Úterý 22. července 1919

Předseda: Ke slovu je přihlášen kol. dr. Adolf Stránský.

Nežli mu udělím slovo, navrhuji, aby se řečnická lhůta k tomuto odstavci stanovila 20minutová.

Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.)

Námitek není. Návrh můj jest přijat.

Uděluji slovo kol. dr. Adolfu Stránskému.

Poslanec dr. Adolf Stránský: Vysoká sněmovno!

Přihlásil jsem se ke slovu, abych ne snad mluvil proti této osnově zákona o zřízení nového ministerstva, nýbrž abych přičinil k tomu několik poznámek, o nichž mám za to, že je jich zapotřebí, abychom věděli a aby bylo jasno mezi námi, co vlastně se tady zřizuje.

Já jsem přesvědčen, velectění pánové a dámy, že ústavnímu zákonodárství naší republiky nebude tento zákon a nebude zřízení tohoto ministerstva žádnou okrasou, poněvadž, pročítáte-li si kompetenci tohoto ministerstva resp. zamyslíte-li se o tom, proč vlastně tam o kompetenci není žádné řeči, tedy přijdete k názoru, že prakticky lze těžko si představit působnost tohoto nového ministerstva. Já ovšem nedávám vinu panu zpravodaji. Ústavní výbor zde zhostil se úkolu vzneseného naň panem minist. předsedou resp. nynější vládou, a to úkolu, kterýž plynul z jisté nesnáze, z nesnáze, o které bych si přál, aby při zřizování naší vlády nikdy již se neobjevila.

Vy víte, velectění pánové, že již první kabinet trpěl jistou vadou, totiž tím, že pozůstával z určitého počtu ministrů, kteří přináleželi různým stranám, kteří nebyli vysláni do toho kabinetu, aby tam byli čelnými a předními úředníky republiky, nýbrž aby tam zastupovali zájmy svých stran. To se ovšem omylem nazývá koalicí. Když se zřizuje vláda na základě klíče stran, na základě přísné příslušnosti toho dotyčného ministra ke stranám, z toho ovšem nemůže vykvésti nic dobrého; avšak vy se, velectění, dobře pamatujete, za jakých poměrů povstala nová vláda. Tehdy jsme si nemohli vybírati mezi zásadami, nemohli a nesměli jsme přemýšleti dlouho, jak a co, nýbrž musili jsme hleděti za každou cenu zřídit vládu, abychom přes veškeré nesnáze dostali se ku předu.

Nyní, po osmiměsíčním vládnutí této vlády, myslím, že se mohl již učiniti jistý pokrok a mohlo se říci: Dobrá, když několik stran učiní mezi sebou koalici, tedy to předpokládá, že tato koalice především zakládá se na sloučení resp. spojení jistých myšlenek a jistých zásad, a tyto myšlenky a zásady že mají v kabinetě vládním býti neseny určitým počtem ministrů, kteří - dejme tomu - podle jistého klíče přináležejí skoalovaným stranám. Avšak, velectění, když se něco takového učiní, pak není tím ještě řečeno, že musí býti každý z těchto klubů - a tohle je vláda jednotlivých klubů - stejným počtem ve vládě zastoupen. A nepochopuji proto, proč nebylo lze našim kolegům ze Slovenska dáti - jestliže po právu a spravedlnosti podle počtu jejich zde v Národním shromáždění jim patřilo v kabinetě silnější zastoupení - o nějaký resort více. Ovšem, stálo-li se na stanovisku, že musí míti každý klub tolik a tolik, pak najednou se nedostávalo na Slováky; ale to byla právě ta chyba, že se stálo na tom, že musí míti každý klub tolik a tolik členů v kabinetu. A nyní pan minist. předseda, tehdy vlastně nastávající pan ministrpresident, když Slováci se hlásili o své právo, že oni jako členové této koalice žádají, aby byli, když ne úplně, tedy alespoň přibližně zastoupeni jako ostatní kluby, přišel do nesnází a z těchto nesnází po mém názoru si vypomohl velikou chybou, totiž, že zřizuje ministerstvo, kteréžto východisko z nesnáze, po mém, - třeba ne směrodatném - ale přece jenom názoru, který zakládá se na dlouholeté parlamentní praksi, nemůže vésti k dobrému. Prosím, nyní se přišlo na myšlenku zříditi t. zv. unifikační ministerstvo. Velká většina obyvatelstva nebude vůbec věděti, co toto cizí slovo "unifikační" znamená. Již to jest po mém názoru jistou vadou. Nyní však ještě přistupuje k tomu druhá věc. Já tvrdím, že to nebude ministerstvo pro unifikaci, nýbrž že to bude ministerstvo proti unifikaci. Proč? Poněvadž si říkám: Ministerstvo je přece exekutivní úřad. Musíme rozeznávati ministerstvo jako orgán exekutivy od zákonodárství. Co se týká unifikace zákonodárství, to jest úplně v rukou Národního shromáždění, v rukou sněmovny, která bude volena. Její věcí bude, aby dbala unifikace zákonů pro Čechy, Moravu, Slezsko a Slovensko. Zde nemá tedy ten budoucí ministr více vlivu než každý člen Národního shromáždění a každý člen může vstáti - jmenovitě ze strany bratrů Slováků - a říci: "Tento zákon se pro nás nehodí! ", tak jako ten ministr.

Tedy pro unifikaci zákonodárství nemá toto ministerstvo žádného smyslu. Nehledíc však k tomu, představte si, jak bude v tomto směru a na tomto poli, co se zákonodárství týče, moci působiti tento ministr. Naskytne se příležitost, - abych jen příklad uvedl - vydati nový občanský zákon, nebo naskytne se příležitost a nutnost vydati nový trestní zákon, nový trestní řád, nový směnečný řád, nový obchodní zákon; zkrátka nové zákony, které spadají především do oboru ministerstva justice. Tento ministr justice musí míti přece ve svém úřadě referenty, kteří se vyznají zrovna tak v potřebách lidu slovenského, jako lidu českého. Nemá-li jich, jest to chyba a mají býti jednotlivá ministerstva skutečně - abych užil toho prostého výrazu - vyšpikována slovenskými úředníky, to jest slovenští úředníci mají k tomu přihlížeti, aby, když se z toho ministerstva vydá nějaká nová osnova zákona. Odpovídala také potřebám slovenského lidu. A nyní prosím, jestliže tomu tak nebude nýbrž bude tu zvláštní ministerstvo, bude to míti za následek, že každý ministr ve všech resortech, žádný nevyjímaje, bude musit s každou předlohou, s každým nařízením a se vším, cokoliv bude dělat, při každém svém kroku kodifikačním vždy musí se obrátiti na svého kolegu ministra unifikačního úřadu. Tím se stane z tohoto ministerstva takové jisté nadministerstvo. Ono bude - a vším právem podle toho, jak jest ministerstvo zařízeno - činiti nároky na to, aby jemu byly předkládány všechny tyto předlohy. (Posl. dr. Kmetko: Výpomocné ministerstvo to bude!) Pane kolego, když nutno ministerstvo zříditi, přestává každá výpomoc. On bude samostatný, zcela stejně oprávněný ministr jako každý jiný. (Posl. dr. Kmetko: To jest jen dočasné zařízení! Netýká se to jen budoucích zákonů, nýbrž i minulých!) K tomu se ještě vrátím, jestli to může míti přechodní charakter nebo ne. Tedy, jak řečeno, bude to takový ministr, jemuž se bude musit všecko předkládati. To má za následek předně průtahy v jednání a za druhé může to vésti ke konfliktům mezi ním a resortními ministry. Tolik jen chci říci, co se týče kodifikační jeho činnosti.

Ale důležitější je ještě správa a exekutiva, ta je nám důležitější. My chceme přece viděti, aby na Slovensku byla stejnými zásadami vedená správa politická, soudní atd. Velectění přátelé, jak si to představujete, když úřad některý odtud - centrální úřad nebo úřad nějaký z Brna nebo z Opavy - bude míti nebo také bude musit zakročiti nebo něco dělat na Slovensku - jakou má ten ministr možnost, aby do toho zasahoval, aby tato správa ze všech resortů byla skutečně jediná, totiž stejná a jednotná? On může zasáhnouti jen tam, kde se dříve ještě o něčem doví. Ale když již ten ministr něco tam podnikne, tedy bude tam zasahovati pozdě.

Proto po mém názoru bylo by správnější, dáti bratrům Slovákům ještě jednoho ministra, když myslili, že jim patří, a mimo to, v jednotlivých ressortech postarati se o to, aby všude byl čelnější úředník, znalý veškerých jak životních a skutečných poměrů na Slovensku, tak i také zákonodárství uherského, které budeme musit měniti a částečně snad i applikovati, když uvidíme, - jak správně na to poukazuje tato zpráva, že to je lepší - applikovati na naše poměry. Ale k tomu, myslím, že nebylo zapotřebí zamyšlené ministerstvo zřizovati.

Přejeme Slovákům toto ministerstvo a budeme proto také hlasovat, aby se zřídilo, když se to již tak udělalo, ale mám za to, že jest to chyba. Nemylte se pánové, a také pan referent se mýlí, myslí-li že jest to přechodná věc. Já nevidím přechodného charakteru na tom, poněvadž, jakmile ono bude zřízeno - a ono bude drahé, poněvadž, když všechna ministerstva budou povinna, své předlohy předkládati tam za tím účelem, aby se vyjadřovalo toto ministerstvo, zda jest dotyčná osnova taková, aby přiléhala také k životním poměrům na Slovensku, bude musit míti toto ministerstvo velkou kancelář, mnoho referentů, kteří rozumí zákonodárství civilnímu, trestnímu, vojenskému, finančnímu, školnímu atd., poněvadž ze všech těchto resortů budou se musit tyto věci předkládati onomu ministerstvu - tedy bude to po mém názoru velké, dosti nákladné ministerstvo, a přechodním nebude proto, poněvadž se prostě řekne: Dokud nepřestane zákonodárství vůbec, tedy je potřebí míti dozor nad tím, aby to bylo zákonodárství co možná nejvíce jednotné. Kde tedy, prosím, vidí pan referent tu hranici, kde to přestane? Dovedu si představiti, že pan referent si myslí, že za několik let bude správa a zákonodárství provedeno tak jednoduše, že nebudeme musit více toho dbáti, ale, velectění přátelé, já pochybuji, že Slovensko setře snad tak brzy svůj svéráz, svůj charakter lidový, národní atd., tam budou ještě dlouhá léta jiné poměry než u nás a s touto růzností poměrů se bude muset počítati, a proto pro mne toto ministerstvo není přechodné, nýbrž bude velmi dlouho trvati.

Konečně si dovoluji upozorniti ještě na jednu vadu této předlohy. V § 2. se praví: "Ministerská rada vyměřuje bližší činnost a upraví organisaci jeho". Ta první myšlenka, aby totiž ministerská rada vyměřila příslušnost tohoto ministerstva, zdá se mi býti pro konstituci - ústavnost republiky - poněkud nebezpečnou, a ta druhá myšlenka, aby upravila organisaci jeho, ta je po mém názoru zbytečnou, poněvadž si ministr jmenovaný musí organisovati své ministerstvo sám. On je k tomu také oprávněn, jakmile bude ministrem jmenován, a nepotřebuje k tomu ministerské rady. To není tak důležité, to druhé, poněvadž se to rozumí samo sebou, ale co se týče prvé myšlenky, varuji před tím, abychom my dávali do rukou vlády, by ona sama rozhodla o příslušnosti toho kterého ministerstva. Já vám radím, pánové, nespoléhejte na svědomité a dobré ministry a udělejte raději hned dobrý zákon. (Tak jest!) To jest spolehlivé. Dobrý zákon by spočíval v tom, když budeme tuto kompetenci alespoň poněkud definovati. Proto dovoluji si učiniti návrh, aby § 2. zněl:

"Do oboru působnosti tohoto ministerstva náleží, aby ve srozumění s odborovými ministerstvy činilo návrhy osnov zákona a prováděcích nařízení zákonodárství a správy pro sjednocení v celé republice, aby spolupracovalo na organisaci předpisů pro správu a soudnictví na stejných základech."

Já připouštím, velectění přátelé, a netajím se tím, že také v této definici není ještě, abych tak řekl, to pravé arkanum pro omezování a vytčení kompetence tohoto ministerstva. Ale já činím tento návrh nicméně proto, poněvadž aspoň mám záruku, když návrh ten bude přijat, že ministerská rada bude omezena ve své snaze rozšířiti ještě tuto kompetenci, a proto myslím, že bychom měli místo § 2. - jak jest navržen ústavním výborem - přijmouti tento návrh.

Já končím, velectění, tím, že my, jak řečeno, hlasujeme pro zřízení tohoto ministerstva, poněvadž je to snahou klubu Slovenských poslanců a poněvadž, jest-li že oni myslí, že musí toto ministerstvo míti, my nechceme jim v tom překážeti; my bychom viděli raději, kdyby se jim byl ještě odevzdal do rukou jeden z těch resortů, které byly k disposici. Když se tak nestalo, tedy budeme hlasovati pro tento návrh, ovšem navrhujeme, aby byl přijat změněný § 2. tak, jak jsem právě uvedl. (Potlesk.)

Předseda: Pan kol. dr. Stránský podal tento návrh:

§ 2. má zníti: "Do oboru působnosti tohoto ministerstva náleží, aby ve srozumění s odborovými ministerstvy činilo návrhy osnov zákonů a prováděcích nařízení zákonodárství a správy pro sjednocení v celé republice, aby spolupracovalo na organisaci předpisů pro správu a soudnictví na stejných základech.

V Praze, dne 21. července 1919."

Návrh jest dostatečně podporován, má dostatečně podpisů, jest tedy předmětem jednání. K slovu se přihlásil pan ministerský předseda Tusar, uděluji mu slovo.

Ministerský předseda Tusar: Při tvoření nové vlády (Hluk. Předseda zvoní.) jsme si byli vědomi toho, že jedna z nejdůležitějších otázek, která na nás čeká a kterou musíme v zájmu státu rozřešiti, jest otázka správní reformy, a při úvahách o tom, jak máme reformu státní správy provésti, přirozeně, že jsme ihned narazili na velký problém správy Slovenska. Není třeba, abych vykládal, z jakých důvodů jest nutno, aby správa na Slovensku byla na jedné straně od základu nejen zreformována, nýbrž úplně nově postavena, a na druhé straně jak jest nutno, aby správa na Slovensku byla sjednocena, aby byla týmž duchem a týmž směrem vedena, jako správa v ostatní republice. Důvody pro to nejpádnější najdou pánové v řečech a projevech pánů ze Slovenského klubu. Tyto motivy byly pro nás rozhodujícími a není proto správným, pakliže se zde tvrdí, že snad při tvoření nové vlády jednalo se pouze o to, aby bylo zřízeno o jedno ministerstvo více.

Pánové, problém jest daleko hlubší, daleko větší, nežli aby se bývalo mohlo jednati o to, aby snad jeden ze slovenských politiků dostat se do ministerského kabinetu. Pak-li že používám této příležitosti, abych názor, který by snad mohl vzbuditi ve veřejnosti mylný dojem, vyvrátil a abych prohlásil zde, že jednalo se nám o otázku samu, prosím, abyste mi dovolili přičiniti malou poznámku k tomu, a sice máme veliký zájem na tom, aby slovenský živel byl ve státní správě co nejvíce zastoupen. A tu souhlasím jinak úplně s tím, co naznačoval pan předřečník, totiž, že zřízení unifikačního ministerstva samo o sobě neznamenalo by tak dalece žádný velký čin. Nám jde o více, nám jde o to, aby slovenský element byl ve státní správě, zejména v centrálních úřadech všude zastoupen tak, aby unifikace nebyla provedena na papíře, nýbrž ve skutečnosti, aby byla živým faktem, abychom se necítili jedním národem a jednotným státem jen při slavnostních projevech, nýbrž abychom jednotným státem a národem byli také ve skutečnosti. (Výborně!) To můžeme jen tehdy, když ve všech státních úřadech tam, kde se o správě republiky jedná, zastoupen bude také slovenský element, aby podle znalostí místních poměrů a jiných poměrů zde všude byl.

Pánové, já nemám obavy také z toho, že snad ministerstvo nebo unifikační úřad, který tvoříme, bude příliš drahý, poněvadž nemám co v úmyslu zařizovati nějaký velký ohromný aparát úřednický, - ten by také sám o sobě mnoho neznamenal - nýbrž jedná se nám o to, aby zde bylo místo, kde by se iniciativně působilo k tomu, aby sjednocení správy bylo v době co možná nejkratší a nejrychlejší provedeno. Pánové, i když se snad předhodí to, že ministerstvo bude drahým, prohlašuji docela otevřeně, že zdá se mi, i když snad náklad na zřízení tohoto úřadu bude určitou sumu vyžadovati, vláda této sumy aneb toho obnosu nechce litovati, poněvadž se domnívám, že věc, o kterou jde, jest tak dalekosáhlého významu pro celou budoucnost a celý vývoj republiky pro příště, že každý obnos, který na tento účel věnujeme, ponese republice veliké úroky a nebude stát v žádném poměru s vynaloženými sumami. Také nebylo v úmyslu, aby z úřadu tohoto vznikla trvalá instituce, naopak celá stylisace zákona a celý úmysl vlády při podání této osnovy jest ten, aby tento úřad trvalý nebyl, aby úřad tento připravil pouze to sjednocení a tím aby potom také svou úlohu vyplnil.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP