, ale za to žádáme větší ústupky jinde". Tedy zkrátka: napřed utvoří si fikci, že by jim něco patřilo, pak od té fikce upouštějí a dělají z té fikce nebo z upuštění od té fikce do určité míry koncese. Ale nejen to: oni jsou naprostými imperialisty ještě dnes. Já troufám si tvrditi, že kus takového imperialismu je v tom, co bylo usneseno na př. na teplickém sjezdu sociálně-demokratickém. Když bylo řečeno: "Socialisaci ano, ale nesmí býti ku prospěchu Čechům", prosím vás, jak možno dnes na severu socialisovat doly, aby to neprospělo Čechům poměrně více než Němcům, když je tam spousta českých dělníků, horníkův a jiných? Oni chtějí tedy socialisovat, ale zároveň dělají politiku starého "Besitzstandu". Pak je arciť nedosti dobře možno, smluviti se, poněvadž není styčného nějakého bodu, každý z nás mluví vlastně o něčem jiném a jinak si to představuje. Já tvrdím, že imperialistická, třebaže v jiném kabátě, je i politika německé vlády a německých sociálních demokratů v Německu i v Rakousku, když se opovážili stavěti požadavek: Brno by mělo patřiti k "Deutschösterreichu" a pod. Oni považovali každý svůj ostrůvek, který se vystěhoval kamkoli, a tu zemi, do které se přistěhovali, za svoji kolonii, chtěli to řešiti otázkou moci, ať již ta moc se prováděla jakkoliv, a dnes chtějí to naraziti na kopyto, abych tak řekl, německy chápaného sebeurčení národů. Dejte jim zásadu jakoukoli, třeba i tu nejsprávnější, oni si ji vždy uzpůsobí své theorii o "nadnárodu" a "nadčlověku". A vždy jsou to oni, jimž má býti tohle ku prospěchu. Tedy tahle německá mentalita by přirozeně musila vymizeti, aby mohlo nastati dorozumění, aby oni pochopili, že Němcům na světě patří zrovna tolik, jako druhým národům a že ty jejich, abych tak řekl, takové úlomky a útržky, které se nastěhovaly mezi cizí národy, nesmějí býti nikdy překážkou, aby také ti druzí národové mohli si ustaviti státy životu schopné a řádné, aby to nebyly státy zmrzačené a mrzácké.

To jest stanovisko, jež jsme měli a jež jsme hájili a za jehož uhájení jsme povděčni jak našemu ministru zahraničnímu, tak také všem, kdo se o to přičiňovali, poněvadž o to zde běželo, o nic jiného, poněvadž sebeurčení národů by pro nás neznamenalo nic, kdyby naše země, které jest třeba k životu tohoto státu, byla bývala roztržena a okleštěna. Ne tedy imperialismus, nýbrž prostá, pouhopouhá životní nutnost.

Řekl jsem, že v té smlouvě o menšinách jsou některá opatření, která by snad mohla buditi pochybnosti, na př. místo, kde se říká, že příslušníci cizích národů nebo států mohou si volit do 2 let stát, do kterého by se chtěli vystěhovat, a že jim musí býti ponechán nemovitý, a že mohou vzíti s sebou movitý majetek, mohlo by býti vykládáno také tak, že jest ohrožena naše pozemková reforma. Po této stránce by bylo dobře, kdybychom dostali určité vládní prohlášení, jak to vykládat. Já sám vykládal jsem si to ovšem tak, že není to překážkou, poněvadž ten nemovitý majetek podléhá stejně zákonům země nebo státu, ve kterém tento nemovitý majetek jest a musí tudíž nakládáno býti i s velkostatky jejich podle zákonů, jak bude nakládáno s velkostatky jinými, že nemohou mít jiná práva, více práv, neboť to bychom již ani nebyli v samostatném státu. Tak jsem si to asi vykládal a myslel jsem, že také prakticky by ta ochrana pro ně neměla ceny. Neboť budeme-li zabírati velkostatky, přirozeně soukromník, dokud neví, co se stane, co se zabere, to koupiti nemůže. Ten, kdo by se chtěl vystěhovati, musel by to prodati Pozemkovému úřadu, resp. státu, ať již jakoukoliv cestou, poněvadž jinde by nenašel tak dobře kupce. Tak si to vysvětluji, ale bylo by dobře, kdybychom slyšeli autoritativně tenhle výklad, aby nebyly buzeny zbytečné obavy.

Řekl jsem, že nemůžeme zakládati svou politiku jenom na tom, co se stalo za války, na těch okolnostech, - jak se válkou vytvořily a jak se vyvíjejí, že jest potřebí zakládati svou politiku zahraniční na něčem stabilnějším a pevnějším, na něčem svém a vlastním, a myslím, že máme ten pevný, řekl bych, bod opory a také to pevné východisko pro svou zahraniční politiku. Bylo by nejlépe ovšem, kdyby člověk mohl tu věc graficky ukázati, aby to bylo zřejmo. U nás bylo naříkáno mnoho, že nemáme moře a že naše centrální poloha, jaksi suchozemská, jest nevýhodná. Ale my jsme zapomněli, že máme zase právě při té suchozemské a při té centrální poloze naší republiky určité výhody, že máme určitou polohu, která nám nemůže býti nikdy nikým vzata a jejíž využití jest v naší možnosti a jest naším úkolem. Jen kdybychom my doma byli nešikovní, mohli bychom ztratiti tu výhodu, která z toho plyne. Všimnete-li si mapy Evropy, tedy uvidíte, že Praha, vysloveně Praha, jest skorem geometrickou křižovatkou tratí, které se v ní protínají mezi všemi hlavními městy a důležitými přístavními místy evropskými. Máte trať od Madridu přes Moskvu až k Čeljabinsku, přímočarou trať od Stokholmu k Římu, třetí od Brém k Cařihradu na Varnu, tedy všechny ty trati mezi nejdůležitějšími městy, z Kijeva na Paříž, atd. protínají se geometricky v Praze. Když se podíváte na evropskou železniční mapu, tedy vidíte, že železniční trati a spojení odpovídají asi namnoze tomu jevu, že Praha jest křižovatkou, jenom že snad jsou někde přerušeny hlavní trati a jsou vsunuty mezi to kousky tratí sekundérních, a pod. Při hraniční naší politice bude důležito, abychom z tohoto hlediska řídili svou zahraniční politiku a svou politiku komunikační, pokud na ni můžeme působiti také u svých sousedů. Z tohoto hlediska a východiska budeme muset posuzovati své otázky průplavové, abychom skutečně udělali svůj stát takovouto křižovatkou. Nebude mně snad vykládáno za banální, když řeknu, že jest to konečně při nynější komunikaci ve větším měřítku to, co byla řeknu, taková stará formanka. Ta při jednoduché silnici neměla nikdy takový význam jako na křižovatce. Čím více cest se tam křižuje, tím větší výhoda. Myslím, že také my můžeme míti zde právě u nás křižovatku nejdůležitější, spojovací linii značné výhody a že to má význam, béřeme-li na zřetel také i politické momenty a motivy. Jsme-li my přirozenou křižovatkou, nezapomínejme, že celá střední Evropa, ale nejen skutečně prostředek její, nýbrž také sever, tedy Švédsko, Norsko, atd. a dole Balkán, že jsou to vesměs menší národové, že my jsme přirozenou křižovatkou politickou, tím centrem, kterým jsme geograficky, abychom se stali také skutečným politickým životem. A pak ovšem budeme se muset s tohoto stanoviska dívati na celou svoji politiku a na poměr k ostatním národům, pak nebudeme se moci také vyhnouti tomu, abychom řekli své slovo o naší slovanské politice a o poslání Slovanstva.

Není možno o tom mluviti ze široka proto, že jest debata přece jaksi omezena, ale jest nutno ukázati na to. Jestliže tedy náš nynější president Masaryk ukázal na to již r. 1916, že Slované mají polohu centrální ve světě, že spojují svět mongolský, tedy asijský se západnickým, my v tomto centrálním postavení máme úlohu právě těch křižovatek, neboť u nás všecky ty dráhy ze slovanského světa, z Ruska, jdou do celé ostatní Evropy a také z jihu do ostatní Evropy.

Druhá věc, měli-li bychom tuto roli plniti, jest, že musíme také upraviti svůj poměr správně k ostatním národům, a myslím, že nejbolavější dnes místa jsou politika ruská a na druhé straně postavení Bulharska.

O Bulharsku nebylo zde ještě mluveno. Při mírové smlouvě, tak jak jest, mohly by vzniknouti obavy, že při té ochraně menšin a při těch omezeních, která jsou ukládána právě těm menším národům, - neboť o ochraně menšin není stanoveno nic pro Anglii, nic pro Francii, pro Ameriku, není stanoveno pro nikoho nic, jen pro ty menší ve střední Evropě - budeme museti dáti si velmi dobrý pozor, aby tato část mírové smlouvy nedopadla tak, že by z těch všech malých národů uprostřed Evropy stal se nový Balkán, do jehož jizev a ran mohl by strčiti prsty ze sousedů, kdo by chtěl a komu by napadlo.

Z toho plyne, jak jest důležito, aby si to menší národy zde ve středu Evropy uvědomily, a aby, následujíce dobrého příkladu Ameriky a Francie, udělaly po případě také takové zvláštní smlouvy, nespoléhajíce jen na pouhý Svaz národů, když nestačí Svaz národů státům tak mocným. Právě tak přirozeně musíme také my říci a si uvědomiti, že by nemohl stačiti ani nám.

Řekl jsem, že o Bulharech nebyla zmínka. A přece, rozřešila-li se otázka bulharská tak, že bulharský národ nebude moci s tím býti spokojen, pak promiňte. Nevěřím, že tato válka zabezpečila klid, neboť bude pořád možnost, aby někdo využíval po případě těch Bulharů ať jednou proti Jugoslavii, jednou proti druhému, zkrátka bude znemožněno to, co jest v zájmu všech menších národů na území střední Evropy, bude znemožněno, aby ti národové uzavřeli pokud možno jednolitý, pevný svazek, který by jim byl ochranou na všecky strany.

Teď není, bohužel, v naší moci, abychom přispěli k tomu, aby ty věci byly vyřešeny tak, aby se dostalo nejen zadostiučinění Jugoslavii, která ho zasluhuje plnou měrou, nýbrž, aby nebyli Bulhaři hnáni přímo do zoufalství a přímo, řekl bych, do rozporu s ostatním slovanským světem. Jestli se ho zřekli někteří z nich, jejich vedoucí za války, budiž; u nás se zřekl leckdo lecčehos, ale tím nepřestává býti národ národem a Bulhaři nepřestali býti národem slovanským. My si musíme tu situaci aspoň uvědomovati, i když nemůžeme na ní příliš mnoho měniti.

Postavení naše k Rusku jest ovšem dosti, řekl bych, ne choulostivé, ale těžko jest, fixovati je pevně.

S kým v Rusku máme jednati? Zde se názory rozcházejí. Pan dr. Kramář projevil názor a hájí ho, že by bylo bývalo dobře, kdyby aspoň několik tisíc dobrovolníků bylo šlo do Ruska, tedy podporovati Denikina atd. Nepodezřívám nikoho, věřím, že to mínil dobře a že to, co chtěl, nebylo špatné. Ale musíme uvažovati přece naprosto objektivně, jsou-li takové věci možny. Jest možno, abychom se my pletli do vnitřních ruských sporů, když z těch Rusů dohromady nikdo nás o to nežádá? Máme my jim to vyřizovati a plésti se? Můžete se plésti do domácnosti někoho, dokud on nepřijde k Vám a nežádá o pomoc? To jest jedna věc. Druhá věc: za koho se postavíme? Za Denikina, za Petljuru, za bolševiky, za Kolčaka? Ani jedno, ani druhé není dobře možné. A jestliže můj předřečník vytkl panu ministrovi zahraničních záležitostí, že zaujal stanovisko jako právě toho, který čeká, až kdo to vyhraje, myslím, že neměl pravdu. My prostě zaujímáme stanovisko, jaké jest absolutně nutné, a jak také, vezmeme-li to i se stanoviska slušnosti, jinak není ani dosti dobře možné. Svůj vnitřní řád si může a musí dáti jedině Rusko samo; ten my mu nedáme. Teď by byla přišla druhá otázka při naší intervenci, ať bychom byli poslali dobrovolníky, ať armádu. Koho jsme tam měli posílati? Řekne se: ty, kteří se váleli v zázemí! To bychom byli pomohli pěkně těm Rusům! Tedy jsme tam měli posílati ty, kteří se tloukli celou válku po frontách? Jak by to bylo možno? Byli by to vydrželi a snesli? Byly by se jim opatřily zbraně? Řeklo se: byla by je dala dohoda. Ale, jak bychom byli vypadali teprve potom na Slovensku, kdybychom se byli zbavili ještě těch, kterých jsme potřebovali zde! To jsou všechno věci, které, myslím, je potřebí naprosto klidně uvážiti a říci: ne, o tu politiku my jsme nebyli! A myslím, že bychom se byli také zbytečně míchali do něčeho, co řešiti nemůžeme, že bychom nebyli nikomu prospěli, že bychom se byli poškodili a s Rusy na všech stranách si rozlili ocet. Myslím také, že mohli jsme plným právem říci, že jsou to vnitřní věci a vnitřní záležitosti ruské. Měl jsem příležitost, vyslechnouti názory inteligentních Rusů - nesocialistů, také tedy měšťáků podle toho názvosloví běžného, a ti říkají, že bolševictví se šířilo jako nemoc, a že to byla nemoc, která byla nutná, a nyní že uvidíme teprve, jak Rusko právě, poznavší, jak taková nemoc působí, se rychle zotaví, jak národ stane se daleko státotvornějším a agilnějším. Sami oni říkají, že to skoro bylo nutné, celý ten proces, který oni prožili. A těžko je si vysvětliti při špatných komunikacích ruských, při všem tom, kdyby bylo bývalo možno něco jiného, že by bylo celé Rusko se poddalo této nemoci.

My principielně, my, kteří stáli proti tomu, byli jsme proti tomu, aby se zanášely ty věci k nám, my nemůžeme uznati principy, na kterých stojí bolševictví, my nemůžeme uznati systém rad za žádnou cenu, poněvadž je to čiré znásilňováni, když obyvatelé měst na příklad mají pětkráte tolik zástupců v té radě, než obyvatelé venkova. Již to je znásilňování a nemůžeme uznati princip nebo pravidlo, že by moc zákonodárná, výkonná a kontrolní mohla býti v jedněch rukou, ať je to takový obecní sovět nebo cokoli jiného, jako nemůžeme souhlasiti se zásadou, aby pokladníkem, předsedou a kontrolorem pokladny v záložně byla jedna a táž osoba. Zde se ale jedná o důležitější věci, než pouze o peníze v peněžním ústavu. My nemůžeme souhlasiti také s principem diktatury, to všechno jsou nám věci jasné. Ale přes to jsme si řekli: to nejsou naše záležitosti, do kterých bychom se mohli míchat; to si vyřídí ruský národ sám.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP