Válka, která právě
prošla Evropou, byla zakončena ve většině
států politickou revolucí. Za touto politickou
revolucí v řadě států se již
rozpoutala revoluce sociální, v Rusku, v Uhrách.
Ve státech jiných, tu výš, tam níže
zdvíhají se její vlny ať zjevně
či utajeně. Z toho vyplývá, že
v Evropě dlouho nebude klidu, že v Evropě ještě
snad desetiletí ba snad i více bude stav, který
Francouzi naznačují slovem malaise. Svržená
politická reakce bude usilovat o restauraci, hospodářský
konservativismus, který jest nucen ustupovat socialismu,
bude všemi prostředky hájiti své posice.
Jsem pevně přesvědčen,
že v československém národě a
státě nenajdou místa a vlivu živly reakční,
ať přicházejí odkudkoli a s jakýmikoli
hesly, právě tak jako nenajdou ve vyspělém
československém národě a státě
místa živly hlásající rozvrat
a anarchii za každou cenu. (Výborně!)
Tak jako československá
vláda odmítla reakcionáře maďarské,
tak prosím při této příležitosti
a s tohoto místa, aby československá vláda
odmítla také reakci ruskou, neboť konstatuji
s obavou, že v poslední době počíná
se k nám houfně stěhovati reakce ruská
z různých zemí v podobě různých
pánů Vergunů, hrabat Bobriňských
a j. Je to nápadné, že ti pánové
si vybírají právě Prahu jako centrum
své působnosti a zde chtějí míti
své černé hnízdo. (Posl. Aust:
V Praze se konala schůze českých monarchistů!)
My, kdo jsme byli za hranicemi a kdo jsme pracovali zejména
v Rusku, víme, jak kruhy representované těmito
pány škodily naší skutečné
práci za svobodu. I pro ruský národ a pro
Rusko jako stát a státní celek navždy
minula doba násilí národnostního,
politického a sociálního. To násilí
národnostní, politické a sociální
se skrývá za nejzvučnějšími
a nejlesklejšími hesly, s nimiž přicházejí
k nám tito pánové a já proto prosím,
aby tito pánové u nás s oficielní
strany doznali naprostého odmítnutí, aby
pochopili, že pro jejich práci zde působiště
není, že my do proudu mezinárodní reakce,
která se dnes organisuje všude - její centrum
jest ve Švýcarech, její výběžky
naleznete ve Francii, její organisace jsou v Anglii a v
zemích jiných - nevstoupíme, že pro
tuto mezinárodní reakci u nás místa
není! (Výborně!)
Dovolím si ještě,
zbude-li mně ještě několik minut, zmíniti
se stručně o národní obraně.
Ministerstvo Národní
Obrany a muž, jenž stojí v jeho čele,
byli v poslední době předmětem velikých
a prudkých útoků. Já nebudu se tímto
thematem zabývat. Dovolím si poukázati jenom
na jednu okolnost, která, pokud jsem mohl sledovat, ve
vší této veřejné debatě
zůstala dosud nepovšimnuta a která podle mého
přesvědčení dokazuje bezpředmětnost
těchto útoků. Náš československý
stát a s ním ministerstvo Národní
Obrany převzalo armádu - to nesmí být
zapomínáno - která byla úplně
rozbita, armádu, která byla rozbita organisačně,
jejíž organisační celky byly rozrušeny,
armádu, která byla rozbita mravně, armádu,
která celým starým rakousko-uherským
režimem, celým tím způsobem, jakým
byla vedena válka, byla mravně rozvrácena.
V této armádě
v době, kdy jsme ji převzali, v té podobě,
v jaké tehdy byla, nebylo discipliny, poměr důstojnictva
k vojákům byl nejhorší, my jsme měli
- to snad ani širší veřejnosti nebylo
známo - v prvních dobách ještě
dost dlouho v tomto roce vzpoury vojáků proti důstojníkům,
byly případy, že vojáci vyhodili důstojníky
okny, vnitřní stav, duch armády byl naprosto
anarchistický v tom nejhorším slova smyslu,
bylo to to, co se běžně nazývá
bolševism tak, jak jsme to pozorovali na Rusi v roce 1917,
rozklad, rozvrat.
A zde bylo třeba nasadit pracovní
páku dříve, než mohlo být vykonáno
cokoli jiného, dříve nežli mohlo býti
přistoupeno k výzbroji armády, dříve
než mohlo býti přistoupeno k výcviku
vojenskému armády a dříve než
mohlo býti přistoupeno k použití organických
jednotek této armády na hranicích a proti
nepříteli, musila býti zde v tom vnitřním
stavu armády zjednána náprava. K tomu bylo
třeba ohromné práce výchovné,
ohromné práce vzdělávací a
tato práce byla vykonána.
Tito naši vojáci, kteří
ještě v lednu, únoru, březnu byli v
takovém stavu, jaký jsem vylíčil,
se naučili to, čeho v rakouské armádě
nikdy neznali: naučili se se smělou hrudí
postaviti se proti nepříteli a na tohoto nepřítele
útočiti. To je, vážené Národní
shromáždění, veliká práce
a veliká zásluha, že toto se podařilo.
A já jsem přesvědčen, že jistě
vedle obětavých příkladů bratří
legionářů po této stránce mnoho
působila a velmi mnoho vykonala lidská i politická
osobnost našeho ministra národní obrany. (Výborně!)
A já si jen přeji, aby při další
práci nad armádou, která je nevyhnutelná,
dokud nebude zřízena organisace lidstva na tom základě
demokratickém, o které jsem se zmínil, bylo
pamatováno na to, že vedle dokonalé výzbroje
a výstroje, vedle dokonalého vojenského odborného
výcviku, který jest zárukou bezpečnosti
pro vojáka, je třeba vždy a stále pěstovati
tu mravní a občanskou výchovu, která
dělá z vojáka dokonalého člověka
a na kterou tak velikou váhu kladl ve svých výkladech
o vojsku náš president profesor Masaryk. Já
bych chtěl ještě mluviti o tom, jaké
jsou zvláštní úkoly právě
v naší republice při budování
armády. To souvisí těsně s otázkou,
jaká bude naše politika vnitřní a jaká
bude naše politika zahraniční.
Neboť, vážené
Národní shromáždění, my
budeme v budoucnosti tvořiti armádu, která
bude složena nejen z legionářů a z vojáků,
příslušníků československého
národa, nýbrž my budeme tvořiti armádu,
která bude stvořena z příslušníků
ostatních národů, kteří tvoří
náš stát, naši Československou
republiku.
V naší armádě
budou Maďaři, Poláci a Němci. Jest proto
pochopitelno, že celá naše zahraniční
i vnitřní politika bude musiti zařízena
býti tak, aby tito cizojazyční, cizonárodní
vojáci naší příští
republikánské armády mohli se stejnou odvahou
a se stejnou obětavostí postaviti se za tuto vnitřní,
zahraniční politiku jako vojáci českoslovenští.
(Výborně!) Tak jako včera kol. Svozil
končil svou řeč tím, že vyslovil
přesvědčení, že z té těžké
hospodářské situace, do které nás
uvedla tato válka, nevyjdeme methodami starými,
methodami starých hospodářských systémů,
tak já končím tím, že vyslovuji
přesvědčení, že také z
té mezinárodní situace, ve které bude
nucen žíti československý stát
a československý národ, není východiska
než methodami novými, methodami socialismu, methodami
demokracie. V methodách starých, výbojné,
ozbrojené, militaristické diplomacie, v methodách
národnostní nadvlády a národnostního
násilí byla by smrt naší republiky a
byla by smrt našeho národa.
U nás často se mluví
o tom, že československý národ jest
prvním národem v tomto státě. Ano,
také já uznávám, že československý
národ jest prvním národem v tomto státě,
nechápu však toto prvenství tak, že tento
národ by měl býti prvním nad ostatními,
pokud se týče práv, nýbrž já
chápu to tak, že tento národ jest prvním
mezi ostatními, pokud se týká povinností
(Odpor), a že jeho prvenství spočívá
v tom, že náš národ musí ukázati
a najíti cesty a prostředky, po kterých z
tohoto státu bude vytvořen stát národů
spokojených a národů sbratřených,
stát, který se stane skutečnou zárukou
a oporou míru celé Evropě, stát, který
tehdy, jestliže toho dosáhne, splní povinnost,
kterou mu ukládá mírová konference
ve smlouvě, která se dnes stává skutkem.
Neboť v tom bude záruka bezpečnosti našeho
státu, kterou nesmíme hledati v ochraně,
kterou by nám měl poskytnouti v nebezpečí,
které bychom si sami vyvolávali, někdo druhý.
Nechtěl bych skončiti,
aniž bych nedovolil si ještě přečísti
několik sem spadajících vět z knihy
páně presidentovy, o které jsem se dnes již
několikráte zmínil. President tam, kde mluví
o budoucí organisaci lidstva, praví, že organisace
lidstva bude spočívati na demokracii a praví,
že: "Demokracie jest společnost, spočívající
na práci. V demokracii není tříd,
ani lidí, kteří vykořisťují
práci ostatních. Stát demokratický
nemá diplomacie tajné nebo militaristické,
jeho politika vnitřní a vnější
jest podrobena kritice a řízení parlamentu;
vládne se lidu důvody a ne libovůlí
nebo násilím." A tam, kde končí
celé své vývody, vyplývající
z úvah o nynější světové
situaci, na poslední stránce praví: "Ale
nový člověk, Homo europaeus, nezprovodí
se jen z politiky zahraniční, nýbrž
z politiky vnitřní. Po válce všichni
národové budou nuceni posvětiti všechny
své myšlenky obrození hmotnému a duchovnímu.
Národové stvoří novou historickou
epochu, jestliže správně ocení hrůzy
této války, jestliže potlačí
válečnou horečku, jestliže sami najdou,
odkud a jak může býti zahájen vývoj
daleko velkolepější, a jestliže se rozhodnou
pro definitivní mír a humanitu.
Demokracie musí se státi
údělem všech, ideou universální.
Musí býti splněn politický úkol,
že Evropa bude zorganisována demokraticky. To se stane
možným tím, že bude provedena mravní
převýchova národů. Demokracie nebo
dynastický militarismus, Bismarkovština - rozumná
a poctivá politika, násilí či humanita,
hmota či duch!
Co bylo správné ve
středověké demokracii, t. j. myšlénka
katolictví, universa humanity, jež se podobá
organisaci celého světa, to se neztratí v
demokracii. Také demokracie doufá, že bude
jen jedno stádo a jen jeden pastýř, a jde
za tímto cílem. Císař nebo Ježíš,
to je heslo demokratické Evropy, ne Berlín, Bagdad,
zvláště vidíme-li v Cesarovi, jak nám
ho ukázal Mommsen, ideál pangermánského
imperialismu.
Jsem přesvědčen,
že v duchu těchto zásad, v duchu zásad
mravních, zásad rovnosti a spravedlnosti, které
nám dopomohly k vítězství v této
válce, bude se, pokud ovšem poměry to dovolí,
pohybovati celá naše politika v budoucnosti. A zůstanou-li
tyto zásady pouhým nesplnitelným snem, tedy
i tehda bude zásluhou, že jsme veškerých
sil svých využili k tomu, abychom se přiblížili
k ideálu, který by život lidský i život
národův učinil lepším, než
dosud. (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Pan řečník vyslovil přání,
aby ex praesidio z Nár. shromáždění
byl zaslán pozdravný projev mírové
konferenci ve významný dnešní den, kdy
klade se vlastně základní kámen k
míru světovému. Současně vyslovil
přání, aby se tlumočily podobnou cestou
nejhlubší díky všem našim zástupcům
a především našemu ministru zahraničnímu,
kteří tam v Paříži vykonávají
neobyčejně těžké dílo,
těžkou práci při hájení
našich národních zájmů.
Myslím, že nebude proti
tomu námitek, abych přání tomuto vyhověl,
a já v tom směru také se zařídím.
(Námitek nebylo.) Námitek proti tomu není.
(Výborně. Potlesk.)
Samozřejmě předpokládám,
že dodatečně, až přijdou do našeho
středu, teprve v plné míře všem
jim díky své vyslovíme. (Výborně!
Potlesk.)
Sděluji dále, že
k projednávání této skupiny rozpočtových
kapitol dostavili se v zastoupení ministerstva Národní
obrany pan plukovník Hauf, chef vojenského
oddělení ministerstva Nár. obrany, podplukovník
Polz, náměstek chefa voj. presidia, dále
major Michovský, chef doplňovacího
oddělení min. Nár. obrany, podpluk. Quitta,
rozpočtový referent téhož ministerstva,
a konečně ministerský tajemník dr.
Novák, parlamentní referent.
Uděluji slovo dalšímu
řečníku, zapsanému v seznamu řečníků,
p. kol. Mattušovi.
Posl. Mattuš: (Hluk!
Předseda zvoní.) Slavné Národní
shromáždění!
Ve všeobecné části
rozpočtové debaty uvedl posl. dr. Hajn, jak důležitou
složkou celé státní soustavy jest péče
o národní obranu, péče o vojsko. A
jestli v nejbližších hodinách snad nad
Evropou, uštvanou dlouhou válkou, se sklene duha míru,
a jestli Svaz národů, který bude jedním
z velkých dobrodiní tohoto míru do budoucnosti
a bude míti ochranný vliv na otázky mírové,
bude míti vliv zamezující bezdůvodné
a zpupné války, pak přes to není možno,
aby ten Svaz národů celé budoucnosti zamezil
jakýkoliv nepřátelský podnik proti
sousedům, nebude tento vliv míti proti náhlým
útokům, jak nejlépe ukazují dni, které
prožíváme na Slovensku. I po vytvoření
Svazu mírového bude na jednotlivých součástích
této veliké světové organisace, aby
měly moc mír udržeti vůči zevnějšímu
nepříteli a aby měly sílu udržeti
pořádek ve svých hranicích. Tedy i
pak, až složí všichni zbraně, kdo
tak dlouho je v rukou třímali, i pak nezbude, než
býti pamětliv starého římského
přísloví: "Si vis pacem, para bellum!"
Římané radili: " Stroj válku",
toho u nás nebude zapotřebí, ale abychom
strojili obranu, k tomu nás budou nutiti, zajisté
když nic jiného, již samy geografické
poměry našeho státu.
Jest pravda, že dle sdělení,
které jsme z úst ministra Národní
obrany slyšeli, jest nepřátelství na
hranicích Uher zastaveno. Ale právě z těch
slov a telegramů, které nám zde byly předčítány,
vidíte, s jak ošemetným sousedem jest nám
co činiti. Maďaři zajisté dnes uznávají,
že jejich nespravedlivý útok proti nám
jest i vojensky i diplomaticky úplně prohrán,
ale důsledků z toho nevyvozují, naopak slyšíme
od ministra Národní obrany, jak hledají kde
jakou záminku, aby svým povinnostem, které
v důsledku uzavření příměří
přijali, se vykroutili a nemusili jim dostáti. Když
tento náš soused v tak těžkých
dobách, ve kterých sám žije, v takové
stísněnosti dovede tak úlisně a ošemetně
jednati, nelze očekávati, že až se poněkud
spraví, až všechno to, co se nad ním strhlo,
se přežene, že tento soused změní
svou povahu, 900, snad 1000 roků žije tento národ
v Evropě, ale to asiatské, co s sebou přinesl
v dobách středověku, lpí v jeho povaze,
tak že zůstane tím, čím byl,
a my nebudeme moci jinak, než jako na svého souseda
hleděti na něho vždy s největší
opatrností a s největší bystrostí
nejen v ohledu státním, ale i přímo
v ohledu válečném. A když pohlédnete
na tu dlouhou hranici, která nás mezi Břeclavou
a Užhorodem dělí a bude děliti od maďarské
republiky, tedy ta sama jediná hranice ukazuje, že
bude třeba, aby naše válečná
síla i v době míru byla taková, aby
každému zlovolnému a neoprávněnému
útoku s této strany bylo zabráněno.
Ale není to jediná hranice a jediný soused,
na které budeme museti býti velmi bedlivi a na jeho
počínání velmi opatrni. Druhý
náš odvěký soused také v ohledu
nazírání na otázku rovnosti lidstva,
humanity a demokracie se jistě podstatně liší
od toho nazírání, které jest nám
Slovanům snad již od přírody vlastní.
Německá neutralita jest zcela jinačí,
Německo a Němci od pradávných dob
zakládali všecku svou velikost na síle, na
hrubé moci a tento kult hrubé moci došel u
nich největšího vývinu. Němci
sami vypěstovali onen militarismus, který tak dlouho
byl kletbou nejen celé Evropy, ale celého lidstva,
a jestli Němci jsou dnes v těžké situaci,
tedy i dnes při nestřežených okamžicích
od nich slyšíte, že konec konců ta hrubá
síla a jejich hrubá moc, která tentokráte
podlehla, do budoucnosti není odložena, že ji
nepřestali zbožňovati. Je zcela nepochybno,
že jejich myšlenková tendence i po uzavření
míru přijde k tomu, aby jejich říše
byla uvnitř tak konsolidována a vojenskou mocí
tak dokonale opatřena, aby mohli vykonávati silný
tlak na své okolní sousedy.
Je to přirozeno u těchto
našich sousedů již proto, poněvadž
celá jejich myšlenková soustava je na tom založena.
Když všimnete si velkého jejich filosofa Nietscheho,
který vybudoval nauku o nadčlověku, který
svým krajanům učil a kázal, že
oni jsou něco lepšího nad ostatní lidstvo,
že oni jsou jiný druh člověka, který
jest stvořen k panství, a aby ovládl své
sousedy, a když podíváte se na jiného
jejich světového jména požívajícího
učence, respektive na jeho díla, světového
jména historika Mommsena, tu vám nemůže
uniknouti onen jeho výrok, kde doporučoval jako
jedině možnou, zdravou a pro Němce danou politiku
vůči národu českému: "Rozbijte
jim hlavy!" Když tedy výkvět národa,
výkvět vědecký se staví na
toto stanovisko hrubé moci, hrubé sily, musíme
my, kteří jsme jeho sousedy, při nejlepší
vůli s každým sousedem vyjíti sousedsky
dobře a vlídně, býti připraveni
na všecko, čím může zlý
soused ohroziti souseda pokojného. Naše situace je
tím obtížnější, že
vůči tomuto svému sousedu nepokojné
krve jsme početně nepoměrně slabší.
To ale nesmí nás nijak děsiti, neboť
i historická data i události z poslední doby
ukazují, že nevyhrávají a nevítězí
vojska početně nejsilnější, nýbrž
vojsko nejlépe ukázněné a nejlépe
vzdělané a ovládané přesvědčením,
že bojuje za ideu dobrou. Tedy při budování
naší české armády, které
nám jest z důvodů našeho sousedství
i z důvodů vnitřních jistě
zapotřebí, jednak jako štítu proti cizině,
jednak jako pevné páteře pořádku
doma, při budování této své
domácí armády zajisté budeme míti
v prvé řadě na mysli, že jde o armádu
obrannou. My nikdy, ani v dobách historických, dávných,
jsme nebyli státem, který by v útoku byl
hledal raison, a my tímto státem tím méně
budeme nyní, kdy nám to ani naše přesvědčení
nedovoluje. Ale my přes to - a jest to zrovna zvláštní
hra osudu v době, kdy náš stát povstal,
my, národ, který jistě není militaristicky
založen, jsme měli hned dva ministry, kteří
se baviti věcmi vojenskými. Měli jsme ministra
války a měli jsme ministra obrany.
Tragická smrt našeho
geniálního ministra války, našeho prvního
ministra války Štefánika, ta skoro jako by
nám symbolicky ukazovala, že skutečně
nejsme národem, který by do budoucnosti vedl válku
výbojnou a který by potřeboval ministra války.
Náš první ministr války bude snad také
posledním naším ministrem války. Ale
ministra obrany, Národní obrany, to musíme
míti a musíme ho nevyhnutelně podržeti.
My naše vojsko, naši obranu národní, která
bude, jak jsem již řekl, početně slabší
proti vojskům našich sousedů, vždy a za
všech okolností musíme učiniti rovnocennou
a stejně silnou vůči vnějšímu
nepříteli tím, že bude dokonalejší,
že bude v každém směru lepší.
Naše úspěchy, které dobyli naši
legionáři sibiřští proti ohromným
massám ve svých nepočetných skupinách
roztržených na mnoho dílů, nejlépe
ukazují, co znamená zdatný, vojensky vycvičený
a mravně ukázněný jedinec, a z takových
samých jedinců musí sestávati česká
armáda. Bude z nich sestávati, jestli vojenský
výcvik bude veden v tomto směru lidového
vojska, vojska demokratického, kde všichni naši
lidé nebudou sloužiti z povinnosti, ale budou svou
válečnou vojenskou povinnost konati jako občanskou
ctnost, jako radost.
Naše vojenské zařízení
nebude tedy moci začínati snad až tam, kdy
již dorostlí lidé budou voláni k praporům.
To by bylo zapotřebí příliš dlouhé
doby k výcviku a příliš marně
by se tratil čas a síla, která jest již
k tomu způsobilá, aby v práci občanské
se uplatňovala. Náš výcvik vojenský
má a musí začíti již od doby
mládí, na výchovu školskou musí
hned navazovati a sice jsme v tom směru proti jiným
národům zajisté vpředu tím,
že již v dobách našeho jařma a poddanství
jsme měli své cvičné sbory, svá
cvičná tělesa pro zdatný dorost. V
prvé řadě byl to náš Sokol a
byly to Tělocvičné jednoty dělnické.
Ovšem cvičba tělesná, jak tyto dvě
skupiny ji provozují, nepřiléhala úplně
potřebám vojenským a i z důvodů
moderního zdravotnictví cviky, které provozuje
Sokolstvo a Tělocvičné jednoty dělnické,
jsou v mnohém směru jednostranné, příliš
nářaďové, provádějí
se často v uzavřených místnostech.