Tedy myslím, že takového
zdravého amerikanismu v tom smyslu, aby se protínala
věda se životem a skutečnost se spekulativním
zkoumáním, je pro nás svrchovaně zapotřebí.
O technikách zase dovolte
mi, abych jen všeobecně se zmínil. Mluvil jsem
nedávno s jedním americkým inženýrem,
který měl příležitost v posledních
měsících všímat si poměrů
v našich továrnách a průmyslových
podnicích a ten řekl, že viděl hojně
nedostatků v našem odborném školství.
Naše vysoká škola technická vychovává
prý kresliče, nikoliv inženýry. Chybí
laboratoře, chybí pokusny. Všechnu práci
dělá za studenty profesor, a podle toho vypadají
výsledky. Závody mají dnes raději
absolventa průmyslové školy nežli techniky.
Jest nutno zreformovati učebné osnovy našich
odborných škol, též systém vyučování
- a to jest zajímavé a příznačné
pro amerického inteligenta - on praví, že také
je nutno omeziti akademickou svobodu. (Posl. dr. Velich: Naši
technikové jsou vyhledáváni i cizinou.) To
je hlas amerického inženýra, který zde
pobyl několik měsíců. (Posl. dr.
Velich: Je špatně informován!) Ne, on právě
prohlédl mnohé továrny a viděl to
zblízka. (Posl. dr. Velich: Naši technikové
jsou povoláváni do ciziny, do Německa ještě
v poslední době!) On praví dále:
Je třeba též intimnější
součinnosti mezi průmyslem a školou technickou,
ať prakse dává direktivu škole, čeho
je třeba.
Ještě dodatkem vzpomínám,
když jsem mluvil prve o demokratickém duchu školství,
mám zde důkaz, jak v praxi vypadá takový
zbytek theokratického ducha v našem školství.
Teď se vydávají na školách středních
vysvědčení a co tam čtu? To je středoškolské
vysvědčení výroční:
ten a ten, narozený dne toho a toho, tam a tam, náboženství
toho a toho. A první známka: prospěch v jednotlivých
předmětech, je známka z náboženství.
Já se táži: Proč toho bylo zapotřebí,
aby ještě dnes, po 8 měsících
naší republiky, figurovala na výročním
vysvědčení na prvním místě
známka z náboženství, jako by ten
problém necítil dnes každý z nás
docela jinak, rozhodně ne ve smyslu konfesijním
a zejména ne katolickém.
K té položce vysokých
škol měl bych poznámku a vlastně dotaz:
Vysoká škola obchodní. Sice školský
výbor se o ní usnesl - tuším, že
to vázne nyní v ministerstvu financí.
O té druhé vysoké škole obchodní
v Olomouci nechci mluvit. Praha je na prvém místě.
Prosím, aby tato vysoká škola obchodní
v Praze skutečně rokem 1919 a 1920 dvěma
ročníky byla otevřena.
O středních školách
slůvko: Z rozpočtu středního
školství je zjevno, jak nesprávný a
bezpodstatný jest stesk Němců, že o
jejich potřeby školské v našem státě
není postaráno tak, jak by toho zasluhovali. Počet
německých škol je příliš
velký nejenom na dnešní změněné
poměry národnostní, ale i na stav před
zřízením naší republiky. To je
známý fakt, že právě německé
ústavy jsou nadmíru favorisovány. Ze statistiky
žactva na středních školách v r.
1918 vyplývá, že na jedné střední
škole české studuje průměrně
320 žáků, kdežto na německé
pouze 230.
Jest tedy zcela v pořádku,
jestliže se zruší zbytečné ústavy
německé a místo nich zřídí
se nové české střední školy,
a nelze se ohlížeti na bezpředmětní
protesty německé. Proto s povděkem jest uvítati
rozhodnutí ministerstva školství, že se
zrušují německé střední
školy v Uherském Hradišti, v Břeclavě,
v Kroměříži (kde přes to ještě
jeden zbytečný ústav zůstane), a lze
doufati, že ještě letos další nepotřebné
ústavy budou uzavřeny. Na zřízení
nových nezbytných středních škol
českých byla do rozpočtu dodatečně
vložena částka půl mil. K. Ohlášené
zřízení českých středních
škol v Jihlavě, Znojmu, Břeclavě,
Liberci, Duchcově, v Litoměřicích
jest vítaným slibem právě tak, jako
přípověď, že ministerstvo nejdéle
do příštího roku doplní náležitě
a organicky síť středního školství
českého v našem státě.
K sestátnění
jsou navrženy pouze 4 ústavy; celá řada
jich s toužebností čeká na osvobození
z tísnivých poměrů finančních.
Po té stránce je nezbytno, aby na ně příští
rozpočet štědřeji pamatoval.
Jestliže jsem si stěžoval
zde, že na střední školství německé
zbytečně jest pamatováno, vidím v
našem rozpočtu na str. 207 zajímavou věc,
že stejně se to má se školstvím
průmyslovým. Ze statistiky jest viděti, jak
německé školství v Čechách
i na Moravě bylo nadmíru podporováno na úkor
českého školství průmyslového
a odborného.
V Čechách v r.
1918 bylo českých škol průmyslových
7, německých 6, odborných českých
škol 14, německých 25; na Moravě jsou
2 české školy průmyslové, 3 německé,
odborné české 3 a německých
6. Ve Slezsku česká žádná, ani
průmyslová, ani odborná, německá
průmyslová 1 a 4 odborné německé.
V celku tedy v Čechách, na Moravě a
ve Slezsku bylo škol průmyslových českých
9, německých 10, odborných českých
17 a, prosím, odborných německých
35! Z této cifry jest vidět, že máme
nyní co dohánět. Jestliže se to stane
snad restrinkcí školství německého,
není naší vinou.
Dodatečně vloženou
sumu 300.000 K na sestátnění profesorských
sborů od 1. září na dívčích
středních školách pokládám
za příliš nízkou, takže příští
rozpočet musí tento nedostatek vyrovnati. Úplně
však postrádám číselný
výraz nutnosti, aby zejména učitelské
ústavy soukromé byly co nejdříve sestátněny.
K školství dívčímu
měl bych co říci. Mám doklady, jak
macešsky zejména s lycei a vůbec s českými
středními školami se zacházelo u nás
a jak dosud se s nimi zachází. Faktum jest,
že dnešní stav českého středního
školství dívčího jest neudržitelný.
Vydržovatelé nesnesou již nákladů,
válkou vystupňovaných; učitelstvu
naprosto nestačí již dosavadní plat,
žákyně nemohou platiti tak vysokého
školného a místnosti těchto škol
většinou nevyhovují. Když vidíme
rozpočty těchto škol, jest zřejmo, že
na vydržování všech 14 dívčích
středních škol se věnuje obnos 1,214.875,-
K a z toho jest úhrada 734.030,- K, deficit 480.845
K, který mají nahraditi vydržovatelé,
kteří však s dluhy a schodky z dřívějších
let, kde subvence státní byly malé a za válečných
let nebyly ústavům vypláceny, mají
celkový schodek 792.313,- K. Ve statistice, kterou sestavil
Ústřední spolek českých profesorů
o stavu českého dívčího školství
středního za r. 1919, jsou někde horentní
cifry. Je zde ústav, který zatížen jest
ještě passivem 181.214,- K. Jest několik ústavů
s dluhy přes 100.000 korun. Dostal jsem přípis,
který vysvětluje dobře smutný stav
středního školství dívčího
jako jeden případ za všecky. Jičínská
škola založena byla v r. 1907. Začátky
byly neobyčejně těžké. Probojoval
se dosti dobře v začátcích a přestál
i léta válečná tak, že i při
své finanční bídě - subvence
nikdy nestačily - posud ku podivu sílil. Ve školním
roce 1918-19 přijali tam do 9 tříd 270 žákyň
a z nových zápisů je zřejmo, jak ústav
tento by stoupl počtem žactva, jen kdyby byly přiměřené
prostředky. A právě dnes na tomto ústavu
nastal přímo kritický okamžik. Píší
mně: "Činili jsme, co jen bylo při těch
poměrech možné, aby učitelé byli
zabezpečeni. Přijali jsme v roce 1917 pragmatiku,
upravili jsme počet hodin podle státních
ústavů atd., ale v drahotních přídavcích
nemohli jsme naprosto stačiti ústavům státním.
Dnešní platy sboru jsou pak nejkřiklavější
sociální křivdou."
Mám zde tabulku, jak ty platy
na tamnějším ústavě vypadají.
Jsou tam profesoři, kteří mají měsíčně
131 K při 20 hodinách týdně, takže
denně dostávají asi 6 K; je tam profesorka,
doktorka graduovaná, která má 153 K měsíčně
při 17 hodinách týdně, je tam jiný
profesor, ženatý, který má 17 hodin
týdně a půl páté koruny denně,
je tam jiná profesorka, která má 17 hodin
týdně a K 5.10 denně. Pánové,
jestliže toto není proletariát, nevím,
kde ho jinde hledat! Se K 4.50 ženatý člověk,
nota bene profesor střední školy dívčí,
jak má vystačiti, prosím? Je tedy samozřejmo,
že takovéto platy jsou hroznou, křiklavou sociální
křivdou. Při největším a nejobětavějším
idealismu učitelů nemůže se nikdo diviti,
že v poměrech finančních, jaké
jsem naznačil, nemůže již nikdo obstáti
a že sbor ústavu nyní se rozejde jednak na
Slovensko a jednak na ústavy státní. Ve sboru
profesorů v Jičíně je 16 členů
a z těch šest žádá na Slovensko
a tři žádají na ústavy státní.
Co tam zbude za takových poměrů? Nepomůže
tu dnes, kdy poměry státních suplentů
byly upraveny, ani větší subvence, ani postátnění
jen několika učitelů. Celý sbor je
na odchodu a jak získat učitele nové za platových
poměrů, které se nyní zvlášť
tolik liší od poměrů na ústavech
státních, nelze si dobře představiti.
Přirozeně, že to znamená úpadek,
úpadek ústavu, konec konců vlastně
škola bude bez učitelů, bez prostředků,
na vyhynutí. Žádný ústav neměl
tak trudných začátků, žádný
ústav není tak hanebně umístěn.
9 tříd umístěno jest tam v pěti
různých budovách. Žádný
ústav takových rozměrů není
tak bezprostředně před katastrofou, jako
jičínské lyceum (reformní reálné
gymnasium). Na to pravě pana ministra školství
upozorňuji.
Byla by zvláštní
a důtklivá kapitola o školství obchodním.
Obchodní školství u nás vyvíjelo
se ze soukromé svépomoci. Je dobře známa
historie Českoslovanské obchodní akademie
v Praze. Sestátnění bylo za rakouských
poměrů u nás velmi nebezpečné,
jestli že tato obchodní akademie si chtěla
opravdu trochu českosti a charakteru podržeti. Já
bych právě na naší Českoslovanské
obchodní akademii mohl demonstrovati, v jakých
poměrech dnes obchodní školství se ocitá.
Ústav, vydržovaný ze soukromých peněz,
dnes stojí před čtvrtmilionovým deficitem.
Deficit, který je tím tragičtější,
že nával žactva je nesmírný, a
kdybyste byli včera stáli před obchodní
akademií, byli byste viděli, jak zde žactvo
s rodiči se hrne k zápisu do tohoto ústavu,
a při tom ústav jest bezmocný, a je to jistě
paradoxní, jestliže ústav, který je
tak vyhledáván, stojí dnes v takové
situaci, že jest otázkou, bude-li moci vůbec
příštím rokem řádně
existovati. Při čtvrtmilionovém deficitu
jest těžko ústavu vydržovati náležitě
kvalifikované učitelské síly; jest
nutno, aby takovýto ústav vybíral od žactva
vysoké školné, které sahá od
600 až do 800 korun, a domnívám se, že
v demokracii jest zjevem velmi nepříznivým,
jestliže od žactva se vybírá tak vysoké
školné, že mohou jen žáci nejbohatší
tuto školu navštěvati. To pak není demokratická,
lidová škola, tím se nám vytvořuje
v obchodním oboru našeho hospodářského
života jistá plutokratická aristokracie, kdežto
nadaní žáci chudí jsou odkázáni
buď jen na školy obecné a měšťanské,
anebo nejvýš snad na nějakou dvojtřídku.
Tyto školy, vyšší obchodní školy,
jsou omezeny jen na žáky bohatší, a jaké
důsledky z toho potom vyplývají, to je všeobecně
známo. Českoslovanská obchodní akademie
má dnes přes 1200 žáků, a dle
loňské zprávy, račte uvážiti,
sbor profesorský má 61 členů a z toho
jest jen 16 definitivních.
Ke kapitole o obecných školách
měl bych tuto poznámku: Zvláštní
péče zasluhuje výchova učitelského
dorostu. Učitelstvo, vedeno vynikajícími
pedagogy, žádá, aby předpravné
vzdělání zahrnovalo v sobě universitní
studia. Doufám, že nejsme příliš
vzdáleni doby, která toto volání uskuteční.
Jest však třeba, aby ihned odstraněno bylo
vše, co je vadného v dosavadní výchově
učitelského dorostu. Důvěřujíc
plně ministerstvu školství a národní
osvěty, učitelstvo doufá, že pro příští
školní rok již nastanou v učebních
osnovách učitelských ústavů
takové změny, kterými v rámci
daných možností uskutečněny budou
zatímní reformy, aby vzdělání
na učitelských ústavech bylo prohloubeno
a rozšířeno. Stát musí míti
plný zájem o výchovu učitelského
dorostu a musí se snažiti, aby odstraněn byl
z našeho školství takřka středověký
přežitek, t. j. výchova učitelského
dorostu na ústavech soukromých, zvláště
klášterních a klerikálních. Ohromná
většina ženského dorostu učitelského
jest dosud vychovávána na ústavech, které
mají správu soukromou a kde působí
síly řeholní. Je to zbytek zpátečnického
a školskému pokroku nepřátelského
zařízení bývalého Rakouska.
Naše republika a náš národ podle tradice
husitské a podle tradice Komenského i dle tradicí
našeho osvobozenského hnutí měli by
se postarati, aby tento nemožný stav byl změněn
ihned. Otázka finanční neměla by hráti
v tomto ohledu úlohu rozhodující, protože
řádným vybudováním předpravného
učitelského vzdělání zajišťujeme
demokratický a republikánský ráz našeho
národního školství a v důsledku
toho také našich demokratických a republikánských
zřízení.
Národ náš, který
volbami tak drtivým počtem přihlásil
se jednak k stranám socialistickým, jednak k ostatním
stranám svobodomyslným, prohlásil se tím
zároveň pro odluku církve a státu
vůbec a zejména pro volnou a svobodnou školu.
Chceme školu volnou, zbavenou všeho vlivu církve
a v ní volného učitele národního.
Tomuto požadavku naprosto odporuje, učí-li
u nás na místo učitelů světských
kněží nebo dokonce členové duchovních
řádů mužských i ženských.
Ústavy, řízené školními
bratry, piaristy, voršilkami, školskými sestrami,
anglickými pannami atd., naprosto se nehodí do rámce
československé republiky. Neudržitelný
stav tento zaviněn byl dosavadními zákony
rakouskými a musí býti co nejdříve
změněn.
Účast řeholníků
a řeholnic ve vyučování mládeže
má tyto tři kategorie: 1. učí na soukromých
ústavech, zřízených řády
řeholními, vedle škol veřejných,
na př. v Praze Voršilky, u sv. Anny atd. 2. učí
na soukromých ústavech, které v určitých
obdobích nahražují školy veřejné.
Takový ústav je na př. v Třeboni,
kde není veřejné obecné a měšťanské
školy dívčí a kde tedy dívky
musí choditi do školy klášterní.
Tento stav je neudržitelný. 3. učí jako
učitelé řádně ustanovení
na veřejných školách. I taková
abnormálnost je u nás ještě možná.
A jsou to na př. Hradec Králové a Kladno,
kde dívčí veřejné školy
odevzdány jsou jeptiškám.
Ježto jest jisto, že i
při nejbedlivějším dozoru řeholníci
a řeholnice ve veřejných školách
nebo v soukromých školách, které
nahražují veřejné školy, nutně
duševně znásilňují děti
rodičů nekatolických a ruší základní
princip moderní české školy i interkonfesijnost,
není možno, aby tento stav byl dále trpěn.
Kdyby nebylo formální
závady, navrhoval bych dnes tuto resoluci, kterou ostatně
také musíme uplatniti:
Vláda se vyzývá,
aby
1. předložila osnovu
zákona o úpravě soukromých škol
vůbec, v níž by osobám řeholním
bylo zakázáno zřizovat soukromé ústavy
vůbec.
2. ihned odstranila řeholníky
a řeholnice z veřejných škol, a nelze-li
jinak, tedy pensionováním.
3. podrobila všecky ústavy
klášterní přísné inspekci,
po případě častým inspekcím
a po výsledku jich všeobecně zrevidovala dosud
jim udělená práva veřejnosti, nebo
přikročila k zavření ústavů.
4. aby přiměla obce
a ostatní faktory konkurenční ke zřízení
veřejných škol v obcích, kde dosud
jen klášterní ústavy jejich úkol
zastávají.
Mohu k tomu ještě
poznamenati, že i v jiném směru rakouská
školní správa policejním dozorem školským
znemožňovala tvořivým učitelům
osobitou práci školní. Přes tento tlak
všechen vnitřní rozvoj školy dál
se jen a jen pokusy a zkušenostmi pracovníků
učitelských a nikoli předpisy úřadů
školních. Vítám, že ministerstvo
školství a národní osvěty zbavilo
učitelstvo tohoto tlaku a uniformování, a
očekávám, že umožněno bude
vynikajícím jednotlivcům, aby mohli uskutečniti
své opravné snahy i mimo rámec dnešních
školních zřízení. Mám
na mysli zejména řiditele Bakule, který vytvořil
původní soustavu výchovnou i vyučovací,
prakticky ji vyzkoušel v Jedličkově ústavě
pro zmrzačelé na Vyšehradě. Doufám,
že správa vyučovací opatří
tomuto pedagogu potřebného prostředí,
aby mohl uskutečniti své další reformy.
V rozpočtu nacházíme (na str. 165) 300.000
K na pomocné a vzdělávací prostředky.
Je to paušál, z něhož se mají udíleti
podpory ústavům zřízeným, jichž
organisace není zákonem vymezena. Sem náleží
velmi důležitá odvětví; nemám
času, abych je vyjmenoval a ukázal na jejich důležitost,
ale říkám povšechně, že
na tyto důležité úkoly, jako jsou na
str. 165, nestačí tak nepatrný obnos, jako
jest 300.000. Bylo by nutno v zájmu výchovy,
aby byl zvýšen aspoň na 600.000 K.
Měl bych ještě
některé poznámky k politice školské
a kulturní, ale čas mi nedovoluje, abych je uplatnil
v této speciální debatě.
Pokud jde o odborné školství,
žádal bych na př., aby co nejdříve
státní odborná škola tkalcovská
ve dvoře Králové n./Labem byla rozšířena
ve školu barvířsko-tiskařskou s oddělením
pro výcvik ryjců a moletérů a školu
přadláckou pro len, konopí a jutu.
To jest jeden příklad
z mnohých. O školním knihoskladu bylo
by možno také několik poznámek říci,
jak by bylo dlužno, aby knihosklad obdržel správu
pedagogickou, jež by byla ve stálé shodě
s duchem ministerstva školství a ústrojí
závodu aby byla nadána dostatečnou právomocí.
V doslovu bych jen rád
vyslovil přání, není-li již možno
dotknouti se některých kulturních a lidovýchovných
položek, aby se duch demokracie, v jakém chceme svoji
republiku zaříditi, skutečně do posledního
důsledku právě ve věcech školských
uplatňoval. Já se své strany, poněvadž
mám často příležitost, abych
intervenoval v ministerstvu školství, mohu s potěšením
konstatovati, že naše ministerstvo školství
jest dnes vybudováno na principu odbornosti a jest skutečně
po té stránce vzorným ministerstvem.
Jsem povinen s tohoto místa
ministru školství a národní osvěty
vzdáti dík právě jménem těch,
kdo žádají, aby demokratický princip
pronikl i do kulturní politiky. Jest tam řada vynikajících,
výborných mužů, a přeji jim,
aby dílo moderní republiky, dílo demokracie,
dovedli ke zdárnému a šťastnému
výsledku. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Udržal:
K závěru přichází
ke slovu zpravodaj inž. Bečka. Prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec inž. Bečka:
Slavné Národní shromáždění!
Celá řada pánů
předřečníků ku kapitole XIII.
stěžuje si, že není dostatek dotováno
ministerstvo, že jest záhodno, aby v určitém
ministerstvu byly tyto věci jinak opatřeny, než
tomu jest. Ve skutečnosti však nikdo z pánů
předřečníků, ani paní
Zemínová nečiní tedy oficielních
návrhů na zvýšení. Tedy uvažuji
o tom a mám také za to, že tyto návrhy
vlastně směřují pro příští
rozpočet. Tímto směrem se také neslo
příslušné jednání v rozpočtovém
výboru a také tam byli jsme jednomyslni v tom, že
pro příští náš rozpočet,
ačkoli některá příjemná
překvapení pro nás chová, přece
jen byl ještě daleko a daleko více zvyšován.