Čtvrtek 26. června 1919

To, soudím, jest hrozný důkaz, že vláda nekonala svou povinnost, a očekávám rozhodně, že zvýší základní platy a upraví poměry definitivního personálu. Zanedbalo se to za celou válku a proto jest povinností republiky, aby v tom směru zjednala nápravu. Jinak vypadá poměr u provisorního personálu, kde bylo potřeba za starého Rakouska 179 milionů, kdežto u nás činí potřeba 160 milionů. To jsou zvýšené mzdy, které jsou ovšem úplně oprávněné, ale jsou ještě pořád nedostatečné.

Máme konečně ještě moment, který jest také významný a sice vojenské transporty. Naše železnice jsou z největší části upotřebeny k vojenským účelům. Kolik se tu platí, každý ví, a není divu, když mnoho vozíme a málo vyděláváme a že máme pak pasivní podnik. Vedle těchto věcných okolností jsou ještě momenty, které podle mého mínění jsou dalekosáhlého významu a sice proto, že to, co jsem uvedl ohledně materiálu, vozidel a lokomotiv, dá se lehko napraviti, ale jsou zde momenty mravního a sociálního významu, které jsou v kořeně celého podniku. Nejdůležitějším základem každého podniku jest jeho organisace. Organisace našich československých státních drah jest - musím to otevřeně říci - naprosto špatná a nedostatečná. Faktum jest, že jest to sice organisace provisorní, ale přece lituji, že během těch 7 měsíců, co existuje, nic pronikavějšího se nestalo, i když ne pronikavějšího, tedy alespoň částečného se neprovedlo. Faktum jest, že, vyjímaje rozdělení jednotlivých sítí a založení nových řiditelství ve vlastní organisaci, pokud se týče administrativy, nic se nestalo.

A tu si dovoluji předem vytknouti, že trpíme krajní centralisací. Ba musím jíti dále a tvrditi, že ta centralisace našeho ministerstva jest větší a tužší než byla ve Vídni. Pánové, to jest velká chyba. Byl jsem sám svědkem mnohých případů, že jsem žasl. Bohužel, není času, abych důkladně projednal tuto otázku, ale uvedu malý příklad. Přijde záležitost reklamace. Chudá žena měla doplatiti 120 K. Její zásilka byla na cestě vykradena a dráha vymáhá nedoplatek dovozného.

Vdova prosí, aby se jí dovozné odepsalo. Taková otázka byla vždycky řešena u řiditelství, to jest malicherná věc, na kterou stačí šef oddělení. Ale řiditelství žádá, aby rozhodlo ministerstvo. To přece není přípustné. K tomu není ministerstvo, aby o tom rozhodovalo, to přece má říditi jiné, důležitější záležitosti.

Ale uvedu ještě jiné příklady. Jest to zadávání různých nájmů, jako hostinských místností, zadávání bezvýznamných živnostenských podniků, jako na příklad knihoven, novinářských podniků atd.

To všecko rozhoduje ministerstvo. To vždy vyřizovalo řiditelství. V Budějovicích se zadává nádražní knihkupectví. Ač to vždy spadalo za Rakouska do kompetence řiditelství, musí se předložit terno ministerstvu. V ministerstvu to ale také nevyřídí chef departementu, ba na to nestačí ani šef sekce. Tato důležitá věc musí do presidia ministerstva a to teprve definitivně rozhodne!! Kam vede taková správa? To jsou závady velké, a lituji, že se to ještě děje. To je známka, že je na čase, aby se konečně decentralisací provedla radikální remedura.

Co se týče dalších vad, ty jsou známy, Byrokratismus ještě existuje. Ty výkazy. které musejí stanice a ředitelství předkládati, také existují. Je zbytečných prací, že se to nedá popsati. Píše se stále a stále. Faktum jest, že koncepty, které se psaly jen manuskriptem, opisují se na stroji a takto na stroji psané jdou teprve k aprobaci a pak znova čistopisně jsou opisovány. A ta cesta od jedné instance, od jedné skupiny a sekce k druhé! To všechno jsou zbytečné a drahé plus-práce.

Proto bych apeloval na ministerstvo železnic, aby v té věci učinilo radikální nápravu. Pak se nesmíme diviti, když jsou úředníci zaplaveni prací a jsou přetíženi a nestačí. Jak lehko možno zjednodušiti agendu! Ale nejen různého psaní, i na počtu úřednictva by se dalo ušetřiti. Máme různé věci, na př. pensijní příspěvky, které platí stát, a které by se dávno mohly zrušiti. Ušetřily by se desítky a desítky úředníků, kteří musí vésti evidenci. Při účelné organisaci dalo by se mnohé zaříditi tak, že by to znamenalo veliké úspory.

Přicházím k druhému oddílu, který jest velice důležitý a sice k otázce úřednické. Nejen organisace sama, jako administrativa, ale úřednictvo tvoří druhý článek, který musí býti uspokojen, musí býti přesvědčen o naprosté spravedlnosti, musí býti pobádán k tomu, aby měl jistý cíl, musí věděti, že každá práce a zdatnost dojde své odměny. To bohužel u našeho ministerstva železnic se neděje. Jest to zlo, které roztrpčuje krajně, jak mohu tvrditi, nejen ministerské úředníky, ale všechny úředníky u ředitelství na všech tratích a stanicích. Faktum jest, že k uspokojení úřednictva není mnoho třeba. Není pravda, co se stále tvrdí, že se žádají stále jen peníze a podpory. Ne! Mnoho jest věcí, které by se daly s malým nákladem, ba možno říci, bez nákladů učiniti a úřednictvo by bylo uspokojeno a konalo by své povinnosti s větší láskou a s lepším výsledkem.

Proč úřednictvo jest nespokojeno, dovolil bych si několika momenty znázorniti. Máme na př. postupy. To nekonečné čekání na ně! Jest to snad vysvětlitelno, ale když postup ve vyšších třídách není ještě vůbec venku, postup, který měl býti 1. ledna, kde se jedná o malý počet úředníků, to nedá se omluviti. Nesmíme se pak diviti, když úředníci, kteří čekají na postup a jsou zkráceni, poněvadž platy u státních úředníků publikují se jmenováním, jsou krajně roztrpčeni. Tak přirozené je to! Čekají stále v naději, čekají měsíce, čekají, vždyť dověděli se, že byli v návrhu, a nemohou se dočkati, myslí na to, budou-li v tom postupu a postup se vůbec nepublikuje. Jmenování také nejsou úplně spravedlivá. Mnoho bych mohl o tom mluviti. Tak jednou se poukazuje na ancienitu a, když se to nehodí, neplatí to. Znám případ, kde si trpce stěžoval úředník, že se nedodržují ani podmínky vypsaných konkursů. Tak na př. přednosty u VIII., t. j. finančního a účetního oddělení byli jmenováni úředníci, kteří vůbec prakse v tomto oboru neměli, ač v konkursu bylo předepsáno, že prakse musí býti. Stačilo, že měli praksi v zásobárnách. Pak se nedivím, že úředníci nemají důvěru ke konkursům. Hlavně trpce si stěžuje úřednictvo do velkého rozdílu mezi konceptním úřednictvem a ostatním. Toť staro-rakouská praxe, odlišující ne podle práce, ne podle zkušeností, ne podle kvalifikace, nýbrž podle školního vzdělání.

To se stále uplatňuje i u nás, ba snad i větší měrou. Malý případ: ministerstvo nedbá odborných znalostí tarifních, nepřevzalo starého tarifeura do státní služby, protože není právníkem, kdežto mladší konceptní úředníci jsou převzatí. Toť nespravedlivé. I v tom směru mělo se již dávno učiniti něco, aby to rozlišování lidí jen dle předběžného vzdělání bylo konečně odstraněno. V tomto směru bude musiti organisace státních železnic učiniti ihned nápravu, a sice rozdělením působnosti dle jednotlivých statusů a dle skutečné potřeby určitého školního vzdělání.

Tak musí se vymeziti služba administrativní, komercielní a dopravní a tu aby nebylo zneužito ku př. právníka na místa, pro která není právnictví třeba. Totéž platí o technikovi. Když uvážíme, že v téže kanceláři při téže práci sedí úředník konceptní a subalterní, ten že postupuje dvojnásobně při stejné práci, to není udržitelné. Zde musí se rozdělit služba dle toho, jakého předběžného vzdělání nutně vyžaduje, a podle toho se musí také honorovati. Hlavně poukazuji však na to, že máme ještě úředníky I. státu, kteří nedělají nic jiného než rubriky a podřadné práce; to máme ještě ze starého Rakouska, to mělo se však dávno odstraniti. Ambice úřednictva se tím jistě nepovznášejí, když vidí, že má přednost jedině školní vzdělání, i tam, kde ho není potřeba. Kde je ho potřeba, má ho býti využito a řádně placeno.

Důležitá otázka jest jmenování podúředníků úředníky. Tato otázka měla býti již dávno řešena. Vítám, že ministerstvo přikročuje k řešení této otázky, ale bylo by to zamezilo mnohé trpkosti, kdyby se tato otázka nebyla táhla celé měsíce.

V celku mohu shrnouti, že nevidím u našeho ministerstva železnic žádné initiativy, co se týče personálních otázek, ba ani tolik, co u jiných ministerstev, jako na př. u ministerstva pošt, které nám tolik vládních návrhů předložilo a převzalo veškeré kategorie do státní správy, postiliony, sluhy atd. Železniční úředníci jen úmorně pracují, ale nemají bohužel toho zadostiučinění, že by se bylo v jejich prospěch něco učinilo, co by bylo uznáno jako pokrok a odměna.

O tom, že dostatečně nejsou podporovány svépomocné akce, nemohu bohužel pro krátkost času mnoho mluviti; chci se jen zmíniti o humanitních našich fondech. I v tom nevidím absolutně žádného pokroku. Stále v setrvačnosti postupují ty železnice; jezdí se, vozí, pracuje, ale v sociálních otázkách, které by uspokojily personál, nevidím žádného výsledku. Máme mnoho příležitosti. Máme k disposici parky, zámky, dvory skonfiskovaných statků císařského rodu. Jaká by to byla sanatoria! Nemůžeme si však vydržovat takové léčebné ústavy, nemáme peněz, ale dráha má jedině příležitost nádhernou. Kdyby fondy založila, kdyby fondům dala k disposici různé příjmy, ku př. automaty na nádražích, váhy na nádražích, plakátování atd., tu železniční zřízenci by si ty fondy sami spravovali, tyto ústavy, neboť činily by příjmy přímo statisíce ročně. Na to se nepomýšlí! A z těchto výtěžků, které mají jednotlivci a nechci ani říci, jací jednotlivci, kdyby se věnovaly sanatoriím a různým humanitním ústavům, dalo by se mnoho napraviti a zřízenci byli by vděčni a daleko uspokojenější než dnes. Ani zde nevidím žádné iniciativy.

Totéž platí o bytové péči. Ministerstvo má působiti, aby se tvořila bytová družstva. Není možno, aby zřízenci se scházeli a sami všechno provedli. V tom směru kdyby se dala direktiva, mnoho by se vykonalo. Musím se dotknouti jízdních výhod. Lituji, že ministerstvo se neujalo našich zřízenců a úředníků. Jest to zkreslení a nespravedlivé, jak se naše výhody líčí ve veřejnosti. Jsou to jiné kategorie, cizí živlové, kteří jízdních výhod zneužívají. Nemohu a nemám bohužel čas vše vylíčit, a byl bych povděčen panu ministru železnic, kdyby mi dal v železničním výboru seznam všech výhod vůbec. Tu bychom seznali, že výhody našich zřízenců nejsou tak dalekosáhlé.

Vyloučeno jest naprosto, aby byly zřízencům bez předchozí dohody třeba nejnepatrnějším způsobem vzaty některé výhody jízdní. Zřízenci jsou ochotni vyjednávati, ale aby snad ministerstvo chtělo dekretovat, to jest vyloučeno. Staré Rakousko tento pokus učinilo a hned dali zřízenci ultimatum. Pak chtělo Rakousko vykupovat, chtělo dát zřízencům 200 K za ty volné lístky a zřízenci absolutně odřekli. Rakousko se tedy toho neodvážilo a to bych velmi pochyboval, že by dnes bylo možno bez kompromisního jednání se zřízenci vůbec, nejnepatrněji omeziti jízdní oprávnění, které činí část naší mzdy. Bylo to i dekretováno rakouskou vládou, která se vždy odvolávala na různé výhody, kdykoliv se žádalo zlepšení hmotných poměrů.

Dovolil bych si ještě podotknouti, že ovšem trváme na úpravě našich sociálních potřeb, ale nemám bohužel času, ostatně pan kolega Buříval se o tom zajisté zmínil. Musím se však dotknouti kapitoly velmi smutné. Jsou to krádeže, věc, která jest přímo strašná. Faktum jest, že zřízenci a úředníci odsuzují měrou ještě větší nežli veřejnost tyto úkazy, neschvalují jich ovšem, ani neomlouvají, ale vytýkají zase ministerstvu, že veškerá dosavadní opatření jsou naprosto nedostatečná. Naše přesvědčení jest, že by se dalo lecčehos docíliti vhodným opatřením, doprovodem atd. Nestačí však jen tresty a přísnost. Při moderním initiativním vedení celého podniku našly by se jistě jiné moderní cesty a nejen stále to, co zde již bylo. Představoval bych si remeduru příkladně pomocí pojištění zavazadel a zboží proti škodám a krádežím. To pojištění zavedl bych obligatorně. Prémie by byla nepatrná a zvláště při těch hrozných sazbách tarifních by byla mizivou. Předal bych toto pojištění zřízencům, aby škody cítili na své kůži, aby věděli, že co se ukradne nebo poškodí, že musejí zaplatiti z pojišťovacího fondu, připadne z výtěžku, a pak budou hlídati přísně, ba i jeden druhého. Jsem přesvědčen, že by neobnášely škody ani 10 % nynějších krádeží. Zvláště, když by zřízenci věděli, že jest to jejich pojišťovna a že oni budou z jejích zisků míti svá sanatoria, tu by zásilky dobře hlídali a zloděje civilní chytali. Takovou věcí docílilo by se úspěchu ihned a byl by zisk na obě strany: veřejnost by byla spokojena, mravnost by byla posílena a na druhé straně by zřízenci získali nádherné prameny příjmů pro svá podpůrná a zdravotní zařízení, kterých potřebují, poněvadž jsou vysíleni a na zdraví sami i jejich rodiny zničeni. To jsou mé myšlenky, které ministerstvo samo mělo již dříve míti.

Přicházím ještě k provozu. Co se provozu týče, tu vytýkám osobnímu provozu hlavně, že byl ukvapeně přílišně rozmnožen. To podle mého názoru není prozíravé. Na druhé straně provoz nákladní byl omezen. Jest to skandál veliký, že musíme míti ještě dopravní povolení! Ale ještě jednu věc vytýkám, že totiž se Praha degraduje na pouhou průjezdní stanici. Někdo má velkou myšlenku, že mají vlaky z dálky projížděti Prahou, vlak se v Praze vyprázdní a do těch špinavých vagonů musí pak pražské publikum nastoupiti a jeti dále. Nenahlížím, jaký to má smysl a prospěch. Ať vlaky jedou jen do Prahy a ať z Prahy zase vyjíždějí, vždyť několik hodin zde může každý zůstati. Nynější provozní politika jest úplně zvrácena! Praha má býti výchozí a konečnou stanicí pro všechny vlaky. Podle toho ovšem by musela v Praze vypadati také nádraží, musela by býti zařízena jako čelná nádraží atd.

Ještě o jednom se musím zmíniti, totiž o zdražení osobního provozu. První třída měla býti vůbec zrušena, druhá třída se měla zvýšiti o 100 procent, ale třetí se zvyšovati neměla, poněvadž to je krajně nedemokratické. Kdo jezdí dnes v I. třídě, zaplatí si II. a bude jezditi v druhé, ale nezaplatí o nic víc. Kdo dnes jezdí ve třídě II., bude jezditi ve třetí a zase nebude platiti víc, ale odnesou toto zvýšení tarifů ti, kteří jezdí ve třídě třetí.

Proto bych byl proto, aby I. třída byla zrušena, druhá třída o 100 procent zvýšena a třetí aby zůstala tak, jak jest.

Při tom se zapomnělo na to, co již dávno má Vídeň: aby Praha měla svůj tarif. To je nutno. Pražské obyvatelstvo musí býti levnými tarify podporováno, aby mohlo vyjížděti ven do krajiny, aby si oddechlo. Hygiena je přece důležitější než 3 nebo 4 miliony, jež do pokladny státní vplynou při zdražení tarifů osobních. Co jsme zastávali proti Vídni, to jsme negovali zde. Dříve platilo se za jízdu do Řevnic a zpět 1 K, nyní musí se zaplatiti 6 K. Rodinu o 3 členech stojí dráha do Řevnic 18 K - jenom dráha. To se nemělo provésti. Naopak trváme na tom, aby se pražský tarif rozumně utvořil tak, aby mohl každý z Prahy si vyjeti. Každý si rád vyjede do kraje, aby se osvěžil a oddechl - i když je mu státi na plošině vozu.

O nákladních tarifech je těžko mluviti. Já myslil, že za 7 měsíců dovedeme učiniti něco báječného, ale dokázali jsme jen to, že se tarif nákladní zvýšil o 100 %. Ale o tom nemáme bohužel času mluviti.

O investicích mluviti nebudu, ale zmíním se ještě o sestátnění. Sestátnění buštěhradské a ústecké dráhy mohlo již dávno být v proudu, a já považuji za velikou chybu, že se tak dosud nestalo. (Posl. Burian: Ministr financí je proti!) To je stejné! Rakouská železniční správa našla vždycky prostředky k tomu, aby přinutila dráhu, kterou chtěla sestátniti, k tomu, aby doplnila své investice. Generální inspekce vyslala celou armádu svých úředníků a ti nařídili dráze všechny možné úpravy a zařízení. Víte, že buštěhradská dráha české kraje hrozným způsobem zanedbala. V severních Čechách jsou investovány ohromné miliony, ale v českých krajích nikoli. Kdyby bylo ministerstvo vyslalo tam své úředníky a nařídilo investice, oprav atd., pak by sama ta dráha přišla a za každých podmínek nabídla by podnik republice. Konečně musíme prohlásiti, že je nezbytně nutno, by co možná nejdříve byla konstituována železniční rada, poněvadž musí zde býti jisté forum, kde se musí o detailních, specielních a všech otázkách železničních hovořiti. Nám schází takové forum, kde by veřejnost a obecenstvo mělo příležitost uplatniti své názory. To je velký nedostatek, který těžce pociťujeme, jak vidno z výtek, činěných žel. správě.

Dovoluji si ještě přečísti resoluci, kterou dovolím si navrhnouti k schválení. Nejde o žádný náklad, nýbrž naopak resoluce ta má v důsledku úspory. Resoluce tato zní:

Vládě se ukládá, aby neodkladně vykonala přípravy k brzké organisaci státních železnic, směřující k pronikavé decentralisaci správy. Veškerá vlastní železniční správa budiž přenesena na ředitelství, ministerstvu buďtež vyhraženy pouze osobní a jednotné řízení a nejvyšší dohled.

Úřední agenda budiž pronikavě zjednodušena, aby docíleno bylo přiměřeného zmenšení počtu úřednictva a působnost a služební výkony jednotlivých úřednických statusů (kategorií) buďtež přesně vymezeny dle skutečné potřeby předběžného vzdělání. (Výborně! Potlesk).

Místopředseda dr. Hajn: Slovo má člen N. S. pan Pocisk.

Posl. Pocisk: Slavné Národné shromaždenie!

Keď ja ako člen N. S. Slovák, pri tejto príležitosti som sa ujal slova, má to svoje dôvody, a to dôvody, ktoré sa vyskytujú u nás na Slovensku. Viete, že na Slovensku - myslím tých, ktorí už po Slovensku cestovali - naše železníce a železničné siete sú veľmi nedokonalé, neodpovedajú času, a z hospodárskych dôvodov tiež myslím, že pre našu mladú republiku bolo by veľmi dobre sa s touto otázkou dôkladne zaoberať.

Maďarská vláda vždy považovala Slovensko za akúsi Popelušku a nestarala sa ani v tomto ohľade o slovenské záležitosti a sice z politických dôvodov, lebo vedela, že ako náhle na Slovensku by sa i v tomto ohľade postarala, ako náhle by na Slovensku industria, t. j. priemysel pokročil, je samozrejmé, že by sa slovenský národ a hlavne slovenské robotníctvo pozdvihlo hospodársky a kultúrne. Toto maďarská vláda všetkými možnými silami hatila a vždy bolo jej snahou, aby priemysel nakoľko je možno na Slovensku neumiesťovala, ale aby ho sústreďovala do maďarských centier. Tak vidíme, že na príklad sú jednotlivé závody, továrne 20-30 km. od hlavnej trati a sú továrne, ktoré vôbec žiadneho železničného spojenia nemajú, takže keby sme chceli, aby tieto továrne vskutku prosperovaly, museli bysme v prvom rade umožniť im transport, aby suroviny a hotové tovary čo najrychlejšie mohly dopravovať.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP