Předseda
(zvoní): Dám o návrhu hlasovati. Prosím
pány, aby zaujali svá místa. (Děje
se.) Prosím pány, kteří souhlasí
s návrhem, aby o proneseném právně
exposé pana ministra zahraničí v příští
schůzi provedena byla debata, aby povstali se svých
míst. (Děje se.)
To je většina, návrh
jest přijat.
Uděluji slovo dále
panu předsedovi mírové delegace v Paříži,
panu dru Karlu Kramářovi. (Hlučný,
dlouhotrvající potlesk u národní demokracie,
čsl. strany lidové a na pravici.)
Poslanec dr. Kramář:
Slavné Národní shromáždění!
Po obšírném výkladu
o mírových věcech na mírové
konferenci zbývá mi, abych promluvil o otázkách
snad neméně důležitých pro veškeren
náš budoucí rozvoj, pro veškeren rozvoj
československé republiky, totiž o otázkách
hospodářských a finančních.
Rozumí se samo sebou, že tak, jako jsme společně
pracovali s přítelem Benešem ve věcech
politických, tak jsme také pracovali ve věcech
hospodářských, že tedy stejně
za všecko, co se stalo, béřeme plnou odpovědnost.
Já, jak pravím, pro nynějšek nebudu
mluviti o politice. Činily se mi různé výčitky
za tu dobu, co jsem zde nebyl. Já, jak známo, nikdy
se neobávám hájiti toho, co jsem chtěl,
přirozeně však nebudu to činiti nyní,
nýbrž jestliže to bude komu libo dotazem nebo
výtkou, až během debaty. Nyní se omezím
na to, abych ještě ve své oficielní
vlastnosti jako předseda mírové delegace
prostě podal referát o tom, co jsme dělali
ve věcech, o kterých kol. Beneš nemluvil.
Před výkladem hospodářských
věcí dovolte mi jenom, abych předeslal několik
slov o spolku, resp. Lize národů.
Není nejmenší
pochybnosti, že my všichni, kteří jsme
prodělali hrůzy války, toužili jsme
jednomyslně po tom, aby po válce byl zachován
a garantován mír na takovou dobu, aby alespoň
všecka ta dorůstající generace nikdy
již nezažila těch krutostí války,
kterých jsme musili zažíti my. Proto dojista
s nadšením vítali jsme myšlenku Ligy národů.
A nepochybuji, že naše Národní shromáždění
k ujednání o Lize národů s radostí
přistoupí. Já bych ovšem měl
za svou povinnost, říci při této příležitosti
jen jedno, totiž to, abychom nepřeceňovali
významu Ligy národů. Mohlo by to býti
nebezpečné, poněvadž bychom snad pro
to zapomínali na všecko to, co tak výmluvnými
slovy řekl kol. Beneš, totiž že přece
jen i nyní nejpevnější zárukou
budoucnosti a bezpečnosti každého státu
jest vlastní síla, síla vnitřní
a také síla obranná. (Tak jest! Výborně!)
Není nejmenší pochybnosti, že přes
to, že princip a ustanovení Ligy národů
jsou neobyčejně krásné, přece
jen Liga národů má jednu základní
chybu, totiž tu, že se nepodařilo na konferenci
urovnati poměry politické v Evropě takovým
způsobem, že by byla Liga národů korunováním
těchto ustálených poměrů.
Naopak musím k veliké
lítosti říci, že poměry, jak
byly utvářeny, nesou v sobě celou řadu
budoucích konfliktů, takže Liga národů
nebude moci fungovati tak, jak si to asi představovali
všichni ti, kterým tanula na mysli v době nejkrutších
útrap válečných. Další
vadou Ligy národů ovšem jest, že členem
Ligy národů není dnes celý východ,
Rusko. A není nejmenší pochybnosti, že
pomysliti si Ligu národů bez Ruska jest něčím,
co nedodává přílišné důvěry
v její budoucnost. Tato vada jeví se také
tím, že na př. v exekutivním komitétu
Ligy, tedy v nejhlavnější instituci Ligy, není
ani jediného Slovana. To je věc, která se
zejména nás, všech Slovanů, musí
dotýkati. Musíme si přáti, aby Liga
národů co nejdříve odpovídala
skutečným mocenským poměrům,
poněvadž se mně zdá, že bez aktivní
účasti slovanských národů na
práci mírové není možno mluviti
o zajištění míru. (Výborně!
Potlesk!)
Ale dovolte nyní, abych obrátil
se k těm otázkám, o nichž mám
specielně mluviti. Hospodářský problém
našeho státu byl neobyčejně těžký.
My nesmíme zapomenouti, že nedá se najednou
celý hospodářský život postaviti
na docela jiné základy. My žili přece
jen v Rakousko-Uhersku hospodářským
životem velikého státu, který, byť
i měl poněkud převahu státu kontinentálního,
přece jen měl svůj přístup
k moři, měl své přístavy, měl
své loďstvo a tím mohl se súčastniti
světového boje hospodářského.
Utvořením republiky poměry hospodářské
úplně se změnily.
Jsme uprostřed Evropy a vše
to, co tvoří bohatost hospodářského
života a co je hlavní podmínkou vývozní
schopnosti tohoto státu, totiž volný přístup
k moři - to nám naprosto chybělo. Bylo
tedy jedním z předních, hlavních problémů
naší veškeré činnosti hospodářské
na konferenci mírové, dosáhnouti pro český
stát takového postavení, aby usneseními
mírové konference byl supplován tento nedostatek
našeho přístupu k moři. Byl to problém
zcela nový a neobyčejně obtížný,
poněvadž není nejmenší pochybnosti,
že tím musily býti zavedeny do mezinárodního
práva zcela nové principy.
Když začali jsme o této
věci mluviti, říkal jsem vždy Angličanům,
že musí korrigovati geografickou neznalost svého
Shakespeara, že nás musí aspoň nějakým
ideálním způsobem udělati skutečnou
mořskou državou. V této příčině
není nejmenší pochybnosti, že se nám
skutečně podařilo dosíci všeho,
čeho jsme si přáli. A jestliže pan kollega
dr. Beneš zde všeobecně děkoval
pánům, kteří pracovali v různých
komisích - a k tomuto jeho díku já, jako
předseda delegace, skutečně se srdcem vděčným
a vřelým se připojuji, poněvadž
naši páni pracovali v Paříži přímo
báječným způsobem, v takovém
duchu svornosti a v tom společném duchu posloužiti
republice, jakému jsme vždy byli zvyklí, když
jsme dělali revoluci doma - když tedy kol. dr. Beneš
poděkoval všem pánům, tož dovolte
mně, abych já poděkoval specielně
těm pánům, kteří se súčastnili
prací dopravní komise a snad mně to nebude
ve zlé bráno, budu-li je jmenovati, poněvadž
skutečně zasluhují, aby byli jmenováni.
Jsou to pp.: Ibl, profesor Klier, dr. Lankáš, dr.
Melzer a inženýr Vavrečka. (Výborně!)
Nedovedu si představiti ideálnější
spolupráce než byla naše. Já skutečně
činím jen svoji povinnost, poněvadž
se jedná o výsledky neobyčejně dalekosáhlého
dosahu, abych jim zde veřejně a opravdu rád
poděkoval. (Výborně! Potlesk.)
Já jsem také povinen,
velectěné shromáždění,
zde poděkovati některým našim spojencům.
Jako vždy a všude byla Francie úplně na
naší straně. (Výborně! Bouřlivý
potlesk.) My jsme mohli vysloviti jakýkoliv požadavek,
- eo ipso nevyslovili jsme nijakých požadavků
nemožných my jsme měli vždy na své
straně Francii. Mohl to konstatovati kol. Beneš
ve věcech politických, ve věcech územních,
ve všech korrekturách, kterých se nám
dostalo od Cmuntu až po Bratislavu a Valčice, ve všem
hájení integrity našeho království
a v otázce těšínské, všude
to byla Francie, jež věrna tomu, co slíbila
našemu ministru zahraničních záležitostí
ještě v době války, hájila našich
zájmů skutečně s takovým zdarem,
že většinu toho, co jsme dostali, máme
v přední řadě jí co děkovati
(Sláva! Výborně! Potlesk.)
V dopravní komisi specielně
jsme našli stejně vřelého přítele
v anglickém zástupci. A poněvadž on
skutečně má o většinu těch
věcí největší zásluhu,
dovolte, abych ho jmenoval: jest to generál Mance. (Výborně!
Potlesk.) Já jsem mu řekl, že ho uděláme
čestným členem československé
republiky. (Veselost.)
Musíme také poděkovati
zejména Belgičanům i Američanům
a i Řekové ve všech věcech nás
značně podporovali. (Výborně! Potlesk.)
Nebyly to všechno problémy lehké. Jak pravím,
byly to otázky, které se stavěly ponejprv
před forum mezinárodní. Začnu hned
s tím hlavním. Abychom my, nemajíce žádného
territoria při moři, měli svůj vlastní
přistav, abychom měli své vlastní
lodi námořské, se kterými bychom mohli
jezditi pod vlastní vlajkou, to jest něco, co nikdo
si nedovedl představiti, něco docela nového
v mezinárodním právu. A k tomu ještě
přichází to, že po dlouhých poradách,
kterých zejména se súčastnil také
belgický zástupce Ottis, se konference usnesla na
něčem, co jest přímo neslýchaným,
totiž na tom, že pro mořské lodi můžeme
míti v Praze registrační přístav.
To je něco tak nového, že skutečně,
když to bylo ponejprv, to naprosto frapovalo, ale bylo to
jednomyslně přijato, jest to podepsáno Německem
a my, kteří jsme naprosto vnitrozemští,
máme možnost, abychom pluli pod svou vlastní
československou vlajkou po moři. (Výborně!
Potlesk.) To není, pánové, věc
tak jednoduchá. Já se velmi dobře pamatuji
ještě, když jsem o všech věcech dopravních
mluvili ve starém Rakousku, jakou váhu kladli všichni
na to, aby se vlajka státu ukazovala v cizích přístavech.
Je jisto, že to má neobyčejnou důležitost
pro vztahy hospodářské, ale má to
také velikou důležitost pro poznání
národa a státu a také pro jeho kreditní
otázky. Tedy v této příčině
musíme říci, že nám spojenci
takovým způsobem vyšli vstříc,
že zasluhují s naší strany opravdu toho
největšího uznání.
Rozumí se samo sebou, že
princip byl, nejen nabýti přístavu v Hamburku,
ale také se k němu dostati.
Konečně u Hamburku
a Štětína nebyla věc tak těžká.
Zde jednalo se hlavně o to, abychom si zajistili příchod
k těmto přístavům bez vlivu německého.
Toho jsme dosáhli internacionalisováním Labe
a Odry. Vy, kteří jste sledovali tyto věci
za starého Rakouska, dojista se pamatujete, že hrozilo
naší plavbě jeden čas zavedení
velmi těžkých poplatků za plavbu, což
by bylo neobyčejně stížilo náš
vývoz a dovoz. To je dnes naprosto vyloučeno. Dnes
bude Labe i Odra pod internacionální komisí,
ve které jsme účastí velmoci dohodových
naprosto zajištěni proti tomu, abychom byli stíženi
nějakými poplatky, které by byly nespravedlivé
nebo kruté pro náš obchod. Nejen, že již
hlavními principy o volnosti transitu se těmto věcem
činí poněkud přítrž, v
našem, ve specielním případě
Labe, máme nad to internacionální komisi,
která na to dohlíží a skýtá
všecku garancii, že naše plavba po těchto
řekách nebude ničím stěžována.
Máme ještě něco
druhého a to je to, že prohlášením
internacionalisace Labe a Odry, zejména Labe, máme
nyní právo žádati na internacionální
komisi, aby přinutila Německo, aby řečiště
Labe v Německu, pokud dnes ještě překáží
tomu, abychom mohli s tisícitunovými loďmi
přijít k nám, bylo prohloubeno a upraveno
takovým způsobem, abychom mohli rozvinouti úplně
naši paroplavbu, ku které obdržíme také
podle mírové smlouvy část lodního
parku, ovšem ne zadarmo, nýbrž za náhradu
- a sice rozděleného dle velmi výhodné
pro nás kvoty, totiž podle statistiky vývozu
z našich přístavních měst. Poněvadž,
jak známo, největší kontingent našeho
vývozu labského byl z Ústí, není
nejmenší pochybnosti, že v této příčině
jest ustanovení mírové smlouvy velmi výhodné.
V Hamburku budeme míti
svůj přístav, budeme tam míti zvláštní
své hangary, své přístavní
zařízení, svůj přístavní
personál, takže pro překládání
našeho zboží z našich lodí, resp.
najatých lodí, na naše vlastní lodi
labské budou všecky možnosti zde. A upřímně
řečeno, záleží jen na nás,
abychom všech těch možností co nejbohatěji
využili.
Totéž se nám podařilo
ohledně Dunaje. Jsme členy dunajské komise,
a jestli dnes snad ještě nejsme členy dunajské
komise při ústí Dunaje, je to věc
přechodná. Z jistých politických důvodů
se neměla tato komise měniti. Není však
pochybnosti, že při příští
úpravě této dunajské komise také
v ní budeme zastoupeni.
Internacionalisace Dunaje jest pro
nás velmi důležitá a vážná,
ne teď pro plavbu, ale pro něco jiného. Na
trati Dunaje od Bratislavy ke Komárnu jest potřeba
regulačních prací, jelikož dnešní
silný proud řeky stěžuje značně
plavbu. I bylo nám z míry důležitým,
aby všecky práce regulační, jichž
k tomu bylo potřeba, - jest třeba jezů a
zdýmadel - byly nařízeny internacionální
komisí, a aby na druhé straně naši sousedé
Maďaři nemohli takto činiti obtíží.
To je v mírové smlouvě
výslovně podotčeno. A není proto nejmenších
překážek, abychom se co nejdříve
obírali touto otázkou, a abychom plavbu po této
části Dunaje přivedli do takového
stadia, aby odpovídala našim poměrům.
Velectěné shromáždění,
musím říci, že mám tuto plavbu
po Dunaji za jednu z nejdůležitějších
věcí, jako plavbu po Labi, poněvadž
naše obchodní spojení s jižními
zeměmi, - nemluvím jen o balkánských
- ale i černomořskými státy, jest
tak neobyčejně důležité, že
právě ono jest z nejběžnějších
spojení, jež máme. I bude naprosto nutno, abychom
se pokud možno starali, jelikož to nebylo nyní
možno v mírové smlouvě, kdy šlo
o smlouvu s nepřátelskými státy, zajistiti
si, abychom dostali v jednom přístavu v ústí
Dunaje právě takové výhody přístavní,
jaké máme v Hamburku. Když se tam dostaneme
s loďstvem, kterého se nám nyní dostane
a které nyní vybudujeme - neboť doufám,
že se v Bratislavě bude hodně stavěti
- a podaří-li se pomocí internacionalisování,
jak je to v plánu našich vodních techniků,
abychom mohli až do Komárna jeti s dvoutisícitunovými
loďmi, pak můžeme bez překladiště
se dostati na Černé moře a náš
obchod s celým pobřežím černomořským
a s jižním Ruskem s jeho ohromným bohatstvím
je po mém soudu tak postaven, že otvírá
nám ty největší o ekonomické
vyhlídky, o jakých jsme mohli sníti.
Já jsem proto souhlasil také,
aby byla Morava internacionalisována až do Dyje, a
to proto, poněvadž jsme bohužel ztratili to,
co nám bylo v prvém návrhu dáno, totiž
pravý břeh Moravy. To nám potom vzali a hranici
dali prostředkem řečiště Moravy.
Následkem toho jsme se dostali v ohledu regulačním
do velice špatné posice. Pro nás regulace Moravy
jest jednou z nejdůležitějších
otázek. Proto také jsem výslovně chtěl
a řekl při schůzi, že souhlasím
s internacionalisací této části Moravy,
poněvadž tím se nám dostane téhož
práva, které máme na Dunaji, takže bychom
přemohli všechny překážky, které
by Rakousko na druhém břehu dělalo, abychom
provedli tu regulaci, poněvadž bez volného
dostupu na druhý břeh se tato regulace provésti
nemůže.
V tom ohledu myslím, že
nebyla chyba, že se to povolilo. Ale musím říci
hned, že jsem se naprosto postavil proti všem požadavkům,
které činili Rakušané, abychom totiž
postavili spojovací kanál do Vídně.
Na druhé straně však jsme nepřistoupili
prozatím na internacionalisaci dalšího toku
Moravy nahoru, poněvadž myslím, že v této
příčině si musíme zachovati
tarifní svobodu, poněvadž není naprosto
možno, abychom my za drahé peníze své
zregulovali Moravu a při tom touto internacionalisaci dávali
úplně stejné podmínky Rakušanům,
aby mohli dovážeti laciné uhlí z Ostravy
do Vídně.
V této příčině
máme zachovány všechny možnosti a musím
nyní jen dodati, že myslím, že jedna z
prvních našich úloh, které zde budou,
bude, abychom se postarali o splavnění řeky
Moravy. (Souhlas.) To jest jedna z nejdůležitějších
hospodářských otázek zejména
pro celý náš obchod, vývoz i přívoz
z východu: musíme míti Moravu regulovánu!
A pánové, projekt, který kdysi zde byl, totiž
kanál z Přerova do Pardubic, stal se po mém
soudu vším tím, co se událo, naprosto
aktuelním.
Vůbec soudím, že
si musíme jednou ujasniti, že vodocestné hospodářství
dostalo se válkou na tak význačné
místo celého hospodářství,
že toho dnes žádná země nemůže
přezírati. Když vidíme, co dělá
Francie s úpravou Rhôny, kde půjdou dnes velké
lodi z ústí Rhôny až do Ženevy,
a co chtějí udělati Švýcaři,
aby se dostali až na Rýn, tu musíme říci,
že nesmíme zůstávati za ostatními.
My ovšem regulací nedostaneme 800.000 koňských
sil, jako Francouzi regulací Rhôny.
Těch ovšem nedostaneme,
ale hospodářsky má ta věc pro nás
ohromný význam. I myslím, že v této
příčině naše ministerstvo veřejných
prací udělá vše, abychom konečně
uvedli do pořádku všechny své řeky
také v Čechách, zejména Vltavu, a
abychom také Labe u Střekova připravili již
takovým způsobem, aby nebylo nejmenší
překážky pro naši vodní dopravu.
V této příčině
musím upřímně říci,
že věřím v praktické síly
kol. Hampla, o němž slyším tolik
chvály jako o ministru veřejných prací,
a doufám, že se uchopí velmi energicky těchto
úkolů, poněvadž se vám přiznám,
že všechny, abych tak řekl, fundamenty, které
jsme položili s drem Benešem, by zůstaly úplně
nedostavěným domem, kdyby k tomu nepřistoupila
ta velká politika plavební, která vyžaduje
na jedné straně splavnění našich
řek, ale na druhé straně také našeho
lodního parku. A tu již se obracím zde k panu
ministru obchodu a panu ministru financí. To jest jedna
z nejdůležitějších věcí,
o které nám jde. Pánové, v této
příčině musím říci,
že dnes není žádná investice dost
drahá. Dnes jsou dopravní poměry po vodě
tak úžasné, tarify dopravní jsou tak
veliké, že chcete-li dostati lacinější
suroviny ze zámoří, musíte si zaopatřiti
vlastní lodi. To jest marné. Ačkoli jsou
lodi dnes drahé, poněvadž všechno na světě
jest drahé, vyplatí se za nejkratší
dobu, poněvadž raty provozní jsou tak ohromné,
že jest nutno využitkovati této neobyčejně
vzácné příležitosti, abychom
si takovým způsobem lodi získali. (Posl.
Udržal: A sice hned!) Ano, právě proto
o tom mluvím. Žádal bych tudíž
slavnou vládu, aby této věci věnovala
největší pozornost a pokud možno přistoupila
k tomu, aby se utvořila paroplavební společnost,
rozumí se s podporou vlády. (Ministr obchodu
dr. Heidler: Už to jest!) Je-li to, jsem velmi rád,
velmi mne to těší, já se o to staral,
psal jsem do Prahy v té příčině
a s pány jsem se radil, poněvadž myslím,
že jest to jeden z nejaktuálnějších
úkolů, které máme. (Posl. P. Ševčík:
Zde jsou také meliorace!) Co se týče
meliorací, rozumím tomu tak, že když reguluji
řeky, také je současně melioruji.
(Posl. P. Ševčík: Právě proto
to říkám, že se meliorace s tím
svezou!) To se přece musí dít, vždyť
to má dojista i ten hospodářský význam,
že se tím zaplatí a priori celá regulace.
A Vodní cesty by nám však nedostačovaly.
Horší jaksi jsou dráhy. A tu musím říci
s neobyčejnou lítostí, že se nám
nepodařilo dosíci koridoru. Koridor měl pro
nás přímo životní význam.
My tak úzce jsme spojeni s Jihoslovany a na vždy spojeni,
o tom není nejmenší pochybnosti, nejen všemi
svými interesy politickými, nýbrž i
těmi srdečnými vztahy, které se scelily
a zpevnily za doby války, že musilo nám na
tom záležeti, abychom byli také geograficky
spojeni. Bohužel, jak řekl p. ministr zahraničních
věcí, smysl pro to měli jen Francouzi. Jinak
jsme kázali hluchým uším. Když
jsme tedy nemohli dosíci toho, bylo naší starostí
v dopravní komisi, abychom si to jinak suplovali. A tu
mohu říci s velikou radostí, že podařilo
se nám pro tuto myšlenku zejména získati
Angličany. Angličané od prvé schůze,
- to tam byl ještě zástupcem Mr. Smith - měli
pro tuto věc veliké pochopení i zájem
a hlavně oni nám pomohli ke všem těm
věcem, kterých jsme docílili a které
nejsou malé. Máme dnes právo, abychom si
vybudovali sekundární dráhy, které
vedou z Bratislavy do Velké Kaniže, neboť nemýlím-li
se, jest tu rozhodčím Angličan a pomocí
tohoto rozhodčího donutili jsme maďarský
stát k tomu, aby nám dal možnost tuto dráhu
si vystavěti.