Čtvrtek 24. července 1919

Všechny výhody, které profesorům a posluchačům poskytuje zemědělská fakulta přidělená technice pražské, jako vzájemný styk profesorů a posluchačů zemědělských s profesory a posluchači jednotlivých odborů techniky a university, výměna názorů a vědeckých poznatků navzájem, případně studium některých oborů na školách vysokých, budou na samostatné škole zemědělské, kteráž umístěna bude v sídle techniky a university, zabezpečeny a umožněny stejně jako na samostatné fakultě. Bude tudíž postaráno o to, aby posluchači vedle specialisace v oboru vlastním na vysoké škole zemědělské mohli si opatřiti potřebnou orientaci v odborech technických, aby si otevřeli nová hlediska v různých methodách průmyslového pokroku, a vypracovali se k žádoucím cílům, pokud se týče zprůmyslnění zemědělství, zejména se zřetelem ke všem směrům praktické, technické práce v oboru chemie, strojnictví atd.

Avšak ani po stránce finanční nelze proti tomuto řešení činiti vážných námitek, neboť i samostatná fakulta při technice musila by býti teprve od základu budována a vybavena stejně jako škola samostatná. Z měst na Moravě, v úvahu přicházejících pro zřízení vysoké školy zemědělské jest vhodným jedině Brno. (Posl. dr. Stojan: Mohla by býti i v Olomouci!)

Brno jest sídlem všech ostatních vysokých škol, pane preláte, techniky, university, vysoké školy zvěrolékařské a jest kulturním střediskem Moravy. Toto prostředí umožňuje studujícím vysoké školy zemědělské styk a studium i na jiných školách vysokých, musea, přednášky a různá všeobecná vysokoškolská zařízení přijdou tak i jemu k dobru, nehledě ani na všechny ostatní kulturní a společenské výhody, které velké město poskytuje.

Brno je dosud sídlem centrálních úřadů správních, autonomních a hospodářských a specielně zemědělských, zemědělské rady, hospodářské společnosti, zemských odborných korporací zemědělských, které mají na vysoké škole zemědělské obzvláštní zájem a pro její prosperitu mohou účinně pracovati různými směry. Jedině v Brně lze získati dostatečný počet docentů, asistentů pro různé specielní předměty.

V Brně, jak již zmíněno, zřizuje se centrální výzkumný ústav zemědělský pro celou Moravu, Slezsko a Slovensko s četnými expositurami v celé této oblasti. Pro ústav zakoupeny jsou již moravským zemským výborem rozsáhlé pozemky stavební a pokusné v sousedství české techniky.

Na tomto místě velmi snadně a účelně dá se vybudovati i vysoká škola zemědělská, která ve vědeckých silách jednotlivých oddělení výzkumného ústavu a členech profesorského sboru na technice i universitě nalezla hned pro počátek řadu plně kvalifikovaných učitelských sil, takže v Brně tyto otázky nebudou činiti nejmenších obtíží.

V okolí Brna jest dostatek větších statků, které by bylo lze pro vysokou školu zemědělskou získati jako vhodné objekty demonstrační resp. podniky ku bádání ekonomickému. Brno jako hlavní město zemské má výhodné železniční spojení s celou Moravou i Slezskem a má té doby nejlepší spojení se Slovenskem.

Okolí Brna jest hospodářsky a průmyslově velmi pokročilé, takže skýtá prostředí pro vysokou školu zemědělskou zvlášť výhodné s možností četných a rozmanitých exkursí pro její posluchače i profesory.

Školský výbor, vycházeje z těchto úvah, rozhodl se všemi hlasy proti jednomu pro umístění druhé vysoké školy zemědělské v Brně jakožto místě nejlépe vyhovujícím.

Pokud se týče organisace, tedy vycházel školský výbor z těchto předpokladů: Nová vysoká škola zemědělská budiž organisována o 2 odborech, a sice odboru hospodářském a odboru lesnickém, na stejných organisačních základech, na jakých spočívá organisace zemědělského oddělení české vysoké školy technické v Praze.

Hospodářský odbor nové vysoké školy zemědělské budiž otevřen počátkem školního roku 1919-20, a to o 4 ročnících. Lesnický odbor, jenž prozatím umístěn jest při zemědělském oddělení české vysoké školy technické v Praze, budiž počátkem školního roku 1919-20 přičleněn československé vysoké škole zemědělské v Brně s I., II. a III. ročníkem. Příštím pak rokem má býti při tomto lesnickém oddělení zřízen ročník IV.

Školský výbor, vycházeje ze stanoviska, jež uplatňováno jest zejména z kruhů organisovaného lesnictva, že pro studium lesnické není v Praze náležité půdy ani potřebného prostředí, rozhodl se, provisorium lesnického oddělení fakulty pražské přičleniti nové samostatné vysoké škole zemědělské v Brně, kdež jsou pro ně daleko příznivější vývojové podmínky.

Moravský zemský výbor nabídl, jak již známo, pro prozatímní umístění vysoké školy zemědělské nádherný nově postavený zemský ústav pro slepce v Brně.

Budova tato jest dosti prostranná, účelně pro školské účely vybudovaná a zařízená, takže na dobu, než bude postavena vlastní budova, jest o umístění nové vysoké školy náležitě postaráno.

Zřízení druhé vysoké školy zemědělské v Brně nebudiž na překážku úplnému vybudování a vybavení zemědělské fakulty na české technice v Praze, kteráž, založena roku 1906, byla vídeňskými vládami macešsky zanedbávána, aby nesoutěžila s vídeňskou vysokou zemědělskou školou.

Pro zemědělskou fakultu pražskou bylo jmenováno dosud jen 8 profesorů, z toho polovina mimořádných. Jednotlivé ústavy nemají potřebných učebných pomůcek, tím méně jsou vypraveny tak, aby badatelská činnost mohla se rozvíjeti. Ústavy jsou umístěny na 13 různých místech, někdy až půl hodiny chůze vzdálených, takže posluchači ztrácejí čas při přecházení z jedné přednášky do druhé. Ústavy umístěny jsou namnoze v soukromých domech, laboratoře pojmou 25 posluchačů, kdežto jest jich jen v prvním ročníku 150. (Posl. Velich: Teď jest jich 360!) Teď jest jich 360.

Není demonstračního statku, bez kterého studium zemědělství, hlavně ve velkém městě se neobejde. Proto budiž co nejrychleji postaráno o rozmnožení učitelských sil, výstavbu jednotlivých ústavů, v pavilonových soustředěných stavbách, nejlépe na zakoupeném staveništi bývalou rakouskou vládou od vinohradské obce (blíže olšanských hřbitovů), kam ani ostatní fakulty nechtějí, žádajíce výstavbu na Letné. V blízkosti tohoto staveniště leží velkostatek Malešice, náležející universitnímu studijnímu fondu, jenž by se výborně hodil za demonstrační statek pražské vysoké školy zemědělské. Jest tedy nanejvýš nutno, aby vysoké zemědělské učiliště pražské bylo vedle zřízení nové vysoké školy zemědělské v Brně co nejrychleji náležitě vypraveno po stránce věcné i personální.

Hospodářská akademie v Táboře, jako zemský ústav zemědělský, vysokoškolsky organisovaný, domáhá se po celou řadu let charakteru vysoké školy zemědělské. Současně se zřízením druhé vysoké školy zemědělské v Brně lze rozřešiti i tuto palčivou otázku.

Ústav táborský byl založen r. 1866 jako vyšší hospodářská a hospodářsko-průmyslová škola. R. 1887 přeměnil se na vyšší hospodářský ústav a r. 1900 povýšen byl na akademii.

Bylo to studium dvouleté pod dozorem zvláštního inspektora. R. 1910/11 připojen byl nepovinný třetí ročník, který teprve školního roku 1917/18 stal se povinným.

Na pražské fakultě zemědělské jest studium čtyřleté. Do Tábora přijímají se vedle abiturientů středních škol také absolventi středních hospodářských škol, na střední hospodářské školy jsou však přijímání i posluchači z měšťanské školy, takže absolvent akademie táborské může býti hotov za 9 let po obecné škole (tři roky měšťanská škola, tři roky hospodářská škola a tři roky akademie).

Pražský absolvent fakulty potřebuje k tomu o 2 až 3 roky déle (7 - 8 let střední škola a 4 roky vysoká škola).

Ústav je vybaven rozsáhlým museem zemědělským, všemi stanicemi: agrochemickou pro zušlechťování rostlin, pro pěstování pícnin, phytopathologickou, pro zkoušení strojů, meteorologickou, jedinečnou zahradou botanickou, pokusnými poli, lihovarem a statkem o výměře 116 ha. Posluchačů bylo dle stavu koncem ledna 1919 z Čech 177, z Moravy a Slezska 80, ze Slovenska 10, z ciziny 3, avšak bývalo jich v dřívějších letech až přes 80.

Zkušenost prokázala, že kapacita krajského města je vyčerpána dvouletým vyšším studiem, že neposkytne potřebného ovzduší ani pro studující, ani pro učitelské síly v jejich činnosti badatelské. V Táboře působí učitelské síly z doby, kdy byly navrhovány inspektorem a jmenovány zemským výborem.

Když táborská akademie žádala roku 1917, aby byla povýšena na školu vysokou, kladlo ministerstvo vyučování podmínky: 1. zařazení v kompetenci ministerstva školství jako ostatní vysoké školy, 2. vybudování školy na čtyřleté studium s větším počtem specialisovaných učitelských sil, 3. průkaz kvalifikace učitelských sil, jež odpovídá podmínkám, kladeným na vysokoškolské profesory, 4. aby za řádné posluchače byli přijímáni jen maturanti reálek a gymnasií.

Pražská fakulta zemědělská, vysoká škola zemědělská ve Vídni i fakulta zemědělská krakovské university ve zvláštních podáních shodně ohradily se proti pouhému pojmenování táborské akademie školou vysokou, nebude-li současně na vysokou školu vybudována, poněvadž jinak snížila by se úroveň vysokoškolského studia zemědělství.

Z důvodů samozřejmých není možno hospodářskou akademii, vybudovanou na vysokou školu zemědělskou, ponechati v Táboře, jelikož takto měly by Čechy 2 vysoké školy české a německou hospodářskou akademii v Liebwerdě blízko sebe a ostatní země ničeho. Lze proto řešiti otázku tuto jedině tím způsobem, že v Táboře zřídí se vyslovená střední hospodářská škola, táborská akademie vybuduje se na vysokou školu zemědělskou a současně přemístí do Brna se vším zařízením a sbírkami, pokud jich nebude pro střední hospodářskou školu v Táboře zapotřebí.

Pokud se profesorského sboru týče, rozumí se samo sebou, že není možno, aby profesoři jako celek automaticky byli povýšeni na profesory vysokoškolské, nýbrž že tu bude zapotřebí, aby pro Brno byli nově jmenováni, a rovněž pokud se posluchačstva týče, bude nutno, aby na novou vysokou školu zemědělskou v Brně byli přijímáni jenom takoví, kteří vyhovují podmínkám pro přijetí na vysokou školu stanoveným.

Aby umožněn byl přechod posluchačů táborské akademie, kteří těmto podmínkám nevyhovují, na vysokou školu zemědělskou v Brně, budiž na dobu přechodnou učiněno výminečně náležité opatření.

Aby vyhověno bylo demokratickému duchu doby, budiž zvláště nadaným absolventům středních hospodářských škol výminečně umožněno studium na vysokých zemědělských školách zvláštní přijímací zkouškou, při kteréž by prokázali všeobecné vzdělání, které by je stavělo na roveň abiturientům reálek a gymnasií.

Okolností, že vysokoškolsky organisované akademii táborské má býti zabezpečeno další trvání a spojení s vysokou školou zemědělskou v Brně, jest umožněno, aby hospodářský odbor nové vysoké školy zemědělské zahájil vyučování již počátkem školního roku 1919/20 ve všech čtyřech ročnících najednou, neboť nejen o posluchače, nýbrž i o potřebné profesorské síly a nejnutnější inventář je postaráno.

Také přičlenění lesnického oddělení, kteréž prozatím bylo připojeno k zemědělské fakultě v Praze a na kterémž doposud nebyly dosazeny řádné učitelské síly, nebude spojeno s obtížemi a může býti taktéž počátkem školního roku třemi ročníky aktivováno.

K řešení všech otázek se zřízením nové vysoké školy souvisejících, budiž obdobně jako při zřízení druhé české university neodkladně dosazen přípravný sbor a vydána potřebná nařízení. V tomto přípravném sboru šestičlenném buďtež mimo zástupců vlády, zastoupeny: zemský správní výbor český a zemský výbor moravský, české odbory zemědělských rad, české a moravské po jednom zástupci a dvěma zástupci hospodářská akademie v Táboře.

Aby odčiněno bylo očividné bezpráví, jehož dopustila se vídeňská vláda tím, že absolventy hospodářské akademie táborské zařadila do skupiny C služební pragmatiky, usnesl se školský výbor jednomyslně na tom, aby podána byla Národnímu shromáždění resoluce, která by tuto nespravedlnost odstranila.

Vážené Národní shromáždění! Budiž mi prominuto, že vzhledem na technické obtíže, které se stavěly vytištění zprávy školského výboru v cestu, jsem nucen v plenu N. S. obšírně zabývati se všemi podrobnostmi, které pro školský výbor byly směrodatnými.

Následkem rychlého postupu v tiskárně vloudila se také některá nedopatření do osnovy zákonné a já hned při svém referátě dovolím si na to upozorniti.

Tak na př. v § 1. byla vynechána věta po tečce "a českou vyučovací řečí". S ohledem na to pak, že ve zprávě, která měla předcházeti návrhu osnovy, byly dány různé pokyny pro správu vyučovací, jakým způsobem organisovati hospodářskou vysokou školu brněnskou, a ježto nevytištěním zprávy tyto pokyny odpadly, bylo kulturním výborem usneseno, aby byla doplněna resoluce čís. I. a tu se navrhuje: aby po tečce byla vložena doložka, "a zajistila posluchačům akademie v Táboře přechod na tuto novou vysokou školu".

Prosím slavné presidium, aby dodatky k této zprávě vzalo na vědomí a návrh školského výboru schválilo.

Já, vážení pánové, s českého stanoviska mám jen jednu vřelou prosbu na vás: My všichni, - neb aspoň většina z nás - kteří jsme ve veřejném životě, jsme syny českého venkova, jsme syny malých, drobných zemědělců a živnostníků, přilnuli jsme s láskou k té hroudě, kterou náš zemědělec vzdělává, byli bychom nejšťastnější, kdyby ta česká hrouda, z kteréž složena je naše vlast, byla na věky vzdělávána českým, dokonale vzdělaným zemědělcem, který by svým vynikajícím vzděláním dovedl rozmnožiti poklady, které v této naší hroudě jsou uloženy a který by touto svou prací, jejímž podkladem musí býti nevyhnutelně vzdělání nejen na nižších a středních hospodářských školách, nýbrž i na vysoké škole zemědělské, přispěli nejen k povznesení českého zemědělství, ale i k blahobytu a štěstí našeho státu. Doporučuji návrh kulturního výboru k laskavému přijetí celé sněmovně. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena. Přikročíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.) Hlasovati míním dát tím způsobem, že bychom o § 1., poněvadž byl podán doplňovací návrh panem zpravodajem, hlasovali zvláště, potom o §§ 2. - 6. jakož i o nadpisu zákona. Potom o resoluci I., která je opatřena dodatkem, zvláště, a o resoluci II. III. a IV. najednou. Jest snad nějaká námitka proti tomu? (Nebyla.) Není. Budeme hlasovati tak, jak jsem právě uvedl. Kdo souhlasí s § 1. ve smyslu zprávy výboru a s tím dodatkem, doporučeným panem zpravodajem, aby za slovy "se čtyřletou dobou trvání studia", bylo uvedeno ještě "a s českou vyučovací řečí"? Kdo souhlasí takto s § 1., prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Paragraf první jest přijat.

Kdo souhlasí s §§ 2., 3., 4. 5. a 6., jakož i s nadpisem zákona ve smyslu zprávy výborové, prosím aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 2 .- 6., jakož i nadpis zákona jsou schváleny. Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj dr. Budínský: Nikoli.

Předseda: Není tomu tak. Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Zákon je tedy schválen také ve druhém čtení.

Přistoupíme k vyřízení resolucí navržených ve zprávě výborové.

Budeme hlasovati nejprve o resoluci I., tak, jak je obsažena na str. 3. zprávy výborové, a sice s doplněním, které doporučuje pan zpravodaj, aby stálo za slovem "v Brně": "a zajistila posluchačům akademie přechod na tuto novou vysokou školu".

Kdo souhlasí s touto resolucí, takto doplněnou, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, resoluce jest schválena. Kdo souhlasí s resolucí II., III., IV., jak jsou obsaženy ve zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP