Co pak se týče toho autonomisování,
autonomisováním škol středních
míním to, aby zrušena byla místa ředitelská,
a aby místo ředitelů volily si sbory samy
ze svého středu funkcionáře, který
by ústav řídil, dočasně na
rok, na dvě leta, jak by se uznalo za vhodné, tak
asi jako jest to na fakultách vysokých škol.
Že by to šlo, o tom není pochyby, vždyť
to vlastně již jde a praktikuje se to v případech,
kde ředitel onemocní a musí býti zastupován.
Říká se ovšem, že tím právě
práce školní trpí, totiž takovým
zastupováním, že jest to vlastně anomálie,
že jest to provisorium, po jehož odstranění
touží všichni súčastnění
činitelé. Říká se to, ale nesmíme
to hráti tak doslovně. Takoví zástupci
bývají obyčejně kandidáty ředitelství
a jest přirozeno, že se hledí osvědčiti
při své zastupovací funkci. To má
za následek přání kolegů, aby
to netrvalo dlouho; anebo nejsou kandidáty a tu zase neberou
věc tak, jak by snad měli a jsou lhostejnější
k tomu, jak to chodí ve škole. Tedy z toho
nelze nic souditi o vhodnosti autonomisace. To ještě
autonomie není. Ale kdyby se to dálo pod zorným
úhlem zautonomisování školy, kdyby se
to učinilo začátkem autonomie, pak by profesoři
brali věc jinak a byly by jistě jiné výsledky.
Pro mne jest jasno se stanoviska socialismu, že
zautonomisování škol jest nejlepším
prostředkem k odstranění a vyplenění
byrokratismu a militarismu, který otravoval středoškolskou
výchovu za starého režimu a který ještě
nevymizel převratem revolučním, a který
jest republice neméně nebezpečný,
než klerikalism - ostatně to jest trias nobilis, která
se tak snadno od sebe odloučiti nedá.
Že ministr socialista jest povinen tomu čeliti,
rozumí se samo sebou. Ale musím bohužel přiznati,
že toho byrokratismu přešlo do středoškolského
profesorstva vlivem dlouholeté dresury rakušácké
víc, než bychom se nadáli podle pokrokového
rázu studia paedagogického na universitě.
Jen na dvě věci v té příčině
chci upozorniti, jakožto doklad. Nejprve na čítankovou
aféru, která byla předložena k projednávání
učitelskému výboru. Měl jsem čest
býti referentem v té věci, ale nedošlo
k referátu z příčin, o nichž
se nechci zmiňovati. A tu měl při vyšetřování
té t. zv. aféry čítankové školský
výbor příležitost přesvědčiti
se, jakým způsobem si počínala většina
středoškolských profesorů obojího
pohlaví při revisi žákovských
knihoven, při vylučování nejlepších
spisů naší literatury z dosahu lektury žáků.
Slavné shromáždění by nevěřilo,
jak mnozí z profesorů zaujímajících
celné postavení ve svém oboru, docentů,
universitních profesorů ve veřejnosti činných
i politicky činných, jak mnozí z nich se
krčili před napřaženou knutou rakušáckou
a jak pokorně psali a psali, aby na ně nepadl ani
stín podezření, jak řezali do těch
našich spisovatelů, jak se v tom předstihovali
a jak činili věci, které se nedají
vysvětliti jenom tlakem shora a tísní doby.
Takováto chabost jest právě symptomem byrokratismu.
A druhá věc: Odkud rekrutovaly se ty
stvůry inspektorské, které byly postrachem
učitelstva? Kdo zavlékal a odkud zavlékal
do administrativní praxe výstřelky byrokratismu
a kdo ztrpčoval poměr podřízeného
k představenému?
Byli to právě středoškolští
profesoři, kteří byli povoláni za
okresní školní inspektory. Myslím a
jsem přesvědčen, že autonomisováním
školy střední budou takové úkazy
nemožné, poněvadž taková autonomie
utváří poměr vzájemný
mezi kollegy způsobem, který vylučuje byrokratické
nectnosti a nepřístojnosti.
Začíti se s tím může
hned, bez nějakých zvláštních
předpokladů zákonných: prostě
tak, že místa uprázdněná nebudou
se obsazovati řediteli, nýbrž vedení
jich bude svěřeno členům sboru, kteří
by se střídali a tak tu autonomii ponenáhlu
připravovali.
Úloha, která připadá
při vybudování školství v republice
ministerstvu vyučování, je veliká
a, má-li jí dostáti, musí býti
také vnitřně k tomu vypraveno. Jest velmi
důležito, kdo v ministerských úřadovnách
sedí, otázka personálií má
tu veliký význam. Výběr osob musí
se díti již se stanoviska úlohy, která
ministerstvu nastává, a hledisku tomu musí
ustoupiti všechny jiné ohledy. Musí těch
sil býti dosti a zdatných a musí jich býti
také využito. A v té příčině
byl jsem upozorněn na jednu věc, která by
tomu odporovala a která vyžaduje nápravy.
Po pět měsíců panují
v ministerstvu školství odborníci, aniž
je jich služební poměr upraven a aniž
jejich jmenování bylo uskutečněno
definitivně; protahuje se a jeden z nich, František
Merta, velmi dobře kvalifikovaný pro ministerské
služby, nebyl dosud k nastoupení služby
ani vyzván.
Učitelstvo moravské cítilo by
se dotčeno, kdyby tento jejich zástupce měl
býti opomíjen. Vážené shromáždění!
Končím své úvahy, které vyplynuly
z hlubokého přesvědčení,
že všecko, co slouží k povznesení
kulturní úrovně našeho národa
a k zdokonalení školství, jest nejlepší
službou, kterou můžeme prokázati naší
republice. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníkovi,
panu kolegovi Zavoralovi.
Poslanec Zavoral: Velectěné
shromáždění!
Přihlásil jsem se k slovu k rozpočtu
ministerstva osvěty a vyučování a
jsem si při tom vědom, že jde o rozpočet,
který u všech v pravdě kulturních
národů, a tím také i u nás,
je jedním z oněch vládních rozpočtů
a snad jediným, vyjma rozpočet ministerstva sociální
péče, jehožto výšky obnosu nejen
že se nesmíme lekati, nýbrž jejž
bychom si spíše zvýšiti přáli.
Nebude jistě mezi námi nikoho, kdo by, když
srovnává rozpočet ministerstva Národní
Obrany s rozpočtem ministerstva osvěty a vyučování,
nepřál si z té duše, aby brzo bylo možno
obnosy ty vyměniti a to, co dnes naše otčina,
okolnostmi nucena, pro svoji bezpečnost věnovati
a obětovati musí na zbraně a na bodáky,
to aby brzy možno bylo snad i v stejné výši
věnovati na duševní výzbroj našeho
lidu, na hluboké, všestranné vzdělání
všech lidových vrstev. Je to ctí a zůstane
to chloubou našeho českého národa, že
i v dobách své největší
politické malomoci, i v dobách svého
plného politického porobení vždycky
si zůstal vědom, čím mu je a čím
mu musí býti škola, a že i v těchto
těžkých dobách, když to nešlo
ani po dobrém ani po zlém, když se marně
doprošoval a marně vymáhal u cizích,
nepřátelských vlád toho svého,
nejpřirozenějšího, nejposvátnějšího
práva na školy své, že i potom z vlastních
prostředků, z těch těžkými
mozoly vydělaných peněz stavěl si
vlastní své školy, a že tento lid náš
všechny politické své boje celých decennií
obracel jednak na získání rovnoprávnosti
u úřadů, dále na získání
plných svých práv na své školy,
na školy obecné, které mu po takovou dobu až
do nedávných dob upírali všude, kde
byl v minoritě, až ke školám vysokým,
které mu tak dlouho upírali i v samé
Praze.
Já s důrazem pravím, že
to zůstane chloubou a ctí našeho lidu, že
vždycky byl přesvědčen, že peníz
na školy věnovaný nikdy není penízem
promarněným, a ta oběť sebe těžší
že je vždycky obnosem, který je na bohaté
úroky uložen a který se pak vrací s požehnáním
na celou otčinu.
My všichni, kteří jsme se zrodili
z rodičů chudých, dovedeme to nejlépe
oceniti, co duševní velikosti bylo v jejich prostých
duších, když si přáli a činem
i celým životem projevili, že musí všechny
síly nasaditi, aby jejich dětem lépe se šlo,
snáze, lehčeji a krásněji životem,
aby v hlavách jejich dětí bylo více
světla, aby bylo více zručnosti a dovednosti
v jejich rukou a budoucnost jejich aby byla snažší.
A jestliže, velectění pánové,
toto přesvědčení o důležitosti
národní výchovy a školství bylo
všeobecné již v těch těžkých
dobách naší politické poroby, oč
všeobecněji, oč více do všech kruhů
pronikati musí a oč více nás musí
jednotiti to přesvědčení nyní,
kdy lid náš za cenu svého staletého
utrpení, ale zároveň za cenu své staleté
vytrvalosti a houževnatosti stal se konečně
pánem svého domova, stal se samostatným,
jen Bohu a sobě zodpovědným strůjcem
vší své další budoucnosti. (Výborně!)
Po té stránce jsem jist, že není a nemůže
býti mezi námi v ničem žádného
rozdílu, po té stránce jsme všichni
jedné mysli, že ten svůj poměrně
malý počet musíme nahražovat vyšší
úrovní svého vzdělání,
větší dovedností svých rukou,
jasnějším životním rozhledem a
čistotností svých povah. Po té stránce,
pánové, byť nás právě
v otázce školy - vždyť to dobře
víme - dělilo tolik, jsem jist, že mluvím
nejen jménem lidové naší strany, nýbrž
jménem všech katolických lidí, že
budete nás mít vždycky po svém boku
a že, kdybychom my dnes bez oprávněných
stesků směli a mohli mluviti o tomto rozpočtu,
věřte mi, že bychom to z té duše
rádi učinili.
My máme svoje stesky a já se o nich
zmíním, poněvadž považujeme to
za svou povinnost, při této příležitosti
vysloviti to, co dle našeho přesvědčení
a dle přesvědčení věřících
lidí naplňuje nás jednak bolestí,
jednak stesky. Jest třeba říci to se stejnou
otevřeností a přímostí, s jakou
oba moji předřečníci vyslovili a vytýčili
poslední cíle svých kulturních programů.
Velectění pánové a dámy! Když
nastal říjnový převrat a sotva že
ty první těžké, tíživé
starosti o tu bezpečnost mladé samostatnosti naší
byly zažehnány, bylo vydáno heslo nutnosti
převýchovy. A já pravím, ano, té
převýchovy v mnohých směrech
a s mnohých hledisk jest v našem národě
opravdu třeba. Ta staletá poroba, ve které
národ náš žil, nemohla nechati a také
nenechala našeho lidu ani nás samých nedotčených.
Jest prostě nemožno, aby některý národ
a také jednotlivec nesl okovy dlouho beze vší
škody. My dobře víme a my to cítíme,
jak touto porobou utrpěla v lecčems naše
povaha, a přišla k tomu ještě válka.
Válka pětiletá. Ačkoliv dobrý
Bůh uchránil otčinu naší aspoň
těch nejhroznějších hrůz této
války, my dobře víme, jak touto válkou
utrpěla povaha lidu a utrpělo svědomí
lidu. Jest opravdu potřebí převýchovy,
chceme-li svobody své býti hodni. V tom zase
není mezi námi žádného rozdílu,
že svobody plné a pravé jsou hodny jen čestné
povahy, ušlechtilé duše, jemná, živá
svědomí. A jest toho tím více třeba,
když uvážíme dále, že nás
nečeká v dohledné době žádná
bezstarostná budoucnost; my dobře víme, nežli
všechno to, co bylo zpustošeno, co v rumy se rozpadlo,
co bylo úmyslně zničeno, ať již
ve světě hmoty, ať ve světě duševním,
než znova zbudujeme, znova postavíme, co k tomu
bude potřebí společného nadšení,
co veliké vytrvalosti, co sebekázně, co sebezapření,
co obětí. Poneseme ty oběti nejen my, ponesou
je celé příští generace. A že
v tom ohledu zase škole připadne lví podíl,
že zde zase učitelům připadne úžasná,
velká, zodpovědná úloha, víme
přece všicci. Vždyť dobře víme,
že válkou touto utrpěla u nás především
mládež naše ne proto jen, že ta děcka
trpěla a chořila podvýživou a místy
i hladem, víte všicci, že trpěla i hladem
duševním. Naše školy byly zabrány
a proměněny buď v kasárny neb nemocnice,
na tisíce učitelů bylo posláno na
frontu, na tisíce jiných v zázemích
bylo využito a zneužito často ke všemu spíše
než k vlastním jejich úkolům, otcové
dětí na různých bojištích
a matky doma na různých frontách, co bylo
přirozenější, než že mládež,
sobě ponechána, zvlčí a zdivočí?
Jestliže kde, zde přece byla náprava
rychlá nutná, a já mohu říci,
já bych byl čekal, že právě ten
úřad, který tuto výchovu v rukou
má, že plně oceňuje to velké
nebezpečí, že vydá heslo, a to heslo
že bude zníti: "Vy všicci, kteří
máte úkolem mládež vzdělávati
a vychovávati, vy učitelé i kněží,
rychle spojte ruce ke společnému dílu, napněte
všecky síly, aby to co je ohroženo, bylo zachráněno!"
Heslo bylo dáno, ale znělo jinak. To
heslo znělo: "Škola naše musí býti
v zájmu převýchovy všeho lidu zlaicisována.
Ta škola naše musí býti vší
konfesijní přítěže a všeho
konfesijního rázu zbavena a všechno to, co
dle zákona nyní nelze ještě provésti,
hleďme prováděti ministerskými nařízeními
a výnosy".
Velectění! Ta nařízení
byla vydávána, ty výnosy přicházely,
ale lid - mluvím jménem lidu katolického
- lekal se těchto výnosů - loyálně
pravím, ne tak ani jejich obsahu, o němž nepochybuji,
že byl míněn upřímně a
dobře, ale hlavně jejich provádění.
Modlitba dětí ve škole umlkala před
vyučováním i po vyučování.
Vy víte dobře, že ač to nebylo v intencích
výnosů samých, že kříž
z učeben školních, mnohde dokonce před
očima dětí a někdy s potupou a rouhavými
slovy byl odstraněn. (Slyšte!) Společná
školní mše svatá v neděli
přestala a všecko to, co byrokratická duše
nazývá náboženským cvičením,
to bylo z řádu vyučovacího vyloučeno
a jako věc zcela nepovinná prohlášeno.
Já, pánové, pravím: nemylte se, nejsme
to jen my katoličtí kněží, kteří
v té věci považujeme za povinnost varovat,
není to jen naše katolická lidová strana,
která tak často a marně protestovala, neklamejte
se pánové, tento postup v provádění
školní obrody a reformy polekal celou řadu
rodin, které nejsou v našem táboře,
a já slyšel opět a opět bolestné
obavy z úst těch, kdo jinak politicky proti
nám stojí krajně nepřátelsky.
My jsme, pánové, žádali
znova a znova, aby všecky tyto velké kulturní
otázky, o jichž nesmírném dosahu se
neklameme ani my, ani vy, aby byly řešeny jako celek
po vážných, všestranných úvahách,
v plném vědomí nesmírného jejich
dosahu. Bylo nám to i slíbeno. A přece v posledních
dnech byl opět vydán výnos, týkající
se středních škol; a v tomto výnosu
- jak praví se tam - v mezích platného
zákona, z důvodů, aby se nabylo času
pro jiné předměty a nakonec, z toho snad
hlavního důvodu, aby se tím vyhovělo
duchu doby, bylo vyučování náboženství
ve kvintě ze dvou hodin sníženo na jednu hodinu,
v sextě, septimě a oktávě vůbec
náboženské vyučování vypuštěno.
(Hlasy: Slyšte!) Ve výnosu samém dovolávají
se, že se to děje v mezích platného
zákona, ale my nejsme toho náhledu. Ten platný
zákon, ačkoli dává plné právo
ministerstvu, snížiti počet hodin toho či
onoho předmětu, myslím, že nedává
práva, aby obligátní předmět
byl ze tří nejvyšších tříd
prostě vyloučen. (Posl. dr. Novotný: Je
to proti školskému zákonu z r. 1872!) Pro
mne však neprávníka je důležitější,
že se mi tento výnos zdá hlubokým zasáhnutím
do práv i rodičův, i studentské mládeže.
My známe docela dobře hnutí na středních
školách. Nás nijak není tajno, že
se tam i pod ochranou profesorů silně v mládeži
agituje, víme, že někteří vychovatelé
mají, řeknu přímo, smutnou odvahu,
těm mladým, nerozvážným, vznětlivým
duším studentským líčiti výstup
z církve jako projev vlasteneckého cítění
a opravdové pokrokovosti mysli.
Pánové, nejsou všichni studující
v těch nejvyšších třídách
již tak zpokrokovělí, abych tak řekl,
jest jich tam řada, jejichž rodiče a oni sami
mají ještě živou svoji víru. A
tito studenti výnosem tím proti všemu právu
připraveni jsou o svůj nárok na náboženskou
výchovu, bráti těmto mladým vznětlivým
duším tuto výchovu náboženskou
v jejich nejnebezpečnějších letech,
kdy dobře víme, že i skutečná
živá víra těžko kolikráte
udrží nadvládu nad mladými náruživostmi
a vášněmi, nezdá se mi, velectění,
býti reformou, kterou by tak zhola a naprosto mohl a směl
uvítati každý myslící člověk.
My sami - já jsem to již tolikráte řekl
veřejně - jsme si plně vědomi těch
nedostatků jednak v těch našich methodách
vyučovacích, těch vad a nedostatků
v našich učebnicích. Jako všichni
ostatní, také my jsme celá ta decennia trpěli
tím byrokratismem a trpěli jsme kolikráte,
abych tak řekl, šlendriánem, který v takovýchto
velikých, do svědomí, do vnitřního
klidu, do budoucnosti lidu zasahujících otázkách
kolikráte vládl i v náboženském
vyučování na našich středních
školách. To všechno víme, o tom všem
jednati chceme, my za každou cennou odbornou radu v této
pro nás tak nesmírně důležité
záležitosti z té duše chceme býti
vděčni. Ale aby pouhými výnosy nyní
se již tyto dalekosáhlé otázky u nás
rozřešovaly, proti tomu znova, pravím, musíme
protestovati se vším důrazem. Ono se mi namítá,
- v soukromých rozhovorech jsem to slyšel často
a četl jsem to - že se to přece dobře
myslí pravě s náboženstvím,
ale že vyučovati náboženství znamená
vlastně zabíjeti náboženství
v těch mladých duších. Namítá
se, že tu mladou paměť přeplňovati
věroučnými články znamená,
ubíjeti v mládeži pravý náboženský
cit. Slyšeli jsme často, mnoho jsme o tom přemýšleli,
že se tvrdí, čím více jest náboženství
ve školách, tím je ho méně v srdcích
a životě toho studentstva. Já na to pravím:
My sami nechceme, aby náboženství na školách
bylo pouhým vyučovacím předmětem.
(Předseda upozorňuje řečníka,
že lhůta řečnická již končí.
Hlasy z lidové strany: Pan prof. Krejčí
mluvil skoro hodinu!)
My víme, že náboženství
musí naplňovati všechnu bytost člověka,
že musí býti nejvyšší úlohou
a nejvyšším problémem praktického
života. My právě to zastáváme
vší bytostí svojí, že náboženství,
má-li býti, čím jest, musí
opravdu míti sílu, celého člověka
zvednouti nad všechnu tu všednost života a ozářiti
proto všechny jeho mohutnosti, jeho rozum ozářiti
pravdou, jeho vůli sesíliti nadpřirozenou
milostí a také svědomí jeho říditi
a vésti. Nepochybuji ani chvíli, že všichni
ti, kteří mluví o zlaicisování
školy, mají stejně poctivé úmysly
vychovávati v té škole lidi řádných
povah, poctivé pracovníky rukou, čistých
srdcí, že chtějí vychovávati
budoucí mládež naši a vyzdobiti všemi
těmi občanskými ctnostmi, bez nichž
žádný právní pořádek
ve vlasti není možný, žádný
rozvoj a blahobyt a především žádná
pravá svoboda. Ale my tvrdíme, že všichni
tito, jinak úctyhodní lidé si ztěžují
ten svůj úkol tím, že zapomínají,
jaký hluboký, božsky hluboký smysl je
v tom, že ty desky sinajské jsou dvě,
že jsou tam povinnosti k bohu a k sobě a
bližním a že, kdokoliv tyto desky od sebe odtrhuje,
sobě jako jednotlivec i národ přivolává
tresty, které na něm samém se vymstí.
Buďte přesvědčeni, že také
ti mladí inteligentní, kteří dnes
opravdu s poctivostí, jak mladá mysl ráda
jedná, odhodí všecka ta domnělá
pouta, která je víží, v poctivém
přesvědčení, že se tím
uvolní jejich křídla, že jest štěstím
jejich a jest pro ně dokonce povinností, čím
bystřejšího ducha budou a čím
čistšího srdce budou, tím dříve
poznají, že jste jim místo chleba podali kámen.
Poznají později, čím bystřejší
budou, že bez těch základů věčných
pravd nelze, aby člověk sám se vychoval.
Na konec uvádím jen 2 citáty
a přál bych si, aby ti, v jichž rukou
leží budoucnost naší národní
školy až do školy vysoké, uvážili
2 výroky a to jeden výrok velkého myslitele
Foerstera, který praví: "Z kolísavého
a vrtkavého tvora utvoří karakter pouze svatá,
věčná jistota, ale nikoliv pouhá neodvislá
ethika, založená jenom na měnivém jedinci,
na jeho chatrné zkušenosti životní, na
přemýšlení často tak porušeném
- a proto tato ethika zabíhá už dnes do oněch
možných měnivých mód a směrů,
a musí pokračovati od přehodnocení
k přechodnosti, od nové mravnosti k nejnovější."
A nedej Bůh - z té duše to pravím,
- aby náš národ na sobě zakusil, co
životní moudrosti obsaženo ve slovech našeho
velkého myslitele dra Mareše: "Kulturní
ztráta z toho, kdyby lid byl uveden v zapomenutí
křesťanství, převyšovala by nesmírně
všecky škody způsobené vojnou." Voláme-li
tedy k ministerstvu vyučování, aby si
jasně zůstalo vědomo, jak nesmírná
jest jeho zodpovědnost, jak dalekosáhlý jest
každý ten výnos, jsme si vědomi, že
tím konáme svou povinnost nejen k církvi,
ale i k otčíně. Rozpočet sám
ochotně schvalujeme. (Výborně! Potlesk.)