Čtvrtek 17. července 1919

My máme povinnost, aby do budoucnosti tento příjem neplynul pro soukromníky, nýbrž aby tento příjem plynul do obecní pokladny, aby venkovská obec měla také zdroj příjmů.

Já chci při té příležitosti poukázati na finanční záležitosti obcí, a chci prohlásiti, že příjem z nemovitostí obecního statku ovšem nestačí pro sanování obecních financí. Zde se jedná o obce malé. Finance obecní po mém soudu musí býti sanovány nejrychlejším způsobem. Nové správy, zejména ve velkých městech, zdědily prázdné pokladny a nesplněné úkoly. Chceme-li, aby obce mohly své zejména sociální, humanní a kulturní poslání konati, musí vláda nejrychlejším způsobem řešiti problém finanční, problém sanace financí obecních. My tu musíme míti na zřeteli, že obce nemohou žíti z přirážek, obce musí míti samostatné příjmy. Nemůžeme jíti po cestách dřívějšího bezpráví rakouského, aby obcím byly ukládány povinnosti, ale stát aby jim odejmul právo založiti svoji finanční existenci na samostatném příjmu.

V prohlášení vlády slyšeli jsme, že se chce vláda starati o sanaci financí obecních. A tu musíme žádati, aby se zřetelem na ten krušný stav obecních financí jednalo se rychle tím způsobem, že by určité daně, určité dávky, - a zejména jest nutno zde počítati s otázkou přirážky k osobní dani a získání jiných daní pro obce - aby tímto způsobem obce byly podloženy, a mohly konati svou povinnost.

Pánové! Vím, že všichni ti, kteří dnes přejímají správy obecní, mají první starost o problém finanční. Jest to Praha, jest to Plzeň, jsou to všechna větší města, a myslím, že stav jest všude stejný. Prázdné pokladny, nezaplacené účty a povinnost nové správy, aby to zaplatila. Jsou města, kde stará správa několik měsíců před volbami vydávala tisíce, desetitisíce a statisíce. Já chci zde poukázati na Plzeň. V Plzni se dávaly dary, neplatily se živnostníkům účty, a když přichází nová správa, má prázdné pokladny, přes půl roku a přes rok nezaplacené účty malým živnostníkům, a mimo to má povinnost respektovati usnesení dřívějšího obecního zastupitelstva, podle kterého rozdávaly se dary určitým korporacím. V této situaci jsou asi všechny obce. A proto při této příležitosti chci zdůrazniti, že po této reformě, po částečném příjmu pro venkovské obce, že bude musit vláda řešit otázku financí obecních důkladným způsobem, aby obce mohly hospodařit. Návrh zákona, který předkládá ústavní výbor, jest opakem anebo snad doplňkem návrhu vládního. Vláda sama podala návrh zákona o úpravě poměru obecního statku. Vláda ovšem chtěla řešiti otázku necele a chtěla jí řešiti tím způsobem, že by obcím vlastně spíše přitížila, než aby jim pomohla. Ve vládním návrhu v §u 1. bylo ustanovení, že sice obecní statek má se přeměniti v obecní jmění kmenové, avšak pouze v obcích do 1500 obyvatel. To znamená, že v obcích venkovských nad 1500 obyvatel by zůstal starý stav a vedle toho, že také města nebyla by postižena zákonem. Ustavní výbor přistoupil na názor, že, když se ruší privileje, že musí se rušiti ve všech obcích a nejen v obcích venkovských, nýbrž také v městech. Ustavní výbor proto korrigoval vládní návrh a dává do zákona ustanovení, aby zákon byl platný pro obce všechny bez výjimky a bez ohledu na počet obyvatelstva. (Výborně!)

V dalších svých paragrafech vládní návrh ustanovoval, že se má poskytnouti pronájem pozemků posud užívaných starousedlými rustikalisty a to rolí, luk neb rašelinišť na dobu 12 let, ovšem za velmi levný nájem. Ustavní výbor korrigoval i toto odškodnění starousedlých a přistoupil na stanovisko, že se má zachovati pro ty, kteří dosud měli užitky z obecních statků, možnost, aby pozemky obecních statků pronajali od obce za určitý poplatek, ne však na dobu 12 let, nýbrž pouze na dobu 9 let za zvýšené ceny, ale také pod podmínkou, že pronájemcem nemůže býti bohatý člověk, nýbrž takový občan venkovský, který má majetek vlastní nejvýše do 8 ha vlastní půdy. V tom spočívá také kus sociální spravedlnosti, když se poskytne možnost pronájmu takových nemovitostí, aby se poskytla těm nejpotřebnějším, a ústavní výbor správně tak otázku řešil s hlediska sociální spravedlnosti.

Nebezpečným ustanovením byl paragraf vládního návrhu, pokud se týče možností výkupu lesů těmi, kteří z nich dosud brali užitky. Vládní návrh doporučoval, aby obecní les byl odprodán dosavadním uživatelům a sice 1 h a lesa za 1000 K. Z toho by povstalo, že dosavadní majetek lesní - lesy činí nejvíce v tom rozsahu obecního statku - byl prostě vyvlastněn a z rukou obecních dán do rukou soukromých. Lesy měly výměry podle statistiky z r. 1888 106.117 jiter 1246 čtver. sáhů. O to byly by obce připraveny. Vládním návrhem by se prostě provedla expropriace, a posoudí-li se, že vládní návrh doporučuje, aby se hektar lesa prodal za 1000 K, vidíme, za jakou cenu by se to dostalo. Odbornící prohlašují, že les může býti při dnešní ceně dříví odhadován 1 ha na 6000 K, a my bychom jednou pro vždy dali hektar lesa dosavadnímu uživateli, tedy nejen že byla mu dříve poskytnuta veliká jeho dřívější práva užívací, nýbrž ještě bychom je odměnili tím, že by dostali tak ohromné bohatství na účet obce. A povážíme-li, pánové, že v některých obcích byli pouze 2 až 3 uživatelé a že obce mají ohromné lesy, tedy stalo by se, že bychom z několika osob vytvořili majitele rozsáhlých lesů a obce by prostě neměly žádného lesního hospodářství. Následkem toho ústavní výbor zamítl také toto ustanovení vládního návrhu a nepřipustil, aby lesy byly vyvlastněny. Ustavní výbor poskytl pouze určitou výhodu anebo jakési odbytné těm, kteří dosud užitky z obecních statků berou. Dle usnesení majority výboru na dobu 6 let má každý dosavadní uživatel lesa právo na polovici peněžitého výtěžku z lesní nemovitosti obecního statku, tedy ne z celého lesa obecního, nýbrž pouze z těch dílů, ze kterých bral užitky. Ovšem ten užitek peněžní nesmí činit v roce nad 2.000 K; tedy touto novou úpravou zákona znemožňuje ústavní výbor výkup lesů, ale poskytuje určité odbytné. Já sám zásadně jsem se vyslovil proti každému odbytnému, ale většina ústavního výboru rozhodla, aby odbytné bylo poskytováno. Já jsem toho názoru, když se vzalo 150,000.000 K od roku 1864, že není třeba již žádné zvláštní odměny a výsadních nájmů.

Ústavní výbor doplnil vládní osnovu a navrhl některé vlastní paragrafy. V prvé řadě ustanovil, aby dříví stavební a palivové z obecních lesů bylo prodáváno ve veřejné dražbě. Poněvadž však veřejné dražby dnes umožňovaly pouze některým, aby kupovali, a chudáci si nemohli koupiti nic, poněvadž bohatí předražovali, tu ústavní výbor v paragrafu, který obsahuje ustanovení o veřejných dražbách, vyznačil míru, až do které může každý dražitel kupovati, a sice vyslovil zásadu, že se má ve veřejné dražbě prodávati podle spotřeby dotyčného kupovatele. Kupovatel nesmí tedy koupiti více nežli čeho pro své domácí hospodářství potřebuje a nemůže kupovati na spekulací, aby pak prodával dříví z volné ruky, jak se to dálo dosud, že totiž starousedlíci dříví prodávali. Ústavní výbor vyslovil také zásadu, že pastviny mají zůstati v užívání všech obyvatelů obce, aby tedy nebyl žádný obyvatel obce vyloučen z práva pastvy.

Konečně připustil ústavní výbor též možnost změny kultury. Jsou případy, že některá obec má velké pastviny nad svou potřebu. Proto vyslovuje ústavní výbor v zákoně zásadu, aby takovéto nemovitosti, ku př. pastviny mohly býti přeměněny v role a aby orná půda ta mohla býti pronajímána těm obyvatelům obce, kteří půdy dosud nemají a mohou se tím obživiti. Ustavní výbor ovšem vyslovil zásadu, že má se pronájem rolí a luk se strany obce poskytovati v první řadě nemajetným, tedy, aby se podporovali ti, kdo toho nejvíce potřebují, a pak teprve ostatním, kteří rovněž z hospodářských důvodů by té půdy potřebovali.

Otázku malých užitků, tedy pařezů, souší a podobných menších užitků z obecního lesa, ponechává ústavní výbor k rozhodnutí obcím. Dříve se bralo v lesích chrastí. Toto užívání se ponechává. Pokud se týče pařezů, souší a jiných odpadků, ponechává ústavní výbor obci právo, aby o těchto malých užitcích rozhodla. Vyslovuje přání, aby tyto malé užitky souší, odpadky a pod. byly ponechány chudým; tato výhoda samozřejmě obcemi také uznávána bude.

Pánové, já doporučuji, aby zákon tak, jak je navržen, byl přijat. Vykonáte zpravedlnost a zbavíte obce četných sporů. Zrušte privilej, se kterou mnozí ovšem budou se loučiti s velkým smutkem, ale dnešní demokratická doba nestrpí, aby v obci na jedné straně byli privilegovaní, kteří berou z obecního majetku, a ostatní aby neměli žádného práva a musili konat povinnosti. Je to věc spravedlnosti a práva, aby tento zákon byl schválen. (Výborně! Potlesk).

Místopředseda Konečný (zvoní): K tomuto bodu denního pořádku není již žádný řečník přihlášen. Přistoupíme proto ihned k hlasování. Poněvadž celá osnova zákona o úpravě poměru obecního statku čítá pouze 11 §§, doporučuji, abychom hlasovali o celé osnově najednou. Je snad proti tomuto způsobu hlasování nějaká námitka? (Nebyla). Není jí. Proto prosím ony pány, kteří souhlasí s osnovou zákona dle zprávy ústavního výboru o úpravě poměrův obecního statku, a to s §§ 1. až 11., jakož i s nadpisem zákona a úvodní formulí, aby povstali. (Děje se).

To je většina. §§ 1.,-11., jakož i nadpis zákona a úvodní formule se schvalují.

Přistoupíme ihned ke druhému čtení. Je snad nějaká textová změna?

Zpravodaj posl. Pik: Není.

Místopředseda Konečný: Přistoupíme k hlasování ve druhém čtení o této osnově. Kdo souhlasí s osnovou zákona, přijatou právě v prvém čtení, i ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se).

Osnova se přijímá i ve druhém čtení, a tím je tento bod denního pořádku vyčerpán.

Přistoupíme k dalšímu bodu, jímž jest:

3. zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 894.), jímž zakazuje se káceti dříví v obecních lesích (tisk č. 1310).

Zpravodajem je občan Malypetr. Uděluji mu slovo k odůvodnění.

Posl. Malypetr: Vážené Národní shromáždění!

Jedním z důsledků války i na poli hospodářství lesního bylo, že využívalo se lesů způsobem, který neodpovídal zákonným ustanovením o správném hospodářství lesním, ale ne snad přímo vinou těch, kteří v těchto lesích hospodařili, ale z valné části i vinou správy bývalého Rakouska, které nařizovalo velmi důtklivě zvýšené kácení dříví v lesích bez ohledu na hospodářský plán lesní, které docela předpisovalo určité kontingenty dříví k dodávkám podle výměry na hektar naprosto nepřiměřené, tak vysoké, že se nedaly téměř ani uhraditi. Z nedostatku dříví vyplynuvší vysoká cena ovšem mnohdy sváděla lidí slabších po vah k tomu, aby využitkovali té dočasně dobré konjunktury, a jest nesporno, že nejen jaksi jako výsledek, nebo důsledek těchto nařízení bývalé vlády rakouské, nýbrž také jako důsledek určitých osobních, neobyčejně silných snah po zvýšeném zisku stalo se, že kácení dříví, zejména dříví v lesích obecních statků, bylo mnohdy takového druhu, že hrozilo v některých obcích skoro plným zpustošením tohoto obecního lesa. Hned na počátku činnosti tohoto slavného sboru objevily se zde návrhy a dotazy, směřující k tomu, aby tomuto nepřiměřenému využitkovávání obecních lesů byla učiněna přítrž, a anketa, která k tomu cíli byla svolána, vyslovila se v zásadě rovněž pro to, aby na nějaký čas kácení dříví v obecních lesích bylo zákonem zakázáno. Vláda podala tehdy osnovu zákona, kterou se mělo zakázat na dobu do konce tohoto roku káceti dříví v obecních lesích a v některých lesích soukromých.

Tento druhý oddíl zákona, totiž zákaz kácení v některých lesích soukromých vztahoval se nebo byl v souvislosti s osnovou zákona o obecním statku lesním, dle které mohla část tohoto obecního statku lesního přejíti po případě i do soukromého vlastnictví uživatelů.

Poněvadž však tato osnova zákona o statku obecním lesním byla změněna a právě před chvílí ve změněném znění odhlasována, bylo také nutno osnovu zákona o zákazu káceti dříví v tomto směru změniti. Předložená osnova týká se jenom zákazu káceti dříví v lesích obecních již také z toho důvodu, že regulování kácení dříví v lesích soukromých a hospodaření se dřívím v lesích soukromých spadá pod ustanovení docela jiného zákona, a že mají úřady správní dostatek možností, vykonávati v tomto směru potřebný vliv. Ovšem jest třeba zdůrazniti, že i tento zákon o hospodářství lesním bude potřebovati jednak určitého sjednocení pro všechny součástky našeho státu, jednak určité úpravy ve smyslu moderních názorů na lesní hospodářství.

Vážené shromáždění! Právě přijatým zákonem o obecním statku dotkli jsme se otázky, která zaměstnávala veřejnost naši a zejména venkovskou po dlouhá a dlouhá léta ve velmi zvýšené míře, a rozluštili jsme způsobem velmi krátkým a velmi radikálním věc, která po dlouhá a dlouhá léta dala mnoho starostí těm, kteří se otázkou obecního statku zabývali.

Mám za svou povinnost, přece jenom dotknouti se při návrhu tohoto zákona toho, že ne vždycky bylo pravda, anebo ne vždycky může býti dokázáno, že dosavadní uživatelé t. zv. starousedlí, nehospodařili s tím obecním statkem tak, jak by hospodařit měli a že právě tito, kteří správně a poctivě zacházeli s tím, co jím bylo svěřeno a čehož užívat podle zákona měli nesporné právo, budou anebo jsou odhlasovaným právě zákonem postiženi nejvíce, a jest při tom skutečně to nejsmutnější, že nejpostiženější jsou právě ti nejspořádanější. Jest však již tak osudem v takové době, v jaké žijeme, v době konečně, která ve svých důsledcích pořád jest jen dobou revoluční, že mnohá ustanovení za této doby revoluční vznikající svojí tvrdostí doléhají právě na občany nejklidnější, na občany mnohdy nejsvědomitější a že také i tímto zákonem o obecním statku - a toho si nesmíme zapírat - v některých případech dopustili jsme se určité křivdy. Leč přes to přese všecko jest potřeba snad zdůrazniti, že v dobách takových, v jakých žijeme, mnohdy křivda jednotlivci učiněná musí se pokládati za jakousi nutnou obět, přinesenou celkovým vyšším zájmům, a že i tímto uspořádáním věcí a poměrů obecního statku konec konců tento širší zájem přece jenom diktoval ustanovení asi takové, jaké bylo právě usneseno. V důsledku toho, co řekl jsem o mnohde se objevivším zneužívání a nepřiměřeném kácení dříví v obecních lesích, pokládá ústavní výbor za naléhavé a nutné, aby vydán byl zákon, který zakazuje až do 30. června 1920 káceti dříví v obecních lesích, který ale připouští výjimku v takových případech, kde by z ohledu na potřebu, zásobiti obyvatelstvo dřívím, mohla býti se svolením nadřízeného politického úřadu dovolena. Ustavní výbor byl si při tom vědom, že tímto ustanovením, které dává nadřízeným politickým úřadům určitou pravomoc, zasahovati do samostatného hospodářství obecního, přichází do určité kollise s dosavadním platným obecním zřízením a zákony, týkajícími se samosprávy, proto, že nad hospodářstvím obce samostatným bdí, na toto hospodářství dozírá a toto hospodářství řídí úřad nadřízený, ale samosprávný, nikoli politický, avšak účelnost byla tu rozhodující pro tuto změnu v názorech, účelnost, vyplývající hlavně z té okolnosti, že nemáme jednotnosti v organisaci samosprávných úřadů v naší republice, že máme bezprostředně nadřízené a obcím blízko stojící samosprávné úřady, okresní výbory a okresní zastupitelstva, jen v Čechách, že tedy v Čechách bylo by možno svěřiti tento dozor a provádění tohoto výjimečného ustanovení těmto bezprostředně nadřízeným úřadům samosprávným, ale jinak by bylo již tomu na Moravě a ve Slezsku, kde není těchto zastupitelstev a výborů okresních a kde by každá takováto výjimka ze zákona, tam, kde je třeba uhraditi dočasnou jen potřebu dříví, musila vykonávat drahou a svízelnou pouť až k zemskému výboru, kde by zajisté již v důsledku přetížení agendou ústředních úřadů samosprávných poležela si takový čas, že by zatím přišlo opět lepší počasí a sluníčko potom zahřívající a samočinně topící by učinilo zbytečným takovéto výjimečné opatření. Rovněž by se to nesrovnávalo i s poměry na Slovensku a proto doporučuje ústavní výbor tuto určitou - řekl bych - nesrovnalost v zákonodárství již také zejména proto, poněvadž se týká doby poměrně velmi krátké a přechodní.

Ústavní výbor navrhuje zákon ve znění, jak Vám bylo předloženo a doporučuje, aby byl zákon schválen, jak byl předložen. (Potlesk.)

Ještě k vůli úplně podrobnému vysvětlení připomínám, že v § 1., se dovolává tento zákon zákona ze dne ... 1919., čili poukazuje na zákon před tímto jednáním usnesený, na zákon o úpravě poměrů obecného statku. (Pochvala.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata jest skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.) Hlasovati budeme o celém zákonu, který má pouze 4 paragrafy a, poněvadž také není pozměňovacích návrhů, najednou.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.) Není. Kdo souhlasí s paragrafem 1., 2., 3. a 4. zákona, jakož i s nadpisem jeho a to ve smyslu zprávy výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Paragrafy 1., 2., 3. a 4., jakož i nadpis zákona jsou schváleny v prvním čtení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP