Plemenný materiál je
třeba ušetřiti a zaopatřiti systematicky
z ciziny. Jest na povolaných činitelích,
abychom svěřené nám zájmy zemědělské
vedle státních úřadů mohli
sami podporovati, zastávati. Jest nutno, aby byla naše
zájmová společenstva brzy uzákoněna
a aby tak obligatorně všechny vrstvy zemědělské,
i ty lidové vrstvy, dříve vyděděné,
dostaly se do těchto organisací, aby s námi
spolurozhodovaly o společném zájmu a o organisaci
naší zemědělské výroby
a odbytu. Dále dovoluji si zdůrazniti, že další
cíl náš musí býti zobchodnění
a zprůmyslnění výroby, poněvadž
jinak nesneseme světové konkurence, která
na nás z východu brzy přikvačí.
Vedle těchto produkčně
technických úkolů ministerstva orby musí
býti staráno se také o agrární
a sociální potřeby našeho dělnictva,
malorolnictva a venkova vůbec. V tom ohledu musíme
napraviti, co jsme zanedbali, poněvadž výroba
naše nesmí býti jednostranně produkčně
technicky, ale i agrárně sociálně
stopována a podporována.
Musíme se chopiti všech
prostředků, které čelí a vyvrcholují
v různé péči o povznesení venkova.
Péče o venkov není jen péče
o zemědělce, nýbrž o zdravý a
zdatný dorost našich měst a průmyslových
středisk, poněvadž zcela správně
nazval Melině venkov studnicí, která fysicky
i mravně občerstvuje naše města a průmyslová
střediska.
Žádáme dále
decentralisaci státního režimu, důstojné
zastoupení ve státní službě i
politické. Nemáme dále žádného
zastoupení odborného u konsulátů,
vyslanectví a zejména nemáme žádného
zastoupení ve význačných ministerstvech
našich, jako je ministerstvo financí, obchodu, ministerstvo
sociální péče atd.
Všude tam nemáme, prosím,
jediného odborného zastoupení. V tom ohledu
musí nastati remedura brzy a plně tak, aby opravdu
složení veřejné správy naší
odpovídalo našim zájmům spravedlivě.
Přejdu nyní k ministerstvu
veřejných prací a konstatuji, že ministerstvo
toto, které v prvé řadě má
se starati o veřejné zájmy po stránce
technické, na venkov téměř pranic
nepamatuje. Pročtěte si ty položky a uvidíte,
že jsou kulminovány jedině a výhradně
pro města - neříkám, že snad
by to nebylo tam třeba - ale s potřebou venkova
se tam téměř nepočítá.
Podívejte se na naše stavitelství, veřejnou
venku komunikaci, na naši úpravu všech těchto
potřeb, které se v městě mnohdy upravují
způsobem i lukrativním. Tyto primerní požadavky
lidstva nejsou venku respektovány. Ministerstvo veřejných
prací jedná hlavně o úpravě
a využití vody a půdy pro různé
potřeby. A to jsou přece naši nejbližší
výrobní činitelé, se kterými
my zemědělci máme stále co dělati.
V tom ohledu není pamatováno na naše spolurozhodování
a na naše požadavky.
Co se týče ministerstva
zásobování, prominete, když prohlásím,
že lituji, že v tomto oboru práce příliš
jednostrannosti jest posud v tom, že ministerstvo toto pracuje
jen s hlediska konsumentů. Výrobce tam nemá
odezvy, nemá ochrany. V tom ohledu vymstilo se to všechno
i na vrstvách konsumentských, a to také příčinou
toho úpadku naší výroby. Žádáme,
aby bylo pracováno k tomu, abychom nemusili tento úřad
více ještě vybavovati a snad dokonce decentralisovati
ba naopak nutno pracovati k jeho pozvolnému zmizení.
Starejme se, aby se umožnilo, aby rekvisice mohly přestat
a tak se navrátilo trochu klidu a chuti k práci
na našem venkově a umožnila možnost investice
účelné ve výrobě naší.
Budiž konstatováno, že jsme my v Československé
svobodné republice ještě občany nejméně
svobodnými nejen ve svém podnikání,
nýbrž ve svých soukromých bytech. Nemáme
svobody, abychom mohli důstojně spolurozhodovat
ohledně ocenění naší práce.
V tom ohledu většinou se nám diktuje, kdežto
ostatní stavy - já jim to přeji - rozhodují
již dávno jen samy. Prohlašuji, že jsem
z těch, kteří by práva toho nikdy
nezneužili v neprospěch konsumentů jednostranně,
zištně. Žádáme ale spravedlivé
ocenění již i naší práce!
Dovolte mi malou poznámku k řeči p. kol.
Nohela, který tvrdí, jako by české
zemědělství nedostálo své povinnosti
k republice. Protestuji proti tomu tvrzení, poněvadž
je to nepravda. V obilnictví jsme dokázali, že
jsme dodali více o celý jeden milion q, ačkoli
byli jsme jednoduše vyrabováni nejen vládou
rakouskou, nýbrž i našimi bratry Němci
v naší československé oblasti, kteří,
cítíce rozklad, stáhli před převratem
mnoho vagonů z rekvirovaného množství
pro své území. A vy také neslyšíte
již toho nářku odtud, který byl za Rakouska.
Konečně varuji před tím, aby zemědělská
výroba dalšími rekvisicemi byla jako doposud
devastována a podlamována, sice by důvěra
ve veřejnou správu a spravedlnost a nálada
na našem venkově úžasně klesla.
Spěji k závěru
svých vývodů, jsa donucen panem předsedajícím,
a radím: hledejme, co nás pojí, máme
pojítka mnohá. Producenti i konsumenti mají
svoje družstva. Spojme se v těchto potřebách
a formách, výrobci i konsumenti, najděme
cesty, abychom producenty slušně odškodnili a
povzbudili k nové výrobě a konsumenti aby
dostali zdravé a poměrně laciné své
potřeby. Náběhy v tom směru se již
staly, nechť vláda se stará o to, aby se to
uskutečnilo a potřebné instituce a organisace
mohly býti uvedeny v život.
Mám ještě jednu
velkou starost: že doposud příliš politisujeme
a vyčerpáváme mnoho sil v této práci.
Nedávno měl jsem příležitost,
slyšeti stesky vedené z kruhů cizozemských
zástupců u nás, že to není k
pochopení, jak tak malý stát v této
době prvé svobody nemá jiné starosti,
než politisovat, tak že např. výsledkem
toho je, že v Brně měli jsme 14 českých
kandidátních listin! To jsou věci, které
nesmí tak daleko jíti, abychom se tak politicky
potírali, vyčerpávali v době, kdy
tolik práce nás čeká. Jsem odhodlán,
všemi prostředky působiti k tomu, abychom se
poznali, ocenili a podpořili vzájemně. Harmonie,
soulad a solidarita stavovská jsou nutny, má-li
býti u nás pořádek a klid a výroba
naší republiky umožněna a zabezpečena.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný:
K slovu přichází občan Brodecký.
Posl. Brodecký: Slavné
národní shromáždění! Bylo
tu již několikráte opakováno, že
rozpočtové debaty bývá použito
k tomu, aby se mluvilo o věcech, které nejsou přímo
v rozpočtu obsaženy, které ale přece
více méně tvoří příčiny
a důsledky toho, co v rozpočtu obsaženo jest.
Byli bychom snad rádi, kdyby první rozpočet
československé republiky nebyl tak zřejmým
zrcadlem rozložení mocenských poměrů
u nás. Bylo tu několikráte řečeno,
- a jistě, že ne bez práva - že vlastně
tento rozpočet jest více méně obměněným
opisem rozpočtu rakouského a eventuelně maďarského.
Já bych to jako socialista řekl jinak, a sice, že
se mi zdá, že tento rozpočet jest udělán
v duchu starého světového názoru,
kterým se u nás až dosud vládlo a kterým
patrně se má podle názoru jednotlivců
vládnouti i na dále.
Při prvních debatách
v tomto domě bylo velice často slyšet: my nechceme
takovou a takovou republiku, my chceme českoslovanskou
republiku se sklonem k socialismu. Od těch dob neuplynula
dlouhá doba, ale věci, které se staly, vývoj
republiky na dnešní dny nám ukazuje, že
i když snad to tenkráte měla býti fráze,
za kterou se snad měly jiné zámysly skrývat,
opravdu docházíme k tomu, že vývojem
nad pomyšlení rychlým i důsledným
a logickým se opravdu suneme u nás k republice socialistické.
(Tak jest).
A tu vidíme, že najednou
se rozděluje a rozkládá tábor těch,
jimž uloženo bylo hájiti tuto republiku a ji
vybudovati, na 2 tábory, řekl bych, skoro se zaměněnými
rolemi, když dochází na to, co socialisté
v prvních dnech života této republiky prohlašovali,
když dochází k opravdu jedinému východisku
pro tuto republiku, pro její upevnění a pro
velkou a slavnou její budoucnost, že na straně
strážců stojí lidé, nazvaní
v prvních dnech této republiky rozvratníky,
a na straně těch, kteří tento vývoj
zdržují, nehledíce na to, že každý
okamžik odkladu vede ke zkáze a katastrofě,
se nalézají lidé, kteří měli
tolik velkých a krásných slov pro záchranu
republiky. Jest opravdu žalno na to mysliti, a kdyby politik
měl času a možnosti, trpce něčeho
želeti, pak by bylo trpce želeti toho, že již
v tomto prvním rozpočtu republiky nebyly položky
a statě ovlivňovány tou velkou politikou
nejbližší budoucnosti československé
republiky, že nebyl sestaven se světového názoru
socialismu, nýbrž zase jen z úzkého
průzoru zájmů jednotlivců a jednotlivých
skupin v národě, necelého československého
národa. Když se mluvilo o tom, že republika má
míti sklon k socialismu, že má býti
hlavně v první řadě - a to slavnostně
prohlašováno s tohoto místa - republikou sociální
spravedlnosti, a když vidíme kolem sebe, že,
je-li v Evropě národa zdravého a zralého
k socialismu, že je to československý národ,
proč už se nemají dělati přípravy
k tomu velikému přerodu, k tomu přestupu,
- proč se už nemá dělat příprava
k tomu, aby opravdu přechod do nových společenských
řadů u nás nemusil se státi nějakou
velikou katastrofou, nýbrž aby se stal opravdu vývojem?
Nevím, snad jsem příliš
laikem k tomu, ale jsou lidé, kteří mohou
to, co jim snad chybí na velikém rozhledu, doplnit
citem, a tu se mě zdá, že není dobré
vůle, ten vývoj, o němž bylo mluveno,
tu demokratisaci podporovati a prováděti do veškerých
důsledků. Zdá se mi, že ta vývojová
theorie republiky a ten demokratismus byly jenom - řekl
bych - paliativními prostředky proti skutečnému
provádění sociálních nějakých
předloh, proti skutečnému provádění
demokracie a proti urychlování a klidnému
vývoji k socialistickým cílům republiky
vůbec. Nejenom že nevidíme konat žádné
přípravy k tomu, o čem jsme přesvědčeni,
že u nás jistě přijde, my vidíme
i v tom rozpočtu, - i v celém projednávání
rozpočtu jsme slyšeli - že vlastně se
tu jedná nejenom o udržení stávajících
protisociálních řádů. Já
vycházím z toho stanoviska, že mluví-li
se o vývoji - nelze tedy udělati přelom,
na jednu stranu odlomit to, co bylo, a na druhou stranu položit
to, co má být, nýbrž tady je třeba
určitého přechodu.
Neříkám, že
je možno okamžitě opustiti tu cestu soukromokapitalistického
podnikání a oběma nohama vstoupiti do socialismu,
nýbrž jsem toho názoru, že přece
jenom, kdyby byla dobrá vůle, mělo v prvním
rozpočtu republiky býti vidět, že, i
když se udržování řádů
dnešních v rozpočtu podporuje, přece
jenom není tu zřejmě viděti nové
budování a posilování starých
společenských řádů. Konec chceme
míti tisícileté periody soukromokapitalistického
podnikání, chceme tu dospěti ku konci a začíti
novou cestu, cestu řádů socialistických.
Nechceme převrat, chceme přechod. To jsme si říkali
tisíckrát! K tomuto přechodu jest ale přece
nutna nějaká příprava. Když vidíme,
jak rychle se vyvíjejí poměry a k jak rychlému
postupu jsme nuceni ve věci uspořádání
nových řádů společenských
vším, co se kolem nás odehrává,
tu se mi zdá, že přece jenom nejednáme
správně, když mocenští činitelé
zapomínají na to a stále ještě
myslí a snad věří, že se to dá
konečnou změnou společenských řádů
oddáliti, na to že jest ještě čas,
a proto se prozatím snaží ještě
upevniti své staré posice. Podle mého soudu
nejednáme tak v zájmu budoucnosti a v zájmu
nerušeného vývoje, kterého republika
jistě k svému upevnění a rozvití
potřebuje.
Pánové, chtěl
bych poukázati na jednu věc. S tohoto místa
jsem dne 22. května prosil, aby, když se přichází
k luštění té ne ožehavé,
ale životní otázky republiky, k otázce
snížení cen životních potřeb,
aby se nedělalo dílo polovičaté, aby
se udělalo to, co se udělat dá, aby se pak
předstoupilo před lid československé
republiky a řeklo se mu slavnostně, veřejně,
otevřeně: "To jsme udělali proto, že
jsme to udělat mohli, dále jsme nemohli jíti
z následujících důvodů!"
Co se ale stalo? Ta stará, neupřímná
hra se opakovala. Veliké gesto, veliký rozmach,
a co se všecko stalo. Ne bez úmyslu jsem navrhoval,
aby řeč ministra Švehly byla otištěna
a v brožurách rozdána byla obyvatelstvu celé
československé republiky, poněvadž jsem
měl tušení, že se ta neupřímná
hra s ohněm v naší republice bude opakovati.
Zavřely se krámy na
14 dnů a pak je otevřeli, abychom širokým
vrstvám lidu konstatovali fakt, že drahota zůstala
taková, jaká byla. Vážení! Celý
náš rozpočet, celá ta naše činnost,
všechno jest soustředěno jen, jak několikrát
bylo řečeno, k uzdravění naší
nemocné koruny. Kol kolem do kola u lože této
koruny je zástup lidí, kteří nás
desetkrát denně ubezpečují, že
nemají s kapitálem nic společného,
ale kteří mají aspoň při nejmenším
velký - řekl bych - podezřelý interes
na tom, aby tato koruna byla uzdravena. Naše budoucnost -
a to bylo velice zřejmo z debat, zde pronesených,
- není odvislá, náš život není
odvislý od nemoci koruny nebo jejího zdraví,
zde jsou jiné potence, které podmiňují
náš život. Těm se nevěnuje pozornost.
Té práci, o které se právem mluví,
se nevěnuje pozornost, nic se nepodniká, aby mohlo
býti pracováno, ani co se týče dovozu
surovin, ani pokud se týče vývozu, ani pokud
se týče získávání lásky
a chuti ku práci, pro široké vrstvy pracujícího
lidu nic se nedělá. Vidíme činnost
dnešních mocenských činitelů
zkoncentrovánu na jedinou věc: na záchranu
koruny, kterou nemá národ, ale kterou mají
banky a žádný jiný u nás dnes
vůbec. Nejsem přítelem velikých radikálních
převratů, prohlašuji však přímo,
že to kurýrování té koruny budeme
musiti zastavit. Pánové! Z národohospodářské
filosofie a finanční politiky počítejte
jak nahoru, tak dolů, vy se tomu faktu nevyvarujete, že
tu korunu budeme právě tak dlouho kurýrovat,
až nám úplně zcepení pod rukama.
Pro ni není zdraví, pro ni není života.
Devaluace bude následovat tomu velikému procesu
uzdravování naší koruny a půjde-li
s touto devaluací současně okamžité
vybrání válečných zisků,
pak teprve jsme na cestě k záchraně. Tohle
laborování připadá mě příliš
jako manévr, že se nejedná o tu korunu stonavou,
kterou máme zde, nýbrž o ty zdravé koruny,
které zde máme, jak bychom je dostali do bezpečí
za hranice, nebo do takových kapitálů, které
by nebyly nutně následující devaluací
postiženy.
Pokud se týká opravdového
porozumění pro náš stát a budoucnost
republiky pozdvižením výživy lidu - to
nebylo chápáno, ač zde je ministerstvo, které
se tím úplně zabývá. Naopak
právě předchozí řečník
tolik zde útočil proti ministerstvu výživy.
Mně se ale zdá, že rozpočet ministerstva
výživy neodpovídá té situaci,
v níž žijeme, a neodpovídá té
velké důležitosti, kterou toto ministerstvo
u nás má. Toto ministerstvo po mém názoru
je jediným pomocným prostředkem širokých
vrstev lidových proti vykořisťování
kapitálem a proto také vidíte, jak koncentruje
se kde jaký útok z těchto kruhů právě
proti ministerstvu výživy. Já již prohlásil
s tohoto místa: nebýt organisovaného ministerstva
výživy, měli jsme dnes u nás poměry
tak rozvrácené, že bychom musili všichni
zoufati nad budoucností republiky. To nás jedině
zachránilo, jeho spojení s Amerikou a jeho přičinění,
nahraditi to, co nám bylo od úst utrženo našimi
vlastními lidmi. Jaký je ten boj, ukazuje právě
to, co kol. Nohel zde přednesl. Jde o úředníka,
který byl zaměstnán v ústředí
hospodářských společenstev. Pak byl
jako velmi schopná síla půjčen do
Obilního ústavu. Když pánům,
jak po česku říkáme, zalézalo
za nehty, jak přísně a správně
vykonával svou povinnost jako revisor, a nedělal
ukrývače toho, co měl revidovati, když
opravdu na mlýny šel a ukázal, co se stalo,
měl jíti na vojnu. Dělali s ním vše
možné, aby se ho zbavili. Obilní ústav
potom, vida, o jak kvalifikovaného člověka
jde, vzal ho pro sebe. Pak se vrhli všichni na obilní
ústav, aby znemožněna byla existence toho člověka.
A když po převratu převzat byl pro své
mimořádné schopnosti a svoji úřední
poctivost jako revisor ministerstvem výživy, šla
za ním tato zášť a nenávist také
sem. To je ten úředník, jemuž dvakráte
za sebou vyloupena byla zásuvka v ministerstvu výživy.
Hledaly se tam revisní akty o takových Ortech a
jiných lumpech, kteří měli již
dávno viset a s nimiž se neměl nikdo spojovat,
aby je hájil a aby pronásledoval úředníka,
který toto svinstvo ve prospěch naší
republiky zamezil. Zde je vidět ten otevřený
zájem jistých kruhů, který necouvne
ani před vyloženou špatností proti republice.
I těžký proces hodili tomuto vzornému
úředníku na krk, ač jistě dnes
je prokázáno, že tento člověk
hájil zájmy republiky tak, jak jest toho v pravdě
nejvíce třeba.