Velectění, jest to
nesmírná opovážlivost, když ve
zprávě veřejné, školního
výboru se odváží někdo říci:
"Protože pak zároveň výchova náboženská
ve školách opírala se o staré mythologické
představy atd."; velectění pánové,
to jest nejvyšší urážka, jaká
se nám může stát. Naše nauka náboženská,
naše výchova se neopírá o mythologické
představy, nýbrž o dějinná fakta,
učenci potvrzená. Kristus a jeho nauka - jest potvrzena
tisíci mučenníky, je potvrzena dějepisci.
Kristus Pán jest dějinným zjevem a není
to mythologie. Mluvte si o vašich mythologických bohyních,
my vám v tom nebudeme překážeti, ale
nedáme se urážeti takovým způsobem
(Nepokoj.), ve shromáždění vážných
lidí, kde se má každá záležitost
věcně projednávat s patřičnou
vážností. My jsme loyálně, velectění,
přijali vaše prohlášení, že
chcete veškeré církevně-politické
věci řešiti souborně, a loyálně
jsme od vás očekávali, že také
tento slib dodržíte. Dosavadní naše počínání
v tomto slavném shromáždění jest
důkazem toho, že jsme muži, vědomi si
svých povinností, a že důvěřujeme,
když nám někdo dá nějaký
slib. Ale vaše jednání nás poučuje,
že nemůžeme nadále věřiti
žádným slibům, a to bude nyní
také poučkou pro náš další
postup. Buďte ujištěni, že při vší
naší snaze, prospěti republice, abychom se
vyhnuli zbytečným, neúčelným
sporům, nedáme si nadále líbiti takové
věci, jaké se nyní dějí, a
to i kdybychom měli sáhnouti k prostředkům,
které jsou nám nejvýše odporny. (Posl.
Aust: Tak vyhrožujete!) Považujte si to, za co chcete,
mějte si mínění, jaké chcete,
buďte jisti, že vše to, co slíbíme,
za všech okolností a vždy také vykonáme.
(Hluk.)
My jsme se přesvědčili,
že vy mluvíte o řešení celkovém
politicko-církevních záležitostí,
a zatím záludně, krok za krokem, boříte
základy toho, co my z povinnosti musíme hájiti.
Buďte jisti, že najdeme již cestu a prostředky,
abychom křesťanskou výchovu našich dítek
si zachovali, i když vám to snad nebude vhod.
Velectění pánové!
Komenský učil, že vyučování
musí být jednotné; to jest základní
požadavek moderní paedagogiky. Pánové,
jak pak to bude vypadat s tou jednotou? V jedné třídě
učitel-nevěrec bude učit podle těch
tajných pokynů vámi žádaných
a ve druhé třídě věřící
učitel-křesťan - a ty nebudete moci vyházeti
ze všech škol, tak lehce to nepůjde ani bolševickými
tábory - bude učit opak toho. A teď se račte
vmyslit v duši takového děcka. Jeden učitel
boří to, co druhý staví. Po 42leté
službě učitelské, velectění
pánové, smím si snad dovoliti výrok,
že bych si já netroufal - a dost umění
vychovatelskému jsem se naučil - na základě
vaší nauky občanské, jak ji nyní
chcete zavésti, mravně vychovávat děti
beznábožensky. Jak to teprve dovede mladý pán,
řekněme 19letý, který nemá
žádných zkušeností a žádných
vědomostí? To je naprosto vyloučeno, tím
máte ten váš základ odbytý, jaký
hledáte v bezvěrecké nauce občanské.
Konečně, slavné
shromáždění! Kdo vlastně je zodpověden
za výchovu dítek? Je za ni zodpověden stát,
je za ni zodpověden nějaký ministr, nějaká
vláda? Právo a povinnost na výchovu dítek,
na výchovu mravní patří jen rodině,
otci a matce, nikomu jinému na světě. Je
to zasahování do svobody svědomí,
je to zasahování vůbec do základů
svobody, když chcete předpisovati, aby děti
katolické rodiny byly vychovávány protikatolicky,
aby děti věřících rodičů
byly vychovávány ne pohansky, - pohané věřili
v božství - nýbrž hůře než
bylo pohanství, něco, co se nedá ani vyslovit,
něco, co nás průběhem doby strhne
na stupeň, ano pod stupeň zvířete
(Odpor.), poněvadž člověk v mravnosti
nevyspělý, zakrnělý, bezvěrec
dopouští se horších skutků, nežli
zvíře. Račte si přečísti
dějiny francouzského, anglického nebo amerického
vychovatelství: tam najdete pro mé tvrzení
důkazy a průkazy. To všechno, co vy žádáte,
již prodělalo se ve Francii, v Anglii, v Italii a
v Americe; co vy považujete za moderní, to všecko
již bylo vyzkoušeno, to všecko jsou staré
věci, to vám potvrdí každý průměrný
učitel, který má jen trochu vědomostí
o vychovatelských dějinách. Máte zde
anglickou a americkou missi, račte si s ní pohovořiti,
oni vám povědí, jakých zkušeností
nabyli po této stránce v Anglii nebo v Americe.
Tam také byl čas, kdy se myslilo, že na pouhé
laické morálce, jak vy myslíte, dá
se vybudovati veliké dílo vychovatelské,
a přesvědčili se, že bez náboženské
morálky jsou výsledky strašné. Ostatně
kdo se zajímá o věc, kdo chce býti
poučen spolehlivým znalcem, ať si přečte
vychovatelská díla světového vychovatele
Förstera a tam nalezne doklady, ne vymyšlené,
ne vyčtené, nýbrž čerpané
- na základě vlastních zkušeností
v praksi nabytých. Tak my pohlížíme
na otázku výchovy a na danou předlohu.
Velectění pánové!
Račte odpustiti, když vám řeknu, že
o paedagogických věcech v první řadě
mluviti mohou a mají jenom nejzkušenější
vychovatelé, paedagogové vyškolení životem.
Když tedy uvážíte, co jsem řekl,
- a je to jenom nepatrná část toho, co bych
říci měl - pochopíte zajisté,
že my odmítáme tuto zprávu, odmítáme
ji jednak pro ty urážky, které jsou tam obsaženy
proti katolickému náboženství, naší
církvi a našemu celému nazírání,
a také z toho důvodu, že resoluce první
a resoluce druhá se nekryjí. Resoluce první
praví - a to je v odporu se zprávou - že mají
býti dány školám pokyny, aby v osnově
vyučovací bylo náležitě pamatováno
na potřeby občanské výchovy v duchu
národním...
Kdyby tam nic více nestálo,
než "v duchu národním", budiž;
ale tak se stydlivě neschovávejte za pouhé
pokyny, nýbrž vydejme ihned zákon a nařizujme
bez obalu, čemu vlastně má se vyučovat,
aby rodičové mohli vyvoditi patřičné
důsledky. (Hlas: Až se to stane?) Počkejme,
až se to stane, ty 2 měsíce beztoho budou prázdniny,
my vám tu mládež do té doby nezklerikalisujeme.
- Na druhé straně v druhém odstavci však
se žádá ministerstvo školství,
aby konalo přípravy. Tady na jedné straně
se ukládá ministrovi, aby dal pokyny, to považuji
za něco neobyčejně nepěkného,
tím děláte z ministra jakýsi druh
policajta.
Pánové, to mi zapáchá
tuze zpátečnictvím a tuze policajtským
státem a tohle má být ona republikánská
svoboda, když dáváme takové pokyny?
Druhá část, která ukládá,
aby konal přípravy s vynecháním toho
ostatního, co tam nepatří, buďte jisti,
že nalezne u všech rozumných souhlasu (Hluk!),
i na naší straně nenajdete nejmenší
překážky, nýbrž naopak, my podporujeme
to přání a žádáme ministra,
aby činil přípravu, by rozumná nauka
občanská o svobodě, zákonech atd.
byla na našich školách ve všech, i klášterních,
náležitým způsobem vyučována.
Tím končím. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný:
Řečnická listina jest vyčerpána,
uděluji slovo panu zpravodaji.
Zpravodaj posl. prof. dr. Srdínko:
Vážené shromáždění!
Je to zvláštností,
že již tolikráte jsem referoval o věcech,
při kterých vždy k debatě se přihlásí
pánové ze strany katolické. Jednalo se o
zřízení druhé české
university v Brně. Pánové z katolické
strany (Posl. Čuřík: Z lidové strany!),
tedy lidové strany ničeho neohlásili ve výboru
a, prosím, přišli s velikou debatou, aby katolická
theologická fakulta při universitě byla zřízena.
Pamatujete se na tu obsáhlou debatu, která byla
vedena. Pak zde byl návrh, aby katolické fakultě
v Olomouci byl udělen název Cyrillomethodějská.
Zase při té příležitosti byla
ohromná debata stejného rázu jako dnes. Pak
zde bylo navrhováno fakultativní spalování
mrtvot. Pamatujete se, pánové, zase na ohromné
debaty, které se opakovaly pak ještě při
jedné příležitosti (Hlas: Reforma
manželského práva!), a dnes po páté.
Tak se mně zdá, že
pánové z lidové strany si dělají
monopol na náboženství a myslí, že
o náboženství smí mluviti jen pánové
z katolické strany. Prosím, o tom má právo
i povinnost mluviti nejen každý katolík, ale
i každý z jiné církve, ale také
každý věřící, který
se k žádné církvi nepřipočítává.
(Hlas: I nevěrec?) Věřící
nemusí býti v církvi žádné.
Ale uklouzlo jedno přiznání
pánům řečníkům z katolické
strany, že totiž jim jde o srdce dětí
našich. A to je ten bod, pánové. Naši
pokrokoví rodiče musili od šesti do 14 roků
zápasiti o srdce svých dětí mezi školou,
mezi výchovou katolickou a mezi sebou. (Dlouhotrvající
potlesk.) Tenhle zápas o to dětské srdce
chceme odstraniti a také odstraníme. O to se nám
jedná, srdce našich dětí musí
patřiti nám, rodičům a musí
patřiti státu, republice! (Výborně!
Potlesk. Hlas z čsl. strany lidové: Ale nad těmi
dětmi jednou zapláčete!)
Vážení pánové!
Bylo tady řečeno, že nejsme loyálními
k pánům z katolické strany. Pánové,
jest to loyálnost, když ve školském výboru
z jejich strany nikdo neprotestoval proti této resoluci
do včerejšího dne, ač máte měsíc
tu zprávu v ruce; nikdo neprotestoval do této schůze,
do začátku a teprve asi 10 minut před začátkem
jsem se dověděl, že jest zde odpor. Je to loyální,
nemohli jste přijíti včera, předevčírem?
Bylo by se to jistě spravilo. (Odpor posl. prof. Šrámka.)
Ale já dokáži panu profesoru svým návrhem,
že jsme loyální.
Vy to vytloukáte jako materiál
pro volby již napřed, to vám otevřeně
řeknu! (Hlas: Vy nám ho dáváte!)
My vám ho nedáváme. Nejsme nepřátelští
církvi katolické (Hlas: Neprovokujte!) Zřídila
se Cyrillomethodějská fakulta v Olomouci a my jsme
to navrhovali, my jsme pro to hlasovali. Vážení
pánové! Já vám mohu ukázati
děkovné dopisy od členů theologické
fakulty v Olomouci, kde mi děkují, že to, co
jim Rakousko nechtělo dáti, jsme jim dali, totiž
stejnou úroveň co se týče postavení
s druhými vysokými školami. To jim dalo toto
Národní shromáždění. Tedy
nejsme nepřátelští katolické
církvi. Dále pánové, zřídili
jsme novou theologickou evangelickou fakultu v Praze, a dnes v
kulturním výboru - já, který nepatřím
k vaší církvi - jsem svým hlasem rozhodl
pro zřízení theologické fakulty v
Bratislavě. To budete chtíti namluviti, že
Národní shromáždění jest
vám nepřátelské? To jest třeba
právě lidu říci, co všecko jsme
zde již katolické církvi učinili. Já
to zde veřejně konstatuji, aby to ve veřejných
listech mohlo býti konstatováno.
A konečně, vážení
pánové, kdybyste byli loyálně přišli
dříve, aby se kluby mohly poraditi o vašem
odporu k těmto resolucím, bylo by to dopadlo jinak,
a debaty nemusily zde býti, ale vy jste si to nechali na
poslední chvíli a neloyálně jste přišli
v poslední hodině, když úrada se nemohla
více státi. Ale prosím, stalo se to. (Posl.
dr. Hruban: Vy předhazujete neloyálnost celému
klubu!)
Pokusil jsem se, abych dokázal
loyálnost, kterou jste mně upírali, a mohu
říci, že v krátké době,
která mně zbývala, jsem způsobil,
že se většina usnesla na tom, abych navrhl přijetí
první resoluce celé a druhé resoluce až
po polovičku. Ohledně druhé části
resoluce, s kterou nesouhlasíte, navrhuji jako referent,
aby se odkázala zpět školskému výboru.
(Odpor u stran socialistických.)
Prosím, pánové,
bylo to usneseno v parlamentárce koaličních
stran. Tím končím. (Souhlas.)
Místopředseda Konečný:
K věcné poznámce přihlásil
se občan prof. Šrámek. (Hluk.)
Prosím o klid.
Posl. prof. Šrámek:
Slavné Národní shromáždění!
Dovolte, abych zde zdůraznil,
že náš klub jest si vědom toho (Výkřiky.),
že jest povinován vůči slavnému
Národnímu shromáždění
plnou a dokonalou loyalitou, že nám na tom neobyčejně
záleží, aby naše čest parlamentární
nebyla v nejmenším poskvrněna. - Ale tu bohužel
- já vím, že to nebylo úmyslné
- řekl pan referent, který domluvil přede
mnou, že jsme nejednali loyálně, když
teprve 10 minut před schůzí ohlašujeme,
že budeme debatovati o věci, o které se právě
teď domluvilo. Tu já konstatuji, že teprve v
konferenci klubovních předsedů, která
byla svolána přímo před touto plenárkou,
bylo definitivně stanoveno, že tato věc přijde
na denní pořádek. Já jsem ihned ohlásil
debatu a náš pozměňovací návrh.
Prosím, aby pan referent, který nám vytkl
neloyálnost, vzal tuto věc laskavě na vědomí.
Nám - já to zde ještě jednou zdůrazňuji,
poněvadž si myslím, že rádi takové
zdůraznění slyšíte - záleží
na tom, abychom byli považováni ve všech směrech
za stranu v parlamentě loyální. (Potlesk
u stoupenců řečníkových.)
Místopředseda Konečný:
Přistoupíme k hlasování o resolucích,
navržených výborem školským. Prosím
pány, aby zaujali svá místa. (Děje
se.)
Navrhuji ctěnému Národnímu
shromáždění tento postup při
hlasování. Nejdříve budeme hlasovati
o prvé resoluci školského výboru v celku,
poněvadž zde není odchylného návrhu,
a pak o resoluci druhé a to na přání
členů Národního shromáždění
dra Jehličky a společníků odděleně
o prvé části až po slova: "...
zvláštní předmět do škol"
a pak o návrhu zpravodaje, dr. Srdínka, který
navrhuje, aby tato druhá část byla vrácena
kulturnímu výboru k novému uvážení.
Jest proti tomuto způsobu
snad nějaká námitka? (Nebyla.) Není
tomu tak. (Hluk.)
Prosím o klid! (Zvoní.)
Prosím ony pány, kteří
souhlasí s první resolucí, navrženou
školským výborem, jež také panem
zpravodajem byla přečtena, aby povstali se svého
místa. (Děje se.)
To jest většina. Resoluce
se přijímá.
Teď dám hlasovati o druhé
resoluci rozděleně. Nejdříve o první
její části. Já si ji dovolím
přečísti (čte): II. Ministerstvu
školství se ukládá, aby činilo
přípravy, aby byla zavedena občanská
nauka jakožto zvláštní předmět
do škol.
Kdo souhlasí s touto prvou
částí druhé resoluce, jak jsem ji
právě přečetl, prosím, aby
povstal se svého místa. (Děje se.)
Tato prvá část
druhé resoluce se rovněž přijímá.
Teď prosím, aby oni páni,
kteří souhlasí s návrhem pana zpravodaje,
aby druhá část této druhé resoluce
byla k novému uvážení vrácena
výboru kulturnímu, povstali. (Děje se.)
To jest většina. Druhá
část se odkazuje kulturnímu výboru
k novému uvážení. Tím jest tento
odstavec denního pořádku vyčerpán.
Přistoupíme k dalšímu
odstavci denního pořádku a tím jest
6. zpráva zásobovacího
výboru o návrhu člena Národního
shromáždění J. Kopečka a soudr.
(tisk č. 827), aby zrušena byla moravská
aprovisační platebna v Brně (tisk č.
1267).
Zpravodajem jest občan Robert
Nádvorník. Prosím, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. Robert Nádvorník:
Slavné Národní shromáždění!
Návrh kolegy Kopečka
žádá, aby moravská aprovisační
platebna byla zrušena a aby proplácení účtů
přičleněno bylo k odbočce státního
obilního ústavu v Brně, a aby z čistého
zisku bylo 50 % dáno k disposici státu, který
by jich použil na zlepšení platů úřednictva.
Moravská aprovisační platebna jest zvláštností
Moravy. Byla zřízena za rakouského režimu
proto, poněvadž okresní aprovisační
úřady neměly žádného finančního
kapitálu, aby mohly provozovati obchody aprovisační,
které jsou spojeny se zásobováním
obyvatelstva. (Hluk.)
Místopředseda Konečný:
Prosím o klid! Není možno za takového
neklidu rokovati.
Zpravodaj posl. Nádvorník
(pokračuje): V Čechách a ve Slezsku
podobné instituce zřízeny nejsou, poněvadž
organisace aprovisační jest v těchto zemích
docela jinak upravena. Moravská aprovisační
platebna jest společností s ručením
obmezeným, která byla založena Moravskou agrární
a průmyslovou bankou v Brně a Moravskou eskomptní
bankou s kapitálem jednoho milionu korun. Později
k nim přistoupila do spolku Agrární banka
a Deutsche Agrarbank, filiálka v Brně. Celá
agenda u této moravské aprovisační
platebny byla prováděna tak, že u okresních
aprovisačních úřadů, pro něž
byla zřízena, zřízena byla konta poštovní
spořitelny a tyto okresní aprovisační
úřady veškeré nákupy své,
resp. platy za nákupy proplácely tímto poštovním
kontem přímo u Moravské aprovisační
platebny, která pak ty peníze rozdělovala
příslušným obchodníkům.
(Hluk.)
Místopředseda Konečný
(zvoní): Prosím o klid, neb za takového
neklidu není možno ani referentu mluviti.
Zpravodaj posl. Nádvorník
(pokračuje): Ptatebna zatěžovala jednotlivá
okres. hejtmanství, tedy ty určité aprovisační
úřady, při debetu 53/4 procent
1 ‰ manipulačního poplatku a pak ovšem
za hotové výlohy. Celou tuto funkci provádí
Moravská aprovisační platebna podle soukromoprávní
smlouvy, uzavřené mezi tímto konsorciem a
moravským místodržitelstvím v říjnu
1916.
Jest jisto, že za dnešních
poměrů, kde se přikročuje k reorganisaci
státního obilního ústavu a kde pravděpodobně
dnes stávající okresní hospodářské
úřady budou převzaty obilním ústavem,
tedy i na Moravě filiálkou státního
obilního ústavu v Brně, stává
se tato Moravská aprovisační platebna úplně
zbytečnou a jest možno tedy přistoupiti k jejímu
zrušení. Zrušení to však není
možno provésti nějakým, řekl
bych usnesením Nár. shromáždění,
poněvadž jsou zde soukromoprávní závazky,
a jest možno poměr onen zrušiti jenom tím
způsobem, když smlouva, ujednaná mezi konsorciem
tímto a moravským místodržitelstvím,
bude moravským místodržitelstvím vypovězena.