Ráda konstatuji, že ministr
Haberman prosadil sestátnění aspoň
tří středních ženských
škol, ostatním že zvýšil subvence.
Prosím však jménem všech kolegyň
této sněmovny - nežádala jsem jich v
té věci za souhlas, ale myslím, že jsme
solidárními - žádám jménem
většiny ženské tohoto státu, aby
do příštího rozpočtu zařazena
byla mnohem větší částka na ženské
školství, která by úplně postačila
na převzetí do státní správy.
(Výborně!)
Jsem stoupenkyní koedukace,
valná část národa přeje si
však zachovati samostatný typ ženského
školství. Na mužských školách
sice mohou se přijímati také studentky, ale
tato rovnoprávnost je pouze na splátky, pravidelně
přijímá se pouze 5 procent - nejvýše
10 procent - posluchaček ženských.
Klasický doklad neudržitelnosti
této klausule máme nyní na Vinohradech. Ženské
gymnasium klerikální odepřelo letos od září
otevřít primu. Na ústavech chlapeckých
prohlásili většinou, že mají přeplněno,
ženské gymnasium Krásnohorské, vydržované
městem Prahou, odepřelo přijímati
žačky z předměstí, je-li
dost pražských studentek. A tak dívčí
dorost z Vinohrad, Žižkova, Nuslí a Vršovic
má cestu ke středoškolskému vzdělání
úplně zatarasenou. Tento stav je prostě neudržitelný
a žádám důrazně, aby pro středoškolské
studium ženské ustanovena byla v ministerstvu řádná,
kvalifikovaná referentka, jež by soustavně
v otázce této pracovala.
Viděli jsme v rozpočtu
ministerstva školství, že střední
školství dotováno jest v celku asi 25
mil. korun. My jsme nedávno školskému výboru
podávaly návrh, ve kterém jsme precisovaly
rozpočet na všech 15 ženských škol
na 21/2 mil. K se vším,
i s úpravou platův, rozmnožením
sbírek atd. Co tedy žádáme, my ženy,
činí 10 procent celého vašeho rozpočtu.
Jestliže nenajdeme u vás mužů v době
pokroku, v době republikánského vývoje
tolik smyslu a porozumění bratrského pro
naše požadavky, abyste akceptovali aspoň těchto
10 procent celkového středoškolského
rozpočtu, potom musela bych vám opravdu říci,
že bude nám velmi těžko věřiti
ve vaši pokrokovost a ve vaše republikánství
a musely bychom z toho vyvoditi důsledky i v životě
politickém a organisačním. Ještě
horší, možno-li, jsou poměry v odborném
ženském školství. V českých
zemích máme 33 českých ženských
škol průmyslových, 16 hospodyňských,
1 pro vyšší hospodářská
povolání, 3 vyšívačské
a 3 krajkářské školy. Dohromady 56 škol
odborných, na Slovensku dosud žádnou; německých
škol ženských průmyslových je 9
a hospodyňských 11. Ani jediná z těchto
četných škol nebyla založena a vydržována
státem. O polovinu asi se starají města,
ostatní odkázány jsou na ženské
spolky, dobré jednotlivce a hlavně veřejnou
dobročinnost. To je pokořující, ženské
školství a vzdělání nesmí
viseti stále ve vzduchu, bez pomůcek, bez školních
budov, namnoze bez řádných osnov, nebo s osnovami
zastaralými, nepraktickými, nevyhovujícími.
A co hlavního, nesmí žíti v stálé
nejistotě, odkázáno téměř
na veřejnou žebrotu. Jsou-li peníze na mužské
školství, musí se najíti také
na ženské vzdělání!
Je to zajímavé, že
právě my socialisté na odborném školství
průmyslovém i obchodním máme ohromný
zájem, ale přirozené, připomeneme-li
si, že jsou to téměř výhradně
děti našich drobných lidí, které
je navštěvují. Přály bychom si
my ženy, aby co nejdříve svolány byly
řádné ankety ministerstvem národní
osvěty o reorganisaci ženského odborného
školství. Školy tyto buďtež rozděleny
na čistě odborné, jako krejčovské,
krajkářské, vyšívačské
a p., a na školy pro výchovu rodinnou, pro sociální
péči atd. Tuhá prakse, umělecký
smysl a vedení k samostatnosti buďtež hlavními
vodítky.
My i učitelstvo těchto
škol přejeme si nejen postátnění
učitelstva, jak se o tom uvažuje v ministerstvu
školství, ale také řádnou reorganisaci,
nové praktické osnovy, vybavení inventářem,
budovami, školními pomůckami a co hlavně:
zvýšení vzdělání všeobecného
i odborného všeho učitelstva těchto
škol a postavení jeho na roveň právně
i hmotně učitelstvu státních odborných
škol mužských. Ve směru tomto dovolím
si podati kulturnímu výboru v nejbližších
dnech návrh, i na ministerstvo školství dotaz,
kdy hodlá k svolání ankety a reorganisaci
přistoupiti. Zůstává to přímo
sociálním skandálem, má-li učitelstvo
jen na sedmi odborných ženských školách
platy nad 5 K denně a na mnohých, i u sil definitivních,
dlouho působících, pod 5 K. (Slyšte!)
Někde klesá plat na 2 K 15 h bez zaopatření,
ve Vysokém Mýtě má assistentka na
odborné škole docela jen 1 K 66 h denně. (Slyšte!)
Assistentkám s takovýmto platem se svěřuje
vedení třídy, aby se ušetřil
plat za sílu definitivní. Poměry tyto jsou
přímo nelidské a stát nesmí
netečně dále přihlížeti
k utrpení a hladu učitelstva a vypomoci co
nejrychleji. Ukažme, že si dovedeme kulturních
pracovníků vážiti!
Co do finanční mizérie
a právní nezajištěnosti, závodí
s odborným ženským školstvím
snad již jenom školy mateřské. Školy
tyto stát a veřejnost nepočítá
již ani vlastně za nutnou a potřebnou součást
školství vůbec. My ženy přicházíme
však do této sněmovny namnoze s názory
odlišnými. Dětský věk od 3-6
let nemá uplynouti neužitečným potloukáním
se po ulicích, ale v lehoučké přípravě
na povinnosti školy obecné, v zábavách
a ušlechtilých hrách za dozoru žen paedagogicky
vzdělaných, ve vzduchu čistém, zahradách
a přírodě pokud možno. Všude, kde
na 30 dětí by podobnou školku potřebovalo,
mělo by se přikročiti k jejich zřizování.
Ženám zaměstnaným mimo domov ať
na venku či v městech přineslo by to nesmírnou
úlevu duševní. Dělnice, živnostnice,
i ženy ze zemědělství klidněji
by se věnovaly produktivní práci, kdyby měly
záruku, že o drobný jejich dorost jest dobře
postaráno. Dnes mnoho mateřských škol
mají v rukou jeptišky, tuším, že
i na rudém Kladně k veliké škodě
duševní svobody národa. (Posl. Aust: Ty
jsme již dostali pryč!) To jste se tedy již
polepšili. Některé vydržují průmyslové
podniky, ale zrovna tyto dny dochází zpráva,
že v Úpici, městě ryze dělnickém,
dochází k propouštění pěstounek
i s 10letou praksí a hrozí se zavřením
školek. Jinde zase, jako ve Skutči, má učitelka
mateřské školy plat 480 K, v Sadské,
Týně nad Vltavou a jinde 840 K ročně
beze všech přídavků drahotních.
Počítáme-li s pěstounkou ve Skutči,
řekneme si upřímně, že přináší
to následující rozpočet: Pracovati
celý den, starati se pečlivě o 30-40-50 dětí
za plat 1 K 33 h denně, k tomu je opravdu potřebí
srdce andělského a člověka bez žaludku.
I zde žádati budeme za sestátňování
učitelek mateřských škol a za zvýšení
jejich kulturní úrovně a za zřízení
nových škol, které by také skutečně
k prospěchu našemu posloužily.
Úmyslně vám,
vážení pánové a paní,
uvádím tato drastická data, abyste pochopili,
jak těžko se dnes žije a pracuje samostatné,
vzdělané ženě a že společnost
má nejvýše na čase, aby revidovala nejen
ústavu, život politický a mocenský poměr
stran, ale podrobila zdravé, nutné kritice i ten
dvojí, neudržitelný loket, jakým se
měří za práci ženám a
jakým mužům. Vždyť zůstává
také to zjevem v republice přímo křiklavým,
když učitelky všech kategorií 8 měsíců
volají i s námi po zrušení středověkého
celibátu; mnohé se provdaly v přesvědčení,
že naše pokrokovost a demokracie není frásí,
a nyní stojí před mateřstvím
a propuštěním ze škol.
Dovolávám se přímo
školského výboru i ministerstva školství,
aby záležitost tuto do 14 dnů vyřešily
ve prospěch mravnosti, lidskosti a práva na život.
(Výborně!) Nechceme my ženy od vás,
pánové, galantnost - té jsme zažily
v minulosti dosti. Čeho se dovoláváme,
to je spravedlnost, a od toho požadavku žádná
z nás neustoupí. Věřte upřímně,
že jest nám ženám ve veřejném
životě těžko pracovati a massy lidu přesvědčovati,
že jste opravdu demokratičtí a pokrokoví,
když se nepokrokovým a nedemokratickým způsobem
k nám chováte.
Školství menšinové,
zachránivši našemu národu na statisíce
dětí, dožilo se v republice také
trpkého zklamání. Šetří
se tam, kde to nejvíce bolí. Z rozpočtu
školského škrtlo ministerstvo financí
velké obnosy na sestátnění škol.
Důsledek toho jest, že Matice školská
zoufale opět volá o pomoc k národu.
Ani jediná matiční škola na českém
severu, na Moravě i Slezsku nebyla sestátněna.
(Výkřik: Budou!) To bych ráda kvitovala.
V novém rozpočtu budiž i v tomto
směru provedena náprava. Kdo dnes čeká
8 měsíců a nevidí žádných
důsledků, nedivte se, že ztrácí
důvěru.
Také na ženské
školy na Slovensku nechť se zařadí značnější
obnos, aby i tam ženská domácí inteligence
mohla se uplatniti. My nemůžeme jen českou
inteligenci na Slovensko posílati. Jsem přesvědčena
o tom, že domácí lid vykoná tam mnohem
větší kus práce, a přála
bych si upřímně, aby ženská inteligence
slovenská se postavila na první místo tam,
kde toho naše slovenská věc potřebuje.
Také se mi zdá, že
byste u vás ve školském výboru měli
pomýšleti na to, až se budou dávati návrhy
na sestavení občanské nauky, že by se
nemělo zapomenouti, zařaditi do občanské
nauky také nauku o socialismu, tuto světovou nauku,
mající silnou basi i v našem národě,
a doufám, že i v tom směru nastane příznivé
rozhodnutí.
Ještě něco mimo
ženské a matiční školství
překvapilo mne v rozpočtu ministerstva školství
a národní osvěty. Jsou to nepatrné
obnosy věnované na podporu umění u
nás. Mnozí páni z měšťanských
stran podávali návrh na zřízení
zvláštního ministerstva osvěty. Není
bez pikantní příchuti politické, že
právě pan ministr financí, příslušník
navrhovatelů, nepovolil ani dostatečný obnos
na řádné vybavení "Osvětového
odboru" při ministerstvu školství.
Na podporu výtvarných
umění, t. j. na nákupy uměleckých
děl, stipendia, podpory, subvence spolků, výstavnictví
a t. d. věnuje se necelých 600.000 korun i se Slovenskem
počítaje. Tím se ovšem výtvarníkům
našim mnoho nepomůže, zvláště
když všichni mladí umělci z akademie či
z vojny a ciziny přicházející
nemohou najíti vlastně ani přístřeší,
hlavně u nás v Praze, ač se mnohých
atelierů používá za skladiště,
byty, a t. d. (Hlas: Za skladiště keťasů!)
Prosím tímto pány z ministerstva sociální
péče i národní osvěty, aby
palčivou tuto otázku konečně rozluštili.
V tom směru podali jsme návrh, ale umělcům
se dosud nepřišlo ani o krok vstříc.
Čestné pense vynikajícím
spisovatelům vykazují obnos 64.000 korun. Jest to
zajímavé novum. Velice rádi jsme je uvítali.
Vzpomněli jsme si na Němcovou, Tyla, Sabinu, Arbesa
a jiné naše duševní velikány i
krutý jejich osud. Vždyť ne boháči
nebo šlechta, ale čeští spisovatelé,
básníci, umělci a vědátoři
byli těmi krásnými ideálními
světly na zachmuřeném českém
nebi v době poroby a útisku. Pro tyto duševně
silné jednotlivce nestavme pomníky po smrti, ale
pečujme také o ně za jejich života,
aby skutečně viděli, že národ
za jejich práci jest jim náležitě vděčen
a hledí je odměniti.
Velmi mne však zarazil obnos
6000 korun. určený na dary a pense hudebních
skladatelů. Což jsou tito lidé boháči,
abychom je přezírali? Při miliardovém
rozpočtu nás to spasí, ušetříme-li
pár tisíc korun na české muzice, která
nás po celém světě proslavila? Zdá
se mi, že jest nejvyšší čas, aby
socialisté a lidé nepředpojatí dostali
vliv na ministerstvo financí a tím i na přidělování
finančních obnosů při rozpočtu
ministerstva školství a národní osvěty.
Nemusí se u nás bohatnouti jen z obchodů
a pokoutního kšeftaření, zdá
se mi, že přišla doba v této chvíli,
kdy jest třeba starati se, aby měl právo
žíti celý národ a také aby byla
zabezpečena nekolísavá existence těch,
kdož tvoří osvětu a kulturu našeho
národa, našich umělců, spisovatelů,
básníků, vědátorů a
t. d. K tomu my, socialisté, rádi budeme spolupracovati.
Až se bude rozhodovati o rozpočtu novém, prosím
důrazně, abyste všecky křivdy na ženském
a matičním školství v podpoře
umění neodčiněné také
napravili, abychom příště neměly
stížností, s jakými jsme letos my ženy
musily vystoupiti. (Výborně! Potlesk!)
Místopředseda Udržal:
Dalším řečníkem jest kolega dr.
Uhlíř. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec dr. Uhlíř:
Vážené Národní shromáždění!
Jest pro člověka v
Rakousku vyrostlého jistě radostným pocitem,
dostane-li dnes do rukou tento silný spis, nadepsaný
"Státní rozpočet republiky československé
pro rok 1919" a zejména, dostane-li tento oddíl
XIII., v němž zahrnuty jsou položky ministerstva
školství a národní osvěty.
Jestliže jsme se po staletí
namáhali, abychom svůj národ znova osamostatnili,
bylo to všechno marné namáhání,
až najednou tu máme zřejmý důkaz
toho, že skutečně jsme samostatní, že
náš stát se opírá o základy,
které jsme si sami vybudovali, že naše kultura
vyvěrá ze zdrojů a prostředků,
kterými sami disponujeme.
Ale ovšem každý
začátek je těžký a nemůže
býti snadným ani začátek republiky.
A když probíráme se podrobně v rozpočtu
ministerstva školství a národní osvěty,
jest jistě pochopitelno za dnešních poměrů,
že najdou se tam mezery, různá opomenutí,
po případě i přehmaty. Pan opat Zavoral
dnes nadhodil jednu zásadní otázku, která
via facti bude rozřešena, ale která přes
to občas zde na tribuně řečnické
se přece jenom theology toho neb onoho tábora znovu
a znovu vhod nevhod probírá. Jestliže jednou
jest řečeno, že jsme v demokracii, že
jsme v republice, přestává všechna theokracie,
a jestliže jsme vážní, rozmyslní,
vzdělaní lidé, musíme domyslet všechny
praktické, školské, politické, hospodářské
a sociální důsledky, které z tohoto
nového problému demokracie pro nás vyplývají.
Když se dívám
do rozpočtu a vidím tam položky týkající
se kultu, jsem skutečně konsternován. Na
stránce 25 a na dalších např. nacházím
takovéto položky: Klášter Voršilek
v Praze pro 47 klášternic 100.000 K, klášter
Voršilek v Kutné Hoře pro 20 klášternic
přes 10.000 K, klášter Karmelitánek
v Praze pro 17 řeholnic 5.400 K, Collegium bohemicum
v Římě 28 chovanců po 800 K -
22.400 K, arcibiskupský seminář v Praze
151 chovanců po K 620 - 93.620 K, biskupský seminář
v Budějovicích 119 chovanců po 460 K
- 54.740 K, 5 chovanců po 510 K - 2.550 K, biskupský
seminář v Hradci Králové 118 chovanců
po 460 K, celkem 54.280 K, biskupský seminář
v Litoměřicích 113 chovanců po
460 K - a to není všecko, ta řada jest ještě
velmi dlouhá; na str. 32 Františkánské
kláštery: cestovní paušál pro provinciála,
režijní výlohy, pro 4 klášterníky
v Dačicích, 1648 K, v Uherském
Hradišti pro 7 klášterníků 1910
K, v Moravské Třebové pro 6 klášterníků
2424 K, Kapucínské kláštery pro celou
řadu klášterníků, - tedy když
přehlížíme tyto cifry, které
tak bijí do očí, a zejména když
se například ocitneme u bizarrních položek
na str. 39, kde se na př. čte: Kathedrální
kapitule v Praze pro bohoslužby u Mariánského
sloupu na Staroměstském náměstí
1008 K, ovšem dole je skromná poznámka "pobožnosti
konají se dále na hradě", a dále
když čtu: Kapucínským klášterům
výměna za pivo 996 K, Františkánským
klášterům výměna za pivo 700
K, tedy řeknu mírně, to jest bizarrnost,
nevím, jak to v té chvíli jinak nazvati.
Ale když tyto položky vidím, jest mi jaksi nepříjemno,
uvědomím-li si, že je to první rozpočet
naší republiky. Demokracie, republika, a najednou
klášterníkům na pivo, na chovance a
co všechno!
Tato věc má ještě
druhou stránku. Já se hned táži - vzpomínám
si na naše invalidy, vzpomínám si na naše
vysokoškolské studenstvo - zda-li pak jsou také
tak pečlivě specifikovány položky pro
naše vysokoškolské studenty, pro naše střední
a odborné školy, zda-li pro všecky tyto studenty
jest vždycky specifikováno 400 K, 600 K a pod? Myslím,
že i v tom jest jistě značná nesrovnalost,
když na jedné straně klášterníkům
na pivo a podobné věci - alkohol, to se rozumí,
že v tom musí být - jest věnováno
tolik peněz z našeho rozpočtu státního,
a na druhé straně na naše studenstvo - a já
to ještě ukáži na některých
příkladech - není pamatováno téměř
vůbec. Naši studenti, kteří se vrátili
z vojny, dnes namnoze hynou hlady, nemohou v Praze žíti
a bydliti, poněvadž v Praze žíti
a bydliti přijde tak těžko a draho, že
si to nemohou velmi mnozí dovolit. Bydlí na periferii,
kdo ví jak daleko, jsou nuceni studovat doma soukromě
- víte, jaké takové studium může
býti - a na druhé straně, jakým právem
se na nás, občanech československé
republiky žádá, abychom zde schvalovali statisíce
na naše klášterníky a theology? Jest to
nesrovnalost, která křičí a proti
které se příčí zdravý
rozum a cit spravedlnosti. Naši budoucí učitelé,
profesoři, lékaři se dnes protloukají
v bídě, naše lycea a obchodní školy
živoří, zatím co kult, a jeho služebníci
jest tak preferován, a že jsou pro něj podrženy
v našem rozpočtu zvláštní výsady.
Tomu nemohu jinak rozuměti, poněvadž nevěřím,
že by náš ministr školství sám
byl toho schopen, nežli že to je naše dědictví
po Rakousku. Zde se mechanicky něco přepisovalo
ze starého rakouského rozpočtu. Ale, prosím,
buďme již jednou vážni! Jest-li republika,
jestli demokracie, tedy jsem přesvědčen,
že církevní kult právě do našeho
rozpočtu již definitivně nepatří.
Máme dále položky
na vysoké školy. Nechci podrobně do těchto
věcí sahat, bylo zde již odborníky o
tom promluveno. Já bych jen několika zásadních
věcí chtěl se dotknouti. Pan min. Habrman
zde již před nějakou dobou oznámil,
- a já jsem to s velkým povděkem od
něho slyšel - že se bude připravovat demokratisace
universit. Není pro nás, pro náš kulturní
pokrok skutečně věci důležitější,
nežli aby naše university se již jednou otevřely
praktickému našemu sociálnímu, hospodářskému
a kulturnímu životu, aby se staly nástrojem
naší národní, demokratické, republikánské
kultury, aby nežily v ústraní, neuzavíraly
se do věže ze slonové kosti, ve které
se snad může dařiti různým abstraktním
spekulacím, často tak anemickým, ale které
bývají národnímu životu zcela
neužitečny. Bude potřebí pro naše
university, aby se zživotnily, sblížily se s
životem. Vždyť jsme v demokracii a věda,
chce-li být moderní vědou, musí býti
skutečně nástrojem našeho národního
života.
Četl jsem nedávno knihu
profesora Sorbony, Maurice Caulleryho "Les universités
et la vie scientifique aux États-Unis". Tento spisovatel,
který jako výměnný profesor poznal
dobře Ameriku, praví, co jsem zde naznačil,
o universitách vůbec a o amerických zvláště:
"Velký problém vyučování,
který university moderní mají nyní
rozřešiti, jest ten, aby smířily nezbytnost
výchovy všeobecné, zabezpečující
šíři rozhledu a kultury, s výchovou
a vzděláním technickým, směřujícím
k různým kariérám. Tento problém
se staví ve všech zemích." A nyní
zkoumá spisovatel, jak tyto nesnáze a tento problém
byl rozřešen právě v Americe, a praví:
"Jeden z bodů, které se mně zdají
nejdůležitější, je místo,
jaké tam zaujaly vědy aplikované. Zejména
všecko, co se tyká umění inženýrského
a zemědělství. University unikly tím
způsobem au danger du mandarinat - nebezpečí
mandarinství. Instituce vyššího vzdělání
nezdá se mi, že by mohly žíti opravdu
ve společnosti moderní jedině na základě
věd spekulativních. Tím není naprosto
řečeno, že bych chtěl zmenšovati
význam věd spekulativních, a je to universita,
která je pravým a jediným jejich sídlem,
ale university potřebují styku se skutečnostmi,
chtějí-li zůstati životnými.
Universita zároveň theoretická i praktická
je mnohem reálnější představou
společnosti."