Předseda:
Tomášek,
místopředsedové:
dr. Hajn, Konečný, Udržal;
zapisovatelé:
dr. Němec, dr. Stojan;
větší počet
členů Národního shromáždění.
Zástupcové vlády:
Předseda vlády: Tusar a členové
vlády: Hampl, Houdek, dr. Horáček,
dr. Heidler, Staněk, Švehla,
dr. Veselý, dr. Winter.
Z kanceláře sněmovní:
JUDr. Haasz, tajemník sněmovní,
zástupce jeho JUDr. Říha.
1. Pokračování
v rozpravě a naléhavých dotazech členů
Národního shromáždění
R. Bechyně, dr. Lukavského, Šrámka a
soudr. o situaci na poli výroby, dopravy, výživy
a sociální péče a ve věcech
drahoty denních potřeb životních, zásobování
lidu a nouze bytové.
2. Zpravodaj dr. Engliš.
Zpráva finančního výboru o
vládním návrhu zákona (tisk č.1108)
o statistice zahraničního obchodu (tisk č.
1445).
3. Zpravodaj Sís. Zpráva
I. branného výboru a II. finančního
výboru o návrhu rezoluce prof. dr. Mareše a
dr. Syllaby a spol. (tisk č. 681), aby byla umožněna
praxe nemocniční, zvýšena vědecká
úroveň a umožněna demobilizace lékařů,
kteří po promoci nemohli pro mobilizaci nabýti
praxe v nemocnici vojenské ani civilní, a kteří
jsou dosud ve vojenském svazku (tisk č. 1484).
4. Zpravodaj Treska. Zpráva
sociálně-politického výboru
o návrhu členů Národního shromáždění
Kříže, Marka, Brodeckého, Buřívala
a soudr. (tisk č. 82) na zmírnění
bytové nouze pro železniční zřízence
5. Zpráva výboru kulturního
o peticích číslo 326, 327,100, 99, 380, 209
(tisk č. 1499).
6. Volba zapisovatele sněmovního
za člena Národního shromáždění
Luďka Pika.
7. Doplňovací volba
do výborů.
Předseda
(zvoní): Národní shromáždění
je schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.
Omluvili
nepřítomnost svou:
churavostí: Kadlčák
(na neurčito), dr. Preis (na neurčito), ing.
Pospíšil (do 10. října), E. Špatný
(na neurčito);
zaměstnáním:
dr. Rolíček (do 20. září),
Ant. Novák;
trvalým zaměstnáním
ze slovenského klubu: dr. lvanka.
Členství v N. S. C.
vzdala se slečna dr. Alice G. Masaryková.
Na její místo vysílá
Slovenský klub dr. Eduarda Beneše, toho času
ministra věcí zahraničních republiky
československé.
Kontrolní komise finanční
se ustavila takto: Předseda: dr. Franke Emil, místopředseda:
dr. Rašín Alois, zapisovatel: Stivín
Josef.
Přistoupíme 1. k pokračování
v rozpravě o naléhavých dotazech a uděluji
slovo nejprve panu ministru sociální péče
dr. Wintrovi.
Ministr sociální péče
dr. Winter: Slavné Národní shromáždění!
Poměry bytové jsou
nyní v podstatě stejné ve všech zemích,
které zúčastnily se války. Podobné
poměry, jaké panují u nás, panují
dokonce i v Americe, ač poměrně pozdě
vstoupila do války. Skoro nikde se nestavělo po
dobu čtyř let, jednak pro nedostatek stavebního
materiálu, jednak pro nedostatek pracovních sil.
Demobilizace vrací domů lidi, kteří
chtějí znovu nebo nově si zaříditi
domácnost. Poptávka vzrostla rázem, nabídka
nevzrostla vůbec. Dokonce i Vídeň trpí
značně nedostatkem bytů, ač jest o
ní domnění, že se vylidňuje po
výsledku války.
Poměry v Praze jsou ovšem
mnohem horší. Chybí především
asi 10.000 bytů, které by se jinak byly za dobu
války zbudovaly. Ale Praha má větší
potřebu budov než všechna veliká města
téhož rázu. Nová organizace státu
vyžaduje značného množství nových
úřadů v hlavním městě,
pro něž bylo nutno zabrati budovy, jichž by jinak
mohlo býti použito k bytovým účelům.
Tyto úřady volají k sobě spoustu úředníků,
čímž rozmnožuje se poptávka po
bytech. Mimo to centrum nového státu přitahuje
pochopitelně řadu nových obyvatel.
Že nebude možno tomuto
návalu čeliti normálním způsobem
- opatřením bytů novostavbami -, bylo jasno
hned z počátku. Proto jsme se snažili čeliti
mu prostředky abnormálními, provizorními.
Jednak šlo nám o omezení poptávky, jednak
o intensivnější využití bytů
existujících. Prvému účelu
- omezení poptávky - slouží zákon
o omezení práva stěhovacího, který
Národní shromáždění svého
času přijalo, druhému účelu
- intensivnímu využití existujících
bytů - slouží nařízení
o zabírání bytů obcemi ze dne 22.
ledna 1919, č. 38 sb. zák. a nař. Toto právo
bylo uděleno v Čechách 511 obcím,
na Moravě 133, ve SIezsku 42, tedy celkem 686 obcím,
pravděpodobně skoro všem obcím, ve kterých
se větší bytová tíseň
rozvinula a které žádaly, aby jim bylo uděleno
právo byty zabírati. Účinek těchto
opatření, jak již jsem se svého času
vyjádřil, nelze statisticky zachytiti. Účelem
nařízení bylo, aby bylo bytů využito
do krajnosti, nebylo však účelem jeho, aby
jich využily bytové úřady samy; účelu
bylo tedy vyhověno, když majitelé domů
byty sami pronajímali, jež by jinak propadly zabrání.
To se po většině dělo, takže pro
bytové úřady zbylo poměrně
málo.
Opatření tato ve velké
většině míst stačila k ukojení
nejnutnější potřeby. Nestačila
ovšem ve střediscích s mimořádným
přílivem obyvatelstva, zejména v Brně,
Plzni, Bratislavě, Moravské Ostravě a zvláště
v Praze.
O pražském bytovém
obvodu jsem svého času řekl v tomto slavném
sboru, že počítáme s tím, že
bytový úřad bude moci zabrati asi 1400 bytů.
Ve skutečnosti však bylo zabráno do 31. srpna
t. r. 1698 bytů, z nichž úřad sám
zadal 912 bytů.
Společný bytový
úřad pražský jest předmětem
nesčetných útoků. Považuji proto
za povinnost se ho ujmouti a ukázati veřejně,
za jakých okolností pracuje. Co chvíli čteme
v novinách stížnost - dnes jsem zase dostal
stížnost podobného rázu - kde si pisatel
stěžuje, ze již před několika měsíci
žádal o přidělení bytu, že
nesčetněkrát byl již u společného
bytového úřadu intervenovat a že pořád
ještě mu byt není přidělen. Chápu,
velectění pánové, zoufalství
člověka, který nemá, kde by hlavu
složil, a nežádám na něm, aby trýzeň
svou skrýval v srdci svém; ale musím žádati
žurnalistiku a veřejnost naši, aby pochopila
stav věci a podobnými zprávami beztak již
zjitřené veřejnosti nerozčilovala.
Neboť, prosím, abyste uvážili toto. Pražský
bytový úřad dostal 5325 žádostí
o byty, 1700 bytů zabral a jest tedy docela přirozeno,
že všem žadatelům nemohl vyhovět.
Jest také docela přirozeno, že, komu nemohlo
býti vyhoveno, má za to, že musel si opatřiti
protekci ten, komu náhodou vyhověno bylo, a jest
pochopitelno, že v něm vznikla také domněnka,
jež je nasnadě při všeobecném poklesu
dnešní morálky, že tato domnělá
protekce nebyla vždycky zadarmo, nýbrž že
byla získána úplatky. Velmi často
jsem slyšel i od členů Národního
shromáždění, že bez peněz
se v bytovém úřadě ničeho nedostane.
Ptal jsem se po konkrétních faktech a ovšem,
jakmile přicházím ke konkrétním
údajům - zrovna tak jako často v jiných
případech to vidíme - ani v tomto případě
se mně nedostalo nikdy vysvětlení. Mám
zrovna teď slíbeno ode 2 pánů členů
Národního shromáždění,
že již jsou na stopě nějakým úplatkům.
Slyšel jsem tento slib již několikrát,
ale byl splněn dosud jen ve dvou případech,
které se staly předmětem trestního
stíhání.
Jindy zase čítáme
a slyšíme udání, že jest bytů
v Praze nezabraných dosti. Konkrétních udání
jest málo a i ta udání jsou z valné
části nepotřebná, poněvadž
bytovému úřadu po většině
tyto případy jsou známy. Tu bych chtěl
ukázati na příčinu, proč není
možno zabrati všechny byty. Společný úřad
bytový nemůže pracovati ve vzduchoprázdném
prostoru, tak jako by mimo něj v Praze a celé republice
nic jiného nebylo. Zažili jsme teď ve válečných
letech odstrašující příklad,
jak vypadá stát a státní hospodářství
a kam to stát přivede, když celý stát
jest úplně podřízen jednomu resortu,
když jest veden celý jeho život jen jediným
směrem, tedy v předešlých letech směrem
vítězství ve válce. Kdyby společný
bytový úřad měl úplně
volnou ruku, kdyby nic okolo něho nebylo, a kdyby celá
republika neměla nic jiného na práci, nýbrž
jediným jejím úkolem bylo opatřiti
byty, pak jest pravda, že by úřad mohl opatřiti
bytů více, než ve skutečnosti mohl opatřiti;
ale, velectění pánové, kdyby byl zabral
společný bytový úřad všechny
byty, které bylo možno zabrati, kdyby byl dokonce
zabral místnosti, o kterých dostáváme
každodenně 10,15 až 20 oznámení,
tedy by to znamenalo především, že bychom
nemohli umístiti v Praze vůbec žádné
zastoupení cizích států. Ráčíte
věděti, velectění pánové,
že teď jsou zde zástupci několika cizích
států a že v nejbližší budoucnosti
musíme očekávati příchod ještě
jiných zástupců. Pro tyto zástupce
cizích států musíme míti připraveny
byty, ty není možno vyhledávati a připravovati
teprve v té chvíli, když vyslanectví
vystoupí z vlaku na Wilsonově nebo Masarykově
nádraží, nýbrž byty musejí
býti připraveny po celou tu dobu, po kterou jest
vyslanectví očekáváno.
Nejde však pouze o vyslanectva,
nýbrž máme zde ještě celou řadu
jiných poselstev cizích států, jejichž
pobytu v Praze nezbytně potřebujeme pro vývoj
svého hospodářství a pro existenci
svého státu. Také tato poselství musí
býti umístěna, a byt musí býti
pro ně připraven, když jsou již hlášena,
třebas několik měsíců napřed,
poněvadž zase není možná v poslední
chvíli někoho chopiti a vystrčiti z bytu,
aby se tam posadil člen cizího poselstva.
V nařízení,
které je podkladem činnosti společného
bytového úřadu, máme ustanovení,
že mohou být zabrány k bytovým účelům
místnosti, kterých bylo po 1. srpnu 1914 použito
k jiným účelům, než bytovým,
tedy zejména za skladiště. To se v celé
řadě případů praktikuje a praktikovalo.
Ale není naprosto možno do krajních důsledků
tato ustanovení provésti, poněvadž celá
řada živnostníků, kteří
se vrátili z války, kteří byli propuštěni
dříve nebo po převratu, a kteří
se stali zase hospodářsky samostatnými a
neměli možnosti, aby najali krám nebo normální
dílnu, musili se chopit toho, že najali někde
nějaký byt a používají ho jako
dílny nebo jako skladiště. Pánové!
Kdybychom všecky tyto lidi z bytů odstranili, znamenalo
by to, že bychom sice dostali o nějakých 100
až 150 bytů víc pro bytové účely,
ale zničili bychom stejné množství samostatných
hospodářských existencí, jejichž
zdatnosti potřebujeme pro hospodářský
vývoj státu, a mimo to tito lidé byli by
zase odkázáni na podporu z veřejných
fondů, ze státních prostředku. Prosil
bych, aby si toho byla veřejnost vědoma. (Posl.
Mlčoch: Zrušte ústředny a zaberte jejich
místnosti na byty!) Až budou ústředny
rušeny, postupně budou jejich úřední
místností zabírány za byty, ale zase,
jak každému jest jasno, nemůže býti
ústředna, která řídila celý
hospodářský život státu, zrušena
přes noc. Takový podnik musí likvidovati,
poněvadž má velké závazky a velká
práva. Tento podnik nemůže býti přes
noc odstraněn: jak včera vykládal pan ministr
obchodu, vyžaduje to určitého času.
Jakmile se tyto úřady zruší, bude ovšem
možno umístiti v celé řadě kancelářských
místností byty. (Posl. Hatlák: Polští
židi!) Už jsou pryč! (Posl. Hatlák:
Ještě ne. V Brně máme ještě
500 rodin polských židů!) V Brně
snad. Tu akci také nebylo možno přes noc provésti.
Ministerstvo vnitra svého času, tuším
v prosinci nebo v lednu loňského roku, vydalo nařízeni
o vystěhování jich, proti jehož okamžitému
provedení bylo zakročeno z kruhů dohodových.
My jsme také nebyli ve vzduchoprázdném prostoru
a nemohli jsme jednat úplně samostatně bez
ohledu na všecky strany. Bylo by možno říci,
že společné bytové úřady,
zejména pražský, by mohly pracovati intenzívněji.
Ale tu musím, pánové, upozorniti, že
společný bytový úřad pracuje
za nejtěžší pasivní resistence
ve všech vrstvách obyvatelstva. Když jsem o bytové
otázce svého času zde jednal, posuzoval jsem
věc hodně optimisticky; projevil jsem naději,
že každý, kdo má nevyužité
místnosti, projeví takovou vlasteneckou horlivost,
že pomůže státu v těžké
tísni, ve které se stát v tomto směru
nachází, a že pomůže spoluobčanům
opravdu těžce trpícím; ale musím
říci, že v této naději jsem se
zklamal naprosto. My jsme se setkali s pasivní resistencí
na všech stranách, bez rozdílu národnosti,
bez rozdílu náboženství a bez rozdílu
tříd, až na výjimky zcela ojedinělé.
Můžete si potom, pánové, představit,
že, když společný bytový úřad
musel a musí lámat tuto pasívní resistenci,
že často zase dochází k příkrostem,
mnohdy i krutostem, které s takovým úsilím
jsou nezbytně spojeny.
K charakteristice bych chtěl
uvésti pouze dva případy, které mi
právě byly hlášeny. Ministerstvo školství
a národní osvěty přijalo jednoho pána
za úředníka majitele velkého domu
v Praze: on sám obývá v něm 5 pokojů
a dal výpověď nájemci sousednímu,
který mět byt o 2 pokojích, a odůvodňoval
to tak: "Byv právě jmenován ministerským
tajemníkem v ministerstvu školství a národní
osvěty, potřebuji přijímací
pokoj a proto vám dávám výpověď".
(Hlas: Zajímavé!) To se děje v době,
kdy ani jediný ministr není s to, uvésti
k sobě člověka do svého bytu, u kterého
jest přece trochu zapotřebí ukázat
ne representační místnosti, ale aspoň
slušný byt. Máme ministry, které v Praze
nemůžeme umístiti. Pan ministr obchodu a spravedlnosti
nemají vůbec bytů, ale úředník
ministerstva školství a národní osvěty,
který má již tak jako tak 5 pokojů,
potřebuje přijímací pokoj, poněvadž
byl jmenován ministerským tajemníkem.
(Hlas: Kdo pak jest to, pane ministře?) Račte
mi dovoliti, abych o tom dnes ještě pomlčel.
Na jiném úředníku
v ministerstvu zásobování, o kterém
jsme soudili, že nepotřebuje tak velikého bytu,
jaký má, bylo žádáno, aby vyměnil
svůj byt za menší byt vysokého státního
funkcionáře. Ten pán projevil souhlas s touto
výměnou, jenže žádal, aby byl povýšen
o jednu třídu (Veselost), a aby dostal osobní
přídavek 1.000.- K ročně, započítatelný
do penze. Prosím, to se děje na tak zvaném
zeleném dřevě. Můžete si představiti,
pánové, jakou pasivní resistenci provádějí
vrstvy, které nejsou ke státu v takovém úzkém
vztahu, jako by měli býti ministerští
úředníci.
Jest docela pochopitelno, čím
intensivněji bytový úřad pracuje,
tím více sužuje se obor jeho činnosti,
poněvadž sám bytů dělat nemůže,
a jest tak docela pochopitelno, že, čím lépe
pracuje, tím rychleji bude se svou činností
hotov, již také proto, že v Praze jest v poměru
k jiným městům téže velikosti
daleko méně velkých bytů. Praha byla
pořád městem provinciálním,
v Praze bylo sídlo středostavovských živlů,
které neměly možnosti zřizovati si luxusní
byty, takže v poměru k jiným městům
téže velikosti, nebo k jiným hlavním
městům má Praha velmi málo bytů
tzv. luxusních.
Přesto považujeme za
nutné, abychom nařízení, které
jsem citoval, z ledna t. r., ještě nyní zostřili.
V novém vydání tohoto nařízení
činím opatření, že žádný
byt nesmí býti zadán bez souhlasu bytového
nebo obecního úřadu. To bylo na nás
žádáno již od počátku, ale
my jsme to nemohli do původního nařízení
pojmouti, poněvadž bytový úřad
nebyl ještě tím aparátem, který
by tuto velkou látku, totiž kontrolu zadávání
a pronájmu všech bytů, mohl prováděti.
Teprve v poslední době, když jsme mohli úřad
ten poněkud více vybudovati a když je již
prohlédnuto to, co prohlédnutí podléhalo,
teprve nyní můžeme na bytový úřad
uvaliti tuto práci.
V novém vydání
zavádí se kontrola podnájmů, zmenšuje
se počet místností nezabavitelných,
rozlučují se byty spojované a zabírají
se místnosti, o které majitel bytu rozšířil
byt po 1. lednu 1917, byly-li tyto místnosti dříve
pravidelně pronajímány a nevzrostla-li nepoměrně
jeho domácnost. Opatření toto má význam
zvláště na venkově, odkud docházejí
stížnosti, že majitelům domků nezáleží
na nepatrném nájemném a že chtějí
míti raději pohodlnější byt.
Ta snaha je docela pochopitelná a je také hygienicky
správná, ale v daném okamžiku není
ještě možno jí vyhověti. Změněno
bude rovněž řízení - míním
totiž odstraniti bytové senáty, o kterých
se prohlašuje, že poněkud pomalu pracují.
Tu zase narážíme
na jednu překážku, se kterou jsme původně
nepočítali. V různých směrech
své činnosti jsem se snažil, abych úřad
odbyrokratizoval, aby úřad byl pouze jakousi řídící
rukou, která by vedla a spolupracovala s občanstvem.
Ale, pánové, musím se přiznati, že
tam, kde jsem se dovolával pomoci občanstva, skoro
nikde nebyla splněna naděje, kterou jsem v tuto
pomoc skládal. Možná, naděje moje byla
veliká, možná, že dnes občanstvo
není dosud vychováno k tomu, aby se dovedlo samo
spravovati, zkrátka dnes jsme ve stadiu, ve kterém
potřebuje a vyžaduje občanstvo byrokratického
úřadování, vyžaduje, aby správa
vedena byla úředníky a po většině
nemá chutí, aby se spravovalo samo.
Zřídili jsme bytové
senáty. Každou chvílí dostanu stížnost,
že než se senát sejde, trvá to dvě
až tři schůze, poněvadž jednou
nepřijde ten přísedící, po
druhé nepřijde druhý přísedící
a teprve po třetí se všichni tři členové
senátu sejdou. Tedy když jest taková laxnost
v obecenstvu, když každý chce svalovat všechnu
práci na úředníka. Tu nezbývá,
než abychom toho zbytečného dovolávání
se součinnosti obyvatelstva zanechali aspoň na čas
a svěřili opravdu celou agendu úřednickému
aparátu, při němž je aspoň záruka,
že bude pracovati rychleji, a který mohu činiti
zodpovědným za rychlejší činnost.
V tomto směru tedy bude řízení zrychleno.