Čtvrtek 17. července 1919

V zájmu těch dětí, právě v zájmu jejich tělesného i duševního rozvoje, v zájmu šetření těch sil, jichž národ v nich potřebuje, doporučuji, aby tento zákon byl přijat beze změny, a za svou stranu prohlašuji, že naše strana bude hlasovati pro tento zákon tak, jak byl navržen. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Slovo má pan posl. Houser.

Zpravodaj posl. Houser: Chci mluviti k návrhům kol. dra Schieszla.

§ 4. předlohy zákona přináší něco určitého, něco konkrétního, totiž ve 2. odstavci: "Užívati ku prácí dětí před dokonaným 12. rokem jest zakázáno. Pouze při zemědělství a v domácnosti může býti užíváno dětí již po dokonaném 10. roce k pracím lehkým". Užívati dětí před dokonaným 12. rokem v ostatních zaměstnáních jest zakázáno. Již jsem se zmínil o tom, že starý živnostenský řád rozděloval pomocné dělníky, kteří byli mezi 12. a 14. rokem a ty, kteří byli po 14. roce.

Vážené Národní shromáždění! Chceme dnes, kdy budeme dělati zákon o práci dětí, ustoupiti od toho, co již starý živnostenský rakouský řád stanovil? Chceme tu mez věku snížit s 12 roků ještě níže, až na 10 let? Když škrtneme tento odstavec, potom vůbec nebude žádné meze pro práci dětí.

Mohu vám říci ze zkušeností a ze šetření v Praze, že v Praze je zaměstnáno mnoho dětí na výdělek. Dětí, které jsou zaměstnány, jest největší množství v 10. a 11. roce; ale je zvláštní, že lidé užívají v Praze dětí již od 6. roku. Když jsem sestavoval celou tabulku pracujících dětí, v 6. roce byl nápadný přírůstek těchto dětí. Děti přicházejí jako školáci k zápisu, a tento školní zápis jako by byl legitimací k tomu, aby se již mohly oddat těžké práci výdělečné. Ale v Praze bylo shledáno, že 54 dětí - 54 dětí je aspoň zaznamenáno - pracuje ve věku před 6. rokem, děti 5leté, 4leté, ano jeden hoch od 3 let prý lepí papírové pytlíky. (Slyšte!)

Škrtněte tenhle odstavec, a bude neobmezená práce, bude práce od 3 let.

Pan kolega se zmínil o některých věcech, které je těžko vyvraceti. Jestli bude zaměstnávati svého hocha proto, aby sesílil, při štípání dříví, ať ho zaměstná, vždyť pro boha v zákoně není nic podobného zakázáno! Tento zákon dovoluje, aby se užívalo dětí k práci v zemědělství a v domácnosti 6 hodin denně, což je doba neobyčejně veliká.

Rád bych se zmínil o § 10., který pan navrhovatel chce změniti tak, že příspěvky z prostředků veřejných poskytované nuzným osobám mají býti poskytovány jen tehdy, když má ta rodina nejméně 3 dětí. Vždyť se stává, že rodiny, které mají 2 dětí, jsou na tom hůř, než které mají 3 děti. Rodiny jsou tak nuzné, že ty, které mají jedno dítě, jsou na tom často hůř, než ty, které mají 2 dětí. Vždyť nemůže se přece odhadovat, zda-li mohou takové příspěvky dostávati rodiny tehdá, když mají 1, 2, 3, 4 nebo více dětí, bude se rozhodovati podle toho, jak tyto nuzné rodiny stupeň nuznosti prokáží, a o tom bude rozhodovat obecní úřad. Předložený návrh zákona je určitý krok k osvobození dětí. Ten zákon neosvobozuje dětí od práce tělesné, ten zákon neříká, že by dobrodiní tělesné práce, o kterou já jako vychovatel se také již po léta zasazuji, mělo býti dětem vzato. V domácnostech budou děti dále zaměstnávány, jen se jich nebude moci zneužívati. Ale tento zákon jest určitým krokem k osvobození dětí od krutých zel, které přináší tělesná práce.

Prosím vás, abyste v zájmu dětí ten zákon přijali tak, jak byl navržen. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

(Zvoní). Hlasovati míním dát tímto způsobem. O § 1. až 3. hlasovati dám najednou, poněvadž k nim nejsou podány žádné pozměňovací návrhy.

O § 4. dám hlasovati zvláště, poněvadž při něm navrhoval pan kol. dr. Schieszl, aby se druhý odstavec jeho škrtl. Dám hlasovati nejprve o I. odst. a pak o II. odst, poněvadž hlasováním proti tomuto odstavci se vlastně vysloví, že si přejete škrtnutí jeho. Pak dám hlasovati o § 5.-9. podle zprávy výborové. O § 10. dám nejprve hlasovati podle pozměňovacího návrhu pana kol. dra Schieszla. Kdyby byl návrh pana kol. dra Schieszla zamítnut, v tom případě dal bych hlasovati o návrhu výborovém. Konečně dám hlasovati o § 11.-19. i nadpisu zákona, úvodní formuli a o připojených seznamech zakázaných provozoven a zaměstnání práce dětí ve znění zprávy výborové.

Jest snad proti tomu způsobu hlasování nějaká námitka? (Nebyla).

Není tomu tak, dám tudíž hlasovati tím způsobem, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s § 1., 2. a 3. zákona ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se).

To jest většina.

§§ 1., 2. a 3. jsou schváleny ve smyslu zprávy výborové.

Kdo souhlasí s odst. I. §u 4. ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal.

To jest většina. Odst. I. jest schválen.

Nyní dám hlasovati o odst. II. K tomu poznamenávám, že pan kol. dr. Schieszl dává návrh, aby tento odstavec se škrtl.

Kdo souhlasí s odst. II. §u 4 ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se).

Také odst. II. jest přijat ve smyslu zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §§ 5., 6., 7., 8., a 9. ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se).

To jest většina. §§ 5., 6., 7., 8. a 9. jsou schváleny ve smyslu zprávy výborové.

Při §u 10., jak jsem předem již uvedl, dám nejprve hlasovati o návrhu pana kol. dra Schieszla a kdyby byl zamítnut, dal bych hlasovati o návrhu výborovém.

Návrh pana kol. dra Schieszla na změnu §u 10. zní:

"Příspěvky z prostředků veřejných, poskytované nuzným osobám za to, že se vzdají výdělečné nebo domácké práce svých dětí, pokud ji tento zákon připouští, nejsou podporou chudinskou, je-li počet těchto dětí vetší než 3 nebo jde-li o dítě neb děti z části neb zcela osiřelé."

Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím návrhem pana kol. dra Schieszla, prosím, aby povstal. (Děje se).

To jest menšina.

Návrh jest zamítnut.

Kdo souhlasí s §em 10. ve znění zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se).

To jest většina.

§ 10. ve smyslu zprávy výborové jest přijat.

Kdo souhlasí s §§ 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18. a 19., jakož i s nadpisem zákona a úvodní jeho formulí a konečně také se seznamy provozoven a zaměstnání zakázaných, kteréžto oba seznamy jsou připojeny ke zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se)

To jest většina.

Také §§ 11.-19. zákona, nadpis jeho i formule úvodní a konečně oba seznamy zakázaných provozoven a zakázaných zaměstnání jsou schváleny.

Ke druhému čtení přeje si pan zpravodaj slova?

Zpravodaj posl. Houser: V seznamu zakázaných provozoven na str. 10., čtvrtý odstavec od zdola, - při tisku vypadla některá slova, a má zníti: "Dílny, kde se bílí přediva, tkaniva a podobné chemickými činidly, jakož i barvírny."

Předseda (zvoní): Kdo souhlasí se zákonem, přijatým v prvním čtení s touto textovou změnou, obsaženou i na str. 10 v seznamu zakázaných provozoven a to se změnou, doporučenou teď panem zpravodajem, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Zákon je schválen i s touto textovou změnou také ve druhém čtení.

Tím je tento odstavec denního pořadu vyčerpán a přistoupíme k dalšímu, jímž jest

2. zpráva ústavního výboru o vládním návrhu (tisk č. 959) o úpravě poměrů obecního statku (tisk č. 1317). Zpravodajem jest p. kol. Pik; uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Pik: Slavné Národní shromáždění!

Ústavní výbor předkládá Národnímu shromáždění návrh zákona, kterým se mění obecní statek v kmenové obecní jmění. Tímto zákonem má být odčiněna jedna z velkých křivd a má býti zrušena výsada, která je platna od r. 1864 v našich obcích. Obecní statek je jednou z nejdůležitějších otázek národohospodářských a právních, ale je také příčinou velkých rozporů v obcích a nákladných soudních sporů, které jsou vedeny následkem porušování zákona. Obecní statek znamená oproti obecnímu jmění ony nemovitosti, ze kterých určitá třída venkovského obyvatelstva béře požitky dle obecního zřízení z r. 1864, zatím co z kmenového jmění obecného všecek příjem plyne do obecní pokladny. Z nemovitostí obecního statku plyne užitek na prospěch určité privilegované třídy v obci přes to, že ostatní občanstvo z užitku na obecním statku úplně je vyloučeno. Nemovitosti obecního statku pozůstávají z lesů, z rolí, luk, rybníků, lomů, pískoven a rašelinišť. V Čechách dle statistiky z r. 1888 činí úhrnem 189.929 jiter a 956 čtver. sáhů.

Z této číslice pouze v Čechách, nemluvě o obecním statku na Moravě a ve Slezsku, vysvítá, že se jedná o otázku velmi důležitou. Jedná se o zásadu, má-li obecní jmění zůstati jako prostředek k obohacování jedné třídy v obci anebo má-li užitek z obec. statku plynout do obecní pokladny. To je základna celého zákona a ústavní výbor také se zřetelem na národohospodářskou důležitost a se zřetelem na to, aby odčiněny byly rozpory v obcích a obcím zjednán byl i příjem pro nutné reformy humanní, pro účele všeobecně prospěšné, doporučuje, aby užívání obecního statku třídou rustikalistů a starousedlých bylo zrušeno a aby užitky z obecního statku plynuly do obecní pokladny.

Obecní statek vlastně dříve v dobách původní organisace agrární byl majetkem společným. Obecní statek byl užíván všemi obyvateli obce a teprve vývojem a dobou na tomto společném obecním majetku vybudováno bylo privilegium určité třídy starousedlých. Obecní zřízení z roku 1864 řešilo otázku obecního statku ovšem způsobem nedostatečným, ono vyhranilo pojem obecního statku, ono stanovilo míru požitků, ale neučinilo opatření na ochranu obce a na ochranu těch občanů, kteří jsou novousedlými a kteří mají stejné povinnosti v obci, jako má třída starousedlých. Podle § 70. obecního zřízení příslušejí užitky z obecního statku těm, kteří před r. 1864 měli určitá užívací práva. Toto užívací právo přenáší se s pokolení na pokolení, přenáší se na držitele statků, je tedy jakousi výsadou rodinnou a kromě toho také výsadou určitých majetných tříd v obci.

Přes to, že obecní zřízení ustanovilo určité podmínky, že obecní zřízení uložilo uživatelům určité protipovinnosti, z prakse můžeme konstatovati, že zákon sám jest porušován uživateli a že uživatelé nekonali a nekonají předepsané povinnosti. Zákon stanovil, že právo na užitek může jíti pouze do té míry, aby byla kryta potřeba domu a statku. Tato zásada není dodržována a jednotliví uživatelé brali více a užitky odprodávali, což znamená, že nekryli potřeby domu a statku, nýbrž že proti zákonu brali dříví z obecních lesů, brali kámen, používali jiných výhod obecního statku, avšak nad potřebu svého domu a statku, pro soukromou spekulaci a soukromé obohacování.

Kromě toho starousedlí rustikalisté měli povinnost podle obecního zřízení, aby kryli určité náklady obce. Měli platiti obecní přirážky za užívání obecních statků, měli podporovati místní chudé, měli opatřovati školy potřebami, měli půjčovati potahy, měli spravovati cesty, tedy prostě všechny povinnosti, které dnes koná obec a občanstvo, které nemá užitku z obecních statků a musí platiti přirážky. Tyto povinnosti starousedlí přenesli na obec, resp. na ty, kteří platí přirážky, ale žádného užitku z obecních statků nemají.

Jest pochopitelno, že tento stav v moderní obci, kde vznikly nové stavy, nové třídy, kde vznikla třída novousedlých, domkáři, dělníci a živnostníci, vyvolal rozpory v obcích. Starousedlí drželi se svých výsad, novousedlí pochopitelně a odůvodněně žehrají na to, že musí konati povinností a nemají práva, kdežto druhá třída nekoná povinností a práva má. Z toho vznikaly četné a vleklé rozpory a z těchto rozporů vznikla konečně myšlenka, aby obecní statek změněn byl v obecní jmění kmenové, aby rozpory odpadly a užitek z obecních statků aby plynul do obecní pokladny.

Od r. 1864 tyto boje se táhnou. To jest trapná kapitola, jsou to boje, které přejeme si všichni, aby z obcí vymizely. Autority v otázce obecního statku doporučují a doporučovaly již dávno, aby otázka obecního statku byla vyřešena. Zemský výbor z r. 1888 vydal zprávu a navrhl také změnu zákona o obecním statku. Touto zprávou, která jest bohatá na údaje historické, dobrozdání národohospodářská a právní, pronesl zemský výbor v r. 1888 těžké obžaloby na uživatele obecního statku. Ve zprávě zemského výboru z r. 1888 bylo konstatováno, že uživatelé obecního statku nejen nekonají povinností, nejen že je to stav bezpráví, ale že proti obcím byly spáchány četné zločiny, že totiž starousedlí a rustikalisté, kteří v obcích měli vládu ve svých rukou, nejen že nerespektovali zákona, ale proti zákonu jednali tím způsobem, že si obecní majetek, tedy obecní lesy, obecní pozemky přivlastnili, že si je dali zaknihovati do svého vlastnictví. Stalo se to prostě tím způsobem, že starousedlý podal proti obci žalobu. Poněvadž v obci rozhodovali zase starousedlí a obec nevyslala k soudu zástupce nebo úmyslně zmeškala, vynesl soud rozsudek, podle kterého pozemek obecní anebo les obecní zcizoval se do soukromého vlastnictví. Na tuto okolnost poukázal zemský výbor z r. 1888 a podle výpočtu v roce 1878 činil obecní statek v Čechách na 867.007 jiter a do roku 1888, tedy za 10 roků, zmenšil se o 73.593 jiter. Tedy na 80.000 jiter obecního majetku bylo zcizeno tím způsobem, že rustikalisté podali žalobu nebo že nesprávně jednali.

Také tu padá na váhu lehkomyslnost některých samosprávných korporací, zejména okresních výborů, které nešetřily práv obcí. Tedy tím způsobem se stávalo, že obce byly připraveny o svůj majetek.

Kromě této zprávy zemského výboru z r. 1888 máme literaturu a poukazuji tu zejména na vzácné spisy v první řadě bývalého ředitele okresu karlínského Čížka, dále dra Říhy a konečně bývalého ministra Fiedlera. Literatura, pokud se zabývá otázkou obecního statku, nejen ve svém líčení historickém, národohospodářském a právním, ale také v důsledcích odporučuje, aby otázka obecního statku byla řešena radikálně, aby nejen byla provedena spravedlnost naproti obcím a obyvatelstvu, ale aby naše autonomie byla zbavena agendy, která jí rozrušuje, a aby se soudy těmito otázkami nemusely zabývati.

Pokud se týče užitku obecního statku, můžeme konstatovati, že podle výpočtů od r. 1864, nehledě k těm zcizeným nemovitostem, uživatelé až po dnešní dobu získali na užitcích nejméně 150 mil. K. To je jen v Čechách, nepočítáme-li Moravy a Slezska. Na Slovensku případ obecního statku není, poněvadž tam jsou zcela jiné formy, a také zákon vyjímá Slovensko z té úpravy v obecním statku. Povážíme-li, že uživatelé přijali za 150 mil. K u nás pouze v Čechách, ihned se nám objeví situace, co ztratily obce. Jedná se pouze o obce venkovské. Města až na nepatrné případy, jako Písek a jiná menší města, nemají obecního statku. Venkovské obce - v Čechách se jedná asi o 2000 obcí, kde se vyskytoval v roce 1888 obecní statek - byly připraveny o těchto 150 mil. K. Uvážíme-li, že obce nemají žádného jiného příjmu, nežli přirážky, že jsou odkázány na nepatrný příjem dávek, ihned uhlídáme, že obce ztratily zde dobrou základnu finanční a že těchto 150 mil. K mohly použíti zejména pro chudinská opatření, mohly jich použíti pro různá zařízení humanní, aby zmrzely ty pastoušky, aby zmizelo žebrání po střídě. Tak veliký kapitál byl ztracen pro humanní účel.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP