Čtvrtek 26. června 1919

Předseda: Dalším řečníkem jest pan profesor dr. Mareš. Uděluji mu slovo.

Posl. prof. dr. Mareš: Slavné Národní shromáždění!

Chci býti stručný a konkrétní, abych vás neunavoval. Veliké slovo jest "ministerstvo národní osvěty". Ano, toto slavné Národní shromáždění nedávno řeklo, že jest třeba přece jen uvažovati, nemělo-li by býti samostatné ministerstvo národní osvěty. Neboť to jest přece něco jiného než národní školství. Při ministerstvu osvěty jde o to, aby byly dávány prostředky k pěstování vědy, literatury a umění, tedy k tvorbě kulturní. Nejen to, nýbrž také prostředky na rozšiřování toho kulturního ovoce. Ve starém Rakousku vlastně žádné národní osvěty nebylo, poněvadž nebylo rakouského národa. Osvěta totiž není a nemůže býti státní, nýbrž jen národní, protože osvěta jest výtvor osobní, kdežto stát jest neosobní. Národ jest osoba. Tedy národ může osvětu nebo kulturu vytvořovati a vytvořuje; proto nemohla býti ve starém Rakousku žádná národní osvěta. Ono bylo vůbec nepřátelské veškeré osvětě.

Bylo by možno zjistiti, že nepřálo osvětám národním. To víme všichni velice dobře, a když již nějakou osvětu by bylo připouštělo, byla to německá osvěta, německá kultura, která se nám všude nabízela. Pamětihodné jest, že se to jevilo také, jak se samo sebou rozumí, v rozpočtech. A ten rozpočet, který máme před sebou, ukazuje toho ještě velké stopy, totiž privilegium německé kultury, privilegia němectví; ta jsou v tom našem rozpočtu našeho ministerstva národní osvěty ještě viditelna.

Já bych vás nechtěl dlouho při tom zdržovati. Jest to na příklad střední školství. Jen si pomysleme - již bylo zde na to také upozorněno - 80 německých středních škol, 94 české. To není v žádném poměru ke skutečné potřebě. Nebo vezměte si na příklad u nás v Budějovicích: 2 střední školy české, 2 střední školy německé, a hned v Krumlově jen německá. Na Moravě: v Kroměříži, českém městě, jedna česká, jedna německá vedle ní; v Prostějově také tak. Ale v německém městě není vedle německé také česká. Ve Svitavách na př., což jest německé město v českém kraji, jak známo; tam jest jen německá střední škola. Tedy to jsou ty zbytky německých privilegií, kterými se měla potlačovati kultura národní a zaváděti kultura němectví. Jest třeba, aby tento nepoměr byl odstraněn; ta privilegia musejí zmizeti. Přece program nás všech, jak tu jsme, jest, aby nebylo žádných privilegií, a zde tedy máme ještě privilegia němectví. Jest těžko ovšem v tom postupovati náhle, to jest třeba činiti pozvolna. A jest těžko také, abychom to udělali podle spravedlnosti, o které se zde již jednou mluvilo, totiž: ne zmenšiti počet německých škol, nýbrž rozmnožiti počet českých škol tak, aby to odpovídalo poměrům obyvatelstva. Dejme tomu, že by ten poměr byl 25 %, jak poslední volby ukázaly. To by znamenalo, že musí být, když je čtvrtina škol německých, tři čtvrtiny škol českých. Tedy znásobme si těch 80 německých škol příslušným číslem, obdržíme ohromné množství středních škol českých, které je vůbec nemožné. Takovou cestou se to nedá dělati. Taková spravedlnost by byla nejvyšší nespravedlností.

Ještě více jest viděti privilegium němectví na školách vysokých. Máme 2 české techniky a máme 2 německé techniky. K tomu ještě ta česká technika v Brně jak dlouho ta na sebe dala čekat. Jaké to byly překážky a jaká to byla politická vymoženost resp. oběť z naší strany, než nám byla ta technika dána.

Velmi trapné a řekl bych na dlouho nesnesitelné privilegium němectví máme na pražské universitě Karlově. Nemluvím zde ani tak o materielní nýbrž o ideové stránce a ta bolí mnohem více než všechen materielní nedostatek. Strádání tělesné člověk spíše snese, než úhonu a úkor duševní. Není o tom pochybnosti, že universita Karlova byla založena pro věrné obyvatele království Českého.

Při tom ale ještě k tomu přijde, že po dekretu kutnohorském Němci se svévolně sami vystěhovali, opustili ji. Dlouho ta universita byla v českých rukách i s českými dějinami srostla. Habsburgové ji českému národu násilím odňali a vydali Němcům. Čechové v r. 1848 vymohli si rovnoprávnost na universitě, ale ta nikdy nebyla provedena. Když naléhali v r. 1882, byla universita rozdělena ve dvě zákonem zvláštním. Ten zákon měl zásadu rovného práva. Jak Němci sami přiznávají, ta zásada byla porušena tím, že se do zákona vplížily požadavky německé. Tedy zásada toho zákona byla podle doznání německého akademického senátu samého zfalšována. Tedy ten zákon jest falešný, a sice tak, že podle toho zákona německá universita pražská jest ta stará a česká nová. Německá universita zdědila všechno, česká nezdědila nic. Já jsem, pánové, byl v tom prvním semestru té nové české university. S holýma rukama jsme začali, kdežto německá universita měla všechny sbírky a ústavy zřízeny i od českých profesorů, jako byli Purkyně a Presl. Tedy to jest zřejmé násilí, které se tu stalo zfalšováním toho zákona, který měl za hlavní zásadu rovnoprávnost. Nejde nám o to, abychom Němcům něco materielního brali, co jest jejich, poněvadž český člověk má tolik hrdosti v sobě, že nechce užívat cizího majetku Němec nemá pro slovo hrdost žádného výrazu, ten neví, co to jest. My nechceme nic, co patří Němcům, co si sami vytvořili, ale chceme to, co náleží nám. Ať tomu tak nebo tak, ten zákon musí býti změněn, poněvadž je falešný.

Rozpočtový výbor to všechno uznal a sestavil svá praní v resolucích, které naleznete ve zprávě výborové na str, 14. pod čís. 1-5. Ta věc se nedá vyříditi resolucemi, poněvadž ministerstvo bez změny tohoto zákona z r. 1882 nemůže učiniti nic. Pravím jen tolik, že při té změně nejde české universitě snad o nějaké statky, které by náležely Němcům. Vše, co si sami vytvořili, nechť jest jejich, ani na ty budovy jim nechceme sáhnouti, ale chceme mít universitu Karlovu českou, chceme mít její archiv, který jest vlastně archivem českých dějin. Chceme mít Karolinum, ne proto, že bychom chtěli užívat pohodlí této budovy a nepřáli toho Němcům, nýbrž proto, že jest to chrám české osvěty, který jest nám drahý, i kdyby to byly rozvaliny.

Chceme také očistit universitu Karlovu od jména Ferdinandova, a to proto, poněvadž to jméno znamená oloupení národa českého o jeho největší kulturní středisko, které jej proslavilo před celým světem, a vydání tohoto střediska kulturního Němcům. Tedy ani to nejmenší násilí proti právům němectví, ale žádné německé privilegium v československé republice! Bylo-li zde řečeno, že nemáme provozovat nějaké násilí a nadpráví nad národnostmi, které v naší republice také budou, tedy to neznamená, že je máme ponechat při všech výsadách a privilegiích, která jim byla dána nám nepřátelskými vládami.

Zmínil bych se ještě při této příležitosti konkrétně o statku Michelském, který taktéž v našem rozpočtu se nachází. Tento statek jest totiž odkazem husitského měšťana pražského Jana Rečka z r. 1434 pro studenty československé národnosti husitské víry. Jsou to 3 dvorce: Michle, Malešice a Štěrboholy. Josefem II. byl vzat správě university a byl odevzdán správě politické. Podívejte se na to, jak tento velkostatek vypadá v našem rozpočtu finančně: Vydání 10.800 K, příjem za dříví okrouhle 4000 K, a z hospodářství polního pacht 28.000 K tedy dohromady čistý výnos, odečtou-li se vydání od příjmů, 22.000 K ročně. To je výtěžek z tohoto velkostatku, ke kterému patří Michle, Krčský les, dvůr v Malešicích a v Štěrboholech! Snad páni z republikánské strany venkova by mohli říci, zdali je to přiměřený výnos.

Mně se zdá, že se zde nějak špatně hospodaří, a obec Michelská sama již na to poukazovala, že se tam za staré vlády část toho statku rozprodávala, pivovar byl okrádán a byly zašantročeny celé části, a to za pakatel. Jest tedy třeba, aby ministerstvo nebo vláda vyšetřila tyto poměry a aby ty, abych tak řekl, svatokupce pohnala k zodpovědnosti. Pravím svatokupce, poněvadž ten statek jest určen pro studenty a podívejte se, jak jsou živi naši studenti!

Bylo by tedy také důležité, aby tento statek byl navrácen svému účelu, jak jeho testátor Jan Reček, měšťan pražský, ustanovil. Na tom přece ministerstvu finančnímu ani snad nemůže záležet, zdali má ten příjem 22.000 K či nemá. Tedy to nepadá nijak na váhu; a hleďte, my bychom mohli našemu studenstvu velice pomoci. Ten odkaz Jana Rečka by přece tím velice vzrostl. Ovšem, to by bylo třeba, vyříditi zákonitou cestou.

Ještě bych upozornil na zbytky toho německého privilegia na obou pražských universitách, které se jeví také v naší republice, které jsou sice maličké, ale které jsou právě proto velmi charakteristické. Tak na př. na lékařské fakultě osobní přídavky třem německým profesorům 6.500 K. Českým profesorům se nikdy žádné osobní přídavky nedávaly. Tedy tu máte zase kousek německého privileje. Mezi těmi osobními přídavky je přídavek 324 K pro mechanika lékařské fakulty. To je pamětihodná věc; ten mechanik totiž byl uváděn v rakouském rozpočtu jako úředník 11. třídy. Jakživ ale nebyl do té třídy zařazen. To figurovalo pouze v rozpočtu. On byl na smlouvu, já jsem byl exekvován, že mám platit jako zaměstnavatel - on je náhodou v mém ústavu - pokuty a již asi 4.000 příspěvků pensijních. To jsem všechno odevzdal místodržitelství, které nevědělo, co s tím má dělat. Tedy zkrátka to je příklad takového hospodářství státního, které snad v naší republice, ač jste si zde na ně všichni stěžovali, se ani nevyskytuje. Tedy doufám, že ten mechanik konečně doopravdy přijde do té 11. třídy. Ostatně pan kol. Velich ví o tom dobře, že na německé universitě týž mechanik - tedy analogický stav - je tam již dávno a že tedy také jeho plat je 2.400 K, kdežto pro toho českého jenom 1.600 K je v našem rozpočtu.

Pro toho německého je přídavek 760 K, pro toho českého jen 324 K. Tedy v těch maličkostech je to vidět, jak jsme si stáli. Ty zbytky - já za to nečiním žádnou výtku naší správě, já jen na to upozorňuji, rychle toho nelze učiniti - to jsou ty špendlíčky, kterými se píchalo ustavičně, a my se nyní bojíme učiniti po spravedlnosti.

Vezměme dále sluhy: Sluhů je na české lékařské fakultě 22 a platu mají 34.000 K, na německé jest jich 30 a mají 47.000 K platů. Tedy rozhodně Němci si dávají lépe sloužiti! Nebo režijní výlohy: na české fakultě 64.000 K, na německé 97.000; nebo různé příspěvky - ty jsou neurčité: na české 48.000, na německé 57.000 K, nebo docela i cestovné a diety: na české universitě 400 K, na německé 620. I tam to mají Němci lepší.

To jsou maličkosti. Nezáleží na nich, ukazují jen, jaká byla ta německá privilegia a jaké jsou ty stopy těch privilegií ustavičně v našem rozpočtu.

Nyní hlavní obor národní osvěty je ovšem literatura a umění. Literatura a umění jakožto hlavní věc národní osvěty byla dosud pěstována v českém národě soukromou cestou.

Byli to spisovatelé a umělci, kteří tuto osvětu tvořili s podporou národa, a počíná to úsilí od Krameria, který - psal a pro koho měl psát - než pro lid; konečně jiných čtenářů nebylo. Tato literatura, tito spisovatelé způsobili, že z toho lidu skutečně povstal národ kulturní. Tedy ta celá naše národní osvěta jest náš vlastní národní výtvar a byli v tom především súčastněni čeští spisovatelé. Vy víte, že tito duševní dělníci pracovali zadarmo, ano oni pracovali se škodou vlastní. Oni v nouzi umírali. Jest třeba jich zde vzpomenouti, poněvadž oni vlastně utvořili náš československý stát. Nyní duševní dělníci nemohou se dobře spravovati evangeliem. Tu jest třeba to obrátiti: "Nejen samým slovem živ jest člověk!", i spisovatel není jen jako polní lilie a nemůže se nestarat.

Tito spisovatelé a ten nejpřednější mezi nimi, Palacký, zřídili si tedy útulek t. j. spolek "Svatobor", který odkazy vlasteneckých lidí rostl, který má jisté fondy, z nichž dává nemocným a chudým, v nouzi postaveným spisovatelům podpory. Pánové, kdybyste seděli v ředitelství "Svatoboru", viděli byste, jaký jest rozdíl mezi nemocenskou pokladnou dělníků a mezi spolkem "Svatobor". Nyní podívejme se, jak hodlá ministerstvo národní osvěty postarati se o české spisovatele, tedy o tyto dělníky. Upozorniti dlužno, že jsou to dělníci, kteří za své práce nemají žádné mzdy, poněvadž se ta práce nedá odvažovati a odměřovati. Oni také nemohou dělat žádnou stávku, vlastně oni ani nemohou býti nezaměstnaní, takže se ani nemohou ucházeti o podporu nezaměstnaných. Tedy skutečně ministerstvo národní osvěty má ve svém rozpočtu čestné pense spisovatelům. To je skutečně něco velikého, ta suma činí 64.000,- K. V rozpočtu 6000 milionů pro české spisovatele 60.000 K. Já nechci, pánové, navrhovat, aby se ta položka zvýšila, poněvadž by pak jistě ihned přišly nároky: "To se musí jiné položky téhož způsobu také zvýšit!" Já bych spíše navrhl, aby tato položka byla škrtnuta, poněvadž bez této položky to české spisovatelstvo také ještě vydrží a stávkovati nebude. Jest zde ještě na čestné dary pro spisovatele 6000 K. Pro české spisovatelstvo čestné dary na jeden rok 6.000 K! Je zde ovšem také reservnímu fondu na podpory strádajících spisovatelů 5.000,- K, Moravskému kolu spisovatelů 3000,- K. Všechna nadání pro spisovatele, tedy Riegrovo nadání, všecky ty fondy ve "Svatoboru" jsou příliš chudé a jak jsem Vám již řekl, jest to žalostné, kdo v tom ředitelství "Svatoboru" sedí, rozdávati tyto almužny těm nejchudším mezi chudými a těm nejzasloužilejším mezi zasloužilými. Upozorňuji na to, jestliže zde tento Československý stát jest, že čeští spisovatelé mají na tom zásluhu tu, že oni první pozdvihli hlasu. A, řekl bych, ještě jeden člověk: Ten, který se smrti nebál a pevně stál a který ukázal národu, že zvítězí jen tenkráte, když smrti bát se nebude. O tom muži se zde nemluví s tou úctou, jaká mu náleží. Jest to dr. Kramář. (Výborně!) "Svatobor" poslal ministerstvu vyučování jakýsi přípis, aby ministerstvo vyučování při tom rozdělování těch podpor spisovatelům dbalo návrhů "Svatoboru". Ministerstvo národní osvěty odpovědělo velmi zdvořile, ale řeklo: "Děkuji Ti "Svatobore", - cos dosud udělal, to já budu dělat za Sebe a vyslechnu Tvá přání, ale toho, co Ty navrhneš a co Ty bys myslel, já dbáti nemusím." Jinými slovy: To jest zase rakouské privilegium. My máme zde přece zásadu, že všechno má vycházeti z lidu, z pracujícího lidu, jeho vůle že má rozhodovati. Zde, v tomto ředitelství "Svatoboru", sedí pracující dělníci. Sedí tam Rais, sedí tam Hermann, sedí tam Holeček, snad také Jirásek tam ještě sedí; to jsou lidé, kteří snad by byli povoláni, aby určili, kdo má dostati tu pensi starobní mezi spisovateli, - snad spíše, než nějaký úředník v ministerstvu národní osvěty, který jest docela anonymní a o kterém nikdo neví, jak se tam dostal. (Hlas: To je správné!) Osvěta, pánové, jest národní. (Předseda upozorňuje řečníka, že lhůta řečnická dochází ku konci).

Chtěl jsem ještě něco říci o národním citu, ale to si ponechám na někdy jindy. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Slovo má dále kolega Štefánek.

Posl. Štefánek: Aké dedictvo školské sme prevzali po našom maďarskom predchodcovi, o tom, panovia, nemusím vari hovoriť. Bude Vám známo, akým útrapám, duševným bojom boli vystavení rodičia, čo vytrpeť musely naše deti a študenti.

Vás bude viac zaujímať, ako sme pracovali s hrivnou, ktorú ste položili do našich rúk a čo mienime podniknúť na odčinenie minulosti, a ako chceme pracovať.

Tu treba začať s otázkou, akú školu si prajeme. Prajeme si školu, ktorá by zodpovedala všetkým požiadavkom modernej kultúry duševnej a materiálnej, ktorá by bola vzorná i po stránke hygienickej, etickej a estetickej, ktorá by nám umožnila vybudovať v ideálnej syntesi modernej pädagogiky s kultúrou českou a ľudovou kultúrou slovenskou niečo svérázneho, ale i moderným požiadavkom zodpovedajúceho. Škola slovenská musí byť tak vybudovaná, aby bola odleskom všetkého toho, čo Slováka činí Slovákom, čo je nám sväté a drahé a v čom sa vedome i podvedome zrkadlí naša svojskosť. Ale slovenská škola nesmie byť iba odleskom krajiny podtatranskej, nesmie byť iba odleskom dediny, so všetkymi svojimi krásami a mravnou zachovalosťou, povedzme rovno, i naivitou, ona nesmie mať iba turčianske lebo nitrianské okienka, ale veľké obloky, cez ktoré by mohlo i české, lepšie rečeno evropejské slnko svietiť. Žiadame si školu, ktorá by bola ovládaná ideou podľa slov polského pädagoga Kasparoviča a chrámom ľudskosti podľa slov Komenského.

Konkrétne rečeno, vynasnažujeme sa vybudovať školy veľké, vzdušné, zaopatrené všetkými pomôckami učebnými a s takými učiteľmi, ktorí by boli z dobrých najlepší. Stojíme na stanovisku, že i najradikálnejšie požiadavky nie sú priradikálné. Vo výbere učiteľstva nemôžeme byť dosť obozretní, lebo čo sa výchovy týka, bol sotva ktorý národ Europy tak bitý, otravovaný ako Slováci. Všetci čerti pekla sa spojili, aby slovenské deti odrodili, oblbeli a znemravneli. Nevynímam tu ani církve, ktoré skrze svojich biskupov a zmaďarónčených kňazov hatily vývoj slovenského školstva a urobily zo Slovákov duševných chudákov. Pod pláštikom svätého náboženstva a církevníctva vnášali do školy iba nemrav, maďarónstvo a poveru. Svetskí i duchovní Maďaróni len učili papuškovať deti maďarónskym a cirkevným veciam, ale oni nevychovávali ku pravej ľudskosti, láske kresťanskej, láske k rodičom a národu našemu. Inak učili a inak žili. Slováci ani nevedia (o Čechách nehovorím), v akom bahne se brodila naša mládež po celé roky. Na školách našich zavládla korupcia, udavačstvo, národná i stavovská nenávisť, učitelia i profesori boli častokrát úplatní, opilci, výstredníci in sexu, ktorí svoje mravné nedostatky zakrývali hlučným vlastenectvom maďarským.

Čistota, disciplína, poriadok pri zahajování a ukončení učebných hodín atd., to sú veci, ktoré i na skutočne dobrých školách slovenských sú často neznámé normy pedagogiky.

A naši učitelia - to boli teprve otroci z ľava i prava. Maďarskí inšpektori žiadali iba vedomosti z maďarčiny, a kňazia, aby sa deti stále modlili, do kostola chodili. Moje zkúsenosti na poli školskom sú veľmi smutné. Málo výnimok by som mohol uviesť, kde učiteľ a kňaz starali sa svedomite o výchovu slovenského podrostu. Na Slovensku máme výše 4000 ľudových národných škôl a asi 5000 učiteľov. Sú to z troch štvrtin samé jednotriedky a pravidelne preplnené. 70-80, ba až 100 žiakov v jednej triede nebýva zriedkovosťou. Z týchto škôl si zachovalo do istej miery slovenský ráz asi 350 a učiteľov s národným presvedčením slovenským som našiel nie celých 500.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP