Počítají-li
se jen takové děti, které přinášejí
domů mzdu, nebo mzdy v domácnosti rozmnožují,
jest jich v Praze sedmina.
Roku 1908 nařídila
vídeňská vláda šetření
o dětské práci v celém Rakousku. Podle
toho šetření považovalo se za pracující
každé dítě, jež v tom roce vykonávalo
práci jakéhokoliv druhu. Těch bylo v Čechách
30 % na Moravě 41 % a ve Slezsku 52 %.
Dětská práce
je choroba, kterou společnost těžce stůně.
Mladá pokolení jsou zbavena her a radostí
a připoutávána k činnosti, která
je cizí jejich duchu, a při níž snášejí
kruté násilí. Ve službách cizí
moci vyčerpávají skrovné své
síly, a když přijdou do školy, je jejich
duch otupen a není schopen vzdělání.
I mravním škodám propadávají.
Ano stává se, že výdělečná
práce přináší dětem těžké
úrazy, i smrt.
V Rakousku poskytoval dětem
ochranu přede zlem dětské práce živnostenský
řád. Podle něho nesmí se užívat
dětí před dokonaným 14. rokem k pravidelnému
zaměstnání v živnostenských podnicích
po továrnicku provozovaných, a dětí
před dokonaným 12. rokem nesmí se užívat
v žádném pravidelném zaměstnání,
ani v živnostech ostatních. Mladiství pomocníci
mezi dokonaným 12. a 14. rokem mohou býti zaměstnáni
v těchto druhých zaměstnáních,
pokud jejich práce není na újmu zdraví
a nepřekáží tělesnému
vývoji a pokud nepřekáží splniti
zákonnou povinnost školní. Jejich práce
nesmí přesahovati denně 8 hodin.
Této zákonné
ochrany dětské nebylo často dbáno.
Každé šetření v dětské
práci byla dlouhá řada žalob na protizákonné
najímání a zaměstnávání
dětí. Živnostenský řád
nedotýká se však všech oborů výrobních.
Jsou mnohé jiné, kde práce dětská
nebyla upravena. Nedotýká se také zemědělství.
Jestliže i v té činnosti, kterou upravuje živnostenský
řád, bylo mnoho hříchů, bylo
jich ještě více v té činnosti,
jež nebyla nijak upravena, a ty hříchy byly
ještě větší.
Zákonodárství
Československé republiky sáhlo směle
do života pracujících dětí. Národní
shromáždění usneslo 19. prosince 1918
zákon o osmihodinné době pracovní.
V tom jest § 10., který zní: "V podnicích
jmenovaných v § 1. nesmějí se zaměstnávati
námezdně děti, dokud neukončily povinné
návštěvy školní a nedosáhly
věku 14 let. § 1. pak se zmiňuje o podnicích
živnostenskému řádu podrobených
nebo po živnostensku provozovaných, dále o
podnicích hornických, potom o podnicích zemědělských
a lesních.
Neupravena zůstala tedy dětská
práce zejména v těchto jmenovaných
podnicích, pokud se nekoná námezdně,
pokud dítě za ni nedostává mzdy, a
potom zůstala neupravena v rozlehlých polích
činnosti, která bych seskupil takto: práce
domácké, práce v domácnosti a pak
posluhování a poslíčkování.
Podniky po živnostensku provozované,
o nichž jsem se zmínil, podniky horní, zemědělské
a lesní, nesmějí zaměstnávati
děti námezdně, mohou je však zaměstnávati
zadarmo. Rozumí se, že to znamená v praksi,
že děti nebudou pracovati zadarmo podnikateli cizímu,
budou pracovati otcům, kteří budou vlastní
děti zaměstnávati. Zaměstnání
dětí vlastních odchyluje se od zaměstnání
dětí cizích; děti, které pracují
u rodičů, jsou na tom lépe, než děti
pracující u cizích lidí. Mzda jest
pro děti mravní závazek a tohoto jíž
děti jsou si také vědomy, jestli to vědomí
není dosti jasné, potom podnikatel k němu
přispívá nejrozmanitějším
způsobem. Cizí zaměstnavatel zaměstnává
dítě pro zisk, jejž chce míti co největší.
Ten určuje jeho poměr k dítěti. Ale
poměr otce k pracujícímu dítěti
jest pod vlivem shovívavosti a lásky, a v tom se
dbá tělesných potřeb dětských.
Pro děti, které pracují beze mzdy, zakazuje
předložená osnova zákona některá
zaměstnání a některé provozovny;
takové totiž, kde by zaměstnání
bylo nad dětské síly, nebo v provozovnách
trpělo dětské zdraví. Byli bychom
bývali rádi, aby seznam, který obsahuje osnova,
byl co nejdelší. Nemohli jsme některá
zaměstnání do něho vsunouti, ale počítáme,
že ministr sociální péče, jenž
dostává právo, aby ten seznam rozmnožil,
v krátké době přidá k němu
náležité dodatky.
Živnostenská výroba
není zcela volná, jsou jí dány určité
meze. Nemůže zaměstnávati všechno
dělnictvo, nemůže zaměstnávati
volně ženy a děti. Zaměstnavatel musí
se starati o nemocenské pojištění dělnictva,
musí míti péči o bezpečnost
a zdraví dělnictva v dílnách. To všechno
zvyšuje výrobní náklady. Ale těchto
závazků není, jestliže se nějaká
práce přenese z dílny do bytu dělníkova.
Tam oko zákona nedohlédá. Dělník
si může přinésti suroviny... (Hluk.)
Předseda
(zvoní): Prosím o klid.
Posl. Houser (pokračuje):
...a potřeby k výrobě domů a doma
je zpracovává. Doma jest možno využitkovati
všeho času a každé síly. Dělnické
byty jsou obžalobou velkoměsta, a domáčtí
dělníci bydlí v bytech nejhorších.
Tam se jim skoupě odměřuje vzduch a světlo,
a tam je pařeniště nemocí. Hospodářská
bída domáckým dělníkům
lakomě odměřuje potravu a béře
jim i spánek. A na takovéto práci béřou
velkou účast také děti.
Jen jeden doklad, jejž jsem
dostal od učitele z Prahy: "Můj žák
ve 4. třídě jest 11letý hoch a pomáhá
vyrábět knoflíky. Jeho matka jest vdova po
dělníku nástrojářském,
je pořádná, děti má čisté,
vždy slušně oděné. Má dcery
třináctiletou, osmiletou a čtyřletou,
a vedle toho syna ještě druhého, devítiletého.
Babička, matčina matka, žije s nimi. Za byt
mají jedinou světnici s kuchyňskými
kamny bez oken se zasklenými dveřmi na dvůr;
slunce jim tam svítí jen chvíli odpoledne.
Nájemného platí 148 K. Výrobu provádějí
matka i babička vedle domácích prací
stále od 6. hod. ráno, děti po škole,
již pilně navštěvují, po krátkém
odpočinku, obyčejně do 7. hod. večer.
Potom jdou spát, aby nepálili petroleje. Za týden
vydělají obě ženy i s dětmi,
arci kromě čtyřleté holčičky,
- připomínám, že to bylo psáno
před válkou - 8 K. Nyní již můj
hoch nepracuje, trpí tuberkulosou pravého křídla
plic."
Jest jedna část živnostenské
práce, kde děti zůstanou, a ta se týká
donášení a roznášení. Zejména
v řemeslech se užívá hojně dětí
k tomu, aby dopravovaly suroviny a roznášely hotové
výrobky. Také bývají obchodníkům
po ruce, donášejí zboží na tržiště,
a když jest po trhu, odnášejí je zpátky
a uklízejí. Znám hocha 10letého, jehož
otec jest hokynářem a který každé
ráno chodí s otcem na trh. tec tam nakupuje, a to
zboží hoch v nůší odnáší
domů do krámu. Jest známo, že uhlíři
se zálibou užívají dětí,
které jim skládají uhlí s vozů
do skladiště; - někteří užívají
dětí také k tomu, aby objednané uhlí
roznášely do rodin.
Podle vídeňského
šetření jest více než polovice
všech dětí zaměstnána pracemi
v domácnosti: pomáhají uklízet světnice,
připravují palivo, přinášejí
vodu a obstarávají pochůzky. Tyto všechny
práce, jsou-li doma konané, dětem svědčí,
jdou jim k duhu, proti těm nic nelze namítati. Jen
jeden druh takové práce vyvolává námitky,
totiž opatrování a chování dětí.
Jsou malé děti, které bývají
svěřovány zase dětem jen o dvě
nebo tři léta větším. Funkce
chůvy jest funkce zodpovědná, kterou by měly
vykonávati osoby dospělé; chůva má
přispívat k duševnímu rozvoji chovancův.
Dítě nemůže mít vliv na duševní
rozvoj svého bratříčka nebo sestřičky.
Při tomto nedostatečném opatrování
přicházejí však chovanci velmi často
k úrazu. Trpí tím také dětská
chůva, neboť nosením dětí křiví
si páteř. Mnoho dětí posluhuje za
plat a tu ovšem nelze takovou posluhu schválit. Jsou
v Praze děti, které jsou najaty od sluhů
v kancelářích a uklízejí kanceláře,
donášejí do nich ze sklepa uhlí, myjí
podlahy, nosí vodu a perou; jsou najaté za chůvy.
Jak jest možno dětem vzíti všechen čas,
jak jest možno vykořistiti všechny jejich síly,
o tom jsem dostal od pražského učitele tuto
zprávu:
"Žák 2. tř.
měšťanské vstává v zimě
v létě o 5. hod. ráno, vypije kávu,
kterou matka večer uvařila a ráno ohřála,
sní chléb a spěchá do klášterního
kostela, kde ministruje od 1/26. do 7. i
do 3/48. hod. Potom jde do školy. Ve
12 hod. pospíchá do kláštera, neboť
je nejvyšší čas, aby přinesl pitnou
vodu k obědu. Obstarává také posílky
a sklízí se stolu. To trvá do 1/22.,
potom škola, potom hned zas do kláštera, kde
očekává případné rozkazy.
V době od 4.-6. hod. může se tam učit,
není-li ho jinak třeba. O 1/28.
večer nosí vodu a pivo ze sklepa; potom je sklízení
talířů a o 1/29. odchází
domů, takže spatří rodiče po
15 hodinách. Tento večerní čas náleží
konečně jemu, i věnuje jej svému vzdělání.
Práci pro školu konává přes 10.
hod., znaven jde spát a znaven a nedospalý vstává.
Pociťuje bolesti v nohou, ježto mnoho chodí do
schodů. Rodina, v níž jsou 2 školní
děti, bydlí v pokoji o 1 okně v přízemí
malého dvora. Otec je metař, matka šije rukavice.
Hoch dostává - psáno před válkou
-za posluhování a ministrování měsíčně
korunu, od posílek týdně 20 haléřů.
Po sklízení talířů v poledne
dostane polévku z klášterní kuchyně
a večer buchtu, již vezme domů a sní
při kávě, kterou má k večeři.
Matka dostává z klášterní kuchyně
zbytky jiných jídel, ty se však schovají
pro otce; na děti se z nich některá část
usměje jen někdy. Hoch opakoval 1. tř. měšťanskou
a letos zase neprospívá. Při vyptávání
odpovídá skoupě z nedostatku myšlenek
i výmluvnosti, je stále jako zakřiknutý,
omrzelý a životem jíž otrávený."
Jeden způsob posluhy se děje
v hostincích. Je to tím povážlivější,
čím jest větší příležitost
k mravním úhonám. Všichni lidé
žízniví, kteří přicházejí
do hostince, říkají, že pití
je lahodný požitek. Nikde nepadne tolik hrubých
slov, neomalených šprýmů, nikde není
tolik kluzkých řečí, jako v hostinci,
a to všechno jest před dětmi i s dětmi.
Jiná závada jest v tom, že děti lehce
se dostanou k lihovým nápojům, a ta příležitost
je svádí k pití. Pakliže slyší
episody z pijáckého života, kde pijákovi
alkohol obestřel mysl, jest to velké lákadlo
pro děti, aby takového něco zkusily.
Zvláštní oddíl
hostinské práce jest stavění kuželek.
Jednou v pondělí vidím ve školní
lavici hocha neobyčejně přepadlého.
Co je ti? Nevyspal jsem se. Jsi nemocen? Nejsem, ale stavěl
jsem celou noc kuželky. A vypráví, že
počal stavět včera ráno v 9 hodin,
stavěl celou neděli a celou noc do pondělka
do 6 hodin, tedy 21 hodin bez přestávky. Dostal
za to 6 K. Nespal celou noc a přišel do školy.
Poslal jsem hocha domů, neboť trpěl jako při
těžké nemoci.
Bude třeba dbát toho,
by děti pod záminkou posluhy nedostaly se do služby
a nekonaly prácí čeledi. Některé
kraje české mají mnoho dětí
sloužících. Na Benešovsku, jak bylo zjištěno,
jen 14 školních obcí nemělo děti
ve službě; v 9 školních obcích
bylo po jednom takovém dítěti, v 7 obcích
po dvou, v některých po 3, 4, 5 atd. až v jedné
10, v jedné 12, v jedné 18 a v jedné 20 dětí
ve službě. Mnoho sloužících dětí
má zvláště Přešticko a Poličsko.
Učitel Soukup v knize "Dítě českého
jihovýchodu" vypráví o tom, že
z Třeboňska bývají děti dávány
do služeb nejen do českých obcí, ale
také do Dol. Rakous, do obcí německých.
Dítě, které je ve službě, musí
docházet do školy, k níž je místo,
kde právě dlí, přiškoleno. V
Rakousích docházejí potom české
děti do školy německé, jejímuž
vyučovacímu jazyku nerozumějí.
Předložený návrh
zákona rozděluje dětská zaměstnání
ve dvě skupiny: jednu tvoří práce
v domácnosti a v zemědělství, druhou
tvoří obory ostatní. Práce v domácnosti
a v zemědělství posuzuje zákon mírněji
než ostatní. To proto, že zaměstnání
v domácnosti a v zemědělství je prosto
jednostrannosti, jaké vyžaduje práce průmyslová,
a že se koná velmi často mimo uzavřené
místnosti, a potom také, že jsou ty práce
velmi blízké tělesným pracím,
jak se mají zavésti do škol. Vychovatelé
jsou v tom jednotni, že tělesné práce
by měly být vyučovacím předmětem.
Děti by měly tělesně pracovat. To
by bylo protiváhou nynější jednostrannosti
při vyučování, které si všímá
jen dětského rozumu a dětské paměti.
Děti by konaly různé práce na polích,
v zahradách a dílnách školních,
kde by se zpracovávalo dřevo, kovy, hlína
a p. To by se dálo podle určitého plánu;
účelem té práce by nebylo, aby děti
nabyly zručností nebo hotovily dokonalé výrobky.
Děti by práci poznaly, a po poznání
jedné přešly by k druhé. Tak by poznalo
tělesnou práci celé pokolení a naučilo
by se ji také vážiti. Je velice důležito,
přihlédnout také k výchovnému
momentu při takových pracích. Děti,
jež by hotovily výrobek jeden, byly by v různých
úkonech na sebe odkázány, a to by mělo
za následek bratrskou vzájemnost mezi nimi.
Předložený zákon
zakazuje užívati dětí do 12 let, avšak
v domácnosti a v zemědělství jen do
10 let. Vedle školního vyučování
nesmí býti užíváno dětí
k práci déle než 2 hodiny, ve dnech školní
prázdně dovoleno zaměstnání
dětí nejvýše 4 hodiny, v zemědělství
a domácností nejdéle 6 hodin. Škola
dělá nárok na celou osobnost dětskou.
Její požadavky jsou tak veliké, že jim
může dostát jen to žactvo, které
všechnu pozornost jen k nim obrací. Čas, který
mají děti mimo vyučování, jest
k odpočinku, aby osvěžilo tělo i duch,
právě tak, jako dělník po práci,
nebo úředník po kanceláří
musí odpočívat. Školáci od 10
let mívají někdy 6 hodin denního vyučování,
mohou tedy při něm mít nejvýše
2 hodiny jiné práce, nemají-li být
na tom hůře než dospělí dělníci,
kteří mohou býti zaměstnáni
jen 8 hodin denně.
Kdo chce užít ku práci
dětí cizích, musí si pro každé
obstarati pracovní lístek. Pracovní lístek
vydá obecní úřad pobytu dítěte,
a sice po slyšení správy školy a, vzejdou-li
pochybnosti o tom, je-li dítě schopno pro určité
zaměstnání, dožádá se
prohlídka úředním lékařem.
Pracovní lístek musí býti odevzdán
v místě, kde dítě pracuje, obecnímu
úřadu, který o tom vede podrobné záznamy.
Nad zachováváním
tohoto zákona budou bdíti politické úřady.
K veškeré práci dětské mají
dozírati zvláštní dozorčí
orgány. Tyto orgány mají býti podporovány
obecními úřady, správami škol
a živnostenskými inspektory. To bude velká
morální posílá pro děti a kontrola
zaměstnavatelů, ať jsou to lidé cizí
anebo rodiče. To bude míti za následek, že
předložený zákon se brzo v občanstvu
vžije.
Neúčinnější
dětskou ochranou ovšem by bylo, kdyby stav chudých
lidí se hospodářsky mohl povznésti.
Příčina dětské práce
jest vlastně jen jedna: nedostatek rodinných příjmů.
Pražské šetření udává,
že 94 procent pracujících dětí
žene do práce materielní nouze.
U dvou třetin vyšetřených
případů jest nedostatek zaviněn nízkými
mzdami rodičů, u třetiny nezpůsobilostí
ku práci a nezaměstnaností. Dětské
mzdy jsou velmi často nízké, ale proto přece
jsou určitou částí rodinných
příjmů. Kdyby dětská práce
byla zakázána vůbec, bylo by třeba
příspěvek, jejž přinášejí
dětí domů, něčím nahraditi;
aby stouply oň mzdy rodičů, na to není
pomyšlení. Jest třeba tedy hledati pomoc jinde
a je jí možno najít ve škole. Škola
měla by býti tak zařízena, aby od
rodičů, kteří posílají
do ní děti, nechtěla žádných
zvláštních výdajů, aby byla bezplatná.
Již by měl býti konečně zrušen
školní plat, již bychom se měli rozhodnouti
k tomu, aby všechny děti dostávaly ve škole
knihy a školní potřeby. Jest také nutno,
aby škola se ujala sociální péče
o děti, aby dbala o jejich tělesné dobro.
Škola by měla živiti děti, které
toho potřebují, dávati jim šaty a obuv.
Jest také nutno, aby nemocné děti měly
lékařské ošetření zadarmo.
(Výborně!)