Stav frekvence na českých
vysokých školách jest nesmírně
potěšující. Česká universita
měla 5000 posluchačů a německá
universita měla 1900 posluchačů v zimním
semestru, česká technika v Praze měla
470 a německá 906 posluchačů. A přec,
pánové, po vítězné válce
jest třeba konstatovat s tohoto místa, jak
gentlemansky jsme se zachovali k Němcům. Německá
universita, která měla po 20 roků samé
a samé výhody z Vídně již
inkasované, hotové v budovách a zařízeních,
v prvním rozpočtu naší republiky dostává
o 106.000 K více než měla loni od Rakouska
a dále německá technika v Praze dostává
prvním rozpočtem naší republiky o 90.000
K více, nežli dostala ještě loni
od Rakouska, které jí jistě dosti přálo.
To jsou zjevy, které jest třeba, aby se svět
dověděl, poněvadž Němci naříkají,
že jsou odstrkováni.
Dále faktum, že pro 5728
českých posluchačů máme 2 techniky
a pro 1757 německých také dvě. To
jest druhé faktum, které jest třeba podtrhnouti
a rozkřiknouti do celého světa, aby bylo
patrno, jak se chová v Čechách národ
vítězný k národu poraženému,
jak rozumějí Češi ve školství
a v národnostní spravedlnosti a zacházejí
se svým protivníkem velmi urputným, jehož
nepřátelství sahá příliš
daleko do minulosti.
Dále ještě jeden
fakt, který ukazuje, jak rozmyslně a snad až
příliš rozvážně si počínáme
v některých školských věcech
a to pokud se týče národnosti. Vysoká
škola hornická v Příbrami má
294 posluchače. Z toho jest pouze 84 Němců
a 220 Němců a, vážené shromáždění,
vyučovací řeč, která byla za
Rakouska německá, jest německá dodnes.
Dodnes se přednáší pro ohromnou většinu
českého posluchačstva německy. (Slyšte!)
To tedy již přesahuje míru a zde jest třeba
upozorniti, aby od příštího října
se začalo vyučovati česky a k tomu aby byli
navržení profesoři jmenováni. Bohužel
škola příbramská, resp. česká
její část si nesmírně stěžuje
do ministerstva školství, že nemůže
s tímto ministerstvem nic svésti, a chce se hlásiti
do ministerstva veřejných prací, kde doufá,
že by se jí lépe vyšlo vstříc.
Mám zde celý spis, memorandum od rektora Theuerera,
který uvádí, co všechno po 8 měsíců
žádá a co vláda nesplňuje a že
vůbec v ničem se české části
této školy nevyšlo vstříc.
Jest potřebí se zmíniti
o studentstvu, nejen o profesorech a vysokých školách.
Jest třeba rozhodně žádati zlepšení
sociálního postavení studentstva, v první
řadě zlevnění studií. Bylo
by zbytečno to rozváděti tím, že
talenty české ve vědě i v umění,
jak jsme v historii zjistili, vycházely většinou
ze středních a dělnických vrstev,
a jestli těm se zabrání a zdraží
přístup na vysoké školy, talenty se
ztrácejí a jest to ohromná škoda pro
národ. Je tedy nutno zlevniti studie, aby i ten nejchudší
nadaný student nebo žák mohl jíti na
střední nebo vysokou školu, aby jeho talent
byl pro národ zachráněn jakožto majetek
národní. (Výborně!)
Já jsem se pokusil v rozpočtovém
výboru pro Husův fond - instituci, která
blahodárně po řadu roků působí
- vymoci položku, poněvadž jí v Rakousku
nikdy nedostával, 150.000 K. Bohužel nepodařilo
se mi to přímo, a pro Husův fond navržená
položka nebyla panem generálním zpravodajem
vzata do rozpočtu. Teprve nyní se dovídám,
že tato položka pro Husův fond bude poskytnuta.
(Zpravodaj posl. Bečka: Je zajištěna!)
Prosím.
Rovněž je zapotřebí
zajistiti sociální postavení veškerého
učitelstva a profesorstva. Vy jste zde schválili
zákon o sociálním a hmotném postavení
učitelů obecných škol a i učitelů
vysokých škol a suplentů vysokých škol
a suplentů středních škol. Ale, vážené
shromáždění, příští
zákonodárný sbor musí přikročiti
dále k veliké reformě v tomto směru,
k novým zákonům, protože dnes profesor
na střední škole, vážené
shromáždění, je sotva tak placen, jako
kočí v živnosti venkovské, a vedlo by
to k deroutě našeho školství středního,
kdyby tyto platy měly zůstati tak i nadále,
poněvadž snížení cen nelze očekávati
v nejbližších létech, a ceny, které
byly před válkou, snad se nikdy nevrátí.
Tedy v tomto směru je
třeba něco učiniti a upozorniti veřejnost,
že se zde nejedná o nějaké prošení
pro profesory, že zde jednoduše je potřeba, aby
republika dala tomu stavu to, co mu patří. (Posl.
Sladký: Sociální povinnost je to!) Sociální
povinnost je to rozhodně ke všem stavům, které
jsou odkázány na pevné platy, i k ostatním
úředníkům. Vážené
shromáždění! Vy jste na př.
odhlasovali v únoru zákon o úpravě
platů vysokoškolských profesorů, ale
mýlili byste se, kdybyste se domnívali, že
ti profesoři haléře z toho dostali! Zákon
není proveden proto, poněvadž ministerstvo
financí nechalo zákon kolik měsíců
ležeti ve svém šupleti a dosud ho nepustilo dále.
Z toho zákona nemá nikdo prospěch. Rovněž
jste přijali resoluci, aby pensistům vysokoškolským
byly upraveny pense, poněvadž jsem při jedné
příležitosti Vám již řekl,
že jeden pensista vysokoškolský bral v zimě
podporu od Českého srdce. Ta resoluce je dosud nevyřízena,
a osnova vládní pro úpravu pensí pensistů
vysokoškolských ještě nebyla předložena.
(Posl. Sladký: Kde to vězí?) To vězí
v ministerstvu financí rovněž.
Dále, vážené
shromáždění, je potřeba upozorniti
ve vysokém školství ještě na jednu
věc. Ministerstvo školství musí hleděti
nejen doplniti vysoké školství v tom, co za
posledních 20 let bylo zanedbáno, ale musí
restituovati i ty právní poměry, které
zde má česká universita Karlova proti německé
universitě, která vývojově vznikla
později a tedy v r. 1881 nebo 1883 pak byla rozdělena.
Zde je potřeba restituce veškerých práv
vysokých škol a hlavně university, a k tomu
musí ministerstvo systematicky pracovati, a Němce
přesvědčovati, že musí česká
universita přijíti k svému právu,
které měla, a Němci se musí smířiti
s tím, že dostanou to, co jim sice patří
ale ne to, co patří české universitě.
Práva svá si česká universita musí
uhájiti. Bohužel ministerstvo školství
jde příliš daleko a různými sliby
Němcům se zavazuje, což nepovažuji za
správno.
Přejdu k středním
školám. Střední školy ukazují
zase ten nesprávný klíč, který
byl v Rakousku. Máme 180 středních škol
v republice, z toho 90 českých a 81 německých
a jednu polskou. A máme žáků 31.000
a německých 18.000, takže na český
ústav připadá 320 žáků,
na německý 230. Přirozeno je, že zde
musí nastat úprava. Nemůžeme najednou
zříditi tolik českých škol nových,
nedá se stavěti a proto musíme přistoupiti
k restrinkci škol německých ve velkých
městech, jak k tomu již ministerstvo školství
skutečně přistupuje, což jest docela
spravedlivé, a co nám Němci nesmějí
jako nějaké znásilňování
vytýkati.
Rovněž tak, vážené
shromáždění, to bylo u průmyslových
škol. To vás překvapí, že škol
průmyslových bylo českých 9 a německých
10 a odborných škol bylo českých 17
a německých 35. Tak to chodí v Rakousku.
A náklad na české odborné školství
byl 2,800.000 K a na německé 3,700.000 K v našich
zemích. (Slyšte! Posl. Rud. Mlčoch: U nás
na Moravě je českých škol 6 a německých
14! - Slyšte!) To jest detail z Moravy. Tak to, prosím,
vypadá. Zde je potřeba, aby správa školská
energicky a velmi rychle šla v těchto věcech
ku předu a hleděla zjednati nápravu.
Co se týče obecných
škol, přijali jsme menšinový zákon
a byl by omyl, vážení, že tím menšinovým
zákonem jest pomoženo obranným jednotám
a Ústřední Matici Školské. Ústřední
Matice Školská za posledních let a hlavně
za války dostal se do takového prekérního
postavení finančního. Já to velmi
dobře znám jako dlouholetý člen výboru,
že jest nutně třeba, aby stát co nejrychleji
naší Matici přispěl a sice proto, že
Matice dělala za stát to, co měl dělat
stát po celých 20 nebo 30 let. (Souhlas.)
Prosím, zde je třeba nápravy a mohl bych
vám posloužiti ciframi, co Matice všechno dělala,
o čem ani veřejnost neví, pro záchranu
našich českých dítek. Veřejnost
by si mohla mysliti, že Matice nebude již třeba.
To by byl ohromný omyl. Matice má v projektu
dalekosáhlé úkoly ne dobývačné,
ale úkoly zachraňující a sice u nejmenších
dětí v rodinách, vydržováním
opatroven a mateřských škol a za druhé
záchranu našich menšin v cizině a
tu jest na prvém místě veliká naše
menšina ve Vídni, Dolních Rakousích
a v Rusku.
Vídeň měla až
do roku 1913 deset až dvanáct až osmnáct
tisíc českých dětí v německých
školách, a v tomto roce máme pouze 1222 dítek
v českých školách ve Vídni.
Těch ostatních 16 až 18 tisíc se nám
ztrácí. Deputace vídeňských
Čechů, která zde byla minulý týden
v čele s poslancem Dvořákem, žádala,
že jest to první naší úlohou a
úkolem, abychom je podepřeli, aby české
školství ve Vídni - kde jest tolik dítek,
kde v každém okrese může býti
obecná i měšťanská škola -
bylo energicky hned budováno. Snad v mírové
smlouvě již jest pro to nějaká linie
celková dána, ale to nám nestačí,
musíme k tomu energicky a co nejrychleji přikročiti.
Zde jest pole pro Matici. Co nebude moci dát stát
rakouský, co nebudeme moci na něm vynutiti, to musíme
doplnit. Musíme naší větvi dolnorakouské
dát všechno, aby nejen udržena byla, ale aby
sílila, poněvadž v sobě má
životní sílu a schopnost vývoje. (Výborně!
Tak jest!) Pan president mě upozornil, že jsem
již vyčerpal lhůtu, skončím tedy,
ačkoliv mám velmi mnoho látky, kterou jsem
chtěl přednésti. Naše strana a školství,
vážené shromáždění,
to jest kapitola, o které by se nemusilo mluviti, kdyby
tu a tam přece neproskočily ve veřejnosti
a žurnalistice takové nemístné, malicherné
poznámky, jako na př. nedávno bylo v "Národní
Demokracii", že školství a kulturní
věci agrárníkům zrovna k srdci nepřirostly.
Jest to, vážené shromáždění,
myšleno seriosně, když ten pan Sís to
napíše? Co si při tom myslí? Jest to
jenom popichování, takové zbytečné
ostny, kterými se nebudí a nepodporuje spolupráce,
nýbrž rozlaďuje a přivádějí
se takové tóniny do naší práce,
které vlastně vůbec by neměly býti.
Pánové! Kdybych byl
škodolibým anebo zlomyslným, mohl bych uvésti
proti tomu tvrzení pro "Národní Demokracii"
taková fakta, ale nejsem. Chci spolupráci, proč
bych tedy ten rozkol dělal, proč bych někoho
dráždil? To není mým cílem, to
by nám všem neprospělo. Jen konstatuji, že
se takové věci nemají objevovat. Naše
strana mimo svých vlastních stavovských otázek
klade hlavní váhu na zdraví a vzdělání
národa. (Výborně!) A to musí
činiti každá rozumná, poctivá
politická strana.
Republika potřebuje do svého
základu silné a zdravé ideje. Všechny
strany musí odvrhnouti to, co na sobě mají
rakouského, respektive toho českorakouského.
My jsme generace vyrostlá v politické oposici a
také mnohdy obstrukci. My jsme jen kritisovali, my jsme
jen bořili, negovali jsme stát a zničit,
oslabiti stát, bylo naším cílem a methodou
a naším hlavním cílem byla destruktivní
práce proti státu. Nad národem byl cizí
stát. Nyní jsou však poměry z kořene
obráceny. Národ není v područí
cizího státu, národ a stát jest totéž.
Cílem je vybudování státu a jeho upevnění,
methodou je konstruktivní práce. Čím
větší a mocnější je některá
politická strana, tím více musí býti
vládní stranou a stranou státní. Být
vládní stranou, jest pro každou stranu velkou
povinností, povinností k vlastním stoupencům
a příkazem jejího programu. Proto vítám,
že nastává dějinný okamžik
v našem národě, kdy po dosažení
samostatnosti politické nejširší vrstvy
lidové, rolnické i dělnické, hlásí
se k vládě, hlásí se k dělání
politiky vládní, státní, kdy přestanou
býti nejširší vrstvy dělnické
protivládními, protistátními a kdy
chtějí převzíti spoluzodpovědnost
za vše, co se bude díti. Proto soudím, že
jest správné, chceme-li jíti společně
do práce a vytvořiti pevnou pracovní skupinu
agrárně- socialistickou, ke které, kromě
Slováků, další skupiny, ať je to
ta či ona, dříve či později
budou vždy vítány ke spolupráci. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda Konečný:
K slovu přichází další řečník,
občan Houser. Uděluji mu slovo.
Posl. Houser: Slavné
Národní shromáždění!
Rozpočet ministerstva školství
a národní osvěty se obecných škol
jen tak dotýká. Jen když se mluví o
lidových školách na Slovensku, jsou připojeny
větší položky. Nicméně užívám
této příležitosti, kdy je rozprava o
rozpočtu, abych vyslovil některá hlediska,
se kterých naše strana dívá se na obecné
školy, a jak by měly býti spravovány.
Nám všem jedná
se o obrodu české školy. Měli jsme dosud
školu rakouskou, a to nejen dle zákona, ale někde
také duchem. Jsou známy staré rakušácké
čítanky, které byly nařízeným
základem pro výchovu našeho občanského
dorostu. V učitelstvu bylo mnoho lidí neposlušných,
a ti lidé chránili školu proti cizím
tendencím, takže naše učebny byly přece
jen pořáde místem národního
uvědomování. Učitelé dost často
svojí existencí platili, když ve Vídni
vojenské úřady a nejvyšší
správa poznaly, odkud pramení český
odboj ve vojště. Někteří rakouští
vlastenci jsou ještě na úřednických
místech i ve škole. Bude třeba, aby byli rychle
odstraněni, aby česká škola rychle zkvetla
a přinesla bohatou kulturní žeň.
Česká škola republikánská
musí být jiná, než stará škola
rakouská. Musí být zcela demokratická,
její práce musí býti co nejúsilnější,
aby přinesla národu největší
rozumový rozvoj, ale musí se také starat,
aby nahradila ve mnoha rodinách domácí vychovávání.
Takovou školou dnes česká škola ještě
není. V českém státě není
dosti škol. Když se před půl stoletím
stanovilo zákonem, kde se má zříditi
škola, řeklo se, že všude tam, kde je 40
dětí, které mají do školy dále,
než hodinu cesty. To se ustanovilo před 50 lety. Dodnes
ten zákon nepostoupil a co horšího: ten zákon
se ještě nedodržuje.
V Čechách jest
18 tisíc děti, které chodí do škol
dále než hodinu cesty, a kdyby se pro ně zřídily
potřebné třídy, muselo by jich býti
230. Veliká města a veliké obce mají
všude školy měšťanské a mládež
z těch obcí do měšťanských
škol chodí. Mládež z nejbližšího
okolí má do těch škol rovněž
přístup. Měšťanská škola
je vrcholnou školou pro vzdělání lidových
vrstev, i mělo by jich býti co nejvíce, všechny
děti by měly býti povinny do měšťanských
škol choditi. Mohlo by se to provésti tak, že
by se vybralo místo určitého obvodu, a tam
by se zřídila měšťanská
škola pro děti, které vychodily pětitřídní
školu obecnou, by chodily do této školy měšťanské.
Když se mohlo určiti, aby šestileté děti
docházely hodinu do školy, tím spíše
se to může určiti pro děti, které
jsou jedenáctileté. Chceme, aby měšťanská
škola byla čtyřtřídní.
Čtvrté třídy někde zřízeny
jsou. Mají za úkol, aby prohloubily vzdělání
z nižších tříd a aby je doplnily
zejména směrem praktickým. Čtvrté
třídy nejsou u nás oblíbeny: od obcí
proto, že obce mají nésti na ně náklad,
ale nejsou oblíbeny také u občanstva, neboť
za děti, které do nich chodí, musí
se platiti školní plat, a to značně
veliký. Jest smutnou pravdou, že česká
škola není bezplatná. V Čechách
ještě pořád se platí školní
plat. Je to ostudná daň ze vzdělání.
(Hlas: Tak jest!) Zákon nařizuje, že
rodiče musí posílati své děti
do školy, ale zákon hned také nařizuje,
že rodiče musí za tu docházku platiti.
Je to daň sociálně nespravedlivá,
poněvadž ji neplatí všichni rodičové;
platí ji jen ti, kteří mají děti
ku škole. Již počet dětí rozpočet
rodinný zatěžuje, školní plat jej
zatěžuje ještě více.
Chceme, aby vyučování
ve školách bylo společné, aby se vyučovali
hoši a děvčata pohromadě. Chceme koedukaci;
ta se osvědčila všude, kde byla zavedena, u
nás na př. na venkovských školách
velmi dobře. Nechceme zvláštního vychování
hochů a zvláštního vychování
děvčat, nýbrž chceme vychovávání
lidské. Na takové škole ovšem budou působiti
zrovna tak učitelé jako učitelky. A když
se o učitelkách zmiňuji, přidávám
hned, že Národní shromáždění
již by se mělo zasaditi o vyřízení
předlohy, aby učitelky se směly vdávati.
Je to přirozené právo jejich, ale žádáme
je i se stanoviska školského. Žena vdaná,
žena matka se na mnohé vychovávací otázky
dívá jinak, lépe, nežli se dívá
žena, která přišla do školy a má
k svému povolání přípravu
jen z knih.
Sociálním demokratům
záleží také na vnitřní
práci školní; chtějí, aby byla
zreformována a sice zreformována pronikavě.
Našim školám obecným a měšťanským
ukládá se mnoho práce. Na našich školách
se mluví o mnohých věcech, To je první
a snadnější činností školskou.
Druhá důležitější činnost
jest, aby děti prospěšným věcem
se také naučily. Musím říci,
že školy se mnohými věcmi zatěžují,
takže děti vycházejí ze školy a
neumějí tolik, kolik by uměti měly.
Připisují-li se školám nové úkoly,
radím, aby se to dálo jen po nejpečlivější
úvaze. A řeknu hned, že přeji si, aby
škole se nový úkol přidělil.
Naše školy opomíjejí
jednu stránku všeobecného vzdělání
tím, že neučí tělesné
práci. Jest již nejvyšší čas,
aby se děti s tělesnou prací seznámily.
Ne tak, že by se dívaly, jak jiní pracují,
nýbrž prakticky samy pracovaly. Děti by měly
konati nejrozmanitější práce hmotné.
Pracovaly by v zahradách a na poli, v dílnách,
kde by se hotovily výrobky ze dřeva, z kovů,
hlíny, papíru a příze. Tak by se seznamovaly
s elementy těch prací, řeknu s jejich
abecedou. Nejedná se o dokonalost práce; ten, kdo
pracuje s rýčem, nestává se zahradníkem,
kdo užívá hoblíků, nestává
se truhlářem. Právě tak, jako když
se naše děti učí jazyku, nebudou z nich
jazykozpytci, nebo když se učí dějepisu,
nebudou z nich historikové. Cíl vyučování
hmotné práci byl by ten, že by ji děti
poznaly, a když poznají jednu, přejdou k práci
druhé a třetí.
Vyučování tělesné
práci by přineslo mnohý zisk, především
ten, že by ji celé příští
pokolení poznalo. Hmotná práce by byla kusem
všeobecného vzdělání a na tom
by se stavělo vzdělání odborné.
Jest lákavé říci, že by bylo
nejlépe, aby povolání lidí se vybíralo
takovým způsobem, že ten, kdo má zvláštní
schopnosti duševní, šel by na studie, a kdo má
sklon k práci tělesné, věnoval
by se té. To se nestane poněvadž o povolání
mladého dorostu občanského nerozhodují
jen schopnosti, nýbrž hospodářská
moc rodičů.
Učení práci
tělesné by přineslo i ten prospěch,
že by se jinak hodnotila, než se hodnotí, kde
jí lidé neznají. Aby byla ctěna a
vážena tak, jak toho zasluhuje, to nebude při
nynějším rozvrstvení společnosti.
To bude teprve ve společnosti příští.
Chceme od školy, aby co možná
přilnula k životu, aby si hleděla životních
potřeb a sloužila jim. Máme za to, že
učení náboženství k jejím
úkolům nepatří. Čemu má
obecná škola učiti? Jistě že výtěžkům
moderních věd. Ty a zvláště přírodní
vědy učinily v poslední době takové
pokroky, že vtiskují našemu věku svůj
ráz. Ale nejen to: ony vykládají také
lidský život způsobem, že nalézají
všude souhlas. Toho užívají rozumní
učitelé ve škole také při vyučování.
Náboženství jest s přírodními
zákony v příkré protivě. Neuznává
zákonů přírodních všeobecně
platných. Na vysokých školách na př.
učí se o vývoji všeho rostlinného
a živočišného světa i člověka
z nejjednodušší nejníže organisované
živoucí bytosti. Na obecné škole ten zákon
neplatí. Tam se dětem vykládá, že
bůh stvořil prvního člověka
hned dokonalého z hlíny a že učinil
Evu z jeho žebra. Tedy pravý opak. Pravda jest
jen jedna a ta jest jak pro vysokou, tak i obecnou školu.
Vyučování náboženství
jest z valné části vyučování
věroučné. Katechismus jest jeho základem.
Katechismus jest zdůrazňování konfese
jedné, vytýkání rozdílu mezi
ní a konfesemi ostatními. Ve škole takové
vyučování vede děti často k nesnášenlivosti.
Měl jsem přítele žida, který
přivedl k nám 6letého hocha do školy.
Do té doby, než hoch přišel do školy,
nevěděl, že je žid. Když první
den přišel ze školy, plakal, poněvadž
mu spolužáci nadali židů. Když byla
doba před velikonocemi a katecheta mluvil o utrpení
Kristově, přišel hoch domů nejen plačky,
ale také s modřinami. Rozhorlení dětí
nad utrpením Kristovým ukázalo se těmi
modřinami.