Úterý 16. září 1919

Kolega Špaček prohodil jméno: Perutz. Dřívější vláda poslala za sebe s diplomatickým visem člověka, který po konferenci s drem Tillem a drem Horákem šel k americkým bankám a prohlásil: "Chcete-li s československou republikou obchodovati, musíte se obrátiti na Wiener Bankverein, žádná jiná banka v republice české nemá žádné garancie, jest před úpadkem, před konkursem. "A pánové přišli na radu k Perutzovi, který to prohlásil v Americe.

Výsledek toho byl, že když přišli k americkým bankám, řeklo se: musíte počkati až po podepsání míru a až poměry se u vás zlepší. Takové lidi posílala tam dřívější vláda: naprosto nezodpovědné, kteří dělali hospodářskou politiku proti nám a naší republice. To třeba říci proto, poněvadž do budoucnosti jest nám příkazem, abychom jenom s největší opatrností dávali pasy za hranice a jen lidem takovým, kteří jen na podkladě reelního obchodu budou zakládati styky naší republiky s ostatními státy. Pokud se týká drahoty, není to, pánové, jenom specialita naše, jest to problém světový. Ve všech státech celého světa jest drahota, někde menší, někde větší, podle toho, jak kde jsou poměry upraveny. Je pravda, že patříme do kategorie států, kde nejsou poměry vnitřní a správní právě vzorné. Musíme je teprve zlepšiti a zdokonaliti. Nejsme sami, celá pozůstalost bývalého Rakousko-Uherska nalézá se v takovém stavu jako my a můžeme říci, že mezi těmito jsme nejlepším obvodem, který zde zůstal z bývalého Rakousko-Uherska. Tyto poměry jsou ovšem světovým výsledkem, jsou to odkazy války a máme jistě všichni naprostou povinnost, abychom všecko učinili ku ozdravění nynějších poměrů. Je pravda, že musíme při tom působiti právě na naši byrokracii. Z úst některých členů státoprávní demokracie na schůzích i zde padly výroky proti dělníkům, proti osmihodinné pracovní době. Jděte do pražských kaváren, které jsou většinou naplněny státoprávními demokraty a řekněte jim, těm všem úředníkům, kteří jdou ve dvě hodiny ráno odtud, aby také oni natáhli, a aby také oni pro republiku denně o jednu až o dvě hodiny více obětovali, aby také konečně něco odstranili z té nespokojenosti oněch tříd, jež mají plnou hlavu starostí o chléb.

Ale třeba také nápravy i v jiném směru. Podívejte se do zemské vyživovací komise. Tam zasedají, jak se můžete přesvědčiti, také příslušníci státoprávní demokracie. Tam je dnes 400.000 vyživovacích aktů nevyřízených. (Slyšte!) Zde tedy jde o 400.000 lidí nespokojených ve městě a na venkově. Vyřiďte tyto akty a odstraníte nespokojené mezi těmito kruhy strádajícího obyvatelstva našeho. (Výborně!) U zemského soudu lichevního, který má rozhodovati o sporech, které u okresních soudů na venkově zavedeny proti lichvářům a agentům, leží dnes 100.000 aktů. Celý venkov čeká na to, jak ti lidé budou potrestáni a jak s nimi bude naloženo, ale to se nevyřizuje. Tu je potřeba, aby v takovýchto resortech, kde nejde o ministra, nýbrž o úředníky, kteří jsou příslušníky strany, která zde tolik kritisuje, zjednán byl pořádek, aby tito páni kritikové ukázali, že mají smysl také pro republiku a aby odstraněna byla dosavadní nespokojenost obyvatelstva. Hříchy tedy tu jsou, máme mnoho nesrovnalostí a můžeme si je také říci. Nejsem pro to, abychom jeden druhého chtěli zničit, nýbrž abychom prospěli republice. Kritiku nepřednášíme zde proto, abychom potírali tu či onu stranu a republiku, nýbrž proto, aby se poměry nynější pozdravily. Proto odtud vyjíti má na byrokracii apel, aby vědoma si byla toho, že je zde pro lid a pro republiku, nikoliv lid pro ni. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Slovo má dále pan kol. Fr. Navrátil.

Posl. Fr. Navrátil: Slavné Národní shromáždění!

Po rušné debatě pánů předřečníkův ujímám se slova, abych debatu uvedl opět na cesty mírnější. K vývodům těm dovoluji si pouze podotknouti, že ohledně zrušení centrál, syndikátů a vůbec ústředen bylo by zapotřebí, aby povolaní činitelé slyšeli hlas našeho venkovského lidu, který by jim poctivě řekl pravdu, že těchto centrál, těchto syndikátů a ústředen naprosto potřebí není, a že jejich zrušení přivodilo by zlevnění téměř všech produktů životních potřeb. (Tak jest.)

Již pan ministr mimo sl. dr. Rašín zmínil se o snaze pana ministra veřejných prací, zvýšiti pokud možná těžbu uhlí, což zajisté mile bylo přijato jak tímto slavným Nár. shromážděním, tak celou širší veřejností. Neboť nejdůležitější otázkou dnešní doby, která úzce spojena je s průmyslem a zároveň i se životem každého jednotlivce, jest otázka těžby a zásobování uhlím. Bylo již dosti odborně řečeno v tomto slavném shromáždění jak se strany pánů odborníků, tak se strany veřejných časopisů, že tato kalamita, ve které jsme se ocitli, nevyskytla se pouze u nás, nýbrž že zachvátila celý svět, a že všechno uvažování dobrých odborníků, aby tato kalamita byla odstraněna, nemohlo dosud docíliti žádného výsledku.

A proto je potřebné a nutné, abychom novými myšlenkami a zejména praktickým řešením se pokoušeli, jak možno způsobiti co možno největší ulehčení a alespoň částečné odstranění této světové kalamity. Nechybuji, tvrdím-li, že technická organisace uhelné těžby jest na výši dokonalosti a, jsou-li zde menší závady, lze je připočítati pouze na vrub lidské práce vlivem války ochablé, ale hlavní závady nutno hledati a je také odstraniti. Závady tyto dle mínění odborníků spočívají v tom, že není u nás dosud řádné organisace komerční a dopravní. Za hlavní chybu dnešní komerční a dopravní organisace považuji nedostatečné vybavení uhelných inspektorátů, nemístné spoření s pracovním kancelářským personálem a nesmírné přetížení písemnostními výkazy a statistikou, kterážto práce zatěžuje úřady tyto tak, že jim nezbývá času k hlavnímu účelu, t. j. ku revisi těžby a ku přísné kontrole v provádění přídělů a expedice. Zde jest nutno zjednati nápravu co nejdříve.

K tomu bylo by zapotřebí vzájemné dohody ministerstev veřejných prací s ministerstvem železnic. Kdyby obě tato ministerstva v tomto směru našla vzájemný postup, bylo by to velikým pokrokem v provádění kontroly a zajisté jest odůvodněno, aby státní dráhy, jakožto největší spotřebitel uhlí, prostřednictvím svých orgánů prováděly ve smyslu dohody s ministrem veřejných prací revisi zásilek a podávaly do ústředí o tom výkazy.

Velectění! Řádným rozvětvením uhelných inspektorátů, z nichž každému by byl přidělen pouze určitý počet dolů, mohla by se působnost těchto důležitých orgánů značně zvýšiti a zároveň zmenšiti administrativní obtíže ústředí, jímž jest uhelné oddělení ministerstva veřejných prací. Pro severní a severozápadní uhelné pánve v Čechách bylo by zapotřebí zřízení aspoň 11 uhelných inspektorátů, nehledě na zřízení nových ještě na Moravsko-Slezsku a Slovensku. Nejnutnějším zřízení těchto inspektorátů bylo by ve Falknově, v Mostě, Duchcově, Teplicích, Karlových Varech, Chomutově, Ústí nad Labem, na Kladně, Rakovníku, Radnici a v Plzni. Nákladu na vybudování těchto nemusela by se vláda obávati. Může-li v každém cukrovaru k vůli kontrole daně zřízena býti finanční stráž a přes tuto značnou režii stát při tom dobře vychází, může i stát zaříditi tuto kontrolu ve velikých dolech s těžbou od 20 vagonů denně. Tím nalezen by byl účelný lék proti lichvářské rakovině, hlodající na těle naší mladé republiky, kterážto nemoc musí býti odstraněna za pomoci všech veřejných činitelů, protože jest neštěstím republiky i českého obchodu i průmyslu a jednou z hlavních příčin dnešní uhelné kalamity.

Velectění přátelé! Nemoc tato jsou kartely uhelné největších uhelných firem Weinmann-Petschek a Ústecké montánní společnosti, které právem mohou býti považovány za naši uhelnou vládu. Celá hnědouhelná pánev severní a kamenná západočeská jest v jejich držení.

Zde vlastně rozděluje se uhlí dle jejich libovůle, bez ohledu na ministerské předpisy a potřeby lidu. Tyto tři velké firmy účtují skoro celou těžbu ze zmíněných pánví denně na 28-30.000 vagonů uhlí a výdělek jejich, pánové a dámy, počítáme-li nejméně 10 K na vagonu, obnáší denně 300.000 K, to je ročně asi 100,000.000 K. (Slyšte!)

Jest všeobecně známo i u nás na Moravě, že nabízí se z těchto pánví uhlí tak zvané kompensační, a proto s radostí vítám prohlášení pana ministra veřejných prací, že jedenkráte již přijde nařízení, aby tyto privilegie dodávání kompensačního uhlí byly zrušeny. Při uhlí kompensačním, které z těchto dolů se prodává, obnáší cena za jeden vagon 2000 K a vyváží-li se za hranice, až 3000 K; ve stanici nakládací lze je obdržeti v každém množství bez úředního povolení (Slyšte!), prý pod záminkou uhlí kompensačního. Uhlí toto prodává se cestou podloudnou, ne přímo od majitelů dolů, nýbrž od najatých agentů, kteří nebojí se zákonitých následků. Zde právě poznáváme, kdo jest zdražovatelem tohoto produktu, pro spotřebu obyvatelstva republiky téměř nejdůležitějšího. Proto jest jedině možným, má-li býti uhlí veškerému obyvatelstvu spravedlivě rozděleno, za úředně stanovené ceny pro všecky stejné, aby stát sám co nejdříve vzal agendu těchto tří kartelářů do rukou, prováděl rozdělování a expedice a určoval nutnost pořadí dodávání, jinak nebude lze ve správě těchto dolů zavésti pořádek. V čele této správy musil by státi nanejvýš obchodně kvalifikovaný úředník, který by byl od státu dostatečně honorován, neboť jsou nám známy případy, kde karteláři použili nejvyšších obnosů, aby každého úředníka, i který stál na nejvyšších místech, dostali pod své komando, za starého režimu. Proto jest jedině možným, má-li býti uhlí spravedlivě veškerým obyvatelům rozdělováno za úředně stanovené ceny pro všecky stejné, aby stát sám zřízením těchto inspektorátů vzal těžbu dolů do rukou a rozdělování z nich spravedlivě prováděl.

O tom, jak zacházeli tito uhlobaroni s českým lidem za starého Rakouska, kdy český obchodník se musel na nich téměř dožebrávati vagonu uhlí pro své české lidi a kdy čeští lidé v okolí těchto dolů neměli čím topiti a kdy se lichvařilo s uhlím, měla by se naše vláda informovati a zajisté přišla by na ohromné lichvaření a na podloudný prodej uhlí a musila by přijíti jedenkráte k tomu názoru, že by neoddalovala vyvlastnění a sestátnění těchto dolů, nýbrž co nejdříve přejala by je do vlastní správy.

Slavná sněmovno! Co se týká otázky dopravní, nebudu se o nedostatcích v tomto oboru šířiti. Připomínám pouze, že položka ve schodku státního rozpočtu ministerstva železnic na rok 1919 v obnosu 6 milionů korun umožňuje snad tomuto ministerstvu zjednat dostatečnou nápravu. Záleží tudíž na povolaných činitelích, aby stávající nedostatky byly co nejrychleji odstraněny.

Na jedno však zlo musím poukázati. Velectění! Jednou z nejhlavnějších překážek v rychlé dopravě železniční dnešní dobou jsou t. zv. železniční staniční zácpy, při kterých poslední dobou doprava drahou vázne do té míry, že osobní a rychlíkové vlaky mívají až 10 hodin zpoždění. Jaká škoda povstává z tohoto pro obchod, průmysl a hospodářství, dovede pochopiti jen ten, kdo expeduje zboží, anebo na obchodních cestách cestuje. l po této stránce dala by se zjednati náprava a sice řádným upravením mezd železničního a provozního personálu. Tímto zvýšením docílilo by se svědomitějšího vykonávání povinností u tohoto personálu, jenž by se svědomitě staral o to, aby provoz stanicemi byl vždy v potřebném čase uvolněn. Pouze za spravedlivě vyměřenou mzdu možno žádati svědomité vykonávání práce. A mzda železničního personálu, jak úřednictva, tak i zřízenectva, zvláště t. zv. výhybkářů a dělníků, nijak není upravena takovým způsobem, aby tito s celým zájmem mohli se oddávati svému zaměstnání. Myslím, že tím vším by otázka tato, která zaujímá celou širokou veřejnost, mohla býti lehce rozřešena.

Velectění pánové a dámy! Otázka drahotní, v dnešní době téměř ze všech otázek nejpalčivější, může přinésti jen tehdy zdárného výsledku, bude-li tato ožehavá otázka řešena objektivně jak se strany producentů, tak i se strany konsumentů a jak se strany průmyslníků, obchodníků, tak i živností, a to beze vší předpojatosti stavu proti stavu.

Co se týče rolnictva, jehož jsem příslušníkem, podotýkám, že rolnictvo jest si plně vědomo svaté své povinnosti vůči mladému našemu státu, a jsem pevně přesvědčen, že této povinnosti v dodávání svých výrobků také plně dostojí; žádá však vládu, aby i pro ně zajistila opatření veškerých potřeb pro jeho rodiny a hospodářství, které nutně musí opatřovati a nakupovati. Má-li rolník zachovávati nařízení v tom směru vydaná a výrobky své za směrně stanovené ceny prodávati, musí k zachovávání těchto nařízení třeba i zákonem býti donucen jak průmyslník, tak obchodník i živnostník. (Výborně!) Nebudou-li nařízení v tomto směru vydaná ode všech jmenovaných činitelů zachovávána a náležitě respektována, nemůžeme v dozírné době očekávati odstranění dnešní drahoty. Jak jsem připomenul, jen objektivním řešením této otázky možno zjednati zlevnění veškerých životních potřeb k existenci životní našich občanů republiky nezbytně nutných. Dosud hledán byl vinník zdražování životních potřeb jen v řadách rolnických. Já tvrdím, vážení pánové a dámy, s tohoto místa, že výtky proti rolnictvu zde pronesené v tomto směru nebyly na správnou adresu adresovány. Staly se bohužel případy tu a tam, že některý rolník zvláště při výměně zboží dopustil se nějakého přehmatu. Všeobecně však nesmí se tyto žaloby generalisovati a zvláště ne u malorolníka, který vlivem války trpěl co nejvíce. A s bolestí musím konstatovati, že svláště malorolnictvo až do dnešní doby trpí.

Ještě dnes postupují úřady proti malorolníkům způsobem veškeré lidskosti odporujícím. Žádají po něm vše, co jen v hospodářství svém chová. Mám po ruce stížnost malého rolníka z horské obce konické, který při svých 25 mírách pozemků odevzdal za války osm kusů hovězího dobytka veřejnému zásobování, a dnes přichází k němu úřad pro devátý kus, ačkoliv má jen jeden pár potahů a jednu krávu a chce mu vzíti krávu březí. Velectění přátelé, když již takové protizákonnosti dovolují si úřady, pak skutečně musí se každý nad tím pozastavit a musí se žádati, aby se bralo především tam, kde za celou dobu války byl dobytek šetřen, totiž na velkostatcích. Velkostatkům dělaly se v tom směru privilegia a výhody na každém místě. U malorolníka béře se naproti tomu poslední kousek.

O potřeby venkovského lidu, vážené shromáždění, nestará se však naprosto nikdo. Jemu ukládají se jen a jen povinnosti. Na venkově nemáme vůbec žádného uhlí, petroleje, oděvů, benzínu obuvi a jiných potřeb vůbec a jsme odkázáni při zaopatřování těchto nutných potřeb na města. Tam žádají od nás horrentní ceny za tyto potřeby, nebo obilí.

Vážené shromáždění! Žádají-li tito obchodníci horentní ceny za své výrobky, stává se, jak bylo poukazováno na předražování u rolnictva, že i ten malorolník, když vidí, jak draze musí platiti veškeré potřeby pro své hospodářství, také nadsadí na ten svůj výrobek. Ale nesmíme to generalisovati s veřejným lichvařením.

Vážení přátelé! V otázce uhlí pro venkov musili byste se podiviti, že nedostali jsme ani uhlí k výmlatu. Má-li si rolník opatřiti uhlí v městě u obchodníka, musí za ně platiti 25-30 K za 1 q. Petroleje neobdrželi jsme na venkově po 5 měsíců.

Velectění, máme nyní po žních. Máme provádět výmlat obilí. Máme svezeno, nemáme ale benzinu k pohonu motorových strojů. Žádosti o povolení jisté dávky benzinu k výmlatu obilí podali rolníci již v měsíci květnu, dodnes však bohužel neobdrželi ničeho. Ministerstvo veřejných prací omlouvá se, že nemůže vyhověti, jelikož jest nedostatek benzinu. Vážení pánové! Náš venkovský lid vidí, jak pánové - a to zrovna v garnisonách - jezdí luxusně po výletech v automobilech, a tam benzin ministerstvo prací dodalo. Doufám, že jest potřebnější výmlat obilí, než luxusní výlety v automobilech pánů důstojníků neb městské honorace. A zrovna po této stránce stížnosti tyto se strany rolnictva jsou oprávněny a nesmíme dopustiti, aby příštího roku takové přehmaty se staly a vynašlo se něco důležitějšího, než potřeba výživy lidu.

Vážení pánové! Ještě jednu věc musím připomenouti. Ačkoliv nedostává se benzinu, přicházejí různí spekulanti k rolníkům a nabízejí se k výmlatu obilí benzinovými motory, žádají však za jednu hodinu výmlatu 50-60 K. (Slyšte!) Zde by musel rolník zaplatiti průměrně od výmlatu kopy obilí 30-35 K. Odkud byl těmto spekulantům benzín k výmlatu dodán, i to jest otázka nás všech (Tak jest!)

Maso na venkově nemáme přidělováno vůbec a jestliže se nám dostane nějakého přídělu, jest to jednou za 2 měsíce 10 dkg na osobu. Vidíme-li, že v městech přes veškeré obtíže s aprovisací spojené přece jen se masa dostává, tu musíme poukázati k tomu, že ten, kdo tu životní potřebu, maso, pěstuje, zaslouží si též, aby na něj byl brán ohled a aby mu byly i spravedlivě přidělovány příděly. Mimo to dostává se městům přídělů masových konserv, kterých venkov nezná vůbec, a proto i v tomto směru nespokojenosti na venkově stále přibývá.

Pan ministr veřejných prací ve svém čtvrtečním exposé prohlásil, že o uhlí pro školy na zimní období jest náležitě postaráno. Připomínám jen s tohoto místa jeho slib, poněvadž i v loni nám bylo uhlí slavnou vládou pro školy zaručeno, ale nedoručeno. A následek tohoto zanedbávání byl ten, že jsme byli na venkově nuceni až na 3 měsíce uzavříti školy a přerušiti vyučování. Proto varuji p. ministra veřejných prací, aby opomenul splnění tohoto slibu.

Nebudu se rozšiřovati o nedostatcích všech životních potřeb venkovského lidu, jelikož mně není k tomu vyměřeno dosti času, podotýkám však, že nespokojenost s vládou pro liknavé vystupování proti lichvě a zdražování, která se počala projevovati v městech povážlivou měrou, rozšířila se již i po venkově a hrozivým postupem zaujímá celou širokou veřejnost našeho venkova.

Jest nejvyšší čas, aby vláda železnou energií proti těmto zlořádům se postavila a je ničila. Jsem toho názoru, že po řečích pánů ministrů v této debatě pronesených, použije vláda všech prostředků, které po ruce má, aby tomuto lidovému moru postavila hráze, zejména že co nejdříve Národnímu shromáždění předloží potřebné předlohy zákonů, aby tomuto vzájemnému vydírání obyvatelstva učiněna byla přítrž, dříve nežli se v tom bahně všichni utopíme. (Výborně!)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP