Úterý 15. července 1919

Prosím tedy, abyste předložené osnově zákona dali svůj souhlas, jsa si plně vědom své povinnosti proti Vám jako referent a ke státu a obyvatelstvu jeho, českému i německému jako lékař, člověk i jako otec. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena, přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Hlasovati budeme tímto způsobem: Poněvadž předloha je obšírná, rozdělíme ji na 6 částí a to:

Část 1. by obsahovala oddíl I. Ustanovení všeobecná (§§ 1. - 3.).

Část 2. by obsahovala oddíl II. Očkování a přeočkování (revakcinace) dětí, oddíl III. Nutné očkování, hrozí-li epidemie a oddíl IV., očkování osob, vydaných zvýšenému nebezpečí nákazy (§§ 4. - 8.).

V části 3. bychom hlasovali o oddílu V. Ustanovení společná (§§ 9. - 12.).

V části 4. bychom hlasovali o oddílech VI. Úřední kompetence, a VII. Ustanovení trestní (§§ 13. - 16.).

V části 5. bychom hlasovali o oddílu VIII. Náklady a odškodnění (§§ 17. a 18.).

A konečně část 6. tvořila by oddíl IX. Ustanovení závěrečná (§§ 19. - 24.), jakož i nadpis zákona a úvodní formule.

Jsou snad proti tomuto způsobu hlasování námitky? (Nebyly.) Není tomu tak.

Budeme tudíž hlasovati tak, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s §§ 1., 2. a 3. zákona, jak jsou obsaženy ve zprávě výboru sociálně-politického a jak je doporučil pan zpravodaj, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 1. - 3. jsou schváleny ve smyslu zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §§ 4., 5., 6., 7. a 8. (oddíl II., III. a IV. ve smyslu zprávy výborové), prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 4. - 8. incl. jsou přijaty ve smyslu zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §§ 9., 10., 11. a 12. ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 9. - 12. incl. ve smyslu zprávy výborové jsou přijaty.

Kdo souhlasí s §§ 13., 14., 15. a 16. ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 13. - 16. incl. jsou přijaty ve smyslu zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §§ 17. a 18. ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 17 a 18 jsou přijaty ve smyslu zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §§ 19, 20, 21, 22, 23 a 24, jakož i s nadpisem zákona a úvodní formulí ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. §§ 19 až 24 incl., jakož i nadpis zákona a úvodní formule jsou ve smyslu výborové zprávy přijaty.

Přeje si pan zpravodaj slovo ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. dr. Syllaba: Nikoli, žádná textová změna.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení, také ve čtení druhém, prosím aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon jest přijat také ve druhém čtení. Tím jest 2. odstavec denního pořádku vyřízen a přistoupíme k odstavci třetímu, jímž jest

3. Zpráva výboru sociálně-politického o vládní osnově zákona (tisk čís. 1210) o oprávnění, vykonávati lékařskou praxi na území státu československého. (Tisk 1285.)

Zpravodajem jest kol. prof. dr. Velich. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. prof. dr. Velich: Zákonem, jehož osnovu vláda předkládá, má býti vymezeno, kdo jest ve státě našem oprávněn vykonávati lékařskou praksi. Zákona toho jest nutná potřeba, jelikož musí býti chráněna práva státních občanů československé republiky, kteří ve státě našem hodnosti doktora lékařství dosáhli, proti lékařům, již jsou příslušníky států cizích, mimo to jest nutno, aby státem našim zabráněno bylo prováděti praksi lékařskou osobám, které neprokázaly zkouškami na lékařských fakultách československého státu vědomostí, jež od doktorů lékařství v našem státě se žádají, a požadovány býti musí. Předložená osnova zákona pojednává také o tom, za jakých okolností je lékař oprávněn vykonávati praksi, jedná dále také o nostrifikaci diplomů nabytých na cizích universitách, jakož i upravuje vůbec poměry usazování se lékařů ve státě našem.

Předloha zákona vyhovuje úplně požadavkům a prosím tudíž, aby slavné shromáždění zákon přijalo.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Poněvadž předloha sama obsahuje pouze 7 paragrafů, je obsahem svým jednotná a není podáno žádných pozměňovacích návrhů, budeme o ní hlasovati v celku. Je snad proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Není.

Budeme tedy hlasovati, jak jsem právě navrhl.

Kdo souhlasí s §§ 1., 2., 3., 4., 5., 6. a 7. zákona, jakož i s jeho nadpisem a úvodní formulí, jak je obsažena ve zprávě výboru sociálně-politického, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. dr. Velich: Ne.

Předseda: Není tomu tak. Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvém čtení, i ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen i ve druhém čtení a tím tento odstavec denního pořádku je vyřízen. Přistoupíme k dalšímu, jímž jest

4. zpráva finančního výboru o vládním návrhu zákona (tisk čís. 968), jímž se zavádí monopol výbušných látek (tisk č. 1284).

Zpravodajem je pan kol. dr. Heidler. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Heidler: Slavné Národní shromáždění!

Finanční výbor pokládá výbušné látky za vhodný předmět státního monopolu, a to jak po stránce finanční, tak i po stránce věcné. Text, který předložila nám vláda, resp. finanční ministerstvo, byl sice finančním výborem značně pozměněn... (Nepokoj.)

Předseda: Prosím pány na pravici, aby pana řečníka nevyrušovali.

Zpravodaj posl. dr. Heidler (pokračuje): ale změny, které se zde provedly, jsou více rázu stylistického. Finanční výbor omezil se jenom na zásadu, a provedení celého zákona přenesl vlastně na cestu nařizovací. V osnově samotné již se naznačovalo, že provedení monopolu představovala si vláda ve formě smíšené společnosti, kde by byl stát súčastněn 60 % a soukromý kapitál 40 %. Naproti tomu zaujal finanční výbor stanovisko, že s touto formou podnikatelskou naprosto souhlasiti nemůže, a to z řady důvodů. Především, pokud jde o věc samotnou, je forma smíšené společnosti věcí ještě málo vyzkoušenou, je to podnikání, které zejména v poslední době v Německu se dost značně zavádí, ale doposud není žádných zkušeností, a u tak důležité věci, jako je právě výroba a zásobování výbušnými látkami, je přece na pováženou, svěřit celou věc podnikatelské formě, o jejímž úspěchu není žádných zkušeností, poněvadž každé selhání by bylo provázeno příliš velikým risikem. Vedle toho jsou zde ještě přímo věcné důvody, které finanční výbor měly k tomu, aby se nepřiklonil k návrhu osnovy a sice hlavně to: Není pochybností, že výroba výbušných látek patří vlastně do státních podniků. Jestliže však dnes na druhé straně se uvádějí některé důvody, které mluví proti tomu, aby se celá výroba soustředila ve státních podnicích, jest po názoru finančního výboru možno jedině jako přechodní formou uspokojiti se s monopolem více povahy obchodní, který by měl ovšem současně vliv, a sice dalekosáhlý vliv na výrobu i na rozdělení látek výbušných samotných, jak v zájmu národní obrany, tak také v zájmu hospodářství, zejména průmyslu hornického.

Z toho důvodu vyslovil se finanční výbor proti návrhu osnovy a doporučuje ve zvláštní resoluci, aby, pokud finanční resp. státní správa neuzná toho potřebu, aby celou výrobu výbušných látek soustředila v podnicích státních, prozatím spokojila se s kontrolou výroby a monopolem obchodním. Za těchto podmínek doporučuje finanční výbor, aby osnova zákona, jímž se zavádí monopol výbušných látek, byla slavným Národním shromážděním přijata.

Vzhledem k tomu, co jsem o stanovisku finančního výboru co do provedení tohoto monopolu řekl, prosím dále, aby slavné Národní shromáždění přijalo také resoluci:

"Finanční výbor nesouhlasí s tím, aby výroba předmětů výbušných látek byla svěřena projektované smíšené společnosti státního a soukromého kapitálu, a navrhuje, aby tato výroba, pokud stát neuzná potřeby, převésti ji do výlučně státních podniků, byla ponechána soukromému podnikání za potřebné regulace a bezpečné kontroly státní."

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Hlasovati budeme o celém zákonu, který obsahuje 7 paragrafů a jest obsahem svým jednotný, jakož i o jeho nadpisu a úvodní formuli najednou.

Jsou snad proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich, budeme tudíž hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s §§ 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7. zákona, jakož i s jeho nadpisem a úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen podle zprávy výborové v prvním čtení.

Přeje si pan zpravodaj slovo ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. dr. Heidler: V § 4., odst. 2. píše se ministerstvo Národní obrany s (velkým) N, doporučoval bych, aby bylo psáno s malým "n". Dále v § 6., poslední řádka dole, má býti místo "jich výrobě", "jich spotřebě a obchodu jimi".

Předseda: Přistoupíme k hlasování ve druhém čtení a sice se změnami textovými navrženými panem zpravodajem. Korrektura jest v § 4., 5. řádka místo (velkého) "N" má býti uvedeno (malé) "n", ve slovech "národní obrany".

Konečně v § 6., poslední řádka má státi místo "jich výrobě", "jejich spotřebě".

Kdo souhlasí s §§ 1. - 7., jakož i s nadpisem zákona a úvodní formulí a sice upravenými tak, jak doporučuje pan zpravodaj, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen také ve druhém čtení a přistoupíme ku hlasování o resoluci, navržené výborem a obsažené ve zprávě výborové.

Kdo souhlasí s resolucí, obsaženou ve zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Také resoluce navržená výborem je schválena a odstavec 4. denního pořádku je vyřízen.

Přistoupíme k dalšímu odstavci, jímž jest

5. zpráva školského výboru:

I. o návrhu člena Národního shromáždění dra Uhlíře a soudr. (tisk č. 22), aby byla zavedena občanská nauka do škol všech kategorií,

II. o návrhu člena Národního shromáždění Boh. Fischera, V. Votruby, Rebše, Jandy a soudr. (tisk č. 218), aby byla zavedena politická a občanská výchova mládeže ve škole (tisk č. 1297).

Zpravodajem jest pan profesor dr. Srdínko. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec prof. dr. Srdínko: Slavné Národní shromáždění!

Mám podati zprávu o návrzích místo pana kol. F. V. Krejčího, který, jak známo, je na cestě k našim legionářům do Sibiře. Převzal jsem toto zpravodajství jako předseda školského výboru a budu zcela stručný. Již ve třetí schůzi Národního shromáždění byl učiněn návrh a sice kol. drem Uhlířem a soudr., aby byla zavedena občanská nauka do škol všech kategorií a v další, asi páté schůzi, navrhl poslanec Bohumil Fischer a soudr., aby politická a občanská výchova mládeže ve škole byla zavedena.

Je samozřejmo, že školský výbor zásadně souhlasí s oběma těmito návrhy, protože je jistě zapotřebí, aby školy obecné, měšťanské a po případě i pokračovací školy živnostenské staly se základem veškerého poučení pro občany, kteří event. nemají příležitosti k dalšímu vzdělání, a je tedy zapotřebí, aby na těchto školách vyučování dějinám stalo se východiskem k seznámení se s politikou, aby mládeži byly vštípeny povinnosti a práva, jež vyvěrají ze státní příslušnosti, a aby žáci byli poučováni o občanských ctnostech. Škola národní musí jednotlivci poskytnouti tolik vědomostí, aby jeho rozum, jeho srdce a jeho charakter tak byly vychovány, aby byly obohaceny a prohloubeny, aby každý takový žák stal se později jako občan platnou jednotkou státního organismu, na druhé straně však má škola za úkol, vychovati mysl žáků tak, aby byli s to a aby byli také ochotni, sloužiti také celku v pozdějším občanském svém životě. Je přirozeno, že k tomu musí býti používáno každé příležitosti, tedy, jak jsem již pravil, při vyučování dějepisu, při vyučování zeměpisu i při všech ostatních předmětech, kde může učitel chopiti se příležitosti, aby v odporu s dobou dřívější, kdy se tak nedělo, poučoval mládež o všech občanských povinnostech od základu.

Školský výbor, když pojednával o těchto návrzích, zásadně se vyslovil pro ně, a jenom nemohl souhlasiti, aby již nyní občanská nauka byla zavedena do škol jako zvláštní vyučovací předmět. Nedoporučuje to proto, poněvadž není dosud celý systém mravní výchovy vybudován, není tedy dosud také vyučovací plán vybudován, podle kterého by škola postupovala, kterýžto plán vyučovací má nahraditi dosavadní výchovu, t. zv. náboženskou, nebo, jak se říká, nábožensko-mravní. Dokud nebudou provedena také zákonem všecka opatření, kterými škola má býti zbavena veškerého vlivu církve, není možno přistoupiti k zavedení již nyní nějakého nového učebního předmětu a školský výbor byl po většině toho názoru, že k tomu dojde, jakmile škola bude odcírkevněna, že bude se musiti ten předmět nahraditi předmětem novým, který jej ve formě snad předmětu občanské nauky doplní. Přirozená věc je, jest-li my žádáme, aby škola poučovala žactvo o povinnostech ku státu, že to musí platiti stejně pro školy české, jako pro školy ostatních jazyků, tedy i školy německé; řekněme: v našem státě musí se stejně vyučovati podle příbuzné osnovy těmto novým směrům, tomuto novému nazírání na povinnosti občanské k republice, a v tom směru právě školský výbor vidí počátek, kde škola může již u šestiletých dětí, než vyjdou 4 aneb 6 tříd obecné školy a 4 třídy školy měšťanské, býti velikou základnou, která bude směřovati k rozřešení různých dosud nesrovnalostí národnostních.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP