Za provádění
těchto nových principů tato vláda
nám ručí, a my jsme slyšeli to z jednotlivých
jejich prohlášení. Ale právě,
poněvadž máme již určité
politické a hospodářské směry
ve vládě, tu pánové, kteří
s námi tvoří toto revoluční
Národní shromáždění, a
pánové, kteří z vlády první
odešli a kteří se chtějí vraceti
k starým hospodářským principům
a k celé staré nadstavbě společenské,
ačkoliv to před veřejností přiznati
nechtějí, snaží se této vládě
již nyní pro hospodářské věci,
pro nedostatky, jež tady jsou jako následky 5 leté
války, podraziti nohy. A tito pánové velmi
jasně a stále mluví a jednají nedemokraticky,
neuvědomují si ještě ani jasně
dosahu převratu, který byl způsoben naší
revolucí 28. října a porážkou
imperialismu politického a hospodářského,
a který byl zesílen obecními volbami 15.
června 1919. Pravý demokrat a demokratická
strana vždycky snaží se uplatniti své
moci tolik, kolik národ jim té moci svěří.
Dostane-li v obecních volbách, které provedeny
byly v naší republice za nejdemokratičtějších
volebních řádů, strana 8 procent hlasů
všeho občanstva, má si uvědomiti, jakou
má vážnost a na kolik moci může
reflektovati, jíž chce působiti při
vývoji a výstavbě společenské
struktury naší mladé republiky. Většina
národa vyslovila se proti stranám, které
hájí staré principy hospodářské
a politické. A jestliže dnes tyto strany přicházejí
právě s týmiž metodami, které
ztroskotaly v Rusku za Kerenského a Lvova, tedy tím
samým staví veškerý národ před
tytéž možnosti.
Jestliže pánové
z nár. dem. a ze strany lidové, jsouce zde zastoupeni
velkým číslem, rozjedou se po celé
republice a budou právě tak, jako jsme to viděli
nyní před sejitím tohoto slavného
shromáždění, agitovati a bouřiti
národ proti vládě, která jest legální
a vznikla z demokracie již po volbách, tedy nemůže
nastati nic jiného, než úplná nedůvěra
lidových mas k demokracii vůbec, a demokracii přivedou
ad absurdum. Národ, který si přestane vážiti
demokracie, bude politiku prováděti ve vlastní
režii a to, myslím, není interesem ani nás
socialistů, ani nikoho, kdo cítí dějinnou
zodpovědnost za vývoj republiky v této době.
Neklid v našem národě, ten velký neklid
právě má pánům býti
výstrahou, aby tímto směrem nepokračovali.
Hospodářské věci jsou věci
velmi choulostivé. Nezaměstnanost jest veliká,
drahota skutečně stoupá, my však musíme
si uvědomiti, proč stoupá a kam by to vedlo,
kdyby právě proti tomuto systému, jejž
naznačil jednak pan ministr obchodu, jednak i jiní
pánové a za nímž stojí nynější
vláda, kdyby proti tomuto směru mělo býti
zakročováno a kdyby agitaci v národě
měl býti takový nátlak vykonán
na vládu, že by se odhodlala zavésti za svolný
obchod, volnou soutěž a boj všech proti všem
o zisk.
Já vás, pánové,
upozorňuji na některé zajímavé
věci. Centrály, které jsme zde měli
za Rakouska, byly válečnými centrálami
a stát starý chtěl tyto válečné
centrály držeti po takovou dobu, dokud to bude v interesu
vedení války, a pak chtěl provésti
likvidaci a vrátiti se k starému mírovému
hospodářství. Nemůže býti
o tom dnes sporu, že tyto centrály jsou nástrojem,
pokud jsou rozumné, - a jest jich celá řada
rozumných - k provedeni likvidace války a návratu
ne již do starého systému hospodářského,
nýbrž mohou býti typickými instrumenty,
jimiž právě, budou-li vedeny v duchu nové
doby, jak to chce vláda a koalované strany, jimiž
je možno přejíti ze starého systému
hospodářského do nového systému,
v němž družstevnictví bude míti
nejvýznačnější účast.
Toto intermezzo, zdá se, bude vyžadovati 2-3 léta
a prostřednictvím zreformovaných ústředen
musí vykonávati velký vliv stát, republika
a ukáže se, že jest to jediný modus, jímž
lze celý národohospodářský
systém ozdraviti a přivésti do nových
kolejí. Politika hospodářská, jak
ji prováděl kol. Dr. Rašín, byla právě
obráceným směrem, ukázala se po celou
jeho dobu působnosti nesprávnou a, jestliže
dnes máme právě takový nedostatek
surovin a všech rozličných jiných věcí,
plyne to z toho, že kol. Dr. Rašín držel
se toho, že nechtěl, aby stát sám prostřednictvím
svých ústředen opatřoval suroviny.
Kol. Dr. Rašín nestál ani o státní
půjčky, mohl si vypůjčiti ve Francii,
v Anglii, domníval se, že je lépe, když
stát si nevypůjčuje a když úvěr
a suroviny opatří soukromé, ať bankovní
či jiné podnikání, a poslal pány
bankéře do Anglie, Francie i Ameriky a prostřednictvím
úvěrů, jejž banky tam měly uzavříti
bez kontroly státu, aby nikdo nevěděl, zač
a mnoho-li nakupují, měli sem dovézti tovary,
jako jest bavlna atd.
Tento směr zahraniční
obchodní politiky ukázal se neproveditelným,
soukromé půjčky uzavřeny nebyly, soukromá
obchodní iniciativa zklamala, tovary nedošly, my zatím
jsme propásli příznivou pro nás náladu,
nám pomoci, hned po převratu a tak ocitla se řada
industriálních podniků v nezaměstnanosti
a stát celý ve stupňovaném nedostatku
nutných výrobků.
Stát ve vlastní režii
mohl nákup surovin velmi dávno provésti,
o tom nemůže býti sporu - ale neprovedl pro
odpor finančního ministra první vlády
a dnes cítíme toho následky.
Pánové, již tehdy
hájil jsem zásadu, že máme zde určitý
úvěr zahraniční a s tím úvěrem
že může stát, chce-li se dostati z národohospodářské
kalamity, velmi dobře pracovat. Ale o tomto úvěru
je a byl zvláštní, nesprávný
názor. Tvrdí se, že ten úvěr,
jehož nám Amerika poskytla v podobě různých
potravin, je vlastně úvěrem k snědení
a že jsme ten úvěr snědli, že to
jest úvěr naprosto neproduktivní - výklad
ten je absolutně falešný. My jsme tyto potraviny
sem dostali, bez něho by republika vůbec nebyla
mohla žíti ani v tom směru kol. Rašín
nechtěl tento státní úvěr.
Vždyť nechtěl více než 27 milionů
a proti jeho vůli vymohl jsem na 54 milionů dolarů.
Ale my jsme tento úvěr nesnědli, právě
tyto centrály, které zde máme ten státní
obilní ústav, státní tukový
ústav a veškeré jiné obrátily
ty potraviny v naše československé koruny.
Tento kapitál, který znamená milionů,
tedy jednu miliardu, je našemu státu, našemu
národnímu hospodářství k disposici.
Ovšem musí s nim býti nakládáno
jinak, než nakládal s ním stát až
doposud. Až dosud, pokud vím, uložen je tento
ohromný kapitál produktivity schopný v různých
bankách na 1 procento a stát jím nijak nehospodaří.
Snad banky tu a tam kupují za něj valuty a obchodují
bez kontroly státu a vyzískávají pro
sebe veliké obnosy, jež mohl by míti stát
sám. Většina toho kapitálu jistě
leží nezužitkována. A tu mohla by republika
tímto kapitálem prostřednictvím svých
zreformovaných a obchodně iniciativních centrál
mnoho vykonati. Centrály mohly by skoupiti exportní
artikly, jichž zde máme dosti, dřevo, sklo,
chmel atd. a vyvézti do ciziny a tam za získané
dobré valuty nakoupiti zas suroviny pro náš
průmysl nutné. A tento export dle mých zkušeností
nikdo neprovede, než stát ve velkém měřítku
a k této obchodní akci musí být ústředny
přizpůsobeny.
Soukromí podnikatelé,
banky, nám jistě export do proudu nepřivedly
a nepřivedou, nevěřím tomu, poněvadž
nebezpečenství mezinárodní dopravy,
riziko valutární je tak velké, že málo
kdo se odhodlává tyto obtíže překonávati.
Kromě toho vidíme, že i finanční
reforma na tyto lidi působí určitým
způsobem zdržujícím a že nemají
kuráže, za těchto nejistých poměrů
se do exportních obchodů pustit, nehledě
ani na tu okolnost, že exportéři jsou většinou
Němci. A i když se pustí, tu stát vůbec
nemá záruky, že tuto valutu za export získanou
dostane do svých rukou. Dnes, pánové, s kapitálem
se utíká do ciziny a, jakmile se s ním jednou
někdo dostane do ciziny, a to se stává exportem
zboží a získáním cizí
valuty, pak nikde není záruky, že nenechá
ty valuty v cizině pod různými záminkami
a my pak dovážet nemáme zač.
A tu stát prostřednictvím
svých racionálních centrál, které
zde mohou býti, musí prováděti určitou
obchodní a, řekněme, přímo
kšeftovní politiku. Starý názor na stát,
kdy se ministerstvo a parlament staraly jen o administrativu,
ty doby jsou již dávno pryč, dnes, máme-li
se dostati z národohospodářské
kalamity, z nedostatku surovin, musí naše vláda,
musí naše centrály, které máme
přeměnit ze správních centrál
v aktivní, iniciativní obchodní centrály,
které musí pomocí kapitálu, který
máme k disposici z americké potravinové půjčky
a případným přibráním
kapitálů, jež leží v bankách,
a přijetím zdatných obchodních sil
nakupovat v celé republice za české koruny
exportní zboží a vyvážet je do
krajin s dobrou valutou. Vývozem dostane republika franky,
liry a případně jinou dobrou valutu a může
dle potřeby celku za získané valuty nakupovati
suroviny jež může pak prodávati průmyslu,
aby byl uveden do chodu a při tom zachován může
býti přehled cenový. To je jedna z největších
možností, jak pozvednouti export.
To je ohromný kapitál,
který máme, ale tento kapitál musí
býti obchodně obrácen. Jestliže někde
leží v bankách na jedno procento, pak je to
ovšem kapitál, který jsme snědli, a
pak jsme vinni my a vláda a pak je vinen celý národ,
že si to velmi jasně neuvědomuje. Pokud pak
by mohl soukromý kapitál naše poměry,
hlavně surovinové, ozdraviti, tedy já myslím,
a řekl to docela jasně ministr obchodu, nebude mu
nijakým způsobem v tom ohledu bráněno,
naopak bude podporován, ačkoliv já nijak,
jak říkám, právě v tento soukromý
kapitál a v jeho rozvoj, v jeho iniciativu dovezení
surovin nevěřím, pokud je ovšem nechce
dovážeti za ceny ohromně předražené.
A nyní dovolte, abych přistoupil
k některým věcem, které tady u nás
se staly, ku zdražení obilí skutečnému
a potom k otázce uhelné. Jest zapotřebí
autenticky pověděti našemu lidu, jak jsme k
cenám došli, jaké byly toho příčiny,
poněvadž tak, jak věci se mu vysvětlují,
nemůže býti spokojen. Vidíme následkem
toho vysvětlování nár. demokracie
to veliké rozrušení ve všech vrstvách
pracujícího lidu, které nijakým způsobem
nemůže působiti na zvýšení
výrobnosti. Nachází-li se národ ve
chvění, je-li nespokojen, je-li ze všech stran
drážděn, pak doporučují-li mu
titíž pobuřovači pracovitost, doporučují-li
mu práci, šetrnost, atd., pak jest to při nejmenším
úžasné nezodpovědné jednání.
Národ přivésti do chvění, nespokojenosti,
a pak mu kázati morálku, to dovedou pánové,
kteří by to rozhodně dělat neměli
a nemusili, poněvadž, bude-li ten národ rozbouřen,
dojde to rozbouření jednou určitého
výrazu a musí se obrátiti proti vrstvám,
které si toho nejméně přejí,
ale které tím budou určitě vinny.
My máme otázku obilních cen u nás,
já bych chtěl pověděti, jak celá
věc vznikla a jsem přesvědčen, že
vláda i v otázkách cen obilních velmi
mnoho dobrého ještě dnes může vykonati.
O cenách obili, jak nyní jsou stanoveny, bylo jednáno
již v dubnu, v květnu, v době, kdy o výsledcích
obecních voleb se nevědělo, ani bude-li vytvořena
tato koalice atd., vycházelo se docela z předpokladů
reelních.
Nesmíme zapomenouti, že
my jsme dostávali od rolníků, a speciálně
od malých rolníků, velmi malé procento
obilnin, které se jim urodily, že jsme dostávali
asi snad tři q, anebo o něco více na ha a
od velkostatků průměrem asi 10 q a tedy,
že bylo naším interesem, abychom právě
od rolnictva pro budoucnost z nejbližší žně
pokud možno dostávali všecko. Ten tak zvaný
blahobyt rolnického stavu, osvobození od dluhů,
nevyšel z maximálních cen. Tedy právě
proto, že se dávala z úrody jen třetina
asi obilí, a ostatní během války vždy
šlo stranou pod rukou za peníze vysoké, bylo
možno docíliti těch efektů hospodářských,
které rolnictvo má. My však jsme si přáli,
aby za doby republiky tyto poměry podloudného prodávání
absolutně ustaly. Proto hleděli jsme dodělati
se maximálních cen takových, které
by skutečně konvenovaly, které by honorovaly
i práci zemědělce podle zásluhy, ale
které by zároveň ho zavazovaly splniti bezpodmínečně
svou povinnost a dáti nejen svou třetinu, nýbrž
veškeré množství, které mu přebývá.
Proto byla stanovena tato cena, ačkoliv se původně
žádala cena 140 K a sice, otevřeně to
říkám, žádala se nejen od Československé
strany republikánské, nýbrž i od malozemědělců
socialistických, ne tak vysoká, menší,
ale přece velmi vysoká. V té době
jsme nevěděli, jaká úroda bude, to
je pravda, my jsme tehdy nestudovali, bude-li tato cena pro veškeré
obyvatelstvo, ale dnes, kdy úroda jest doma, kdy se ví
její výsledek, jsou dány ty momenty, aby
případně byla v určitých směrech
cena obilnin po případě snížena.
U rolnictva, které má velkou režii, kde bývají
velké rodiny, k této věci patrně sáhnouti
nepůjde, ale vláda může nalézti
rozumnou modifikaci, aby právě na velkostatcích,
kde úroda jest také ohromná, kde režie
de fakto vzhledem k velikosti podniku padá docela jinak
na váhu, než při malém, nějakým
způsobem se tato cena restringovati nechala a zvláště
že není naším interesem, abychom speciálně
šlechticům, kteří u nás nežijí,
kteří žijí ve Vídní, Švýcarsku
a všude jinde, platili tyto ceny, a aby ten kapitál
odvezli do ciziny, aby se nám ztratil. Tam jistě
nějakým způsobem se modifikace nalézti
může a myslím, že tato úprava cen
velkostatkářského obilí může
míti finanční efekt velice slušný,
protože velkostatek právě odevzdal velkou část
obilí, poněvadž sám tolik nekonzumoval
a tím vyhnula by se republika doplatkům ze státní
pokladny na mouku. Tak to jest, pokud se týče cen
obilí.
Dále chtěl bych upozorniti
na to, co se u nás v poslední době děje,
a varoval bych velmi. Na Slovensku, jak se doslýchám,
uvolňuje se právě pod nátlakem těch
agitací, které se dějí v národě,
hospodaření obilím. (Hlas: Agituje se
v časopisech!) To už snad prakticky do velké
míry jest provedeno. Upozorňuji, že bez Slovenska
budeme hotovi s celou svou úrodou, i když jest velmi
krásná, nejdéle v březnu. Nesmíte
zapomenouti, jak jsme loňského roku hospodařili,
a že jsme semílali nejen pšenici a žito,
nýbrž, že se semílal i ječmen.
Tohoto roku, všude jest to viděti, nakupuji pivovary
bezohledně každé množství ječmene
a zpracovávají. Toto pivo se neexportuje za hranice,
jak se původně myslelo. Ječmen měl
býti ve větším rozsahu uvolněn
a podroben zušlechtění a vyvezen v podobě
sladu a hodnotného piva, aby se více vyzískalo
z něho. Měl jíti do ciziny, abychom dostali
dobrou valutu, asi 10.000 vagónů chtěli jsme
vyvézti do Itálie, Argentiny a jinam. Dnes však
se zpracovává na malohodnotná piva, která
se zkonzumují doma, tak že ta celá reserva
pro zásobování a výživu obyvatelstva
konsumem, zničením ječmene v podobě
piva, náramně klesá. Bude-li k tomu ještě
uvolněn na Slovensku výkup obilí privátně,
můžeme se dočkati zásobovací
katastrofy. I u nás jsou ty uvolňovací snahy
a pánové z Národní demokracie si dávají
na tom záležeti, aby státní obilní
ústav byl vykreslen jako vzor vší špatnosti
a rozpuštěn, aby bylo zavedeno volné hospodaření,
poněvadž prý úroda jest velmi slušná.
Pánové, loni jsme dovezli 30.000 vagónů
mouky a jen tak tak se vyšlo. Přirozeně ty
dávky, které jsme dávali, nestačily,
nakupovalo se pod rukou, a i letos jsme právě tak
nesoběstační. A jestli by této agitaci
měla býti povolena uzda a když národ
byl by tak nerozumný, že by těmto nezodpovědným
agitacím sedl na lep, a žádal to, nemůže
nic jiného nastati, než úplná zásobovací
katastrofa, poněvadž toto by bylo snad vhodné
a příjemné pro lidi, kteří
mají plné kapsy peněz, kteří,
jakmile by se obchod uvolnil, by každé množství
obilí, pšenice a žita zkoupili. Ale pro široké
vrstvy konzumující, takové hornictví
na severu, pro Prahu, Brno, Moravskou Ostravu bychom zcela jistě
potom ničeho neměli a musili bychom dojíti
bezpodmínečně k sociálním
hladovým nepokojům, bouřím a ohrožování
celého státu. Proto by si měli i ti pánové
uvědomit, kteří dnes takovým nešlechetným
způsobem informují a popuzují náš
národ v domnění, - já aspoň
si to nedovedu jinak vyložiti - že nastane-li chaos,
oni zase se svou 8% ní menšinou se dostanou k určité
vládní moci a že tímto způsobem
snad ještě se jim podaří zachrániti
ten starý systém, který jim tak leží
hluboko na srdci. Já ani nechci věřiti, že
by to bylo interesem všech těch, kteří
jsou v národní demokracii organisováni, těch
malých lidí a úředníků.
Ale zcela určitě tento směr je veden lidmi
v národní demokracii, velmi tvrdými, kteří
jsou své ideji, své chuti, své neoblomnosti
ochotni obětovati nejen národ, ale i dle mého
mínění i republiku i naši samostatnost
a všechno bez ohledu. (Výborně! Potlesk).
Pánové! Nyní
chtěl bych pověděti pár slov o otázce
uheIné. Uhlí u nás jest artiklem, bez něhož
nemůžeme žíti, jsme průmyslovým
státem; nejen průmysl, nemohou ani domácnosti
bez něho žíti, a musím říci,
že i v tomto směru zůstali jsme zcela určitě
pozadu, že ten náš vývoj v tom směru
socializačním by měl jíti rychleji
ku předu, poněvadž je-li již nutný
historicky, dějinně, tedy nesmíme ho zdržovati,
poněvadž tím sami jen ohrožujeme svou
celou národohospodářskou výstavbu.
Dnes se říká, že se tolik netěží,
kolik by bylo třeba, že hornictvo jest oslabeno podvýživou,
atd. Ony jsou, pánové, i jiné momenty, momenty
zdánlivě velice nepatrné, ale přece
velice závažné. Lidé, kteří
dnes vlastní doly, to jsou cizí kapitalisté
němečtí a jiní. Tento kapitáI
určitým způsobem chce odraditi od toho, aby
se snad dříve nesáhlo k nějakému
společenskému uspořádání
těžby uhelné. Ministr Hampl mluvil o radách
závodních, revírních i o monopolu.
Tvrdím, že onen monopol sám o sobě nestačí.
Jest třeba znáti těžbu v dolech, abychom
viděli, kam nás vleče cizí kapitál,
půjde-li to tak dále. Ten nemá dnes žádného
interesu na tom, aby zvýšil těžbu, ba
užívá metod, aby se vědomě těžba
snížila. A sice takovým způsobem: -
to jest zajímavo i pro dělnický svět
- oni platí dnes v dolech za mimořádné
práce hornické daleko více než za normální
práce. Normální prací nazýváme
kopání a nakládání uhle; práce
mimořádná je vydřevňování,
stavění štrek, kolejnic a celá řada
prací na povrchu.
Ředitelé důlní
platí dnes tyto mimořádné práce
horníkům velice vysoko, kdežto řádnou
práci hornickou, kopání a nakládání
uhle velice nízko. Na základě toho hornictvo
nemá fakticky interesu na tom, když vydělává
na mimořádné víc, aby se věnovalo
té práci řádné, přirozené
v době, kdy jest taková úžasná
drahota a kdy je zájmem horníka, aby co možná
nejvíce vydělal, aby mohl uhraditi nutné
potřeby životní. Tímto způsobem
přirozeně snižuje se těžba. A proč
to dělají? Poněvadž dnes vám
to řekne každý důlní ředitel
a důlní společnost: ",Prosím,
my jsme dnes pasivní, ať to dnes zkusí stát
převzíti doly." Proč? Poněvadž
on má na dole malou těžbu, vynakládá
hodně na dělnictvo, mzdy zdánlivě
hrozně letí do výše, má malý
prodej a následkem toho pasivitu.
Tímto umělým
způsobem de facto jest znemožněn život
státní a já sám to tvrdím právě
jako celá naše strana, která to jasně
4. září prohlásila: že jest nejvyšší
potřebou naší, aby pokud možno v nejkratší
době stát doly vzal do svých rukou bez ohledu,
nejen monopol prodejní uhle, nýbrž i jámy
uhelné. V dnešní době státu v
tomto ohledu nehrozí žádné nebezpečí
a nic nebude tím poškozeno. Za dnešní
konjunktury stát nemůže prodělávat,
neboť poptávka po uhlí potrvá léta.
My možná neměli bychom snad ani tak komplikované
otázky Těšína, kdybychom tuto věc
byli provedli již dávno, a kdyby právě
proti této věci, proti přechodnému
zestátnění dolů nevyslovovali se páni,
kteří tehdy seděli ve vládě
a kteří tam již dnes nejsou. My tím
budeme hájiti interesy národní i sociální,
že budeme připravovati skutečné fundamenty
pro uvedeni našich závodů do chodu.
Tedy to by se týkalo uhlí.
A zrovna tak i v jiných věcech, které se
týkají přechodného zestátnění,
měli bychom si jasně uvědomiti, že nám
na světovém fóru naprosto nic nevadí
a že jsme přespříliš, zdá
se mně, choulostiví a stále přes příliš
mnoho se odvoláváme na to, že bychom neměli
žádným rychlejším tempem postupovati
k vůli mezinárodnímu fóru. Uvědomíte-li
si, jak to okolí naše ve světě vypadá
a že nám není možno uvésti celou
státní stavbu, celé státní
zařízení do chodu, nic jiného nám
nezbude, než pokud možno vše urychliti. Máme-li
velkou nezaměstnanost a z toho právě nespokojenost,
máme-li drahotu, musíme se snažiti, ji prostě
odstraniti. Máme dnes sice možnost zaměstnati
určitou masu lidí, nezaměstnanost vždy
bude stoupati, o tom se nikdo neklame, i když stát
se vloží do toho, aby obstaral suroviny i soukromý
kapitál, nepůjde to tím tempem, abychom své
dělnictvo plně zaměstnali. A tu nám
zůstává tisíce dělníků
bez zaměstnání a my s tou otázkou
velkostatku nehýbáme. Nám jest potřebí
s nivelmi rychle hnout, konstituovat pozemkový úřad,
a nejen konstituovat, nýbrž i prakticky provádět
tuto reformu, aby národ dostal pole a abychom tento národ,
který zaměstnati v továrnách dnes
nemůžeme a který se těší
na půdu, k té půdě vedli. A nejen
to: nám, kteří se nemůžeme hnout
ve stavitelství, na Slovensku hnije za 5 miliard korun
dříví. Jestliže my pro tento pracující
národ, kterému chceme přiděliti velkostatky,
nemáme dnes obytných místnosti a nemáme
pro něj jiných věcí, potom můžeme
toho míti, ovšem pro přechodnou dobu. Nemůžeme
spoléhati na to, že tam budeme stavěti z cihel,
cementu a takové moderní stavby. Ale zcela určitě
můžeme počítati na to, že můžeme
stavěti provizorní stavby z dříví,
které by nám jinak shnilo, čili máme
možnost, interně v našem státě
přikročiti k modernímu provádění
těch ideí, které jsou rychlejším
tempem zaměstnání a nejen to, zvýšiti
i výrobu. Tedy to jsou věci, které nám
musí býti jasný a býti vedoucím
činitelem při vší naší zákonodárné
práci, která zde na nás čeká.