Včera jsem četl resoluci,
která byla přijata před včerejším
táboru lidu, v níž se žádá,
aby ve věcech bytových byla odstraněna možnost
odvolání. My vlastně podle nynějšího
nařízení odvolání ve vlastním
slova smyslu nemáme, nýbrž pouze dozorčí
stížnost k nadřízenému úřadu
nad bytovým úřadem a ovšem stížnost
ke správnímu soudu. Jest naprosto nemožno,
aby přípustnost těchto stížností
byla vyloučena, právě proto, že každý
bytový úřad, který pracuje pod bytovou
tísní tak velikou, nevyhne se přehmatům,
čím větší pak tíseň
a čím menší bude počet bytů,
se kterými se může počítati.
Tím větší jest nebezpečí,
že přehmaty budou četnější.
Páni členové Národního shromáždění
sami podali mně řadu stížností
proti přehmatům společného bytového
úřadu. Kdyby byla vyloučena i dozorčí
stížnost - já si to nedovedu právnicky
dobře představiti, jak by mohla býti vyloučena
- a kdyby byly vyloučeny stížnosti k správnímu
soudu, pak by ovšem mohlo to vésti k tomu, že
bychom se dočkali naprosté zvůle v jednání
jednotlivých bytových úřadů,
anebo obecních úřadů, a to v právním
státě přece jen nemůžeme zavésti;
takže i na nebezpečí, že stížností
řízení se poněkud zdrží,
musíme přípustnost stížností
podržeti, chceme-li právní bázi jakž
takž zachovati - ani bych nechtěl slíbiti,
že opravdu ve všech případech právní
báze bude zachovávána. (Hlas: Ale urychliti!
Hluk. Předseda zvoní.)
Velectění pánové!
Kladlo-li ministerstvo sociální péče
původně hlavní váhu na tyto abnormální
prostředky, na zabírání bytů
a omezení stěhovacího práva, mohu
konstatovati, že nastala doba, kdy můžeme spoléhati
již více na normální způsob opatřování
bytů, na stavby. Zákon ze dne 23. května
1919 č. 281 sb. zák. umožnil podporu stavebního
ruchu, zmocniv ministerstvo sociální péče,
aby podporovalo stavby domů s malými byty letos
zahájen veřejnými korporacemi anebo stavebními
družstvy obecně prospěšnými, poskytuje
státní záruky za výpůjčky
a peněžní příspěvky k
úhradě úroků a úmorů.
K tomu cíli byla zařazena do letošního
rozpočtu částka 5 milionů K. Jsem
rád, že mohu pánům říci,
že tato částka nestačí, že
musím předložiti žádost za povolení
dalších 5 milionů.
Výsledek této akce
dosavadní ke dni 10. září jest tento:
Státní podpora (hluk, předseda zvoní)
byla přislíben úhrnem na domy se 4067 byty
o nákladu 157,085.000 K, tedy to jest závazek, který
stát již převzal na základě tohoto
fondu. Dále máme v běhu řízení,
jednak ve stadiu schválení plánů a
rozpočtů u ministerstva veřejných
prací, jednak ve stadiu schválení podmínek,
za kterých záruk má býti podpora poskytnuta,
další stavby v úhrnném nákladu
dalších 150 milionů korun. Ve Velké
Praze samotné jest ve stavbě nájemních
domů 45, rodinných 84 s 1617 byty o nákladu
47,635.000 K. Tedy tyto domy jsou již ve stavbě, jeden
z nich - ovšem to jest malý - byl již otevřen,
některé velké činžovní
domy budou do listopadového termínu hotovy, tak
že budou moci býti v listopadu obývány.
To jest ovšem všechno málo proti potřebě
- ve Velké Praze. I za normálních dob bylo
potřebí průměrně 3000 bytů
- nám chybí průměr 4 let, t. j. asi
10-12 tisíc bytů a my máme pouze 1617 bytů
ve stavbě; tedy bude muset býti této podpory
stavebního ruchu značně více použito,
aby bylo vyhověno potřebě. (Hlas: Ale
jest to alespoň začátek!)
Jak jsem řekl, tato podpora
jest poskytována obcím, okresům a stavebním
družstvům veřejně prospěšným.
Vznikla myšlenka, která byla fedrována v poslední
době jednotlivými staviteli a společenstvy
stavitelů, aby této podpory se dostávalo
také jednotlivcům, kteří by chtěli
také dnes stavěti. Přiznávám
se, že k této akci nemám příliš
mnoho chuti, aby na státní náklad se dostávalo
domů do rukou soukromých. Ale přece jen tíseň
hnala mne k tomu, že jsem začal o této možnosti
uvažovati a nařídil jsem jednání
s pány. Ovšem, že jsem musel vyžadovati,
aby stavitelé, když by chtěli na náklad
státní stavěti, převzali oproti státu
také závazky, které musí převzíti
podle zákona obec, okres a družstva. To znamená
ovšem značné omezení individuálního
práva vlastnického, to se rozumí samo sebou
a značnou ingerenci státu, jak na disposici s domem,
tak na disposici s jednotlivými byty. Stavitelé
prohlašovali, že na tento závazek přistoupiti
nemohou. Na druhé straně nemohu já převzíti
zodpovědnost, abych doporučil Národnímu
shromáždění, aby za jiných podmínek,
než se poskytuje těm veřejným korporacím
a všeobecně prospěšným korporacím,
poskytována byla státní podpora soukromníkům.
Ovšem jsem ochoten poskytnouti jinou úlevu, o které
stavitelé prohlašují, že by hodně
působila. Chci totiž byty v domech, které by
byly vystavěny soukromníky na vlastní náklad,
v domech, které teprve teď budou stavěny, vyloučiti
z rekvizičního práva. Tedy, kdo by si dnes
vystavěl dům na vlastní náklad a odpomáhá
takto státu, zejména ve velkých městech
v té strašné bytové tísni, by
byl odměněn tím, že by se mu stát
zavázal, že na jeho byty nesáhne, že si
bude moci těmi byty libovolně disponovati. Je samozřejmo,
že v těch bytech se neusadí dělník,
nýbrž bude se tam moci usaditi bohatý člověk.
Jsem připraven na to, že
mi bude učiněna výtka, že já,
sociální demokrat, podporuji tímto způsobem
boháče a luxusní bydlení boháčů.
Ale když si to člověk trochu rozváží,
musí mi každý dáti za pravdu, poněvadž,
když bych boháčům tímto způsobem
neposkytl možnosti, aby si za velké peníze
nový byt v novém domě opatřili, prostě
ho nebudou stavěti, a zůstanou mi v tom malém
bytě, který bych mohl zabrati jinak rekvizicí,
a ve kterém mohu míti vliv na nájemné
a kterého potřebuji pro menšího člověka.
Když se tato akce podaří, bude to znamenati,
že z bytů existujících vystěhují
se lidé bohatší, zaberou luxusnější
byty, a ovšem následkem toho uvolní se určitý
počet bytů pro třídu obyvatelstva,
která si nemůže luxusního bytu popřáti,
a konečně luxusního bytu za dnešních
poměrů není ani zapotřebí.
Pánové, ještě
bych chtěl upozorniti, že rozvíření
celé akce subvenční v plném rozsahu
nebyla malá práce. Vydali jsme zákon o podpoře
stavebního ruchu, a mysleli jsme, že za týden
budeme zahrnuti žádostmi o subvence, ale uplynulo
14 dní, 3 neděle až měsíc a vůbec
nikdo se nehlásil o státní podporu. My sami
museli jsme prosíti obce, naše bytové oddělení,
které jest ve styku s družstvy bytovými z dřívější
doby, muselo se samo obrátiti na družstva, o kterých
vědělo, že mají pozemky, že si
jich nepotřebují opatřovati, aby laskavě
přijala tuto podporu od státu, aby přijala
peníze od státu, a aby se dala do činnosti
a práce. (Posl. Tučný: Ten § 5. jste
neměli vypouštěti, bylo by bývalo více
zájmu!) Do nového nařízení
jej dáme.
Změna volebního řádu
do obecních zastupitelstev ovšem je již citelná
i na tomto poli. Od doby, kdy se ustavila nová obecní
zastupitelstva, je celá řada obcí, které
vyžadují informace, které vyžadují
podpory. Ovšem musím zase upozorniti, že způsob,
jakým se u nás vůbec úřaduje,
je náramně těžký a zdržuje
strašně věci. My máme zákon,
my jsme vydali poučení ve všem tisku, jakým
způsobem se mají věci dělati, ale
není jedné žádostí o podporu,
při které by nepřišla aspoň jedna
deputace do ministerstva, která by nevyžadovala zvláštního
vysvětlování, které nestačí
zákon, které nestačí prováděcí
nařízení, které nestačí
poučení v tisku, která musí slyšeti
přímo od referenta, jakým způsobem
se mají věci dělat, a která musí
dokonce vždy mluvit s ministrem, aby slyšela přímo
od něho, že subvence bude udělena, jen když
vypracují plány a rozpočty.
Nevěříte, jak
se těžko za těchto okolností pracuje,
takže, když jsme nevydali ještě více
než 157 milionů, není vina na nás -
my bychom byli vydali třeba 300 milionů - nýbrž
vina jest na pomalém chodu, do kterého se teprve
celý náš veřejný život znenáhla
dostává po čtyřleté letargii
válečné.
Dalším opatřením,
o kterém soudím, že bude působiti ke
zmírnění bytové tísně,
jest zákon o domovinách, který v nejbližších
dnech bude Národnímu shromáždění
předložen. Podle této osnovy má každý
přednosta domácnosti, který jest příslušníkem
Československé republiky, nabýti práva
na příděl 1.000 m2 půdy na zřízení
domku se zahrádkou, při čemž stát
se zaručí za 70% kupní ceny její.
Novému majiteli bude uložen závazek nezcizitelností
a nezadlužitelnosti a povinnost, že musí postaviti
domek v určité lhůtě. Toto opatření,
myslím, že nejen ulehčí v bytové
tísni, nýbrž také usnadní jistý
přesun naší hospodářské
struktury, bez kterého přesunu, myslím, že
bychom se v blízké budoucnosti neobešli.
Pánové! Já se
nebojím ničeho tolik, jako papírových
zákonů. Naše dosavadní opatření
nezůstala na papíře a doufám, že
se nestanou papírovými zákony ani opatření,
která připravujeme. Ale veřejnost musí
nám spolupomáhati, veřejnost se musí
zákonů chápati a musí na základě
jich pracovati a zejména používati práv,
kterými v nich jest opatřována.
V části dotazu, která
je na mne řízena, je také zmínka o
zvyšování nájemného. Já
jsem již jednou o tom, pánové, v Nár.
shromáždění mluvil. Nemohu více
udělati, než co jsem udělal. Není ničeho
jiného naprosto potřebí, než co jsem
učinil. Máme nařízení o ochraně
nájemníků, které platí do konce
t. r. a které bude nutno prodloužiti pravděpodobně
ještě pro příští rok a ve
kterém každý nájemník, pokud
jde o výši nájemného do 2000 K, jest
opravdu chráněn před zvyšováním
nájemného a před výpovědí.
Pánové, jest naprosto
nemožno, aby ministerstvo, jak jsem již zde jednou řekl,
za každého občana, do každé domácnosti,
do každého bytu postavilo strážníka,
aby bděl nad tím, že nájemné
nebude zvyšováno; nad tím musí si bdíti
každý nájemce sám, zrovna tak jako nikdo
nemůže požadovati, aby byl zvláštním
opatřením chráněn, že nepřijde
mu lupič do bytu, nýbrž jest chráněn
všeobecnými zákony a všeobecnými
bezpečnostními opatřeními. Zrovna
tak musí se již každý naučiti tomu,
že i v otázce nájemného je chráněn
ustanovením zákonným a že nad zachováváním
tohoto nařízení musí bdíti
sám. Ministerstvo sociální péče
může sice zakročiti v ojedinělých
případech, kde se mluvívá o spiknutí
majitelů domů a kde zvyšování
nájemného se vyskytlo hromadné určitým
procentem, jak se stalo svého času v jednom pražském
předměstí. Tam může ministerstvo
sociální péče hromadně zakročit,
ale když jednotliví majitelé domů jednotlivému
nájemci zvýší nájemné,
do toho již nemůže a není zapotřebí,.
aby zasahovalo, poněvadž ten člověk
jest chráněn nařízením a prostě
nepotřebuje zvýšené nájemné
platiti. Tady jest zapotřebí, aby si naše veřejnost
zvykla na trochu více samostatnosti, než až dosud
se objevuje; jest zapotřebí, aby naše veřejnost
také opravdu si všímala toho, co jest obsahem
zákona, předpisů a nařízení,
aby snažila se ve svůj prospěch práv,
která jsou v zákonech a nařízeních
obsažena, využitkovati a potom také z valné
části přispěje k tomu, abychom se
z té kalamity, ve které jsme a ve které jsou
velká města v celém světě,
v době pokud možno nejbližší dostali.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Uděluji slovo prvnímu řečníku
v řečnické listině zapsanému,
p. kolegovi Ferdinandu Jiráskovi.
Poslanec Jirásek: Vážené
Národní shromážděni!
Já opravdu se ujímám
slova s pocity různými a řeknu vám
otevřeně, že ve věci, o které
mám pojednati, jest mi stydno, že neustále
a neustále vracíme se k jednomu a témuž
bodu, ale vracíme se stále jen slovy, ale nemáme
tolik odvahy, aby za slovy přišly činy.
Chci říci, že
my usnášíme se zde na určitých
"opatřeních proti drahotě" pod
dojmem událostí. Tak hned v prvých schůzích
Národního shromáždění
usnášeli jsme se na opatřeních vůči
drahotě, totéž udělali jsme také
pod dojmem událostí dne 23. května a nyní
pod dojmem páteční demonstrace, pod dojmem
politické demagogie máme usnášeti se
na nových opatřeních. Co se stalo po těch
velkých bouřích dne 23. května určitou
stranou zde v Národním shromáždění
tak vyzvedávanou? Soupis látek a textilního
zboží, který se prováděl pod
dojmem karabáče ulice, soupis ten měl býti
prováděn, dokončen nebyl a dnes se podívejte,
že za výkladními skříněmi
jsou látky, které stojí 40 až 50 K,
že jsou tam košile, které stojí 60 K,
jako tehdy a snad ty košile před květnovými
bouřemi stály 40 K a dnes stojí 60 K. Tak
vypadáme a mně je stydno, poněvadž nemluvím
jen k Vám, nýbrž k širokým vrstvám
lidovým, které chtějí od nás
čin. Je faktem, že Národní shromáždění
ani vláda nevedou, nýbrž jsou vedeny. Pánové,
my do zásobovacích otázek zanášíme
demagogii. (Výborně!)
Tím jest možno, že
zde sedí pán, který, když byl ministrem,
výslovně prohlásil: "Nyní jest
čas ku zvýšení cen obilí. Sedláci
byli by hlupáci, aby nám zadarmo obilí dávali.
Nyní jest čas, až dělnictvo se vzpamatuje,
bude pozdě." Ten pán to prohlásil jako
ministr (Slyšte!) k vyššímu úředníku
obiln. ústavu. (K Dr. Rašínovi.) Vy
Jste něco jiného mluvil jako ministr a nyní
jako politický agitátor dopustíte se demagogie.
(Posl. Dr. Rašín: "To jsou klepy.")
Žádné klepy, to jste povídal. A co jste
prohlásil mně, to jest také klep? Že
idea o tom, že musí stát maso 7 K, musí
pryč a že musí maso stát nejméně
11 až 12 K, až ho budeme dovážet z ciziny.
(Posl. Dr. Rašín: To je pravda!) To jste řekl
také. Kde je to vaše slovo ministerské a kde
jest to slovo jako politického agitátora? Kdo to
byl, kdo vyhladovoval český lid pod fixní
ideou zvýšení valuty? My jsme nekupovali zboží,
když stál frank 2 K 60 h, nekupovali jsme zboží,
když stál dolar 16 K, ale budeme a musíme kupovat
zboží, když stojí dolar 22-23 K a když
libra šterlingů místo 78 K stojí 105
K 50 h. Tak věci jsou.
Nejsem demagogem v otázkách
zásobovacích, já sepíši o cenách
dle toho, aby to vlastním mým soudruhům bylo
snad příjemno. Přečtěte si,
p. Dr. Rašíne, můj článek o cenách
obilí v nedělním "Právu Lidu",
kde se neobávám říci, že do jisté
míry za těmi cenami stojím, když vím,
že okamžitá potřeba a zájem veřejnosti
toho vyžadují. V tomto směru jest potřebí,
abychom byli méně demagogy a osvojili si více
rozumného nazírání a abychom v důsledku
jeho šli za týmž cílem, aby naše
práce měla výsledek a aby vydaná nařízení
byla zachovávána. Uvedu zde pak celou řadu
případů, jak se naše zákony,
které zde vyhlašujeme, zachovávají,
v čí rukou jejich zachovávání
leží, a zmíním se také o tom,
co zde uvedl p. ministr. Dr. Winter o úředníku,
který zde mluvil o statutu úředníka,
který za udělení povolení ku změně
bytu žádá výhody, že totiž
to jde ještě níže, že to úředníci
dělají za různé malé výhody
a že to nejsou úředníci z řad
našich, sociálních demokratů, nýbrž
že to mohou býti i úředníci z
řad těch pánů (ukazuje na lavice ve
středu), kteří se snad za tisíc korun,
nýbrž za pytlík mouky nebo 1 kg másla
nechají se korumpovati.
Řekněme si, velectění
pánové, jedno: Boj proti drahotě a lichvě
není jen bojem za snížení cen, které
by se skutečně dodržovaly, nýbrž
jest také bojem - a v tom směru ho musíme
vésti - proti korupci, která rozežírá
celý náš občanský život.
V demagogii a v politickém stranictví bez ohledu
na důsledky nevychováte charakter národa.
Morálka veřejná jest naprosto podťata.
Není morálky ani u dělníků
ani u středních stavů ani u nejvyšších
špiček naší společnosti. To jest
úpadek všeobecný a, myslíme-li si, že
tuto morálku pozdvihneme demagogií nebo nějakými
silnými slovy, pak se nacházíme na falešné
cestě.
Totéž týká
se našeho tisku. Jest pravda, že 50% obtíží,
které máme, závisí od toho, jak se
k tomu chová tisk. Tisk zajisté, vážení
pánové, dovede v důležitých věcech
čistě odborných buďto prospěti
anebo dovede poštvati a zjednati takovou situaci, že
jakákoli společná práce jest naprosto
vyloučena. Chápu, velectění pánové,
že zde máme shromáždění
stran, které všechny chtějí býti
socialistické a z nichž žádná nechce
přiznat, že má ráz kapitalistický.
Kupř. strana lidová říká: já
jsem strana socialistická, republikánská
strana venkova říká: my jsme strana malého
venkovského lidu a máme sociální pochopení,
páni ze středu od sebe odmítají, že
by byli stranou kapitalistickou, Slováci rovněž.
(Posl. dr. Matoušek: Kdo není kapitalistou, nemusí
býti ještě socialistou!) Ano, ale dáváte
si ráz sociální, a když svého
času kol. Bechyně prohlásil, že jste
zde stranou buržoasní, bránil se proti tomu
váš kolega Dyk. Nepovažujete se za stranu buržoasní,
nýbrž za stranu sociálních reforem a
z toho také vyplývá, že všechny
tyto strany se předhánějí, a dnes
celý ten váš boj, který zde vedete,
není upřímný, poněvadž
je to jen předhánění. Je to předhánění,
aby snad ty socialistické strany... (Poslanec dr. Matoušek:
Dotaz je váš, kvůli kterému mluvíme!)
Ano, ale já mluvím, co se děje venku. To,
co se děje venku, není takového rázu,
aby to přispělo k uklidnění poměrů
a ke klidnému vývoji.
Já se chci, pánové,
také zmíniti o těch cenách. My musíme
říci, že máme dvojí ceny. Máme
ceny, které jsou stanoveny jednotlivými ústřednami;
a, pánové, ruku na srdce! My můžeme
říci, že ty ceny přemrštěné
nejsou. Ať je to cena mouky, chleba, tuků atd. Ale
my také víme, velevážení pánové,
že tam, kde současně s nejvyššími
cenami nejde státní obhospodařování,
se ceny nedodržují. Pánové volají
po zrušení ústředen. Máme případ
s vepřovým masem. Řezníci se nám
zavazovali, přísahali, že cena vepřového
masa klesne; místo poklesu stoupla na 36 i více
K. My jsme vyloučili ze státního obhospodařování
hrách, který stát v dobách míru
36 h - a rázem na pražské plodí nové
burse stoupla cena jeho ze 3.50 K, 4 K za 1 kg na 8, 9, i také
na 10 K.
To je jen jeden případ,
když se některá plodina vyloučí
ze státního hospodaření. Dnes prý
se usnesl výbor zásobovací, že uvolní
obchod brambory. Když si to chtějí pánové
vzíti na svědomí, dobrá! Ale pak spějete
nezvratně k tomu konci, který tady neustále
vyvoláváte, ke svépomoci konsumentů
a zřízení toho, čeho se bojíte,
dělnických rad. (Poslanec Hatlák: Kdy
jste k tomu zvrácenému názoru přišli?)
K jakému názoru? (Posl. Hatlák: Nezrušovat
ústředny!) Nezrušovat? My vidíme,
že není ještě ten okamžik! Já
jsem to dovodil na dvou příkladech: na hrachu a
vepřovém mase, že volný obchod nám
nezaručil ukojení potřeby a poklesu cen.
Volný obchod není proto, aby ukojil potřebu,
nýbrž aby docílil zisku, a za tím účelem
jest bezohledný. Jemu je lhostejno, jestliže vypukne
stávka horníků v Mor. Ostravě, že
celá republika jest v nebezpečí. Obchod je
k tomu lhostejný, poněvadž obchod není
zde proto, aby ukojil potřebu, nýbrž aby docílil
nezměrného zisku. Taková je morálka
obchodu. Morálka obchodu není, aby se přizpůsobil
poměrům, aby vzal v kalkul celou situací,
aby byl prospěšný celku, jemu je to lhostejno.
Jemu jde jen o to, aby vydělával. (Posl. Petrovický:
To je nelegitimní obchod!) Legitimní dělá
totéž. Já vám řeknu malé
porovnání. (Posl. Mlčoch: Ústředny
dělají totéž! Vydělávají
sta milionů!) Také. Uvedu jen jeden příklad:
V dobách míru, když zástupce uherského
mlýna prodal vagón mouky, která stála
40 K za 1 q, dostal provizi 11/2%. To bylo 60 K z 1 vagónu.
Nyní přijde k vám člověk -
ať je to obchodník reelní nebo nereelní
- koupí 5 kg mouky po 3 K, dá za ni 15 K a počítá
vám 1 kg za 15 K, čili jinými slovy na 5
kg vydělá 60 K, tedy tolik, jako zástupce
uherského mlýna v dobách mírových,
který měl při tom riziko, poněvadž
vagón mouky dopravil z Pešti do Čech a měl
také určité riziko z případného
nezaplacení. Dnes to vydělá na 5 kg. Taková
je morálka obchodu! Nicméně i obce podobně
si počínají.