Dále jsou "válečná
opatření".
Zpravodaj posl. inž. Bečka:
Vyžaduji řádných nákladů
žádných, mimořádných nákladů
2.542,004.000 K, úhrnem tedy 2.542,004.000 K.
V dodatku, uvedeném rozpočtovým
výborem k tomuto původnímu rozpočtu,
požaduje se nákladů 94,000.000 K mimořádného
nákladů, tedy úhrnem 94,000.000 kor., v příjmech
pak je mimořádného příjmu 25,150.000
K, řádný žádný, tedy celkem
25,150.000 K.
Předseda:
Kdo souhlasí s přečtenými právě
položkami, týkajícími se válečných
opatření, i s dodatkem, prosím, aby povstal.
(Děje se.) To je většina. Položky
přečtené jsou schváleny.
Přistupujeme
k další kapitole: "Likvidace Rakouska
a Uher".
Zpravodaj posl. Bečka:
Vyžaduje řádného nákladu žádného,
nákladu mimořádného 10.234.000 K,
tedy úhrnem kor. 10,234.000 K. Naproti tomu příjmy
řádné žádné, mimořádné
430.000 K, úhrnem tedy 430.000 K.
Předseda:
Kdo souhlasí s přečtenými právě
položkami "Likvidace Rakouska a Uherska", prosím,
aby povstal. (Děje se.) To je většina.
Příslušné položky jsou přijaty.
Zbývá v této
kapitole ještě resoluce čís. XXV. na
str. 18. ve zprávě. Kdo s ní souhlasí,
prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina.
Také tato resoluce je schválena a přistoupíme
k hlasování o třetí skupině
a sice nejprve o ministerstvu vnitra.
Zpravodaj posl. Bečka:
Ministerstvo vnitra vyžaduje nákladu 86,058.233 K,
mimořádného pak 3,046.112 K, tedy úhrnných
výdajů. 89,104.345 K; příjem naproti
tomu řádný 1,763.458 K, mimořádný
žádný, úhrnem 1,763.458 K.
Předseda:
Kdo schvaluje sdělené právě položky
ministerstva vnitra, prosím, aby povstal. (Děje
se.) To je většina, položky tyto jsou
schváleny.
Zbývá ještě
hlasovat o resoluci, obsažené pod XII. na str. 13.
ve zprávě rozpočtového výboru.
Kdo souhlasí s touto resolucí,
prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina.
Také tato resoluce je schválena a tím
tyto 3 skupiny definitivně vyřízeny.
Přistoupíme k čtvrté
skupině a sice k "ministerstvu školství".
Zpravodajem je pan kol. Bečka. Přeje si slova
k zahájení?
Zpravodaj posl. Bečka:
Nepřeji.
Předseda:
V řečnické listině zapsáni
jsou: dr. Srdínko, Houser, dr. Krejčí,
Zavoral, dr. Mareš, Štefánek, Zeminová
a dr. Uhlíř. Uděluji prvnímu
řečníkovi, panu kol. dr. Srdínkovi,
slovo.
Posl. dr. Srdínko:
Vážené Národní shromáždění!
První řečník
klubu, ku kterému mám tu čest náležeti,
vážení pánové, kol. dr. Viškovský,
naznačil ve své řeči hlavní
směrnice, kterými se chce říditi klub
náš v další politice v Národním
shromáždění. Volby obecní, které
byly provedeny, působily ve dvojím směru
velice uspokojivě a blahodárně. Předně
ve směru osvětlení nacionálních
poměrů v našem státě. Musíme
si doznati, že tak klidných voleb, jaké jsme
prodělali právě do obcí, snad jsme
nebyli svědky nikdy, ani za normálních dřívějších
dob předválečných. A přece
tak ohromné množství voličů přicházelo
k volebnímu osudí a mohl svobodně voliti
každý, ať příslušel k té
či oné národnosti, a také skutečně
výsledky zjištění národnostního
počtu při volbách jsou úplně
svobodné, nepodléhaly žádnému
nátlaku, bylo to provedeno zcela podle svobody, jakou my
si představujeme pro všechny národnosti v naší
republice. Jak se to nesmírně liší od
voleb, které nedávno před tím provedeny
byly ve Vídni, kde na české voličstvo
byl činěn nejen veliký nátlak, ale
kde i české voličstvo, jak protokolárně
bylo zjištěno, bylo v mnohých a mnohých
případech znásilňováno.
Druhý směr uspokojivého
výsledku voleb jest ten, že byla dána odpověď
k otázce, jak je české voličstvo rozvrstveno.
Pro naši stranu výsledek voleb jest velikou satisfakcí,
poněvadž bylo zjištěno, že ten boj,
který byl veden proti naší straně, že
jsme stranou pouze velikých statkářů
a že za námi žádné masy lidu nejsou,
ty námitky byly velkolepě vyvráceny výsledky
obecních voleb. Přirozeno, že tím se
nechceme chlubiti, nýbrž uvádím to proto,
že z toho výsledku volebního musíme
také nésti důsledky, to jest, jestliže
se zjistilo, že strana má za sebou tolik a tolik set
tisíc voličů, musí z toho nésti
důsledky a hlásiti se jako veliká strana
ku svým právům a práci v státě.
My se přihlašujeme ku práci a přinášíme
republice vše, co strana má, vše hmotné
i veškeré duševní kvality, které
v našem voličstvu jsou. Ale nečiníme
ze správy republiky žádný monopol a
zveme ku spolupráci všechny strany ostatní.
Přirozená věc je, že prim nemohou hráti
všechny strany. Ale tu si musíme připomenouti,
že také dobré sekundování tvrdí
muziku a každý, kdo bude v tom koncertu chtíti
spoluúčinkovati, musí býti každou
poctivou stranou vítán a ku práci přibrán.
Ovšem, kdo by nechtěl v tom koncertě spoluhráti
v harmonii, ten přirozeně nemá tam místa.
Poměry politické v celé
Evropě nejsou normální a hlavní příčinou
toho jest to, že tělesný stav veškerého
lidstva jest abnormální, a z toho také, hlavně
následkem špatné výživy po celou
dobu války, vyplývá poválečná
nervosita, která jest dnes u většiny evropských
národů. Touto nervositou se vysvětlují
některé zjevy, kterých jsme svědky
jak v životě veřejném, tak i našeho
státu. Jsou to zjevy ve veřejném životě
i v žurnalistice a já bych řekl, že
krajně takovým zjevem nervosity bylo, když
se před týdnem nebo 14 dny ozvalo volání
po celé Praze: "Nemůžeme s místa,
nechť vezme do rukou řízení republiky
nějaký diktátor!" Je to symptom té
ohromné nervosity. Národ sám, inteligentní
lid, říká: "My nevíme, kudy s
místa, nechť přijde jedna osoba, a ta má
stačiti svou mocí a schopností, aby řídila
všecko za nás." To jest symptom slabosti, to
je symptom nedůvěry k sobě a k vrstvám
národa, že by dovedly republiku z tohoto stadia dosti
nepříznivého na cestu dobrou. To jest jeden
takový úkaz, kam vede poválečná
nervosita, tím se dá vysvětliti mnoho a mnoho
ostatních zjevů, které vidíme.
A jaké musejí býti
naše další úmysly? Musíme přispívati
k uklidnění, musíme pracovati ke konsolidování
poměrů, k poměrům normálním,
aby se vyvinuly. Byl jsem během války vždycky
optimistou a jsem jím od 28. října přes
všecky zlé příhody, které republiku
zastihují. Ale při tom optimismu je třeba
všude, ať mluvíme s kýmkoliv, ať
jednáme kdekoliv, pracovati k tomu, aby se vytvořilo
centrum klidných lidí, lidí rozvážných,
ti aby se semkli a od toho středu lidí klidných
aby se uklidnění rozšiřovalo do ostatních
vrstev občanstva.
Jedno, vážené
shromáždění, třeba říkati
všude. Ten svět, jak byl do války, nebude takovým
dále. Ale my v naší straně se toho
nelekáme, naopak, hlásíme se k spolupráci
na veškerých reformách, které přijdou.
Ovšem, že předpokládáme provádění
reforem klidnou formou, klidným vývojem, postupným
vývojem věcí. Povaha a zaměstnání
venkovského lidu našeho, který lpí na
půdě, vyžadují klidný vývoj
a vyžadují, aby při opravách, které
budou prováděny, bylo upotřebeno zvláštních,
specielních method pro všecky věci, které
se týkají venkova a hlavně půdy.
Vážení pánové,
jsou mezi námi občané, kterým naskakuje
husí kůže, jakmile uslyší slovo:
socialisace. Podíváme-li se však z blízka
na to slovo a jeho obsah, musíme říci, že
ta socialisace vypadá docela jinak, než si to představují
mnozí nesocialisté, ale ona vypadá také
jinak, když se zblízka přistoupí k jednotlivým
problémům, než si ji představují
statisíce socialistů. Zvláště
v otázkách zemědělských
je třeba postupovati a dělati zákonodárství,
které vyhovuje zvláštnostem zemědělské
výroby, vždyť proto ta výroba se nazývá
prvovýrobou.
Každý špatný
zákon, ať ho uděláme, nebo snažíme
se udělati, pozbude své účinnosti
proto, že se jeho špatnost a nevhodnost rozbíjí
o ty zásady, které právě má
v sobě půda a všecko, co s ní
souvisí.
Některé strany v posledních
dnech nám předpovídají poškození
naší strany, jestliže vstoupíme do nějaké
koalice agrárně-socialistické.
Vážené shromáždění!
Přirozeně to jest předně starostí
naší a pak veřejně prohlašuji,
že my těch obav nemáme. Snad tu a tam venku
jsou některé krajiny, kterým nebude to ihned
lehko pochopitelno, že by se mohla tvořiti vláda
socialisticko-agrární, ale po většině
na konec náš lid pochopí, pochopí to
zdravým instinktem, že vytvořením snesitelných
poměrů se věci v republice uklidní
a že nejširší vrstvy za to budou povděčny
a sice jak se strany naší, tak i se strany širokých
vrstev dělnických, když se poměry v republice
tak uklidní, aby nastal spořádaný
život státně-občanský. Nám
jde o to, ne snad donutiti blok socialistický k nějakému
slevování z programu aneb zase snad, abychom
my s naší strany slevovali se základních
věcí našeho programu. Nikoliv. Nám jde
o to, aby přestalo to zbytečné škorpení,
které v poslední době bylo, a abychom
dostali nejširší vrstvy lidové ke spolupráci
na budování republiky. Ve veřejnosti naší
jest v poslední době a vlastně od převratu
omyl.
Jistě všeobecně
se myslilo, v městských vrstvách hlavně,
že se celý svět bude točiti kolem naší
republiky, a když potom jsme shledávali, že čtyřdohoda
má také jiné starosti než naši
republiku, často v novinách, v žurnalistice
objevily se stížnosti, že jest to nevděk
k nám, k republice, za naši práci, ale to právě
všechno vyplývá z toho omylu, že myslíme,
že jsme tím vkladem, který přinesly
do světové války naše legie a naše
činnost zahraniční, že jsme tím
vkladem upoutali pozornost světa na dobu nekonečnou.
To jest omyl. Byl to pěkný vklad, ale ten se vyčerpá
a musíme přinášeti do světových
dějin další vklady a takový vklad teď,
když se buduje republika, když chceme dále býti
v koncertu světovém, není nic jiného
než intensivní práce a pořádek
u nás v republice.
Tedy to jsou celkové směrnice,
které by bylo třeba doplniti k širokým
vývodům pana kolegy dra Viškovského,
které jako první řečník v debatě
rozpočtové uvedl za naši stranu.
Nyní několik poznámek
ku projednávané kapitole o školství.
V rozpočtu ministerstva školství a národní
osvěty jest kapitola resp. titul, který se obírá
záležitostmi kulturními. Tu již v rozpočtovém
výboru a zde znovu opakuji, že jest třeba odděliti
tento titul od ministerstva školství a dáti
kam patří, totiž k ministerstvu vnitra.
Jest to položka celkem 16 mil. korun, z čehož
na katolický kultus připadá 13 mil. korun.
Tím jest Náboženská Matice passivní,
to stát doplácí na katolický kultus.
Na evangelický asi 3 mil., na pravoslavný asi 400.000
korun jest v rozpočtu. Učinil jsem v rozpočtovém
výboru dotaz k ministru školství, přeje-li
si, aby všechny ty položky, které tam jsou a
které jsou nesmírně zajímavé,
poněvadž se povolují statisíce na př.
na klášterníky, klášternice, jeptišky,
na bohoslužbu u mariánského sloupu na Staroměstském
náměstí určitý obnos, na nadace
arcibiskupovi atd., tedy učinili jsme dotaz, zda ty položky
tam mají zůstati. Pan ministr školství
řekl a vysvětlil, že to bylo přejato
automaticky a že prozatím, dokud nebude poměr
církve ke státu revidován a jinak upraven,
jest třeba, aby ty věci tam zůstaly a bylo
to pro tento okamžik schváleno. V tom směru
nelze činiti žádného návrhu,
jen jest třeba žádati, aby revise poměru
církve ke státu, resp. církví a státu
byla provedena, poněvadž chtějí všechny
strany a, vážené shromáždění,
i strana katolická zajisté ve své většině
se vyslovuje pro to, aby konečně tyto věci
byly řešeny a aby ten poměr byl přiveden
na novou základnu. Z celého rozpočtu
ministerstva školství na vlastní školství
připadá pouze 92 milionů, a to v řádném
rozpočtu zase pouze 74 miliony a to vzhledem k tomu
ohromnému rozpočtu jest málo. Tedy v tom
směru musíme při příštích
rozpočtech čekati stálé a stálé
zlepšování ve veškerém školství,
poněvadž zbytečné by bylo dokazovati,
že za Rakouska bylo naše české školství
od obecného až k vysokému úplně
zanedbáváno. Na přání pronesené
v našem klubu konstatuji zde, že položka pro
státní tajemníky, která jest ve všech
rozpočtech, není ústavní a že
třeba jest v této věci co nejdříve,
aby ústavní výbor zaujal konečně
stanovisko a Nár. shromáždění
postavilo konečně instituci státních
tajemníků na ústavní basi, poněvadž
takto státní tajemníci podpisují akty,
dávají vyřízení, figurují
v rozpočtu a jest to vlastně všechno protiústavní.
Byl jsem v klubu o to žádán a zde to přednáším,
aby co nejdříve byla zjednána náprava.
Co se týče agendy v ministerstvu
školství, z přečtených stran
byl jsem žádán, abych zde přednesl stížnost,
že agenda ministerstva školství jest tak strašně
pozvolná, že není možno z ministerstva
školství se dočkati žádného
vyřízení. Víme, jest nedostatek úředníků
a hlavně nedostatek dosti schopných úředníků
a v tom ohledu by bylo dobře, (Hlas: "To jsou
ti odborníci!") - nejsou tam žádní
odborníci, jsou tam úředníci, ale
jest jich málo, co nejdříve status rozšířiti,
aby agenda nevázla.
Doklad máte na př.
zde: Do 15. června měly býti podány
návrhy pro rozpočet na rok 1920. V ministerstvu
ten výnos je datován v dubnu, my jsme ho dostali
právě včera a stojí v něm,
že co nebude do 15. června podáno, do rozpočtu
se nedostane. To se nám stávalo v Rakousku
každoročně a myslili jsme, že jest to
úmyslné, abychom nemohli podati návrhy do
vídeňského rozpočtu, aby české
školství ničeho nedostalo. Nyní se nám
to prvý rok v republice stalo zase. Dostáváme
výzvu na předložení položek do
rozpočtu příštího roku, když
jest po termínu. To jest doklad, jak rychle se postupuje.
S obsazením nových
vysokých škol zákonem povolených jest
totéž. Některé návrhy od jednotlivých
komisí a výborů jsou dávno hotovy,
ale není možno dočkati se žádného
jmenování a má-li se od 1. října
započíti s přednáškami,
jest zapotřebí, aby dotyční profesoři
věděli, budou-li se do Brna stěhovat a studenti
také to potřebují vědět, pokud
odcházejí, aby si zařídili věci
s odchodem související, aby se mohli dát
zapsat do Brna. Vysoké školy naše byly v Rakousku
zanedbány. Známo jest, že Němci měli
36 % obyvatelstva a 63 % veškerého nákladu
vysokoškolského a Slované měli 61 %
obyvatel a pouze 37 % veškerého nákladu vysokoškolského.
Z toho vyplývá, že naše vysoké
školství je úplně zanedbané a
že bude to trvat hodně roků, než dohoníme,
co po 20 roků nám nebylo z Vídně
dáváno.