Nová éra začíná
pro světovou politiku. Také před 100 lety,
po válkách napoleonských, byl podobný
přelom v politice. Svatá aliance také chtěla
zabezpečiti trvalý mír, jako jej chceme zabezpečiti
dnes, ale svatá aliance zabezpečovala jej za cenu
reakce. Byl to mír panovníků, ne mír
národů, byla to aliance absolutistického
míru. (Posl. Bechyně: Víc aliance než
svatá!) Tak jistě nechceme si představovati
zabezpečení míru pro budoucí dobu.
Tu chci říci s klasickým autorem o příští
době tato slova: Novus rerum nascitur ordo -rodí
se nový světa řád. V něm se
rodí zároveň také stát náš,
on zrodil se v bolestech a v krvi po té těžké
krvavé operaci, provedené na celé Evropě.
A my jsme, bohužel, stále ještě v té
rekonvalescenci a chvílemi nás zachvacuje zimnice.
Jsme často velmi netrpělivými rekonvalescenty
a zdá se mně často, když u nás
počíná nespokojenost a nepokoj, jako by tu
byli pacienti, nebo rekonvalescenti, kteří bouří
se ve svém ústavu proto, poněvadž nejsou
ještě úplně zdrávi a silni. Ale
my musíme najíti sílu, poněvadž
nový řád světa nemůže
potřebovati slabé a nemůže potřebovati
nic chorobného.
Jaké jest nové uspořádání
světa? Především byl válkou eliminován
z rozhodování blok států, který
byl blokem politiky násilí, blok, který znamenal
imperialismus, politiku opřenou o moc a militarismus. Poznali
jsme již po celá staletí, že veškeré
jednání mezi národy skončilo se strany
tohoto bloku militaristickou pohrůžkou a že dělo,
ať z Essenu, ať ze Škodovky, stálo tu jako
překážka, jakožto hráz smírné
dohody a zahraničního smírného vyjednávání.
Od války národové uzráli ke svobodě,
byli osvobozeni a obdrželi vlastní státy. Místo
politiky moci má vzniknouti nová autorita mezinárodní.
My zatím hledáme cesty
k této autoritě, která presentuje se
nám myšlenkou Svazu národů. Uspořádání
světa musí se díti podle principu zajištění
možnosti dalšího vývoje. Petrifikace,
stabilisace jistě není možná v životě
národů, neboť tento život proudí
a proudí a prouditi bude dále, bude přinášeti
nové problémy a nové požadavky, a jako
expanse mezi národy vždy byl, bude také dál.
A proto nelze utkvět snad na jisté ustálené
hranici, ale nutno umožniti národům cestu k
dalšímu rozvoji. Ale to musí se státi
tak, aby tento rozvoj dál se ve vzájemné
dohodě mezi národy cestami předem stanovenými,
vyměřenými a uvolněnými jednotlivým
národům, a nikoli eruptivně, nikoli násilím,
jako se to dálo z velké části až
dosud.
Svaz národů objevuje
se prozatím jen ve svých konturách. My potřebujeme
však, aby to byla silná, konsolidovaná, disciplinovaná
skupina, aby nakonec outsideři neměli snad naději,
ze stanovisko států, které jsou outsidery,
vyplácí se lépe, než podrobení
se světové autoritě, podrobení se
autoritě Svazu národů, a bohužel, tento
zjev ukazuje se již dnes. My máme takové outsidery
v Polsku, Rumunsku a v poslední době jednou nohou
objevuje se mezi nimi i Italie, a tak stává se,
že otázka Rjeky, otázka Dalmacie ohrožuje
poznovu mír světa. Dohoda musí uhájiti
svoji autoritu a musí ji uhájiti v první
řadě spravedlností, ne ustupováním
intrikám, tak jako ukazuje se vůči Polsku
a jak ukazuje se v otázce těšínské.
Státy musí míti
víru v její spravedlnost, jinak novus ordo bude
znovu ohrožen.
Ať je tomu tak, či onak,
nutno dále organisovati Evropu. V Evropě nemůže
již být vláda a řád té
politické houpačky, jakou byly dvě veliké
skupiny států: centrální mocnosti
a dohoda, které téměř navzájem
silou se vyvažovaly a kde outsideři byli jazýčkem
na váze mezi těmi ohromnými skupinami a mohl
i drobný, malý outsider, malý stát,
stojící mimo tyto skupiny, ohrožovati tímto
způsobem mír a bezpečnost Evropy a světa.
Máme dosud však ještě neznámé
veličiny a značné veličiny, a můj
předřečník pan kolega Maxa velmi obšírně
promluvil o této otázce, totiž o otázce
Ruska.
Zdá se skutečně,
že v poslední době zapomnělo se téměř
na to z některých stran, že je Rusko také
na světě a že s ním je nutno a bude
po případě nutno v brzké době
počítati. A připomíná mi to
ty staré mapy, na kterých jsou prázdná
místa s nápisem: "Hic sunt leones." Ale
to Rusko bude se, jak pravil prof. Maxa, jistě brzy hlásiti
také k slovu v Evropě, a tu souhlasím s názorem,
že není definitivního uspořádání
Evropy bez Ruska.
Souhlasím také s ministrem
drem Benešem, že Rusko jest možné jako veliká
federace národů, a tu myslím, že takto
ozdravěné Rusko jest nutným předpokladem
pro zdraví Evropy samotné.
Chci promluviti o naší
staré lásce, kterou jsme se tak často obírali,
zejména v našem národě, to jest o myšlence
uplatnění Slovanstva ve světové politice
resp. o uplatnění slovanství v této
politice. Slovanstvo, jako nevyčerpaná svěží
rasa, má jistě veliké poslání
v kultuře, ale také v politice a ve světové
politice. Musíme však si říci jedno:
že ve válce toto Slovanstvo podávalo nám
velice neutěšený obraz svojí neorganisovaností,
svojí rozháraností. Poukazuji k obojetnosti
Bulharska a Polska a hroznému selhání Ruska.
Za to Jihoslované, Srbsko
veliké ve vzdoru a pevnosti, bezpříkladné
ve svém hrdinství, jdoucím až k dětem,
ženám a starcům, vepsalo se hluboce do paměti
a vděčnosti celé kulturní Evropy a
také hluboce do srdcí československého
národa. Totéž platí o Jugoslavii, o
spojenecké její věrnosti a o jejím
vzájemném spolupůsobení k docílení
naší samostatnosti. Zápas i vítězství
obou nás úzce a trvale sblížily. A i
když sblížení toto nenastalo uskutečněním
myšlenky korridoru mezi naším státem a
Jugoslavii, přece jen jsme trvale, myslím, spjati
tímto upřímným svazkem přátelství,
které snad jest silnější, nežli
territoriální souvislost, než korridor a společná
hranice. (Výborně!)
My, jako nový stát,
nejsme jen státem a nebudeme státem tím,
že byla prohlášena naše samostatnost, že
nám byly stanoveny hranice, my však potřebujeme
také svoji státní ideu, která teprve
činí stát státem, neboť nelze
jistě tvořiti státy pouze na papíře.
Ukázalo se, že smlouvy a papírová ujednání
často byly papírovými cáry, jestliže
za nimi nestálo něco hlubšího a pevnějšího.
Nelze tvořiti neživotná schemata, státové
homunkuly, nýbrž každý stát musí
míti raison ďetre, svoji hlubokou státní
ideu, která odůvodňuje nutnost a potřebu
tohoto státu mezi státy ostatními. Takovou
státní ideu musí míti a udržeti
si také stát náš, jestliže chce
vedle ostatních také existovati. Rakousko-Uhersko
tuto ideu snad mělo, náš Palacký o ní
mluvil, ono ji však ztratilo, ono také dohrálo
a musilo dohráti. My máme svoji ideu jakožto
národnostní stát, jakožto sloučení
československého národa. Myslím také,
že k tomu, co Palacký kdysi označoval jako
ideu Rakousko-Uherska, která však nebyla provedena,
která selhala naprosto pod monarchii, že k uskutečnění
toho zbývá nám ještě mnoho udělat
a sice prováděti a udržeti shodu mezi oněmi
drobnými státy, které potřebují
vzájemné pomoci a vzájemné podpory,
zejména udržeti touto dohodou nám žádoucí
mír. Tedy také idea mírumilovného
rozvoje, zejména pak se zřetelem na sociální
hlediska a sociální pokrok - to musí býti
také kusem této státní ideje našeho
československého státu.
Já chci také říci,
mluvím-li o těchto státech, které
byly na bývalém území státu
rakousko-uherského, že bychom chybovali, kdybychom
snad těšili se z toho, že těmto státům
nedaří se v jejich existenci, že tyto státy
jdou vstříc vážným nebezpečím
nebo ztroskotání. My musíme si říci,
že každé ztroskotání států
kolem nás je pro nás minus, je pro nás nebezpečím,
a jestliže jednou mír přinesl vytvoření
těchto jiných států, tedy nemůžeme
míti zájem snad na tom, aby těmto státům
se nedařilo, aby v těchto státech byla nespokojenost
a aby z těchto států zbyly snad v krátké
době trosky, které by nás zase znova ohrožovaly.
Máme tedy zájem na pořádku v těchto
státech nás obklopujících a myslím,
že by bylo tedy nesprávné to, co často
v jisté škodolibosti nebo snad i v jistém smyslu
vlasteneckém, ve falešném chápání
toho vlastenectví často se vyslovuje jako přání,
jako tužba: abychom reussovali my a aby ostatní státy
kolem nás šly zpět, aby byly malými
a slabými. Čeho potřebujeme od okolních
států, to je loyalita, to je slušnost, nemáme
však zájmu na jejich záhubě nebo na
jejich neprosperitě.
Mluvilo se zde - a sice se strany
naší - o otázce těšínské.
Nechci o těchto věcech znova široce se rozhovořovati,
chci jen konstatovati tolik, že upřímně
vítám to, jestliže ministr dr. Beneš prohlásil,
že reklamuje celé Těšínsko pro
československou republiku. (Výborně!)
A tu myslím, že můžeme plně souhlasiti
s ním a říci, že ani píď
Těšínska nechceme odstoupiti a ztratiti z naší
državy. (Výborně! Potlesk!)
Pokud běží o tuto
část posledních zahraničních
dějin politických, tu myslím, že zase
upadla Evropa do jisté míry do jakési recidivy
starých zahraničně politických method,
kterých používali Poláci svými
intrikami, které také vnesli částečně
do dohody, a zdá se mi, že částečně
i dohodové orgány těmito methodami infikovali.
Byli jsme snad příliš loyální,
příliš otevření a přímí,
a to snad bylo nám tentokráte, v této veliké
episodě, na závadu.
Plebiscit má býti jakýmsi
východiskem z nouze, nebo pláštíkem
v otázce těšínské. Ale tu
musíme uvážit, že otázka těšínská
není otázkou rázu lokálního,
která by se týkala toho, zdali tolik a tolik obyvatelstva
bude přivtěleno do našeho státu, nýbrž,
že se zde jedná o území, kterého
hospodářsky v zájmu celku nezbytně
potřebujeme, že jest to kus těla našeho
státu a že odnětí této části
neznamená odnětí nějakého příslušenství,
které se dá snadno odděliti, nýbrž
že to znamená přímo komolení
těla našeho státu. (Zcela správně!)
A v této věci, pánové, aby rozhodoval
snad plebiscit jen interesentů z této krajiny z čistě
lokálního hlediska? (Hlas: Podplácení!)
Tak daleko ta věc nemůže jíti a my se
můžeme proto na plebiscit dívati jen jako na
částečnou pomůcku při rozhodování
této otázky, můžeme se dívati
jen jako na výraz přesvědčení
oněch lokálních interesentů. Ta otázka
sama má to velké celkové hledisko celého
národa, jeho národohospodářského
vývoje a ta otázka pouhým plebiscitem oněch
osob, s lokálního hlediska a věc se dívajících
a tak dlouhou dobu již drážděných
a unavovaných, nemůže býti posuzována
a rozhodována právě tak, jako by na příklad
otázka přístavu v Ústí
nad Labem, anebo na příklad otázka cmuntského
nádraží, pro nás jistě velmi
důležitého, pro celek nemohla zde rozhodována
býti několika tisíci osobami plebiscitem
v Ústí nad Labem, anebo v Cmuntu, aby rozhodovaly,
zdali důležité nádraží,
anebo celý přístav ústecký
má patřiti k republice čili nic a zdali má
býti v ohledu dopravním republika naprosto zkomolena
nedostatkem takového spojení, anebo dopravy. (Výborně!)
Tak se dívám na otázku
plebiscitu těšínského. Myslím,
že to jsou jediní Francouzi, kteří mohou
chápati naše city v této věci, neboť,
pánové, Těšínsko, to jest Elsasko-Lotrinsko
pro nás, náš národ nebude nikdy uspokojen,
dokud by kousek Těšínska byl odloučen
od nás. (Potlesk.)
Důležitým mezinárodním
problémem jest však nejen problém nějaký
rázu podobného, territoriálního, nýbrž
také problém hladu a problém drahoty, který
trvale ohrožuje nejen nás, nýbrž i hlavně
ony nově vzniklé státy, které samy
o sobě mají již těžkou existenci,
budovati po dlouholeté válce základy pro
svoji existenci. Amerika v této věci učinila
leccos učinila mnoho. Jsme jí velmi povděčni,
jsme povděčni také jejímu velikému
organisátorovi Hoowerovi za jeho práci v tomto roce
pro opatření nejnutnějších potravin
pro nás. Ale v této věci byla tato práce
přerušena a my již dnes cítíme
těžce toto přerušení ve váznutí
našeho zásobování. Nastává
již vacuum proto, poněvadž po dobu několika
měsíců nebylo více dopravováno
a my jsme byli odkázáni na veřejné
trhy severoamerické, jihoamerické, na Jugoslavii,
Rumunsko atd. Myslím, žes touto cestou, aby každý
národ zvláště staral se nyní
v té ohrožené době o svou výživu,
aby vytvořoval sám proti druhému národu,
stejně hladovému, konkurenci na trhu cizím,
ať jest to Amerika, ať trh východní. S
touto cestou že nevystačíme déle.
Není to jen problém
jednotlivých států, nýbrž, jak
jsem pravil, tento problém jest problém celkový
a nebude klidu, jestliže tento problém nebude řešen
a jestliže Evropa a dohoda klade váhu na obranu proti
bolševismu, jestliže klade váhu na mír,
- a tento mír nemůže býti jen mírem
navzájem mezi národy, ten zahraniční,
nýbrž také ten vnitřní v každém
národě, který zabezpečuje mír
zahraniční - pak musí tento problém
přijati jako problém mezinárodní a
musí jej také řešiti, neboť hlad,
o němž se praví, že je dobrý kuchař,
tento hlad je velmi špatným politikem. To jsme viděli
v těch případech, tam, kde hlad nastal, a
to pozorujeme také, bohužel, na svém těle.
Bude tedy třeba, aby vytvořen byl společný,
mezinárodní orgán pro distribuci a regulaci
dopravy látek potravinových, zejména takových
látek, které se k nám dovážejí
ve velkých masách, a kde sama otázka dopravy
působí neobyčejné obtíže.
V období 1918-19 téměř zázračným
způsobem vyšli jsme zde z katastrofy, z tohoto
problému výživy, hlavně výživy
chlebem a moukou.
Výlohy, které nás
stálo toto období, činily asi 350 milionů
korun, které jsme platili na cenu chleba a mouky oproti
cenám z ciziny. Oproti tomu musím konstatovati,
že naše hospodaření s domácím
obilím bylo nejen ne passivní, nýbrž
aktivní a že přispělo k zmenšení
tohoto deficitu. Nyní však vzhledem k tomu, že
jest nutno z příčin sociálních
a vyživovacích zvýšiti dávky pro
obyvatelstvo, vzhledem k tomu, že rostou také zahraniční
ceny obilí, dále vzhledem k neutěšeným
poměrům valutním, hrozí nám
deficit podstatně větší, který
se bude pohybovati mezi 1-2 miliardami korun. Při tomto
deficitu hraje velikou roli otázka dopravní, neboť
dopravní výlohy jsou neobyčejně vysoké
a zvýší se o celé stamiliony tehdy,
jestli nám dohoda nepomůže svým silným
slovem a zakročením a jestli nám nedá
nejen částečnou, nýbrž i přiměřeně
hodnotnou, nechci-li říci plně cennou tonáž
pro naši dopravu. Rozdíl mezi soukromou tonáží
a mezi rekvirovanou tonáží dohody bude dělati
stamiliony dle toho, jestli použijeme tonáže
té či oné. A to jistě dohodě,
která má zájem na prosperitě, klidu,
na finančních poměrech těchto jednotlivých
států, nemůže býti lhostejno,
jestli budeme tak či onak hospodařiti.
Mírová smlouva obsahuje
ustanovení o ochraně minorit, o kterých zde
bylo mluveno, a která nám vysvětlil pan ministr
dr. Beneš. My také tato ustanovení loyálně
dodržíme a nebudeme nápodobovati starý
rakouský princip, abychom, štvali nebo stavěli
proti sobě národ proti národu a vládli
tím způsobem.
Národnostní bezpráví
vyplývalo z protidemokratické soustavy v Rakousku-Uhersku
a tu myslím, že demokratismus, jehož jsme my
tak rozhodnými hlasateli, znamená již sám
o sobě řešení této celé
myšlenky a přímo via facti ukazuje se náprava
demokratického principu na při obecním volebním
řádě, ukazuje se v samosprávě
a ve školství a uplatňuje se dále v naší
ústavě, aniž by bylo snad třeba, nějaké
zvláštní předpisy stanoviti ku ochraně
jiných národností.
Nikdy nedostalo se národnostem
a také Němcům tak spravedlivého uplatnění,
jakého se jim dostalo dle demokratického principu,
který neřešil zvláště otázku
národnostní v rámci volebního
řádu pro obce. V Praze neměli Němci
svého zastoupení ani za doby, kdy monarchie, kdy
absolutismus rakouský tlačil na to, aby se Němcům
dostalo výhod v hlavním městě. V poslední
době celá desetiletí neměli zastoupení
a nyní v republice národnostní, v republice
Československé, dostává se Němcům
zastoupení v zastupitelstvu hlavního města
republiky a neslyšel jsem jediného slova protestu
proti důsledkům tohoto demokratického principu.
(Výborně!) Ale chci říci také
tolik, že nezáleží jen od našeho
zákonodárství, které jistě
bude tyto demokratické principy dále hájiti,
- a v těchto demokratických principech jest
nejlepší ochrana národnostní, - nýbrž
že záleží mnoho od Němců
samých a jejich vlastní loyality, neboť zákony
loyality jsou silnější než psané
a usnášené zákony. A tu musím
poukázati na reciprocitu, neboť není trvale
možno, aby zde byli chráněni Němci a
aby na druhé straně český živel
ve Vídni (Výborně!) a snad také
jinde byl naprosto nechráněn. To by se příčilo
rozumu a to by také československý národ
nemohl trvale snášeti a odůvodňovati.
(Hlučný souhlas.)
Smlouva mírová v §
3. mluví také o jedné zajímavé
věci a sice o příslušnících
jiných národností, kteří mají
míti právo opce, právo optovati na národnost
jinou, při čemž se jim vyhražuje, že
mohou podržeti nemovitý majetek. Jistě toto
ustanovení zarazilo každého, kdo zabývá
se pozemkovou reformou, tou reformou, která dnes hluboce
se dotýká širokých vrstev a která
je kouskem naší státní raisony. A tu
myslím, že v tomto principu, v té myšlence,
podržeti nemovitý majetek, nemůže a nesmí
býti obsazeno nic jiného nežli to, co je obsazeno
v právu každého zdejšího státního
příslušníka k nemovitému majetku.
A tu zásadu musíme zde vysloviti a myslím,
že také tato zásada bude potvrzena samým
p. ministrem zahraničí, že cizinci, cizí
státní příslušníci, nemohou
zásadně míti více práva nežli
vlastní státní občané a že
tedy veškeré předpisy, týkající
se omezení nemovitého majetku, musí se také
dotýkati tohoto majetku státních příslušníků
cizích.
Pan ministr dr. Beneš
vyslovil myšlenku jistě velmi závažnou,
že zahraniční politika nemůže se
provozovati bez úzké souvislosti s politikou vnitřní.
Ona zahraniční politika musí míti
svou jistou pevnou basi ve vnitřní politice, takovou
jistou operační, svou zabezpečenou basi tak,
jako ji musí míti každá zahraniční
operující armáda. Zahraniční
ministr musí míti ve spojení s vnitřní
politikou pevnou půdu pod svýma nohama, nemůže
prodávati nic dráže a nás dráže,
než zač stojíme my sami tím, co děláme,
ať již v oboru hospodářském, politickém
nebo kterémkoli jiném, stanovíme sami svůj
zahraniční politický kurs. To jest, pánové
totéž, jako devisa na trhu a podle hodnoty naší
vnitřní politiky také se oceňuje ten
zahraniční kurs náš. Ministr zahraničních
věcí jest lodivodem, on udává směr
a může nás vésti směrem dobrým,
může nás vésti také směrem
špatným. Ale hybnou silu musí dodávat
sám národ a tutu, pánové, jest třeba,
aby také národ byl té věci si vědom,
abychom my nedostali se při vedení toho nejlepšího
lodivoda do vleku cizích sil.
Kde máme začít
se konsolidovat? Já myslím, že přes
všechny nepříznivé kritiky, přes
všechno černohlídství u nás,
jest přece jenom u nás dosti - a řeknu -
mnoho dobré vůle v národě a že
můžeme říci, že v národě
není zlé vůle, ale že máme zlé
poměry pro začátek naší politiky.
Jsme, pánové, řekl bych, trošku, a někdy
až příliš nedočkaví. My
chceme, abychom ihned a rychle měli výhody a přednosti
z naší samostatnosti, aniž bychom investovali
hned mnoho práce. Chceme míti hned úroky
ze své nové svobody. Já myslím, pánové,
a o tom jsem přesvědčen, že tyto úroky
a dobré úroky, také přijdou, ale že
v prvé řadě republika bude prospěchem
pro další generace, hlavně pro naše potomstvo.