Při této příležitosti
nutno si stěžovati, že nedostatek místa
a zařízení v kuchyni všeobecné
nemocnice zaviňuje katastrofu každou chvíli.
A tu jakési rozšíření a adaptace
stavební jsou nutné na rozšíření
kuchyně ať stávající, nebo výstavbou
v kuchyni nové. Jest nutno nejen v zájmu prestiže
tohoto ústavu, ale i v zájmu ochrany personálu,
který tam musí pracovati, aby doznalo se zde oprav,
které jest možno při nynějším
nedostatku práce snad dosti rychle provésti.
Vedle těchto vad ve všeobecné
nemocnici činím výtky v otázce lékárnictví.
Lékárnictví
u nás jest zvláštní privilej, která
znamená, že jen několik jednotlivců
jest vyvoleno ve státě, kteří mohou
dostati koncesi. Ty poměry volají po nápravě
tím způsobem, že válka utvrdila, že
tento stav jest pro příště neudržitelný.
Lékárníci měli do 1. dubna 50% přirážku
jen u pokladen na účtu. Mimo to v poslední
době si vymohli 27% přirážku novou.
Teď však zdražení lihu považují
za novou příležitost a žádají
u pokladen zvýšení o 150% Samo ministerstvo
chce navrhnouti zvýšení léků
o 100%. Jest však možno, že lékárníci
svých koncesí zneužívají, poněvadž
jsou stavem, který nezasluhuje ze sociálních
důvodů žádné ochrany, nýbrž
jsou stavem, který má mimořádná
privilegia. Jen jim mohou býti lékárny zadávány.
Jest nutno v této věci volati po nápravě,
která se může dostaviti tím, že
naše zákonodárství ohledně lékárnictví
dozná změny v tom smyslu, aby lékárnictví
po způsobu švýcarském bylo voleno, ovšem
s příslušným vzděláním,
jako u lékařů a právníků,
také mohou býti lékaři nebo právníky,
když mají předběžné vzdělání,
a ne jako tomu jest u lékárnictví, že
syn dědí je po otci anebo dědí číslo
domu bez ohledu na to, má-li předběžné
vzdělání.
Žádám naléhavě,
aby i v otázce reformy lékárnictví
byla provedena změna, a doporučuji, aby ministerstvo
zdravotnictví v tomto směru předložilo
co nejdříve svou osnovu. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda:
Slovo má dále dr. Masaryková.
Posl. dr. Masaryková:
Pane předsedo a slavné Národní shromáždění!
Ujímajíc se slova k rozpočtu ministerstva
hygieny, činím to opravdu s ostychem, neboť
s tímto rozpočtem není možno souhlasiti.
Cítím, že jest doba příliš
vážná, že není možno mluviti
a zároveň nic neříkati. Listujíc
rozpočet, čtu položku: Vnitřní
zařízení Pasteurova ústavu 10.000
K. Uvádím, že neměli jsme dosud ústavu
Pasteurova, a že rabies - vzteklina jest velice rozšířena.
10.000 K nestačí dnes, aby si nevěsta zařídila
docela chudičkou kuchyni. Pro ústav určený
pro celou republiku stačí. Kdo by si přál
viděti inventář tohoto zařízení,
mohu posloužiti a mám jej zde. Ale snad by bylo nejlépe,
kdybyste si zašli do vinohradské okresní nemocnice
podívati se na chodby, kde se tísní pacienti
před očkováním, na přeplněné
místnosti, a byli byste přesvedčeni, že
kdyby u jednoho z pacientů vypukla vzteklina, není
možno chrániti nikoho.
Doufám, že v dodatcích
a rozpočtech ministerstva hygieny jest položka změněna.
Zmiňuji se o této položce,
poněvadž jsem důkladně o těchto
věcech informována a nechci za ně nésti
zodpovědnost.
Pokusila jsem se navázati
styky s Rokkefellerovou fundací a myslím, že
nám v něčem pomůže, ale musím
zdůrazniti, že máme právo žádati
jen tehdy, když jsme ochotni si pomoci sami.
Druhá věc, kterou mi
svědomí překáží přejíti
mlčením, jest osud našich tuberkulosních
hochů-vojínů, vrátivších
se z fronty, a osud našich tuberkulosních dětí.
Byla jsem nedávno v sanatoriu na Pleši, a trhá
to srdce, ty bledé tváře hochů, kteří
se nemohou uzdraviti, poněvadž se nemají čeho
najísti. Kde jest nedostatek výživy, tam nesmíme
se diviti, je-li nespokojenost. Kořen nespokojenosti jest
nedostatek, hlad.
Mám dojem, že se tu musí
státi náprava rychle. Jest mým skálopevným
přesvědčením, že bychom měli
daleko lehčí práci, kdybychom věděli,
jak úžasně těžké úkoly
před námi jsou. Jest třeba jíti za
praktickými cíly s vědeckou přesností,
to jest zdravý idealismus.
V poslední době vyskytují
se ve veřejnosti o ministerstvu hygieny a sociální
péče dva různé názory. První
názor jest: Ministerstvo hygieny jest zbytečné,
stačí ministerstvo sociální péče.
Druhý názor, který se také po Praze
kolportuje, zní: Ministerstvo sociální péče
mělo by spadati pod ministerstvo hygieny. Oba názory
jsou nesprávné. Jest kategoricky potřebí
obou ministerstev. Rozdělení látky jest dáno
podstatou předmětu. Předmět určuje
také pracovní methodu. Hygienik ovšem dnes
musí ovládati methodu sociologickou, poněvadž
jde v první řadě o sociální
hygienu. Ministr sociální zajisté zase přirozeně
musí míti správné pojmy biologické,
což jest samozřejmo. Jest také pravda, že
jest společná sféra zájmů ministerstva
sociální péče i ministerstva hygieny.
Ale vypracuje-li si ministerstvo hygieny a ministerstvo sociální
péče vlastní své úkoly, rozpadne
se tato společná sféra úplně
přirozeně a rozlišování nadále
nebude působiti ani nejmenších obtíží.
Jaké jest pole ministerstva hygieny? Mluvím o tom,
poněvadž se ve veřejnosti teď v poslední
době mluvilo o těchto věcech již trochu
příliš mnoho. Ministerstvo na podkladě
statistického šetření, a to předpokládá
klinické zkušenosti a světový rozhled
o zdravotnictví pokročilých států,
musí připravovati zákonodárné
předlohy. Ministerstvo musí býti orgánem
iniciativním. Těžko, hořko žije
se v malých poměrech. Pokud čerstvý
vzduch nevane v městečkách odlehlých,
ministerstvo musí míti vůli, dokořán
otevřít okna. Tak ku př. musí umožniti
okresním lékařům, aby navštívili
cizinu, aby se osvěžili, a to musí se díti
na základě určitého plánu,
předem vypracovaného pro celou republiku. Ministerstvo
bude zakládati ústavy a zvláště
ústavy pokusné, které se nejlépe osvědčí,
zavedeny budou všeobecně. Musí usilovati o
to, aby zavedeny byly k nám nové typy. Konečně
ministerstvo hygieny musí nám býti inspirátorem
velkých národních organisací, jako
je Československý červený kříž,
jako je liga protituberkulosní, jako je ochrana matek a
kojenců. Kdo může říci, že
není ministerstva hygieny potřebí? Nanejvýš
možno se tázati, zda bylo možno v těchto
těžkých dobách v tak krátké
době ministerstvu vše vykonati. A teď trochu
jen, trošičku politiky, docela maloučko! Vážené
Nár. shromáždění! Dvě
slova měla by býti u nás zakázána,
a to jest "svornost" a "bolševismus".
(Výborně!) Někdy tak poslouchám
a slyším: "Kdybychom byli svorní, nebylo
by nikdy došlo k situaci na Slovensku." Poslouchám
chvilku déle - jen malý výkřik, ještě
chvilinku poslouchám, pěkný hluk - a poslouchám
ještě chvilku - dosti slušný rámus,
a začali jsme svorností. Ale s tou svorností
snad by to ještě jakž takž prošlo,
ale s bolševictvím je to trochu vážnější.
Jeden člověk, který
moc udělal pro naše děti, mně řekl:
"Toho slova já vůbec neužívám.
U vás bývá tímto slovem označena
každá nespokojenost. Jest jím označována
svatá konstruktivní nespokojenost, i sobecká
nespokojenost lenochů. Pro obé užíváte
jednoho slova." Tento muž mně pravil: "Nevydupávejte
si bolševismus ze země. Jste zdravý demokratický
národ (Výborně!), nevydupávejte
si ho!" A tak myslím, že by snad bylo dobře,
kdyby ta dvě slova v parlamentě zmizela. Když
dýchám, tak nevykládám, že hrozně
rád dýchám. Předpokládám,
když sem přijdu, že musím dýchati.
Já také myslím, že nemusíme vykládati,
že jsme rádi svorni, nejsme-li, tak sem nepatříme.
Československý červený
kříž mířil již na rekonstrukci
našich poměrů, na poválečnou
práci. Lodi, které očekáváme
z Ameriky, byly určeny již pro děti tuberkulosní.
"Wilson", který kotví v Terstu a jehož
obsah asi 1000 tun bude poslán do Prahy za několik
dní, určen byl dětem tuberkulosním.
Dnes musíme dát všechno na Slovensko. Jsme
stržení do válečné práce
a musíme chystati válku a věřím
a miluji mír.
Rozpočet, který jest
nám ministerstvem zdravotnictví předložen,
ten nám nepomůže, a mohu říci,
že poměry vyžadují rozpočtu jiného.
Chápeme těžkou situaci a chceme pomoci, chceme
na sebe vzít kus té práce.
Byla jsem teď u moře
a dívala jsem se za noci na majáky. Každou
chvíli, pravidelně padl pruh světla na moře,
věrně celou noc, ať byly venku lodí
či nikoli. Jsme my, Národní shromáždění,
takovým majákem svému národu?
Nebudu uváděti detaily,
jak to u nás stojí s tuberkulosou. Mám je
zde po ruce. Jen jeden případ snad uvedu, abych
vás nenudila. Jest mi dán českým srdcem,
tím srdcem, které věrně bilo, když
jsme neměli ochrany. Prosím: Matka, vdova po ruském
legionáři, důstojníku pluku Prokopa
Velikého, vyznamenaného za chrabrost řádem
sv. Jiří. Dostávala 40% služného,
tj. 109 K měsíčně a nyní 100
K měsíčně podpory z legionářského
fondu. Má 2 děti, obě strádáním
seslabené, vyhublé. Sama jest churava, chycena na
obě polovice plic, uštvána noční
prací Ve dne byla zaměstnána v kanceláři,
večer a v noci obstarávala domácnost. Teď
nesmí pro chorobu pracovati. Co měla cenného,
prodala a mimo to jest zadlužena.
Kam máme s těmito lidmi,
s dětmi po našich legionářích?
Jak nám pomůže tento rozpočet? Jak hraditi
tyto potřeby, které zde jsou? Buďte tak dobří,
rozjeďte se po svých okresech, obraťte se na
všechny své známé a požádejte
je, aby k Husovu dni pozvali tyto děti na léto k
sobě ven. Loni jsme posílali 700 až 800 děti
denně, dnes posíláme jen 8 až 9.
Prosím vás, udělejte
to takto: Řekněte známým: Napište
lístek "Dr. Masaryková, hrad. Zvu na léto
1 dítě, 2 děti...", dle možností.
Prosím o to po zralé úvaze. O mně
ví každý, že nerozumím "politice",
ale cítím se příliš politikem,
abych nevěděla, že hlasovat pro tento rozpočet
bez plného vědomí celé zodpovědnosti
jest nepolitické.
Žiadám vás o to a prosím. Na druhý rok prídeme s inším programom. Budeme pre Slovensko žiadať také veci, akých tohoto roku nežiadame. Budeme vás prosiť, aby ste nám pomohli, a chceme, aby ste nám teraz pomohli s českými detmi, aby sme my, Československý červený križ, mohli válečnú svoju pomoc preukázať v činoch a nie v slovách a takto doplniť rozpočet ministerstva hygiény a dať Slovensku, čo mu patrí, a preto vás prosím o túto nepolitiku. Vy, politici, pomôžte nám v tomto. (Výborně! Hlučný potlesk.)
Předseda (zvoní):
Slovo má kolega Bezděk.
(Hlasy: Není přítomen!)
Poněvadž kol. Bezděk
není přítomen, ztrácí slovo.
Kol. dr. Hálek.
Posl. dr. Hálek: Vysoko
ctěné Národné shromáždenie!
Ak bolo zdravotnictvo v celom bývalom Rakúskouhorsku
zatisnuté druhými obormi do úzadia, nuž
na území Slovenska krčilo sa už celkom
v kútiku. Bol to logický dôsledok maďarského
režimu, ktorý podraďoval všetky ľudské
záujmy svojho občianstva záujmom maďarizačnej
politiky, pracujúcej pre pseudoideal uhorskej štátnej
myšlienky, ktorá nebola zväčša ničím
iným, ako viac lebo menej maskovaným násilím.
Na Slovensku, najmä od r. 1898,
od kedy nemohli lekári nadobudnuvší diplom
na universitách rakúskych vykonávať
lekársku činnosť v Uhorsku (a naopak) - bolo
takmer znemožnené, aby študent mediciny sa vzdelal
na slovenského lekára; a tých niekoľko
silnejších individuí, ktoré to vedely
aj za takýchto okolností, vytváral politický
systém zo všetkej verejnej služby. Pre nich bola
zatvorená nielen súčinnosť pri budovaní
zdravotníckeho zákonodárstva, nielen služba
vo vyšších úradoch zdravotných,
ale aj služba v samotných komunách. Je iste
všeobecne známe, že v bývalom Uhorsku
nemohol sa stať Slovák ani obvodným lekárom,
ak nepodpísal politický revers. Iba národná
zrada bola takýmto úradom odmeňovaná.
Takým činom slovenský
lekár bol odkázaný na obor hygiény
individuálnej; zo všetkých oborov verejného
zdravotníctva bol proste vytvorený.
Čo to značí
v modernom zdravotníctve, je jasné, keď si
uvedomíme, že najkrajšie plody nesie hygiéna,
potierajúc epidemie a medicina v liečebných
ústavoch.
Následok uhorského
systému bol dvojaký úradná služba
zdravotnícka nachodila sa v rukách ľudí,
ktorí nemali pochopenia pre ľud, uprostred ktorého
žili a ktorí boli odmeňovaní nie za
služby pre tento ľud, ale za služby pre
štátnu ideu, t. j. za činnosť proti
ľudu.
A druhé - moment výchovný
- medzi lekármi úprimne ľudove a národne
smýšlajúcimi a cítiacími smysel
pre verejné zdravotníctve krpatel a miznul.
Škodlivé následky
tohoto systému odniesol ako vždy - slovenský
ľud, slovenský venkov.
O mestá, ktoré na Slovensku
boly a sú z veľkej čiasti zmaďarčené,
bolo po stránke zdravotníckej ako tak postarané.
Zdravotné orgány necítiace s ľudom maly
v mestách nadostač popudu k činnosti, jednak
preto, že zmaďarčené a mešťiacke
obyvateľstvo a jeho ľudské záujmy boly
bližšie srdcu týchto orgánov, jednak preto,
že dvíhanie slovenských miest bolo vôbec
v programu maďarského systému. Snaď aj
zretel, zablysnúť sa pred zahraničím
svojou spravedlnosťou k národnostiam, hral istú
rolu v tom, keď do daktorého mesta slovenského
územia zablúdila nemocnica dokonále moderne
vypravená. Bola to tá istá ideologia, ktorá
diktovala maďarskej vláde, stavať vo slovenských
mestách nádherné stredné školy.
Vláda pri tom dobre vedela, že každý takýto
ústav bude tvrdzou a baštou maďarskej štátnej
myšlienky.
Tým väčšmi
bil do očú úplný nedostatok všetkých
hygienických snáh na vidieku. Na slovenskom venkove
stanula si verejná hygiéna úplne do služieb
politiky. Zdravotný zákon, tak sa zdá, bol
iba na to, aby jeho exekvovanie stíhalo len politicky nepohodlných
občanov. Náš sedliak môhol byť istý,
že kadenáhle odovzdá pri volbe hlas na našského
kandidáta, že hned druhý deň jeho hnojovka
potečie cestou s hygienického stanoviska závadnou,
bárs tadiaľ tiekla už viacej rokov lebo desaťročí.
Následok tejto praxe bol opät
výchovný, ovšem v negativnom smere: slovenský
ľud hlivel v úplnej neznalosti zdravotníckych
i zásad a vo všetkých asanačných
snahách nevidel a nemôhol videť nič inšie
ako pánsku sekatúru.
Na jednej strane orgány zdravotnicke,
cudzie ľudu, ba nepriateľské - na druhej strane
temný, fatalistický a vo svojej temnote násilne
udržiavaný slovenský ľud.
To je dedictvo, ktoré prevzala
republika od bývalého Uhorska in puncto zdravotníctva.
A v tomto dedictve vidím kľúč a vysvetlenie
našich dosavádnych neúspechov na tomto poli.
-
Prvou našou starosťou musí
byť - organisovať zdravotnú službu.
Pri prvých krokoch nazdávali
sme sa, že to pôjde hrave. Rátali sme ako v
mnohých druhých veciach - predovšetkým
s pomocou z Čiech a ako v mnohých druhých
veciach, zklamali sme sa aj tu. Skutočne počet českých
lekárov hlásiacich sa na Slovensko bol veliký.
Ale nápadne sa zmenšil, keď došlo na lámanie
chleba. Českí lekári (nerekriminujem, iba
konstatujem) prirodzene želali si stanice vo väčších
strediskách so strednými školami. Prirodzene
nelákaly ich miesta na vidieku. Takýchto nezaplnených
venkovských stanic je na Slovensku mnoho. Tak v župe
Šarišskej zo 16 stanic obvodných nie je ani jedna
zaplnená. V Liptove z 11 staníc je zaplnených
iba 5 a v Orave z 9 iba 3.
Čo svojím českým
kollegom v takýchto miestach môžeme ponúknuť,
je iba práca, tvrdý život v prostredí
málo kultúrnom a neveliký plat.
Ministerstvo verejného zdravotníctva
zamýšla poštátniť hlavných
župných lekárov a lekárov okresných,
ale štát nebude môcť odopierať ani
menším autonomným telesám dotácie
na zlepšenie platov lekárov obvodných, ak má
byť náležite vybudovaná organizácia
zdravotníckej služby.
Myslím ďalej, že
pre správny obvod Slovenska bude prepotrebné systemizovať
štipendia pre slovenský dorost lekársky. Táto
výpomoc osvedčila sa v starom Rakúsku u studentov
slovinských, kde štipendisti boli sa zaviazali aspoň
6 rokov sotrvať vo verejnej zdravotníckej službe.
Samo sebou sa mi rozumie, že
územie Slovenska, ktoré bude čítať
najmenej 3 miliony obyvateľov, ak má byť zaopatrené
lekárstvom s ľudom cítiacím a ľudu
rozumejúcim, musí dostať čo najskôr
svoju medicínskú fakultu. -
Analogične ako s lekármi
má sa vec s porodnými asistentkami.
V našom správnom území
je posial voči druhým častiam republiky tá
anomália, že v obciach čítajúcích
níže 1000 obyvateľov môže babskú
službu zastávať absolventka dvojmesačného
kursu. V obciach väčších požaduje
sa kurs vyšší, 5 mesačný. Od kandidátky
nižšieho kursu nežiadala sa posiaľ ani znalosť
písma a čítania. Keď takáto negramotná
ženička po dvojmesačnom kurse, nota bene vydržiavanom
v daktorej nemocnici s malým počtom pôrodov,
nastupuje svoje miesto, je to len zásluha jej prirodzenej
vtipnosti, ak zo školy si odniesla aspoň najprimitivnejšie
vedomosti zo svojej disciplíny.