Dnes bez spolupůsobení
státu nemůže si průmysl opatřiti
surovin, dnes ještě vyžaduje doba určité
centralisace pro výrobu a distribuci, dnes dle mého
názoru je doba přímo vhodná k tomu,
aby soukromý podnikatel ve větších podnicích,
pokud by nebyl jeho podnik socialisován, postaven byl pod
kontrolu, aby stát měl právo kontroly a zaměstnanci
i právo na spolusprávu a podíl na zisku a
aby byl tím učiněn prvý krok k socialisaci
i v podnicích, které by dnes ještě nebyly
socialisovány.
Já bych při této
příležitosti ještě upozornil na
jedno. U nás stále se myslí anebo se tak
líčí, jakoby socialisace znamenala zbyrokratisování
výroby průmyslové. Toho jsme daleci. My nejsme
přátely státního socialismu, jakkoliv
na druhé straně nemůžeme tvrditi, že
by státní výroba za každých okolností
snad byla nebo musela býti neproduktivní. Bohužel
jest tomu tak u nás. U nás všechno, co stát
vezme do rukou, jest neproduktivní, poněvadž
výrobní náklady jsou příliš
veliké. Ale prosím, pohlédněte na
př. na předválečný výnos
železničních drah pruských, a přijdete
k přesvědčení, že stát
jako takový nemusí býti vždycky brzdou
pro výnosnost podniku, který vezme do svých
rukou. Anebo vezměte v úvahu různé
podniky obecní, které také mohou býti
součástí socialisace a také nemůžeme
tvrditi, že by každý obecní podnik byl
neproduktivní a že by obec nebyla schopna, aby mohla
produkovati průmyslové výrobky.
Jak na jedné straně
mám za to, že stát není sám o
sobě neschopný, aby převzal výrobu
do svých rukou, tak na druhé straně zkušenosti
u nás nemluví pro to, abychom státu byrokratickému
do rukou dali výrobu. My proto socialisaci nepředstavujeme
si jako výrobu byrokratickou, jako výrobu státní,
nýbrž jako výrobu společenskou, kde
by o výrobě rozhodovali tito tři činitelé:
jednak výrobci sami, t. j. zaměstnanci podniku,
jednak stát, který je nejvýš na tom
interesován, a konečně konsumenti. Tedy všechny
súčastněné vrstvy by měly samosprávu
výroby ve svých rukou.
Za důležitého
činitele v socialisaci považuji též obec
a svazky obci. Obec, jejíž správu dnes dostaly
do svých rukou nejširší vrstvy, je schopna,
aby převzala do svých rukou nejen výrobu,
nýbrž také, řekl bych, sprostředkování
konsumentům, distribuci všech předmětů,
které jsou určeny pro spotřebu místní.
Všechno, co se místně spotřebuje, může
býti klidně svěřeno obci, a není-li
malá obec k tomu schopna, tedy svazům většího
počtu menších obcí.
Avšak jedno jest třeba
říci. Musíme ku provádění
svého programu přikročiti rychle a s pevným
odhodláním. Chci při té příležitosti
citovati téhož teoretika, kterého cituje pan
president ve svém přípise, adresovaném
ministru financí, totiž Kautského. Kautský
na sjezdu dělnických rad v Německu v dubnu
letošního roku pravil: "Dělníci
budou pracovati pro kapitál, jestliže seznají,
že jde jen o nezbytné přechodní stadium,
ale nikoliv o obnovení kapitalistického panství.
Dělníci musejí viděti ráznou
vůli k socialisaci. Nejnebezpečnějším
experimentem v každém případě
je návrat k starému kapitalismu." To jsou slova,
která můžeme podškrtnouti.
Vážení pánové!
Dělnictvo u nás zachovalo mimořádný
klid. Srovnejte, prosím, poměry, jaké jsou
u nás a jaké jsou ve státech jiných.
(Výkřik: Jsme vítězi!)
Nepotřebuji poukazovati na státy poražené,
tam je to pochopitelno, tam jest nejen rozvrat hospodářský,
vyvolaný vyhladověním a způsobený
i výsledky mírové konference, nýbrž
tam je i veliká depresse duševní následkem
pádu s oné výše nadějí,
do které byly národy ukolébány imperialistickými
a vojenskými vůdci. Mohu poukázati na vítězné
národy.
V Anglii co chvíli vypukává
stávka celých odborů, ve Francii měli
stávku všech zřízenců dopravních,
v Italii nestačí odstraňovati výbuchy
lidu. Všude vidíte nespokojenost, i ve vítězných
státech vidíte veliký proud socialistický,
prudké výbuchy hospodářské
a u nás kdo stávkuje? U nás hlásí
se dnes k methodám dělnictva studovaný proletariát,
intelligence, dnes máme na tapetě stávku
bankovního zřízenectva, zřízenectva
pojišťovacích ústavů, hrozí
nám stávkou zřízenci jednotlivých
kategorií úřadů státních
i samosprávných.
Srovnáte-li poměry
u nás s poměry v jiných státech a
budete-li chtíti býti objektivní, pak si
řeknete, že v naší republice zachován
byl klid a klidný vývoj, jakým se nemůže
vykázati žádný stát, ani vítězný,
ani poražený. Mohu si osobovati pro svou stranu o
to velikou zásluhu. Pánové! Vy byste rádi
viděli, snad nesprávně oceňujíce
situaci a složení strany, kdyby strana zřekla
se křídla, které representuje radikálnější
směr, snad byste rádi viděli, kdyby se proti
každému radikálnějšímu počinu
postupovalo s největší rozhodností za
užívání starých method státu
nikoliv právního, nýbrž policejního,
vy byste rádi viděli (Posl. Špaček:
My ne!), - ať je to kdokoliv, já to neadresuji
přímo vám, ale tomu, kdo to propaguje kdyby
se proti každému radikálnejšímu
slovu používalo starých zbraní, které
se dnes do arsenálu nehodí.
Pánové! Kdybychom byli
řekli, že rozpoltíme stranu, - a já
o takových vnitrostranických věcech mohu
odvážiti se mluviti s plnou otevřeností,
poněvadž nejde jen o věc strany, nýbrž
o věc celého státu - na jedné straně
zůstanou ti, kteří s největší
rozhodností staví se proti bolševismu, kteří
neuznávají method, kterých se užilo
v Rusku a Uhrách, a na druhé straně chtěli
od sebe odloučiti ty, kteří jsou pro radikálnější
postup v otázkách dělnických, nikoli
pro nějaký postup protirepublikánský
- co bychom byli vyvolali? Že by ono radikální
hnutí bylo bývalo vzrostlo a že bychom zejména
v době, kdy sovětská republika komandovala
svá vojska do Slovenska pod pláštikem nastolení
sovětské vlády, že bychom v té
době sotva byli udrželi jednotný šik všeho
českého národa ve prospěch Slovenska.
Pánové, to byla naše zásluha! Všimněte
si, prosím, že v době, kdy Slovensko bylo napadeno,
nebylo jediného hlasu veřejného, který
by byl chtěl zadržeti ruce, jež chtějí
brániti Slovensko proti sovětské republice
(Posl. Jar. Špaček: Vždyť jste přece
také Čechoslováci!), přes to,
že přicházela sovětská republika
s krajními komunistickými požadavky, přes
to, že to je pro určitou část dělnictva
velmi svůdné. Nezapomínejte, prosím,
že vaše stanovisko je daleko lehčí, poněvadž
je čistě nacionalistické, kdežto zde
u části dělnictva musí býti
překonáno jisté, řekl bych, vědomí
sounáležitosti dělnické, to jisté
nadšení pro věc dělnickou, aby se postavilo
do společné fronty národní. Vidíte,
pánové, tu nebylo jediného hlasu odbojného.
Celý národ byl v jedné frontě a všichni
jsme si řekli: "Ať ty Uhry jsou řízeny
šlechtickou oligarchií anebo ať jsou řízeny
buržoasií anebo ať jsou řízeny
socialisty, anebo kýmkoli pokud jde o Slovensko, ruce pryč!
V tom ohledu je celý národ jednotný."
(Výborně.)
Pánové! Znovu pravím:
V tom spočívá zásluha naší
strany a až také klidně a objektivně
budete posuzovati, jestli bylo správné chování
se vedení strany, řeknete, že vedení
strany tím, že zachovalo jednotu strany, prospělo
celému národu. (Hlas: Toho oni si právě
nepřáli! Hluk.)
Pánové! Chtěl
bych dotknouti se některých částí
programatického prohlášení vlády,
oněch částí, které nás
se dotýkají. Mám za to, že vláda
bude považovati za jeden z předních svých
úkolů, aby nepouhými sliby, nýbrž
činy hleděla odbourávat ceny, odstraňovat
drahotu, pokud to v rukou pouhé správy leží
(Výborně!) a pokud nejsou toho příčiny
čistě národohospodářské,
ale hlavně, že s největší rozhodností
vystoupí proti neodůvodněnému zdražování.
Pánové! Proti zjevům,
kterých jsme byli svědky - tuším 22.
května t. r. to bylo - vzešel velký odpor.
Táži se, co se po tom 22. květnu stalo? Téměř
nic! Ještě dnes je možno prodávati klidně
na ulicích pražských třešně
za obnos několikráte převyšující
cenu maximální, je možno prodávati jakékoliv
výrobky zemědělské i průmyslové
tak draho, že jest nesporně patrno, že to netkví
ve výrobních nákladech, nýbrž
že tu zase hraje velikou úlohu ona příčina,
která způsobovala, že jsme pod válečnými
poměry tolik trpěli. (Posl. Sechter: Pane kolego,
jsou prodávány od producentů za 20 hal. v
dražbě!) Já právě chci říci...
(Posl. Sechter: Musí býti konstatováno,
kde je předražování, že
to není u výrobců, nýbrž u prodavačů!)...
Já prosím, to netvrdím, já tvrdím,
že v Praze se tak prodává.
Tu mám za to, že by vláda
měla se spřáteliti s myšlenkou, že
ona sama není s tento úkol, že její
orgány jsou příliš slabé početně,
že jest třeba přibrati k součinnosti
také obecenstvo a zejména dělnictvo. Kdyby
úřad pro potírání lichvy neomezil
se toliko na své úředníky, kdyby přibral
důvěrníky z továrních dělníků,
anebo z jiných řad konsumentů, kdyby chodil
od krámu ku krámu a nečekal teprve na udání,
sebral všechny knihy, kdyby tu bylo exemplární
potrestání, pak podle mého názoru
tato hydra by mohla býti překonána. (Hlas:
Tak jest!)
Pánové, mám
za to, že tu bude potřebí - ač nejsem
přítelem, jak to, okamžitě vysvětlím,
výminečných opatření, výminečného
zákona trestního proti lichvě. Jak na jedné
straně uznáváme krádež v nynější
době, krádež po živnostensku provozovanou,
nikoli krádež nahodilou, za zjev protisociální
a protistátní, tak na druhé straně
nechápu, proč je činěn tak základní
rozdíl mezi krádeží a lichvařením.
Proč má nastati přečin u lichváře
teprve jde-li o věc nad 2000 K a u krádeže
zločin při 50 anebo 200 K, ať se postaví
lichvářství na roveň krádeži,
- ať se zavede obligatorní vazba, aby v případě
kolluse, když uplynou tři měsíce pro
kollusní vazbu přípustné nemusel býti
vyšetřovanec propuštěn, ať se zavede
zvláštní zrychlené řízení
a já jsem přesvědčen, že takovýmto
odstrašujícím způsobem alespoň
nejhorší výstřelky podaří
se potlačiti.
Jak jsem řekl, nejsem jinak
přítelem výjimečných opatření,
proto vítám s potěšením, že
vláda slibuje, že všechna výjimečná
opatření odstraní, jakmile odpadnou příčiny,
zejména mimořádné události
na Slovensku.
Vážené Národní
shromáždění! Hleďme budovati stát
právní a nikoliv stát policejní (Výborně!)
Jsem pro stát právní do všech důsledků,
jsem proň i potud, pokud jde o výstřelky
jedné vrstvy proti druhé, jsem pro to, aby autorita
státní byla pozvednuta, aby stát byl zde
ochranou občanstva do všech důsledků,
ale na druhé straně mám za to, že omezování
občanských svobod, jakého jsme zažili
ve starém Rakousku, není žádným
vhodným prostředkem. Dovedli jsme i proti nejnebezpečnějším
politickým agitacím čeliti pouhou výchovou
a podařilo se nám to u dělnictva a kdykoliv
jsme mohli jíti před dělnictvo a mluviti
otevřeně, pochodili jsme lépe, než když
nějaký krajní směr byl pronásledován
policejně, anebo trestně. Prosím, hoďme
tyto zbraně do starého arsenálu rakouského,
zvykněme si na to, že náš stát
má býti státem právním, zaveďme
úplnou svobodu tiskovou, shromažďovací
a spolkovou a nebojme se toho, dáti tyto svobody nejen
politickým stranám českým, nýbrž
i všem národnostem; hleďme protistátní
tendenci paralysovati jinak a myslím, že tím
prospějeme klidnému vývoji státnímu
lépe, než stálým voláním
po policii. Pánové, všimněte si velmi
opatrného způsobu boje proti komunismu v Německém
Rakousku nebo specielně ve Vídni.
Tam velmi zřídka a
neradi užívají zbraní policejních,
tam, je-li kommunistické představenstvo zatčeno
jeden den večer, jest druhý den propuštěno.
Tam paralysují činnost kommunistů tím,
že ozbrojují organisované dělnictvo
a že jdou do kasáren a vojáky informují,
objasňují jim cíle vlády. Tím
způsobem se jim podařilo zachovati poměrně
klid. To jsou prostředky, které se hodí do
nynější doby. Odhoďme všecky staré
zbraně policejního Rakouska. V tom ohledu se musíme
od rakouštiti také. (Výborně.)
Pánové, konečně
kladu váhu na to, abychom co nejdříve upravili
svůj poměr k Němcům. Nemohu se již
pustiti do merita věci. Právem ministerská
rada ve svém prohlášení poukazuje na
to, že my jsme již první část vzájemného
poměru jednotlivých národností rozřešili
způsobem tak spravedlivým, jak by snad, kdybychom
my byli v minoritě, rozřešena nebyla. My jsme
dali všem národnostem volební právo
do obcí a žádným ustanovením
o kvoru neznemožnili jsme zastoupení sebemenší
minority národnostní. My jsme umožnili, že
i v Praze německá menšina má své
zastoupení. Podobným právem do Národního
shromáždění dáme možnost,
aby jednotlivé národnosti se mohly politicky tak
uplatniti, jak odpovídá jejich početní
síle. Jak by to bylo snadné a leželo by to
v našich rukou, my bychom potřebovali německé
vůdce z dřívějška nápodobiti,
abychom volební geometrii stlačili vliv jiných
národností na míru nepatrnou. A my přece
jen dáváme jim rovné právo volební,
my jim dáváme zastoupení menšin. Budou
zde v Národním shromáždění
zastoupeni tak, jak jsou ve státě početně
silní, což znamená, že budou moci uplatniti
svůj politický vliv do všech důsledků
nejen opposicí, nýbrž i positivně součinností.
Pracujeme konečně na
celé rekonstrukci správy, chceme správu odbyrokratisovati,
chceme ji zlaicisovati a sjednotiti, to znamená, že
tím dáme jednotlivým národnostem do
rukou, aby v obvodech správních, kde žijí
na souvislém území, správní
záležitosti i takové, které rakouský
stát považoval ze záležitosti státu
katexochén, které nedal do rukou samosprávě,
si spravovaly. To, po čem zejména volal Renner,
jako východisku pro řešení otázky
národnostní v Rakousku, my prakticky vyřešíme.
Nepotřebujeme žádného nátlaku,
u nás jest pochopení pro to, bez nátlaku
rozřešiti vzájemný poměr k národnostem,
které jsou v menšině, způsobem nejvýš
spravedlivým. Ale, vážené Národní
shromáždění, o jedno bych prosil: abychom
nepovažovali v budoucnosti za jediného representanta
zejména národa německého zástupce
německé buržoasie, abychom si odvykli, že
jedinými oprávněnými vyjednavači
jsou ti, kteří vedli politiku německého
národa v Rakousku před válkou. Ukázalo
se, že německá sociální demokracie
má většinu v národě, že
ona jest jedině oprávněna representovat většinu
národa, a proto ona jest to, která v první
řadě bude povolána, aby s námi řešila
tyto otázky, které jsou nejen otázkou jednoho
národa, nýbrž celého státu. Jest
pravda, že německá sociální demokracie
před rozhodnutím mírové konference
příliš se upjala na stanovisko zásad
sebeurčení národů, a tím dostala
se do rozporu se stanoviskem našeho státu; že
ona, příliš důvěřujíc
tomu, že mírová konference rozhodne v její
prospěch a nevěříc tomu, že rozhodnuto
již jest, že byli přikázáni na
základě historického práva k tomuto
státu, stále ještě do poslední
chvíle se trvává na stanovisku naprosté
negace. My to ze svého stanoviska nemůžeme
schvalovati, ale vmyslíme-li se v jejich postavení,
dovedeme si je vysvětliti, ale jsem plně přesvědčen,
jakmile německá sociální demokracie,
která jest stranou reální práce, stranou
positivní politiky, jakmile se přesvědčí,
že jakýkoliv odpor a naděje jsou marny, že
mírová konference definitivně rozhodla ve
prospěch historických hranic československé
republiky, že postaví se na půdu positivní,
že přestane býti irredentou, že po jistém
formálním ohražení budou s námi
poctivě a loyálně pracovati na zbudování
tohoto státu zejména v ohledu hospodářském.
A zejména dnes, kdy jde o program socialisační,
myslím, že v německé sociální
demokracii dostaneme platný živel pomocný.
Vážené Národní
shromáždění! Na konci svých vývodů
bych tu ještě upozornil na jeden rozpor, který
by v nejbližších několika měsících
mohl povstati. Máme koalici, která byla nazvána
vládní; já bych ji ale nazval koalicí
pracovní, ve které mohou býti i strany, které
nejsou zastoupeny ve vládě.
A na druhé straně snad
budeme míti oposici, která bude státi proti
této koalici; budeme musiti počítati se skutečností,
že tu v tomto Národním shromáždění
budou rozhodovati síly, které neodpovídají
politickému nazírání českého
národa o jeho politickém rozvrstvení, že
tu budeme míti representaci ve vládě strany,
která odpovídá přibližně
nazírání lidu, ale která neodpovídá
složení tohoto Národního shromáždění.
A to bude zjev na dlouhou dobu neudržitelný. Proto
myslím, že musíme se na toto Národní
shromáždění dívati jako na sbor,
jehož dny jsou sečteny. Toto Národní
shromáždění musí co nejdříve
zmizeti a učiniti místo demokratickému Národnímu
shromáždění, vyšlému z voleb.
Proto mám za to, že bude prvním a hlavním
úkolem tohoto Národního shromáždění,
připraviti všecko to, co umožní rychlé
volby.
Utvořena byla nová
koalice. Jsem přítelem koaličního
systému, a pro svou osobu jsem pro přechodnou dobu
zastáncem koalice všech stran.
Ale jako koalice má své
výhody, tak může býti také velkým
nebezpečím a sice tehdy, když koalice, ať
již parlamentní, ať již vládní,
nezná spolučinnosti, nýbrž zná
jenom vzájemnou kontrolu stran v koalici zastoupených
a vzájemně se paralysujících. A takovou
koalici jsme měli až posavade. Tím vzájemným
paralysováním, tím, že strany byly ve
vládě jen za tím účelem, aby
jedna druhé nic neudělala, tím že chtěly
znemožniti, co by druhé strany chtěly provésti,
tím se stalo, že vláda dřívější
nebyla vedoucím elementem, nýbrž elementem
vedeným. Vedoucím elementem bylo Národní
shromáždění. Všechny předlohy
politického i hospodářského rázu
vyšly ze středu tohoto Národního shromáždění.
Všechny důležitější podněty
vyšly z Národního shromáždění.
Jest to nevýhodné, když vláda jest absolutně
pasivní, a nepřát bych si, aby tato vláda,
která včera se nám představila, znamenala
zase takovou vládu koalice vzájemně se paralysující,
nýbrž přál bych si, aby to byla vláda
koalice činu, aby to byla opravdu vláda, která
by ukázala lidu, že něco lidu také přinese
a že to není vláda pouhé negace.
Včera z úst p. dra
Rašína slyšeli jsme slova, která mi připomínala
slova kletby, která pronáší ona žena
v pohádce o "Šípkové Růžence",
která je rozmrzena nad tím, že nebyla pozvána
k slavnosti narození děcka královského.
Tato žena ve chvíli, než ještě poslední
pozvaná žena mohla pronésti svou dobrou průpovídku,
pronesla těžkou kletbu: "Královská
princezna nově narozená nebude žíti.
Trní jí obklopí, brzká smrt ji čeká."
Já chci převzíti, vážené
Národní shromáždění, úkol
té poslední ženy z pohádky o "Šípkové
Růžence", která zadrží, anebo
alespoň zmírní kletbu ženy nepozvané
a řekl bych, že toto nově narozené dítko
královské nemusí zemříti, že
nemusí trní šípkové znemožniti
přístup osvoboditeli, nýbrž že
může žíti, že může najíti
svého zachránce, pakli se mu zalíbí
a to svými činy. Tím záchráncem
může býti jedině lid. Přes jakékoli
překážky, přes jakékoli trní
šípkové, které bude klásti ta
či ona strana, která nebyla pozvána, v cestu
této vládě, najde si tato vláda záchranu,
pakli se zalíbí lidu, nikoliv kapitaIistům.
Když vláda bude konat politiku čistě
lidovou, půjde-li za svým programem socialistickým,
pak přijde princ, který jí vysvobodí,
pak myslím, že všecky překážky,
které by snad chtěly býti kladeny z oněch
řad, které representují kapitalismus, ukáží
se marnými. Ať jest vláda lidová, pak
půjde lid za ní. (Výborně! Potlesk.)