Úterý 15. července 1919

Z té příčiny školský výbor nenavrhuje (Hluk. Místopředseda Konečný zvoní: Prosím o klid!) něco zásadně nového, nýbrž pouze dvě resoluce, tedy žádný zákon, kterým by se občanská nauka zavedla do škol, nýbrž resoluce, jež si dovolím doslovně přečísti:

První resoluce zní:

Ministerstvo školství dejž všem školám pokyny, aby v osnově vyučovací bylo náležitě pamatováno na potřeby občanské výchovy v duchu národním, republikánském a demokratickém. Nechť je využito každé příležitosti a každého časového podnětu, aby mládež byla poučována o významu současných událostí, o zákonech a zřízeních naší republiky i o právech a povinnostech jejích občanů. Tato občanská výchova budiž uváděna v těsnou a organickou souvislost s výchovou mravní. V názoru na vztahy společenské, na cenu práce, chudobu a rozdíly majetkové nechť počítá naše škola s novými předpoklady sociálními.

Druhá resoluce.

Ministerstvu školství se ukládá, aby činilo přípravy, aby byla zavedena občanská nauka jakožto zvláštní předmět do škol, a uvedlo ji ve spojitost s celou soustavou mravní výchovy, jaká bude zavedena po odstranění náboženství ze škol, jakož aby se zavčas postaralo o vydání zvláštní učebnice pro tento předmět.

Tedy výslovně poznamenávám, aby se správně rozumělo té druhé části resoluce anebo té druhé resoluci: že nemá býti hned zavedena občanská nauka do škol, nýbrž měly býti pouze konány přípravy, aby po odcírkevnění škol mohla býti občanská nauka zavedena do škol. Nemluví se tedy v této resoluci, že má býti náboženství odstraněno ze škol a nemluví se, že má býti nyní nahraženo občanskou naukou.

Jménem školského výboru doporučuji obě resoluce ku schválení slavnému Národnímu shromáždění.

Místopředseda Konečný (zvoní): K tomuto bodu denního pořádku jest podán tento návrh člena N. S. dra Jehličky a společníků, aby se odděleně hlasovalo o prvé a druhé polovici druhého bodu resoluce, připojené k zprávě školského výboru o zavedení občanské nauky do škol (čte):

"Navrhujeme, aby sa oddelene hlasovalo o prvej čiastke II. bodu resolúcie až po slová: "zvláštny predmet do škl" a o druhej polovici, ktorá sa začína slovy "a uvedlo ji".

Tento návrh jest dostatečně podporován dostatečným počtem členů N. S. a bude tedy předmětem jednání. Zároveň k této resoluci přihlásili se k slovu členové Národního shromáždění dr. Jehlička a Kadlčák.

Než přistoupíme k debatě, navrhuji pánům lhůtu pro řečníky na 15 minut. (Posl. Šrámek: To je málo! Posl. Kadlčák: Ani řeč!) Jsou proti tomu námitky? (Posl. Šrámek: Prosím!)

Posl. Šrámek: Při tak vážné věci myslím, pánové, že nejméně půl hodiny se má ponechati, poněvadž řečníkům jinak není možno pověděti, oč zde běží.

Místopředseda: Je zde tedy odchylný návrh od mého, aby řečnická lhůta byla 30 minut.

Kdo je pro tento návrh? Prosím, račte zaujmouti místa. Kdo souhlasí, aby byla řečnická lhůta stanovena na 30 minut, prosím, aby povstal se svého místa.

To jest menšina. Zůstává tedy při lhůtě 15 minut.

Uděluji slovo prvému řečníku proti, občanu dru Jehličkovi. (Hluk.) Prosím o klid.

Dr. Jehlička: Slávne Národné shromaždenie!

Zpráva školského výboru a podané tu návrhy jednajú o tom, aby bola zavedená občanská náuka ako zvláštny predmet do škôl všetkých kategórií našej republiky. K tomuto návrhu hovorím menom tej trakcie slovenského klubu, ktorá sa nazýva slovenská ľudová strana. Menom tejto strany osvedčujem, že proti tomuto návrhu, pokiaľ doporučuje zaviesť občanskú náuku do všetkých škôl našej republiky, nemám v celku žiadnych námietok; tento návrh oboma rukama podpisujem. Je treba, aby sa mládež vo všetkých školách učila občanským povinnostiam, aby bola oboznámená s ústavou štátu a so všetkým, čo k štátnemu, politickému životu náleží. Čím viac sa šíri politické právo, na čím širšie vrstvy sa rozširuje volebné právo, tým dôležitejšie je, aby každý občan poučovaný bol o svojich štátnych povinnostiach a právach, o celej stavbe štátu, aby rozumne mohol použiť svojho volebného práva. A to nadovšetko platí v republike, lebo v republike spravuje národ sám seba. A preto je treba, aby bol poučovaný v škole. Schvaľujem a podpisujem snahu tohoto návrhu a celej zprávy, že má byť mládež v mravnosti vyučovaná a vychovávaná, lebo všetci veľkí štátnici uznávajú, že štát a zvlášte republika bez cnosti občanskej obstáť nemôže. S tým súhlasia všetci veľkí štátnici, nielen Tomáš Aquinský, Montesquieu, ale i Macchiavelli, že štát, kde zanikne cnosť, musí padnúť do prepasti a zaniknúť. Dosiaľ by bolo všetko v poriadku, ale nesúhlasím v tom bode s týmito návrhy, kde vidím tendenciu, aby tento nový predmet zavedený bol do škôl na úkor jednoho starodávneho a najväčšimi potrebného predmetu, totiž vyučovania náboženstva a kresťanskej mravovedy. Keď tento návrh prezerám, pripadá mi na myseľ jedna starodávna bajka, podľa ktorej jež prišiel k zajačkovi do jeho brlohu, a prosil ho o nocľah. Malý zajačik láskavo prijal tohoto hosťa, dal mu nocľah, ale potom za chvíľu, čo sa stalo? Malý jež, ako tak leží pri tom zajačkovi, začne rozširovať svoje bodáky a vyžene toho zajačka z úkrytu von.

Takým ježkom je i tento návrh. I občanská náuka chce prijsť do škôl, žiada za nocľah a byt, chce rozšíriť svoje bodáky a vyhnať jeden najvyše potrebný predmet, kresťanskú mravovedu. A prečo? Na akom základe? I o tom nám hovorí táto zpráva školského výboru, a sice preto, lebo táto mravouka kresťanská je vraj založená na mytologickom základe. Veľmi sa divím tým pánom, ktorí zasadali v školskom výbore, že nechali dať do textu tejto zprávy taký výraz, takú vetu, že kresťanská mravoveda je založená na mytologickom základe. Veď predsa každý vzdelaný človek má vedeť, že Kristus je nie mytologickou, ale historickou osobou, nie je mytologickou osobou ani Kalvín, ani Luther, ani Hus.

To sú nie mytologické osoby. To sú osoby historické. Kresťanská mravoveda založená je na základoch zdravého rozumu a kde tento je nedostatočný, je založená na tom, čo Kristus učil, a to všetko prepracované je hlboko a dobre filozoficky. Tedy to neodpovedá pravde, že by kresťanská mravoveda na mytologickom základe spočívala.

Filozof anglický Locke tvrdí, že nenie možno vynájsť dokonalejšej a vyššej mravouky, ako čo nás učil Kristus Pán. Herbert, filozof, praví, tak že je treba, aby sám štát do každej školy uviedol kresťanské vyučovanie, tak ako je založené, aby kňaza ktorejkoľvek konfessie, ku ktorej patria deti, aby ich učil náboženstvu; a títo katechéti majú byť platení štátom. Rousseau uznal veľkú účinnosť kresťanského učenia náboženskú i mravnú a sám pripomína, že o Veľkonociach, keď sa kresťania pripravujú na sviatky, vo Francii dochádza k mnohým restituciám majetkovým. Že sa to deje, dokazuje, jak veľmi je účinná kresťanská mravouka. Lebo ona nielen z ľudského ohľadu oznamuje človeku povinnosť, ale i menom najvyššej bytosti, najdokonalejšieho Boha a večného Sudcu.

Vieme, slávne Národné shromaždenie, že zločinec, prv než vykoná svoje dielo kriminálne, nosí ho v sebe, ako čiernu myšlienku. Niekedy i týždeň sa oberá svojim činom, kým ho uskutoční. Potom vieme, že táto kresťanská mravouka to zlo už v jeho koreni zakazuje a túto prednosť má pred všetkými ostatnými mravoukami, že i v myšlienke zakazuje zlo.

Sv. Augustín hovorí: "Dajte štátu takých úradníkov, takých občanov, takých vojakov, akých vyžaduje kresťanská mravoveda, a uvidíte, ako ten štát bude dokonalým". A aká má byť laická mravoveda, akú navrhuje návrh pána Uhlířa a ostatných jeho spoločníkov? Aká má byť laická morálka, ktorá má vytlačiť kresťanskú mravovedu? Je to velice ťažká otázka. Máme zaviesť etiku Epikureovu, etiku Kantovu, Schopenhauerovu? Veď viete, že tých systémov laickej etiky je asi 500. Ktorému z tých 500 sa bude v škole vyučovať? Kto o tom rozhodne? Sám ten učiteľ? Jestli to ponecháme ľubovôli učiteľovej, akej mravovede bude učiť v škole? V tom prípade sa môže prihodiť taká vec, ako sa stalo nedávno v Kralupech, že učiteľ prednášal deťom: Nie ste povinní svojich rodičov ctiť ani poslúchať, lebo oni vás v rozkoši zplodili.

Alebo štát bude potom museť určiť, aká mravouka a svetový názor má byť v škole prednášaný a učený. Ja sa ale pýtam, pánovia, kým je štát oprávnený a poslaný k tomu, aby určoval svetový názor? Keď štát bude určovať svetový názor, z toho by nasledovalo, že po každých voľbách by musel byť do škôl zavedený nový názor svetový a nové náboženstvo.

Táto laická morálka, hlásaná ako je hlásaná v návrhu, že nemá brať zreteľ k pomeru človeka k tej najvyššej bytosti, by bola neúplná.

Každá mravoveda, ktorá nehovorí o povinnostiach človeka k jeho Tvorcovi, je neúplná, a nielen neúplná, ale i v najvyššom stupni neúčinná, válečná doba nás poučila, ctení pánovia, veľmi dobre, akú cenu má takzvaná náhražka a surogáty, keď nám dávali miesto konopného provazu papierový alebo miesto potravín surogáty, vieme veľmi dobre, akú cenu tieto surogáty maly. Podobne by to bolo i s týmto surogátom, ktorí sa nám v tomto návrhu dáva.

Schopenhauer, keď kritizoval etiku Kantovu - a o tej každý je presvedčený, že to je najvyššia zo všetkých filozofických etik - na konci svojej kritiky hovorí, že keď prirovnáme Kantovu etiku ku kresťanskej etike, vypadá to ako drevená noha z kostí a mäsa. Aká neúčinná je táto etika laická, dokazujú nám prípady v tých krajoch na pr. vo Francii, kde už etika laická bola zavedená a kde dokázané je štatisticky, že od tej doby, čo sa tam neprednášala mravoveda kresťanská, je kriminalita mládeže rok od roku väčšia, takže má pravdu Tolstoj, veľký mysliteľ slovanský, ktorý hovorí, že kdo odtrhuje mravovedu od kresťanstva, robí ako by odtrhnul rostlinu od koreňa, bez ktorého nemôže žiť.

Náš ctený a milený president našej republiky, pán Masaryk nedávno pri menovaní ministrov ako do vena p. min. Habrmanovi pripomenul odcírkevnenie školy a pridal k tomu, že to verejnej mravnosti škodiť nebude. Ja našeho p. presidenta si nielen vážim ako presidenta, ale i ako profesora - a pri tejto vete hovorí ako profesor - a veľmi si vážim jeho všestrannosti a učenosti, ale musím predsa povedať: Amicus Plato, amicus Cicero, sed magis amica veritas, - že i najväčší učenec môže sa mýliť. A môžem proti nemu postaviť výrokov autorit, ten na pr. len jedného, Bluntzschliho, štátnika, ktorý hovorí toto: V škole má sa vzdelávať, ako pán Srdínko predrečník povedal, nielen rozum, ale i srdce. Čo sa týka rozumovej výchovy a zdokonaľovanie, tam najviac prostredkov a účinlivosti má štát, ale čo sa týka výchovy, zušlechtenia srdca, do dneška najviac vykonala cirkev, a má k tomu najviac schopností. Pomer štátu, hovorí Blutzschli, a cirkvi pri výchove školskej je ako pomer otca a matky. Otec je štát, matka cirkev. Ako škodí výchove detí v rodine rozluka manželov, práve tak škodí výchove školskej, keď sa štát a cirkev odtrhnú od seba, alebo keď sa škola "odcirkevní."

Obraciam sa na vás naposledy, ctení pánovia, ako na zákonodarcov a štátnikov. Vieme všetci, že pudy kriminálne následkom vojny sa rozmohly vo štáte, pudy, ktoré smerujú proti zákonu, poriadku a proti verejnej bezpečnosti. Čo môžeme my postaviť proti pudom? Postavíme proti nim len bodáky, len políciu, len vojsko? S týmto moc nezískame, tých sa tak zlí ľudia neboja. Štát musí dbať o to, aby účinkoval i na vôľu tých ľudí, aby tu kriminalitu v ich srdciach utlmoval a ničil. K tomu ale, ctení zákonodarci, je najschopnejšia cirkev, nech je to ktorákoľvek, so svojimi motívy prirodzenými a nadprirodzenými, ktoré na ducha a srdce ľudské veľmi účinkujú. Preto i Voltaire, ktorý nebol žiadnym klerikálom, povedal: "Si dieu n existait pas, il faudrait l inventer", t. j. "keby nebolo Boha, bolo by ho treba vynájsť," lebo len bázeň božia a láska k Bohu uschopňujú človeka, aby svoje zlé pudy ovládal a nad nimi panoval.

Poneváč som zástupcom istej strany na Slovensku, musím sa jedným slovom dotknúť i našich pomerov. Najväčší znateľ ľudských zákonov a ich exegeta, Montesquieu, hovorí vo svojom diele "L esprit des lois", že zákonodarca, keď chce vynášať dobré zákony, má brať zreteľ na všetky možné pomery, na rozličnosť krajov, na rozličné pomery klimatické, politické, rozličné pomery historické, a i na pomery náboženské. Keď vy chcete, veľactení pánovia, vynášať zákon, ktorý sa týka i Slovenska, chcete-li tedy byť múdri a spravodliví, musíte mať ohľad na to, že náš slovenský ľud je hlboko nábožný a že takým zákonom, ktorý chce odcirkevniť školu, vylúčiť zo školy náboženstvo, slovenský ľud v hlbokosti svojho srdca by sa pobúril, od republiky odcudzil, čoho si nikto nepraje.

A práve preto by som vás prosil, pánovia, aby ste, keď sa o týchto veciach jedná, prestali na tom - a my tiež milerádi na tom prestaneme, - aby sme mravne náboženské vyučovanie zreformovali, ako to táto doba vyžaduje. My to veľmi radi učiníme a vyplníme mravouku kresťanskú i občanskými povinnosťami a právami, aby sa dieťa tá i v tej mravouke kresťanskej podrobne o tom poučilo. Dobre viete, že kresťanská mravouka a kresťanská štátna filozofia nevylučuje žiadnej formy štátnej ani monarchie, ani republiky. Ona uznáva a hlása, že štát je potrebný, že je potrebná štátna autorita, že medzi občanmi má byť spravedlnosť, medzi jednotlivými triedami a národami a nielen spravedlnosť, ale i láska. Myslím, že šľachetnejšia náuka občanská sa vystaviť nedá, než na základe mravouky kresťanskej.

Preto by som vás prosil, aby ste o druhom odstavci resolúcie hlasovali oddelene a síce, aby ste - ako i ja so svojimi prívrženci hlasovať budem - hlasovali proti následujúcemu odstavcu v II. ods.: " "a uvedlo ji" - totiž vyučovanie občanskej nauke - "ve spojitost s celou soustavou mravní výchovy, jaká bude zavedena po odstranění náboženství ze škol", aby tento pasus z tej resolúcie bol vynechaný, lebo je v ňom už akási predtucha a prvé znaky toho kultúrneho boja, o ktorom sľúbila i dnes vládnuca koalícia, že sa mu bude vyhýbať, a ohľadne ktorého menom slovenského klubu minule tu pán posl. Hodža povedal, že je žiadoucno i z ohľadu na Slovensko, aby sme sa kultúrneho boja v tejto snemovni pokiaľ možno zdržiavali. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný: Uděluji slovo dalšímu řečníku, občanu Kadlčákovi.

Posl. Kadlčák: Slavné Nár. shromáždění!

Jsou mezi námi přemnozí ctitelé Husovi, a k těm patřím i já. Ovšem nectím jeho chyb a vad, nýbrž ctím a vážím si jeho výtečných stránek vlasteneckých a snad by bylo bývalo dostatečné, kdybychom jen tyto byli oslavili. Začínám svou řeč vzpomínkou na Husa, který Čechům vzkázal mezi jiným: "Každému pravdy dopřejte!" A my od vás, pánové, nežádáme nic více, než abychom z tohoto vzkazu, my katolíci, nebyli vylučováni. Každému, tedy i nám katolíkům pravdy dopřejte. Předmět, o kterém jednáme, předloha nebo návrh, který je předložen, neodpovídá tomuto názoru, tomuto vzkazu mistra Jana Husa. Již to, že v úvodu se praví, že oprávněnost a naléhavost návrhu je nesporná, není správné; je sporná a velice sporná. Vždyť celá skupina zde mezi vámi - já si troufám říci: polovice našeho národa - neuznává nutnost a naléhavost, aby dnes již byla otázka tak veledůležitá a osudná pro budoucnost výchovy našeho dorostu řešena dvěma resolucemi v nevhodné chvílí. Pánové! Takové otázky se neřeší resolucemi, takové otázky neřeší se tajnými pokyny, po kterých volá první část resoluce.

Pánové, kam to spějeme postupem takovým? Kam se to ubíráte, když místo zákonité podpory pevných základů, které pro všechny jsou stejné, chcete, aby pouhým pokynem bylo provedeno něco ve školství, na co si netroufáte dnes ještě vytvořit zákon?

Pravíte, - a stále se nám to tvrdí a stále to čteme - že dosavadní zákony jsou platny. Jak jsou platny ty dosavadní zákony, když současně zde se činí návrh, aby potutelným způsobem byly porušovány? Kde je podle nynějších zákonů dána možnost, abychom to prováděli, co v těchto resolucích a ještě více v této zprávě se navrhuje? Pro to není žádného zákonitého podkladu až dosud. Až bude, a národ vám vysloví souhlas, s pánem Bohem, my se loyálně podrobíme; ale dokud toho předpokladu nebude, nežádejte od nás, abychom vyslovili souhlas s počátkem toho nejhoršího kulturního boje, jaký chystáte, nýbrž jaký v počátcích svých již provádíte. (Posl. Aust: To sám nevěříte!) Mohu uvésti k tomu, pane kolego, doklady, mohu uvésti, co se děje na Kladně. O tom si ještě později povíme. My nečiníme námitek, - tak malicherní nejsme - aby ve školách mládež byla poučována o povinnostech a právech občanských. Naopak my s tím souhlasíme, aby mládež byla o právech a povinnostech občanských poučována, ovšem způsobem dětem přiměřeným, neboť jinak hlásá se pravda theologovi, anebo filosofovi, anebo odborníkovi jako je kolega Aust, a jinak se hlásá 6letému, 10letému a 12letému dítku. Způsob je zcela jiný v 1. třídě a způsob je zcela jiný na filosofické fakultě. Toho aby bylo šetřeno, rozhodně si přejeme a žádáme. Zpravodaj - a to mu rád a ochotně kvituji - přílišné ostrosti, které jsou v původní zprávě obsaženy, snažil se zmírniti a řekl bych - skoro shladiti. Ale velectění, tato vzácná, uznání hodná ochota nemění ničeho na věci, že zpráva předložená Národnímu shromáždění jest veřejným dokumentem, jest projevem, v němž jsou obsaženy věty a výroky nanejvýš urážlivé pro každého křesťansky cítícího člověka. To neplatí jen, pokud se týká nás katolíků, ale to platí také pro křesťany všecky. Tak se nemá mluviti ve vážném shromáždění, tak se nemá mluvit o věcech tak vážných, jako jest náboženské cítění a náboženský život.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP