Na zabezpečení a bránění
dosažené svobody proti každému nepříteli,
ať vnitřnímu nebo zevnějšímu.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný:
Ke slovu přichází další řečník,
jímž je občan Maxa.
Posl. Maxa: Vážené
Národní shromáždění!
S hlubokým zájmem a
s neskonalou vděčností vyslechli jsme exposé
prvního našeho ministra zahraničních
věcí i zároveň jednoho z předních
budovatelů naší národní svobody.
Jsem vděčen panu ministrovi zejména za to,
že nám tak mistrovským způsobem vylíčil
ideovou podstatu naší zahraniční revoluce
a zdůraznil její složky, jež byly rozhodujícími
zárukami našeho skvělého vítězství.
Pan ministr pravil o naší zahraniční
akci: "Naše zahraniční akce byla prováděna
s naprosto jasně a pevně vytčeným
programem. Měli jsme několik ideí, ty idee
měli jsme každý ve svém srdci hluboce
vryty a oddaně za nimi jsme šli." A jako charakteristiku
těchto ideí naší revoluce zdůraznil
jejich "naprostou spravedlnost, vysokou mravní úroveň
všech našich cílů a snah národních"
a dodal: "Ideály, hlásané v řadě
prací prof. Masaryka o českých věcech,
se v pravém slova smyslu uskutečňovaly".
Jestliže toto platilo v době nejostřejšího
našeho národního boje ve válce světové
a za hranicemi, tedy musí tyto základní pravdy
ideové platiti také pro celou naši práci
budoucí v dobách mírných, v dobách
konstruktivní práce na poli národním,
na poli státním.
A jestliže životní
myšlenka prof. Masaryka, čerpaná z hluboké
znalosti a z nejintimnějšího pochopení
celých dějin našeho národa a všeho
jeho ducha, myšlenka humanity, myšlenka sociální
a politické spravedlnosti, jestliže tato myšlenka
byla nám vůdčím vítězným
ideálem v našem boji, já nepochybuji o tom,
že tato myšlenka bude nám také vůdčím
a vítězným ideálem v naší
práci v době míru. (Výborně!)
A já konstatuji s radostí,
že také program zahraniční politiky,
který nám pan ministr zahraniční ve
svém exposé načrtl pro další
budoucnost, je prodchnut tímto ideálem, je prodchnut
těmito pravdami a že jej proto s největší
radostí akceptujeme.
Národní shromáždění
bude míti v nejbližší době příležitost,
při jednání o ratifikaci mírových
smluv probírati a kritisovati jednotlivá podrobná
jejich ustanovení. Nepochybuji o tom, že Národní
shromáždění schválí tyto
mírové smlouvy tak, jak byly podepsány našimi
zástupci v Paříži, třebas že
Národní shromáždění a
s ním celý národ právě tak,
jako naši zástupci v Paříži, když
podpisovali, bude a zůstane si toho vědomo, že
tyto mírové smlouvy v některých
podrobnostech nevyhovují plně našim přáním.
Přijme je s tímto vědomím, s touto
reservou tím spíše, že dobře ví,
že všechny mírové smlouvy, schválené
v Paříži, nevyhovují všem přáním
ani jediného ze súčastněných
národů. O těchto detailech bude jednáno
později.
Já bych chtěl dnes,
kdy mluvíme všeobecně o naší zahraniční
politice, kdy vrháme pohled do minulosti a rýsujeme
si cestu do budoucnosti, z exposé pana ministra zahraničního
zdůrazniti dva nejdůležitější
momenty, které jsou mně základem dnešní
naší politické situace domácí
i politické situace mezinárodní, a které
jsou mně východiskem vší další
práce, to jest v prvé řadě, že
dosáhli jsme cíle všech svých tužeb
a snů, mezinárodního uznání
samostatné československé republiky, že
tohoto cíle dosáhli jsme plnou měrou, a v plném
rozsahu a za druhé, že na mírové konferenci,
až na jedinou výjimku, kterou tvoří
Těšínsko, všecky naše záležitosti
byly vyřízeny definitivně a že my jsme
v tom vzácném postavení, ve kterém
mimo nás a sousedního Rakouska není jediného
ze států, které byly súčastněny
mírového jednání, že my dnes
můžeme plným právem tvrditi, že
pro nás válka je skončena, že my máme
hotový mír. Tím nám nastává
možnost, abychom všechny své síly věnovali
konsolidaci své republiky uvnitř a abychom také
za hranicemi začali provozovati svou samostatnou a neodvislou
politiku. A tuto možnost, tento fakt považuji za největší
zisk našich zástupců na mírové
konferenci a za tento fakt jest třeba vzdáti jim
náš nejhlubší dík.
Poohlédněme se kolem
sebe, aby nám jasně vyniklo, co znamená tento
fakt, že náš československý mír
jest hotov, že československá republika vychází
již dnes v této chvíli z války, z mírové
konference, jako stát hotový. My vidíme kolem
sebe, že světová situace jest plná vření
a nejistoty. My jsme pozorovali i odsud z dálky, jak v
posledních týdnech svého jednání
mírová konference pracovala těžce. My
jsme viděli, jak klidná součinnost jednotlivých
činitelů dohodových byla stěžována
a jest stěžována problémy, v jichž
posuzování zájmy jednotlivých velkých
států se rozcházejí. My vidíme,
že politická pozornost a pracovní energie dohodových
státníků jest stále víc a více
upoutávána k záležitostem domácím,
neboť pozorujeme, že také ve velkých státech
dohodových dostavují se následky války.
I tam, v těchto státech tak mohutných, ve
státech, kterým válka přinesla takové
skvělé výsledky hmotné i mravní,
i tam ukazuje se neudržitelnost dosavadních řádů
politických a hospodářských, propukají
- jak vidíme právě v posledních
dnech v Anglii - boje, o jichž dosahu dnes těžko
dovedeme si učiniti úsudek. (Tak jest!)
Ale nejenom to, ve státech
velikých, dohodových, jak vidíme v Italii
a Americe, rozpoutává se boj o celý směr
a obsah dosavadního mírového jednání.
Vidíme, že všecky státy, které
jsou kolem nás, Německo, Polsko, Jihoslavie, Rumunsko,
Italie, mají nevyřešeny své nejživotnější
problémy, ať jest to u Německa hranice východní
proti Rusku, rovněž u Rumunska. Vidíme, jak
mezi Italií a Jihoslavií vyvstává
nový problém, hrozící konfliktem,
vidíme ve velkých státech západních,
ve Francii, Anglii, Americe řadu nerozřešených
otázek koloniálních, řadu nerozřešených
otázek asijských a afrických. To jsou všecko
problémy, které mohou vyvolávati nové
obtíže, nové komplikace dalšímu
mírovému jednání. Vidíme, že
válka se svými důsledky, to myšlenkové,
to hospodářské vření, které
bylo vyvoláno válkou a jehož válka do
jisté míry byla produktem, zaléhá
i do nejvzdálenějších končin
světa a vyvolává komplikace.
Vidíme takové zjevy
v Egyptě, vidíme je v Indii, pozorujeme je v ohromném
masivu čínském a ještě dnes nedovedeme
odhadnouti, jaký bude míti vliv v těchto
končinách, až vrátí se do nich
statisíce těch domorodých vojáků,
kteří účastnili se bojů na
evropském bojišti.
Vidíme tedy všude nehotovost,
vidíme všude otevřené, dalšími
komplikacemi hrozící problémy. A právě
proto jest tak potěšujícím faktem, že
náš problém, problém našeho státu,
problém našeho mezinárodního postavení,
jest rozřešen již dnes. Já myslím,
že tato skutečnost může nám býti
plnou náhradou za to některé malé
neuspokojení, které tu a tam řešení
mírové konference v otázkách hranic
v nás vyvolává, neboť pochopíme,
že za této situace, kterou vidíme kolem sebe,
a za těch možností, které vidíme
v nejbližší budoucnosti, sotva by byla příznivá
situace pro řešení našich problémů.
Naše zahraniční
politika jest problémem zcela zvláštního
rázu. Já bych stručně řekl,
že máme celou zahraniční politiku doma
na svém území v těch mezích
svých hranic. Podívejme se na tu situaci.
Náš stát je kolem
dokola obklopen těmi, proti nimž byl nucen svoji samostatnost
těžce vybojovati a pro něž jeho vítězství
znamenalo porážku, znamenalo pád hrdých
snův a plánů. Ti, kdož byli našimi
přátely a spojenci v tomto těžkém
boji, jsou odděleni od nás sta kilometrů
širokými územními pásy a na svém
vlastním území, jak jsem řekl, máme,
když ne celou, tedy nejobtížnější
kus své zahraniční politiky. Na svém
vlastním území máme zlomky těch,
proti nimž náš národ vítězně
obhájil svých práv. Naši odpůrcové
často tvrdí, že československá
republika není ničím jiným, než
obnoveným Rakousko-Uherskem a rádi předpovídají
československé republice osud tohoto bývalého
Rakousko-Uherska. V tom jest ovšem zásadní
omyl a vyvrátiti tento omyl, bude hlavním úkolem
naší politiky vnitřní a naší
politiky zahraniční. Jsem přesvědčen,
že i zde bude nám vodítkem ona naprostá
spravedlnost našich idejí a vysoká mravní
úroveň všech našich cílův
a snah národních, jež nám přispěla
k vítězství ve světovém konfliktu.
Máme ve svém státě
téměř třetinu obyvatelstva, jehož
veliká část dosud je naším zásadním
odpůrcem. Jsem přesvědčen, že
naše politika demokratická, politika sociální
spravedlnosti, politika naprosté národní
rovnoprávnosti, musí z nich učiniti dříve
anebo později dobré občany naší
republiky.
Jest třeba otázku tuto
si postaviti jasně. Tu jest úkol, který nám
jakožto vedoucímu národu v tomto státě
dává veřejnost mezinárodní.
Učiniti z této republiky republiku, ve které
se bude cítiti občanem každý její
obyvatel! My nesmíme tento úkol pouze svalovati
na druhou stranu, my musíme také ze své strany
(Hlas: Tak jest!) podniknouti všechno, co v tomto
ohledu může býti učiněno. My
musíme vzbuditi ve svých spoluobčanech jiných
národností přesvědčení,
že nebudeme jich potlačovati, že nechceme jimi
vládnouti, a nezapomínejte, jestliže u nás
si stěžujeme na výstřelky a projevy
z druhého tábora, že také u nás
nescházelo hlasů velmi romantických a velmi
nezodpovědných v této otázce. (Posl.
Merta: Velmi správně!) My musíme vzbuditi
ve všech spoluobčanech své republiky přesvědčení,
že nechceme vládnouti a ovládati (Posl.
dr. Bouček: Výborně!) v tom starém
násilnickém slova smyslu, nýbrž že
chceme v klidné a plodné práci společně
žíti ku blahu všeho lidu. (Výborně!)
Němci i Maďaři
musí přirozeně se vzdáti jakékoliv
myšlenky na možnost návratu staré nadvlády,
anebo na trhání československé republiky.
(Výborně!) Já jsem přesvědčen,
že mohli již viděti a nebo uvidí v nejbližší
době, až přejde ta válečná
psychosa, ve které část jich vězí
vinou té úžasné agitace a propagace,
která po desetiletí mezi nimi byla pěstována
- přijdou k přesvědčení,
že všem takovýmto pokusům bychom se postavili
na odpor vší silou a že bychom dovedli svých
práv obhájiti. Ale také my musíme
si začíti zvykati na myšlenku, že Němec
a Maďar není a priori naším nepřítelem
a nemusí jím na vždy zůstati. Také
my musíme u sebe stvořiti psychologické předpoklady
vzájemného, klidného soužití
a sblížení. (Výborně!)
V této otázce jsme
odkázáni na své síly, v této
otázce nebude nás podporovati nikdo. Jestliže
by vznikly nám po této stránce obtíže,
nespoléhejme na cizí pomoc a nespoléhejme
na to, že by někdo se nás zastal. Svět
bude zaměstnán v nejbližší době
v každé své části svými
vlastními problémy a svými vlastními
bolestmi a nebude míti chuti, zabývati se problémy
a bolestmi cizími a jestliže my tohoto problému
nerozřešíme, jest-li že z něho
u nás budou vznikati obtíže a komplikace, budou
v tom viděti naši slabost a neschopnost. (Výborně!)
Já z těchto všech
důvodů našeho vnitřního složení
obyvatelstva republiky, z důvodů sousedství,
mezi kterým žijeme, vítám zejména
prohlášení našeho pana ministra, že
naše politika bude pacifistická. To neznamená
pro mne, že nebudeme míti armády. Naopak, jsem
přesvědčen, že všichni budeme ze
všech sil k tomu pracovati, že budeme míti armádu,
musíme míti armádu, armádu silnou,
armádu republikánskou, která právě
v rukou našich bude nástrojem k obhájení
této naší demokratické a pacifistické
politiky.
My od nikoho ničeho nežádáme
ze svých sousedů a nikomu jsme v této
válce ničeho nevzali, nač by byl býval
měl právo. V tom je naše síla. Ale co
máme, musí býti naše. Ze svého
území, plného přírodních
bohatství a pracovitého lidu, chceme vytvořiti
kvetoucí stát, domov sociálního a
politického pokroku, stát, jenž svou zdatností,
výsledky své práce a svou politikou stane
se důležitým mezinárodním činitelem,
jehož užitečnost a nutnost bude všeobecně
uznávána.
Stejně s plným souhlasem
přijímám formulaci páně ministrovu
o našem poměru k jednotlivým národům
a státům. A tu dovolte mi, abych zvláště
zdůraznil jedno, mluvím-li o našem poměru
k dohodě - nebudu opakovati, neboť souhlasím
plně, všecka ta přátelská slova,
všechna ta ujištění, která zde
o poměru k dohodě byla pronesena. Náš
poměr k dohodě za války nebyl výsledkem
taktických výpočtů, nýbrž,
jak zdůraznil také pan ministr, náš
poměr k dohodě byl spojenectvím ideovým
a programovým. Byl to program nové organisace lidstva,
program demokracie proti maďarsko-německému
aristokratismu a militarismu, jenž nás přivedl
k dohodě, a zůstane po této stránce
na vždy památným, že jsme se k dohodě
přihlásili veřejně v listopadu 1915,
to je v době, kdy centrální mocnosti stály
na vrcholu svého vítězství a svých
úspěchů. A mně to je zárukou,
že tytéž ideje demokracie, tytéž
ideje mezinárodní politiky ve světovém
měřítku budou nás sdružovati
se státy dohodovými i v budoucnosti. To naše
spojenectví s dohodou má hlubší
smysl, než mívají spojenectví na odboj
a výboj mezi státy v životě politickém.
To je spojenectví za uskutečnění velkého,
obrodného programu světového pro celé
lidstvo. Jsem přesvědčen, že tak jako
tento princip demokracie zvítězil ve válce
nad principem absolutismu a militarismu, třeba po velkých
obtížích a značných bojích,
zvítězí i v budoucnosti v mezinárodních
stycích a jistě tímto směrem půjde
další vývoj. Základ k tomuto vývoji
jest položen v lize národů, k jejímž
zásadám naše republika se hlásí.
Víme, že liga národů, tak jak byla vytvořena
dnes, jest výtvorem nedokonalým. Já toho
lituji.
Vzpomeňte si, jakou posilou
nám byla myšlenka ligy národů v době
války, jak v ligu národů doufali jsme jako
v lepší budoucnost. Víme, že prozatím
nepodařilo se utvořiti ligu národů
takovou, která by byla ligou národů skutečně
všech, která by byla ligou, ve které by byly
zastoupeny nejenom vlády, ale nejširší
vrstvy lidové a která by byla následkem toho
společností, která by se těšila
takové mravní váze a takové autoritě,
že by mohla míti rozhodující vliv na
události světové. Ale my vítáme
ligu i v té počáteční formě,
v jaké byla uskutečněna, a jsem přesvědčen,
že společným úsilím všech
demokracií světových bude vybudována
v ten veliký základ a v tu velikou záruku
míru, kterou z ní chtěli míti ti,
kdo tuto myšlenku do života přinesli. A jsem
přesvědčen, že zahraniční
politika naší Československé republiky
ze všech sil bude podporovati všechny snahy, směřující
k dalšímu vybudování a většímu
sesílení ligy národů.
Zde několikrát během
debaty bylo upozorněno na to, že kolem nás
v Evropě v nejbližším našem sousedství
mohutní reakce a že tato reakce by mohla ohroziti
naši Československou republiku. Já se této
reakce nebojím. Není o tom pochyby, že válka
zostřila úsilí o vybudování
nových řádů společenských,
o vybudování nových řádů
hospodářských i politických.
Válka ve všech národech,
i v národech dosud utlačených i v národech,
které do války těšily se samostatnosti,
u širokých vrstev národních následkem
obrovských obětí, které tyto vrstvy
ve válce musily přinášeti, posílila
vědomí vlastní síly a posílila
vědomí vlastní hodnoty. A proto vidíme,
že již během války a okamžitě
po válce všude, v celém světě,
rozvíjí se boj o takovou změnu řádů
hospodářských, celých řádů
společenských, aby rozhodování ve
všech otázkách životních dostalo
se z rukou tříd dosud vládnoucích
do rukou nejširších vrstev národa. Není
nejmenší pochyby o tom, že třídy
a skupiny společenské, které dosud držely
v národech a státech moc, brání se
proti tomuto demokratickému proudu, směřujícímu
k zlidovění všeho života a vší
správy - a tato obrana, to jest reakce, která se
nám tu a tam jeví. To jsou podle mého přesvědčení
pokusy zadržeti, zastaviti ten proud demokracie a svobody,
který všude hlásí se k životu.
Tedy jestliže tu a tam kolem sebe vidíme úsilí
reakční nebo úsilí konservativní,
nesmí nás to mýlit. Nesmí nás
to mýlit po té stránce, že bychom svůj
vlastní chod, své vlastní snažení,
svou vlastní cestu k svobodě, široké
politické a sociální demokracii, měli
zpomalovat. Ta reakce, která tu a tam se objevuje, ta zmizí
pod náporem lidových mass vlastních národů.
Zmizí buďto dobrovolně, ustoupí tlaku,
nebo zmizí po boji.
My jsme nastoupili správnou
cestu, my jsme nastoupili cestu, odpovídající
ideji celého našeho revolučního boje,
cestu politické i sociální svobody v nejširším
slova smyslu. Nastoupili jsme ji se souhlasem ohromné většiny
celého národa. My v té cestě pokračujeme,
třeba že by se někdy zdálo, že
ta cesta u srovnám s našimi sousedy se zdá
býti příliš rychlá. My jistě
klidně, bezpečně dojdeme tam, kam jinde pro
úsilí svých skupin konservativních
nebo reakčních budou nuceni dojíti později
s většími nebo menšími obětmi.
(Výborně!)
Já bych si dovolil dotknouti
se ještě několika zvláštních
otázek a sice především otázky
polské. Nemusím opakovati prohlášení
učiněné zástupci všech politických
stran, že v otázce těšínské
trváme na svém právu v plném jeho
rozsahu, že jsme byli ochotni se dohodnouti o dobrém
sousedství, ale že se nedáme ničím
a žádnými skutky vyprovokovati k neprozřetelným
činům. Já bych při zmínce o
této věci dovolil si Polákům, jako
jeden z účastníků, jenom připomenouti
naši společnou práci za hranicemi. Bylo to
na Rusi. Prof. Masaryk použil každé příležitosti,
aby zdůraznil, že pro něho otázka svobodného
československého státu jest nutně
podmíněna otázkou svobodné Polsky,
otázkou svobodné Jugoslavie, jako otázkou
svobodného Rumunska a osvobozením italského
obyvatelstva z područí rakouskouherského.
Byl to prof. Masaryk, - a chtěl bych dnes Polákům
toto připomenouti - který v Moskvě v létě
1917 pravil, že Polsko podlehlo, když v r. 1620 byly
Čechy oslabeny. Dokud Čechy byly samostatný
a silný, bylo Polsko svobodné a bezpečné.
Myslím, že by bylo bývalo povinností
Poláků, při řešení této
otázky vzpomenouti si na společné zahraniční
akce, když jsme šli ruku v ruce, když jsme společně
v komitétech, ve velkých manifestacích počátečních
národů rakouských vystupovali za své
požadavky a za svá práva, vzpomenouti si nato,
jak bratrsky přijímali naši legionáři
polské bratry, a přinésti nám vstříc
v této otázce tu míru ochoty, která
byla vždycky na naší straně. A jestliže
této míry ochoty postrádáme, tedy
opět si připomínám slova Masarykova,
na která, myslím, dnes Poláci zapomněli
a která mi vysvětlují do jisté míry
jejich zatvrzelost. Profesor Masaryk pravil v Kyjevě
polskému žurnalistovi, že "socialismus jest
nyní stejně u Poláků jako u Čechů
na polovic rozhodujícím činitelem."
Já myslím, kdyby Poláci této pravdy
o důležitosti vnitřních otázek
sociálních byli si dnes více vědomi,
že by nebyli v otázce těšínské
do takové ostrosti hnali svoje požadavky.