To jest většina, §
1., 2. a 3. jsou schváleny ve smyslu zprávy
výborové.
Kdo souhlasí s §§
4. až 24. incl. zákona ve smyslu zprávy výborové,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina. §§
4. až 24. incl. jsou přijaty ve smyslu zprávy
výborové.
Kdo souhlasí s §em 25.
až 33. jakož i nadpisem zákona a úvodní
jeho formulí, prosím, aby povstal. (Děje
se.).
To jest většina. §
25. až 33., jakož i nadpis zákona a úvodní
formule jsou schváleny.
Přeje si pan zpravodaj ke
druhému čtení slova?
Zpravodaj posl. inž. Rotnágl:
V § 16 v předposlední řádce za
číslo "z r. 1884" patří
čárka. V § 18. odst. 4. v první řádce
slovo "mimo" nahraditi jest slovem "kromě".
Dále v § 25. odst. 2. v předposlední
řádce buď slovo "majitelem" zaměněno
slovem "vlastníkem", místo "není-li
majitelem" - "není-li vlastníkem".
V § 27. v řádce poslední rovněž
budiž slovo "majitele" nahraženo slovem "vlastníka".
Předseda:
Kdo souhlasí se zákonem přijatým v
prvním čtení a to s textovými
změnami, doporučenými právě
panem zpravodajem v §§ 16., 18., 25. a 27., také
ve druhém čtení, prosím, aby
povstal. (Děje se.).
To jest většina.
Zákon jest schválen
také ve druhém čtení
a tím jest druhý odstavec denního pořádku
vyřízen.
Přistoupíme k dalšímu
odstavci, jímž jest
3. Zpráva kulturního
výboru o vládním návrhu zákona
(tisk č. 1233), aby byly zřízeny obecní
knihovny (tisk č. 1357). Zpravodajem jest kol. Max
Pilát. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Max Pilát:
Slavné Národní shromáždění!
Návrh naší vlády
na povinné zřizování veřejných
knihoven obecních uvítali jsme jistě snad
všichni s upřímnou radostí. Výbor
kulturní dotyčný návrh jednomyslně
a beze změny přijal a doporučuje jej Národnímu
shromáždění ke schválení.
Jsme si jistě plně
vědomi toho, jak velký význam mají
knihovny pro každý národ, tedy i pro národ
náš, a nesmíme si zatajovat, jak daleko jsme
v tom ohledu za mnohými národy jinými a jak
bude potřeba upřímné a úsilovné
snahy, abychom dohonili, co namnoze bez naší viny
bylo zmeškáno. Jest, myslím, na místě
připomenout si, že náš národ byl
národem čtenářů, národem
písmáků, že stáli jsme v tom
ohledu v čele národů jiných, že
knihy byly předkům našim pokladem, s nímž
nemohli se rozloučit ani tehdy, když všechno
jiné jim bylo opustiti, že knihy ty byly jim zdrojem
síly, která konala divy a tak vysoko nad jiné
povznesla náš národ. To věděli
dobře Koniášové těch dob i dob
pozdějších a proto také jejich snahou
bylo vyrvat lidu našemu z ruky knihu, která byla nejnebezpečnější
zbraní, nebezpečnější pro ně,
než jakékoli zbraně jiné. A když
viděli u lidu mocnou touhu po knize, dávali jim
do rukou náhražky, věci takové, které
pomáhaly ubíjet jeho ducha a odnímaly jim
touhu po knize.
Žel, že nemůžeme
si jistě dnes říci, že ty časy
úplně minuly. Mnoho se již změnilo,
avšak bohužel není vše dosud tak, jak bychom
si přáli. Chci na jeden zjev zde ukázati.
Jsou mezi naší inteligencí i mezi prostým
lidem naším takoví jednotlivci, u nichž
na př. bible nejen že jest v knihovně, nýbrž
jest také čtena, u nichž drahým odkazem
předků jsou spisy Husovy, Komenského a jiných
našich velikánů. Na tyto ctitele nejvzácnějších
našich památek hledí se začasté
jako na lidi zaostalé, výstřední,
snad jako na pobožnůstkáře, o nichž
se mluví s pohrdlivým úsměvem a hledělo
se na ně dokonce jako na kacíře, jako na
lidi církví a státu nebezpečné.
Jen si připomeňme, že ještě do
nedávna na př. naši učitelé na
mnohých místech ukrývali takové knihy,
aby je nezpozorovalo bdělé oko inspektorovo nebo
ještě jiné, méně povolané
oko. Činili tak z obavy úplně odůvodněné.
Tento zjev snad v naší
republice zmizel, musí zmizeti, bude-li více národního
uvědomění, více opravdovosti. Vzpomeňme
si dále, kolik knih našich moderních spisovatelů
bylo na indexu, jak nebezpečno bylo pro mnohé míti
a čísti nebo dokonce půjčovati spisy
Jiráskovy, Macharovy a celé řady jiných
spisovatelů, knihy, které byly označeny jako
nebezpečné, jako četba otravná. Máme
v naší literatuře dosti knih, o nichž
bych si přál, aby je četl každý
Čech, avšak právě tyto knihy jsou nejméně
známy v nejširších vrstvách našeho
národa.
Tyto poměry musí přestat,
my nesmíme se zřetele pustit zásadu: "Osvětou
k svobodě!" To nejlepší, co máme,
má být přístupno všem, kdož
chtějí kráčeti s duchem času,
a takovými snad brzy budou všichni členové
naší svobodné republiky. Faktum je, že
patříme do nejpřednější
řady národů, které mají nejméně
analfabetů. U nás je touha po knize, u nás
se mnoho čte; nezavírejme však očí
svých před tím, co všechno dává
se lidu našemu ke čtení, jaké duševní
potravy dostává se v prvé řadě
naší mládeži. Podívejme se jen,
kolik bude potřebí práce, než naše
žákovské knihovny upraveny budou tak, aby vyhovovaly
poměrům doby nové. Učitelstvu dán
byl v době války příkaz, že musí
z knihoven odstraniti a úřadům představeným
odvésti ty nejlepší knihy, které naše
děti nejraději četly. Mnozí bázlivi
rozkazu toho uposlechli, mnoho a mnoho krásných
knih našich bylo zničeno. Spisovatelé, šplhavci
z řad učitelských i neučitelských,
spěchali, aby ty knihy nahradili jinými. A co všechno
dětem našim podávalo se k jejich vzdělání,
je až hnusno číst.
Co tu bylo nahromaděno lží
a povídaček o vzácných cnostech různých
panovníků a panovnic ze vznešeného prý
rodu habsburského, co tu bylo nahromaděno lží
v líčeních naší věrnosti
a lásky k té širší rakouské
vlasti, k té dynastii!
Pravím, že nás
čeká veliká a důležitá
práce s vybudováním nových žákovských
knihoven, zvláště když máme na
mysli, že to nejlepší je pro dítě
jen dosti dobrým. A nyní vzpomeňme si na
tu naší mládež škole odrostlou, která
nejvíc po čtení dychtí, jakou duševní
stravou ta je krmena. Co je u nás literárního
býlí, které nemělo uzříti
světlo světa vůbec a kterého v prvé
řadě nemělo se dostati naší mládeži!
Ten plevel musí býti odstraněn a může
býti vytištěn jenom četbou dobrou, ušlechtilou.
Co umožňovalo naší mládeži
čtení těch různých detektivek,
indiánek, a krváků, byla jejich láce.
A čeliti se tomu musí lácí knih dobrých.
My nejsme národem tak malým, aby u nás dobrá
četba musila býti tak drahá, jako je dosud.
l v této věcí
musí se státi náprava. Naši spisovatelé
musí býti lépe honorováni, a naši
nakladatelé musí se spřáteliti s myšlenkou,
že národ má jiné, vznešenější
úkoly, než pečovati o to, aby několik
jednotlivců nahromadilo jmění na úkor
jiných. Poměry, v jakých dnes žijeme,
jsou neudržitelné, a my voláme po jejich odstranění.
Válečnou lichvu s knihami provozují lidé,
jimž toho naprosto není zapotřebí a
od nichž bychom to nebyli nikdy čekali. To je vám
dobře z novin známo. To je hřích,
páchaný na celém národě, a
jako takový má býti přísně
trestán.
To by také těžko
šlo s našimi knihovnami ku předu, kdyby nenastala
změna na trhu literárním. Změna musí
přijíti brzy, neboť akce zřizování
knihoven nesnese odkladu. Máme mnoho doháněti.
Poslední statistika o našich knihovnách z roku
1910 nemůže nás naplniti uspokojením,
zvláště když si uvědomíme,
že doba válečná nepřinesla zlepšení.
Je to fakt pro nás opravdu zahanbující, že
na př. ve Švýcarsku v roce 1911 lidových
knihoven bylo 2232 s 1,584.000 svazky, kdežto v Čechách
bylo 3885 knihoven s 1,279.000 svazky. Měli jsme tedy o
305.000 svazků méně než Švýcary.
A co, když začneme se porovnávati s Anglií,
kde o knihovnictví bylo již zákonem r. 1849
postaráno a kde v roku 1911 měly veřejné
knihovny téměř 11,000.000 svazků,
půjčily 59,690.000 knih a na příspěvcích
přijaly 19,515.000˙- K našich peněz. Na
1000 obyvatelů v obcích, majících
knihovny, připadlo 417 svazků, kdežto v Čechách
jen 174 svazky. Jediné anglické město, čítající
290.000 obyvatel, věnovalo na svou veřejnou knihovnu
tolik, co celé království České
se všemi městy, i Prahu v to počítajíc,
dohromady. Neméně vyvinuto jest knihovnictví
v Americe, hlavně ve Spojených Státech, kde
roku 1912 bylo 18.000 knihoven s 75 milliony svazky. V jednom
z těchto států mají veřejné
knihovny ve všech 349 obcích ve vlastních budovách
- ve všech, pravím, obcích.
Zde jistě vidíme jednu
z hlavních příčin rychlého
rozkvětu kulturního a pramene bohatství v
Americe. Velmi zajímavá a poučná jest
celá důvodová zpráva, kterou vláda
přikládá k návrhu zákona o
povinných knihovnách obecních a kterou zvláštní
pozornosti všem členům N. S. doporučuji.
Nebudu se proto zabývati čísly tam uvedenými,
připomenu jen, že jsme v knihovnictví daleko
pozadu za jinými státy malými, že jsme
daleko pozadu za Dánskem, Švédskem, Norskem
i Finskem. V tomto státě posledním na př.
v r. 1912 věnováno bylo na udržování
knihoven 451.500 K, kdežto v Čechách jen 297.200
K. Že jsme za Francií a Německem, to nás
nenaplňuje podivením, avšak již i ltalie
nás předešla, když loňského
roku přijat tam byl parlamentem zákon o obecních
knihovnách a knihovnách pro všecky stupně
školní.
Též Rusko věnovalo
v posledním desetiletí před válkou
značnou péči veřejným městským
knihovnám, jichž bylo na 800, i lidovým knihovnám
na venkově, kterých tam bylo na 20.000.
U nás dávno již
pociťována byla potřeba zákona o veřejných
knihovnách a domáháno se jich již dvakráte
na zemském sněmu českém aneb návrhem
posl. dra Pippicha r. 1901 a pak návrhem dra Körnera
r. 1908 a na moravském sněmu zemském návrhem
dra Budínského r. 1907. Snahy tyto nemohly dosud
býti ve skutek uvedeny. Hlavní péči
o knihovnictví u nás mají spolky a některé
obce, které vyvíjely činnost opravdu záslužnou.
Máme u nás některé knihovny, které
se mohou důstojně postaviti po bok nejpřednějším
knihovnám cizím. Takových však jest
žel málo. Dle poslední statistiky bylo v Čechách
4.451 lidových, všeobecně přístupných
knihoven, z nich 566 německých. Těchto bylo
však jistě více, jenom že správy
německých obcí nedodaly ke statistice potřebných
výkazů. Knihovny byly u nás v Čechách
ve 42 % obcí, tedy ani ne v polovině obcí.
V některých krajích byly knihovny obecní
v 90 % obcí, v jiných sotva v 10 %; takové
rozdíly u nás se jevily.
Na Slovensku byly poměry ještě
horší. Na Moravě bylo všeobecně
přístupných lidových knihoven českých
682 s 516.332 svazky, německých 288 se 168.414 svazky.
Ve Slezsku bylo takových knihoven českých
61 s 30.383 svazky, německých 55 se 41.670 svazky.
Spolkových knihoven českých bylo na Moravě
517 se 179.357 svazky, německých 309 se 142.292
svazky. Ve Slezsku 25 českých s 5.102 svazky a 86
německých s 26.928 svazky. Tato čísla
uvádím proto, že nejsou ve zprávě,
kterou nám vláda podala, uvedeny. Číslice
týkají se Moravy a Slezska. V Čechách
byly tři čtvrtiny knihoven všeobecně
přístupny, na Moravě a ve Slezsku polovina.
Obecní subvenci poskytovaly knihovnám na Moravě
a ve Slezsku jen 132 obce, kdežto v Čechách
asi 1.400 obcí; není tedy o lidové knihovnictví
na Moravě a ve Slezsku takový zájem. Nápadno
je též, že německé knihovny na
Moravě a ve Slezsku mají 380.000 svazků,
české 730.000 svazků; čísla
tato jistě neodpovídají početnímu
poměru obou kmenů, a nutno, abychom se nad tím
pozastavili. Na Slovensku zřízeno je sotva 100 spolkových
knihoven slovenských, které za starého režimu
nesměly vůbec působiti. Je třeba usilovné
podpory, aby lidu slovenskému byly přístupny
knihy v mateřském jazyku psané, Slováci
dožadují se knih českých, čtou
je rádi a jsou vděčni za každý
dar. Je naší povinností, abychom jejich přáním
do největší míry hleděli vyhověti,
majíce na zřeteli ten nedostatek, který naši
bratři na Slovensku tak těžce pociťují.
Vždyť ani Bratislava nemá lidové knihovny,
nýbrž jen knihovnu vědeckou. Veřejných
knihoven Maďaři na celém Slovensku vydržovali
jen několik, a i ty vypadaly velmi uboze.
Ještě chci se zmíniti
o tom, jak podporovaly naše obce veřejné knihovny.
Polovina veškerých obcí, které vůbec
na knihovny příspěvek jakýsi daly,
věnovala ročně průměrem 20
K a jen 18 je obcí v celé naší republice,
kde věnovalo se více než 1000 K ročně
na knihovnu. Obec pražská příspěvkem
více než 10.000 K stojí na prvém místě.
V poměru počtu obyvatelů věnovaly
na př. Rokycany 48 h na jednoho obyvatele, Praha 42 h,
Louny 26 h, Litomyšl 20 h, Plzeň 19 h, Třeboň
18, Vinohrady 17 a pak to jde rychle k malým číslům.
V předložené osnově
žádá vláda, aby příspěvek
obci činil 30 h - 1 K na obyvatele, avšak této
nejvyšší sazby 1 K nehodlá ministerstvo
nyní využíti, ta jest pro budoucnost. Ministerstvo
též, vědouc, jak obtížno jest nyní
zřizovati nové knihovny, povoluje v odstavci IV.
navrženého zákona dlouhodobý odklad
obcím, které nemají školy. Možno
totiž říci, že ve všech obcích,
kde jsou školy, jsou i knihovny. V obcích, vykazujících
méně než 400 obyvatelů, zříditi
jest knihovnu do 2 let, ve větších obcích
všemožně usnadňuje se akce zcelovací
drobných místních knihoven v jednu veřejnou
knihovnu obecnou.
Byla projevena obava, zdali nebudou
při tomto zařizování a spojování
knihoven zabrány též farní knihovny.
Mohu prohlásiti, že se na zabrání těchto
knihoven nepomýšlí z důvodů na
snadě ležících.
Zákonem předloženým
má býti postaráno o knihovny pro národnostní
menšiny. Kdyby obce zdráhaly se provésti ustanovení
tohoto zákona a prováděcích nařízení,
může knihovnu zříditi ministerstvo školství
a národní osvěty na útraty obce.
Ministerským nařízením
určí se progresivní stupnice příspěvku
na knihovny. Tak na př. v obcích se 400 obyvateli
bude přispívati se 120 K ročně na
knihovnu, t. j. 30 h na každého obyvatele, v městě
o 7000 obyvatelích bude příspěvek
4200 K, t. j. 60 h na jednoho obyvatele. To odpovídá
míře dosavadních příspěvků
města Prahy i jiných pokročilých měst
a obcí a blíží se též zvyklostem
ciziny, jako na př. Švýcarska, Francie a Německa.
Návrh zákona v jednotlivých
odstavcích svých určuje, jak mají
býti knihovny zřízeny a spravovány.
Podotýkám, že pro nehotovost naší
ústavy nemohla býti do zákona pojata bližší
ustanovení o okresní a krajské kontrole knihoven,
která bude nutna, a mluví se v odstavci Xl. jen
o knihovních instruktorech. Kontroloři knihoven
v pozdější době budou ustanoveni.
Věcí velmi důležitou
jest opatření vhodné místnosti pro
knihovnu a čítárnu. Mělo by se na
to již nyní pamatovati všude tam, kde zabrány
byly budovy patřící k velkoslatkům,
a kde toho není, musí se zavčas pamatovati
v rozpočtech obecních na stavbu čítárny.
Stojíme před novým
úkolem, úkolem důležitým a čestným.
Nová doba, nové státní poměry
žádají toho, aby ve všech našich
obcích byly zřízeny veřejné
lidové knihovny a čítárny, a aby trvání
jich bylo zajištěno, čehož docíliti
se může jenom zákonem. Příspěvky
obcí nesmějí považovány býti
za nová břemena. Občanstvo uvědomělé
dříve již podporovalo týž účel
odváděním příspěvků
spolkových a tam, kde dosud pro důležitou tuto
věc není pochopení, doufám, že
brzy se dostaví. Mezi námi, pevně doufám,
nemůže býti sporu o to, jaký význam
pro jednotlivce, obce, celý národ budou míti
knihovny veřejné, obsahující díla
vpravdě cenná, vzdělávací a
zušlechťující.
Doporučuji tudíž
jménem kulturního výboru Národnímu
shromáždění, aby vládou předloženému
návrhu zákona dostalo se ústavního
schválení. (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Sděluji, že jako zástupce vlády ve smyslu
§ 43 jednacího řádu dostavit se ministerský
tajemník p. dr. Velemínský za ministerstvo
školství.
K slovu přihlášeni
pan dr. Lukavský a kol. Neumann. Než
udělím slovo prvnímu řečníkovi,
doporučuji, aby se stanovila lhůta řečnická
15 minut. Je snad proti tomu námitka? (Nebyla).
Není. Tedy pokládám návrh svůj
za přijatý a uděluji slovo kol. p.
dru Lukavskému.
Posl. dr. Lukavský:
Slavné Národní shromáždění!
Správně podotýká
důvodová zpráva zákona, který
jsme dostali do svých rukou, že obce mají býti
ohniskem mravní kulturní obrody. Jest faktum, že
dosud akcí dobrovolnou vykonali jsme v osvětné
činností velký kus práce. Podíváme-li
se na výsledek knihovnictví jak v osvětovém
svazu, tak v národních jednotách obranných
a Sokolu, musíme konstatovati, že za nepříznivých
poměrů za starého Rakouska plnili jsme tento
výchovný úkol mimoškolský, seč
naše síly byly. Byli jsme si však již před
válkou vědomi toho, že v jiných státech,
je-li tam tato akce podložena zákonodárstvím,
je-li tato akce organisována přímo státem,
dochází se úspěchů daleko větších
a že to přináší veliké ovoce
jak v ohledu kulturním v nejširším slova
smyslu, tak i hospodářském.
Nechci zde mluviti s tohoto místa
o významu kultury a specielně knihy pro národ.
Chci se přidržeti přesně předlohy,
kterou jsme dostali do rukou, a lituji jen jednoho: že kulturní
výbor neučinil žádné změny
na návrhu, jejž předložila vláda.