Pokud se týče jednotlivých
ustanovení, zmíním se především
o §u 5. Podle §u 5. náklad na zřízení
a udržování veřejných knihoven
hradí politická obec jako řádné
vydání obecní. Roční částka,
jakou obec má věnovati tomuto účelu,
bude určena nařízením. Při
tom však má býti zachován princip, že
na hlavu připadá obnos 30 h až 1 K. Pan referent
prohlásil zde, že nenapadá nyní vládě,
aby sáhla k tak vysokému obnosu jako jest 1 K. Já
se svého stanoviska dlouholeté činnosti kulturní
na českém západě, v Osvětovém
Svazu a jiných korporacích, musím prohlásiti,
že i obnos 1 K jest příliš malý
a že zde z těch obcí při 400 - 500 obyvatel
za těch 400 - 500 K, kdyby vláda sáhla k
obnosu 1 K, - mám na mysli nejen zakoupení knih,
nýbrž zařízení knihovny, remunerace
knihovníku - ta knihovna náležitě vypravena
nebude. A jest pro nás zajímavé, že
v této předloze vůbec se opomenulo zmíniti
se o činitelích, kteří jsou ochotni
přispívati na knihovnu. Stalo se nám to již
při novele k obecnímu zřízení.
Právě dnes po provedených volbách
obecních jsou obce, ve kterých vedle komisí
obecních existují tak zv. kuratoria: musejní,
čítární, knihovní.
Tato kuratoria mají členy
netoliko jmenované obcemi, nýbrž také
členy, které jmenují korporace, jež
určitou kvotou přispívají. Zde by
jistě bylo účelno, kdyby se připojilo
to, že mohou přispívati na knihovnu činitelé
jiní; mohou to býti peněžní ústavy,
jak často bývá, a ti by podle své
kvoty, kterou přispívají, měli právo
zastoupení v kuratoriích a knihovních radách,
o nichž předloha mluví.
Jest také jistě pozoruhodno,
že na jedné straně se bere obcím povinnost
kulturní, jak jsme to viděli při předloze
novely k obecnímu zřízení, že
se má sejmouti povinnost kulturní s obcí
a předati státu - to se týká škol
-, a na druhé straně zase zde veškerý
náklad se určuje obcím a stát, jak
viděti z konečných ustanovení této
předlohy, má pouze povinnost a právo dozírati
a jistou dozorčí exekutívu si zde ponechal.
Je to jistě nesoulad.
Těžko můžeme
také přijmouti ustanovení § 6. odst.
b, kde se praví, že knihovna, je-li v rukou majetku
některého jednotlivce, může zůstati
v majetku tohoto jednotlivce, že se mu však dostane
každého roku od obce subvence ve výši
závazného obecního nákladu knihovního.
Pak se subvence rozvrhne na výlohy správní,
na zakoupení nových knih a upraví se otázka
vlastnictví nově zakoupených knih i jiného
inventáře. Toto ustanovení bychom vůbec
do předlohy neměli přejímati, povede
k velikým konfliktům, jak se má upraviti
otázka vlastnictví zakoupených knih, které
knihy mají přejíti do vlastnictví
dřívějšího majitele a které
do té části knihovny, jež má
býti pouze majetkem obce. Tato předloha jest dokladem
různých předloh v Národním
shromáždění, že nebere zřetel
k rozdílu obcí. Hodí se snad pro obce s malým
počtem obyvatelstva, nehodí se však pro obce
velké, se 60.000, 80.000 až 100.000 obyvateli. V malých
obcích stačí snad knihovní rada nebo
komise o 4 až 8 členech, ale ve větších
obcích s počtem obyvatelů přes 10.000
by měla býti rada sestavena z 8 až 12 členů;
předsedou má býti starosta nebo referent
obecní rady, jenž má referát kulturní.
V § 7. se praví, že
"polovinu členů ustanovuje obecní zastupitelstvo
z voličů obecních; k nim přistupuje
jednatel místní komise osvětové..."
To jest nedosti jasné určení. Ve větších
městech máme takových komisí osvětových
více. Je to nejen Osvětový svaz, vedle něho
osvětové odbory jednotlivých politických
stran. Jest sporno, který jednatel, ze které komise
má býti přibrán do této knihovní
rady.
V § 8., kde se mluví
o právech a povinnostech knihovní rady, mělo
by státi, že v obcích s více než
10.000 obyvateli ustanovuje knihovníka, úředníka
obecního, obecní zastupitelstvo po návrhu
takového kuratoria. Jest přece nesporno, že
chceme-li docíliti jistého rozkvětu knihovny,
musíme dáti v čelo knihovníka, odborníka
řádně vzdělaného, který
by zastával tu funkci stále a nebyl jen dočasným
spravovatelem této funkce, a toho můžeme docíliti
jen tenkráte, ustanovíme-li úředníka
obecního s příslušnou kvalifikací,
jak tomu dnes ve větších městech jest.
V témže paragrafu stojí,
že má knihovní rada nésti finanční
správu knihovny. Zde by mělo býti přesně
vytknuto, jak se to má s účty za knihy, poněvadž
podle novely k obecnímu zřízení jest
povinen starosta všechny účty sám podpisovati.
Zde ovšem stojí, že tu finanční
stránku vede knihovní rada. To jistě může
vésti též ke konfliktu, poněvadž
se jedná o obecní majetek, o obecní knihovnu
financovanou obcí, kde starosta podle obecního zřízení
jest povinen jaksi vésti vrchní dozor nad financemi
této instituce. V §u 8. se praví, že obecní
zastupitelstvo je zavázáno, aby se postaralo o řádné
umístění knihovny, zejména též
o stavbu zvláštní budovy, a aby se v té
věci dohodlo s knihovní radou. Umístění
knihovny jest jedna z nejpalčivějších
otázek našeho knihovnictví, zvláště
v menších obcích, vždyť § 3.
praví, že úplně vybudovaná knihovna
sestává nejen z půjčovny knih, nýbrž
též z čítárny časopisů,
novin a knihovny. Máme krásnou zkušenost z
čítáren v menšinových obcích.
Čítárny nesmíme podceňovati,
nýbrž řaditi je stejně tak vysoko jako
naše knihovny, musíme se starat, aby knihovny šly
ven z hostinců a zvláště soukromých
bytů, starati se o to, aby byly zvláštní
síně, kterýchž potřebujeme pro
kursy pro občanskou výchovu, zřízeny
při školních přístavbách,
síně, kde by mohly býti umístěny
čítárny a knihovny, v rekvírovaných
budovách velkostatků, což bude možno ovšem
jen v několika vzácných případech.
Je tu otázka, kdy se přikročí k této
otázce stavební.
My víme podle novely k obecnímu
zřízení, že stát má nésti
náklady ne osobní, nýbrž i věcné
na naše školy a vláda má do konce tohoto
roku vydati zvláštní zákon o převzetí
nákladů školských. Rozvoj školský
v obcích je v krisi. Obce nepřipravují žádných
školských projektů, dle nichž by se měly
stavěti školy, kde by se přistavěly
síně pro přednášky, vybudovaly
místnosti pro knihovnu, čítárnu atd.
Obce prostě říkají: to bude dělat
stát podle novely k obecnímu zřízení.
Ale stát, pokud vím, žádného
zákona nepřipravuje, takže takovým způsobem
dlouho se nedočkáme náležitých
místností, jaké v zájmu této
kulturní věci by byly nutny.
V § 9. by mělo výslovně
státi, že v obcích, jež mají více
než 10.000 obyvatel, je knihovník obecním úředníkem.
Ale povážlivým jest zvláště
§ 11. Dle tohoto paragrafu může ministerstvo
neb úřad k tomu zmocněný rozpustiti
knihovní radu, shledá-li toho potřebu. Zde
tedy stát zasahuje radikálně do autonomie
obecní, rozpouští korporaci volenou obecním
zastupitelstvem bez slyšení a vlivu obecního
zastupitelstva, aniž na to přispěl haléřem.
To jest jistě pozoruhodné novum. To není
u žádné komise obecní, že by mohl
stát bez slyšení a vlivu obecního zastupitelstva
přikročiti k rozpuštění dotyčné
korporace. A kritik autonomista jistě se pozastaví
nad tím, jak mohlo Národní shromáždění
nerespektovati autonomii a to zrovna v době, kdy ji učinilo
přístupnou nejširším vrstvám
lidovým. Podle ustanovení téhož paragrafu
stát může odstraniti knihovníka, jehož
činnost by nevyhovovala účelu tohoto zákona.
Jak to bude s knihovníkem, jenž jest dnes definitivním
úředníkem městským? Jak může
jej stát zbaviti místa bez slyšení obce?
Což když nastane konflikt mezi státem a obcí
a obec toho úředníka nebude chtít
umístiti jinde ve službě obecní?
Každý občan a
také jistě úředník má
právo na ochranu. Na kterou adresu se obrátí?
Obrátí se na stát, nebo na obecní
zastupitelstvo, aby došel oné ochrany? O tom v zákoně
se nic nepraví, ba ani tam není zmínky, že
o tom bude mluviti nařízení.
Vedle živého slova jistě
zůstane vždy kniha nejsilnější
hybnou silou, pokrokem a, i kdybychom byli hospodářsky
slabí, bude-li jen naše generace mravně a rozumově
vyspělá, můžeme se jistě klidně
dívat do budoucnosti. Bylo by klamáním nás
všech, kdybychom si zapírali, že prožíváme
nejen velkou krisi finančně-hospodářskou,
ale že prožíváme také velikou krisi
mravní a že musíme se starati ze všech
sil o mravní obrodu především u mládeže,
protože dobudování a osud tohoto státu
jest v rukou mládeže. Kniha bude jedním z nejúčelnějších
prostředků k této mravní obrodě.
Nejde pouze o to, aby kniha byla k disposici, nýbrž
jde o to, aby se stala skutečným majetkem co největšího
počtu obyvatel. Nesmíme volat pouze po zlevnění
potravin a nejdůležitějších životních
potřeb, nýbrž musíme s touže intensitou
volat po zlevnění knih.
Tím důležitější
jest otázka finanční, zakládání
nových knihoven při dnešním ohromném
zdražení knih. Zdar, úspěch nové
instituce jest ovšem založen, jako tomu jest i při
jiných reformách, v nadšení a obětavosti
naší inteligence, učitelů, úředníků
atd.
Ke konci pronáším
přání, když již není možno
docíliti jiných změn na této předloze,
aby prováděcí nařízení
k tomuto zákonu byla vydána co nejpečlivěji.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Slovo má dále pan kol. Neuman.
Posl. Neuman: Vážené
Národní shromáždění!
Vládní předloha,
kterou máme před sebou, předloha zákona
o obecních knihovnách zdá se mně v
dnešní době tak samozřejmá věc,
o kterou běží, tak nezbytná a naléhavá,
že věru dobře nechápu, proč také
při této příležitosti byla vyvolána
debata. Poněvadž strana mne do této debaty
vyslala, jsem věru na rozpacích, co bych o věci
řekl, nechci-li mlátiti prázdnou slámu
anebo vám zde vykládati o nezbytnosti něčeho,
o čehož nezbytnosti jsem přesvědčen,
že všichni jste také přesvědčeni.
Předloha byla zpracována
nejlepšími našimi odborníky a já
věřím, že byla udělána
dobře, o čemž snad svědčí
také to, že kulturní výbor přijal
ji beze změny. Samozřejmě nebude a nemůže
býti zákon tak přesný a podrobný,
aby vyhovoval i tam, kde zlá vůle chce dobrodiní,
které zákon má způsobiti, přeměniti
ve zlo.
Námitky pana kol. Lukavského
považuji tedy celkem za malicherné a jsem přesvědčen,
že zrodily se hlavně z toho důvodu, že
strana, ke které pan kol. Lukavský náleží,
chce oponovati do jisté míry - tak trochu jako trucovité
děcko - proti všemu, co dnešní vláda
dělá. (Odpor u národních demokratů.)
Ale ať má kol. Lukavský v této
věci pravdu či nikoli, o to právě
nemělo by běžeti při předlohách,
jejichž obsah ani forma nemají nic společného
s běžnou politikou a které dokonce pocházejí
z resortu, který změnou vlády vůbec
nebyl dotčen. Tyto samozřejmé kulturní
předlohy měly by býti opravdu přijímány
bez debaty a s onou jednomyslností, která dělala
čest tomuto Národnímu shromáždění
v jeho prvních čistých dnech. Vždyť
konečně na řádné projednání
věci samé a jednotlivých paragrafů
jest přece dosti času a dosti místa ve výborech.
Pokud běží o vlastní
námitky kol. Lukavského a pokud jest v nich
tu a tam kousíček pravdy, bude jistě pamatováno
na vše možné a předvídané
nesnáze v prováděcím nařízení,
které vláda k tomuto zákonu vydá.
Za vážnou námitku dlužno po mém
soudu považovati jen to, že obnos, který vláda
určuje z obecních peněz na vydržování
knihoven, zejména v obcích malých, jest dnes
skutečně nepatrný, poněvadž drahota
knih jest opravdu přímo nesnesitelná i přes
to, uvážíme-li, že výrobní
náklady jsou veliké. Ale tu by se nám velice
pan kol. Lukavský zavděčil, kdyby
našel nějaký rázný prostředek
k rychlému snížení knižních
cen. Mohl by býti ujištěn, že v nás
by našel nejochotnější pomocníky
při používání tohoto prostředku.
Upozorňuji však pana kolegu, že zde běží
o kapsu těch, kteří mají kapitál,
o velké nakladatele, a tu velmi pochybuji, že to bude
strana pana kol. Lukavského a toto Národní
shromáždění, které si dovolí
sáhnout do těchto nakladatelských kapes tak
hluboko, aby ceny knih skutečně a bezodkladně
byly sníženy.
Na druhé straně však
nesmíme, pánové, obce zatěžovat
takovým způsobem, aby nám eventuelně
právě zde v této obecně důležité
věci dělaly po případě pasivní
resistenci, neboť, jak jsme slyšeli i ze zprávy
pana referenta, nejsou obce - aspoň nebyly za staré
správy - příliš našemu knihovnictví
nakloněny. A konečně se domnívám,
že zákon není dělán jen pro tato
léta abnormální drahoty, naopak, že
klade jen první základ pro další budoucnost
a že bude především na obyvatelstvu samotném,
aby význam tohoto základu pochopilo a o své
újmě spontánně z vlastních
prostředků dále na započatém
díle pracovalo.
Ukáže-li se potřeba,
jistě bude moci republika ze státních prostředků
v určitých případech toto československé
národní knihovnictví podporovat subvencemi.
Z těchto důvodů, pánové, naše
strana bude hlasovat pro předlohu tak, jak ji kulturní
výbor usnesl. (Potlesk.)
Předseda:
Ke slovu není nikdo dále přihlášen.
Debata je skončena. Uděluji závěrečné
slovo panu zpravodaji.
Zpravodaj posl. Max. Pilát:
Slavné Národní shromáždění!
Já si dovolím poukázati
jen na to, že opravdu to těžce neseme, že
ve výboru kulturním neozvalo se ani hlásku
proti navrženému zákonu a nyní přichází
se s tolika námitkami a, jak se zdá, tak velice
odůvodněnými. Kupodivu, že se o těchto
změnách, které se měly stát,
nevědělo dříve, až dnes. Já
myslím, že ani tento zákon, když ho přijmeme
dnes, nebude zákonem, který by trval na věky.
Že vyžadovati bude změny, je zcela přirozené.
Vyžadovati ji budou také
zákony jiné. Proč by nemohl tento zákon
býti dnes přijat, když nám zrovna záleží
na tom, aby co nejdříve byl v život uveden?
Proč by nemohl býti přijat i s těmi
nedostatky, které snad obsahuje? Vždyť ty nedostatky,
pokud by byly nejvíce na závadu řádnému
provádění, mohou býti odstraněny
prováděcími nařízeními,
které vláda ihned vydá! (Posl. dr Hajn:
Prováděcí nařízení nemohou
zníti proti zákonu!) Ale proč by nemohly
vysvětliti ten zákon? Nemohou prováděcí
nařízení blíže snad vysvětliti,
co v tom zákoně je nejasného a co dnes pan
kolega Lukavský jinak vykládal? Vždyť
je to možno. Já nevidím jiného nebezpečí
pro ten začátek, než v tom, že tak malý
obnos jest určen pro ty malé obce, - tedy se 400
obyvateli - které mají zříditi tu
knihovnu. Prosím, je vyloučeno, že tyto obce
mohou dáti více? Mohou dáti a dají,
a já nepochybuji, že dají. - Vždyť
ji mohou pak považovati jako inventář a mohou
dáti do rozpočtu obnos daleko značnější.
Těch 30 h bude míti v dalších letech
snad docela větší cenu než dnes, takže
ten příspěvek může dostačovat,
a já mám za to, že nespokojí se ty obce
naše, až to bude pochopeno, potom s tím příspěvkem
30 h, že bude zaveden příspěvek 1 K
a snad i vyšší, třebaže ho nemínila
vláda dnes zavésti.
Z těch důvodů
prosím, aby návrh vládní tak, jak
přijat byl výborem kulturním, přijat
byl i nyní v plenu Národního shromáždění.
(Výborně! Potlesk).
Předseda
(zvoní): Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž k zákonu není podán
žádný pozměňovací návrh,
materií svou jest jednotný, dám hlasovati
o něm v celku o všech 12 paragrafech, jakož i
o nadpisu a úvodní formuli. Jest snad proti tomu
nějaká námitka? (Nebyla.) Není.
Kdo souhlasí s § 1.-12.
zákona ve smyslu zprávy výborové,
jakož i s jeho nadpisem a úvodní formulí,
prosím, aby povstal. (Děje se).
To jest většina.
Zákon jest schválen
v prvém čtení.
Přeje si pan zpravodaj ku
druhému čtení slova? Žádná
textová změna?
Zpravodaj posl. Pilát:
Ne!
Předseda:
Kdo souhlasí s přijatým právě
zákonem v prvém čtení také
ve čtení druhém, prosím, aby
povstal. (Děje se.)
To jest většina.
Zákon jest schválen
také ve čtení druhém. Tím
jest třetí odstavec denního pořadu
vyřízen. Přerušuji projednávání
denního pořádku, ježto mi byl podán
naléhavý dotaz a žádám
pana zapisovatele kol. Špatného, aby naléhavý
dotaz ten přečetl.
Zapisovatel posl. Špatný.
(čte):
členů N. S. dra Fr.
Lukavského a soudr. na vládu a jmenovitě
na ministra výživy a zásobování,
jak se hodlá zachovati k požadavkům po zvýšení
cen obilních a jak chce čeliti stálému
stoupání cen denních potřeb životních:
V prohlášení,
které v N. S. učinil jménem nové vlády
p. ministerský předseda Tusar, nebylo vůbec
vzpomenuto otázky toho času nejdůležitější,
totiž jakých prostředků chce vláda
užíti proti opětnému stoupání
cen životních potřeb, které zvláště
v posledním měsíci hrozivé míry
nabývá. Dle stoupajících cen životních
potřeb řídí se též mzdové
požadavky dělnictva, které dosahují
namnoze takové výše, že ohrožují
již nyní konkurenci naší průmyslové
výroby s výrobou ostatních států
Evropy, takže hrozí mnohým závodům
průmyslovým již z toho důvodu nutnost
zastaviti výrobu. Tím ovšem hrozí také
státu veliké zvýšení výdajů
podporami nezaměstnaných. Také státní
a soukromí gážisté, stoupající
drahotou nuceni, dožadují se zvýšení
platů, čímž opět rozpočet
státní velice je zatěžován. Stoupající
ceny životních potřeb, jmenovitě však
potravin a hlavně obilnin, jsou také jedním
z prvních pramenů všeobecné drahoty.
Je proto dle přesvědčení podepsaných
nezbytno, aby byly ceny životních potřeb sníženy,
má-li býti stát zachráněn před
finanční katastrofou a mají-li náš
průmysl i živnosti míti možnost existence.
Přirozeně stoupají též ceny průmyslových
výrobků se stoupáním mezd, což
vše připravuje našemu hospodářskému
životu úplné ochromení, zvláště
vzhledem k poměrům v sousedním Německu
i ve státech dohodových. Není pochyby, že
může býti zlomen bludný kruh drahoty,
ochromení průmyslu a živností i nezaměstnanost
pouze snížením cen nejdůležitějších
potřeb životních a těmi jsou produkty
prvovýroby zemědělské. Na předním
místě jsou chleboviny, jejichž zdražení
by mělo za následek řetěz stoupání
cen a místo ozdravění našich hospodářských
i sociálních poměrů dostavilo by se
další jejich zhoršení. Z jednání
v zásobovacím výboru i ze zpráv úředních
a soukromých lze souditi, že se vyjednává
o další zvýšení cen obilí,
s nimiž by byl stát také v roce 1919/20 nucen
hospodařiti. Uvádějí se čísla
skutečně hrozivá a znepokojující,
která by vedla buďto ke zdražení moučných
výrobků anebo by nutila stát, aby i na hospodaření
s domácími výrobky zemědělskými
velké sumy doplácel. Snížení
cen životních potřeb by tím opět
bylo oddáleno, lichvě s potravinami opět
by bylo poskytnuto široké pole a republika byla by
stižena nedozírnými škodami.