To tedy jsou asi hlavní momenty,
na které jsem chtěl za této debaty ještě
upozornit, a přál bych si ze srdce, velevážení
pánové, a jsem přesvědčen,
že my všichni, jak zde dnes sedíme, aby pro příští
náš rozpočet mohlo všem těm přáním
a požadavkům, které zde byly předneseny
- a snad ještě větším - býti
vyhověno. Doufám, že to bude možno co
nejdříve a přál bych si, kdyby to
bylo třeba, již příštím
rokem.
Tím končím a
přikročíme k finančnímu zákonu.
Jest potřebí, aby slavné
Národní shromáždění ráčilo
schváliti finanční zákon republiky
československé pro rok 1919, jehož čl.
I. zní: "Veškeré státní
výdaje pro rok 1919 stanoví se v prvním oddílu
připojeného státního rozpočtu
summou 6,713,524.913 K, z toho připadá na řádné
výdaje 2.124.849.145 K, a na mimořádné
výdaje 4.588,675.768 K."
Článek II. je nezměněn,
tak, jak původně byl.
Také čl. III. je nezměněn,
rovněž čl. IV.
V čl. V. je změna,
a to v číslicích konečných:
místo 3.200,000.000 dožaduje se úhrada 3,903,000.000.
Čl. VI. je nezměněn,
rovněž čl. VII. a čl. VIII.
Doporučuji tento zákon
k laskavému schválení.
Předseda
(zvoní): Přistoupíme k hlasování.
Hlasovati dám tím způsobem, že článek
I., II, III. a IV. dám odhlasovati najednou, pak článek
V., ve kterém byla provedena změna, článek
VI., VII. a VIII. zase společně a konečně
nadpis zákona.
Námitek proti tomu není.
(Nebylo.) Kdo souhlasí s článkem I.,
II., III. a IV. finančního zákona, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Články
I., II., III. a IV. jsou schváleny.
Kdo souhlasí s článkem
V. tak, jak byl vypracován výborem a jak jej teď
doporučil pan zpravodaj, prosím, aby povstal (Děje
se.) To je většina, také článek
V. je schválen.
Kdo souhlasí s článkem
VI., VII. a VIII. ve smyslu zprávy výborové,
jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To je většina. Článek
VI., VII. a VIII. jakož i nadpis zákona jsou schváleny.
Teď přistoupíme
ke druhému čtení o finančním
zákoně, jakož i o celém rozpočtu.
Přeje si pan zpravodaj slova?
Zpravodaj posl. Bečka:
Děkuji.
Předseda:
Není tomu tak. Kdo souhlasí s finančním
zákonem, přijatým právě v prvém
čtení, také ve čtení druhém,
jakož i s celým rozpočtem, jak byl přijat
v prvém čtení, také ve druhém
čtení, prosím, aby povstal. (Děje
se.)
To je většina. Finanční
zákon, jakož i celý rozpočet
je schválen také ve
druhém čtení. Tím je
tento odstavec denního pořádku vyřízen.
(Hlučný potlesk.)
Vyřídíme ještě
několik odstavců, k nimž nebude patrně
žádné debaty, a uděluji slovo k
2. zprávě finančního
výboru o vládní osnově
zákona (tisk č. 970.), kterým
se povoluje úvěr nahrazení
nákladu, vzniklého do vozem obilí
a mouky z ciziny (tisk č. 1141.), panu kol. Jarošovi.
Zpravodaj posl. Jaroš:
Velectěné shromáždění!
Požadavek vlády na poskytnutí
úvěru 400 milionů K vznikl z té okolnosti,
že cena americké mouky stanovena byla místo
původních 5 K na 3 K. Vláda rozhodla se zásobovati
obyvatelstvo našeho státu americkou moukou až
do konce září. Následkem toho je potřeba
asi 20.000 vagonů žita a 8114 vagonů pšenice.
A při ceně snížené vzniká
diference okrouhle asi 400 milionů K v předpokladu,
že při placení této mouky a tohoto obilí
bude kurs naší koruny jako byl při uzavření
obchodu.
Poněvadž však se
dá předpokládati, že kurs naší
koruny stoupne, lze dnes již s jistotou říci,
že úvěr se nevyčerpá. Kdyby se
však stalo, že při placení stoupne kurs
naší koruny o 2/5, nebylo by potřeba vůbec
úvěru. Tu jest však nejistota. Vláda,
aby byla chráněna, musí úvěr
požadovati. Výbor zabýval se předlohou
a vznikly tam i obavy, je-li to správná politika,
dělat v době finanční tísně
presenty stomilionové. Vzhledem však k té okolnosti,
že snad přece jen naše koruna bude míti
větší cenu, a pak k té okolnosti, že
obyvatelstvo válkou vyčerpané není
schopno, jak se již ukázalo, platiti mouku za 5 K,
- byly rodiny, které dávaly své lístky
jiným právě proto, že nemohly 5 K platiti
- jakož i k té okolnosti, že zajištěn
byl klid v republice, neuznal výbor tyto názory.
Dále bylo poukázáno
na to, zda by nebylo správné, lépe situovaným
vrstvám počítati mouku dráže.
Jest pravdou, že snad lépe situovaní mohli
by tu mouku zaplatiti lépe. Vzhledem k tomu však zase,
že by bylo třeba zvýšené kontroly,
že by to dělalo těžkosti, že těch
lépe situovaných jest nepoměrně menší
procento, že by se také prováděly nepřístojnosti,
jak se již ukázalo, když byly stanoveny různé
ceny masa, úředník, který měl
příjmů 4000 K, nedostal to levné maso,
ale někde byli páni domácí, kteří
se přihlásili a podvodnými a jinými
machinacemi získali takový lístek - tedy
ani v tomto směru neuznal výbor, že je třeba
činiti rozdílu, a stojí na stanovisku, že
cena má býti jednotná. Výbor nečiní
žádných pozměňovacích
návrhů a navrhuje, aby předložený
zákon byl přijat tak, jak byl vládou navržen.
Končím.
Předseda:
Ke slovu není nikdo přihlášen, debata
jest skončena.
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž zákon sám má toliko
3 paragrafy a pozměňovací návrhy nebyly
podány, budeme hlasovati v celku.
Námitek proti tomu není.
(Nebyly.)
Budeme hlasovati, jak jsem právě
uvedl.
Kdo souhlasí s § 1.,
2. a 3. zákona, jakož i nadpisem a úvodní
formulí, prosím, aby povstal (Děje se.)
To jest většina.
§ 1., 2. a 3., jakož
i nadpis s úvodní formulí
ve smyslu zprávy výborové jsou schváleny.
Tím jest vyřízeno
první čtení.
Přistoupíme ke druhému
čtení.
Kdo souhlasí s přijatým
právě zákonem ve čtení prvém
i ve čtení druhém, prosím, aby povstal.
To jest většina.
Zákon
jest schválen také ve
čtení druhém a tím jest
tento odstavec denního pořadu vyřízen.
Přistoupíme k dalšímu,
jímž jest:
3. zpráva finančního
výboru o vládním návrhu
zákona (tisk č. 1053) o soupisu nemovitostí
za účelem majetkové dávky (tisk
č. 1209).
Zpravodajem místo p. kol.
Zíky jest p. kol. dr. Fáček, uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Fáček:
Vážené Národní shromáždění!
Zákon, o kterém mám podávati zprávu,
jest poslední součástkou v té řadě
zákonných a nařizovacích předpisů,
kterými bylo provedeno sepsání všeho
majetku za účelem vyměření
dávky z majetku. Jest to velké dílo, které
bylo zahájeno zákonem ze dne 25. února a
které po stránce zákonodárné
jest jaksi hotovo.
Já jen si dovoluji projeviti
přání, aby náš úřednický
apparát, který se svými pomocníky
z řad občanstva se skvěle osvědčil
při provádění dosavadních akcí
sepisovacích, aby také co nejrychleji dovedl zdolati
zpracování materiálu soupisového,
poněvadž jest to skutečně eminentní
zájem státu, aby dávka z majetku byla uzákoněna,
předepsána a vybrána co nejdříve.
Rozhlédneme-li se po rozsahu dosavadních zákonů
sepisovacích, tedy bylo by zajímavo zjistiti, co
sepsáno dosud nebylo. Jsou to některé výjimky
vzácné, ale jsou tu takové výjimky
přece. Upozorňuji, že všecka t. zv. immaterielní,
nehmotná práva vlastnická, jako autorské
právo a pod., nebyla předmětem soupisu, tedy
patrně snad s úmyslem, vyjmouti je ze soupisu majetku.
Spíše mohlo by však zavdati příčinu
k pochybnostem a námitkám, že také předválečný
majetek luxusní nebyl sepsán. Ohledně luxusního
majetku byl sepisován ten majetek, který si kdo
ve válce pořídil. Ale kdo měl v tomto
směru pochyby, může býti uspokojen tím,
že tyto předměty soupisu neprejudikují
příštím předpisům o dávce
z majetku a že zákon o dávce z majetku může
tuto věc ještě postihnout.
Finanční výbor,
pojednávaje o vládní předloze zákona
v soupisu nemovitostí, pozastavil se jedině u §
4., který zní: "Zásady, podle nichž
se má stát ocenění nemovitostí
a práv, jakož i řízení soupisové,
buďtež ustanoveny nařízením."
Poněvadž tato otázka ocenění
je velmi důležitá v celé věci,
tedy finanční výbor dal k tomuto ustanovení
svůj souhlas jen s podmínkou, že bude mu předloženo
k projednání též příslušné
prováděcí nařízení,
kterým mají zásady pro ocenění
býti stanoveny. Bylo to tím nutnější,
poněvadž kontrolní komise, která, jak
známo, má býti zřízena podle
zmocňovacího zákona z 25. února, pro
známé formální potíže
dosud se neustavila a nemohla započíti kontrolní
svoji činnost. Tomuto požadavku finančního
výboru bylo vyhověno, také toto oceňovací
nařízení jemu předloženo a projednáno.
Ve finančním výboru ovšem nedošlo
toto nařízení ve všech rysech jednotného
souhlasu. Bylo pochybno, zdálo se, že snad majetku
domovnímu při tomto oceňování
poněkud se nadržovalo u srovnání s jiným
majetkem.
Ale tyto pochybnosti byly rozptýleny
výslovným prohlášením vlády,
že toto ocenění v souvislosti se soupisem nemovitostí
má vlastně za účel jen možnost,
zjednati základ pro výměru evidenčního
poplatku, který má býti zároveň
vybírán jako při soupisu vkladů, papírů
atd. a že rovněž se tím nepraejudikuje
definitivnímu ocenění pro dávku z
majetku. Zákon o dávce z majetku bude míti
možnost, aby také v tomto směru provedl vyrovnání.
S touto výhradou doporučuji
jménem výboru, aby návrh zákona o
soupisu nemovitostí s některými změnami
podřízenými, které ve finančním
výboru v něm byly provedeny, v tom znění,
jak jest připojeno v tisku 1209, byl schválen. Při
tom opravuji jen tiskovou chybu v § 7., kde dlužno v
první a druhé řádce škrtnouti
slova "za účelem".
Předseda:
K slovu není nikdo přihlášen. Debata
je skončena. Přistupujeme k hlasování.
Také o tomto zákonu, poněvadž není
pozměňovacích návrhů, vyjma
ten jediný, který se týká textové
stránky, aby v § 7. vynechána byla slova "za
účelem", dám hlasovati v celku. Námitek
není. (Nebylo.)
Kdo souhlasí s paragrafem
1. až 15. zákona dle zprávy výboru,
jakož i s nadpisem jeho, prosím, aby povstal. (Děje
se.) To jest většina. Paragraf 1. až 15.,
jakož i nadpis zákona ve smyslu zprávy
výboru jsou schváleny. Přeje si ještě
pan zpravodaj slova ke druhému čtení.
Zpravodaj dr. Fáček:
Nikoli.
Předseda:
Kdo souhlasí s přijatým právě
zákonem ve čtení prvém také
ve čtení druhém, prosím, aby
povstal. (Děje se.) To jest většina,
zákon je schválen také ve čtení
druhém a tím odstavec tento je vyřízen
a přistoupíme k dalšímu, kterým
jest
4. zpráva výboru
státně zřízeneckého o návrhu
dra Matouška a spol., (tisk č. 599) na úpravu
poměrů kvalifikovaných soudních sluhů
a podúředníků (tisk č.
1246).
Zpravodajem jest pan kol. Buříval,
uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Buříval:
Vážené shromáždění!
Zákon, který státně zřízenecký
výbor Vám předkládá (Hluk,
předseda zvoní: Prosím o klid!), jest
důsledek přijatého zákona z 18. února
t. r., tak zv. zákona o officiantech a mají sluhové
a podúředníci, kteří kdysi
byli diurnisty, popřípadě officianty, později
ovšem stali se definitivními sluhy, po případě
podúředníky, dosíci těchže
výhod, jakých se dostalo officiantům v duchu
právě toho mnou citovaného zákona.
Jedná se tedy o to, aby 154 osob bylo v příčině
svého existenčního zlepšení zařaděno
do tříd hodnostních a sice dle určitého
počtu roků, a já nemohu jinak, než co
nejvřeleji doporučiti, aby vážené
Národní shromáždění zákon
ten tak, jak jej vypracoval a předkládá státně-zřízenecký
výbor, schválilo.
Předseda
(zvoní): K slovu není nikdo přihlášen,
debata je skončena, přistoupíme k hlasování.
Poněvadž také tento zákon není
rozsáhlý, obsahuje pouze tři články,
žádné pozměňovací návrhy
nebyly podány, tedy dám o něm hlasovati najednou.
Námitek proti tomu není. (Nebylo.) Kdo souhlasí
s čl. 1., 2. a 3. zákona, jakož i s nadpisem
jeho a úvodní větou, prosím, aby povstal.
(Děje se.) To jest většina, čl.
13, jakož i nadpis a úvodní věta
jsou schváleny.