Mírem pařížským
dostává se nám také zvláštních
ustanovení v otázce národnostních
menšin. Že náš stát není
a nebude státem národnostním, nýbrž
národním, bylo poprvé a včera
podruhé panem ministrem zahraničí zde prohlášeno
a takřka dokumentárně doloženo. Dohoda
má v nás důvěru v té věci,
ježto ne všechna ustanovení, která jsou
dána na př. Rakousku, jsou také dána
nám; má důvěru, že se budeme
chovati k národnostním menšinám spravedlivě.
Té důvěry nezklameme, ale tato důvěra
musí býti vykládána, řekl bych,
extensivně, v ten totiž smysl, že v ní
jest zároveň důvěra, že se nebudeme
chovat nespravedlivě k většině, čili
k sobě samým. (Souhlas.) Ve starém
Rakousku dovedli si Němci poříditi spoustu
všelijakých nadpráví a privilegií.
To staré Rakousko se rozvalilo a padlo, ale ta nadpráví
nyní v naší republice zůstala. (Souhlas.)
To staré Rakousko tu ještě žije. Nebudu
uvádět cifry, snad budu míti jindy příležitost,
doložit zde ciferně z rozpočtů státních,
že v naší republice všechna německá
nadpráví zůstala. Stačí zatím
toto konstatování - však Němci to dobře
mají také propočítáno! Ale
nadpráví německé menšiny v Československé
republice znamená podpráví české
většiny! (Souhlas.) A jestli že dohoda
chtěla - a my také chceme - spravedlnost, pak to
také znamená spravedlnost nejen k menšině,
nýbrž také k většině, a
té spravedlnosti se docílí buďto, že
se vezme větší měřítko
privilegií německých a podle něho
nám, české většině se
bude přidávati na všech polích, anebo
se vezme menší měřítko české
většiny a podle něho se bude německým
menšinám na všech polích ubírati,
a pak teprve dojdeme k opravdové spravedlnosti. (Souhlas.)
Pan ministr Beneš řekl
ve svém exposé, že zahraniční
situace není tak všeobecně jista a že
chmury vyvstávají. To znamená pro naše
vnitřní poměry, že ještě
nepřišel čas v našem vnitřním
životě politickém, aby rozhodujícím
měřítkem mohlo býti přesvědčení
kulturní nebo sociální u stran, anebo u politiků,
zda je to volnomyšlenkář či klerikál,
zda buržoa či socialista, nýbrž že
jediným měřítkem může
býti, zdali jest to opravdový, věrný,
loyální republikán. (Souhlas.)
Ale i obráceně, ctěné
shromáždění. l co se týče
našeho vztahu k zahraničním státům,
zahraničním vládám a k zahraničním
všelijakým akcím a jejím řiditelům,
na př. k akcím vojenským v Rusku a k jejich
vůdcům. Jestliže naše republika není
ještě zabezpečena a jestliže chmury vyvstávají,
jak řekl pan ministr Beneš, pak, ctěné
shromáždění, se nemůže stanoviti
náš vztah podle toho, zdali někde v některém
státě je vláda klerikální či
liberální, je-li tam vláda kapitalistická
nebo socialistická, je-li tam nějaký - ten
řiditel nějaké akce, na př: vojenských
akcí ruských, reakcionář či
pokrokový, je-li monarchista či socialista, nikoliv,
my se musíme ptáti, jak vlády dotyčných
států anebo řiditelé dotyčných
akcí se chovají k naší republice, jak
o ní smýšlejí, a dále musíme
si odhadnouti, jaký vliv mohou míti podobné
akce, na př. ony vojenské akce v Rusku na naši
republiku, na její vývoj do budoucnosti, a teprve
podle toho musíme rozhodovati, zda poměr jest nebo
má býti přátelský, či
nepřátelský. Každé jiné
měřítko, ctěné shromáždění,
jest nečasové, jest doktrinářské,
jest, řeknu, přímo primitivní měřítko,
nikoliv měřítko důstojné opravdového
politika, a bere-li se jiné měřítko
s úmysly rozvratnými, pak jest to měřítko
přímo zločinné, velectěné
shromáždění. (Souhlas.)
Jak jsme již daleko ve svém
vývoji jako národ, viděti z toho, že
my dnes již nemluvíme o tom, že naše národnost
jest snad v nebezpečí, že nad naší
národností nebo nad naším národem
povstávají chmury. My již říkáme,
že nad našim státem povstávají
chmury. My tudíž nemáme již povinnost,
pátrati a ohlížeti se po prostředcích,
které by zachránily a zachovaly naši národnost,
nýbrž po prostředcích, které
by zachovaly a zabezpečily náš stát.
To jest jistě stupeň vývoje nekonečně
vyšší proti tomu, jak bývalo ještě
- řekl bych - před stoletím. Ovšem netajím
se, že hledati podmínky k zabezpečení
státní naší bezpečnosti jest
práce těžší a zodpovědnější,
než-li hledati podmínky pro zabezpečení
národní.
Pan ministr Beneš, mluvě
o udržení státní existence, pravil:
"Bez silné armády nebudeme s to, abychom si
zachovali svou samostatnost v Evropě."
Prohlašuji zde, že dáme
rádi všecko pro naše vojsko, čeho potřebuje,
jakožto pro podporu a záruku bezpečnosti našeho
státu. (Výborně!) Dovolte mi, abych
dal výraz své radosti, že žádný
řečník zde nebyl, který by popíral,
že potřebujeme pro svou obranu a pro své zabezpečení
řádného vojska. Představujeme si ovšem
vojsko svou organisací demokratické, svým
smýšlením republikánské a svou
kázní důstojné kázně
našich legií za hranicemi. (Výborně!)
Řekl dále p. ministr Beneš,
mluvě o podmínkách udržení státní
existence, že ve vnitřní situaci je mnoho zlepšiti
a odstraniti. Když včera dr. Stránský
mluvil o vnitřních poměrech, byl vyrušován
některými pány z levice voláním:
"vždyť je debata zahraniční a vy
mluvíte o vnitřních věcech!"
Takové volání nebylo správné,
neboť je úzký vztah mezi politikou vnitřní
a politikou zahraniční, ba můžeme říci,
že navzájem obě tyto politiky se podmiňují.
Také my nedáváme žádným
cizím činitelům právo, aby se míchali
do našich vnitřních záležitostí,
ale při tom jsme si vědomi toho, že tito cizí
činitelé a tyto cizí druhé mocnosti
si našich poměrů všímají,
ať chceme nebo nechceme a že z postřehů,
které učiní, si učiní pro sebe
důsledky pro svůj vztah k nám. A tomu, ctěné
shromáždění, nezabráníme,
tomu nezabrání ani levice, kdyby sebe více
na nás volala, tomu nezabráníme ani my, kdybychom
se tomu bránili, ani pravice; tomu se prostě nedá
zabrániti. (Souhlas.)
A teď, ctěné shromáždění,
již toto pouhé vědomí, že to víme,
že si nás cizina všímá, - a teď,
když máme svůj stát, má možnost
všímati si nás dokonale - již toto pouhé
vědomí stačí, abychom se dle toho
doma chovali. A zachovati se dle toho, znamená, že
máme schopnost mužného sebeodhodlání,
že máme schopnost mužné sebekázně.
Pan ministr zahraniční neuvedl
zde dokladů, že cizí svět si nás
všímá, že si všímá
našich vnitřních poměrů a že
činí z toho důsledky. Jistě měl
své příčiny, že neuvedl dokladů.
Ale čtěte pozorně jeho exposé, a uvidíte
tam,řekl bych, všeobecná naučení,
která vyčerpal p. minstr právě z těch
jednotlivých dokladů, o nichž zvěděl
za hranicemi. Vždyť je to všecko tak na snadě!
Zahraniční naši přátelé,
politikové, diplomaté měli za hranicemi možnost,
za války pozorovati ty naše pracovníky, našeho
nynějšího presidenta, našeho zahraničního
ministra a zesnulého Štefánika a řadu
jiných osob. Viděli jejich neúnavnost, jejich
soustavnou práci, jejich korektnost, a teď přišli
sem v domnění, že to zde také tak bude,
jak to viděli u nich za hranicemi, ale zde to nevidí
a tudíž přirozeně se nad tím
zastavují. Viděli za hranicemi naše legie,
naši vlastní armádu - radost se na ně
dívati! Všechna chvála byla jim vzdávána.
Viděli jejich činnost hrdinskou, opravdu vojenskou,
a myslili si: Celý národ jest takový! A přišli
sem a nyní vidí, že ta naše armáda
není v takovém stavu, jako byly naše legie
za hranicemi. (Souhlas.) Mají se k tomu chovati
lhostejně? Toho si musí všimnouti a přirozeně
o tom referují svým vládám a tyto
dělají potom důsledky.
To, co se stalo na Slovensku na př.,
že jsme se tam dali politicky i vojensky překvapiti
maďarskými komunisty, že jsme zavinili zvláště
svou vinou takové těžké události,
to také přece nezůstane utajeno, to si dobře
vštípili v paměť za hranicemi, a zase
z toho učinili důsledky. (Souhlas.) Vidíte
tedy přímý vztah mezi zahraniční
politikou a mezi vnitřní politikou.
Vzpomínám onoho večera,
kdy se řešila krise vládní a kdy několik
zástupců našeho klubu - bylo již pozdě
večer - byli jsme u nynějšího ministerského
předsedy Tusara a u ministra vnitra Švehly,
a kdy jsme hovořili o tom, jak my se díváme,
jak by se měla krise rozřešiti, atd. Dohodovali
jsme se tenkráte o předpokladech a podmínkách,
a konečně jsme se dohodli v ten smysl, že nelze
všeobecnou koalici utvořiti jako dříve,
a že my zůstaneme stranou jako skupina kritiky, nikoliv
oposice. To jistě, pane ministerský předsedo!
A my jsme pořád na tom stanovisku.
Byla to, řekl bych, jako úmluva mezi námi o jakémsi, takřka rozumovém manželství, při kterém jen jedno bylo společné: zájem o republiku. My jsme tenkráte řekli: "Cokoliv nová vláda bude podnikati dobrého pro naši republiku, pro její vnější zabezpečení i pro její vnitřní uspořádání, v tom všem, že ji budeme bez výhrady podporovati." (Výborně!) Jako muži jsme se rozešli: tam vládní blok, - tady naše skupina kritiky. Proč by to nešlo? To už tak bývá ve státech. Tak jsme se tedy dohodli. Ale představovali jsme si, ctěné shromáždění, že vládní blok bude spořádaným blokem tak, jak se zase mezi muži sluší a jak jest v pokročilých státech, že skupiny a strany vládního bloku budou mezi sebou loyálními, že bude vládní blok loyální také k své vlastní vládě. To bylo naše hluboké přesvědčení a myslili jsme si, že právě, když my v tom vládním bloku a v té vládě nebudeme, že tu soudržnost bloku i tu vzájemnou loyalitu tím spíše umožníme a jaksi zapodpoříme. Takové bylo naše nazírání na to. A podívejte se, ctěné shromáždění: My jsme se zklamali v této své, řekl bych, opravdu radostné důvěřivosti a v tom svém opravdu radostném očekávání. Podívejte se, my najednou čteme, ctěné shromáždění, v jednom večerníku jedné vládní strany zprávu, ve které se útočí způsobem skutečně za takových poměrů neslýchaným na rodinné, soukromé poměry ministerského předsedy.
Čteme v jiném večerníku
vládní strany lokálku o letohrádku
presidenta Masaryka a ke zprávě té se přičiní
poznámka, nad jejíž perfidností zrovna,
řekl bych, dech se nám zatajil. Čteme socialistické
listy, tedy listy, řekl bych, nejvlastnější
pana ministerského předsedy, a tam jsou útoky
na vlastního ministerského předsedu. My vidíme
k svému úžasu, že hlavní denní
orgán strany, nejvlastnější našeho
ministerského předsedy se najednou dostává
do rukou nejkrajnější levice a že vůbec
ten hlavní denní orgán již není
orgánem našeho ministerského předsedy
Tusara.
Vidíme, ctěné shromáždění,
ze včerejšího dne, že vůdce sociálně-demokratické
strany, tedy strany nejvlastnější pana ministerského
předsedy, najednou zde vystupuje takřka jako řečník
oposice. Já tak nemluvím oposičně,
jako mluvil on proti své vlastní vládě
a svému vlastnímu ministerskému předsedovi.
Najdu, ctěné shromáždění,
druhého dne po exposé našeho ministra zahraničního
v čele orgánu strany pana ministerského předsedy
článek, kde hned v titulu se mluví o naší
víře v sociální revoluci. Okázalým
způsobem se to tam dá, aby to všem bylo patrno,
aby ta demonstrace proti zahraničnímu ministru Benešovi
byla zjevná. (Souhlas.) Toho jsme my neudělali,
to udělalo jedno křídlo vládní
strany, levé křidlo vládního bloku!
Nemyslete, že máme radost z toho. Ne. My bychom měli
radost ze spořádaného bloku, ze spořádané
většiny a menšiny, (Výborně!
Potlesk.) neboť to by bylo svědectvím vyspělých
našich vnitřních poměrů a svědectvím,
že náš konstituční život jest
na správné cestě. To však, co vidíme,
ukazuje ne na konstituci, nýbrž na vnitřní
anarchii stranickou. (Souhlas.) Jestliže pan ministerský
předseda mluvil o tom, že se mnoho musí napraviti
a mnoho odstraniti, dovolte mně, abych pro vážnost
věci o tom ještě mluvil dále. Správa
republiky musí býti správná, musí
býti řádná, počínaje
hlavou až do posledního písaře, bez
pardonu, bez výnimky, ctěné shromáždění.
(Tak jest! Výborně!) Začněme
vládou. Vláda musí především,
obzvláště v takových chvílích,
které prožívá teď republika, šetřiti
autority finančního ministra. (Souhlas.) Jestliže
finanční ministr činí veta proti výdajům,
proti návrhům jiných kolegů, a jestliže
se ta veta přecházejí a jde přes ně
k dennímu pořádku, od prvního
takřka do posledního, pánové, to není
loyalita k odbornému povolání takového
finančního ministra. Vláda musí nechati
odbornému ministru financí, aby právě
on, pověřený k tomu a zodpovědný
za to, se staral sám o finance. Nesmí dopustiti,
aby na příklad úvěrní půjčky
si podnikal kterýkoliv ministr na svůj vlastní
vrub.
Račte si vzíti předlohy
finančního rázu a shledáte na příklad,
že najednou podává předlohu o půjčce
nikoliv ministr financí, nýbrž ministr zásobování,
a není to půjčka maličká, nýbrž
půjčka 400 mil. korun. - Proč ji nepodává
ministr financí? Nebere snad za ni zodpovědnost?
Jak se může kterýkoli jiný ministr opovážiti,
sám to navrhovati, když přece jest proto ministr
financí a ten za to nese zodpovědnost? V poslední
době jsme najednou viděli, že velikou půjčku,
a to dokonce dáním do zástavy cukru, která
zde byla již dobře charakterisována a ve veřejnosti
odsouzena, inscenoval zase nikoli ministr financí, nýbrž
zase jiný ministr. To se mně nezdá býti
v pořádku a připomíná
mně to rodinu, jejíž členové
potřebují peněz, chtějí je
míti za každou cenu a opatřují si je
za zády otce rodiny - a my víme, velectění
panové, jak hospodářství v takovéto
rodině na konec nevyhnutelně musí skončiti!
Vláda musí býti sborem
solidárním, vláda musí spořiti.
Vláda musí předstoupiti s nějakým
úsporným plánem. Když zde mluvil posledně
bývalý ministr financí, dal podnět
- ve formě docela umírněné a takřka
jaksi tázavé - zdali by se neměla sestaviti
zvláštní úsporná komise, která
by škrtala ve státním rozpočtu a ve
státních výdajích. Tenkrát
pan ministerský předseda ve své odpovědi
k tomu přistoupil s radostí a řekl, že
s tím souhlasí. Ale jak dlouho jest již od
té řeči bývalého ministra financí
a marně se táži a pátrám. kde
jest ta úsporná komise? V té situaci, ve
které jsme, má se jednati rychle a takovýto
podnět ihned provésti.
Vláda musí býti sebevědomá,
musí věděti a býti proniknuta vědomím,
že jest nejen prováditelkou, nýbrž i strážkyní
zákonů, ale že k tomu musí užíti
energie, často i brutální, aby zákonu
bylo učiněno zadost, aby zákon nebyl porušován.
Velectění pánové! Jest tomu skutečně
tak? Poukazuji zde jen na jedno: Může býti
za hranicemi kterýkoli politický činitel,
ukládati proti naší republice, osnovati všelijaké
úklady proti ní, provozovati tam tedy zřejmě
velezrádnou politiku a když mu najednou připadne,
aniž se koho tázal, přijeti do Prahy, může
se mu zde udělati slavnostní přivítání,
může se vésti triumfálně domů,
může se o tom napsati palcovými písmenami
zvláštní úvodník a, jakoby se
nechumelilo, může zde zase podnikati co chce? (Souhlas.)
Pánové, mohlo by se říci:
což pak to není čest, když z naší
republiky by se stalo druhé Švýcarsko, v němž
by mohli nalézti útočiště činitelé
a politikové, kteří v jiných státech
jsou snad pronásledováni? Zajisté, byla by
to opravdu čest, ctěné shromáždění,
kdyby se stala naše republika takovýmto Švýcarskem.
Ale je velký rozdíl mezi Švýcarskem
skutečným a mezi takovýmto Švýcarskem,
které by snad někteří lidé
chtěli rádi z naší republiky udělati.
Ve Švýcarsku opravdovém nalézají
útočiště jen ti politikové, kteří
snad dělají pikle a osnují úklady
proti jiným státům, a u nás najednou
mají a mohou nalézti útočiště
politikové, kteří zde na této půdě,
Karolyim a jinými počínaje, dělají
úklady proti naší vlastní republice.
(Tak jest! Souhlas!) Za takové Švýcarsko
nejen že děkujeme, ale takové Švýcarsko
my, ctěné shromáždění,
nepřipustíme.
Řekl jsem: od hlavy až dolů
správná, řádná, poctivá
a počestná. Nepůjdu ke všem ostatním
stupňům od hlavy až dolů, řeknu
všeobecně - a ať se nikdo nepozastavuje, že
to říkám: to se ví, to také
již vědí cizí, že se rozlézá
v naší republice veliká korupce. Je
nejvyšší čas, aby se proti tomu zakročilo
se vší přísností. Bude-li potřebí,
musí býti vydán zvláštní
zákon. Ten zákon nesmí zůstati
na papíře, nýbrž v rychlosti se musí,
řekl bych exemplárně, bez milosrdenství
potrestat viníci, abychom této hlíze učinili
co nejdříve konec. (Výborně!)
K dobrým zákonům patří
dobří úředníci a dobří
občané. K dobrému míru patří
dobrý stát, to jest, dobrá vláda,
dobrá správa, dobrá obrana. Všechno
podnikněme bez rozdílu stran, aby náš
stát byl hoden míru, jímž končí
tato světová válka.
Naši činitelé za hranicemi,
ctěné shromáždění, řídili
se variantem národního přísloví;
tohoto variantu použijme také zde v našem domácím
životě, všechny strany, vláda, všichni
úřadové. Zní: Republiko, přičiň
se, a dohoda ti pomůže! (Výborně!
Hlučný potlesk.)
Předseda:
Slovo dále má pan kol. Hrušovský.
Posl. Hrušovský: Veľactené
Národné shromaždenie! K vývodom včerajšieho
rečníka Slovenského klubu ovšem že
pripojujem sa i ja a dovoľujem si spomenúť na
krátko len niektoré detailné veci, ktorých
sa on v minulej reči svojej nedotkol.
Rečník Slovenského
klubu nehovoril o našom pomere k ruskému problému.
O účasti našej vzhľadom k ruskému
problému sú, jak sa zdá, medzi jednotlivými
stranami českými spory. Ja ich v tom nasledovať
nebudem a myslím si, že so strany Slovákov
nenie táto vec nejasná. (Hluk a nepokoj.)
Předseda
(zvoní): Prosím o klid.
Posl. Hrušovský: Účasť
československej armády v udalostiach ruských
dozaista prospela v bojoch a zápasoch našich o neodvislosť
nášho štátu. O tom, myslím, pochybností
medzi nami nebude. Som presvedčený o tom, že
s každého stanoviska je odôvodnená táto
účasť, lebo vtedy sme boli vo válečnom
stave proti Nemecku a proti Rakúsko-Uhorsku. Bolo dozaista
povinnosťou našich legionárov ruských
zachrániť, aby Sibír nestala sa zásobovacou
komorou pre ústredných mocností, ktoré
ju z nej chceli mať. Inak, ako predvčerom pán
minister zahraničia vravel, dostali sa naši legionári
ruskí do takej situácie, že sa nijako nemohli
vyhnúť tomu, aby sa nedostali do boja proti sovjetovému
Rusku.
Beh a vývin udalostí tomu
tak chcel. Nebolo to tedy vmešovanie sa do vnútorných
záležitostí ruských, to každý
dobre vie. Armáda naša v Rusku ocitla sa v tých
časoch v takých okolnostiach, že pre dobro
národa našeho nič prospešnejšieho
konať nemohla, ako čo konala. Za túto jej činnosť
musíme jej byť vždy povďační.
Docela správne je však stanovisko pána zahraničného
ministra, že od podepsania prímeria s Rakúsko-Uhorskom
a Nemeckom my do vnútorných záležitostí
ruských sa miesiť nemôžeme.