Hospodářské styky mezi
říší německou a námi byly
navázány. Můžeme říci,
že Němci z říše v zájmu
vlastním vyšli nám velmi ochotně vstříc
v otázce Labe a v otázce svých labských
lodí po intervenci našeho zahraničního
ministra v Paříži a že uvědomují
si, že i s námi je vážou hluboké
hospodářské potřeby. Je to specielně
otázka hnědého uhlí a jiné
věci, které my máme a kterých průmysl
německý, hlavně saský, nezbytně
k svému vývoji a životu potřebuje.
Hospodářské a politické cíle
nejsou nijak kontroversní mezi námi a mezi Němci
a tedy i v tom ohledu, půjdou-li Němci vůči
nám cestou demokracie, můžeme zachovati i k
nim poměr dobrého sousedství.
Za jednoročního svého
života státního měli jsme veliké
incidenty, aspoň pro nás jako stát malý,
které stály ohromné peníze, sta milionů.
Jeden takový veliký incident jest právě
vpád bolševický na Slovensko.
Nám je zřejmo, jako to bylo
zřejmo celé konferenci pařížské,
že mezi Čechy a Slováky není nic jiného
možné, nežli bratrská jednolitost, bratrská
jednota. My také za této mírové konference,
zatím co ona jednala, jsme vůči bratrům
Slovákům konali poctivě bratrskou povinnost.
Když po 29. říjnu Károlyi
prohlásil, že uznává slovenskou Národní
radu za orgán, který má právo rozhodnouti
právoplatně o tom, ke kterému státu
chtějí Slováci přináležeti,
kde chtějí žíti, tato Národní
rada jednomyslně pod vedením našeho Šrobára
prohlásila se pro bratrskou jednolitost s českým
národem, pro republiku Československou. V té
době jsme se domnívali, že Károlyi zanechá
vší té politiky, která nám byla
známa zminula, on, který zdánlivě
činil se představitelem nových Uher, nových
ideálů maďarského národa, který
chce býti spokojen jen s tím, co ve skutečnosti
mu patří. My celou svou zahraniční
politiku vůči tomuto státu jsme řídili
pacifickým heslem naší vlády, našeho
zahraničního ministra, našeho presidenta. My
jsme pro Slovensko, které tak bratrským způsobem
přihlásilo se k bratrství s Čechy
v jeden československý národ, konali v té
době, co se dalo konati. Víte, že vrátili
se nám legionáři, a když Károlyi
nesplnil svůj slib a neuznal rozhodnutí Národní
rady slovenské, tedy byli jsme nuceni právě
Slovensko vlastními silami pomalu, ale jistě okupovati.
Napomohlo nám v tom, pravda, určité
zakročení diplomacie čtyřdohodové
na rozklad našeho zahraničního ministra. My
vždycky jsme vděčni těmto našim
západním přátelům, že
ušetřují nám zbytečných
ztrát naší krve. Pomocí jich a pomocí
italských legií obsadili jsme celé Slovensko
a zachovali jsme, jak jsem řekl, tu pacifistickou politiku.
Vnitřně věnujeme bratrům
Slovákům a to, myslím, tím více
utuží tu jednotu - všecko, co momentně
dávati můžeme, celou svou administrativu, jak
to konstatoval váš Šrobár, celé
naše organisační schopnosti i síly pro
školství, všechny naše možnosti železniční
i poštovní atd. Přes tuto naši politiku,
kterou jsme zachovávali k maďarskému národu,
stalo se něco, čeho nikdo z nás neočekával.
V Uhrách vznikla bolševická revoluce. Bolševismus,
který neměl žádného základu
socialistického, bolševismus, který byl v pravém
slova smyslu inscenován Károlyim, a nám bylo
zřejmo, že tato forma vlády je nemožná
pro maďarský národ, kde je 50 % analfabetů,
národ poražený a po válce malý.
A nám bylo zřejmo, že tato forma vlády
maďarské nám nijakým způsobem
v prvém svém stadiu nebude škodit. My jsme
viděli, že skutečně po proklamaci bolševické
revoluce v Uhrách nastalo uklidnění na Slovensku,
neboť do té doby přes všecky dané
sliby Károlyi penězi snažil se nám podpláceti
železniční zřízence, různé
úředníky administrativní atd.
To všechno přestalo. Naše
Slovensko se konsolidovalo, ale dožili jsme se v dalším
trvání této vlády zlého překvapení.
Vláda tato, nesocialistická, naplněná
duchem starého maďarského imperialismu, dopustila
se toho, že se odvážila učiniti útok
na celé naše Slovensko. A tu my, řídíce
se heslem obrany, činili jsme, co je naší povinností
a za čím stály - specielně to akcentuji
- obě dvě socialistické strany u nás.
Ať kdokoliv a kdykoliv tuto republiku, která vznikla
takovým způsobem, jak vylíčil náš
zahraniční ministr dr. Beneš, zahraniční
revolucí a vnitřní, ať kdokoliv ji napadá,
ať jakýmikoli hesly se kryje, vždycky najde nás
připraveny, abychom ho poslali zpět. Tu věc
jsme také poctivě vykonali, a jestliže po tomto
odražení vpádu na Slovensko objevily se v Maďarsku,
v Uhrách, živly, které jistě nebudou
nám nijak přátelštější,
nežli byla tato vláda Khunova, tedy je to pro nás
jenom novou výstrahou, abychom byli opatrni, abychom byli
připraveni na všechno možné. Není
o tom sporu, že Uhry budoucí, konsolidované,
řízené zásadou demokracie, mohou býti
pro nás vydatným odbytištěm všelikých
průmyslových výrobků, jako my můžeme
býti odběrateli jejich výrobků zemědělských,
zanechá-li Budapešť právě tak,
jako Vídeň, té své nemožné
politiky vůči nám, jsme my ochotni postaviti
se na docela jiné stanovisko sousedské. Dokud této
ochoty nevidíme jasně, nemůžeme jinak,
než zachovati absolutní střízlivost
ve svém poměru k Uhrám.
Sdělil nám zahraniční
ministr, že naše spojení s Jihoslovany přes
Slovensko na mírové konferenci padlo. My srdečně
toho litujeme. Byli jsme s bratrským národem jihoslovanským
ve stycích nejužších před naší
revolucí z 28. října. My jako iniciátoři,
oni jako věrní bratři pomáhali nám
rozrušiti starou rakouskou monarchii. U nich našli jsme
nejvíce pochopení, a jestliže dneska mluvíme
o jihoslovanském národu, tu přejeme si, aby
naše zahraniční ministerstvo věnovalo
této otázce, která není jenom otázkou
citu bratrství s jihoslovanským národem,
nejvyšší pozornost. My při této
příležitosti přejeme jihoslovanskému
národu, celé Jihoslávii, aby jednotu svou,
jednotu svého území a svého lidu pokud
možno v úplnosti dosáhl, třebas by i
měly tím dotčeny býti city některých
lidí, kteří nehájí stanoviska
demokracie. My v tomto ohledu souhlasíme naprosto se socialisty
italskými, kteří jasně říkají,
že nepřejí si absolutně žádného
konfliktu s tímto sousedským a demokratickým
národem. Nám jest zřejmo, že čím
Jihoslávie bude konsolidovanější, čím
méně se musí exponovat, tím spíše
hospodářsky se rozvine, tím dříve
že mezi ní a námi naváží
se normální styky. Já sám ze zkušenosti
mohu říci, že Jihoslávie v prvních
dobách nám ochotně vycházela vstříc
a že i dnes nám ochotně hospodářsky
vstříc vychází a že jest tedy
naší bratrskou povinností, hospodářské
i politické styky mezi těmito oběma státy
co možná nejvíce utužiti. (Výborně!)
Za jednoročního našeho života státního
nejtěžší otázkou pro nás
se ukázala býti otázka těšínská.
Je třeba před historií zde vzpomenouti všeho a konstatovati, kdo je viníkem a kdo právě způsobil tyto poměry mezi dvěma bratrskými národy. Úmluvy zahraniční, jak našich zahraničních činitelů, pokud jsme měli možnost o nich se dověděti, které byly uzavřeny s Dmowskim a prof. Grabskim, zrovna tak, jako úmluvy u nás po 16. květnu, které uzavřeny byly s Glombmskim, vyznívaly v ten smysl, že otázka těšínská zůstane otázkou řešení bratrského, že bude přináležeti Těšínsko k budoucímu státu československému a že teprve vzájemnou dohodou mezi budoucím státem českým a polským má tato otázka v přátelství býti rozhodnuta. A byl to právě Glombmski - byl zahraničním ministrem po převratu 28. října, který na tyto věci, které ujednány byly mezi těmito bratrskými národy, nijakým způsobem nedbal.
Víme, že to byla likvidační
komise krakovská, která záhy po proklamaci
našeho samostatného státu, v Krakově
zároveň s Narodowou radou těšínskou
právě proklamovala, že Těšínsko
jest organickou součástí polské říše,
polské samostatné republiky. Tak tedy byly dodržovány
ty první úmluvy. Když vláda naše,
která nastolena byla 13. listopadu, obrátila se
proti této proklamaci polského oficielního
úřadu v Krakově, pověřeného
vládou varšavskou pod zahraničním ministrem
Glomhmskim, tu nedostalo se vládě naší
na protest ten ani odpovědi. Polská vláda
proti všem mezinárodním zvyklostem tuto věc
považovala za rozřešenou a stupňovala
celý boj o Těšínsko tím, že
po prosinci a lednu nechala na Těšínsku a nejen
na Těšínsku, nýbrž i na Oravě
a Spiši konati přípravy pro všeobecné
volby do varšavského sněmu. Na tuto akci nebylo
možno dále pohlížeti s klidem a vláda
naše poslala 21. ledna veliké memorandum do Varšavy,
v němž žádala, aby tento nemožný
poměr mezi polskou říší a samostatným
státem naším byl vyřešen jasným
způsobem, aby polská vojska, která zatím
dosadila vláda polská za pomoci likvidační
komise krakovské, byla z Těšína odvolána,
aby zřízena byla česko-polská komise,
která by způsobem mírným na reálních
podkladech rozhodla a rozřešila těšínskou
otázku. Kurýr s tímto memorandem se nedostal
do Varšavy a celá věc vzala na sebe ráz
vojenského konfliktu, neboť zatím, kdy jsme
se domnívali zde u nás, že polská vojska
jsou odvolána a kdy byla poslána vojska česká,
aby opuštěná území obsadila,
tedy to všechno se nestalo, vojska polská tam zůstala
a tak došlo k ozbrojenému konfliktu. (Hlasy: Slyšte!)
Tento ozbrojený konflikt pobouřil polskou veřejnost,
ač naší vinou způsoben nebyl, a polská
veřejnost není oprávněna, činiti
nám všady proto předhůzky.
Poláci dnes ještě staví
se k nám zcela nepřátelsky, i když rozhodnuta
otázka pro nás tak přijatelně, jak
se jen mohlo podařit dru Benešovi, že má
být zaveden plebiscit a sice jen informativní, aby
později konference mírová mohla po právu
a spravedlnosti rozhodnouti. Zdá se nám býti
nutností, abychom při této příležitosti
před celým světem konstatovali, jakým
způsobem Poláci působili ve světové
válce, jak se zachovali k nám. Přejeme si
s Polskem přátelského poměru za účelem
oněch velikých koneksí politických,
které tanuly na mysli těm, kteří již
za války snažili se získati Poláky.
Když vznikla válka světová,
postavili se Poláci sice za své budoucí samostatné
Polsko a zřídili své legie. Byl to jejich
nynější president republiky, který tyto
legie vedl do boje, vedl je, ne sice na prospěch přímý
Německa a Rakouska, proti Rusku, ale přece jen,
i když vedl tyto legie proti Rusku, aby vybojoval samostatnou
polskou republiku, bojoval tím nepřímo proti
všem spojencům čtyřdohodovým
a proti veškerým ideám demokracie, která
tehdá právě ovládala celý evropský
myšlenkový svět. (Výborně!)
A nejen to: Poláci musí sobě
před historií uvědomiti, že jsme to
byli právě my, kteří jsme byli tou
královskou lučavkou, která tu u nás,
ve vnitru říše, způsobila právě
ten rozklad fysických i duševních sil rakouské
monarchie, která uvedla ten vnitřní rozvrat
v této říši, že jsme to byli my,
kteří jsme ukrátili celý ten boj světa
demokracie s Německem a Rakouskem a že též
i my máme nyní právo na nějakou vděčnost
i od Poláků, kteří téměř
do poslední chvíle nebyli jasně orientováni,
vždyť ještě v červenci jednali v
Pešti s Maďary - že tedy i my, nemáme-li
nároku na vděčnost od nich, přece
jenom máme nárok na to, aby jednali s námi
pokud možno korektně a ne takovým způsobem,
jak jsme to viděli v otázce těšínské
hned po našem převratu. Jestliže dnes Poláci
před celým světem akcentují, že
se jim jedná o otázku obyvatelstva, o otázku
etnografickou, o to, kam prý chce lid polský z Těšínska
patřiti a že nám před světem
- a tak to také vypadá - jedná se o otázku
národohospodářskou, o otázku dráhy
košicko-bohumínské, o otázku uhle na
Těšínsku, tedy takovým způsobem
vysvětlovati situaci k vůli našim snahám,
to jest počínání naprosto nemožné
a pravdě neodpovídající. Uhel sice
je jednou ze základních našich potřeb,
potřebujeme ho pro Slovensko a pro ostatní země
své, abychom mohli svůj celý hospodářský
život obnoviti. Ale mimo uhle a dráhy je tam naše
národnost, náš lid a ten tam trpěl,
to bohatství uhelné, ty doly vytvořil. Nám
však jedná se i o vlastní veliké vrstvy
národa, nejen na Těšínsku, nám
nejde jen o uhel jako prodejný artikl, neboť budeme-li
my skutečně takovým úžasným
způsobem ochuzováni o své bohatství
přírodní, pak nám hrozí zavírání
velikých továren ve Vítkovicích a
všude jinde po československé republice, pak
sami vydáváni jsme pro přechodnou dobu ohromné
nezaměstnanosti vlastního lidu pracujícího,
pak je to i otázka jeho nejbližší a nejživotnější,
pak ten lid, když by nenašel tady zaměstnání,
musil by se nám stěhovati do ciziny.
Připouštím-li, že
Poláci mají určitý interes na svých
národních věcech na Těšínsku,
pak my tentýž interes máme, ale neskonale ještě
větší interesy hospodářské,
které však s otázkou lidu našeho a státu
našeho absolutně těsně souvisí.
Nám jest zřejmo, že Poláci i v této
době vůči čtyřdohodě
zahájili politiku slibů, aby zmocniti se mohli našeho
Těšínska. A my to tady musíme jasně
konstatovati. Byli to Poláci, kteří právě
v této době přechodné, když čtyřdohoda
domnívala se, že rozřeší problém
ruský, problém ruského bolševictví,
byli to Poláci, kteří svou armádu
zdánlivě nabídli čtyřdohodě,
spojencům, aby tím způsobem pro sebe vymohli
požadavky hospodářského a politického
rázu. A my dnes můžeme konstatovati před
světem, že Poláci v této věci
mohli jen slibovati, ale to, co činí, to není
boj proti bolševismu, to jest obsazování násilné
různých krajů jiných národů,
Ukrajinců, Litevců, Bělorusů atd.,
to jest obnovování polské říše
v starých hranicích proti všem principům
sebeurčovacího práva národů
a není to žádná pomoc, jak se Polsko
před světem snaží dokazovati. My slibovati
ničeho nemůžeme a nebudeme, my slibovati ani
dobře nedovedeme. My jsme svou povinnost bez slibů
konali poctivě po celou dobu světové války,
naše legie prolévaly krev na všech bojištích
světa, v Rusku, Francii, v Itálii i v Srbsku a doma
úmorně jsme vynakládali všecky síly
na rozvrácení Rakouska. Ani naše legie ruské
nemůžeme nikomu nabízeti, protože vláda
naše vyhovuje ráda volání jejich po
návratu a zachovává neutralitu slovanskou
k problému ruského národa v nynějším
jeho stadiu a za nynější světové
situace.
Otázka bolševismu, jak jeví
se dnes, není otázkou tak jednoduchou, a i při
této zahraniční debatě cítím
potřebu o ní zcela jasným způsobem
se vysloviti a reagovati při tom na vývody kol.
Jaroslava Stránského. Pro nás problém
ruské revoluce objevil se věcí dalekosáhlou.
My nesmíme přehlédnouti, že ruská
revoluce měla několik fásí a že
pro zahraniční situaci celého světa
živoucí problém ruský je mohutnou a
ohromnou silou a že my jsme povinni objektivně tomuto
problému a těmto silám, které dnes
působí den ze dne v duši každého
jedince, které působí v duších
státníků, že jsme jim povinni jasně
podívati se do tváře. Ruská revoluce
v prvé své fási i pro náš celý
národ měla ohromný význam. Jestli
že Beneš a Masaryk cílevědomě,
navazujíce na staré naše principy revoluce
husitské a jejich důsledky, pracovali v zahraničí,
tu já mohu říci, že tato práce
jejich pro náš celý národ jak tu žil,
po dlouhou dobu byla prací, skrytou rouškou válečných
front a tím, že odříznuti jsme byli
od spojení s ostatním evropským prostředím
a že velmi málo zpráv, hlavně v prvých
dobách, ze zahraničí mezi lid proniklo. Náš
národ v pravém slova smyslu začal dělati
vnitřní bořivou a vědomou politiku
protirakouskou uvnitř říše teprve tehdy,
když vznikla únorová revoluce ruského
národa. Kdo seděli ve vězení, kdo
seděli v internacích, kdo byli na vojně,
ti dnes všichni musí doznati, že po únorové
ruské revoluci nastalo velké uvolnění,
že svoboda u nás začala teprve znovu pomalu
dýchati, že teprve tehdy lid, který má
velkou lásku k ruskému národu, z obdivu k
tomuto národu začal se tento lid probouzeti ne k
smýšlení protirakouskému, ne, to měl
od prvé chvíle války, ale k činům.
Tato revoluce vznesla velká hesla svobodářská.
Heslo sebeurčení národů, které
dávno bylo duševním majetkem naším,
revoluce prakticky za Lvova a Kerenského začala
prováděti tím, že dala svobodu ukrajinskému
národu a všem různorodým složkám
ruské říše. To působilo jako
elektrický proud v našem celém národě.
Odtud začíná ta vlastní vytrvalá
krtčí práce našich politiků a
všeho občanstva. Vždyť teprve po tomto velkém
výbuchu nastává obnovení rakouského
parlamentarismu, a tu právě scházejí
se ti iniciátoři, působící
k rozvratu Rakouska, tu seskupují se všechny mimo
německé a mimo maďarské síly
na půdě parlamentu a kují se plány,
které u nás zrají 16. května ve slavnosti
Národního divadla, kdy v Praze přijímána
jest resoluce potlačených národů rakouských
a kdy celý tento sbor nejvážnějších
mužů odchází do Polska, Trentina, Jihoslávie
a do všech částí říše,
a tu působí rozkladným způsobem, činí
celou mohoucností rozklad rakouské monarchie.
To byla první její fáse
a vliv tohoto období na náš celý veřejný
život i soukromý. My jsme ji pozdravili s velkým
nadšením, nám dala doma morální
sílu, nutnou k činům pro zájmy národa.
l celý náš zahraniční svět
zachoval se k ní stejně sympaticky. Za ní
byla vytvořena hlavní síla revoluční
naší armády v Kyjevě, která později
prožila, probojovala a protrpěla velkou a slavnou
dobu na Uralu. A vzpomínajíce revoluce ruské
při této zahraniční debatě
v našem Nár. shr., jsme povinni, pokloniti se ruskému
národu, neboť netekla nadarmo krev ruského
národa v Polsku, Haliči a v Karpatech, tekla i pro
nás a jsme si toho velmi dobře vědomi a jsme
za to velikému ruskému národu vděčni.
Víme, že dnes na mezinárodním
foru Rusko, tento náš milovaný svět,
všemi vrstvami, dle přesvědčení
ovšem od každé jiným způsobem,
jest vyřazen dnes z oficielní politiky světa,
nepůsobí při mírové smlouvě,
nerozhoduje s bývalými spojenci o osudu Evropy smlouvami
a proto si musíme uvědomiti dosah jeho působení
aspoň za celé světové války
i po ní, neboť působení to jest rovněž
ohromné.
Po první fási ruské
revoluce, po kterém, přišla druhá fáse,
bolševická. Jaké příčiny
podnítily vznik této bolševické revoluce,
o tom není třeba nám dnes zde široce
uvažovati.
Nemůžeme však nekriticky
přijímati příliš naivní
názor, že dva nebo tři lidé nějakými
penězi dovedli celý ten ohromný stamilionový
národ ovládnouti a podplatiti a v pravém
smyslu dělati s ním, co se jim zachtělo.
Na takové nemožné, psychologicky a sociologicky,
stanovisko postaviti se nemůžeme. Musely býti
nějaké vnitřní síly. Musela
i tu býti působnost celé té grandiosní
podzemní práce ruského národa po celé
století XIX., která vyvrcholila v r. 1905-1908 v
revoluci ruskou. Tedy musel tu býti široký
předpoklad vnitřních příčin,
aby tento převrat s tak obrovskými hospodářskými
důsledky se mohl státi. Zahraniční
vojska naše pod presidentem Masarykem zaujala stanovisko
vůči této bolševické revoluci,
které bylo tehdy jedině možné a jedině
správné.
Tehdy našim za hranicemi bylo zřejmo,
že Německo a Rakousko jsou reakčním
i významu i silami a že, kdyby tento svět reakce
byl ustálen a udržen, že není naší
svobody a že není svobody světa. A proto jest
nám jasno a pochopitelno, že naše armáda
v té době postavila se proti bolševikům,
kteří zvláštní historickou shodou
okolností, jsouce obklopeni cizím světem,
otevřeli své hranice Německu. V té
době, kdy hrozilo, že Německo načerpá
nového ducha odporu i výboje ze Sibiře svými
zajatci a že načerpá nového ducha tím,
že zabere hospodářské síly Ruska,
tedy v té době stanovisko našeho národa
bylo absolutně jasné. A nyní, pánové,
stojíme před 3. fásí ruské
revoluce. Nezapomeňme na vnitřní situaci
našeho národa! Náš národ žije,
jsme živé těleso a celé to ovzduší
světové války neprošlo naším
národem bez povšimnutí. Válka, všechny
ty ohromné bolesti, jež zasila v rodinách,
bolesti sociální, to vše zanechalo hluboké
brázdy v duších všech lidí. Kdo
viděl z blízka, jak žil náš horník
v době, kdy Rakousko mělo ještě moc,
jak byl v pravém slova smyslu udupán bez těla
a bez duše kdo viděl všechnu tu bídu naší,
kdy o svobodě nebylo řeči, tomu musí
býti jasno, že ty massy lidu našeho v té
době, kdy tak byly krušeny, že tyto massy přemýšlely
a snily o novém životě, že tušily,
že v zahraničí se za něj bojuje A když
vznikla ruská revoluce, tu všechny ty jejich ideály
jim vyvstaly, vyvstaly jim v duši ve formě samostatného,
politicky samostatného národa, ale nejen politicky
samostatného národa.