Náboženství učí
mravnosti. Náboženská mravouka se opírá
o vyhlídku na odměnu a trest na onom světě.
Hlásá pozemskou nicotu a blaženost záhrobní.
My však žádáme mravnost z lásky
k lidem, ke společnosti, ve které žijeme.
Jsme také proti náboženské
morálce, která hlásá pokoru a slepou
poslušnost autoritám duchovním a světským.
Od té doby, kdy náš národ přijal
křesťanství, byl velice často ve sporu
se sousedy mocnějšími, než jsme byli my,
a pravidelně byla nám hlásána poslušnosti
k těmto mocným nepřátelským
sousedům. Církev ochromovala tou naukou náš
národ také ve 300leté porobě, když
jsme ji chtěli se sebe svrhnouti. (Výborně!)
Tato nauka ochromuje náš lid také sociálně,
neboť vykládá se vždy tak, že poslušnost
znamená povolnost k mocným a ne, aby se posilovali
slabí.
Základ k naší
moderní škole byl položen roku 1869. Až
do té doby naši obecnou školu ovládala
církev. Církev nejen rozkazovala, čemu se
má učiti, ale dohlížela také
k tomu vyučování. Toho roku rozhodl
se stát, že sám bude se starati o vzdělání
svých občanů. Vytrhl školu z moci
církevní, ale svazky, kterými byla škola
k církvi připoutána, nezpřetrhal docela,
neboť ponechal náboženství mezi jejími
vyučovacími předměty.
Byla to otevřená brána,
církev jí vešla, a pomalu se školy docela
zmocnila. Nebudu vám vykládati dlouho cestu, kterou
církev vykonala, než došla k cíli.
Na začátku své samostatnosti neměli
jsme školy interkonfesijní, ale měli jsme školu
konfesijní. Škola i učitelé byli obetkáni
sítí nejrozmanitějších rozkazů
a ústupků školních úřadů,
že byl nejvyšší čas, aby se stát
rozhodl vykonati to, co mu uloženo zákonem z roku
1868, jehož § 1. zní: "Nejvyšší
řízení veškerého vyučování
a vychování a dohlížení k němu
přísluší státu a vykonáváno
bude orgány zákonem k tomu ustanovenými."
Ministerstvo Habrmanovo známým výnosem roztrhalo
tuto spleť nařízení, kterážto
ze školy udělala ústav, jenž nebyl spravedlivý
ke všem vyznáním dětí. Byl to
první krok k osvobození školy.
Druhý krok jsme připravili
ve školském výboru při Národním
shromáždění. Bohužel Národní
shromáždění ještě nepřikročilo
k vyřízení té předlohy,
kteráž ustanovuje, aby náboženství
bylo předmětem ve škole nepovinným,
a aby náboženství i náboženská
cvičení byla omezena na školní hodiny.
Jest jisto, že takovým způsobem církev
by se zbavila určité državy; církev
jest neúmorná, jedná-li se jí o prospěch.
Jest i v tom určité nebezpečí,
ponechá-li se vyučování náboženství
ve škole, třeba jako předmětu nepovinnému,
aby se neopakovalo to, co se dálo ponenáhlu od roku
1869, znovu. Můžeme přijmout zmíněnou
předlohu jen tehdy, když bude začátkem
akce další, kteráž musí končiti
tím, aby náboženství ve školách
nebylo ani předmětem nepovinným. Jestliže
rodiče chtějí, aby jejich děti byly
vyučovány náboženství, nechť
se to děje mimo školu. Škola a církev
musí se rozejíti docela. (Tak jest!)
Velký vliv na naši školu
mají úřady školní, školní
rada zemská, okresní a místní školní
rada. Zemská školní rada sestává
z přísedících, kteří
jsou většinou jmenováni, tedy není složena
z vůle lidu. Podobně jest u okresní školní
rady, ve které zasedají také zástupci
obcí z okresu. Nejdůležitější
pro školu jest místní školní rada.
Ani místní školní rada není složena
tak, jak bychom si přáli. Starosta jest tam předsedou,
jsou v ní zástupcové církve, řídící
učitel, 2-6 zástupců, kteří
jsou voleni obecním zastupitelstvem. Obecní zastupitelstva
byla posud v rukou majetné třídy a tak
lidé, kteří jsou v místní
školní radě, jsou zástupci této
třídy. Kdo tam zastupuje široké vrstvy
lidové? Nikdo. Bude záležeti velmi na tom,
jaké bude složení školních úřadů.
Musíme státi na tom, aby v budoucnu všechny
byly voleny všeobecným právem hlasovacím,
tedy ne, aby z obecního zastupitelstva do nich byli
povoláni delegáti. Lidé, kteří
budou ve školních radách, nechť znovu
čerpají z demokracie, nechť vědí,
že jsou demokracií vysláni a nesou té
demokracii zodpovědnost. Svrchovanost lidu bude chtít
míti vliv na nejdůležitějšího
činitele školního, to jest na učitele.
Před měsícem
jsme usnesli zákon, kterým se zvyšují
učitelské příjmy. Učitelé
budou zbaveni stálého shonu za chlebem. To jest
velký úspěch stavovský. Ještě
větší zisk z toho bude míti škola.
Učitelé se budou moci
svému povolání věnovati s klidem.
Nyní jsou finančně osamostatněni.
Ale to není dosti! Učitelé musí býti
osamostatněni duchovně. Jejich předpravné
studium na učitelském ústavě jim duchovní
samostatnosti nedá a nemůže dáti. Jádro
učitelstva se dodělalo vysokého stupně
inteligence, ale to je ovoce veliké práce sebevzdělávací.
Učitelé volají po vyšším
vzdělání, po universitě. V tom volání
je žádost, aby byli již jednou zbaveni duchovního
poručenství a zároveň touha, aby mělo
účast na vědecké práci právě
v těch vědách, kterých je třeba
ve škole. Naše strana po 10tiletí již se
přimlouvá za to, aby učitelé měli
vzdělání universitní.
Naše škola není
nestranná. Jaký duch ve škole vládne,
záleží na učiteli, ale učitel
jest vázán zákony a nařízeními.
Školní zákony nesou určitou pečeť,
jsou v nich určité názory mravní
a náboženské. Ale ještě více
jest učitel poután nařízeními.
Tato jsou vydávána velmi hojně a instituce
školní, je udávající, jak jsem
se zmínil, jsou všecky v rukou panující
třídy majetné. Tedy jejich rozkazy také
mají tu tendenci, aby vyhověly panující
třídě majetné. Učitel se ji
přizpůsobuje smýšlením, prací.
Tak se stává, že mládež jest vychována
tendencemi, které jsou jí cizí, té
třídě, z které pochází,
v duchu, který je docela nepřátelský
třídě, z níž vyšly
a ve které budou živy.
Česká škola republikánská
musí býti takového třídního
charakteru zbavena. Musí býti odevzdána do
rukou lidu, a ten ji již očistí od služeb,
které až dosud koná politickým stranám
a vládnoucí třídě. Bude třeba,
aby zásady té demokratické školy se
dostaly již do ústavy našeho státu; aby
tedy tam bylo, že škola je všeobecná, -
totiž, že do veřejné školy musejí
docházeti děti všechny, tedy, aby nebylo škol
soukromých - aby byla bezplatná, aby byla taková,
že by do ní mohly choditi děti všechny
bez újmy svého vyznání náboženského
a svobody svědomí - tedy aby se v ní nevyučovalo
náboženství - a aby na ni měla demokracie
rozhodující vliv, či aby o úřadech
školních i učitelech rozhodoval lid. To, myslím,
jest smysl lidové školy, ke které musíme
směřovati (Výborně! Potlesk).
Místopředseda Konečný
(zvoní): Dalším řečníkem
jest občan dr. Krejčí. Uděluji
mu slovo.
Posl. dr. Krejčí:
Vážené shromáždění!
Dosavadní debata rozpočtová
není tak vedena, aby mohla zvábiti k účasti
toho, kdo měl již z předu nějaké
rozpaky o stanovisku, s jakého by se měl rozpočet
v celku a v jednotlivostech posuzovat a do jaké
míry jest za mimořádných okolností,
v nichž rozpočet se zrodil, kritika oprávněna.
Mimořádné okolnosti způsobují,
že také rozpočet nese známku mimořádnosti,
a když jsme řádný, resp. nemimořádný
rozpočet české republiky neměli příležitost
viděti, nemáme ani příležitost
srovnáváním stanoviti měrnou jedničku
pro posouzení rozpočtu. Nějaká exaktnost
je zde vyloučena a nezbývá tudíž
nežli si zafilosovati. A tu jsem ve svém živlu.
(Veselost).
Ale neračte se mé filosofie
báti. Já mám na to klasického svědka,
"Národní Listy", že jsem "šťastný
filosof", protože prý všechno dokáži,
co chci. A kdyby někdo tomu nevěřil a myslil,
že je to míněno jen ironicky, neračiž
se také obávati, poněvadž já
nebudu nic dokazovati.
Myslím, že rozpočet
jest ukazatelem nebo exponentem politické potence svých
tvůrců, tedy především vlády,
a potom také parlamentu. Jaký parlament, takový
rozpočet a obráceně jaký rozpočet,
takový parlament a snad bychom mohli jít ještě
dál, mohli bychom od parlamentu dojíti k celému
národu, k celému státu. Kritisujeme-li
rozpočet, nekritisujeme pouze vládu, ale díváme
se do zrcadla a kritisujeme zároveň sebe. Poznáváme
sebe, můžeme poznat sebe, své chyby, po případě
své přednosti, učíme se znát
sebe, a to je ta má filosofie. A ta mi určuje postoj,
se kterého pohlížím a posuzuji rozpočet.
Rozpočtové meditace
jsou mi jakýmsi zpytováním svědomí;
po něm přijde, nebo, řekněme, má
přijíti vzbuzování lítosti
a odhodlání se, nikdy více nehřešiti.
O absoluci nemusíme se starati, ta přijde sama s sebou.
Čím bylo zhřešeno, bude odpykáno
nebo již je odpykáno, protože hřích
sám sebou je trest a zdravý pud sebezáchovy
napraví, co bylo hříchem způsobeno
zlého.
S tohoto stanoviska jsou vady
rozpočtu ukazatelem vad koalice, té formy vládní,
která vyšla pro nás z politické
nutnosti po převratě. Čím více
trneme nad mluvou číslic, zařaděných
do rubrik rozpočtu, tím více trneme nad skutečným
stavem republiky. Čím větší zklamání
v jednotlivých položkách, tím určitější
přesvědčení, že koalice v tom
způsobu, jak byla učiněna podmínkou
při práci o utvoření a zachování
republiky, již dávno vykonala svůj úkol
a že měla být nahražena formou jinou.
Možná, že to bude zase koalice, ale ta bude muset
být rozhodně jiná. O tom bylo řečeno
v generální debatě dosti a také
skoro každý řečník v podrobné
debatě nemohl neoznačiti dosavadní koalici
za zlo, z něhož musíme za každou cenu
ven. A tak také já, chtěje mluviti o rozpočtu
ministerstva školství a národní osvěty,
nemohu jinak než prohlásiti, že to hlavní
a podstatné, co mne při tom rozpočtu neuspokojilo
a co mne naplňuje vážnými obavami, je
hříchem, spáchaným koaličním
systémem vlády a těmi poměry v Nár.
shromáždění mezi stranami, které
takový systém umožnily. Nemohu tu výtku
adresovati na ministra školství takovým způsobem,
jako to bylo učiněno vzhledem k resortům
jiným, nemohu ji adresovati také na ministerstvo
v celku.
Jsou sice v ministerstvu vyučování
v celku znatelny dva proudy: jeden vlažnější,
jeden teplejší; jeden, který přichází
od prahu kanceláře ministrovy a druhý, který
přichází od prahu kanceláře
státního tajemníka. Je to jako v nádržce
vodní, kde je nahoře jiná voda než dole.
Ale v celku je celý tento ohromný aparát
administrační ovládán jednotnou vůlí
a sune se směrem ku předu. Ale ministr a ministerstvo
mají vázány ruce právě tou
nešťastnou koalicí, která nutí
podržeti ze starého byrokratického a klerikálního
režimu rakouského mnohé, co mělo odpadnouti
okamžitě, co mělo býti odhozeno, jakmile
zasvitlo slunko svobody. Koalice vyžaduje kompromis protizásadový,
vyžaduje politické sacrificium intellectus, oběť
zapření svého vlastního přesvědčení.
V době vzrůstu
a tvoření, jaká je u nás, když
máme zbudovati si svou republiku, je to politika zhoubná,
táhne nazpátek, ponechává času
živlům nepřátelským pokroku,
nepřátelským republice, aby se vzpamatovaly
a nabraly dechu k nové práci podkopové. Co
se všechno mohlo stát a uskutečnit z toho,
co jsme si přáli míti uskutečněno,
protože to máme za nutné ke zdravému
vývoji naší republiky! Nestalo se to proto,
že držen byl a pevně třímán
princip koalice, dělati jen to, o čem se všecky
strany dohodnou nebo mohou dohodnouti.
V koalici bylo veto pro nejmenší
strany, tak jako to bylo v Polsku: Klub vzkázal jednoduše
své "Niepozwalam", po případě
pohrozil obstrukcí ve schůzi klubovních předsedů.
To byl vlastně orgán výkonný pro nic
nedělání, pro nepolitiku, byla to brzda jak
v ohledu sociálním, tak i kulturním.
Jako ve starém Rakousku vyrukovalo
se se státními nezbytnostmi, hypnotisovali jsme
se představou o geniálnosti finanční
reformy a všelikými ohledy na to, co by tomu řekli
v Paříži, když by u nás nebyl
klid atd. Dobře, poslouchali jsme, až přišla
šlamastika se Slovenskem - za náramného rámusu,
ze kterého nám nevzešla čest ani u přátel,
ani u nepřátel, ani u neutrálů. Všeobecný
dojem z toho jest, že to tak dále nejde. A přišly
volby do obcí a ty nám ukázaly, jak to půjde
dál, jak to musí jíti dál, totiž,
že to musí jíti socialismem; lid projevil svou
vůli a volil socialisticky. Račte dovolit - vox
populi - vox dei. To je dostatečný důvod
k povolnosti pro ty, kdož očekávali, anebo
si přáli jiný výsledek voleb.
Slyšeli jsme zde několikrát
a s velikou emfasí dovolávati se suverenity
lidu; nuže, lid promluvil, volil většinou socialisticky
a tím schválil a vzal za svůj program socialismu.
Řekl, na jakém základě chce míti
vybudovaný svůj stát, svou republiku, žádá,
aby se vůle jeho provedla těmi činiteli,
kteří k provedení jsou povoláni.
Ať si kdo vykládá vox populi jak chce, ať
je s ní spokojen nebo nespokojen, to jest jisto, že
jinak se vládnouti nemůže než socialisticky.
A také i z jiné stránky vzato, nemůžeme
zabezpečiti svoji republiku jinak, nežli dáme-li
jí základ socialistický. Zabezpečiti,
znamená dáti pevný základ, takový
základ, který odolá otřesům
ze vnitř i ze vnějška. A není lepšího
základu, než základ mravní, neboť
v mravnosti jest obsažena všecka pravda životní,
které je vůbec člověk schopen, v mravnosti
jest obsaženo všechno, oč se člověk
snažiti smí a má v zájmu svém
a v zájmu celku. A socialism není nic jiného
než důsledná aplikace nejvyššího
zákona mravního na život společenský.
To by už mohlo býti po tom všem, co bylo v tomto
shromáždění o socialismu, jeho podstatě
a cílech řečeno, jasno.
Tedy vybudovat socialistický
stát je cílem naší politiky, sesocialisovat
veškeren život národní, je programem vlády,
odpovídající vůli lidu, projevené
volbami. V tom smyslu máme právo požadovati
také od ministerstva školství, aby činnost
svou zařídilo směrem k socialismu, t. j.
aby hledělo důsledky socialistických zásad
provést v celém oboru své působnosti,
nejen jako vykonavatel nařízení, vyšlých
ze sboru zákonodárného, nýbrž
z vlastní iniciativy, pokud má k tomu práva
- zvláště když v čele stojí
ministr socialista.
S povděkem možno
konstatovati, co učiněno v té příčině
zvláště pokud se týče náboženského
vyučování a odbyrokratisování
školy. Správa školství nedala se másti
hlučně projevovanou a do značné míry
strojenou nevolí kruhů církevnických.
Ale zdá se, že přece mohlo se státi
více a že i zde projevila svůj vliv oportunistická,
kompromisní nálada koalice. Až ten vliv odpadne,
zmizí zajisté z rozpočtu leckterá
položka, která nás překvapuje. Bylo
by zbytečno pouštět se do detailů, poněvadž
do rozpočtu musilo býti přijato více
ze starého hospodářství rakouského,
než aby se to mohlo počítati na vrub nynější
správy.
Dovolil bych si upozorniti ale na
jednu věc, kterou by ministerstvo mohlo přispěti
k uskutečnění toho, co jsem naznačil,
totiž na zřizování nových škol.
Ministerstvo je v té příčině
někdy vázáno na Národní shromáždění,
jindy může postupovati ve vlastní právomoci
dle zákonů starých, platných již
za režimu rakouského. V prvém případě,
když se jedná zvláště o školy
vysoké a střední, mělo by ministerstvo
všechen svůj vliv, který jest mu vyhrazen prozatímní
ústavou, vynaložiti na to, aby regulovalo horlivost
zákonodárné činnosti Národního
shromáždění dle určitého
plánu. Vlastně by se to mělo díti
již v Národním shromáždění
od navrhovatelů samotných. Ale považme, že
každá strana má nějaký školský
program a předpokládá se, že navrhovatel
v jeho smyslu se řídí při podávání
svých návrhů na zřízení
nových škol a na provádění reformy.
Ale těch stran je více a ty strany jsou v koalici,
mají jiný program, anebo se nechají vésti
při školství jinými zájmy než
paedagogickými. Z toho vzniká zmatek a nesoustavnost
při zřizování škol, která
vede mnohdy ku plýtvání penězi na
zbytečné ústavy. Lokální zájmy,
lokální patriotismus hraje v tom úlohu
mnohdy rozhodující a zastanci, hlasatelé
těchto lokálních zájmů odnášejí
palmu vítězství z dostihů o zřizování
nových škol. Zde by mělo ministerstvo zasáhnouti
ze svého obecnějšího, objektivnějšího
stanoviska. Ovšem mělo by míti určitý
plán, určité zásady, a důsledně
je hájiti a mělo by také - to právě
leží v duchu koalice - mezi různými
ministerstvy koalované vlády zjednati jednotu. Ale
místo toho zažili jsme ve školském výboru,
že si zástupci dvou až tří ministerstev
v jedné a téže věci odporovali,
navzájem se potírali a bylo viděti, že
za nimi stojí kluby, k nimž náleží
svářící se ministři, a tak
se stávalo, že ministerstvo školství podléhalo
svým názorem proti ministru neškolskému.
A tak se také stávalo, že zřizují
se anebo budou se snad zřizovati vysoké školy,
které bude nutno rušiti, anebo překládati
na jiná místa.
Když jsme se dostali ku zřizování
škol, tedy bych si dovolil upozorniti také na opak
toho, na zrušování škol. Jest mnoho škol
zbytečných a zase je mnoho škol zřízených
na nedostatečném základě a vedených
nedostatečnou režií, tak že nevyhovují
požadavkům didaktickým a pedagogickým.
Jsou to soukromé školy konfesijní, vydržované
kláštery a církevními kongregacemi,
jichžto zřizování rakouská vláda
podporovala z důvodů finančně
úsporných. Nechci vzpomínati zlým
této praxe, poněvadž nám přece
na jiné straně při zřizování
škol menšinových prospívala. Ale nyní
ty ohledy mohou odpadnouti a zbývají jen nedostatky
a zlořády způsobované nemístným
šetřením a pak nepřístojností
vznikající tím, že soukromé školy
na př. církevní velmi snadno a snad výhradně
slouží zájmům, které se s principem,
na němž musí býti veřejné
školství ve svobodném státě zbudováno,
a s duchem, jejž má pěstiti škola
republikánská, nesnášejí; klášterní
školy nevychovávají ani v duchu republikánském
ani v náboženské snášelivosti.
Vláda má možnost takové školy postupně
postátniti, a postátněné po případě
zrušiti. Velké množství zbytečných
škol nadělali si Němci. O tom mluvil dr. Srdínko.
My máme povinnost dle nějakého principu redukovati
jich počet na míru odpovídající
početnosti obyvatelstva. Při tom bychom mohli odděliti
školy pro Židy a Němce. Židé hlásí
se jako samostatný národ a je nám to sympatické,
ale pro ně nebudou se zřizovati školy německé;
nýbrž musí se věc zaříditi
tak: Němcům zřídí se školy
a Židům, Zionistům se řekne, aby si
volili, kam chtějí děti posílati.
Židé Zionisté nesmějí rozmnožovat
kvotu škol, která připadá Němcům.
Konečně bych upozornil
na to, jak by mohlo ministerstvo v oboru své právomoci
přispěti k provedení školského
programu socialistického. Předně reformou
středního školství, zbudováním
jednotné školy střední nižší
a za druhé zautonomisováním středního
školství a okresních školních inspektorátů.
Otázka jednotné školy střední
je uznaně naléhavá a její rozšíření
je nezbytnou podmínkou pokrokové reformy školské.
Budou-li však při řešení státi
proti sobě směr humanistický a realistický
tak příkře jako dosud, pak není naděje,
že by v dohledné době mohlo se přikročiti
od diskuse k realisování, pokud musíme
počítati s danými poměry a nechceme
přistoupiti k řešení, abych tak řekl,
násilnému. Avšak je možno počíti
s realisováním toho, co může zůstati
oním sporem nedotčeno, a to jest střední
škola nižší. Tady je možno humanistické
předměty, vyučování latině
a řečtině úplně vyřaditi
a studium jejich posunouti do stupně vyššího,
který by připouštěl, jakož již
také připouští "differenciaci"
ve smyslu školství odborného. Tedy nižší
reálky, gymnasia, měšťanské školy
a nižší školy odborné tvořily
by jeden typ školy a ten typ by representoval druhý
stupeň školství po tak zvané škole
obecné. Po něm by pak následoval stupeň
třetí škol odborných typu analogického,
jako jsou dosud vyšší reálky, vyšší
gymnasia atd. Přípravou k tomuto uspořádání
školství bylo by právě posunutí
klasických jazyků do gymnasia vyššího
s prominutím řečtiny. Máme-li
na mysli ideál, aby všichni občané,
všechny společenské vrstvy byly školskou
výchovou povzneseny na stejnou úroveň inteligence,
aby tak odstraněny byly podmínky nestejného
hodnocení práce a tím podmínky společenské
nerovnocenosti, jsou pokusy o jednotnou, obecnou výchovu
školskou kategorickým imperativem kulturního
pokroku.