Čtvrtek 17. července 1919

Slavné Národní shromáždění! Kdo z nás by si nevzpomněl rád na svoje mládí? To byla doba kypícího zdraví, radosti a veselí. Z nás mnozí si rádi na to vzpomínáme, ale takové vzpomínky každému života nevyzlatí. Děti, které musí těžce pracovati, jsou olupovány o svoje dětství, vlekou práci jako těžké břemeno. Jestli Národní shromáždění přijme navrhovanou osnovu zákona, pomůže tím osvoboditi pracující děti z tísnivého jha. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dříve než přistoupíme k debatě, přečtu návrh, který mi byl podán k této věci a sice od člena N. S. dra Schieszla a soudr. na změny v osnově zákona o práci dětí a to:

"Při § 4. navrhuje, aby druhý odstavec tohoto paragrafu byl škrtnut.

§ 10. má zníti: "Příspěvky z prostředků veřejných poskytované nuzným osobám za to, že se vzdají výdělečné nebo domácké práce svých dětí, pokud ji tento zákon připouští, nejsou podporou chudinskou, je-li počet těchto dětí větší než 3 nebo jde-li o dítě neb děti z části neb zcela osiřelé.

Návrh jest dostatečným počtem podpisů opatřen a jest předmětem jednání.

Přistoupíme k debatě.

Navrhuji, aby lhůta řečnická vymezena byla 10 minutami.

Je proti tomu námitka? (Nebyla.) Není tomu tak. Návrh můj je přijat a uděluji slovo prvnímu řečníku zapsanému, panu kol. dru Schieszlovi.

Posl. dr. Schieszl: Slavné Národní shromáždění!

Jaký jest účel chystaného zákona, řekl výstižnými slovy pan referent a je také velmi dobře pověděno v důvodové právě původní vládní osnovy. Zkoumejme, zda chystaný zákon hoví tomuto účelu.

Národ může žíti v takovém stavu hospodářském, že nemůže postrádati ani práce dětí. V tom případě není pochyby, že by nikoho vážně nenapadlo, aby zákon, jakým je dnešní, se tvořil. Hospodářská situace národa však může býti taková, že potřeba práce dětí jeví se jen v určitých krajinách, nebo jen v určitých vrstvách obyvatelstva. Je-li tomu tak, je to znakem nezdravého systému hospodářského, to jest, konec konců, nezdravé organisace národní. Jest to zjev jistě svrchovaně nezdravý a je třeba, aby byl odstraněn. Jakým způsobem? Odstranit ho nelze jenom tím, že zakážeme práci, nýbrž je především třeba na všech polích pracovati, zejména v tom směru, aby majetek byl spravedlivěji rozdělen a zejména také, aby stoupla celková kulturní a mravní úroveň obyvatelstva. Provésti takovou organisaci, vyžaduje práce - jak jsem již řekl - ve všech směrech, a nejméně účinným prostředkem v takovém případě bude zákaz. Právě válka nás naučila, že sebe přísnější zákazy, nebéřou-li zřetele na skutečné potřeby života a nejsou-li opřeny o morální cítění lidu, jsou bezcenny. Ale ovšem nechceme postrádat ani tohoto prostředku zákazu a trestu a ten jest právě účelem chystaného zákona.

To jsme měli na mysli dosud práci ze stanoviska výrobního. Když však mluvíme o práci dětí, nesmíme zapomínat na práci za zcela jiným účelem, na práci, která má děti naučit určitým úkonům tělesným nebo duševním, ale ještě více, která má dítě naučit pracovat ve smyslu morálním, která by v dítěti pěstovala a vypěstila karakter. A jestliže chystaný zákon celkem vyhovuje v tom, aby odstraněna byla práce dětí, které není třeba se stanoviska výrobního, nevyhovuje dle mého soudu se stanoviska mravního. Dosáhneme-li jednou toho stavu blaženosti, že vyrábět nutné statky budou síly přírodní a člověk bude pracovati jen, aby spotřeboval svou nadbytečnou životní energii, pak si uděláme takový zákon, jako jest chystaný, vším právem. Ale dokud musí dospělý člověk pilně pracovat, aby uhájil jen slušný život pro sebe a svou rodinu, je především nutno, aby měl patřičný názor na práci, aby se naučil ji ctíti a aby v nejhorším případu poznal její nutnost a vypěstoval v sobě dost silné vůle ke práci.

A tu stojíme před otázkou ne sociálně-politickou, nýbrž pedagogickou. Zákon v § 4. zakazuje práci před dokonaným 12. rokem a připouští ji pouze v zemědělství a v domácnosti po dokonaném 10. roku.

V § 2. osnovy jest sice ustanovení, že práce dětí není zaměstnávání dětí jen za účelem vyučovacím, anebo výchovným a také ani zaměstnávání vlastních dětí lehkými, byť i pravidelnými úkony v domácnosti.

Srovnáme-li tato dvě ustanovení, jsme v největších rozpacích. Mám hocha, který na podzim minulého roku nebyl úplně 10 roků. Tento hoch, který byl tak slabý, že nechodil tři léta do školy, byl nucen po celou zimu, téměř denně, řezati polenové dříví. Ten hoch je zdravý a silný. Ptám se: jest řezati polenové dříví prací lehkou či těžkou? Jest tato práce tímto zákonem zapovězena, anebo není zapovězena? Já jako právník bych řekl, že jest zapovězena. Ale jako otec, měl-li bych zodpověděti otázku, prohřešil-li jsem se na tomto dítěti, řekl bych, že nikoliv, pokud jsem se neprohřešil proti prvnímu odstavci § 4. zákona, který říká, že smí dítě pracovati jen potud, pokud se tím nepoškozuje na zdraví a neohrožuje v tělesném a duševním vývoji.

Naopak považuji za povinnost svědomitých rodičů přímo o to se starati, aby svému dítěti práci opatřili, a nebojím se říci, že bych snad zaplatil za tu příležitost, aby moje dítě, které ve městě má velmi málo příležitostí k nějaké práci, ji tam nalezlo.

Jak by vypadala otázka právnicky v takovém případě, že bych, - řekněme - našel u souseda příležitost ku práci pro své dítě. Zákon připouští zaměstnávati v domácnosti vlastní děti, ovšem s určitým omezením, ale já bych v tom případě nezaměstnával své dítě ve vlastní domácnosti, nýbrž jinde; tedy není pochybností o tom, že bych byl trestným, ale nejen já, nýbrž také ten můj soused, který by zase zaměstnával cizí dítě ve vlastní domácnosti. Nerozhoduje, že to není práce výdělečná, že by můj kluk za tuto práci ničeho nedostal, zákon nebere na otázku mzdy žádného zřetele - i já, i soused byli bychom trestni v tom případě.

Ale vzpomeňme si, velectěné Národní shromáždění, letních hostů na venkově. Práce, které tu z dobré vůle děti takových letních hostů kolikráte na venkově dělají v zemědělství, nejsou práce lehké. Ty děti dělají skutečně do únavy a přes to jistě nikdo mi nepopřete, že nad těmi dětmi jak vlastní rodiče, tak ostatní, kteří to vidí, mají upřímnou radost, ač dělají skutečně do vyčerpání svých sil. Také tato práce bude trestná podle tohoto zákona.

Když již jsme u zemědělství - nechtěl bych dělati ex offo obhájce tam, kde jsou obhájci placení - ale pravím bez obalu, že drobný zemědělec nebude moci dodržovati ustanovení tohoto zákona. Jaký je život malého zemědělce na venkově? Táta ráno, když šel do pole pracovat, vzal kosu a, poněvadž bylo zapotřebí zelené píce, nasekal jetele anebo trávy a já jsem to musil mezi 6.-8. hodinou, než jsem šel do školy, odvézti na trakaři. To dnes nebude možné, poněvadž v zákoně je ustanovení, že 2 hodiny před ranním vyučováním nesmí dítě pracovati.

Věc není tak jednoduchá v takové malé domácnosti, kde se pracuje bez pomocných dělníků a čeledínů, tam to bude míti za následek, že, když nebude smět dítě udělati tu práci, že nejen celý denní rozvrh bude přerušen, ale to znamená, že bude přerušen i rozvrh práce celé saisony v tom hospodářství, a to, přátelé, bude míti konec konců takový účinek, že na konec se to i na tom dítěti objeví. Na jedné straně budeme je chrániti a na druhé straně bude přece nějakým způsobem postiženo.

Oč tu tedy jde? Zákon nesmí býti výronem t. zv. Prinzipienreiterei, musí hověti potřebě. To nejde říci na mou námitku ve výboru "kde není žalobce, není soudce". Já nechci býti živ z milosti náhody, chci naopak jako občan plniti povinnosti, které mně zákon ukládá. A jakou sílu má míti stát, je-li zákonodárce přesvědčen již při tvoření zákona, že zákon nemusí a nebude zachováván. Padlo zde několikráte slovo o ideologických zajatcích. Na dnešním příkladě můžete viděti, v čem spočívá rozdíl mezi těmi, kteří nás tak nazvali, a námi, kteří se nelekáme uskutečnění Vašich plánů, pokud by měly za následek spravedlivé rozdělení majetku, - vždyť je sami chceme - ale nemůžeme se smířiti s Vašimi názory a s Vaší praksí, pokud jde o svobody občanské, zejména však pokud jde o svobodu přesvědčení a bádání. Jaký je rozdíl mezi včerejškem a dneškem? Bojovali jsme společně proti methodám rakouským, kterými jsme byli vháněni proti svému přesvědčení do uniformy rakouské, a dnes musíme bojovati rozdělení proti ještě hrubším methodám, kterými jsou lidé naši vháněni do uniformy určitých odborových nebo politických organisací. Jak se nemá v člověku všecko bouřiti, když ten způsob výchovy, který jsem zvolil po důkladné vlastní přípravě, o němž jsem přesvědčen, že nejlépe prospěje dítěti, že nejlépe vyhovuje době, neboť učí dítě pravému demokratismu - žádné práci se nesmí moje dítě vyhýbati, kterou může zastati, - když to se mí dnes označí jako něco nedovoleného, jako něco trestného, když ruka, ne dosti jemná, sahá mi na to, co jest mi nejdražší: na mé přesvědčení a na moje dítě.

Odůvodnění osnovy uznává potřebu pojistiti tělesné síly dítěte. V zemědělství a na venkově nebude nedostatek takové příležitosti, přes to, že zákon to zakazuje. Jinak tomu jest v městech.

Řeknu jen tolik: - pan předseda mne napomíná, nebyl bych v určené lhůtě hotov - kolik dítě snese, můžeme velmi dobře poznati na náhražce práce ve městech, totiž na sportu a to zejména na kopané. Kdo se dívá na naše děti, jak hrají kopanou, vidí, jak se tam často plýtvá silami až do vyčerpání. Přes to nesnažíme se o to, abychom tento nešvar zamezili. Nemluvím proti sportu, nýbrž proti jeho nemírnému užívání. Tedy z tohoto důvodu navrhujeme, aby nebyla práce dětí omezena nad 10. rok. Již od 6. roku musely moje děti býti pravidelně zaměstnány všemi pracemi v domácnosti zároveň se služkou.

Pokud jde o druhý návrh, dovoluji si ho stručně odůvodniti takto. V § 10. se praví: "Příspěvky z prostředků veřejných poskytované nuzným osobám za to, že se vzdají práce svých dětí, nejsou podporou chudinskou."

Zde se nepraví vůbec, jaká práce to má býti. I kdyby se někdo vzdal práce svých dětí v domácnosti, mět by nárok na tento příspěvek z prostředků veřejných. Také se neomezuje vůbec rozsah té rodiny. Jaký může míti účel toto ustanovení? Jistě jen populační tendence se zde sleduje a tu se táži: jest příčina, aby rodiče, kteří nedovedou jedno neb dvě své děti zaopatřiti, vyjímaje případy skutečného neštěstí v rodině, měli právo rozhodovati o veřejných záležitostech? Jsem přesvědčen, kdybychom si vzali kterýkoliv podpůrný spolek, že by nikomu v tom spolku nenapadlo, aby do výboru byli posláni ti, kteří právě na podpory trvale činí nároky. Zde není nejmenšího důvodu, aby to bylo v této šíří připuštěno, a proto navrhuji, aby se takový nárok omezil jen na práci výdělečnou a domáckou, a za druhé, aby se omezil jen na rodiny, kde jest víc než 3 dětí, anebo kde jde o děti osiřelé ať po jednom rodiči, nebo po obou. Žádám slavné Národní shromáždění, aby změny mnou navrhované přijalo. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Dula: Člen Národního shromáždění, paní Ecksteinová, se hlásila k slovu. Uděluji jí je.

Posl. Ecksteinová: Vážené Národní shromáždění!

Pan předřečník kolega dr. Schieszl pravil zde, že uvažoval o tom, je-li práce dětí nutna. Já si dovolím k tomu odpověděti statistikou z roku 1913. V roce 1913 používalo 71.142 dětí úlev v docházce školní. Používaly tyto děti těchto úlev proto, aby se mohly baviti nebo lenošiti? Nikoli! Ony používaly úlevy za tím účelem, aby mohly pracovati. Bylo té práce dětí v té době třeba? Vezmete-li statistiku o nezaměstnanosti dělnictva, tedy shledáte, že v roce 1913 vypukla, vlastně rozšířila se již krise průmyslová do té míry, že jen Odborové sdružení českoslovanské vedlo asi 35.000 dělníků průmyslových a zemědělských v záznamu jako nezaměstnané; tedy prací dětí byla nahražována drahá práce dělníků. Zatím co otcové leželi na dlažbě a nenalézali chleba, byly děti nuceny, aby prací doplňovaly tak skromný výdělek matky a nahražovaly úbytek výdělku otcova. (Výborně!) Tedy po této stránce nemůžeme říci, že práce dětí by bylo potřebí, aspoň ne v tom rozsahu, v jakém se jí využívá. Dnes nepracují děti proto, že bychom měli nedostatek pracovních sil, ale dnes pracují, že jsou levnou pracovní silou. (Výborně!) Slavné Národní shromáždění! Podíváte-li se na život dětí v rodinách, pokud se práce dětí v rodinách omezuje, co tam shledáte? Ze zvláště v dělnických rodinách, tedy zvláště v těch, které jsou vystaveny největšímu vykořisťování, že práce dětí v rodinách dělnických jest velice častá již proto, že tyto rodiny jsou zvláště četné. V dělnických rodinách hornických, v rodinách dělnických v severních průmyslových městech jsou z pravidla 5-6 dětmi obdařeni, ale také není žádným zvláštním zjevem, že má rodina 8-10 dětí. A máte za to, že taková dělnická matka bez pomoci svých starších dětí by byla s to odchovati národu anebo lidské, a řeknu: kapitalistické společnosti těch 8-10 dětí, které právě proto, že jsou vychovávány za pomoci té levné pracovní dětské síly, jsou potom předmětem, když jsou vychovány, naproti kterému nástroj je drahou věcí? Nikoliv! Ty děti dělnických rodin od svých 4-5 roků jsou chůvami, které musí často ošetřovati své narozené bratříčky a sestřičky i v noci, když je matka nemocna, jsou hospodyněmi, které musí snášeti všechny předměty denní potřeby, jsou pradlenami, jsou uklízečkami v těch dělnických rodinách, je-li matka nějakou práci výdělečnou zaměstnána, ale jsou také dělníky, kteří musí od 5-6 roku svého věku roznáškou, posluhováním, účastí na domáckém průmyslu vydělávati ne ten chléb svůj jenom pro sebe, ale také i pro ty své menší bratry a sestry.

Vážené Nár. shromáždění! V těchto rodinách dělnických z rána se vstává o 4. hod. a podívejte se na pražské ulice po 4. hod. ranní a uvidíte, kolik na těch pražských ulicích naleznete roznašeček novin a roznašečů novin ve 12, také v 10 roce věku! Tyto děti musí již před 4. hodinou opustiti lůžko, aby vám, kteří si hovíte do 7. nebo 8. hodin, již před 6. hod. ranní váš časopis položily za dvéře. Tedy práce dětí v dělnických rodinách potřebuje opravdu, i pokud jest to práce, která se týká jenom pomoci v domácnosti, zákonné ochrany, potřebuje zákonného omezení.

Jděte na venkov a podívejte se, jak se tam nakládá se sirotky, s dětmi, které nemají ani otce, ani matky, které žijí od čísla k číslu, a podívejte se, jak každý člověk, každý sedlák, každý starousedlík v obci, u jehož práhu pojídají tu svou kůrku chleba, považuje se za oprávněna naložiti jim práci, které právě potřebuje. Já jsem našla ve všech městech českých sirotky, kteří na příklad byli povinni pomáhati při sklízení máku bez ohledu na počet hodin. (Hlas: Uříznout makovici jest velmi lehká práce!) Ano velmi lehká práce to byla, tak lehká, že jim tekla krev z rukou. (Hlas: Naše děti to také dělají!) Vaše děti to dělají, ale komandujete-li své děti k té práci, chráníte je svou láskou, ale takoví sirotci vaší láskou při tom chráněni nejsou. (Odpor.)

Já jsem viděla v Kolíně a jinde 7 a 8 leté sirotky, nemající otce ani matky, kteří musili v neděli, poněvadž ve všední dny jich bylo k jinému používáno, když všichni odpočívali, nanosit 4-5 hl vody na zalévání zahrady z Labe do vysoké skály, jak jí tam v Kolíně vidíte. A já ty děti viděla i jinde. Tito sirotci, kterých jest jenom v obvodu Obchodní komory pražské na 20.000, tito sirotci všichni potřebují zákonné ochrany. (Posl. Sechter: Podívejte se na dítky v Praze a u nás! U nás pracují, tady nepracují. U nás jsou jako řimbuši a podívejte se, jaké vy je máte! Veselost a potlesk v pravo, odpor v levo.) Vaše děti ano. (Posl. Němec: To jsou vaše děti, které nepracují!)

Děti sirotci, kterých dle záznamů obchodní komory pražské jest 20.000, potřebují tohoto ochranného zákona. Až po tu dobu na všech svých cestách při shledávání materiálu jsem našla toliko závady, ale nebylo tu ničeho na ochranu těchto sirotků, těchto dětí opuštěných, které nemají ani otce ani matky, které byly vrženy jen do obcí, aby tam byly přijaty jenom jako nevítaná přítěž. Tyto děti potřebují tohoto zákona k své ochraně, poněvadž až po tu dobu nebylo zde ničeho, co by tyto děti chránilo. Stejně tak děti zaměstnané ve výrobě domácké a zaměstnané v průmyslu. V českomoravské vysočině vidíte děti 4leté, které vstávají o 5. hod. ranní, aby od 5 hodin ráno do 8 až 9 večer síťkovaly, našívaly knoflíky nebo pomáhaly při výrobě perleťových knoflíků. Na severu vidíte 4leté děti, které zhotovují korálové práce od 4 a 5 hodin ráno, jen za tím účelem, aby rozmnožily skrovný výdělek rodiny o několik haléřů, zkrátka, aby přispívaly na vydržování své existence a nejen své, nýbrž také svých sourozenců.

Dávno již těžce jsme postrádali takového ochranného zákonodárství právě pro tyto dětí, na které se nevztahuje ani zákon o 8 hodinové době pracovní, jenž chrání dělníky, a na které se nevztahuje ani zákon živnostenský, které jsou v domácností, v domáckém průmyslu a v zemědělské výrobě vykořisťovány nad své slabé síly. A jsou vykořisťovány ne proto, že by to bylo ke prospěchu jejich nebo ke prospěchu národa a lidské společnosti, nýbrž poněvadž jejich vykořisťování rozmnožuje zisky kapitalistické. Po jedné stránce jsou levnou pracovní silou, na druhé straně tato jejich levná práce v domácnosti napomáhá k tomu, že může býti produkován tak levný dorost, o kterém jsem řekla, že stává se pak, poněvadž jest tak levně produkován, při svém dospění předmětem, proti kterému jest nástroj předmětem dražším.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP