Ovšem přirozeně
důsledky se jeví také i zde. Objeví
se vám to v deficitu a to není pouze při
železe, to jest při dřevu, to jest při
oleji, benzinu; při kovech ušlechtilých ještě
mnohem více, jest to mnohonásobně zdraženo
a musí se to objeviti i ve státních výdajích.
Oproti tomu, velevážené shromáždění,
státní příjmy jsou nadobyčejně
chudé, poněvadž není co dovážeti,
suroviny se nám nedostávají, dík té
politice, kterou doposud naše vláda sledovala. My
také nic nevyrobíme, tedy import a export vázne.
Naše železnice vozí ponejvíce vojáky
anebo předměty, za které se úžasně
málo platí. Nepokrytě se přiznám,
že dík ustálené zvyklosti ze starého
Rakouska vozili se zadarmo i lidé následkem přecpaných
vagonů, které nebylo lze revidovati i při
nejlepší vůli průvodčího
personálu, anebo vozili se lidé s lístkem
III. tř. ve třídě II. ne-li v I.
tř. Lidé s lístkem II. tř. vozili
se v I. třídě. Ký div, že
výnosnost těch drah je nejmenší. Když
naproti tomu vidíme úžasné výdaje,
musí potom přirozeně v celkové
bilanci objeviti se minus místo plus. To je zapotřebí
všecko uvážiti.
Při posuzování
té otázky železniční nelze se
vyhnouti i také otázce jiné. S tou se nepočítá,
ale jest zapotřebí, aby na ni bylo poukazováno.
Od 28. října vysílá správa
železniční úředníky, podúředníky
služebníky i dělníky na Slovensko. Zajímavo
jest, že v rozpočtu také do určité
míry přichází to v úvahu, ale
ovšem jinak, než by si to člověk, který
ty poměry zná, představoval. Tedy podle stávajících
posledních dat je zjištěno, že jest exponovaných
zaměstnanců na Slovensku kolem 7000. Tito lidé,
třeba že konají službu na Slovensku, jsou
započítáni na účet náš,
tedy na účet našeho železnictví.
Každé řiditelství přirozeně
má povinnost nadále platiti všechny požitky,
ať služné, či příbytečné
nebo drahotní přídavky atd. těm lidem
a zaúčtovati to ve svém vlastním účtování.
Neobjeví se vydání tato ve výdejích
na Slovensku, a proto ani - jak to bylo mylně nazváno
vládou - v tom okupačním účtě;
tam se to neobjeví, nýbrž objeví se
to v účtech správy železniční,
ať jest to řiditelství olomoucké, brněnské,
pražské, či plzeňské.
Oproti tomu ale správa železniční
na Slovensku vykazuje plus a sice ve výši 13.8 mil.
Jak se, pánové k tomuto plus dostali, to jest
u Boha. Žádný to prostě nedovede vysvětliti.
Nějaké určité souvislosti účtárenská
mezi správou naší a správou slovenskou
není. Probůh, tam již tolik měsíců
vykonává se tolik práce, jest tam taková
spousta zaměstnanců, úředníků,
podúředníků a služebníků,
pánové, tam mají jistě ne-li horší,
tedy tytéž poměry, jako naši, poněvadž
také jen nepřijímají, nýbrž
stále vydávají, a ajta, prosím, na
účtu slovenském objeví se plus ve
výši 13.8 mil.!
Zajímavým jest další,
velevážení pánové! Slovensko
ve svém dožadování se o úhradu
žádá, aby byl vložen do státních
výdejů obnos ve výši 63 mil. korun.
62 miliony na výdeje řádné a 1 mil.
na výdaje mimořádné, tedy celkem 63
miliony. Pánové! Výdeje věcné
i osobní na př. poměrně malého
řiditelství, jako jest olomoucké, obnášejí
87 mil. kor., ale výdeje pro celé Slovensko podle
kalkulace těch pánů, kteří
jsou na Slovensku, mají obnášeti pouze 63 mil.
korun, jistě cifru, z níž naprosto vlastně
již viděti, že jest naprosto nesprávná,
která jest vlastně vzata ze vzduchu, aniž by
se vážně o ní mluvilo nebo uvažovalo.
Chápete tedy, poněvadž jistě každý
máme zájem na tom, aby ty věci přece
jen byly urovnány, jestliže jsem já v rozpočtovém
výboru se snažil, abych tuto neshodu vyrovnal a podával
jsem návrh, aby pro účely slovenské
byla jako státní výdej vřaděna
položka další, a sice ve výši 188
mil. korun. Mimo to jest zapotřebí počítati,
že i na účet Slovenska jde všechno to,
co jest v rozpočtu obsaženo pod výdejem investičním
ve výši 50 mil. korun, a jsem pevně přesvědčen
o tom, když se budou míti upraviti cesty na Slovensko
vedoucí, ať jest to přes Vlárský
průsmyk nebo přes Břeclavu nebo přes
Bratislavu, pak že ten obnos nestačí - daleko
nestačí, který je stanoven ve výši
50 milionů korun, a já jsem navrhoval z té
příčiny, aby pro určité vyzbrojení
stanic a různých jiných zařízení
železničních, nezbytných právě
pro tento úkol, zařazen byl obnos další
ve výši 15 milionů korun. Ovšem moje návrhy
nenalezly náležitého porozumění
ve výboru rozpočtovém. Říká
se o něm, že jsou tady celostátní zájmy
nejpřednější, že je stero příčin,
abychom zejména nezpůsobili, aby ten původní
rozpočet byl rozbourán, abychom zejména oproti
cizině ukázali, že lehkomyslně nezvyšujeme
svůj rozpočet, ač té zásady
nemohl se přece rozpočtový výbor přidržeti
ani tehdy, když projednával kapitolu o ministerstvu
Národní obrany a musil zvýšiti výdaje
státní ve výši 603 milionů korun.
Podle mého úsudku ovšem, poněvadž
železnice je třeba posuzovati také jako nezbytnost
a také jako věc, která je v příčinné
souvislosti s tím, co se na Slovensku dělo,
toho hlasu nebylo respektováno, tedy těch 188 milionů
korun nebylo vřaděno a přirozeně také
tento další obnos, který jsem doporučil,
aby byl vřaděn do ostatních výdajů
ve výši 15 milionů korun jako obnos investiční,
byl panem referentem zamítnut.
Ovšem tak se, myslím,
na naše železnictví dívati nemůžeme
a nesmíme. My všichni musíme míti zájem
na tom, aby železnictví, jak jsem byl v úvodě
své řeči uvedl, bylo uschopněno pro
ty nejtěžší úkoly, které
na ně čekají. My nemůžeme a nesmíme
dívati se na železnictví s toho úzkoprsého
stanoviska a nám nestačí dnes jenom, jestliže
se dostaneme dobře z Prahy do Brna, my musíme
počítati, že železnictví naše
musí býti vybudováno pro všechny ty
mezinárodní vztahy příští,
tak aby docíleno bylo spojení se všemi světovými
městy. A tu ovšem, aby se tak mohlo státi,
budeme muset přirozeně také sáhnouti
dosti hluboko do měšce, neboť, jestliže
se má vyhovět té podmínce, kterou
klade zejména ministerstvo financí, pak musí
předcházet řádné vyzbrojení
takového podniku, uschopnění jeho a potom
teprve můžeme počítati, že železnice
sobě postačí jako produktivní ministerstvo,
že konečně také uhradí ze svých
příjmů všechno to, co jsou státní
výdaje. Bez této zásady absolutně
se k ničemu nedostaneme. Pánové, ovšem
nejde ta věc odbýti pouze tou nízkou argumentací,
jako se bylo stalo. Já jsem očekával od pana
ministra financí, že půjde do hloubky a že,
když již mluví o deficitu, o jeho velikosti,
bude se zaměstnávat pravými příčinami.
Toho neučinil a já toho upřímně
v zájmu věci lituji. My máme mnoho co
dohánět, naše železnictví velice
mnoho potřebuje. Jest třeba při něm
hodně zvýšené péče. Jest
zejména ve chvíli, kdy jednotliví kolegové
předkládají své návrhy ohledně
stavby místních drah, a jistě že plným
právem tu či onu dráhu odůvodňují,
ukazujíce na prospěch takového podniku, mluvíce
již předem o zaručené výnosnosti
jeho, jest třeba počítati s tím,
- a železniční výbor si byl toho také
plně vědom a počínal si tak - že
podmínky jsou daleko dnes těžší
nežli byly své doby. Musíme si stále
a stále připomínati, že jsme byli starým
Rakouskem zanedbáváni a že pravě proto
toto zanedbávání - jak je vidíme zejména
uvnitř Čech, kde síť železniční
není příliš hustá, co zatím
na severu Čech a v jiných zněmčených
krajinách nebylo tolik nepřízně a
mohli si tam také v důsledku větší
hospodářské síly postaviti železnici
ze svých prostředků - musíme doháněti
vše to, co bylo zameškáno. To musíme míti
stále na mysli. Ty věci tedy musíme opatřiti,
ale aby bylo možno je opatřiti, jest ovšem samozřejmé,
že musíme velice vážně přiložiti
ruku k dílu a pomáhati všude tam, kde
jest toho potřebí.
Toho se ovšem nedá docíliti
celkovou naší hospodářskou politikou,
jak až dosud byla sledována, a zejména při
posuzování výnosnosti našich drah musíme
míti stále na zřeteli, že dráhy
nesmějí sloužiti jen jedné skupině,
jedné třídě lidí, jedné
třídě naší společnosti,
nýbrž že, právě jako dnes přímo
až úzkostlivě se šetřilo zájmů
velkokapitálu a silných jedinců, musí
pro příště býti šetřeno
malé produkce, malého živnostníka a
že pro něho musí dráha býti,
abych přímo řekl, jakýmsi pomahačem,
aby své výrobky, když je nemůže
příznivě prodati na tomto trhu, mohl volně
přenášeti na jiné trhy a tam je zpeněžiti
lépe. A tu přicházíme jen při
posuzování této otázky k přesvědčení,
že tarify pro kusové zboží, tedy pro menší
kvanta jsou úžasně veliké, ať se
jedná o 1., 2. či 3. třídu, co zatím
na př. výminečné tarify pro vagonové
zásilky, pro dopravu různých surovin jsou
úžasně nízké, a uvážíme-li
k tomu ještě refakce, tedy výhody poskytované
- velkému kapitálu, musíme si říci,
že železnice dosud sloužily zájmové
skupině hospodářsky silných lidí
a zanedbávaly zájmy hospodářsky slabších.
Dnes se jedná o zvýšení
tarifů. Jenom osobní tarify mají býti
zvýšeny od 1. července. My všichni jsme
přesvědčeni, že toto zvýšení
musí být - máme-li uhradit ten deficit -
musí být zvýšení tarifů
ať již osobních nebo nákladních.
Ale ta soustava, ta tendence tarifů zůstává
tatáž, jako byla dříve. Ty tarify a
ta tarifní politika holduje tomu nadržování
velkému kapitálu a zase přehlíží
toho hospodářsky slabšího člověka,
a sice proto, poněvadž zvyšuje na celé
čáře o 100 %, zvyšuje tarify kusového
zboží právě v té výši
jako tarify celých vagonů atd. Tedy jistě
že nemůžeme s tím souhlasiti a musíme
přihlížeti, aby tento způsob nastal
také pro příště a aby zahájena
byla politika naprosto odlišná od politiky, kterou
jsme až dosud sledovali a kterou k neprospěchu zejména
českého národa vyvolala Vídeň.
Třeba, že mi bylo oficelně známo, že
ministerstvo železnic oznámilo zvýšení
tarifů od 1. července, a my tedy můžeme
spolehlivě počítati, že do státních
příjmů bude plynout také ten zvýšený
příjem, třeba že ve rozpočtovém
výboru jsem podal návrh, aby byl ten obnos, resultující
ze zvýšených tarifů ve výši
225 mil. K vsunut do rozpočtu, překvapuje mne, že
v tom rozkladu pana hlavního zpravodaje ten zvýšený
příjem státní ve výši
225 mil. K není obsažen.
Otázka: proč? Já
jsem se informoval, a tu mi bylo řečeno: není
zvýšen proto, poněvadž na druhé
straně žádali členové rozpočtového
výboru pomocí své resoluce, aby ze státního
pokladu ve prospěch zaměstnanců a různých
opatření, která jsou v určité
souvislosti s uzákoněním 8 hodinné
doby pracovní, vydán byl obnos ve výši
50,250.000 K. Tedy já ovšem, jestliže se to takto
myslí, ovšem přece jenom nemohu býti
uspokojen, proč že do těch státních
příjmů nebyl ten zvýšený
příjem následkem zvýšených
tarifů vsunut a započítán. Máme
interes o to všichni, poněvadž víme, že
by se tím ten deficit, který jsem označil,
že je stanoven ve výši 351 mil. K, dalším
odpočítáním tohoto příjmu
ve značné míře zmenšil. Tedy
ten interes jest jistě pochopitelný u mne a to tím
spíše, poněvadž je to velmi neutěšené,
jestliže člověk jako mluvčí zaměstnanců
přichází a reklamuje, aby to, či ono
ve prospěch železničních zřízenců
bylo vydáno.
A pánové, to je kapitola,
o které nemohu pomlčeti a s kterou se musíme
zaměstnávati.
Také ten postup, který
byl až dosud sledován, není a nemůže
býti pro příště možný.
Jest zapotřebí, aby byla taktika docela jiná
ohledně posuzování zejména otázky,
má-li či nemá-li ministerstvo železnic
právo, aby v určitém směru poměr
zaměstnanců železničních podle
své vůle mohlo urovnati. V té věci
personální politiky tu odvislost, kterou ministr
financí sleduje, nemůžeme a nesmíme
schvalovati.
Ministr železnic se dnes nesmí
ani hnout v takových případech, kde se jedná
o zvýšenou prosperitu toho podniku, on nesmí
zaplatiti určitou výkonnost zaměstnancům,
on se musí vždycky dříve ptát
pana ministra financí, zdali tak může učiniti.
Jest jisto, že v takovém podniku jako jest železnictví,
lze podobný způsob nejméně schvalovati.
Dá se po případě říci,
že ministerstvo železnic jako státní podnik
může býti srovnáno s jiným úřadem,
jako jest ministerstvo spravedlnosti, ale tam jsou požitky
v každém směru, ať služné
nebo aktivní přídavky, přesně
stanoveny, jest předepsána určitá
úřední výkonnost, kdežto u dráhy
něčeho podobného použíti nelze.
Já, byť bych chápal určitou odvislost
budžetérní ohledně věcí,
které jsou stálými, jsou označeny
a účtovány jako stálé požitky,
služné, počet úředníků,
příbytečné atd., nemohu přece
pochopiti, aby ve věci, kde se jedná o vedlejší
vydání za účelem získání
zvýšené výkonnosti zaměstnanců,
která může býti jenom na prospěch
podniku, musil se ministr železnic dožadovati zvláštního
úvěru od ministra financí. Tolik aspoň
jako resortní ministr musí míti práva,
aby v tom či onom případě mohl
volně disponovati. Já připomínám,
jak si počínala bývalá správa
císaře Ferdinanda, když se jednalo o to, aby
se leckeré trati nebo stanice uvolnily a schopnými
učinily pro dopravu. Poslala svého úředníka
s taškou, ve které byly peníze, ten přišel
do stanice a přirozeně zavolal si úředníka,
přednostu, posunovače, zkrátka všecky
při dopravě zaměstnané osoby a řekl:
"Hoši, prosím vás, nám na tom záleží,
aby ta doprava byla poněkud jiná a abychom se zbavili
zácpy, snad to půjde. Podívejte se, my víme
konečně, že je potřebí za zvýšenou
práci zaplatiti. My jsme ochotni tak učiniti!"
A prosím, za 2 dny bylo po zácpě, za 2 dny
byla trať uvolněna; znamenalo to ovšem zvýšené
vydání. V témže duchu proto přirozeně
- poněvadž železnictví není jako
jiný úřad, nýbrž podnik, velkopovoznictví
a tu ovšem padá na váhu, na kolik ti zaměstnaní
u toho velkopovoznictví mají možnost počítati,
aby za zvýšenou péči, pilnost a pořádek
byli zaplaceni.
To je ovšem, velectěné
shromáždění, velice důležitou
a bolavou otázkou, která musí býti
rozřešena stůj co stůj.
Jsem přesvědčen,
že zřízenci sami jsou dosti rozumní,
aby v daném okamžiku ukázali, že
tento způsob nazírání naprosto pro
příště schvalovati nelze.
Konečně jedná
se mi o železnictví samo jako takové. Já
bych velice rád ukázal, že ovšem to naše
ministerstvo železnic není ještě tak vybudováno,
jak si přejeme a jak si přeje snad i sám
pan ministr železnic. My máme stero ještě
požadavků, ne osobní povahy, ale požadavky
ku př. co se týče reorganisace správy
státní. Mně není na př. po
chuti, že dnes ministerstvo železnic jest výkonným
orgánem a dohlédacím orgánem zároveň.
Mně se ty věci nezdají
býti správné a jsem přesvědčen,
že je to pouze kopírováním toho systému,
který byl ve Vídni. Uvážím-li,
že dnes nemáme již žádné generální
inspekce, jakou jsme své doby měli, že tedy
otázka státního dozoru je vlastně
v rukou ministerstva železnic, že ten státní
dozor vede namnoze úředník, který
třeba dopouští se ve své službě
chyb a poklesků, ale sám sobě je dohlédacím
úřadem - to se mně nezdá býti
správné a zdravé. Já ovšem chápu
a jsem přesvědčen, že ministerstvo železnic
touto otázkou se vážně zabývá,
právě tak jako vím, že ministerstvo
železnic nikterak nebude se stavěti proti jakékoli
reformě v příčině státní
správy železniční, o kterou vlastně
jde, a kde žádáme, aby státní
rada železniční napříště
neskládala se z takových pantatínků,
jako skládala se státní rada železniční
ve Vídni, aby do této státní rady
železniční přibráni byli všichni
interesenti, aby tedy dostalo se stejně spravedlivého
zastoupení jak kruhům výrobním, tak
kruhům konsumentů a stejně ovšem i železničním
zaměstnancům.
Já, velectěné
shromáždění, postrádám
také určité pozornosti k tomu studijnímu
bureau, které, jak si představuji, musí býti
v každé spořádané správě
železniční a pro něž je nutně
zapotřebí lidí, kteří mají
určité a jistě vzácné odborné
znalosti, aby o různých projektech, plánech
a úmyslech vážně uvažovali. My
prostě železnictví si přejeme míti
tak, aby odpovídalo tomu, co žádá a
co očekává celá Evropa. Naše
železnictví bude srdcem této Evropy a musí
být uschopněno pro ten lepší a zdárnější
příští náš život. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda Udržal:
Dalším řečníkem je kol. pan Navrátil,
prosím, aby se ujal slova.
Posl. Gustav Navrátil:
Velevážení pánové!
Protože mám vyměřen
jen krátký čas 20 minut a nemám konečně
zvláštní chuti, mluvit před prázdnými
lavicemi, omezím se úplně na železniční
rozpočet. Železnice převzali jsme úplně
zkrachované, tento největší podnik náš,
který má býti základem nejen našeho
hospodářského rozmachu, nýbrž
i základem kulturním a našich styků
se zahraničím, tento celý podnik jest pasivní
tak ohromně, že každý se toho leká.
Ale není to tak tragické, já sám aspoň
na to tak nepohlížím. Musíme vzpomenouti,
že v Rakousku za mírových dob, kdy dány
byly všechny podmínky pro rozkvět železnic,
byly tyto také pasivní. Že se snad Rakousko
chlubilo tím, že vynášejí 21/4
procenta, to bylo pouze fiktivní; naopak známo,
že doplácelo se každý rok na ně
mnoho milionů a v posledních letech kol 80 milionů.
Ale dnes, kdy tak kriticky posuzují se pasiva našich
železnic, dovolte, abych připomenul, že jsou
to nejen státní dráhy, které jsou
pasivní, nýbrž že i soukromé dráhy
naše, které jsou přece obchodním podnikem,
a jsou vypočítány na zisk - to jest Buštěhradská
dráha a Ústecko-teplická dráha - jsou
úplně pasivními a stát musí
jim pomáhati zvýšením tarifů,
aby se udržely vůbec, Buštěhradská
dráha dokonce prodala doly, jen aby z části
mohla dluhy krýti. Nemluvím ani o pruských
drahách, o kterých víme, že vynášely
před válkou 7 % a jsou nyní úplně
pasivní, ač jsou tam poměry daleko příznivější
než u nás.
Dovolte, pánové, abych
se vrátil k vlastním důvodům
pasivity našich železnic. V prvé řadě
poukazuji, co zde již kolega Buříval uvedl,
na naprostou destrukci celého zařízení,
nejen dráhy samé, spodní stavby, kolejí,
atd., ale i vozů a lokomotiv. Tu musím výtku
činiti, že jsme se nepostarali v čas, aby pokud
možno ty ztráty a nedostatek lokomotiv byly nahraženy.
Tady se mělo obětovati vše bez ohledu na výlohy
s tím spojené, lokomotivy měly býti
opatřeny, ať stály, co stály, víme
přece, že každá lokomotiva vydělá
v krátké době daleko více, než
co stojí.
Já sám jsem bohužel
pozoroval hned na začátku, když jsem o té
věci jednal, že nebyl tu úmysl tak rozhodný,
aby se opatřily lokomotivy pod každou podmínkou,
nýbrž že se poukazovalo na příliš
velikou cenu za lokomotivy z Francie, kde valuta atd. by
byla dělala veliké ztráty.
Další příčina
pasivity, hlavní, jest, pánové, podražení
veškerých materialií. K tomu účelu
stačí, když vezmete statistiku a rozpočet
vlády rakouské z r. 1914, kdy bylo již vše
dražší. Tu vidíme, že v celém
Rakousku při veškerých železnicích
činí položka na materiál daleko menší
náklad, než máme my, kteří máme
jen celkem asi 45 % veškerých linií železničních.
Nechci to probírati důkladně, ale srovnejme
některá data. Tak na příklad při
oboru pro udržování dráhy v celém
Rakousku bylo potřebí 58,000.000, my potřebujeme
40 milionů. Měli bychom dle klíče
potřebovati ani ne 25 milionů. Největší
jest difference ve vozební službě. Celé
Rakousko potřebovalo r. 1914 62 milionů, ale my,
ač máme ani ne polovic tratí, máme
v rozpočtu 135 milionů. Zde je viděti,
v čem spočívá pasivita našich
železnic: právě v ohromném podražení
veškerých potřeb. Upozorňuji, že
v otopu samém jest ohromná difference. Staré
Rakousko potřebovalo pro celé své železnice
55 milionů, my potřebujeme 126 milionů. Když
uvážíme, že máme jen 45 % železnic,
mělo by podle toho připadnouti na nás 24
milionů korun. Máme tudíž více
jak o 100 milionů větší výlohy
na otop, než by bylo odůvodněno při
našich liniích, a nesmíme se tedy diviti, že
jsme pasivní, když ty ohromné výlohy
musíme krýti. Dílenská služba
činí 39 milionů v r. 1914 pro celé
Rakousko a my potřebujeme jen na zlomek 54 milionů.
To jsou cifry, které mluví a dokazují, že
těžko je udržeti naše železnice aktivními.
Další otázka, a to dosti odiosní, jest
otázka osobních výloh. V tom směru
slyšeli jsme mnoho výtek, že trpíme příliš
velikými požadavky, že výlohy osobní
tvoří snad největší část
veškerých potřeb, které naše podniky
spotřebují. Tu si dovolím poukázati
na to, že to není pravda, že osobní výdaje
nejsou tak ohromnou položkou, ba naopak jsou poměrně
nejmenší položkou, když uvážíme
poměr mezi starým Rakouskem a námi. Dovolím
si upozorniti zvláště na dva momenty, velmi
důležité. Předně definitivní
personál nezatěžuje náš rozpočet
vůbec, a jest proto nesprávno, poukazovati na definitivní
personál, neboť, pánové, ve starém
Rakousku bylo potřebí 222 milionů pro definitivní
personál, kdežto my v naší republice
potřebujeme pouze 120 milionů. Přesně
odpovídá to percentuelnímu zlomku, a nemáme
tudíž o haléř větší
výlohy pro personál stabilní než před
válkou.