Čtvrtek 11. září 1919

Pánové, byl jsem členem v jedné obecní aprovizaci, zabrali polskému židovi mýdlo, které musel pak po 2 K prodávati. Pan rada, který rozhodoval o aprovizaci, učinil návrh, aby 1 kg mýdla se prodával za 3 K, tedy hned 50% přirážky. Obecní aprovizace dělají to samotné. Např. v Karlíně ku přejímací ceně žitné mouky 100 K za 1 q, okresní aprovizace přirazila hned 5 K a obec jí dávala pekařům za 114 K, čili s přirážkou dalších 9 K.

Pánové! To jest všeobecná morálka, že to, co se vydělalo na vagónu nebo q, se chce vydělati nyní na 1 kg. Není to snad jen u obchodu, nýbrž všude, v ústřednách, my jsme zkrátka prolezli touto morálkou. Řekněte však, jestli nějakými demagogickými hesly nebo rozeštváváním zjednáme nápravu? Já doufám, že nikoli.

Pánové, pokud se týká ústředen, tu chci uvésti: Ústředny mají jednu vadu, a to následující. Dáte např. takové ústředně právo, aby ona vykoupila máslo a sádlo. Ona to vykoupí, ale ono to klesá tak, že vykoupí třeba 20 kg másla denně, tedy tolik, kolik personál sám spotřeboval, a sice, že se prodávalo podloudným obchodem tisíce a sta kilogramů a vagónů za vysoké ceny, a o to se ústředna nestará. Ona žádá monopol prodeje, nechce však převzíti záruku, že nepůjde nic do podloudného prodeje. To samé jest u Zemědělské komise pro zpeněžení dobytka, která má úřední monopol na výkup, ale nezamezuje, aby se neděl podloudně. V přítomné době, kdy snížili jsme kontingent na 11.000 nebo 15.000 kusů, tedy to vypadá tak, že Zemědělská společnost bude méně vykupovati za ceny stanovené, ale pomalu podloudný obchod vykoupí větší počet kusů dobytka za cenu 16-18 K za 1 kg masa. Vidíme, že tato ústředna by měla míti nejen monopol, nýbrž i povinnost, aby zamezila podloudný obchod. Totéž týká se Státního obilního ústavu, ačkoliv tam to není v takovém rozsahu, ale rovněž jest zde, že komisionář jen vykupuje, ale ni žádným způsobem se nestará o to, aby mu obilí neutíkalo cestou volného obchodu za ceny 200, 300, po případě 600 K.

Vážení pánové! Zde jde hlavně o to, a přihlásil jsem se ke slovu proto, abych poukázal na některé zjevy, - mějte, prosím, trpělivost - já vám na některé ty zjevy poukáži a budu nucen snad svůj výklad prodloužiti, je to zajímavé a vy zajisté konečně rádi vyslechnete, jakým způsobem se ta naše nařízení provádějí, kdo je provádí a za jak obtížných okolností se tak děje. V tom směru je možno vítati návrh zákona o potírání lichvy i cenových soudů lidových, jen zdali bude poskytnuto tolik možnosti, aby svůj úkol mohly vykonati. Jednu věc nutno konstatovati: "Všeobecný pokles morálky". Morálka neexistuje, ať v nižších, středních nebo majetnějších vrstvách. Důsledek toho, velevážení pánové, jest, že setkáváme se se zjevy, které jsou přímo příšerné. My stojíme v těžké situaci. Máme dávati od 21. září t. r. dávku 12 kg mouky měsíčně. Jak situace vypadá, nemáme tolik zásob a jedině můžeme upokojiti masy tím, když splníme slib, který byl dán vládou.

Já chci právě říci - a nemíním tím útočiti - následující: Mám před sebou odpověď pana ministra pro zásobování lidu na interpelací. Pan ministr pro zásobování lidu odpovídá na interpelaci podanou, proč byl zbaven "Svaz pěstitelů zemáků" generálního komisionářství pro výkup bramborů. Pan ministr uvádí výslovně ve své odpovědi, že Svaz pěstitelů zemáků, jehož předsedou je člen N. S. p. kol. Chroustovský, kupoval od sedláků metrák bramborů za 28 K a prodával je za 38 K (Slyšte!), takže vydělal na nich 9500 korun. Dále kupoval brambory za 24 K a prodával je daleko dráže, takže vyzískal na nich 4000 K. Dotčený Svaz je vyšetřován pro podvod:

1. poněvadž kupoval brambory pod rouškou dodávek pro obilní ústav, tomuto však dodány nebyly,

2. že zisk z těchto obchodů nebyl veřejně v knihách náležitě vyúčtován a

3. že předražoval ceny až o 50 procent nákupní ceny,

4. že pan Chroustovský jako předseda, resp. Svaz vybízel producenty, by za žádných okolností bramborů neodváděli atd., že se tedy stavěl proti státním zařízením, směřujícím ku prospěchu občanstva a veškerenstva. Případ pana Chroustovského je pouze jedním z celé řady případů, o nichž budu ještě mluviti - uvádím to pouze jako typický příklad, aby Nár. shromáždění seznalo, kdo byli ti, kteří v tisku a na schůzích na venkovské obyvatelstvo působili, by neodvádělo státu, kteří kupovali laciněji, ale prodávali dráže atd. Pánové, tento zjev je možný proto, že není zde, abych tak řekl, té ucelené linie, my propadáme demagogickým heslům a nesnažíme se, abychom tomu, na čem jsme se usnesli, zjednali průchod.

Byla zde zmíněna otázka zdražení cukru. Jak daleko to mělo se státi skutkem, nevím, ale jest faktem, že se navrhovalo zvýšení na 3,48 K proti 2,92 až 3,04 K. Stačil jediný článek, který jsem napsal v "Právu Lidu", aby páni v cukerní komisí dali hlavy dohromady a propočítali věc znovu a stanovili cenu cukru na 3 koruny. Při 2,600.000 metrických centů obnáší průměrné zvýšení 40 korun na 1 q, dělá 100 milionů; tedy 100 milionů korun bylo zachráněno obyvatelstvu. Kdyby cukerní komise byla bývala ponechána bez kontroly, byla by plán na zvýšení ceny na 3,48 K provedla. (Posl. Johanis: To jest vidět, jak nesvědomitě kalkulují!) Jiný případ: Firma Malíšek měla dostat vařit 150.000 hl. piva a sice pro horníky na Moravsko-Ostravsku. Poněvadž kartel pivovarský záviděl té firmě zisk, tedy vypočetl této firmě, že vydělá šest a půl milionu korun na oněch 150.000 hl. piva. Tohle to jsou zjevy, k nimž třeba, abychom zaujali stanovisko, ne stanovisko vzájemného se potírání a házení demagogických hesel.

Já chci jen uvésti, jak se kontrolují nařízení, která dává republika a na kterých se usnášíme. Máme kontrolu dvojí a sice jednu u ministerstva zásobování, tzv. účetní odbornou kontrolu, záležející asi ze 20-30 zřízenců a vedle toho úřad pro potírání lichvy, který byl tuším zreorganizován po nepokojích únorových přibráním většího počtu sil. Je tam zaměstnáno asi 60 lidí. Účetní odborná kontrola, ale vztahuje se jen na mlýny a na hospodaření obilím a mlýnskými výrobky. Dotyčná odborná revise vykoupila již po výkupních komisionářích, bramborů a obilí 305 vagónů. Vedle toho zabavila 119 vagónů obilí a mouky, to propadlo ve prospěch státu a cena toho obnášela 594.000 K. Vedle toho na peněžních rozdílech, na diferenci v cenách, dále na ziscích, jež patří státu, u mlýnů, komisionářů, aprovizací, atd., vyinkasovala tato revisní kancelář 3 miliony. O ty by bývat stát přišel. Ale zajímavé jsou další číslice. Na př. tato revisní kancelář (Hlas: Kolik stála ta revisní kancelář?) stála 350 tisíc korun a 3,000.000 K zachránila! Pouze u znojemské nákupní ústředny zeleninové bude odňat ve prospěch státu neoprávněný zisk 1,400.000 K. Prostějovskému družstvu hospodářskému na Moravě... (Výkřiky.) Ujišťuji pány z Moravy, že v Čechách se vyúčtovalo dodatečně 109 tisíc a na Moravě "jest lepší pořádek", tam se vyúčtovalo přes dva miliony, poněvadž tam byl při zásobování obilím a moukou loňského roku pořádek takový, že bude třeba tam poněkud většího koštěte. Obecní aprovizaci v Prostějově bylo zabaveno 52 vagónů obilí, městské aprovizaci v Holešově 10, Ortovi v Košticích 14 vagónů, atd.

Já chci tímto dokumentovati, že jest možno, když tato revise bude rozšířena, když na tu revisi nebude nákladu litováno, když také se poskytne těm revisním orgánům veškerá potřebná finanční pomoc, že pak také poměry budou jinak dopadati. Jestliže 30 lidi mohlo zachrániti republice skoro 4 miliony (nechytili ani desetinu těch případů), ony samy revisní orgány říkají, že Netušil jest holé neviňátko (Veselost), že tu jest jiných věcí, které by bylo potřeba zjistiti, ale čas a síly k tomu nestačí. (Posl. Sechter: Kdybyste šli na kůže a látky, chytili byste miliardy!) To samotné se týká úřadu pro potírání lichvy. Já jen uvedu několik případů: Večer byl zatčen lichvář a ráno v 8 hodin se dostavil do vězení právní zástupce, kterého lichvář neznal, je to známý pán, který hájí keťasy, ale jak se to dověděl, to bylo i tomu lichváři podivno, když v 10 hodin byl zatčen a nikdo o tom nevěděl. (Hlas: Organisace keťasů!) To jest dobrá organisace, která se postará, aby lichváři nijakým způsobem nebylo ublíženo.

To samotné je v celé řadě případů a závadou je, že lichevní oddělení nemá žádné exekutivní moci. Zabaví se zboží, odevzdá se příslušnému okresnímu hejtmanství a pan okresní hejtman ho keťasovi vrátí a ten je prodává dále. Tak poměry vypadají. (Hlas: Mnoho-li to bylo u pepře a kmínu?) Docela se stal ten případ, že keťas ve vyšetřovací vazbě v den bezmasý dostal vepřovou pečeni. (Veselost.) To jsou, velevážení pánové, fakta, která dokazují, že jest zde korupce u orgánů, která je přímo příšerná, a není spolehnutí na nikoho, ani toho, který jest určen k tomu, aby stíhal, poněvadž sám dopouští se takových věcí. V lichevním úřadě jest úředník, který jest sám statkář, on se sám zásobuje, ale tomu nevadí, aby svůj příděl v Praze si nevyzvedával. To jest důkaz toho, že ten člověk nemá smyslu pro morálku, aby nedělal věc, kterou jest povinen sám stíhati. (Hlas: Víte, jak se říká těm úředníkům v lichevním úřadě? Lichváři!)

Tady mám případ od úředníka v ministerstvu veřejných prací, který sděluje: "Velevážený pane! V příloze zasílám Vám seznam přídělů na červen. Balíček s pleteným zbožím v pořádku došel, žena děkuje a má z něj radost." (Veselost.) Pánové, tak to vypadá!

Anebo najdete u keťasa v dokumentech vizitku detektiva pražské policejní stráže, která má keťasy stíhati. Členové tohoto úřadu pro lichvu jdou na revisi s kufříky. Jest přirozeno, velevážení pánové, za jakým účelem tam ten kufřík nesou. Z tohoto chci říci, že by bylo možno docíliti zachovávání aspoň těch nařízení a ustanovení, kdyby zde se strany úřadů a těch orgánů, které mají kontrolu vykonávati, postupováno bylo bezohledně a se vší přísností. (Výkřik: Dřív se musejí vyčistiti!)

Ano. Chci jen říci, že dle zprávy, kterou podal úřad pro potírání lichvy od 1. listopadu do 1. srpna, bylo zabaveno přes 8 milionů zboží, přes 1 milion nečítaných kusů, bylo zabaveno 98 tisíc párů bot, 174 tisíce metrů látek, 127 vagónů střižního zboží, zlata a zlatých peněz v ceně 1 milionu korun. To udělalo 60 lidí. To jsou dělníci. Ti lidé jsou placeni 3-400 K měsíčně (Slyšte!), ti lidé přijdou k lichváři a lichvář jim tam nabízí odměnu 1000 až 10.000 K. Na Slovensku se za tyto případy nabízí více, tam se nabízí 10-15, také i 25.000 K. Tedy v tom směru, velevážení pánové, jest zde potřebí kardinálního řezu. Vám pánové, je to snad poněkud k smíchu, snad tu věc neberete vážně. Když ji nebudete bráti vážně, budou ji bráti vážně dělníci. Ti si vezmou tu věc a nebudou pak dělati rozdílu mezi tím, kdo skutečně jest ten škůdce a kdo není. Říkám, pánové, že jest potřeba, aby zde byl orgán, který by byl úplně neodvislý, orgán, který by bezohledně přestupky i zločiny ..... (Posl. Hatlák: Byly zde, ať se organisují ty staré komise!): Jsou zde a mnohdy snad i zbytečně. Ať je to třeba nový orgán, myslím, že pro potírání lichvy a řádění lichvářů žádný obnos nám nesmí býti velký, když se nám to na jiné straně vyplatí. Jest potřeba, a právě také návrh, který jsem předložil, aby zřízen byl státní kontrolní úřad zásobovací, má ustanovení, aby byl podřízen 12 člennému výboru se strany Národního shromáždění, aby ti lidé měli do jisté míry určitou ochranu, aby do jisté míry mohli se také o určitou moc opírati. Jest toho třeba, poněvadž to není potírání lichvy jen u obchodníků, jest potřebí také potírání toho stavu, jaký se zahnízdil v různých ministerstvech (Výborně!), jest toho velmi potřeba, poněvadž dříve snad úředník vzat sto korun za nějakou věc, kterou vyřídil, ale dnes se vám úředník korumpuje za kilogram másla, dnes se korumpuje za 10 kg mouky atd. V tom směru chci poukázati, že by bylo správné, - a celá řada pánů okr. hejtmanů o to žádá, a zejména zásobovací úředníci - aby byli přeloženi. Za starého rakouského systému okresní hejtman se zavázal kde komu, zavázal se obchodníkům, zavázal se rolníkům, zavázal se četníkům, zavázal se každému v okrese. Nyní jest bezmocný, nyní má nařizovati určité věci, ale není s to, protože sám v té korupci vězí nad hlavu. Podobně je tomu s lichvou s prací.

To souvisí s těmi všeobecnými poměry. Dneska, když jdete a dáte si zasadit sklíčko u hodinek, dáte za to 15 až 20 K; dnes dáte si odnést v nádraží nějakou věc, dáte za to 30 K; dáte si zasklít tabulku u okna, stojí to 15 -20 K. To právě vyplývá z toho, co jsem uvedl na počátku: není zde žádné morálky, není zde žádného smyslu pro společný život, pro veřejný zájem. Důsledky toho, velectění pánové, se objevují. Pánové, jak jsem uvedl, všechno je zkorumpováno od dělníka až do nejvyššího úředníka. (Hlas: "Jak to napravit?"). Nechati demagogie a všichni poctivě pracovat! Když každý člen Nár. shromáždění bude konati svou povinnost, aby také přispěl k povznesení té veřejné morálky a zjednání respektu autoritě státní, pak tím vykonáme, velevážení pánové, velmi mnoho. Ale jestli, pánové, se snažíme všichni, abychom podkopávali tu veřejnou autoritu, abychom podlamovali respekt před státní autoritou, pak přirozeně dochází k těmto zjevům, že nikdo se nestydí již dnes, může se dopustiti toho nejhoršího vůči státu, vůči svým spoluobčanům, a jest mu to lhostejno. Pakli člen Nár. shromáždění jest renitentní, podkopává autoritu státu a státní organisace, vysmívá se různým nařízením; přirozeně, co můžete čekati od masy nevědomé, která vidí, že ti představitelé nemají sami smyslu pro to, a že také nejsou v tom směru důslední?

Domnívám se, že mnoho by se dalo docíliti, pokud se týká cen, kdybychom si vzali všichni jediný úkol a sice potírati korupci, ať se objeví v jakékoli formě. (Výborně! Potlesk).

Místopředseda Udržal: K slovu se přihlásil pan ministr financí dr. Horáček. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí dr. Horáček: Velevážené Národní shromáždění!

Budiž mi dovoleno k dotazu ke mně učiněnému dáti stručnou odpověď. Neboť mám za to, že v nynější těžké době lid raději chce viděti jak od vlády, tak i od Národního shromáždění činy, než slyšeti sebekrásnější řeči. (Výborně!)

Otázka valutní jest ve všech zemích účastných na světové válce a tudíž také u nás otázkou největší důležitosti. V ceně peněz projevuje se cena všeho ostatního zboží i lidské práce ve výši mzdy, proto pokleslá hodnota peněz jeví dalekosáhlé účinky na všechny vztahy hospodářské i majetkové. Jest tudíž povinností vlády a zejména i ministerstva financí, do jehož oboru otázka tato bezprostředně zasahá, věnovati jí nejbedlivejší pozornost a snažiti se vším úsilím o to, aby porušená měna byla v dohledné době napravena. Náprava státi se může různým způsobem. Radikálním i povlovným. Když jsem nastoupil před dvěma měsíci svůj úřad, neměl jsem v tom směru již volné ruky. Můj vážený předchůdce rozhodl se pro určitou cestu, zahájenou známou akcí kolkovací a soupisovou. Cesta ta spočívala v obmezení obíhajících bankovek, jednak zadržením určité jich části, jednak k stažením další jich částí pomocí chystané dávky z majetku. Dávka z majetku má míti tedy účel v prvé řadě valutní, ona má byti s nápravou naší měny v nerozlučné souvislosti.

Mně nezbylo, než na této cestě zásadně pokračovati. Jen jisté úchylky jsem učinil v zájmu vrstev sociálně slabých, kteréž úchylky však na principu samém ničeho nemění. (Posl. Hatlák: A ty vrstvy také z toho málo mají, pane ministře!) Ty vrstvy z toho mají tolik, že kdo tam měl 1.000 až 2.000 K dostal je zpět a ty vrstvy jsou za to mně vděčny. (Výborně! Potlesk.) Vy snad nejste mne vděčen, ale mnozí jsou mi vděčni. (Výkřiky.) Tak jsem to neměl snad udělat, pánové? (Poslanec Hatlák: Roztrušují se zprávy, že se jim to nevrací, těm lidem!) Vrací se jim to a já na tom trvám.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP