Nejprve budeme hlasovati o zákonu
I. Kdo souhlasí se zákonem I., usneseným
v prvém čtení, také ve čtení
druhém, prosím, aby povstal. (Děje
se.)
To je většina, zákon
je schválen také ve druhém čtení.
Kdo souhlasí také se
zákonem II. a to i s interpunkcí právě
doporučenou panem zpravodajem, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To je většina, zákon
je schválen také ve druhém čtení
a tím tento odstavec denního pořádku
jest vyřízen. (Potlesk.)
Přistoupíme k 5. odstavci
denního pořádku, jímž jest:
5. Zpráva ústavního
výboru o návrhu dra Matouška a soudr. (tisk
č. 770) na úpravu právních a hmotných
poměrův úředníků obecních
a okresních (tisk č. 1362).
Zpravodajem jest pan kolega dr. Weyr.
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Weyr:
Vážené shromáždění!
Při navrhování osnov zákonů,
o kterých zde referuji, projevilo Nár. shromáždění
zvláštní jednotnost názorů. Návrhy
ty podepsány jsou totiž zástupci všech
politických stran v N. S. mimo jediné Slováky,
kteří však také nepodepsali ne proto,
že nesouhlasí, nýbrž proto, poněvadž
zákony nemají platit přirozeně pro
Slovensko.
Uznává tedy všeobecně
Nár. shromáždění nutnost nové
úpravy hmotných a jiných poměrů
obecních a okresních úředníků
samosprávných. Dosavadní stav materie, o
které jednáme, byl následující:
Měli jsme dosud pouze v Čechách zvláštní
zákony z r. 1907 a 1908, které upravovaly právní
a hmotné poměry zmíněných samosprávných
úředníků. Na Moravě a ve Slezsku
takových zákonů nebylo. Tím ale není
řečeno, že by snad tam nutnost se nebyla jevila
stejně jako v Čechách. Připomínám,
že na Moravě skutečně došlo již
na zemském sněmu k projednávání
podobné osnovy, že bylo také učiněno
příslušné usnesení, že však
usnesení to z důvodů, které mi nejsou
známy, nedosáhlo sankce panovníkovy, takže
se nemohlo státi zákonem.
Smysl těchto zákonů
z r. 1907 a 1908 stejně jako smysl osnov, které
navrhujeme, je ten, že má být při ustanovování
poměru mezi úředníkem a zaměstnavatelem,
obcí a okresem vyloučena do jisté míry
libovolnost se strany obcí a že má být
zákonem stanoveno jisté minimum, na které
má míti úředník v určitých
obcích a okresích nárok.
Dovolím si Vám zde
docela stručně podotknouti, abych vysvětlil
nutnost změny, že podle zákonů z r.
1907 a 1908, které upravily jednak poměry obecních,
jednak okresních úředníků,
bylo stanoveno, že pro úředníky konceptní
s úplným právnickým vzděláním
má býti plat roční 2400 K, pro úředníky
pokladniční 1800 K, pro úředníky
manipulační 1440 K. Tyto platy mohly během
služební doby stoupnouti kvinkvenálkami až
na 70 procent základního platu. Jest zřejmo,
že již v roce 1907 a 1908 naprosto nemohly dostačiti
pro jen poněkud lepší živobytí
obecních úředníkův a skutečně
též organisace úřednické nebyly
již v těchto letech spokojeny s touto úpravou,
musily ji však přijmouti, aby vůbec něčeho
dosáhly. Poměry hospodářské,
jak račte věděti, se změnily důkladně
válkou, takže naprosto není možno, aby
zákony ty ponechány byly nadále v platnosti,
poněvadž jest všeobecně známo,
že příjmy i nekvalifikovaných dělníků
v dnešních dnech převyšují několikrát
snad příjmy takového úředníka,
který musí 12 let studovati a dělat zkoušky,
než vůbec může dosíci královského
platu, který mu garantuje zákon z roku 1907 resp.
1908.
Jest proto vítati, že
skutečně Národní shromáždění
již tímto návrhem, který byl podepsán
všemi stranami, projevilo pochopení pro neutěšenou
situaci obecních a okresních úředníků
a že si přeje nápravy.
Osnovy, o kterých zde mluvím,
přijaly v celku hlavní zásady, na nichž
vybudovány jsou zákony z roku 1907 a 1908, totiž
že v obcích s určitým počtem
obyvatelů musí býti ustanoven určitý
kvalifikovaný úředník a že musí
také dostati určitý zákonem stanovený
minimální plat. Ústavní výbor
ovšem byl nucen obmeziti svůj úkol u srovnání
s návrhem, který mu byl předložen. Návrh
ten chtěl v celku novelovat oba zákony a netýkal
se jen hmotných ustanovení platových a jiných,
nýbrž též právních ustanovení
o úřednících obecních a okresních.
Byly totiž tyto dva zákony v určitém
smyslu jisté služební pragmatiky pro obecní
a okresní úředníky. Jestliže
ústavní výbor se obmezil na osnovy, které
týkají se pouze hmotných poměrů
úředníků, učinil tak proto,
aby mohl vyhověti naléhavým přáním
organisací úřednických, aby zákony
ty co nejdříve vešly v platnost. Jen tento
důvod to byl, který nás vedl při tom,
že jsme svůj úkol velmi obmezili, dobře
při tom vědouce ovšem, že i ostatní
ustanovení obou dvou zákonů nutně
vyžadují změny a že by tedy změny
měly býti provedeny. To ovšem dlužno ponechati
příští době.
Další změna, kterou
ústavní výbor provedl, bylo rozšíření
platnosti obou zákonů z roku 1907 a 1908 na dvě
další korunní země, na Moravu a Slezsko,
kde v celku poměry jsou stejné a nelze nahlédnouti,
když jest něco dobré v Čechách,
proč by nemělo platiti též pro Moravu
a Slezsko. Recipovány tudíž zákony,
o kterých jsem mluvil, z roku 1907 a 1908, ovšem se
změnami, které navrhujeme, v celku, pro obě
ostatní korunní země.
Nyní bych si dovolil říci
stručně několik slov o obsahu. Ústavní
výbor usnesl se na tom, přimknouti soustavu platovou
obecních a okresních úředníků
na soustavu platovou, platnou pro státní úředníky,
nestanoví tedy číslicemi minimální
plat oněch úředníků, nýbrž
praví, že mají míti takový plat,
který odpovídá té či oné
platové stupnici platné pro úředníky
státní.
Aby sl. Nár. shromáždění
mělo aspoň povšechný přehled,
jak jsme zavedli ty platy, dovoluji si několik čísel
přečísti. Dle starého zákona
měl na př. konceptní úředník
2400 K základního platu, k čemuž přistoupily
pak během doby kvinkvenálky ve výši
1680 korun, takže maximum platu, kterého v té
situaci mohl dosáhnouti, činilo 4080 K, - věc
tedy v nynějších dobách naprosto neudržitelná.
Osnova, kterou navrhujeme, rozlišuje
úředníky podle toho, mohou-li se při
vstupu do obecních služeb vykázati předběžnou
praxí čili nic. Ten, kdo může se vykázati
praxí aspoň pětiletou, má nárok,
aby byl zařazen hned do 2. stupně VIII. třídy
dietní, takže by mohl maximálně dosáhnouti
i s triennálkami, které jsme zavedli místo
kvalifikace, 9360 K, když jde do pense, tedy ani ne 10.000
K.
Víte velmi dobře, pánové,
že v nynějších dobách mnozí
kvalifikovanější dělníci mají
plat až 10.000 K a rozumí se, že jim ho přejeme,
ale přejeme také úředníkům,
aby aspoň přibližně jejich příjmy
oněm příjmům se rovnaly. Bez praxe
dosáhne takový úředník se základním
platem 3000 K - 7800 K. Účetní a pokladniční
úředníci mohli maximálně dosáhnouti
dle daného zákona 3060 K, nyní je plat jejich
zvýšen jako pro úředníky: bez
praxe maximálně na 6240 K, s praxí 7280 K
a konečně manipulační úředníci,
kteří byli zařaděni do X. třídy
hodnostní, dostávali dříve 2448 K,
nyní mají 2200 K, s triennálkami a s příbytečným
5720 K.
Z těchto čísel,
která jsem zde uvedl, ráčíte seznati,
že zvýšení činí skoro všude
více než 100 procent.
Další změna, kterou
jsme zavedli, stanovena jest v příbytečném.
O příbytečném staré zákony
ničeho nestanovily, ačkoli v praxi, ve skutečnosti
již příbytečné úředníkům
okresním a obecním bylo přiznáváno.
Tedy osnova nečiní
nic jiného, než že ze skutečného
stavu činí stav právní.
Konečně rozumí
se samo sebou, že byly zvýšeny i pense úředníků
a vdov, a sice takovou měrou, jak toho dovolují
poměry hospodářské obcí.
Vedle těchto ustanovení,
která se týkají hmotných poměrů
úředníků obecních a okresních,
byly přičiněny ještě v osnovách
některé změny, naprosto nutné, a proto
také přijaté do tohoto reformního
díla. Týkají se především
ustanovení o veřejnosti úředníků
obecních a okresních. To dříve mohlo
býti sporné, je-li úředník
obecní a okresní veřejným funkcionářem
ve smyslu úředníků státních,
požívá-li snad ochrany trestního zákona
atd., a ústavní výbor měl za to, že
se má úředníkům obecním
a okresním tento karakter přiznati, poněvadž
v podstatě vlastně konají tutéž
službu jako státní úředníci
správní. Tím byla nutna ovšem jistá
změna kompetence ohledně sporů ze služebních
poměrů vznikajících. Ústavní
výbor místo dosavadních kompetentních
soudů stanovil kompetenci samosprávných úřadů.
Dále osnova nezapomněla
též na starší úředníky,
tedy ty, kteří v době platnosti tohoto nového
zákona již slouží, a postarala se o to,
aby tito starší úředníci byli
též účastni výhod, poskytovaných
jim našemi osnovami, a sice provedl to ústavní
výbor tak dokonale, že v určitých směrech
tito starší úředníci mají
jisté výhody proti nově vstupujícím
úředníkům.
Důležito jest též,
že ústavní výbor stanovil pojem úředníka,
na kterého se má platnost osnovy vztahovati. To
je důležité proto, protože jsme stanovili
minimální základní plat pro úředníky,
pro veškeré obce bez ohledu na velkost, čeho
dříve nebylo. Menší obce podle dřívějšího
zákona chráněny nebyly. Malé obce
sice nechtěl nutiti, aby musely snad ustanoviti nějakého
úředníka, ale když úředníka
ustanoví, stanovili jsme jisté minimum platové,
které se přibližuje existenčnímu
minimu, jež má právo žádati každý
občan v nynější době, nechce-li
zemříti hladem.
Ale aby snad při menších
obcích, kde úředníci nejsou zplna
zaměstnáni, nemohl vzniknouti nepoměr tím,
že takový úředník, který
jen ex currendo vykonává funkce úřednické,
kde na př. učitel nebo rolník jest zároveň
tajemníkem obecním, aby se na takové případy
nevztahovalo platové ustanovení zákona, vymezili
jsme pojem úředníků, pokud se na ně
má vztahovati osnova, a sice tím, že jsme řekli:
úředníkem v tomto smyslu jest pouze ten,
kdož při obci má své hlavní a
trvalé zaměstnání, kdo tedy nevykonává
úřad obecní jen jako vedlejší
funkci.
Dovolte, abych se zmínil ještě
o věcech, které bychom byli rádi do zákona
pojali, ale pojmouti nemohli. Především organisace
úřednické byly by si přály,
aby nějaké ustanovení o poskytovaných
jim drahotních přídavcích bylo pojato
do zákona a sice z toho důvodu, že jest nebezpečí,
že některá obec, která bude finančně
zatížena novou osnovou, by se tím hojila, že
by zarazila úředníkům dosud poskytovaný
drahotní přídavek úplně nebo
z části. Organisace navrhly resoluci, na které
by se mohlo Národní shromáždění
usnésti, ale to je forma dle mého názoru
nepříhodná, poněvadž nemůžeme
resolucí vyzývati vládu, aby něco
učinila, poněvadž není na vládě,
aby poskytla drahotní přídavek, a resolucí
vyzývati jednotlivé obce nelze. Stačí,
když s tohoto místa, jako referent ústavního
výboru, vyslovím naději, že obce nebudou
se takto chovati v budoucnosti, že nebudou se zkracovati
drahotní přídavky úředníkům
proto, že jsou nyní zákonem nuceny platy jim
zvýšiti.
Další věc, kterou
bychom rádi provedli, ale nebylo ji lze provésti,
byla otázka, jak vztáhnouti platnost osnov na úředníky
již pensionované a na vdovy, jichž manželé
zemřeli před platností tohoto zákona.
To jsou z ubohých ti nejubožší, nejen
vdovy po úřednících, ale vůbec
vdovy po gážistech. Mají tak směšné
pense, že je záhadou, jak mohou s takovou pensí
býti živy a neumříti hlady. Ale ústavní
výbor přece nemohl se odhodlati k tomu, aby ex post
finančně zatížil obce tím, že
by stanovil povinnost obcí, všem již pensionovaným
úředníkům a všem vdovám
ex post platit nějaké vyšší pense.
Doufejme, že obce, pokud jim
to poněkud bude možno, také na tyto ubohé
lidi nezapomenou a že jim poměrně zvýší
dosavadní jejich pense.
Konečně dlužno
se zmíniti ještě o zákonu o okresních
úřednících. Obecní zákon,
tedy zákon o obecních úřednících,
jsme - jak jsem již řekl - rozšířili
s platností také na Moravu a Slezsko. Něco
podobného bylo navrhováno také pro zákon
o okresních úřednících. (Hluk,
předseda zvoní.) Na Moravě a ve Slezsku,
jak známo, nemáme žádných okresních
výborů, ale jsou tam silniční výbory,
které jsou něco obdobného, takovou střední
instancí mezi obcí a zemí, jako v Čechách
okresní výbory. Bylo tedy navrhováno, aby
se zkrátka zákon o okresních úřednících
a jeho platnost vztahovala též na tyto silniční
výbory. Já jakožto referent ústavního
výboru jsem se nemohl přikloniti k tomuto názoru
a sice proto, poněvadž silniční výbory
jsou v podstatě jiným úředním
organismem než okresní výbory. Silniční
výbory nemají konceptních úředníků,
nemají úředníků pokladničních,
mají pouze cestmistry a k vůli cestmistrům
rozšířiti platnost celého zákona
na bývalé korunní země, které
nemají okresních výborů, nezdálo
se mi vhodným, čímž nechci ovšem
říci, že by okresní cestmistři
na Moravě a ve Slezsku nezasloužili tytéž
platy jako obdobní činitelé v Čechách,
tedy cestmistři u okresního výboru. Východisko
z této situace bude docela jednoduché tím,
že podáme co nejdříve zvláštní
osnovu zákona, jímž se budou recipovati platová
ustanovení zákona o okresních úřednících
na cestmistry na Moravě a ve Slezsku, takže tím
bude vyhověno oprávněným přáním
cestmistrů moravských.
A ještě něco,
pánové, bych si dovolil podotknouti a sice o jistém
junktim, které není sice právnicky, ale morálně
platné mezi osnovami, které se doporučují
Národnímu shromáždění,
a osnovou o platech a právních poměrech zřízenců
obecních. Jest nesporno, že zřízenci
obecní mají tentýž nárok na zabezpečení
hmotné jako úředníci obecní
a okresní. Příslušný návrh
zákona byl také podán a ústavním
výborem projednáván. Když přece
nyní přistupujeme k uzákonění
osnov o úřednících okresních
a obecních bez osnov o zřízencích
obecních, tedy činíme tak proto, že
nechceme zdržovati již tu velmi naléhavou osnovu
ve prospěch úředníků obecních
a okresních, ale prohlašuji zde s tohoto místa,
že co nejdříve bude ústavní výbor
hleděti, aby vypracoval také definitivní
osnovu zákona o obecních a okresních zřízencích
a že se snad postaráme také o to, aby výhody,
které osnovy tyto poskytnou zřízencům
obecním, byly datovány tak, aby nenastala nerovnost
mezi oběma těmito kategoriemi funkcionářů.
Na konec, velectěné
Národní shromáždění, dovolte,
abych upozornil na prozatímnost celé této
úpravy, kterou zde navrhuji. Není zajisté
pochybností, že úprava, jak ji navrhujeme,
nemůže býti definitivní. Jest jisto,
že znamená velké finanční zatížení
obcí. Vláda ale očekává, že
obce pochopí situaci svých úředníků,
že pochopí důležitost veřejné
správy obecní a že se nebudou vzpírati
finančním důsledkům zákona
zde navrhovaného. Jak ovšem v budoucnosti si dlužno
představiti hmotnou úpravu, tedy tu definitivní
úpravu hmotných poměrů, to bych zde
také stručně chtěl naznačiti
a myslím, že to není jinak možné,
než voliti nějakou cestu, kterou by se popřípadě
vyrovnaly poměry obcí méně bohatých
a chudých a chudších tak, že by možno
bylo pomýšleti snad na úpravu takovou, že
by úředníci a zřízenci obecní
byli placeni pak z nějakého fondu, do kterého
by všechny obce respektive okresy přispívaly
a z něhož by se pak také poskytovaly platy
úředníkům a zřízencům.
Tím by se vyrovnala také nerovnost mezi bohatými
a chudými obcemi a také by se snad docílilo
jisté možnosti fluktuování úředníků
obecních a okresních, že by mohli býti
přesazováni za jistých kautel z jedné
obce do druhé a tím také jejich posice služební
se polepšila, upevnila, poněvadž by nebyli jako
dosud odvislými od zastupitelstva obecního a okresního,
kde službu konají. Ale to je hudba budoucnosti, o
které nelze zde podrobněji jednati, a vyjádřil
jsem tím jen soukromý názor. Tím dokončil
jsem referát a poznamenávám, že byl
zde podán resoluční návrh p. kolegy
Pika, který se týká zákona
zde projednávaného. Prosím sl. Národní
shromáždění, aby osnovu zákona
ve znění navrhovaném ústavním
výborem přijalo. (Souhlas.)
Místopředseda Konečný:
Přistoupíme k debatě. K slovu je přihlášen
pan dr. Matoušek a Hrouda, oba pro.
Navrhuji, aby řečnická
lhůta byla stanovena na 15 minut. Jest proti tomu snad
nějaká námitka? (Nebyla.) Proto stanoví
se řečnická lhůta na 15 minut a uděluji
slovo prvnímu řečníku, občanu
dru Matouškovi.
Poslanec dr. Matoušek:
Vážené Národní shromáždění!
Jako navrhovateli tohoto zákona budiž mi dovoleno
několik stručných poznámek. Svedly
mne k poznámkám těm námitky, které
byly předneseny v ústavním výboru
proti tomuto návrhu jmenovitě se strany vlády.
Namítalo se, že zvýšení platů
okresních a obecních úředníků
bude automaticky působit na snahy úředníků
státních, aby i platy jejich byly upraveny dle zlepšených
platů úředníků okresních.
Ukazovalo se na nesrovnalosti, až dojde k sjednocení
správy státní a samosprávy, že
dojde k té nesrovnalosti, že pak takový okresní
hejtman, jemuž bude přidělen bývalý
okresní tajemník, bude míti menší
plat než tento tajemník. Námitky tyto, zdá
se mi, jsou bezpodstatné. Ale i kdyby zde byly a měly
zdůvodnění, myslím, že poměry
hmotné a právní samosprávného
úřednictva jsou takové, že jistě
žádají okamžité nápravy.
O hmotných poměrech nebudu se zmiňovati,
na poměry právní poukázal již
referent. Úředník samosprávný
byl úředníkem a nebyl úředníkem,
jeho charakter jako úředníka veřejného
nebyl řádně vytčen, byly spory o postavení
úředníka, ale jeho platové poměry
řešily se nesamosprávnými instancemi
- tedy jistě to bylo postavení, neodpovídající
postavení úředníka samosprávného.
Tyto všechny důvody,
jež byly zde již uvedeny, jak hmotné postavení
samosprávného úředníka i postavení
jeho právní, tím více jaksi vyniknou,
když si uvědomíme, že samosprávné
úřednictvo bylo, řekl bych, hybnou pákou
naší samosprávy v době, kdy naše
samosprávná soustava byla často předmětem
korupce. Byli to samosprávní úředníci,
kteří dovedli udržeti v neporušeném
chodu samosprávu. Přičtěme ještě
k tomu to, že samosprávní úředníci
byli pravidelně v čele práce menšinové,
v čele práce jednot sokolských, byli tvůrci
a když ne tvůrci, fedrovateli osvětovými.
Proto na českém venkově jména samosprávných
úředníků jsou úzce spojena
s naším národohospodářským
obrozením - vzpomínám na záložny,
okresní hospodářské záložny,
spořitelny, - a toto všechno vede nás k tomu,
že již z těchto důvodů máme
si přáti, aby tento element i hmotně i právně
byl posílen. Tyto důvody vedly naši stranu,
že hleděla a snažila se, aby omezení pasivního
volebního práva bylo zrušeno, ale bohužel,
snaha naše byla marnou, nepodařilo se nám odstraniti
toto omezení pasivního práva volebního.
Tytéž důvody dnes vedou a vedly nás
k podání návrhu, poněvadž jsme
si řekli: tito činitelé samosprávní,
kteří mají pro stát a národ
takový význam, nemohou hmotně strádati.
Není to jen hmotný stavovský zájem
samosprávného úřednictva, nýbrž
žádá to zdravý, nerušený
a plodný život naší samosprávy.